PZC
MEUBEL PRIJZEN
eenvoud, en
ronde vormen
nederlandse jachtbouw
maakt grote bloei door
3
hypotheken
ford presenteert
nieuwe escort en orion
vrijdagkrant
HYPOTHEEK
21
meulpolder assurantiën
VRIJDAG 31 AUGUSTUS 1990
v..
groter
ronde vormen
DE NATIONALE
IYPOTHEEKBEURS
8,8% 15 jaar vast.
automaat
mmf 'l
De ladenkast Kolom van Dick
Dankers.
Hit the road is niet de titel
van een nieuwe hitsingle,
maar de naam van het
winnende ontwerp in de
categorie Jonge ontwerpers
van de Nederlandse
Meubelprijzen. Hit the road is
een rollend stoeltje van
William Brand uit Utrecht. Hij
produceerde het proto-type
van de stoel in eigen beheer.
De winnaars van de
meubelprijzen zijn deze week
bekend gemaakt.
De Nederlandse Meubelprijzen,
ingesteld door de Vereniging
Vakbeurs Meubelen en de
Jaarbeurs in Utrecht, worden
jaarlijks uitgereikt tijdens de
Internationale Meubelbeurs in
Utrecht. De Prijs voor het beste
Nederlandse meubelontwerp is
toegekend aan het zitmeubel
Disk van Pieter de Moor. In de
categorie Klassiek ging de
eerste prijs naar de ronde
ladenkast Kolom van Dick
Dankers. De Stijlprijs tenslotte
is toegekend aan Jan des
Bouvrie met zijn fauteuil 5470
F. De prijzen worden woensdag
5 september aan de diverse
ontwerpers overhandigd door
drs J. K. M. Gevers, voorzitter
van het College van bestuur
van de Universiteit van
Amsterdam.
De jury, bestaande uit de
ontwerpers Gerard van den
Berg en Jan des Bouvrie en drs
Gevers, prezen het winnende
ontwerp Hit the road van
William Brand met zijn bekroonde ontwerp Hit the road.
Disk is het zit-meubel van Pieter de Moor.
(Advertentie)
William Brand voor
verrassende vormgeving en de
consequente doorvoering van
die vorm. Het ontwerp vertoont
een grote luchtigheid, en heeft
ondanks de fragiele indruk een
goed zitcomfort. De jury meent
dan ook dat het stoeltje, mits
goed geconstrueerd, bruikbaar
is als bureaustoel. De
ontwerper heeft niet alleen de
vormgeving voor ogen gehad
maar heeft daarbij ook gelet op
industriële
produktiemogelijkheden. Na
afloop van de jurering bleek
een serie van drie andere
stoeltjes die een hoge
waardering kreeg, eveneens
van Brand te zijn.
Brand studeerde aan de
kunstacademie in Utrecht in de
richtingen architectonische
vormgeving en
meubelontwerpen. ,,Mijn
inspiratie komt veelal uit de
totaliteit van een ruimte, het
meubel is dan onderdeel van
een architectonisch geheel, en
uit de beeldende kunst. Mijn
werk is vaak simpel en
ambachtelijk. Ik ben geen
geitewollensokken-type, maar
ik vind het belangrijk
duurzame produkten te maken
en verstandig en economisch
met materiaal om te gaan",
vertelt Brand.
Een eervolle vermelding binnen
het onderdeel Jonge
ontwerpers ging naar Wim
Bertram met zijn beweegbare
werk/vergadertafel Spinning
Image.
Het zitmeubel Disk van Pieter
de Moor (beste meubelontwerp)
werd door de jury bekroond
omdat 'in de vormgeving van
dit meubel een eenvoudig
uitgangspunt op consequente
wijze is uitgewerkt, met als
resultaat een goed
geproportioneerd en bruikbaar
zitmeubel'. De Moor gebruikte
de kleuren zwart voor het
zitkussen en een combinatie
van zwart, geel en blauw voor
het rugkussen. Disk is een
ronde fauteuil zonder
armleggers met een nonchalant
gevormd rugkussen.
De Moor: „Bij het ontwerpen
heb ik me laten inspireren door
allerlei industriële produkten,
waarin op dit moment
vloeiende vormen de
boventoon voeren. Ik maak
meubelen die ik zelf mooi vind,
en waarvan ik denk dat
anderen dat ook vinden. Mijn
ontwerpen zijn een compromis
De verkoop van plezier
jachten zit nog steeds in
de de lift. De mooie zomers
van de laatste jaren zijn daar
zeker debet aan. Er is dan ook
nog steeds gebrek aan lig
plaatsen in Nederland, al
heeft men in het Deltagebied
vreemd genoeg een leegstand
van 15 procent. Nietemin zijn
er veelal wachtlijsten voor
havens langs het IJsselmeer.
