PZC ONDERZOEK FABRIKANTEN auto nieuws in het kort de keuken als leefruimte verven vraagt wat aandacht hypotheken i oostduitse mode vrijdagkrant 19 VRIJDAG 17 AUGUSTUS 1990 p en auto met kreukelzones pin de carrosserie levert een ogere veiligheid op. Dat egeven, op grond waarvan imiddels elke nieuwe auto iet een kreukelzone wordt itgerust, kwam naar voren bij nderzoek door artsen en igenieurs in de Ontwerpafdeling van utofabrikanten. jen van de fabrikanten, die al J1954 inzicht wilde hebben in Ie menselijke aspecten van een ingeluk, is het Franse Renault, jr werd een arts in dienst enomen als hoofd van het raiologisch en biomechanisch iboratorium. Ook nu nog laimt het Franse bedrijf de nige autofabrikant ter wereld e zijn waar artsen deel iitmaken van de intwerpafdeling. Samen met de wee andere Franse utofabrikanten Citroen en 'eugeot stichtte Renault in 970 een laboratorium voor .ccidentologie en liomechanica. Op beide mderzoeksterreinen geniet dit iroject wereldfaam, iet laboratorium beschikt over en van de beste databanken er wereld op het gebied van ingevallen. Meer dan 8000 rvan zijn tot in de kleinste letails geanalyseerd door earns waarin artsen, lolitiefunctionarissen en ngenieurs deelnemen. Elk ingeval is gereconstrueerd, de nelheden waarmee de lotsingen plaatshebben zijn lerekend en de relatie is -astgesteld tussen de ;edragingen van het karkas an de auto en de aard van de erwondingen van de nzittenden. lit biomechanisch onderzoek vast komen te staan hoeveel racht het menselijk lichaam an verdragen. Daarvoor erden onder andere poppen ebruikt. Aanvankelijk de ogenaamde Prakimod odellen, momenteel de ybride III, die een errassende overeenkomst ertoont met de mens: olwassene en kind, van emiddeld postuur, angevuld met andere proeven raagt de medische etenschap in hoge mate bij ot het vergroten van de assieve veiligheid, zoals eiligheidsgordels, een erbeterde inrichting van het nterieur, de ontwikeling van bumperschilden en dergelijke. Maar de combinatie van biomechanica en accidentologie heeft ook geleid tot de vorming van de zogenaamde kreukelzones, die de inzittenden tegen geweld dienen te beschermen. De kreukelzones reduceren de tomeloze kracht die met name een frontale botsing teweeg brengt. Daarbij wordt het passagierscompartiment ontzien. Opvallend bijvoorbeeld is dat bij frontale aanrijdingen de deuren van de auto nog gewoon open en dicht kunnen; het gevolg van het schokabsorberend vermogen van de kreukelzones. Want alleen het dragen van een autogordel is niet voldoende. De kans bestaat dan zelfs dat een lichaam door de indringende kracht doormidden wordt gesneden. George Stcherbatscheff, hoofd van de ontwerpafdeling van Renault: „Mensen denken snel, als ze na een ongeluk een auto zien waarvan de voorkant volledig in de kreukels zit, dat de inzittenden er waarschijnlijk niet best aan toe zullen zijn. Maar vaak zitten die dan ongedeerd in de berm omdat hun auto de klap letterlijk heeft opgevangen. Dat heeft dus niets te maken met de inferieure kwaliteit van de carrosserie, maar alles met het gegeven dat de moderne auto speciaal is ontworpen om de inzittenden de kracht van de botsing te besparen." De kans op het overleven van frontale aanrijdingen en botsingen van opzij is daardoor aanzienlijk groter geworden. Dergelijke uitermate belangrijke onderzoeken kunnen niet voldoende geantameerd worden. Zonder andere fabrikanten tekort te willen