►zc GROENTIPS een plant gaat niet op vakantie file ontwijken? motorfiets huren! nieuws in het kort CBR-ONDERZOEK motorrijbewijs enorm populair vrijdagkrant VRIJDAG 13 JULI 1990 waterdraad rozen heide lavendel ■L-. wm ■Paljmttè U BOFT... WANT DICHT Bij U IN DE BUURT ZIT EEN MAKELAAR IN HYPOTHEKEN! DE NATIONALE GS HYPOTHEEKBEURS 1 V ensen plegen 's zomers enkele weken vakantie te en. Voor tuin- en ierplanten zit zo'n eloos tussendoortje er niet m de groene aanwas bij igkomst in goede staat ij te vinden, dienen er nu jele maatregelen genomen lorden. de tuin vrij nu van onkruid iet gras gemaaid en de vaste nten zo aangebonden dat ze ïin een onweersbui het ntje strijken, dan kan een de buur of nabije vriend ens bij afwezigheid van de diere tuinverzorger de rest het onderhoud op zich ïen zonder zich al te zeer in pannen. Zijn activiteiten nen beperkt blijven tot het knippen van de ;ebloeide bloemen, het on maaien en sproeien, en dat nodig mocht zijn. Zo'n afspraak is ook goed voor de kamerplanten. Vergeet daarbij niet de balkonplanten. Vooral planten in hangbakken aan de balkonrand hebben bij droogte vaak water nodig. Soms zelfs tweemaal per dag. Met eens per week een beetje opgeloste mest, want de voedingstoffen uit de potaarde is nu wel opgebruikt. Als er geen plantenoppas te krijgen is, worden de voorzieningen voor de groene achterblijvers mager. Tamelijk doeltreffend is dan de planten bij elkaar in een lichte, koele kamer te zetten. Zet op een verhoging, een trapje bijvoorbeeld, een emmer water waaruit katoenen draden naar de potten afdalen. Naar grote potten gaan twee of drie draden. Die zuigen het water uit de emmer op en - als alles goed gaat - helpen zo de planten door de vakantieweken heen. Verwacht bij thuiskomst wel wat afgevallen bladeren, maar onherstelbare schade zal bij toepassing van dit systeem niet voorkomen. Wel is het goed om enkele dagen voor vertrek de opstelling van planten te oefenen, om te zien of alle draden inderdaad nat worden en niet 'onderweg' (door aanraking van een blad of iets dergelijks) vocht verliezen. Veel kamerplanten kunnen overigens in de tuin overzomeren. Al of niet ingegraven en/of in de zon. In de tuin is in juli niet zo bar veel werk te doen. De laatste bolbloemen zijn uitgebloeid. De teeds meer aanvragen voor motorrijles en een geweldi- ïraag naar motorfietsen. De VAG, RAI en het CBR zien de ste tijd een geweldige groei populariteit van het motor en. Bijna een miljoen men- hebben een rijbewijs A, r slechts vijftien procent ft ook een motor. Die liefde r de motor komt nu kenne- weer boven bij degenen die zo'n prachtige machine he in. motor wordt ook gebruikt sneller door het steeds meer tstaande verkeer te kunnen nen. Inspelend op die ten- s naar vrijheid, nostalgie en fer vervoer, heeft een au- erhuurder motoren in het ket genomen. MultiRent in den heeft de primeur in Ne land met motorverhuur door autoverhuurbedrijf. Het bedrijf heeft zes Suzuki's in de verhuur en 'de vraag is haast niet bij te houden'. Ook koeriers diensten en rijscholen die veel vuldig om motorfietsen verlegen zitten, kloppen regelmatig bij het bedrijf aan. „Sommigen ge ven bij ons bedrijf hun auto in onderhoud en vragen als vervan gend vervoer een motor. Of men sen die een weekje de auto aan de kant zetten en op de motor verder gaan", zegt de initiatief nemer. „We zijn in maart begonnen en ik moet zeggen dat het heel leuk loopt. Veel reacties uit het land. Er is er nog een die inmiddels is begonnen, Budget Rent a Car. Die doet in Harley's maar wel te gen enorme tarieven. Wij vragen per dag 70 en na de eerste 100 kilometer 20 ct/km. Er wordt ui teraard veel in het weekend ge huurd, men maakt dan grote tochten