PZC MEUBEL PRIJZEN eenvoud, en ronde vormen nederlandse jachtbouw maakt grote bloei door 3 hypotheken ford presenteert nieuwe escort en orion vrijdagkrant HYPOTHEEK 21 meulpolder assurantiën VRIJDAG 31 AUGUSTUS 1990 v.. groter ronde vormen DE NATIONALE IYPOTHEEKBEURS 8,8% 15 jaar vast. automaat mmf 'l De ladenkast Kolom van Dick Dankers. Hit the road is niet de titel van een nieuwe hitsingle, maar de naam van het winnende ontwerp in de categorie Jonge ontwerpers van de Nederlandse Meubelprijzen. Hit the road is een rollend stoeltje van William Brand uit Utrecht. Hij produceerde het proto-type van de stoel in eigen beheer. De winnaars van de meubelprijzen zijn deze week bekend gemaakt. De Nederlandse Meubelprijzen, ingesteld door de Vereniging Vakbeurs Meubelen en de Jaarbeurs in Utrecht, worden jaarlijks uitgereikt tijdens de Internationale Meubelbeurs in Utrecht. De Prijs voor het beste Nederlandse meubelontwerp is toegekend aan het zitmeubel Disk van Pieter de Moor. In de categorie Klassiek ging de eerste prijs naar de ronde ladenkast Kolom van Dick Dankers. De Stijlprijs tenslotte is toegekend aan Jan des Bouvrie met zijn fauteuil 5470 F. De prijzen worden woensdag 5 september aan de diverse ontwerpers overhandigd door drs J. K. M. Gevers, voorzitter van het College van bestuur van de Universiteit van Amsterdam. De jury, bestaande uit de ontwerpers Gerard van den Berg en Jan des Bouvrie en drs Gevers, prezen het winnende ontwerp Hit the road van William Brand met zijn bekroonde ontwerp Hit the road. Disk is het zit-meubel van Pieter de Moor. (Advertentie) William Brand voor verrassende vormgeving en de consequente doorvoering van die vorm. Het ontwerp vertoont een grote luchtigheid, en heeft ondanks de fragiele indruk een goed zitcomfort. De jury meent dan ook dat het stoeltje, mits goed geconstrueerd, bruikbaar is als bureaustoel. De ontwerper heeft niet alleen de vormgeving voor ogen gehad maar heeft daarbij ook gelet op industriële produktiemogelijkheden. Na afloop van de jurering bleek een serie van drie andere stoeltjes die een hoge waardering kreeg, eveneens van Brand te zijn. Brand studeerde aan de kunstacademie in Utrecht in de richtingen architectonische vormgeving en meubelontwerpen. ,,Mijn inspiratie komt veelal uit de totaliteit van een ruimte, het meubel is dan onderdeel van een architectonisch geheel, en uit de beeldende kunst. Mijn werk is vaak simpel en ambachtelijk. Ik ben geen geitewollensokken-type, maar ik vind het belangrijk duurzame produkten te maken en verstandig en economisch met materiaal om te gaan", vertelt Brand. Een eervolle vermelding binnen het onderdeel Jonge ontwerpers ging naar Wim Bertram met zijn beweegbare werk/vergadertafel Spinning Image. Het zitmeubel Disk van Pieter de Moor (beste meubelontwerp) werd door de jury bekroond omdat 'in de vormgeving van dit meubel een eenvoudig uitgangspunt op consequente wijze is uitgewerkt, met als resultaat een goed geproportioneerd en bruikbaar zitmeubel'. De Moor gebruikte de kleuren zwart voor het zitkussen en een combinatie van zwart, geel en blauw voor het rugkussen. Disk is een ronde fauteuil zonder armleggers met een nonchalant gevormd rugkussen. De Moor: „Bij het ontwerpen heb ik me laten inspireren door allerlei industriële produkten, waarin op dit moment vloeiende vormen de boventoon voeren. Ik maak meubelen die ik zelf mooi vind, en waarvan ik denk dat anderen dat ook vinden. Mijn ontwerpen zijn een compromis De verkoop van plezier jachten zit nog steeds in de de lift. De mooie zomers van de laatste jaren zijn