PZC
Zomer bij de Kunstkring
Rïs 14 maanden
oor grote reeks
an diefstallen
Geen rem op Vlaams autoverkeer
Weeshuizen in
Liberia lijden
onder oorlog
Mentor-kapitein
J. Verwijs verlaat
Stoombootdienstem
provincie
13
eleggers bouwen nieuw hotel en appartementen
ZATERDAG 14 JULI 1990
Lasse-hotel
Poging inbraak
juwelier Hulst
4 hl AE.M
Schip verstrikt
geraakt in eigen
ankerkettingen
Sauwens' verkeers- en vervoersplan
Onveilig
Snelheid
Vlissingse blijft helpen
Auto's doelwit
van vandalen
omburg eigenaar van Badhotel
MBURG - De gemeenteraad
Domburg heeft vrijdag-
nd volkomen onverwacht
vervallen Badhotel voor 2,8
ljoen gulden gekocht van de
Bad en Strandhotel, een
Bter van BAM-projectreali-
ie BV. Een deel van de grond
de gebouwen zal zo snel mo-
jjk worden doorverkocht
twee onbekende beleggers,
daarvoor 1.625.000 gulden
tafel leggen.
twee gegadigden zullen op de
ats van het Badhotel een
uw hotel met 125 kamers en
complex van 65 apparte-
nten gaan' bouwen. Met de
en verkoop van de grond
it een eind aan bijna een
art eeuw durende onzeker-
d rond nieuwbouw van het
Hotel. Na afloop van de
dsvergadering werd dan ook
champagne ontkurkt in het
ieentehuis.
gemeente Domburg zit al ja-
in haar maag met het oude
dhotel, dat in oktober 1978
trgoed de deuren sloot. Al
af 1966 passeerde een reeks
jinen de revue. In 1976 kwam
BAM voor het eerst op de
ippen met plannen voor een
;el met honderd bedden en
appartementen. Dat plan
g aanvankelijk de goedkeu-
gvan de gemeenteraad, maar
er werden hotel en apparte-
ncomplex toch te groot be
iden.
id jaren tachtig werd een
juw, kleiner plan gelanceerd.
BAM zou nog 'maar' 99 ap-
■tementen bouwen en een ho-
realiseren. Omdat de ver-
jp van de appartementen te-
iviel, verdween ook dat plan
le ijskast. Sindsdien waren de
lerhandelingen tussen de ge-
ente en de BAM in een impas-
geraakt.
maart van dit jaar verzocht de
neente het adviesbureau De
les en Partners uit Apeldoorn
onderzoek in te stellen om
bouw van een hotel op de
ind van het Badhotel moge-
te maken. Nog geen zes we-
i geleden kwam het bureau
de conclusie dat een klasse-
tel uitstekend past binnen het
ireatieve beleid van de ge-
lente Domburg, maar dat de
neente dan eigenaar moet
irden van de grond om binden-
eisen te kunnen opleggen aan
interesseerde beleggers. Met
dat uitgangspunt in het achter
hoofd, heeft de gemeente op
nieuw onderhandeld met BAM-
projectrealisatie over verkoop
van de gronden.
Het ruim zes hectare grote stuk
grond is door het koopcontract
in twee stukken verdeeld. De
helft wordt verkocht aan de be
leggers. De andere helft wil de
gemeente bestemmen tot open
lucht-recreatie.
Een van de bezoeksters flankeert een beeld van koperdraad tijdens de opening van de zomerexpositie van de Zeeuwse Kunstkring
in de Nieuwe Kerk in Zierikzee foto Pieter Honhoff)
ZIERIKZEE - In de Nieuwe Kerk te Zierikzee 'zomert' de
Zeeuwse Kunstkring tot en met 28 juli. Burgemeester mr J. J. P.
M. Asselbergs opende vrijdag de tentoonstelling van werken
van veertien leden.
De Kunstkring heeft drie jaar geleden besloten de jaarlijkse zo
merexpositie in Zierikzee te houden. Met een blik op het overkoe
pelende tongewelf van de neo-classicistische Nieuwe Kerk ge
waagde Asselbergs van een vrij unieke expositieruimte: 'een
multi-functionele cultuurtempel voor allerlei culturele manifes
taties'.