van 600 kilometer of zo. Van de mensen uit ons bedrijf en andere relaties hebben er na de eerste kennismakingen min stens een op de tien (opnieuw) een motor gekocht." De schades vallen Jos Nieuwen- burg bijzonder mee: „Ondanks dat de rijders vaak voor het eerst kennis maken met een motor of pas het rijbewijs hebben ge haald, zijn ze bijzonder voorzich tig. Er valt wel eens een zware motor uit de handen met als ge volg wat krasjes, maar het is ge lukkig nog niet echt ernstig ge weest. Men krijgt ook een kaart mee waarop de kleine krasjes en beschadigingen staan aangege ven. Later wordt bij terugkomst alles minitieus nagelopen." milt 21 TXI Quadra (4WD). IA monteert op het model ®a voortaan het speciaal en warmtewerende glas extra. De versies 8.32, V6 en 'o "IV zijn te herkennen 1 oe blauwe ruiten die 47 pro- 't van de zonnestraling ab- eren. Conventioneel getint s laat minstens 63 procent 1 de zonnewarmte in het inte- ur, NAIJLT brengt in het 21-pro- twee modellen met bij- lctere technieken. De TXI V wordt uitgerust met een twee li ter twaalfkleps-motor van 136 pk. De sedanversie kost 47.950, waarvoor hij rijkelijk is uitge rust en met een top van 203 km/u 'sportieve' aspiraties heeft. De R21 Turbo Quadra is een prijzig model van 74 mille dat voorzien is van permanente vierwielaan- drijving. Standaard voorzien van ABS en viscokoppeling in het derde differentieel. VOLKSWAGEN gaat het model jaar 1991 van start met de ver nieuwde Golf syncro Country. Deze hoog zittende en op de po ten staande VW-Golf heeft het aanzien van een terreinauto met stevige 'bull-bars' en forse wie len van 195/60 R 15. Verder in '91 een Passat met 2 ltr/115 pk mo tor die de 1.8 ltr motor vervangt. De laatste komt met 75 pk ver mogen en een Monomotronic in- spuitregeling in de plaats van de 1.6 ltr motor die uit het program ma verdwijnt. SIEM LEEUWENKAMP Y- Advertentie Vakantie in de tuin (foto Ruben Oreel) bollen worden gerooid en te drogen gelegd. De rozen kunnen in de eerste helft van de maand nog worden gemest opdat ze straks opnieuw bloeien. Mest ze niet later, anders hebben de struiken straks lange, groene takken die gemakkelijk invriezen. Gedroogde koemest is goed, maar speciale rozenmest is beter. Dit is trouwens de maand om rozen te veredelen door te oculeren. Daarbij wordt een oog in een T-vormige insnede in de bast van een onderstam geschoven. Dat oog is van een rijkbloeiende cultivar afkomstig. Mits goed verzorgd, groeit er een struik naar wens uit. Strooi tussen heideplanten die niet tegen elkaar zijn gegroeid een laag turfmolm. Heide kan er niet tegen als de zon op de wortels schijnt. Ze wortelen namelijk nogal aan de oppervlakte. In droge perioden moet heide ook besproeid worden, vooral struikjes die in het voorjaar geplant zijn. Belangrijk is dat de grond tussen de planten los blijft. Rulle grond houdt meer vocht en warmte vast dan door een regenbui aangeplempte aarde. Ook moet er zuurstof in de bodem kunnen komen. Is er 'gemulcht', dat wil zeggen de grond afgedekt met bijvoorbeeld stro, gemaaid gras of zelfs kroos, dan hoeft de grond niet losgehouden te worden. Te zaaien zijn er IJslandse papavers en vergeetmijnietjes. Veel bloemen zijn te drogen. In bosjes onder een veranda in de wind en uit de zon hangend drogen vooral strobloemen voorbeeldig. Bloemschiksters zullen ook zaden of zaaddozen van judaspenning en papavers willen drogen, voor gebruik in najaarsstukken. Vergeet ook niet liguster en meidoorn te snoeien of die van taxus en andere coniferen te 'veren', wat hetzelfde is. Ook hulst kan nu in vorm worden gesnoeid. Wie lavendel in de tuin heeft, kan er wat takjes uitknippen. Die worden in bosjes te drogen gehangen. Zijn