daar zeker debet aan. Er is dan ook nog steeds gebrek aan lig plaatsen in Nederland, al heeft men in het Deltagebied vreemd genoeg een leegstand van 15 procent. Nietemin zijn er veelal wachtlijsten voor havens langs het IJsselmeer. IJsselmeer- en zeehavens zijn erg in trek, hetgeen verband houdt met de trend dat veel mensen een grotere boot wil len kopen. Die behoefte is een van de motieven voor de His- wa-vereniging om een drij vende verkoopexpositie spe ciaal voor grotere schepen te organiseren. Op de Hiswa te Water worden plezierjachten (zeil en motor) getoond vanaf een lengte van zeven meter. Volgens de alge meen voorzitter van de His- wa-vereniging, A.A. Taselaar heeft het publiek vooral be langstelling voor schepen van boven de twaalf meter. Het is een ervaringsfeit dat de Hiswa te Water voornamelijk pu bliek trekt dat er sterk over denkt een (andere) boot te ko pen. Op de Hiswa te Water laten di verse werven en importeurs hun complete modellenlijn zien. Niet alleen in Nederland zit de verkoop van schepen sterk in de lift, ook de export bloeit. Het Centraal Bureau voor de Statistiek constateer de deze. volgens de vakhan- del, ook dit jaar aanhoudende groei. De export over 1989 is ten op zichte van het jaar daarvoor met 18 procent gestegen tot een bedrag van 410 miljoen gulden. Nog nooit is voor een dergelijk groot bedrag aan jachten naar het buitenland verkocht. Opvallend is de ont wikkeling van de export naar Engeland. Deze verdrievou digde tot een bedrag van 150 miljoen gulden. Andere be langrijke markten zijn Belgie, Frankrijk, Zwitserland en, vooral Finland. Nederland importeert ook veel plezierjachten. Ook hier valt een toeneming waar te nemen. In aantal steeg de im- Dat de verkoop van plezierjachten stijgt, heeft te maken met de trend dat veel mensen een grotere boot willen kopen. port van 4043 in 1988 naar 4666 in 1989. In geld uitgedrukt steeg de import van 127 mil joen gulden naar 151 miljoen gulden. Onder de belangrijke leveranciers van plezierjach ten neem Japan tegenwoordig een belangrijke plaats in. An dere landen die naar ons land exporteren zijn de Verenigde Staten, Frankrijk, West- Duitsland en Engeland. Dat de verkoop van plezier jachten stijgt, heeft te maken met de trend dat veel mensen een grotere boot willen kopen. De omzetwinst wordt vooral bereikt door de verkoop van zeiljachten van meer dan 12 meter en de middelgrote mo torjachten van 7,5 tot 12 me ter. Tijdens de drijvende verkoop expositie speciaal voor grote re schepen, mogen werven en scheepsmakelaardijen dan ook alleen zeil- en motorjach ten aan de drijvende steigers laten afmeren met een mini mumlengte van 7 meter. Hiswa-voorzitter Arie Tase laar: „Watersporters krijgen steeds meer voorkeur voor grotere schepen. Dat is ook de reden voor ons - en voor de be drijven - om alleen deze grote re jachten op de Hiswa te Wa ter te exposeren". Waarmee hij trouwens zeker niet gezegd wil hebben dat de kleine-bo- tenmarkt voor de Hiswa-Ver- eniging een ondergeschoven kindje is. De keuze van de organiseren de RAI Beheer BV en de His wa Vereniging om alleen de grotere jachten op de 'natte' Hiswa te laten exposeren, blijkt de laatste jaren goed aan te slaan, vindt Taselaar. „De tentoonstelling trekt nu vooral publiek met koopplan nen. Minder kijkers, meer ko pers. Vorig jaar had twee der de van de 32.000 bezoekers de intentie een jacht aan te schaffen. De aanwezigheid van alleen de grotere schepen maakt deze show tot een uit stekend oriëntatiepunt voor een gericht publiek", oordeelt de Sneker Hiswa-voorman. De aanstaande Hiswa te