IJsselmeer- en zeehavens zijn
erg in trek, hetgeen verband
houdt met de trend dat veel
mensen een grotere boot wil
len kopen. Die behoefte is een
van de motieven voor de His-
wa-vereniging om een drij
vende verkoopexpositie spe
ciaal voor grotere schepen te
organiseren.
Op de Hiswa te Water worden
plezierjachten (zeil en motor)
getoond vanaf een lengte van
zeven meter. Volgens de alge
meen voorzitter van de His-
wa-vereniging, A.A. Taselaar
heeft het publiek vooral be
langstelling voor schepen van
boven de twaalf meter. Het is
een ervaringsfeit dat de Hiswa
te Water voornamelijk pu
bliek trekt dat er sterk over
denkt een (andere) boot te ko
pen.
Op de Hiswa te Water laten di
verse werven en importeurs
hun complete modellenlijn
zien. Niet alleen in Nederland
zit de verkoop van schepen
sterk in de lift, ook de export
bloeit. Het Centraal Bureau
voor de Statistiek constateer
de deze. volgens de vakhan-
del, ook dit jaar aanhoudende
groei.
De export over 1989 is ten op
zichte van het jaar daarvoor
met 18 procent gestegen tot
een bedrag van 410 miljoen
gulden. Nog nooit is voor een
dergelijk groot bedrag aan
jachten naar het buitenland
verkocht. Opvallend is de ont
wikkeling van de export naar
Engeland. Deze verdrievou
digde tot een bedrag van 150
miljoen gulden. Andere be
langrijke markten zijn Belgie,
Frankrijk, Zwitserland en,
vooral Finland.
Nederland importeert ook
veel plezierjachten. Ook hier
valt een toeneming waar te
nemen. In aantal steeg de im-
Dat de verkoop van plezierjachten stijgt, heeft te maken met de trend dat veel mensen een grotere boot willen kopen.
port van 4043 in 1988 naar 4666
in 1989. In geld uitgedrukt
steeg de import van 127 mil
joen gulden naar 151 miljoen
gulden. Onder de belangrijke
leveranciers van plezierjach
ten neem Japan tegenwoordig
een belangrijke plaats in. An
dere landen die naar ons land
exporteren zijn de Verenigde
Staten, Frankrijk, West-
Duitsland en Engeland.
Dat de verkoop van plezier
jachten stijgt, heeft te maken
met de trend dat veel mensen
een grotere boot willen kopen.
De omzetwinst wordt vooral
bereikt door de verkoop van
zeiljachten van meer dan 12
meter en de middelgrote mo
torjachten van 7,5 tot 12 me
ter.
Tijdens de drijvende verkoop
expositie speciaal voor grote
re schepen, mogen werven en
scheepsmakelaardijen dan
ook alleen zeil- en motorjach
ten aan de drijvende steigers
laten afmeren met een mini
mumlengte van 7 meter.
Hiswa-voorzitter Arie Tase
laar: „Watersporters krijgen
steeds meer voorkeur voor
grotere schepen. Dat is ook de
reden voor ons - en voor de be
drijven - om alleen deze grote
re jachten op de Hiswa te Wa
ter te exposeren". Waarmee
hij trouwens zeker niet gezegd
wil hebben dat de kleine-bo-
tenmarkt voor de Hiswa-Ver-
eniging een ondergeschoven
kindje is.
De keuze van de organiseren
de RAI Beheer BV en de His
wa Vereniging om alleen de
grotere jachten op de 'natte'
Hiswa te laten exposeren,
blijkt de laatste jaren goed
aan te slaan, vindt Taselaar.
„De tentoonstelling trekt nu
vooral publiek met koopplan
nen. Minder kijkers, meer ko
pers. Vorig jaar had twee der
de van de 32.000 bezoekers de
intentie een jacht aan te
schaffen. De aanwezigheid
van alleen de grotere schepen
maakt deze show tot een uit
stekend oriëntatiepunt voor
een gericht publiek", oordeelt
de Sneker Hiswa-voorman.