doen; Renault, dat overigens in een groot aantal gevallen met diezelfde fabrikanten samenwerkt, heeft dat al in een vroeg stadium heel goed begrepen. Een aantal onderzoeksresultaten; een niet vervormbare cabine waarin een persoon met een gewicht van 70 kg heeft plaatsgenomen botst met een snelheid van 36 km/u tegen een muur: 1. De cabine heeft geen schokopvanger en de inzittende draagt geen veiligheidsgordel. De inzittende wordt met een snelheid van 36 km/u naar voren geslingerd. De kracht die op zijn borstkas wordt uitgeoefend (bij een vervormingsvermogen van een cm op het punt waar de Advertentie Een auto met kreukelzones in de carrosserie levert een hogere veiligheid op foto ANP) MnraMonK borstkas wordt geraakt) is gelijk aan het produkt van de massa en de snelheid, ofwel ongeveer achttien ton. 2. De cabine heeft geen schokopvanger en de inzittende draagt wel een veiligheidsgordel. De kinetische energie die het lichaam krijgt te verwerken (E=Fxd) is groter naarmate de druk (d) op een kleiner oppervlak wordt uitgeoefend. De inzittende loopt dus kans door zijn eigen gordel te worden 'doorgezaagd', zelfs als deze door te rekken een gedeelte van de energie opvangt. 3. De schok wordt opgevangen door een enorm kussen. Doordat het kussen niet stijf genoeg is, slaagt het er niet in de kinetische energie in voldoende mate op te vangen. Nauwelijks afgeremd, raakt de cabine de muur op dezelfde wijze als in 2. De doeltreffendheid van de schokopvanger hangt af van de mate van rigiditeit van de vervormbare zone. Deze moet voldoende kunnen kreukelen, maar ook weer niet al te veel, zodat de wand van de cabine de muur raakt met een snelheid van 0 km/u. 4. De cabine is voorzien van een goed uitgekiende schokopvanger (zoals in de moderne auto), en de inzittende draagt geen veiligheidsgordel. Dankzij de schokopvanger, die een gedeelte van de kinetische energie absorbeert, neemt de snelheid (S) van de cabine af tot 0 km/u. Omdat de inzittende echter niet door een gordel wordt tegengehouden, wordt hij tegen de wand geslingerd op het moment dat deze reeds tot stilstand is gekomen. De druk waaraan hij hierbij wordt blootgesteld kan, afhankelijk van, het effect van de kreukelzone, tussen de vijf en vijftien ton bedragen. 5. De cabine is voorzien van een goed uitgekiende schokopvanger, en de inzittende draagt een veiligheidsgordel. De totale kinetische energie (van het voertuig plus die van de inzittende) wordt door de schokopvanger geabsorbeerd. De inzittende, die goed op zijn stoel wordt vastgehouden, loopt niet het risico tegen de wand geslingerd te worden. Bij moderne auto's bedraagt de gemiddelde druk waaraan de borstkas in dit geval wordt blootgesteld tussen de 0,4 en 0,8 ton (geen ernstige gevolgen). COR VAN DEN BURG De keuken, tientallen ja ren lang slechts een ruimte waar in afzondering gewerkt werd, is opgewaar deerd tot leefruimte. Waar niet alleen wordt gekookt en afgewassen, maar waar ook plaats wordt gemaakt voor spelende kinderen, bijpraten met vrienden onder een hapje en een drankje, en het gezellig samen tafelen met het hele gezin. Ook een keuken met en gerin ge oppervlakte biedt moge lijkheden. Zelfs in een zeer be perkte ruimte kun je al aan ta fel gaan. Door in een kleine keuken bijvoorbeeld te kiezen voor een uittrektafel - waar aan je toch minstens met een paar kunt ontbijten - een eet bar of een aan het werkblad aangebouwde klaptafel. Om zonder last