PZC Zomer bij de Kunstkring Rïs 14 maanden oor grote reeks an diefstallen Geen rem op Vlaams autoverkeer Weeshuizen in Liberia lijden onder oorlog Mentor-kapitein J. Verwijs verlaat Stoombootdienstem provincie 13 eleggers bouwen nieuw hotel en appartementen ZATERDAG 14 JULI 1990 Lasse-hotel Poging inbraak juwelier Hulst 4 hl AE.M Schip verstrikt geraakt in eigen ankerkettingen Sauwens' verkeers- en vervoersplan Onveilig Snelheid Vlissingse blijft helpen Auto's doelwit van vandalen omburg eigenaar van Badhotel MBURG - De gemeenteraad Domburg heeft vrijdag- nd volkomen onverwacht vervallen Badhotel voor 2,8 ljoen gulden gekocht van de Bad en Strandhotel, een Bter van BAM-projectreali- ie BV. Een deel van de grond de gebouwen zal zo snel mo- jjk worden doorverkocht twee onbekende beleggers, daarvoor 1.625.000 gulden tafel leggen. twee gegadigden zullen op de ats van het Badhotel een uw hotel met 125 kamers en complex van 65 apparte- nten gaan' bouwen. Met de en verkoop van de grond it een eind aan bijna een art eeuw durende onzeker- d rond nieuwbouw van het Hotel. Na afloop van de dsvergadering werd dan ook champagne ontkurkt in het ieentehuis. gemeente Domburg zit al ja- in haar maag met het oude dhotel, dat in oktober 1978 trgoed de deuren sloot. Al af 1966 passeerde een reeks jinen de revue. In 1976 kwam BAM voor het eerst op de ippen met plannen voor een ;el met honderd bedden en appartementen. Dat plan g aanvankelijk de goedkeu- gvan de gemeenteraad, maar er werden hotel en apparte- ncomplex toch te groot be iden. id jaren tachtig werd een juw, kleiner plan gelanceerd. BAM zou nog 'maar' 99 ap- ■tementen bouwen en een ho- realiseren. Omdat de ver- jp van de appartementen te- iviel, verdween ook dat plan le ijskast. Sindsdien waren de lerhandelingen tussen de ge- ente en de BAM in een impas- geraakt. maart van dit jaar verzocht de neente het adviesbureau De les en Partners uit Apeldoorn onderzoek in te stellen om bouw van een hotel op de ind van het Badhotel moge- te maken. Nog geen zes we- i geleden kwam het bureau de conclusie dat een klasse- tel uitstekend past binnen het ireatieve beleid van de ge- lente Domburg, maar dat de neente dan eigenaar moet irden van de grond om binden- eisen te kunnen opleggen aan interesseerde beleggers. Met dat uitgangspunt in het achter hoofd, heeft de gemeente op nieuw onderhandeld met BAM- projectrealisatie over verkoop van de gronden. Het ruim zes hectare grote stuk grond is door het koopcontract in twee stukken verdeeld. De helft wordt verkocht aan de be leggers. De andere helft wil de gemeente bestemmen tot open lucht-recreatie. Een van de bezoeksters flankeert een beeld van koperdraad tijdens de opening van de zomerexpositie van de Zeeuwse Kunstkring in de Nieuwe Kerk in Zierikzee foto Pieter Honhoff) ZIERIKZEE - In de Nieuwe Kerk te Zierikzee 'zomert' de Zeeuwse Kunstkring tot en met 28 juli. Burgemeester mr J. J. P. M. Asselbergs opende vrijdag de tentoonstelling van werken van veertien leden. De Kunstkring heeft drie jaar geleden besloten de jaarlijkse zo merexpositie in Zierikzee te houden. Met een blik op het overkoe pelende tongewelf van de neo-classicistische Nieuwe Kerk ge waagde Asselbergs van een vrij unieke expositieruimte: 'een multi-functionele cultuurtempel voor allerlei culturele manifes taties'. Een boeiend aspect vond hij dat de expositie een Kring-expositie is. Dat gegeven maakt een vergelijking van stijlen en technieken