Een boeiend aspect vond hij dat de expositie een Kring-expositie
is. Dat gegeven maakt een vergelijking van stijlen en technieken
mogelijk, zodat voor de beschouwer 'kunst en genoegen' parallel
lopen, aldus mr Asselbergs, die de Zeeuwse kunstenaars prees
voor hun moed om hun werk openbaar te maken en daarmee aan
kritiek bloot te stellen.
Die kunstenaars zijn Leendert Beije uit Goes, Ad en Tessa Braat,
Zierikzee; Cocky Bruynzeel, Wolphaartsdijk; Miems van Citters,
Burgh-Haamstede; Hans Cool, Kerkwerve; Saskia Eggink, Zie
rikzee; Marijke Folkertsma, Nieuwerkerk; Tie Hof, Ritthem; Els
Hollebrandse, Domburg; Gerard Menken, Kloetinge; Renée
Mink, Middelburg; Fransje van der Swan, Dreischor; Rijnhard
Schregardus, Zierikzee. Gast-exposante is de Brabantse kunste
nares Adèle Roelofs.
Burgemeester drs H. W. Hiet-
kamp verklaarde na afloop van
de drie uur durende raadsverga
dering dat de gemeente zich in
het verleden altijd te passief
heeft opgesteld. „Door dit be
sluit kunnen we zelf in contact
treden met beleggers en zijn we
niet afhankelijk van derden."
De gemeente heeft inmiddels
zwart op wit de garantie dat de
twee beleggers de grond aanko
pen. In het koopcontract met de
BAM is overeengekomen dat de
BAM het hotel en het apparte-
mencomplex mag bouwen. Als
de beleggers voor een andere
aannemer kiezen, moeten zij een
half miljoen gulden betalen aan
de BAM. In het contract staat
verder dat binnen vier jaar met
de bouw moet worden begon
nen.
Uit het koopcontract blijkt dat
de gemeentelijke bijdrage
375.000 gulden bedraagt. De ge-
.meente denkt dat bedrag terug
te verdienen door bouwleges.
Dan resteert nog een bedrag van
ongeveer 800.000 gulden, waar
voor de gemeente financiële
dekking moet zien te vinden.
Domburg wil voor subsidies
aankloppen bij de provincie en
het Rijk.
Mocht de gemeente de financie
ring van de aankoop niet rond
krijgen, dan treedt een ontsnap
pingsclausule in werking, waar
door de hele aan- en verkoop
niet door gaat.
HULST - Een poging tot in
braak bij een juwelier in de
Gentsestraat in Hulst vrijdag
morgen om vijf uur is mislukt.
De daders probeerden tever
geefs met een ijzeren staaf het
gepantserde glas van de etalage
in te slaan.
Er verscheen alleen een grote
ster in het glas. Tegelijkertijd
begon het alarm te loeien. Daar
op maakten de daders zich uit de
voeten. Ze lieten daarbij de staaf
liggen. De politie was ook door
het alarmsysteem gewaar
schuwd, maar trof niemand
meer aan bij de juwelierszaak.
De politie verzoekt getuigen
contact met het bureau in Hulst
op te nemen.
DDELBURG - De 22-jarige J.
zonder vaste woonplaats,
nog maar net drie weken
ij na het uitzitten van een
filurige gevangenisstraf
or diefstallen toen hij vorig
r december opnieuw het die
npad opging. Vrijdag stond
terecht voor tien inbraken
diefstallen die hij in Middel-
rg pleegde totdat hij begin ja-
ari aangehouden werd. B.
rtelde dat hij door geldge-
ek tot zijn daden was geko-
"n omdat hij tijdens zijn ver-
ijf in een opvanghuis maar
n uitkering van 75 gulden per
<ee weken kreeg. Daarvan
est hij zijn eten betalen.
eerste kerstdag forceerde hij
jmen met zijn maat J. B. een
lam van een woning in de wijk
atenhove, waar het tweetal
nbedrag van ruim 1100 gulden
sgnam. Op oudejaarsavond
eegden zij een inbraak in het
intoor van de kwekerij Veld-
tht aan de Oude Vlissingse-
sg. Ze sjouwden de kluis van de
'venverdieping naar beneden.
P buit bedroeg 260 gulden. De
bis werd bij de Stationsstraat
bet kanaal door Walcheren ge
wipt.
