Eend Makelaar Mens en de mega-ster Als ik niet zing verleer ik het Pavarotti en het commercieel talent Andrew Lloyd Webber week-uit ZATERDAG 14 JULI 1990 23 De doodlopende straten van Hollywood George Benson Geflopt Hollywood Madonna Brille Klassiek Impuls Miljoenen Badkamer Sound STANDPLAATS: Volgend seizoen presenteert het Zeeuws Orkest een opvallende toernee. In het kader van het Festival van Vlaanderen wordt onder andere in Gent en Veere in grote bezetting een uitvoering gegeven van het Requiem van de zowel beroemde als omstreden Engelse componist Andrew Lloyd Webber. Zijn vermogen wordt geschat op een miljard gulden. Terwijl collega's dit jaar meer theaterpro- dukties zagen mislukken dan ooit tevoren, blijven zijn musicals volle zalen trekken in Londens West End: Phantom of the Opera, As pects of Love, Starlight Express en Cats, nu in zijn negende jaar, is de meest succesvolle musical aller tij den. Toch gaat het niet goed met An drew Lloyd Webber, de Koning van de Musical. Zijn trouwste me dewerkers lopen weg, zijn huwelijk is kapot. En pogingen om zijn mu sicals te verfilmen, willen nog al tijd niet lukken. De problemen kwamen voor het eerst aan het licht in mei. Een van Lloyd Webbers oudste steunpila ren, Biddy Hayward, stapte op. Twintig jaar had Hayward voor de Britse componist en theaterprodu cent gewerkt. Ze was bij hem in dienst getreden toen hij fortuin maakte met de musical Evita, en Lloyd Webber liet haar niet meer gaan. Ze werd zijn belangrijkste adviseuse en nam hem steeds meer werk uit handen. Vorig jaar nog had ze de leiding over Aspects of Love, het laatste succesnummer van Lloyd Webber. Biddy Hayward nam geen ontslag om de rest van haar leven achter een breiwerkje te slijten. Ze be sloot een eigen bureau te openen voor theaterprodukties. musicus staat niet bekend als een onmogelijk mens, hoewel hij, zoals de meeste multimiljonairs, zijn ku ren heeft. „Hij kan erg vluchtig zijn en zijn stemming kan plotseling om slaan", zei Jonathan Mantle, au teur van Lloyd Webbers biografie. „Langdurig blootgesteld worden aan iemand als Andrew Lloyd Webber, is waarschijnlijk niet goed voor je gezondheid of zenuwen. Ik denk dat hij de eerste is om dat toe te geven". Het leek een stap in het duister. Haar talenten waren onomstre den, maar zonder grote financiële reserves komt in Londen geen pro- duktie meer tot stand. De laatste musical, King, had tien miljoen gulden gekost en was na een paar weken geflopt. Andrew Lloyd Webber moet dan ook wel heel verbaasd zijn geweest toen luttele weken later een zestal trouwe medewerkers zijn miljar denbedrijf verruilden voor een on zeker bestaan met Biddy Hay ward. Onder die zes overlopers be vond zich 's werelds bekendste theater-assistent: prins Edward. Het is onduidelijk waarom opeens zoveel oudgedienden Lloyd Web ber de rug toekeerden. De Britse Biddy Hayward zou na 20 jaar trouwe dienst op de briljante com ponist zijn uitgekeken, maar bo venal: ze is het niet eens met zijn pogingen om door te breken in Hollywood. Lloyd Webber is een schoenmaker die bij zijn leest moet blijven, vindt ze. Al jaren duurt nu zijn vrijage met de wereld van het witte doek. Aan belangstelling voor zijn meester werken ontbreekt het niet. Vier film-maatschappijen hebben een optie genomen op Evita, de musi cal over het leven van Evita Peron die hem meer dan een miljard gul den opleverde. Zeven regisseurs zijn de revue gepasseerd en meer dan een dozijn hoofdrolspeelsters. Onder hen: Meryl Streep, Barbara Streisand, Liza Minelli, Diane Keaton en Bette Midler. Walt Disney Studio heeft honderd miljoen gulden geboden om de film Evita te mogen maken als Madon na de hoofdrol mag spelen. Madon na is er al jaren op gebrand om Evi ta te spelen, maar