mogelijk, zodat voor de beschouwer 'kunst en genoegen' parallel lopen, aldus mr Asselbergs, die de Zeeuwse kunstenaars prees voor hun moed om hun werk openbaar te maken en daarmee aan kritiek bloot te stellen. Die kunstenaars zijn Leendert Beije uit Goes, Ad en Tessa Braat, Zierikzee; Cocky Bruynzeel, Wolphaartsdijk; Miems van Citters, Burgh-Haamstede; Hans Cool, Kerkwerve; Saskia Eggink, Zie rikzee; Marijke Folkertsma, Nieuwerkerk; Tie Hof, Ritthem; Els Hollebrandse, Domburg; Gerard Menken, Kloetinge; Renée Mink, Middelburg; Fransje van der Swan, Dreischor; Rijnhard Schregardus, Zierikzee. Gast-exposante is de Brabantse kunste nares Adèle Roelofs. Burgemeester drs H. W. Hiet- kamp verklaarde na afloop van de drie uur durende raadsverga dering dat de gemeente zich in het verleden altijd te passief heeft opgesteld. „Door dit be sluit kunnen we zelf in contact treden met beleggers en zijn we niet afhankelijk van derden." De gemeente heeft inmiddels zwart op wit de garantie dat de twee beleggers de grond aanko pen. In het koopcontract met de BAM is overeengekomen dat de BAM het hotel en het apparte- mencomplex mag bouwen. Als de beleggers voor een andere aannemer kiezen, moeten zij een half miljoen gulden betalen aan de BAM. In het contract staat verder dat binnen vier jaar met de bouw moet worden begon nen. Uit het koopcontract blijkt dat de gemeentelijke bijdrage 375.000 gulden bedraagt. De ge- .meente denkt dat bedrag terug te verdienen door bouwleges. Dan resteert nog een bedrag van ongeveer 800.000 gulden, waar voor de gemeente financiële dekking moet zien te vinden. Domburg wil voor subsidies aankloppen bij de provincie en het Rijk. Mocht de gemeente de financie ring van de aankoop niet rond krijgen, dan treedt een ontsnap pingsclausule in werking, waar door de hele aan- en verkoop niet door gaat. HULST - Een poging tot in braak bij een juwelier in de Gentsestraat in Hulst vrijdag morgen om vijf uur is mislukt. De daders probeerden tever geefs met een ijzeren staaf het gepantserde glas van de etalage in te slaan. Er verscheen alleen een grote ster in het glas. Tegelijkertijd begon het alarm te loeien. Daar op maakten de daders zich uit de voeten. Ze lieten daarbij de staaf liggen. De politie was ook door het alarmsysteem gewaar schuwd, maar trof niemand meer aan bij de juwelierszaak. De politie verzoekt getuigen contact met het bureau in Hulst op te nemen. DDELBURG - De 22-jarige J. zonder vaste woonplaats, nog maar net drie weken ij na het uitzitten van een filurige gevangenisstraf or diefstallen toen hij vorig r december opnieuw het die npad opging. Vrijdag stond terecht voor tien inbraken diefstallen die hij in Middel- rg pleegde totdat hij begin ja- ari aangehouden werd. B. rtelde dat hij door geldge- ek tot zijn daden was geko- "n omdat hij tijdens zijn ver- ijf in een opvanghuis maar n uitkering van 75 gulden per <ee weken kreeg. Daarvan est hij zijn eten betalen. eerste kerstdag forceerde hij jmen met zijn maat J. B. een lam van een woning in de wijk atenhove, waar het tweetal nbedrag van ruim 1100 gulden sgnam. Op oudejaarsavond eegden zij een inbraak in het intoor van de kwekerij Veld- tht aan de Oude Vlissingse- sg. Ze sjouwden de kluis van de 'venverdieping naar beneden. P buit bedroeg 260 gulden. De bis werd bij de Stationsstraat bet kanaal door Walcheren ge wipt. Iweer met J. B. nam hij in de ichtvan 2 op 3 januari een auto eS bij een autoverhuurbedrijf. e bijna