Wa ter moet nog aantrekkelijker worden dan de vorige, vindt de organisatie. Door het groeiende aantal deelnemen de schepen zal de steigerruim te met 10 procent worden uit gebreid. Van luxueus motor jacht tot Spartaanse wed- strijdzeiler, ze zullen er alle maal zijn. De noviteitenlijst vermeldt 34 nieuwe, niet eer der op de show getoonde ex emplaren. Niet te koop, maar wel van top tot teen te bezich tigen, zijn. onder andere de Maiden en de Union Bank of Finland, twee schepen die dit jaar deelnamen aan de Whit- bread Race. Ook te bewonde ren is de Poolse Interster, een tweemastschoener met een lengte van 27 meter. NOL VAN BENNEKOM De Hiswa te Water: van dinsdag 4 tot en met zondag 9 september, dagelijks geopend van 10 tot 18 uur. Plaats van handeling is het zogenoemde Nautisch Kwartier Amsterdam (naast de ingang van de IJ-tunnel), vlak bij het Scheep vaartmuseum en het Centraal Station. Met trein en bus is de drijvende tentoonstelling dus goed te bereiken. Wie per auto komt treft vanaf de snelwegen wegwijzers aan, die voeren naar bewaakte parkeer terreinen bij de Passagierstermi nal aan de Oostelijke Handelska de. Vandaar vertrekt om de paar minuten een door het gemeente lijk vervoerbedrijf ingezette wa terbus naar de Hiswa te Water. De toegangsprijs voor de Hiswa is f 12,50 per persoon. Kinderen van 4 tot 12 jaar en houders van Pas 65 betalen f7,50. tussen commerciële haalbaarheid en een design- ontwerp." Ook ronde vormen bij de ladenkast Kolom van Dick Dankers (klassiek meubel). Dankers liet zich inspireren door de Art Deco. Zijn kast doet denken aan de jaren twintig. „Mijn ontwerp past in het fin de siècle-gevoel. Het doet velen denken aan lang vervlogen tijden. Mijn kast hoort ook thuis in het huidige tijdsbeeld, dat ik beschouw als een smeltkroes waarin allerlei elementen uit het verleden steeds vaker opduiken. De 'kolom' vindt daarin zijn eigen plaats", aldus de ontwerper. Voor zijn ladenkast gebruikte Dankers de pure symmetrie van een cirkel. Hij verwerkte ook natuurlijk materiaal. De houten kast heeft bijvoorbeeld houten geleiders waarop de laden schuiven, in plaats van nylon rollers. Des Bouvrie kan zeker geen nieuwkomer in de meubelontwerpwereld genoemd worden. Desondanks is dit de eerste keer dat hij een Meubelprijs wint. Zijn fauteuil 5470 F, 'de nieuwe eenvoud van de jaren negentig', zoals hij het ontwerp zelf omschrijft, kreeg de Stijlprijs toegekend. Bij de toekenning van deze prijs wordt gekeken naar de manier waarop klassieke stijlelementen op eigentijdse wijze opnieuw worden geïnterpreteerd. Zijn fauteuil kreegt tevens een eervolle vermelding in de categorie Beste Nederlandse meubelontwerp. Des Bouvrie liet zich beïnvloeden door de ronde vormen van nieuwe automodellen. Hij had daarbij twee uitgangspunten voor ogen: „Op de eerste plaats moet de stoel een goed zitcomfort hebben. Ten tweede gaat het erom dat het zitmeubel, van welke kantje dit ook bekijkt, een goede belijning heeft zonder dat de fauteuil slap van vorm wordt". Alle inzendingen voor dé meubelprijzen zijn nog tot en met woensdag 5 september te zien in een speciale expositieruimte op de Internationale Meubelbeurs in de Utrechtse Jaarbeurs. ANNEMARIE ZEVENBERGEN rpj :'d 71 Dat rijtjeshuis in dat rustige straatje. Wat zouden de kinderen daar heerlijk kunnen spelen... Zijn de maandlasten financieel te behappen? Er schiet je een naam te binnen die je steeds vaker hoort De Nationale Hypotheekbeurs. Toch maar eens bellen voor een vrijblijvend gesprek over de voordeligste hypotheekmogelijk heden. DE NATIONALE HYPOTHEEKBEURS VOOR