Lloyd Webber weet niet of hij de Amerikaanse popster in de hoofdrol wil. Madon na zou een en ander aan zijn 'heili ge' nummers willen veranderen om ze wat meer aan haar stijl aan te passen. Ook twee andere van zijn meester werken, The Phantom of the Opera en Cats, dreigen verfilmd te wor den. Maar hoewel Lloyd Webber nu al jaren in Corcordes tussen Londen, Amerika en Japan op en neer vliegt, moet zijn eerste film de bioscoop nog halen. „Cinema is zijn laatste obsessie en speelgoed", meent theatercriticus Sheridan Morley. „Maar film is een mijnenveld. Het zal moeilijk zijn voor een Engelse componist om in die wereld vaste voet aan grond te krijgen". Critici spreken altijd over hem in dezelfde bewoordingen. Lloyd Webber heeft .obsessies' en ,speel- tuinjes', is .oppervlakkig' en .moei lijk'. Maar één kwalificatie ont breekt nooit: als componist is hij .briljant'. „Er is natuurlijk het gevaar dat hij zijn talent verspilt in de doodlo pende straten van Hollywood", meent Sheridan Morley. „Maar ik wens hem toch geluk. Ik ben een fan van hem en voor mij beli chaamt Andrew de toekomst van de musical". Cees van Zweeden Astma was het, dat gieren van de 2CV boven de rest van de verkeerschaos uit. Wat dat betreft werd het hier al stil ler op de xvegen. Sinds de pro- düktie van de Franse Eend in '88 werd stopgezet, nam het aantal Eenden sneller af dan was verwacht. Minder gewag gel, minder gegier. Ook de pro testen waren al snel verstomd. Tenslotte zijn er nu modernere, vluggere, en geluidlozere auto mobielen. Ook de boeren zijn niet ontevreden. Want voor hen ivas de 2CV gemaakt. Als ze bij de tijd zijn, rijden ze nu in een Landrover. In '35 gaf Citroën opdracht tot het bedenken van die boeren- automobiel: 'Hij moet met een snelheid van 60 km per uur 2 landbouwers op klompen, 50 kg aardappelen of een ton kun nen vervoeren. De esthetiek speelt geen rol'. Zouden boeren dat nu nog leuk vinden om te lezen? 'Een boer op klompen' heeft een beetje een neerbuigende betekenis. En waarom speelde 'esthetiek geen rol'? Hebben (of hadden in '35) boeren geen gevoel voor schoonheid? Want waar kwam het tenslotte op neer: een soort auto voor twee paarden op klompen, getrokken door twee andere paarden en extra bela den met 50 kg aardappelen dan wel met een ton. Een ton voor wat? Dezer dagen ivaggelt ook de al lerlaatste Portugese Eend in Mangualde van de lopende band. Citroën had gehoopt dat stil te kunnen houden. De firma schaamt zich niet voor de 2CV, maar vindt wel dat de tijd niet heeft stilgestaan. Dat betekent: geen heimwee en geen gesnotter. Maar dat is juist wat rond Mangualde de kop weer op steekt. De media komen voor de duizendste keer met de '2CV-successtory'. In dat verhaal worden de boeren gek genoeg zelden genoemd. Er wordt net gedaan of die Eend voor studenten ontworpen was, voor jonge huismoeders oj voor de kleine man die geen geld had voor iets beters dan die astmatische hoestbui. Onder de niet kapot te krijgen enthousiastelingen voor de 2CV zijn heel wat ecologen. En ecologen zijn de aartsvijanden van de boer. Of liever gezegd: de Franse boeren kunnen die ecologen met hun eigenwijze verhalen hoe het anders en be ter moet in de natuur wel le vend villen. Een beroemd geval van ecologenwaanzin in de ogen van de boer was het plan ivïlde beesten terug te brengen in de natuur. In de Vo gezen was al jaren geen lynx meer gezien. De ecologen lieten er nieuwe lynxen los. In de Ce- vennen zag je nooit een aasgier meer. De ecologen zetten er zwermen aasgieren uit. De boeren waren des duivels. Eindelijk liepen hun kippen, kuikens en konijnen in vree en daar moesten ze weer naar de markt om dure hekken en hok ken te kopen. De Franse boer gaat gebukt on der het nationale misverstand dat alles