nieuwe wagen ter waar- van 25.000 gulden werd voor 2 gulden van de hand gedaan. P 22 december nam hij samen et twee anderen een auto weg. '1 wilde niet zeggen waar die as gebleven. Verder maakte hij b schuldig aan autokraken en '°beerde hij nog een auto te 'len op het parkeerterrein bij t station, maar daarbij werd gestoord. ■dat het vermoeden rees dat onophoudelijke diefstallen zouden kunnen voortkomen uit een geestelijke stoornis werd hij onderzocht in het Pieter Baan Centrum (PBC). De conclusie van het rapport was dat B. enigs zins verminderd toerekenings vatbaar is. Het advies luidde dat begeleiding door de reclassering nuttig zou zijn. B. vroeg deze be geleiding niet gedwongen op te leggen, daarhet anders beslist weer snel mis zou gaan met hem. Hij zei er alles aan te zuilen doen om niet opnieuw in het PBC te recht te komen, omdat hij erg ge schrokken was van de mensen die daar zaten. Officier van justitie mr D. van der Bel eiste 18 maanden gevan genisstraf waarvan vier maan den voorwaardelijk en begelei ding door de reclassering. De ad vocaat mr G. Lagerwey zag het nut er niet van in om B. weer langdurig op te sluiten. Hij be schreef zijn cliënt als een intelli gent persoon, die steeds de fout in was gegaan omdat hij proble men heeft met personen die ge zag over hem uitoefenen. Hij vond dat B. de kans moest krij gen om met vallen en opstaan een normaal leven op te bouwen. Uitspraak 27 juli. TERNEUZEN - De bulkcarrier Red Rose liep vrijdag een halve dag vertraging op toen het schip in de Put van Terneuzen verstrikt raakte in twee kettin gen van eigen ankers. Nadat het Nederlandse kolenschip don derdag al een deel van de lading in de Put had overgeslagen, wil de het schip vrijdagmorgen vroeg opstomen naar de kade van Ovet in de Terneuzense Massahaven. De kettingen van de twee uitge worpen ankers raakten door een verkeerde manoeuvre echter in elkaar verstrikt. Duikers van de sleep- en bergingsbedrijven Mul ler en Multraship moesten eerst onder water bekijken hoe de boel in de war zat om vervolgens boven de waterlijn één van de kettingen door te kunnen bran den. De Red Rose kon daardoor pas in het begin van de avond in de sluizen worden geschut in plaats van 's morgens vroeg. TERNEUZEN/BRUSSEL Vlaanderen is voor veel Ne derlanders nog altijd het stukje slechte weg tussen Bre da en Lille. Een hindernis die snel genomen moet worden op weg naar de zon. Dat cli ché-beeld, stammend uit de jaren '60 toen de Belgen hun Napoleonistische kasseiba- nen nog koesterden alsof het museumstukken waren, komt niet meer overeen met de werkelijkheid. Vlaanderen telt ruim 850 kilo meter autosnelweg. Een fijn mazige netwerk van primaire en secundaire wegen die de grote en kleine kernen met el kaar verbinden en waarop da gelijks ruim drie miljoen per sonenauto's en ettelijke hon derdduizenden bestel- en vrachtwagens denderen. De mobiliteit van de Vlamin gen is sinds 1973 enorm toege nomen. Het aantal reizigerski lometers per jaar nam in de pe riode 1973-1989 toe van 45 tot 85 miljard. Een daling ligt nog niet in het verschiet. De Vlaamse minister van openba re werken en verkeer, J. Sau wens, schat dat de groei van de automobiliteit - zonder ingrij pen - tot het jaar 2005 zo'n 40 tot 60 procent zal bedragen. Volgens Sauwens is het be staande wegennet op een der gelijke groei berekend. Een verdere asfaltering van het praktisch volledig verstede lijkte Vlaanderen acht de be windsman de komende jaren dan ook