HYPOTHEKEN. WAARBIJ DE LUSTEN EN LASTEN BLIJVEND OVERTREFFEN. Badhuisstraat 137, Vlissingen, tel. 01184-13900. De relatief kleine fluctuaties op de geld- en kapitaalmarkt, onder in vloed van internationale gebeurtenissen, vertalen zich niet naar de hypotheekrente. Behoudens verhogingen van ca. 0,2% bij Roparco en het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten noteerden wij verder geen wijzigin gen. Hypotheekrente per rente vast rentepercentages netto werkelijke afsluit opgave rente bij fiscale gedu rende sie in konstant 35,1% 50% ABN spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5jr 10 jr. 15 jr. variab. 5 jr. 1,00 1.00 1,00 1,50 1,50 9,60 9.60 9,90 9,20 9,40 5,93 5.93 6,15 6.38 6,52 3,85 3,85 4,02 4.89 5.00 ABP spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 15 jr. 5 jr. 10 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 9,40 9,40 9,40 9,20 9,20 5,76 5,76 5,76 6,35 6,35 3,71 3,71 3,71 4,87 4,87 Aegon spaarhyp. spaarhyp. 5/10 jr. 15/20 jr. 1,25 1,25 9,60 9,60 5,95 5,95 3,86 3.86 Amro spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp 2 jr. 10 jr. 15 jr. 1,00 1,00 1,00 9,60 9,60 10,10 5,91 5,91 6,28 3,83 3,83 4.12 Amev levensverz. zorg-vrij-hyp. 5/10 jr. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1,25 1,25 9,60 9,60 5,95 5,95 3,86 3,86 Bouwfonds Ned. Gem. spaarv.hyp. spaarv.hyp. spaarv.hyp. 5 jr. 10 jr. renterust 1,00 1,00 1,00 9,50 9,60 9.60 5,85 5,93 5,93 3,79 3,85 3,85 CDK-bank spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 1 jr. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 9,50 9,60 9.10 9,30 5,86 5,93 6.27 6,42 3,79 3,85 4.82 4,92 Centraal Beheer spaargar.hyp. 5/10 jr. spaargar.hyp. 15/20 jr. 0,00 0,00 9,60 9,60 5,89 5,89 3,81 3,81 Centrale exact-hyp. exapt-hyp. 5 jr. 10 jr. 1,25 1,25 9,40 9,40 5,80 5,80 3,75 3,75 Centrale Volksbank spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 2 jr. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1.00 9,20 9,40 8,70 9,10 5,64 5,78 6,00 6,27 3,62 3,73 4,60 4,82 Delta Lloyd hyp.tot.plan hyp.tot.plan 5/10 jr. 15/20 jr. 1,25 1,25 9,60 9.60 5,95 5,95 3,86 3,86 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 9,60 5,85 3,76 Nationale Nederlanden spaarhyp. spaarhyp. 5/10 jr. 15/20 jr. 1,25 1,25 9,60 9,60 5,95 5,95 3,86 3,86 NMB ann. hyp. ann. hyp. 1 jr. 5 jr. 1,50 1,50 9,20 9,40 6,38 6,52 4,89 5.00 Postbank spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 7 jr. 12 jr. 2 jr. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 9,50 9,50 9,70 9,10 9,30 5,85 5,85 5,99 6,16 6,29 3,78 3,78 3,90 4,72 4,82 Rabo Hyp.bank (adviesrente) (adviesrente) sp.opt. hyp. sp.opt. hyp. sp.opt. hyp. ann. hyp. ann. hyp. 3 jr. 10 jr. stabiel var/1 jr. 4/5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 9,50 9,60 9.60 8,90 9,40 5,84 5,91 5,91 6,11 6.48 3,77 3,83 3,83 4,69 4,97 Ver. Spaarb. spaarhyp. 5 jr. 1,00 9,50 5,86 3,79 Westland Utrecht lage last. lage last. 7 jr. 14 jr. 1,00 1,00 9,60 9,70 5,91 5,97 3,82 3,87 Zwolsche Algemeene za-hyp.plan za-hyp.plan 5 jr. 10 jr. 1,00 1,00 9,30 9,30 5,70 5,70 3,66 3,66 De vermelde tarieven hebben betrekking op hypotheken met gemeente garantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gelden. Bij an dere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins af. Advertentie Op basis van uw wensen wordt een gratis hypotheekadvies gegeven. Voorbeeld: spaarhypotheek van 100.000,- man 30/ vrouw 28 jaar. Bruto 833,60 per maand. De laagste rentes in de regio bij: Tel. 01196-13221. Fords zogenoemde „volume maker", de Escort, met op enige afstand de