Iweer met J. B. nam hij in de
ichtvan 2 op 3 januari een auto
eS bij een autoverhuurbedrijf.
e bijna nieuwe wagen ter waar-
van 25.000 gulden werd voor
2 gulden van de hand gedaan.
P 22 december nam hij samen
et twee anderen een auto weg.
'1 wilde niet zeggen waar die
as gebleven. Verder maakte hij
b schuldig aan autokraken en
'°beerde hij nog een auto te
'len op het parkeerterrein bij
t station, maar daarbij werd
gestoord.
■dat het vermoeden rees dat
onophoudelijke diefstallen
zouden kunnen voortkomen uit
een geestelijke stoornis werd hij
onderzocht in het Pieter Baan
Centrum (PBC). De conclusie
van het rapport was dat B. enigs
zins verminderd toerekenings
vatbaar is. Het advies luidde dat
begeleiding door de reclassering
nuttig zou zijn. B. vroeg deze be
geleiding niet gedwongen op te
leggen, daarhet anders beslist
weer snel mis zou gaan met hem.
Hij zei er alles aan te zuilen doen
om niet opnieuw in het PBC te
recht te komen, omdat hij erg ge
schrokken was van de mensen
die daar zaten.
Officier van justitie mr D. van
der Bel eiste 18 maanden gevan
genisstraf waarvan vier maan
den voorwaardelijk en begelei
ding door de reclassering. De ad
vocaat mr G. Lagerwey zag het
nut er niet van in om B. weer
langdurig op te sluiten. Hij be
schreef zijn cliënt als een intelli
gent persoon, die steeds de fout
in was gegaan omdat hij proble
men heeft met personen die ge
zag over hem uitoefenen. Hij
vond dat B. de kans moest krij
gen om met vallen en opstaan
een normaal leven op te bouwen.
Uitspraak 27 juli.
TERNEUZEN - De bulkcarrier
Red Rose liep vrijdag een halve
dag vertraging op toen het
schip in de Put van Terneuzen
verstrikt raakte in twee kettin
gen van eigen ankers. Nadat het
Nederlandse kolenschip don
derdag al een deel van de lading
in de Put had overgeslagen, wil
de het schip vrijdagmorgen
vroeg opstomen naar de kade
van Ovet in de Terneuzense
Massahaven.
De kettingen van de twee uitge
worpen ankers raakten door een
verkeerde manoeuvre echter in
elkaar verstrikt. Duikers van de
sleep- en bergingsbedrijven Mul
ler en Multraship moesten eerst
onder water bekijken hoe de
boel in de war zat om vervolgens
boven de waterlijn één van de
kettingen door te kunnen bran
den. De Red Rose kon daardoor
pas in het begin van de avond in
de sluizen worden geschut in
plaats van 's morgens vroeg.
TERNEUZEN/BRUSSEL
Vlaanderen is voor veel Ne
derlanders nog altijd het
stukje slechte weg tussen Bre
da en Lille. Een hindernis die
snel genomen moet worden
op weg naar de zon. Dat cli
ché-beeld, stammend uit de
jaren '60 toen de Belgen hun
Napoleonistische kasseiba-
nen nog koesterden alsof het
museumstukken waren, komt
niet meer overeen met de
werkelijkheid.
Vlaanderen telt ruim 850 kilo
meter autosnelweg. Een fijn
mazige netwerk van primaire
en secundaire wegen die de
grote en kleine kernen met el
kaar verbinden en waarop da
gelijks ruim drie miljoen per
sonenauto's en ettelijke hon
derdduizenden bestel- en
vrachtwagens denderen.
De mobiliteit van de Vlamin
gen is sinds 1973 enorm toege
nomen. Het aantal reizigerski
lometers per jaar nam in de pe
riode 1973-1989 toe van 45 tot
85 miljard. Een daling ligt nog
niet in het verschiet. De
Vlaamse minister van openba
re werken en verkeer, J. Sau
wens, schat dat de groei van de
automobiliteit - zonder ingrij
pen - tot het jaar 2005 zo'n 40
tot 60 procent zal bedragen.