niet nodig. Wel zijn net als in Nederland maatre gelen nodig om het verkeer op de bestaande banen te stroomlijnen. De flessehalzen moeten op termijn geruimd worden. Aan het terugdringen van het autoverkeer door middel van weinig populaire maatregelen - die in Nederland politiek en bevolking verdeeld hebben in 'auto-mobielen' en 'anders mobielen' - wordt in Vlaande ren niet gedacht. Vlamingen hangen nog geen verhoging van de wegenbelasting, reke ning-rijden, hogere accijnzen op benzine en dieselolie en af schaffing van voor de bevol king aantrekkelijke belastin gregels die het autorijden be taalbaar houden, boven het hoofd. Integendeel. Sauwens wil de komende vijf jaar minstens drie miljard frank op jaarbasis (170 miljoen gulden) steken in de vervolmaking van Vlaande- rens heerbanen. Daarnaast De toegang tot de Kennedytunnel op de linkeroever van de Schelde (foto Camile Schelstraete) kan het openbaar vervoer re kenen op een extra investe ring van 75 miljoen gulden op jaarbasis. Met dat geld moet het openbaar vervoer snet na me rond de stedelijke centra verbeterd worden. Sauwens rekent er op dat het gebruik van bus, tram en trein rond die steden tussen 1990 en 1995 met 20 procent zal toenemen. In tegenstelling tot minister Maij-Weggen in Nederland peinst de Vlaamse minister er niet over om zijn landgenoten bus of trein in te jagen. „Een overheid", zo benadrukte Sau wens vorige week bij de pre sentatie van zijn verkeersplan 90-95, „heeft niet het recht om aan de verplaatsingsbehoefte van de bevolking paal en perk te stellen." In de optiek van de Vlaamse minister heeft de overheid wel de taak om er voor te zorgen dat 'het ver plaatsen van mensen' op een soepele en veilige wijze gebeu ren kan. Veilig is Vlaanderen bij lange na niet. De kans op een dode lijk ongeluk is Vlaanderen is ruim twee keer zo groot als in Nederland. Een gegeven waar Sauwens zich voor schaamt. „Het aantal dodelijke ver keersslachtoffers per miljoen inwoners is onbeschaafd hoog en plaatst ons internationaal in een kwaad daglicht", aldus de bewindsman. De cijfers liegen er niet om. Ne derland scoort laag met 92 ver keersdoden per miljoen inwo ners. Zelfs de voortrazende Duitsers (134 doden per mil joen) en de Zwitsers (143 do den per miljoen) doen onder voor de Vlamingen die met 202 doden per miljoen samen met de Fransen (206) en Luxem burgers (223) in de Europese top-drie prijken. Opvallend is dat 39,6 procent van de doden vallen op de we gen buiten de bebouwde kom. De combinatie van hoge snel heid, onaangepaste kruisin gen, lintbebouwing en een on gelijkmatig over de wegen ver deeld verkeersaanbod zijn hiervoor verantwoordelijk. Op de snelwegen is het relatief veilig. Slechts 11 procent van de dodelijke ongevallen vindt hierop plaats. Gelet op de ver wachte verkeerstoename in de tóekomst wordt niet uitgeslo ten dat dit percentage zal stij gen. Iets wat de Vlaamse be windsman absoluut niet wil. Zijn verkeers- en vervoers plan, dat werd samengesteld door een speciale stuurgroep die van relevante gegevens werd voorzien door het Neder landse ingenieursbureau DHV uit Amersfoort, is niet speci fiek gericht op het terugdrin gen van het autoverkeer, maar meer op reguleren van ver keersstromen en bevorderen van de verkeersveiligheid. In een landje waar de woon kernen op een steenworp af stand van elkaar liggen hoeft volgens Sauwens buiten de autosnelwegen om niet hard te worden gereden. Uit de sta tistieken valt ook op