in Frankrijk beter is. Al is het waar dat nog maar zêl- den de mesthopen tot aan zijn voordeur liggen. En naar de markt gaat hij voortaan in een glimmende Japanner met vier- wielaandrijving Het drama van Mangualde is dan ook niet dat er straks geen 2CVs meer worden gemaakt. Oude 2CVs zijn er nog genoeg. Door de Wammes-Waggéleco- logie worden ze bovendien voor definitief uitsterven be hoed. Nee: het drama wordt pas acuut als de ecologen straks écht de consequentie trekken uit hun betoog. Zijn de Vogezen en de Cevennen zon der kleine roofdieren vermink te landschappen? Maar wat zijn de wegen langs de Loire, de Lot en de Dordogne dan zonder de roofzuchtige Eend? Wat de boer van die gedachtengang vindt, is interessant om te we ten. Onder de wielen van de Le lijke Eend hebben immers al heel wat meer kippen het leven gelaten dan in de klauwen van aasgier en lynx. die ze speelt karakter spreekt. Frank Foster, de huidige leider en arrangeur, en ik hebben daar sa men speciaal nieuwe repertoire voor geschreven. Daarnaast pro beer ik oud werk als Green Dol phin Street of Skylark een per soonlijk tintje mee te geven". In de popmuziek wordt aan een cover een heel andere waarde ge hecht dan aan een alternatieve uit voering in de jazz. Benson zingt zelf nog steeds The Greatest of Lo ve of All, dat door de meeste mu ziekliefhebbers vooral wordt geas socieerd met Whitney Houston. Een probleem? Benson: „Absoluut niet! Ik kreeg dat nummer van Mi chael Masser, de man die het schreef als thema voor de speelfilm over Mohammed Ali The Greatest. We wisten destijds al dat het num mer klassiek zou worden. Ik vind het geen probleem dat zo'n num mer eerst van iedereen wordt en dan wordt ingepikt door Whitney. Ik heb hetzelfde gedaan met On Brbadioay van The Drifters; da's mijn stuk nou, daaraan word ik herkend. Daarom doe ik nog steeds mijn best om er nuances in aan te brengen". De trend terug richting jazz ziet Benson als noodzakelijk. „Ik wil echt dat mensen me leren zien als iemand die bovenal een musicus is, als iemand die muziek waar deert en begrijpt. Niet alleen maar als iemand die popsongs de hitpa rade inzingt. Ik heb er absoluut geen bezwaar tegen om popsongs tot hit om te toeveren, integendeel. Maar er zijn nog andere vormen van muziek, die misschien wel meer van je vergen. En ik ben daar niet bang voor. Mijn favoriete al bum? Tenderly, de plaat met clas sics die ik vorig jaar opnam met McCoy Tyner. Een warm album, het enige van die soort dat ik heb. Opgenorhen met producer Tommy Lipuma, toevallig ook de man die Miles Davis weer op het juiste spoor heeft gezet,.." John Oomkes Harry Mens windt er geen doekjes om. Natuurlijk mag hij de zang van Luciano Pavarotti graag horen, toch wordt de makelaar (43) uit Lisse het meest geïmponeerd door het commercieel talent van de gezette Italiaanse tenor. „Als koopman boeit mij dat", zegt Mens. „Dat concert in Rome, je zag het meteen. Van die drie zangers is Pavarotti het brutaalst. Dat spreekt me heel erg aan, al geniet ik ook van zijn expressie en gevoel voor drama". Makelaar Mens staat in het middelpunt van de belang stelling. Volgend jaar september komt mega-ster Pavarotti op zijn verzoek voor de tweede keer naar Nederland. In het Rotterdamse Ahoy' zingt Pavarotti voor het lie ve sommetje van 1.250.000 dollar (bijna 2,5 miljoen gulden) de ster ren van de hemel. De 8.500 kaartjes gaan tussen de honderd en vijftien honderd gulden kosten. De duur ste kaartjes staan borg voor een riante ontvangst en een plaats op een van de eerste tien rijen. „Ik heb er alle vertrouwen in dat er geen kaartje overblijft", zegt Mens met grote stelligheid. Over drie maanden begint de voor verkoop. Bij Mens Makelaardij en co-sponsor Free Record Shops zijn al