Volgens Sauwens is het be
staande wegennet op een der
gelijke groei berekend. Een
verdere asfaltering van het
praktisch volledig verstede
lijkte Vlaanderen acht de be
windsman de komende jaren
dan ook niet nodig. Wel zijn
net als in Nederland maatre
gelen nodig om het verkeer op
de bestaande banen te
stroomlijnen. De flessehalzen
moeten op termijn geruimd
worden.
Aan het terugdringen van het
autoverkeer door middel van
weinig populaire maatregelen
- die in Nederland politiek en
bevolking verdeeld hebben in
'auto-mobielen' en 'anders
mobielen' - wordt in Vlaande
ren niet gedacht. Vlamingen
hangen nog geen verhoging
van de wegenbelasting, reke
ning-rijden, hogere accijnzen
op benzine en dieselolie en af
schaffing van voor de bevol
king aantrekkelijke belastin
gregels die het autorijden be
taalbaar houden, boven het
hoofd.
Integendeel. Sauwens wil de
komende vijf jaar minstens
drie miljard frank op jaarbasis
(170 miljoen gulden) steken in
de vervolmaking van Vlaande-
rens heerbanen. Daarnaast
De toegang tot de Kennedytunnel op de linkeroever van de
Schelde (foto Camile Schelstraete)
kan het openbaar vervoer re
kenen op een extra investe
ring van 75 miljoen gulden op
jaarbasis. Met dat geld moet
het openbaar vervoer snet na
me rond de stedelijke centra
verbeterd worden. Sauwens
rekent er op dat het gebruik
van bus, tram en trein rond die
steden tussen 1990 en 1995 met
20 procent zal toenemen.
In tegenstelling tot minister
Maij-Weggen in Nederland
peinst de Vlaamse minister er
niet over om zijn landgenoten
bus of trein in te jagen. „Een
overheid", zo benadrukte Sau
wens vorige week bij de pre
sentatie van zijn verkeersplan
90-95, „heeft niet het recht om
aan de verplaatsingsbehoefte
van de bevolking paal en perk
te stellen." In de optiek van de
Vlaamse minister heeft de
overheid wel de taak om er
voor te zorgen dat 'het ver
plaatsen van mensen' op een
soepele en veilige wijze gebeu
ren kan.
Veilig is Vlaanderen bij lange
na niet. De kans op een dode
lijk ongeluk is Vlaanderen is
ruim twee keer zo groot als in
Nederland. Een gegeven waar
Sauwens zich voor schaamt.
„Het aantal dodelijke ver
keersslachtoffers per miljoen
inwoners is onbeschaafd hoog
en plaatst ons internationaal
in een kwaad daglicht", aldus
de bewindsman.
De cijfers liegen er niet om. Ne
derland scoort laag met 92 ver
keersdoden per miljoen inwo
ners. Zelfs de voortrazende
Duitsers (134 doden per mil
joen) en de Zwitsers (143 do
den per miljoen) doen onder
voor de Vlamingen die met 202
doden per miljoen samen met
de Fransen (206) en Luxem
burgers (223) in de Europese
top-drie prijken.
Opvallend is dat 39,6 procent
van de doden vallen op de we
gen buiten de bebouwde kom.
De combinatie van hoge snel
heid, onaangepaste kruisin
gen, lintbebouwing en een on
gelijkmatig over de wegen ver
deeld verkeersaanbod zijn
hiervoor verantwoordelijk. Op
de snelwegen is het relatief
veilig. Slechts 11 procent van
de dodelijke ongevallen vindt
hierop plaats. Gelet op de ver
wachte verkeerstoename in de
tóekomst wordt niet uitgeslo
ten dat dit percentage zal stij
gen. Iets wat de Vlaamse be
windsman absoluut niet wil.
Zijn verkeers- en vervoers
plan, dat werd samengesteld
door een speciale stuurgroep
die van relevante gegevens
werd voorzien door het Neder
landse ingenieursbureau DHV
uit Amersfoort, is niet speci
fiek gericht op het terugdrin
gen van het autoverkeer, maar
meer op reguleren van ver
keersstromen en bevorderen
van de verkeersveiligheid.