De aanstaande Hiswa te Wa
ter moet nog aantrekkelijker
worden dan de vorige, vindt
de organisatie. Door het
groeiende aantal deelnemen
de schepen zal de steigerruim
te met 10 procent worden uit
gebreid. Van luxueus motor
jacht tot Spartaanse wed-
strijdzeiler, ze zullen er alle
maal zijn. De noviteitenlijst
vermeldt 34 nieuwe, niet eer
der op de show getoonde ex
emplaren. Niet te koop, maar
wel van top tot teen te bezich
tigen, zijn. onder andere de
Maiden en de Union Bank of
Finland, twee schepen die dit
jaar deelnamen aan de Whit-
bread Race. Ook te bewonde
ren is de Poolse Interster, een
tweemastschoener met een
lengte van 27 meter.
NOL VAN BENNEKOM
De Hiswa te Water: van dinsdag 4
tot en met zondag 9 september,
dagelijks geopend van 10 tot 18
uur. Plaats van handeling is het
zogenoemde Nautisch Kwartier
Amsterdam (naast de ingang van
de IJ-tunnel), vlak bij het Scheep
vaartmuseum en het Centraal
Station. Met trein en bus is de
drijvende tentoonstelling dus
goed te bereiken.
Wie per auto komt treft vanaf de
snelwegen wegwijzers aan, die
voeren naar bewaakte parkeer
terreinen bij de Passagierstermi
nal aan de Oostelijke Handelska
de. Vandaar vertrekt om de paar
minuten een door het gemeente
lijk vervoerbedrijf ingezette wa
terbus naar de Hiswa te Water.
De toegangsprijs voor de Hiswa is
f 12,50 per persoon. Kinderen van
4 tot 12 jaar en houders van Pas 65
betalen f7,50.
tussen commerciële
haalbaarheid en een design-
ontwerp."
Ook ronde vormen bij de
ladenkast Kolom van Dick
Dankers (klassiek meubel).
Dankers liet zich inspireren
door de Art Deco. Zijn kast
doet denken aan de jaren
twintig. „Mijn ontwerp past in
het fin de siècle-gevoel. Het
doet velen denken aan lang
vervlogen tijden. Mijn kast
hoort ook thuis in het huidige
tijdsbeeld, dat ik beschouw als
een smeltkroes waarin allerlei
elementen uit het verleden
steeds vaker opduiken. De
'kolom' vindt daarin zijn eigen
plaats", aldus de ontwerper.
Voor zijn ladenkast gebruikte
Dankers de pure symmetrie
van een cirkel. Hij verwerkte
ook natuurlijk materiaal. De
houten kast heeft bijvoorbeeld
houten geleiders waarop de
laden schuiven, in plaats van
nylon rollers.
Des Bouvrie kan zeker geen
nieuwkomer in de
meubelontwerpwereld
genoemd worden. Desondanks
is dit de eerste keer dat hij een
Meubelprijs wint. Zijn fauteuil
5470 F, 'de nieuwe eenvoud van
de jaren negentig', zoals hij het
ontwerp zelf omschrijft, kreeg
de Stijlprijs toegekend. Bij de
toekenning van deze prijs
wordt gekeken naar de manier
waarop klassieke
stijlelementen op eigentijdse
wijze opnieuw worden
geïnterpreteerd. Zijn fauteuil
kreegt tevens een eervolle
vermelding in de categorie
Beste Nederlandse
meubelontwerp. Des Bouvrie
liet zich beïnvloeden door de
ronde vormen van nieuwe
automodellen. Hij had daarbij
twee uitgangspunten voor
ogen: „Op de eerste plaats
moet de stoel een goed
zitcomfort hebben. Ten tweede
gaat het erom dat het
zitmeubel, van welke kantje
dit ook bekijkt, een goede
belijning heeft zonder dat de
fauteuil slap van vorm wordt".
Alle inzendingen voor dé
meubelprijzen zijn nog tot en
met woensdag 5 september te
zien in een speciale
expositieruimte op de
Internationale Meubelbeurs in
de Utrechtse Jaarbeurs.
ANNEMARIE ZEVENBERGEN
rpj
:'d
71
Dat rijtjeshuis in dat rustige straatje. Wat
zouden de kinderen daar heerlijk kunnen
spelen... Zijn de maandlasten financieel
te behappen? Er schiet je een naam te
binnen die je steeds vaker hoort De
Nationale Hypotheekbeurs. Toch maar
eens bellen voor een vrijblijvend gesprek
over de voordeligste hypotheekmogelijk
heden.
DE NATIONALE HYPOTHEEKBEURS VOOR HYPOTHEKEN.
WAARBIJ DE LUSTEN EN LASTEN BLIJVEND OVERTREFFEN.
Badhuisstraat 137, Vlissingen, tel. 01184-13900.