honderden brieven binnengeko men met verzoeken om twee, vier soms zelfs tien kaartjes tegelijk. „Daar zitten ook veel brieven bij van ouderen van zeventig, tachtig jaar", vertelt Mens. „Die voorver koop moeten we trouwens nog re gelen. Die gaat waarschijnlijk plaatsvinden via de Free Record Shops en de VVV's. Met die VVV's zijn we nog in onderhandeling. We hanteren het principe: wie het eerst komt, het eerst maalt". Waarom dit concert? Harry Mens antwoordt onmiddellijk zonder na te denken. „Het was een impuls", zegt de zakenman, die kantoren heeft in Amsterdam, Lisse, Den Haag en Stockholm. „Het kwam een paar maanden geleden zomaar ineens bij me op. Meteen dacht ik: doen. En mijn devies is, doe watje denkt dat je moet doen". Gemak kelijker gezegd dan gedaan. En de risico's dan? „De meeste Nederlan ders zijn bang om fouten te ma ken", antwoordt Mens. „Aan de andere kant leer je daar ook weer van. Ik heb niet geaarzeld en ben onmiddellijk gaan bedenken, hoe ik het aan zou moeten pakken". Mens kwam er achter dat Pavarot ti op 19 mei van dit jaar een concert zou geven in Frankfurt. Hij reisde erheen en bezocht de mega-ster en zijn manager na afloop in het hotel. Tijdens een etentje deed Mens het voorstel de immenspopulaire lyri sche tenor naar Rotterdam te ha len. „Ik beloofde Pavarotti dat het publiek in Nederland heel wat en thousiaster en warmer zou zijn dan daar", vertelt de makelaar. „Wat reageerden die Duitsers koel. Ze gingen niet eens staan tijdens de toegift. Pavarotti trok zich er niets van aan. Die stond daar duidelijk boven". Thuisgekomen ging Harry Mens rekenen. Voor 1.250.000 dollar komt Pavarotti weliswaar, maar dan moet er nog een orkest zijn, moeten de Buma-rechten en de BTW worden betaald en dient ook nog eens Ahoy' te worden afge huurd. „Ik kom in totaal op 3,5 miljoen gulden kosten", legt Mens open hartig uit. „Aan sponsors heb ik nu de Frée Record Shops, Diners Club International en Mens Make laardij. Ik ben nog met bedrijven aan het onderhandelen voor co- sponsoring, anders is het niet mo gelijk om kaartjes voor honderd gulden aan te bieden". Mens wil er geen stuiver aan ver dienen, zegt hij. „Ik betaal zelfs mijn eigen kaartje. Ook de mensen die ik uitnodig, moeten zelf beta len. De reden is heel simpel. De winst ik schat die op een paar ton is voor een goed doel. de Stichting Zwerfjongeren. Ik ben er van overtuigd dat er daarom tot nu toe zoveel zegen op dit projekt rust. Gewoon omdat ik er niets op verdien. Natuurlijk, ik geef toe dat Mens Makelaardij extra publici teit krijgt". Lachend: „Die winst is in elk geval belastingvrij". Hoewel hij zich tegenwoordig nau welijks de tijd gunt om aktief met muziek bezig te zijn, zong Harry Mens als klein jongmaatje meerde re malen solo. Ook deed hij wel eens mee aan een operette. „Ik heb gezongen in de kerk De Engel hier vlakbij", weet hij nog. „Dat solo- zingen gaf me een enorme kick. Ik weet nog dat ik daarbij de rillingen over mijn rug voelde lopen. Pava rotti doet me daar aan terugden ken. Zo'n José Carreras zaterdag avond, die zingt veel te verlegen. Ik houd niet van verlegen zangers". Mens zelf is niet zo verlegen, al be perkt hij zijn vokale prestaties te genwoordig tot de badkamer. Ver der vertelt zijn secretaresse dat hij regelmatig zingend door het Lisse- se kantoor wandelt en heel af en toe op een feestavondje wel eens solo zingt. Ze heeft kennelijk haar mond voorbijgepraat. Geconfron teerd met een en ander verwijst de instant-impressario Harry Mens een en ander resoluut naar het rijk der fabelen. „Ach, dat is tien jaar geleden wel eens gebeurd", zegt hij haast verlegen. „Toen had ik een slok op. Dan durft iedereen dat toch". Jan Peter Versteege Als het om het uiterlijk gaat, kan het kleinste