In een landje waar de woon
kernen op een steenworp af
stand van elkaar liggen hoeft
volgens Sauwens buiten de
autosnelwegen om niet hard
te worden gereden. Uit de sta
tistieken valt ook op te maken
dat de snelheden waarmee het
autoverkeer zich op de Vlaam
se wegen voortbeweegt rela
tief laag liggen (27,5 kilometer
in de agglomeratie en 30,4 kilo
meter in landelijke gemeen
ten). Ter bevordering van de
verkeersveiligheid moet de
maximum-snelheid in be
woonde gebieden (veelal 60 ki
lometer) volgens Sauwens dan
ook omlaag. Verkeersdrem
pels, rammelstroken en ver
keersborden moeten hiervoor
zorg dragen.
Wegvakken en kruisingen in
44 Vlaamse gemeenten, die nu
te boek staan als verkeerson-
veilig omdat het aantal onge
vallen bovengemiddeld is, zul
len worden gereconstrueerd.
Verschillende primaire wegen
worden binnen vijf jaar omge
toverd in autosnelwegen. De
Expressweg Antwerpen-
Knokke en de Kennedylaan
Zelzate-Gent zijn hier voor
beelden van.
De capaciteit van (auto)wegen
waarop zich regelmatig files
voordoen, de Ring rond Brus
sel, de Antwerpse Ring en de
Kennedytunnel, zal de ko
mende jaren worden vergroot.
Al deze infrastructurele maat
regelen zouden Vlaanderen
een stuk veiliger moeten ma
ken. Sauwens verwacht echter
ook dat de Vlamingen hun
steentje bij zullen dragen door
op de weg oplettender en min
der roekeloos te zijn. Naar ana
logie van de actie in Nederland
hoopt Sauwens in februari het
startsein te kunnen geven
voor een landelijke actie om
het aantal verkeersdoden voor
1996 met tien procent terug te
dringen. Gezien het wegge
drag van veel van zijn landge
noten acht hij dat cijfer rede
lijk optimistisch. Het blijft dus
oppassen op de wegen tussen
Breda en Lille.
Conny van Gremberghe
De 22 dozen die de Vlissingse Ella de Nooijer voor de wees
kinderen in Liberia klaar heeft staan, kunnen nog niet wor
den verstuurd (foto Ruben Oreel)
VLISSINGEN - De Vlis
singse Ella de Nooijer is al
jaren in de weer voor twee
weeshuizen in Liberia. Dit
Westafrikaanse land gaat
momenteel gebukt onder
een burgeroorlog. Rebellen
proberen de regering van
president Doe omver te wer
pen. Honderdduizenden Li-
berianen zijn al gevlucht
naar naburige landen. Goe
deren die vanuit Nederland
verscheept worden, berei
ken hun bestemming niet.
Alleen geld, dringend nodig
om voedsel te kopen, kan
via de ambassade worden
verstuurd.
De hoofdstad Monrovia,
waar één van de beide wees
huizen gelegen is, wordt be
legerd door opstandelingen.
Hoe de toestand precies is,
weet ook mevrouw De Nooij
er niet. Post doet er een
maand over om Nederland
te bereiken, en bovendien
durft zuster Victoria, die de
weeshuizen bestiert, niet te
diep in te gaan op politieke
zaken.
In haar laatste brief, geda
teerd op 5 juni, zegt zij heel
weinig over de gewapende
strijd. Zij raadt af om spullen
per schip te sturen, „totdat
alles achter de rug is". Zus
ter Victoria schrijft ook dat
zij wel zou willen vluchten,
„maar ik krijg het niet voor
elkaar met zoveel kinderen."
De 22 dozen die mevrouw De
Nooijer klaar heeft staan,
moeten dus nog even blijven
waar ze zijn. Kleding, speel
goed, naaimachines en ver
der alles wat los en vast zit
stroomt dagelijks bij Ella de
Nooijer binnen. Kennissen
en familie weten dat bijna al
les welkom is. Een medicijn
producent wacht al maan
den op een seintje om de be
stelde lading medicijnen en
instrumenten te versturen.
Mevrouw De Nooijer durft
het voorlopig niet aan, ze
wacht op het bericht dat de
kust weer veilig is. „Als ik
goederen verscheep, ben ik
bang dat ze niet worden op
gehaald door degenen voor
wie het bedoeld is. Aan me
dicijnen en andere goederen
is in Liberia door de burger
oorlog groot gebrek. Geld is
het enige dat ik op dit mo
ment durf te sturen. En dat
hebben ze ook heel hard no
dig, want de voedselprijzen
zijn huizenhoog geworden."