De relatief kleine fluctuaties op de geld- en kapitaalmarkt, onder in
vloed van internationale gebeurtenissen, vertalen zich niet naar de
hypotheekrente. Behoudens verhogingen van ca. 0,2% bij Roparco en het
Bouwfonds Nederlandse Gemeenten noteerden wij verder geen wijzigin
gen.
Hypotheekrente
per
rente
vast
rentepercentages
netto werkelijke
afsluit opgave rente bij fiscale
gedu
rende
sie in
konstant
35,1%
50%
ABN
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5jr
10 jr.
15 jr.
variab.
5 jr.
1,00
1.00
1,00
1,50
1,50
9,60
9.60
9,90
9,20
9,40
5,93
5.93
6,15
6.38
6,52
3,85
3,85
4,02
4.89
5.00
ABP
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
15 jr.
5 jr.
10 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
9,40
9,40
9,40
9,20
9,20
5,76
5,76
5,76
6,35
6,35
3,71
3,71
3,71
4,87
4,87
Aegon
spaarhyp.
spaarhyp.
5/10 jr.
15/20 jr.
1,25
1,25
9,60
9,60
5,95
5,95
3,86
3.86
Amro
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp
2 jr.
10 jr.
15 jr.
1,00
1,00
1,00
9,60
9,60
10,10
5,91
5,91
6,28
3,83
3,83
4.12
Amev
levensverz.
zorg-vrij-hyp. 5/10 jr.
zorg-vrij-hyp. 15/20 jr.
1,25
1,25
9,60
9,60
5,95
5,95
3,86
3,86
Bouwfonds
Ned. Gem.
spaarv.hyp.
spaarv.hyp.
spaarv.hyp.
5 jr.
10 jr.
renterust
1,00
1,00
1,00
9,50
9,60
9.60
5,85
5,93
5,93
3,79
3,85
3,85
CDK-bank
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
1 jr.
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
9,50
9,60
9.10
9,30
5,86
5,93
6.27
6,42
3,79
3,85
4.82
4,92
Centraal
Beheer
spaargar.hyp. 5/10 jr.
spaargar.hyp. 15/20 jr.
0,00
0,00
9,60
9,60
5,89
5,89
3,81
3,81
Centrale
exact-hyp.
exapt-hyp.
5 jr.
10 jr.
1,25
1,25
9,40
9,40
5,80
5,80
3,75
3,75
Centrale
Volksbank
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
2 jr.
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1.00
9,20
9,40
8,70
9,10
5,64
5,78
6,00
6,27
3,62
3,73
4,60
4,82
Delta Lloyd
hyp.tot.plan
hyp.tot.plan
5/10 jr.
15/20 jr.
1,25
1,25
9,60
9.60
5,95
5,95
3,86
3,86
Direktbank
besp.dir.hyp.
5 jr.
1,00
9,60
5,85
3,76
Nationale
Nederlanden
spaarhyp.
spaarhyp.
5/10 jr.
15/20 jr.
1,25
1,25
9,60
9,60
5,95
5,95
3,86
3,86
NMB
ann. hyp.
ann. hyp.
1 jr.
5 jr.
1,50
1,50
9,20
9,40
6,38
6,52
4,89
5.00
Postbank
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
7 jr.
12 jr.
2 jr.
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
9,50
9,50
9,70
9,10
9,30
5,85
5,85
5,99
6,16
6,29
3,78
3,78
3,90
4,72
4,82
Rabo
Hyp.bank
(adviesrente)
(adviesrente)
sp.opt. hyp.
sp.opt. hyp.
sp.opt. hyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
3 jr.
10 jr.
stabiel
var/1 jr.
4/5 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
9,50
9,60
9.60
8,90
9,40
5,84
5,91
5,91
6,11
6.48
3,77
3,83
3,83
4,69
4,97
Ver. Spaarb.
spaarhyp.
5 jr.
1,00
9,50
5,86
3,79
Westland
Utrecht
lage last.
lage last.
7 jr.
14 jr.
1,00
1,00
9,60
9,70
5,91
5,97
3,82
3,87
Zwolsche
Algemeene
za-hyp.plan
za-hyp.plan
5 jr.
10 jr.
1,00
1,00
9,30
9,30
5,70
5,70
3,66
3,66
De vermelde tarieven hebben betrekking op hypotheken met gemeente
garantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de totale netto
lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een
man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen
en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gelden. Bij an
dere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins
af.