Orion, heeft een strijdvaardige opvolger ge kregen. Het meest succesvolle model is vervangen door een to taal nieuwe auto; ontwikke lingskosten anderhalf miljard dollar. Nog nooit pompte Ford zo veel geld in de geboorte van een Europese personenwagen. En het resultaat stelt niet te leur. De fabrikant heeft met de lancering gewacht totdat er een uitgebreide serie verschillende carrosserieën voorhanden was, zodat op vrijwel alle fronten kon worden toegeslagen. Zes verschillende koetsvarian ten brengt Ford tegelijk op de markt, bestaande uit drie- en vijfdeurs hatchbacks, een vijf- deurs stationwagen, een vier- deurs sedan (de Orion) een fraaie tweedeurs cabriolet en een lich te bestelauto. Dus geen gezeur van elk half jaar weer „een ver rassende lancering" van een nieuwe carrosserievariant, al komt er in 1991 nog wel een 16- klepper met een tweeliter motor bij, inclusief ABS. stuurbe krachtiging, vier koplampen en meer van dat moois. Dat wordt dan de Escort XR3i 2000. Ten opzichte van de huidige Es cort is er veel veranderd. De wielbasis werd 125 mm groter, de beenruimte steeg met 20 mm, de bagagecapaciteit nam met 20 liter toe en de tankinhoud met 15 procent. Toch groeide de wa gen in lengte maar 7 mm. Het nieuwe model bereikte een 15 procent lagere luchtweer- standscoëfficiënt. Ten opzichte van het vorige model heeft de nieuwe Ford meer inwendige ruimte in de breedte: 76 mm om precies te zijn. Ook het glasop pervlak is beduidend groter als mede het formaat van de portie ren. Er zijn thans twee benzinemoto ren: een 1400 cc en een 1600 cc. Daarnaast is er een 1800 cc die sel, die later zal worden gevolgd door een turbo-versie. De mees te motoren voldoen aan de US 83 milieunorm. Een aantal valt in de EG emissiecategorie. Er is een dieselversie met katalysator op komst die voldoet aan de US 87 norm. De Orion is in feite een onlosma kelijk onderdeel van dezelfde modellenfamilie. Het is een vier- deurs sedan, die ten opzichte van het vorige type een lagere tildrempel heeft gekregen en waarvoor net als bij de Escort de opties als ABS, verstelbare stuurkolom, airconditioning, enzovoort gelden. Een „snoepje" is de Escort ca briolet. Hij combineert, evenals de vorige cabrio, het plezier van de open sportwagen met de praktische gebruiksmogelijkhe den van een vierpersoons gezins auto. Voor de ontwikkeling van deze open auto is nauw samen gewerkt met de cabrio-specialis- ten van Wilhelm Karmann GmbH in Osnabrück. Tachtig procent van de cabrioletcompo nenten wordt door Karmann ge fabriceerd, die de auto boven dien assembleert. De auto heeft een vaste rolbeugel, die hem een goede stijfheid bezorgt. De kap moet met handkracht worden geopend en gesloten, maar te gen meerprijs kan dat ook elek trisch. De zijruiten (ook achter) kunnen geheel worden opengedraaid. Als motor heeft Ford de 1.6 geko zen die 105 pk levert. De Escort en de Orion zijn ook leverbaar met de zogenoemde CTX automatische transmissie, een variant op de Van Doome Transmissie met stalen schakel band. Dat geeft de auto in de overbrengingsverhoudingen een bereik dat alleen met een handgeschakelde zesversnel lingsbak mogelijk zou zijn. Ford monteerde deze transmissie eer der in de Fiesta. De nieuwe middenklassers van Ford worden op drie plaatsen in Europa geproduceerd: Saar- louis in West-Duitsland, Hale- wood in Engeland en Valencia in Spanje. In deze fabrieken is voor miljoenen dollars geinvesteerd in robots en computertechnolo gie. De produktie is dan ook gro tendeels geautomatiseerd. NOL VANBENNEKOM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 21