van ellebogen te kunnen eten, heb je als vol wassene een tafelruimte van 65 cm breed en 40 cm diep no dig. Een tafel moet dus min stens 80 cm breed zijn als je te genover elkaar wilt kunnen zitten. Voor zes personen is dan een tafel nodig van 130 x 80 cm. Voor vier personen is een tafel van 80 x 80 cm vol doende. Een stoel is gemid deld 45 cm breed en 50 cm diep. Links en rechts van de stoel en erachter moet min stens een vrije bewegings ruimte van 10 cm zijn. Is er geen ruimte voor een ta fel met vier of zes stoelen, mis schien is het dan mogelijk een bar aan te bouwen waaraan op krukken of hoge stoelen ge geten kan worden. Geen uit gebreid diner misschien maar voor een snelle pizza of het ontbijt is er meestal voldoen de ruimte. In plaats van een eetbar kan ook een wat diepere tafel wor den aangebouwd. Het blad is dan royaal genoeg voor een uitgebreide maaltijd maar er is meestal voor één persoon minder minder plaats. Bij ge brek aan voldoende ruimte kan een smaller barblad prak tisch zijn, vooral als het toch alleen maar voor ontbijt en snelle hap wordt benut. Een bezwaar vinden sommi gen vaak de hoogte, waarvoor een barkruk of hoge stoel no dig is. Een praktische tussen oplossing is het aanbrengen van een verhoging op de vloer onder de bar zodat hier lage krukken of gewone stoelen ge bruikt kunnen worden. Voor zo'n keukenpodium moet je wel de ruimte hebben om het diep genoeg te kunnen ma ken. Anders loop je de kans dat je er bij het achteruit schuiven van je stoel vanai valt. Vier oplossingen voor een eet- plek in de keuken op een rijtje: A: Een uittrektafel biedt ge middeld plaats aan twee of drie personen - hoewel er gro te zijn voor vier - en is meestal niet ruim genoeg voor een uit gebreide maaltijd met veel schalen. Wordt dan ook meestal voor het ontbijt be nut. B: Hoekbar aangebouwd te gen de achterzijde van onder kasten, kookeiland of het werkblad en op gelijke hoogte daarmee. Geschikt voor niet al te ruime keukens. C: Aanbouwtafel op normale tafelhoogte, waaraan door de ronding meer plaats is dan bij rechthoekige uitvoering. Zo- wal bar als tafel bieden behal ve eetgelegenheid ook extra afzet/werkruimte in de keu ken. D: Voor een geheel vrijstaan de tafel met zes stoelen is een vloeroppervlak van ongeveer 200 x 250 cm nodig. Die is er in maar weinig keukens. Kiest u voor een hoekbank, dan is een ruimte 170 x 230 cm al vol doende. Of een zespersoons- tafel in de hoek, zodat er nor maal met drie personen aan gegeten kan worden. En als er gasten komen, is er met wat geschuif en opletten - bepaal de kastdeuren kunnen niet open - voor de gelegenheid meestal wel ruimte te vinden voor zes personen. THEAWAMELINK PSION is de naam van een uitgebreide handcomputer voor de autohandel. Met name op het gebied van occasions met grensoverschrijdende transac ties is het model Psion Organi ser II van f 695,- inclusief het programma Aut-O-Wonder een uitkomst. Na het intikken van de gevraagde bedragen rekent het ding razendsnel BVB, BTW en invoerrecht uit. Het pro gramma met 64 K opslaggebied kan valuta's berekenen, tele foonnummers, schades, belas tingen op alle auto's en tal van andere zaken bijhouden. Impor teur is AS/Uitgeverij Maas tricht. FIAT 500 is een bekend begrip als je praat over mini-auto's. De club liefhebbers van dit Italiaan se meesterwerkje bestaat 10 jaar, tijd derhalve voor een boek. 