te maken dat de snelheden waarmee het autoverkeer zich op de Vlaam se wegen voortbeweegt rela tief laag liggen (27,5 kilometer in de agglomeratie en 30,4 kilo meter in landelijke gemeen ten). Ter bevordering van de verkeersveiligheid moet de maximum-snelheid in be woonde gebieden (veelal 60 ki lometer) volgens Sauwens dan ook omlaag. Verkeersdrem pels, rammelstroken en ver keersborden moeten hiervoor zorg dragen. Wegvakken en kruisingen in 44 Vlaamse gemeenten, die nu te boek staan als verkeerson- veilig omdat het aantal onge vallen bovengemiddeld is, zul len worden gereconstrueerd. Verschillende primaire wegen worden binnen vijf jaar omge toverd in autosnelwegen. De Expressweg Antwerpen- Knokke en de Kennedylaan Zelzate-Gent zijn hier voor beelden van. De capaciteit van (auto)wegen waarop zich regelmatig files voordoen, de Ring rond Brus sel, de Antwerpse Ring en de Kennedytunnel, zal de ko mende jaren worden vergroot. Al deze infrastructurele maat regelen zouden Vlaanderen een stuk veiliger moeten ma ken. Sauwens verwacht echter ook dat de Vlamingen hun steentje bij zullen dragen door op de weg oplettender en min der roekeloos te zijn. Naar ana logie van de actie in Nederland hoopt Sauwens in februari het startsein te kunnen geven voor een landelijke actie om het aantal verkeersdoden voor 1996 met tien procent terug te dringen. Gezien het wegge drag van veel van zijn landge noten acht hij dat cijfer rede lijk optimistisch. Het blijft dus oppassen op de wegen tussen Breda en Lille. Conny van Gremberghe De 22 dozen die de Vlissingse Ella de Nooijer voor de wees kinderen in Liberia klaar heeft staan, kunnen nog niet wor den verstuurd (foto Ruben Oreel) VLISSINGEN - De Vlis singse Ella de Nooijer is al jaren in de weer voor twee weeshuizen in Liberia. Dit Westafrikaanse land gaat momenteel gebukt onder een burgeroorlog. Rebellen proberen de regering van president Doe omver te wer pen. Honderdduizenden Li- berianen zijn al gevlucht naar naburige landen. Goe deren die vanuit Nederland verscheept worden, berei ken hun bestemming niet. Alleen geld, dringend nodig om voedsel te kopen, kan via de ambassade worden verstuurd. De hoofdstad Monrovia, waar één van de beide wees huizen gelegen is, wordt be legerd door opstandelingen. Hoe de toestand precies is, weet ook mevrouw De Nooij er niet. Post doet er een maand over om Nederland te bereiken, en bovendien durft zuster Victoria, die de weeshuizen bestiert, niet te diep in te gaan op politieke zaken. In haar laatste brief, geda teerd op 5 juni, zegt zij heel weinig over de gewapende strijd. Zij raadt af om spullen per schip te sturen, „totdat alles achter de rug is". Zus ter Victoria schrijft ook dat zij wel zou willen vluchten, „maar ik krijg het niet voor elkaar met zoveel kinderen." De 22 dozen die mevrouw De Nooijer klaar heeft staan, moeten dus nog even blijven waar ze zijn. Kleding, speel goed, naaimachines en ver der alles wat los en vast zit stroomt dagelijks bij Ella de Nooijer binnen. Kennissen en familie weten dat bijna al les welkom is. Een medicijn producent wacht al maan den op een seintje om de be stelde lading medicijnen en instrumenten te versturen. Mevrouw De Nooijer durft het voorlopig niet aan, ze wacht op het bericht dat de kust weer veilig is. „Als ik goederen verscheep, ben ik bang dat ze niet worden op gehaald door degenen voor wie het bedoeld is. Aan me dicijnen en andere goederen is in Liberia door de burger oorlog