Zuster Victoria schrijft dat
ze alleen met veel moeite, en
nog meer geld, aan wat rijst
en ander voedsel voor de
weeskinderen kan komen.
Ze moet met een flinke bun
del dollars naar de haven
gaan en hopen dat er iets te
halen valt. De Verenigde Na
ties hebben, volgens haar
brief van 5 juni, hun voed-
sel-uitdeelpunt in Monrovia
gesloten. Mevrouw De Nooij
er heeft daarom besloten
geld in te zamelen, zodat de
kinderen in ieder geval wat
te eten kunnen krijgen. Alle
giften zijn welkom op giro
5500148, ten name van het
Fatima-weeshuis, op het
adres Thorbeckestraat 17 in
Vlissingen.
Het is al veertien jaar gele
den dat mevrouw De Nooijer
zelf, voor de eerste en tot nu
toe laatste keer, in Liberia
was. Zij ging erheen om een
kindje te adopteren. Getrof
fen door de nood, en aange
spoord door brieven van zus
ter Victoria, begon zij, terug
in Nederland, haar inzame
lingsactie. Verzoeken om
hulp aan onder meer de Va-
ra, de Wilde Ganzen en Joop
van den Ende liepen op niets
uit, zodat de zendingen
steeds bescheiden bleven.
Ze hoopt nu echter veel geld
binnen te krijgen. „Ik noem
geen streefbedrag. Zoveel
mogelijk, het is nooit ge
noeg."
KRUININGEN - Mentor-kapi
tein J. C. Verwijs van de Provin
ciale Stoombootdiensten (PSD)
is een zeerot die het vak van on
deraf heeft geleerd. Hij begon
als jongetje op de zeilvaart en
bracht het tot de hoogste rang
bij de Zeeuwse veerdienst. De
zestig-jarige kapitein nam vrij
dag afscheid van zijn collega's
in Kruiningen na 35 PSD-jaren.
De in Stavenisse geboren Ver
wijs was vijftien jaar toen hij zijn
eerste baantje op een zeilvracht-
schip kreeg. Na enkele jaren
stapte hij over op de Rijnvaart.
In 1953 werd hij loods in Hoek
van Holland. Dat hield hij na
VLISSINGEN - Op verschillen
de plaatsen zijn in Vlissingen in
de-nacht van donderdag op vrij
dag vernielingen aangericht
aan auto's.
Aan de Kanariesprenk werd een
achterruitwisser afgebroken.
Aan de Tulpenlaan verdwenen
sierstrips van een wagen. In de
Verkuijl Quakkelaarstraat werd
een uitlaat van een auto ge
schopt en een zijkant van dezelf
de wagen bekrast.
drie jaar voor gezien, waarop hij
in dienst trad bij de PSD.
„Ik ben begonnen als matroos
op de stoomponten bij Moerdijk.
Daarna heb ik me opgewerkt, zo
dat ik kon varen op de veerboten
met diesel-elektrische moto
ren", vertelt Verwijs.
Van matroos/stuurman-aflosser
werd hij kwartiermeester/stuur
man op de pont Vlissingen-Bres-
kens en vervolgens kapitein.
Drie jaar terug promoveerde hij
tot mentor-kapitein, de hoogste
PSD-rang. Hij voerde de afgelo
pen tien jaar het commando op
de dubbeldekkers die tussen
Kruiningen en Perkpolder heen
en weer pendelen.
Hij heeft eigenlijk nooit negatie
ve dingen meegemaakt, verze
kert de scheidende zeeman, of
het moeten de technische storin
gen, personeelstakingen of stor
men zijn geweest. Volgens PSD-
directeur D. Oostinga heeft Ver
wijs zich er altijd prima door
heen geslagen.
„Hij heeft de dienst nimmer in
moeilijkheden gebracht en de
passagiers altijd zonder proble
men overgezet." De directeur
betreurde het dat de dienst een
vakman verliest wiens kennis
niet zonder meer vervangbaar is.
Verwijs gaat met functioneel
leeftijdsontslag. Zijn vrije tijd
wil hij vullen met korte caravan
vakanties en sportvissen.