Advertentie
Op basis van uw wensen wordt een gratis hypotheekadvies
gegeven. Voorbeeld: spaarhypotheek van 100.000,- man 30/
vrouw 28 jaar. Bruto 833,60 per maand.
De laagste rentes in de regio bij:
Tel. 01196-13221.
Fords zogenoemde „volume
maker", de Escort, met op
enige afstand de Orion, heeft
een strijdvaardige opvolger ge
kregen. Het meest succesvolle
model is vervangen door een to
taal nieuwe auto; ontwikke
lingskosten anderhalf miljard
dollar. Nog nooit pompte Ford
zo veel geld in de geboorte van
een Europese personenwagen.
En het resultaat stelt niet te
leur. De fabrikant heeft met de
lancering gewacht totdat er een
uitgebreide serie verschillende
carrosserieën voorhanden was,
zodat op vrijwel alle fronten
kon worden toegeslagen.
Zes verschillende koetsvarian
ten brengt Ford tegelijk op de
markt, bestaande uit drie- en
vijfdeurs hatchbacks, een vijf-
deurs stationwagen, een vier-
deurs sedan (de Orion) een fraaie
tweedeurs cabriolet en een lich
te bestelauto. Dus geen gezeur
van elk half jaar weer „een ver
rassende lancering" van een
nieuwe carrosserievariant, al
komt er in 1991 nog wel een 16-
klepper met een tweeliter motor
bij, inclusief ABS. stuurbe
krachtiging, vier koplampen en
meer van dat moois. Dat wordt
dan de Escort XR3i 2000.
Ten opzichte van de huidige Es
cort is er veel veranderd. De
wielbasis werd 125 mm groter,
de beenruimte steeg met 20 mm,
de bagagecapaciteit nam met 20
liter toe en de tankinhoud met
15 procent. Toch groeide de wa
gen in lengte maar 7 mm.
Het nieuwe model bereikte een
15 procent lagere luchtweer-
standscoëfficiënt. Ten opzichte
van het vorige model heeft de
nieuwe Ford meer inwendige
ruimte in de breedte: 76 mm om
precies te zijn. Ook het glasop
pervlak is beduidend groter als
mede het formaat van de portie
ren.
Er zijn thans twee benzinemoto
ren: een 1400 cc en een 1600 cc.
Daarnaast is er een 1800 cc die
sel, die later zal worden gevolgd
door een turbo-versie. De mees
te motoren voldoen aan de US 83
milieunorm. Een aantal valt in
de EG emissiecategorie. Er is
een dieselversie met katalysator
op komst die voldoet aan de US
87 norm.
De Orion is in feite een onlosma
kelijk onderdeel van dezelfde
modellenfamilie. Het is een vier-
deurs sedan, die ten opzichte
van het vorige type een lagere
tildrempel heeft gekregen en
waarvoor net als bij de Escort de
opties als ABS, verstelbare
stuurkolom, airconditioning,
enzovoort gelden.
Een „snoepje" is de Escort ca
briolet. Hij combineert, evenals
de vorige cabrio, het plezier van
de open sportwagen met de
praktische gebruiksmogelijkhe
den van een vierpersoons gezins
auto. Voor de ontwikkeling van
deze open auto is nauw samen
gewerkt met de cabrio-specialis-
ten van Wilhelm Karmann
GmbH in Osnabrück. Tachtig
procent van de cabrioletcompo
nenten wordt door Karmann ge
fabriceerd, die de auto boven
dien assembleert. De auto heeft
een vaste rolbeugel, die hem een
goede stijfheid bezorgt. De kap
moet met handkracht worden
geopend en gesloten, maar te
gen meerprijs kan dat ook elek
trisch.
De zijruiten (ook achter) kunnen
geheel worden opengedraaid.
Als motor heeft Ford de 1.6 geko
zen die 105 pk levert.
De Escort en de Orion zijn ook
leverbaar met de zogenoemde
CTX automatische transmissie,
een variant op de Van Doome
Transmissie met stalen schakel
band. Dat geeft de auto in de
overbrengingsverhoudingen
een bereik dat alleen met een
handgeschakelde zesversnel
lingsbak mogelijk zou zijn. Ford
monteerde deze transmissie eer
der in de Fiesta.
De nieuwe middenklassers van
Ford worden op drie plaatsen in
Europa geproduceerd: Saar-
louis in West-Duitsland, Hale-
wood in Engeland en Valencia in
Spanje. In deze fabrieken is voor
miljoenen dollars geinvesteerd
in robots en computertechnolo
gie. De produktie is dan ook gro
tendeels geautomatiseerd.
NOL VANBENNEKOM