'Nuova 500 - De Fiat 500 en z'n verschijningsvormen tussen 1957 en 1975' heet het werk van Euroboek/Haarlem. Vertede ring, glimlach, nostalgie en voor al veel plezier bij het lezen en be kijken van dit boek. Het kost 1 29,50; clubleden betalen bijna een tientje minder. CITROEN heeft in samenwer king met de Chinese Automobi le Corporation (CAC) de C15 be stelauto in Taiwan op de markt gebracht. De auto wordt door CAC in de lokale fabrieken geas- sambleerd en via 50 verkoop punten verkocht. Dit jaar moe ten er 5.000 stuks van worden verkocht en daarnaast 6.000 geïmporteerde modellen BX, AX, XM en C25. Een klaptafel die ook als kastdeur dienst doet (foto GPD) nEHBHHHMBHBnM Verf en beits die minder schadelijk zijn dan die met chemische oplosmiddelen ko men steeds meer in zwang. Wa ter in plaats van terpentine en dergelijke is lang niet zo milieu- bedervend. Een goede zaak is ook dat fabrikanten wat terug houdender worden in het ge bruik van de kreet 'milieu vriendelijk'. Een omschrijving als 'minder milieu-belastend' is heel wat eerlijker. De dhz-schilders (ze zijn dit jaar al weer maanden lang druk be zig!) kunnen er het hunne toe bij dragen om zo gezond mogelijk met materiaal om te springen, en toch een goed resultaat te verkrijgen. Een paar tips: Gebruik voor het verwerken van acrylverf de speciale acrylkwas- ten. Ze zijn voor de helft samen gesteld uit varkenshaar en de andere helft bestaat uit polya mide (polyestervezels). Die 'mix' werkt prettig als je acrylverf ge bruikt. De acrylkwasten zijn in ronde en platte vorm verkrijg baar. Grote vlakken schilder je het makkelijkst en snelst met een roller. Elk soort roller (schuim- stof, vacht, enz.) is geschikt voor verwerking van minder milieu belastende verven en beitsen. DE NATIONALE HIYPOTHEEKBEURS Wat zou voordeliger zijn zo'n appar tementje kopen of huren? Wie zou dat nu eens objectief kunnen berekenen'? Natuurlijk: De Nationale Hypotheek- beurs. Vanmiddag direct bellen voor een vrijblijvend gesprek over de voor deligste hypotheekmogelijkheden. DE NATIONALE HYPOTHEEKBEl'RS VOOR HYPOTHEKEN WAARBIJ DE LUSTEN DE LASTEN BLIJVEND OVERTREFFEN. Badhuisstraat 137, Vlissingen, tel. 01184-13900 Maar let op de vorm: een roller met een afgeronde top heeft nau welijks kans op overgangsstre- pen. En dan het schuren. Nog niet he lemaal uitgeharde ('verse') acrylverven laten zich wat moei lijk schuren alvorens een volgen de laag wordt aangebracht. Dat komt doordat die verfsoort een plastisch karakter heeft. In plaats van schuurpapier kan ook een 'schuurlapje' gebruikt worden, zoals Scotch-Brite, ver krijgbaar in drie verschillende fijnheden, van fijn tot grof. Machinaal schuren en polijsten kan ook: met soortgelijke 'pads' die met klittenband op de zool van een vlakschuurmachine be vestigd worden. Festo heeft die gladmakers in het programma. Daarmee kun je trouwens ook metaal, zelfs chroom weer als nieuw oppolijsten. Zowel voor kwasten als rollers en pads geldt dat ze na gebruik van verf of beits met water als oplosmiddel onder de kraan uit gespoeld kunnen worden. Kwas ten met een koperen bus geven tijdens het drogen geen roest- verschijnselen te zien; de krop van de kwast blijft dus vrij van roestpoeder, dat bij een volgen de verfklus verkleuring zou kun nen veroorzaken. Ondanks voortdurende internationale spanning zijn de geld- en kapi taalmarkt redelijk stabiel gebleven op het niveau van vorige week. Wij noteerden dan ook geen wijzingen in de hypotheekrentetarieven. Hypotheekrente per 14 augustus 1990 rente vast afsluit provi- rentepercentages netto werkelijke opgave rente bij fiscale gedu rende sie in konstant 35,1% 50% ABN spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr 10 jr. 15 jr. variab. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,50 1,50 9,60 9.60 9,90 9,20 9,40 5,93 5.93 6,15 6,38 6,52 3,85 3,85 4,02 4,89 5,00 ABP spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 15 jr. 5 jr. 10 jr 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 9,40 9,40 9,40 9,20 9,20 5,76 5,76 5,76 6,35 6,35 3,71 3,71 3,71 4,87 4,87 Aegon spaarhyp. spaarhyp. 5/10 jr. 15/20 jr. 1,25 1,25 9,60 9,60 5,95 5,95 3,86 3.86 Amro spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. 2 jr. 10 jr. 15 jr. 1,00 1,00 1,00 9,60 9,60 10,10 5,91 5,91 6,28 3,83 3,83 4,12 Amev levensverz. zorg-vrij-hyp. 5/10 jr. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1,25 1,25 9,60 9,60 5,95 5,95 3,86 3,86 Bouwfonds Ned. Gem. spaarv.hyp. spaarv.hyp. spaarv.hyp. 5 jr. 10 jr. renterust 1,00 1,00 1,00 9,50 9,60 9,60 5,85 5,93 5,93 3,79 3,85 3,85 CDK-bank spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 1 jr. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 9,50 9,60 9,10 9,30 5,86 5,93 6,27 6,42 3,79 3,85 4,82 4,92 Centraal Beheer spaargar.hyp. 5/10 jr. spaargar.hyp. 15/20 jr. 0,00 0,00 9,60 9,60 5,89 5,89 3,81 3,81 Centrale exact-hyp. exact-hyp. 5 jr. 10 jr. 1,25 1,25 9,40 9,40 5,80 5,80 3,75 3,75 Centrale Volksbank spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. vr- 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 9,20 9,40 8,70 9,10 5,64 5,78 6,00 6,27 3,62 3,73 4,60 4,82 Delta Lloyd hyp.tot.plan hyp.tot.plan 5/10 jr. 15/20 jr. 1,25 1,25 9,60 9,60 5,95 5,95 3,86 3,86 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 9,60 5,85 3,76 Nationale Nederlanden spaarhyp'. spaarhyp. 5/10 jr. 15/20 jr. 1,25 1,25 9,60 9,60 5,95 5,95 3,86 3,86 NMB ann. hyp. ann. hyp. 1 jr. 5 jr. 1,50 1,50 9,20 9,40 6,38 6,52 4,89 5,00 Postbank spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 7 jr. 12 jr. 2 jr. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 9,50 9,50 9,70 9,10 9,30 5,85 5,85 5,99 6,16 6,29 3,78 3,78 3,90 4,72 4,82 Rabo Hyp.bank (adviesrente) (adviesrente) sp.opt. hyp. sp.opt. hyp. sp.opt. hyp. ann. hyp. ann. hyp. 3 jr. 10 jr. stabiel var/1 jr. 4/5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 9,50 9,60 9,60 8,90 9,40 5,84 5,91 5,90 6,11 6,48 3,77 3,83 3,81 4,69 4,97 Ver. Spaarb. spaarhyp. 5 jr. 1,00 9,50 5,86 3,79 Westland Utrecht lage last. lage last. 7 jr. 14 jr. 1,00 1,00 9,60 9,70 5,91 5,97 3,82 3,87 Zwolsche Algemeene za-hyp.plan za-hyp.plan 5 jr. 10 jr. 1,00 1,00 9,30 9,30 5,70 5,70 3,66 3,66 De vermelde tarieven hebben betrekking op hypotheken met gemeente garantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gelden. Bij an dere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins af. i Nu de grenzen tussen West- en Oost-Duitsland zijn geopend is er wederzijds een uitwisseling ontstaan op velerlei terrein. Ook op het gebied van mode. Voor het eerst waren er Oost duitse mode-collecties te zien op de Westduitse modebeurs Igedo Collections in Düsseldorf afgelopen week. Het ontwer persduo Thomas Greis en Uli Haase toonde hun zomercollec tie voor '91. Kenmerkend voor deze collectie is dit ensemble gemaakt uit zijde, (foto AP)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 35