groot gebrek. Geld is het enige dat ik op dit mo ment durf te sturen. En dat hebben ze ook heel hard no dig, want de voedselprijzen zijn huizenhoog geworden." Zuster Victoria schrijft dat ze alleen met veel moeite, en nog meer geld, aan wat rijst en ander voedsel voor de weeskinderen kan komen. Ze moet met een flinke bun del dollars naar de haven gaan en hopen dat er iets te halen valt. De Verenigde Na ties hebben, volgens haar brief van 5 juni, hun voed- sel-uitdeelpunt in Monrovia gesloten. Mevrouw De Nooij er heeft daarom besloten geld in te zamelen, zodat de kinderen in ieder geval wat te eten kunnen krijgen. Alle giften zijn welkom op giro 5500148, ten name van het Fatima-weeshuis, op het adres Thorbeckestraat 17 in Vlissingen. Het is al veertien jaar gele den dat mevrouw De Nooijer zelf, voor de eerste en tot nu toe laatste keer, in Liberia was. Zij ging erheen om een kindje te adopteren. Getrof fen door de nood, en aange spoord door brieven van zus ter Victoria, begon zij, terug in Nederland, haar inzame lingsactie. Verzoeken om hulp aan onder meer de Va- ra, de Wilde Ganzen en Joop van den Ende liepen op niets uit, zodat de zendingen steeds bescheiden bleven. Ze hoopt nu echter veel geld binnen te krijgen. „Ik noem geen streefbedrag. Zoveel mogelijk, het is nooit ge noeg." KRUININGEN - Mentor-kapi tein J. C. Verwijs van de Provin ciale Stoombootdiensten (PSD) is een zeerot die het vak van on deraf heeft geleerd. Hij begon als jongetje op de zeilvaart en bracht het tot de hoogste rang bij de Zeeuwse veerdienst. De zestig-jarige kapitein nam vrij dag afscheid van zijn collega's in Kruiningen na 35 PSD-jaren. De in Stavenisse geboren Ver wijs was vijftien jaar toen hij zijn eerste baantje op een zeilvracht- schip kreeg. Na enkele jaren stapte hij over op de Rijnvaart. In 1953 werd hij loods in Hoek van Holland. Dat hield hij na VLISSINGEN - Op verschillen de plaatsen zijn in Vlissingen in de-nacht van donderdag op vrij dag vernielingen aangericht aan auto's. Aan de Kanariesprenk werd een achterruitwisser afgebroken. Aan de Tulpenlaan verdwenen sierstrips van een wagen. In de Verkuijl Quakkelaarstraat werd een uitlaat van een auto ge schopt en een zijkant van dezelf de wagen bekrast. drie jaar voor gezien, waarop hij in dienst trad bij de PSD. „Ik ben begonnen als matroos op de stoomponten bij Moerdijk. Daarna heb ik me opgewerkt, zo dat ik kon varen op de veerboten met diesel-elektrische moto ren", vertelt Verwijs. Van matroos/stuurman-aflosser werd hij kwartiermeester/stuur man op de pont Vlissingen-Bres- kens en vervolgens kapitein. Drie jaar terug promoveerde hij tot mentor-kapitein, de hoogste PSD-rang. Hij voerde de afgelo pen tien jaar het commando op de dubbeldekkers die tussen Kruiningen en Perkpolder heen en weer pendelen. Hij heeft eigenlijk nooit negatie ve dingen meegemaakt, verze kert de scheidende zeeman, of het moeten de technische storin gen, personeelstakingen of stor men zijn geweest. Volgens PSD- directeur D. Oostinga heeft Ver wijs zich er altijd prima door heen geslagen. „Hij heeft de dienst nimmer in moeilijkheden gebracht en de passagiers altijd zonder proble men overgezet." De directeur betreurde het dat de dienst een vakman verliest wiens kennis niet zonder meer vervangbaar is. Verwijs gaat met functioneel leeftijdsontslag. Zijn vrije tijd wil hij vullen met korte caravan vakanties en sportvissen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 13