detail een groot effect sorteren. In de kleedruimte waar George Benson deze krant exclusief even belet geeft, trekt de gitarist zanger zelfs elk denkbeeldig plooitje recht voor hij poseert voor een fotoportret. Achter de rug van de fotografe regisseert Bensons personal manager de gewenste gezichtsuitdrukking. Cool, man! Op de Europese jazzfestivals van de jaren negentig vormen de sterren uit de fusionhoek Miles Davis, Al Jarreau en George Benson de grootste publiektrekkers. Ze zijn bijna even kleurloos geworden als de dwarsdoorsnee uit hun kolossale aanhang en kwaadsprekers beweren graag dat deze musici haaks staan op de eigenwijze jazztraditie van waaruit ze zijn voortgekomen. f Tenor Luciano Pavarotti George Benson (inmiddels 47 jaar), in de jaren 1962-1965 vermaard ge worden als gitarist in de band van organist Brother Jack MacDuff voor het CTI-label, hecht eraan om tegenwoordig zowel als entertai ner als serieus musicus voor de dag- te komen. Vorig jaar keerde hij enigszins naar zijn jazz-roots terug- door in Den Haag samen met pia nist McCoy Tyner op te treden en zijn gitaristische wortels (Wes Montgomery en Charlie Christian) bloot te leggen. Ditmaal baarde Benson in Den Haag internationaal opzien door onverwacht samen op te treden met de bigband van wijlen Count Basie een vuurproef voor elke vocalist. Benson, een zondagskind dat met een overdosis aan natuur lijk talent is gezegend, slaagde. Ze ker in aanmerking genomen dat hij koud uit het vliegtuig voor de leeuwen werd gegooid. Een zekere overeenkomst met de carrière van pianist-zanger Nat King Cole is aanwezig. Ook een serieus instru- George Benson ifoto Monique Baam mentalist die pas succes kreeg toen hij ging zingen. „Als ik met mijn eigen band werk ben ik meer op mijn gemak, kan ik meer de showman uithangen. Ben ik de baas", zegt George minzaam. „Met het Basie Orchestra is er meer sprake van een samenwer kingsverband. Het is meer een ge lijkwaardige situatie want ik weet' nooit precies waar zij muzikaal ge zien uithangen. Dit keer had ik niet de tijd om te repeteren. Ik vind het een geweldig orkest, en ik ben blij dat ik tijd gevonden heb om een oude afspraak met Basie na te komen. Er is oktober en november vorig jaar een album opgenomen, dat ik de afgelopen weken heb afgemixt. Hopelijk is de plaat eind septem ber uit. Ik heb er speciaal mate riaal voor geschreven en een song teruggevonden die ik al eerder voor Basie had gemaakt. Er staat bebop, orkestwerk en zelfs gitaar- werk van mij op". „Ik kan me voorstellen dat het pu bliek nu de indruk heeft dat er wel drie verschillende George Bensons bestaan. Prima! Je weet nooit wel ke sound op den duur overleeft. Ik ben blij met een trio of kwartet, met een elektrische band en met een bigband te kunnen werken. Ik heb nu als zanger voldoende kre diet vergaard om me bijna alles te kunnen permitteren, ik wil die speelruimte nog graag verder ver groten, omdat ik denk dat mijn zang zich gaandeweg nog verbe terd heeft. Ik heb veel meer controle gekregen over wat ik doe. Zingen kost me geen moeite. Het is er gewoon, het is George Benson. Ik ben geen stu- deertype. Ik leef met mijn instru ment, zoek uitsluitend naar moge lijkheden om het te gebruiken. Ik moet veel zingen. Als ik dat nalaat, verleer ik het, wordt het minder". Om die reden is Benson ook zo in zijn sas met het Basie-project. George: „Ik denk dat de blazers sectie, de rietinstrumenten, in de Basie-band, behoort tot de aller beste die er bestaan hebben. En nü nog bestaan. En misschien wel, nu een tikje anders dan toen Basie nog leefde. Hindert niet. Van die blazers word ik opgewonden. Je hoort hoe er uit vrijwel elke partij Parijs Rudolph Bakker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 23