ze droog, dan worden de bloemetjes van de stengels geritst en in linnen zakjes tussen het linnengoed gelegd. Daar blijven ze lang geuren. Pluk ze op het moment dat de eerste bloempjes opengaan. FRANS WEGMAN Motorrijders ruilen de auto steeds meer in voor het vrije en recreatieve gevoel van rijden op zo'n machine, als deze Kawasaki ZZR 1100 (foto GPDIJaap de Boer De belangstelling voor het motorrijbewijs neemt explosief toe. Dat heeft te ma ken met ontspanning, sporti viteit, een gevoel van vrij heid. En niet omdat de nieu we motorrijder de files wil ontgaan. Dat blijkt uit een en quête die het Centraal Bu reau Rijvaardigheidsbewij zen (CBR) in Rijswijk hield onder bijna 2000 leerlingen van rijscholen die opgingen voor het motorrijbewijs A. Het bureau is met de enquête gestart omdat zij inzicht wilde hebben in de achtergronden van de explosieve stijging van het aantal aanvragen voor het rijbewijs A. In drie jaar tijd verdubbelde het aantal aan vragen van 33.000 in '87 tot 68.000 dit jaar. Voor slechts vijftien procent van de 1763 geënquêteerde motorrijders was de filevor ming op onze wegen wel een doorslaggevende reden. Vijf entachtig procent van de on dervraagden zei motorrijden als een vorm van ontspanning en hobbyisme te zien. Een an dere reden die hoog scoort is het sportieve karakter van het motorrijden: 37 procent van de motorrijders gaf dit als mo tief aan. Voor 44 procent gaf het gevoel van vrijheid de doorslag. Het motorrijden om milieu technische gronden scoorde relatief laag. Slechts elf pro cent van de ondervraagden stapte hiervoor op de motor fiets. De ondervraagden kre gen het enquêteformulier met de vraag dit na het examen in te vullen. De ondervraagden konden kiezen uit elf motie ven, waarbij ze zich niet bij één keuze hoefden te houden. CBR-voorlichter Hein Ver hoef is niet verrast over de uit slag. „Je hoort altijd dat men sen gaan motorrijden om die file te omzeilen. We zetten daar altijd onze vraagtekens bij, maar konden dat niet hard maken. Met zo'n enquête kun nen we die theorie ontkrach ten." Driekwart van de ondervraag den beschikte over het rijbe wijs B. Volgens het CBR wordt het recreatieve aspekt van de motorfiets daardoor nog eens extra onderschre ven. Zolang de economische situatie in Nederland blijft zo als het is, verwacht het CBR dat het aantal aanvragen voor motorexamens tenminste ge lijk zal blijven. Volgens het CBR is de invloed van de pers, reclame en de resultaten van Nederlandse motorcoureurs vrijwel niet van invloed bij de keuze van de motorfiets. Het CBR kan met de cijfers uit het onderzoek rekening hou den in de planning voor de ex amens en het aantal examina toren dat nodig zal zijn. „We zullen meer examinatoren moeten opleiden voor het A- examen. Want het is voor ons wel duidelijk dat de hausse voorlopig blijft aanduren", volgens Verhoef. Het CBR heeft momenteel te kampen met een flinke wachttijd voor motorexamens. Voor het eer ste examen moet de kandi daat negen weken wachten. Een her-examen loopt al op tussen de vijftien en de twin tig weken. REIN DE RUITER Dat is een makelaar o.g. die nog eens een zware vaktest heeft afgelegd bij de Vereniging van Kamers van Koophandel, en die daarna door de Rechtbank als makelaar in hypotheken is beëdigd. Zo bent u verzekerd van een vak kundig en onafhankelijk advies van een vakman die ook alles weet van onroerend goed. En waarom zoudt u met minder ge noegen nemen Het gaat tenslotte om uw geld. Maak eens een vrijblijvende afspraak. TELEFOON 01184-13900 BADHUISSTRAAT 137. VLISSINCEN De ontwikkelingen op de kapitaalmarkt geven ruimte voor een lichte hypotheekrenteverlaging. Deze ruimte is nog door geen enkele hy potheekaanbieder benut. De jongste staatslening kan een indicatie ge ven van de verdere ontwikkeling. Van een goed resultaat kan een impuls uitgaan om de hypotheekrente te verlagen. Hypotheekrente rentepercentages netto werkelijke per 10 juli 1990 rente vast gedu rende afsluit provi sie in opgave rente bij fiscale bank besparing van konstant 35,1% 50% ABN spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5jr 10 jr. 15 jr. variab. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,50 1,50 9,60 9.60 9,90 9,20 9,40 5,93 5.93 6,15 6,38 6,52 3,85 3,85 4,02 4,89 5,00 ABP spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 15 jr. 5 jr. 10 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 9,40 9,40 9,40 9,20 9,20 5,76 5,76 5,76 6,35 6,35 3,71 3,71 3,71 4,87 4,87 Aegon spaarhyp. spaarhyp. 5/10 jr. 15/20 jr. 1,25 1,25 9,60 9,60 5,95 5,95 3,86 3.86 Amro spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. 2 jr. 10 jr. 15 jr. 1,00 1,00 1,00 9,60 9,60 10,10 5,91 5,91 6,28 3,83 3,83 4,12 Amev levensverz. zorg-vrij-hyp. zorg-vrij-hyp. 5/10 jr. 15/20 jr. 1,25 1,25 9,60 9,60 5,95 5,95 3,86 3,86 Bouwfonds Ned. Gem. spaarv.hyp. spaarv.hyp. spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 10 jr. 1,00 renterust 1,00 9,50 9,60 9,60 5,85 5,93 5,93 3,79 3,85 3,85 CDK-bank spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 1 jr. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 9,50 9,60 9,10 9,30 5,86 5,93 6,27 6,42 3,79 3,85 4,82 4,92 Centraal Beheer spaargar.hyp. 5/10 jr. spaargar.hyp. 15/20 jr. 0,00 0,00 9,60 9,60 5,89 5,89 3,81 3,81 Centrale exact-hyp. exact-hyp. 5 jr. 10 jr. 1,25 1,25 9,40 9,40 5,80 5,80 3,75 3,75 Centrale Volksbank spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 2 jr. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 9,20 9,40 8,70 9,10 5,64 5,78 6,00 6,27 3,62 3,73 4,60 4,82 Delta Lloyd hyp.tot.plan hyp.tot.plan 5/10 jr. 15/20 jr. 1,25 1,25 9,60 9,60 5,95 5,95 3,86 3,86 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 9,60 5,85 3,76 Nationale Nederlanden spaarhyp. spaarhyp. 5/10 jr. 15/20 jr. 1,25 1,25 9,60 9,60 5,95 5,95 3,86 3,86 NMB ann. hyp. ann. hyp. Ijr- 5 jr. 1,50 1,50 9,20 9,40 6,38 6,52 4,89 5.00 Postbank spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 7 jr. 12 jr. 2 jr. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1.00 1,00 9,50 9,50 9,70 9,10 9,30 5,85 5,85 5,99 6,16 6,29 3,78 3,78 3,90 4,72 4,82 Rabo Hyp.bank (adviesrente) (adviesrente) sp.opt. hyp. sp.opt. hyp. sp.opt. hyp. ann. hyp. ann. hyp. 3 jr. 10 jr. stabiel var/1 jr. 4/5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 9,50 9,60 9,60 8,90 9,40 5,84 5,91 5,90 6,11 6,48 3,77 3,83 3,81 4,69 4,97 Ver. Spaarb. spaarhyp. 5 jr. 1,00 9,50 5,86 3,79 Westland Utrecht lage last. lage last. 7 jr. 14 jr. 1,00 1,00 9,60 9,70 5,91 5,97 3,82 3,87 Zwolsche Algemene za-hyp.plan za-hyp.plan 5 jr. 10 jr. 1,25 1,25 9,40 9,40 5,79 5,79 3,73 3,73 De vermelde tarieven hebben betrekking op hypotheken met gemeente garantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gelden. Bij an dere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins af. Om te voorkomen dat cara vans, aanhangwagens en bootrailers niet door onbevoeg den van de auto worden afge koppeld en meegenomen, is een disselslot een eenvoudige oplos sing. Dit aluminum slot van Halford heeft de vorm van een trekkogel. Net als bij het aan koppelen wordt de kogel eerst in de dissel geklemd. Daarna wordt de ontkoppeling geblok keerd door de sleutel om te draaien. Twee gehard stalen pennen zetten zich vast achter de beide koppelschalen in het disselgewricht. Bij het disselslot horen twee genummerde cilin dersleutels. De prijs is ongeveer 59 gulden. Te koop bij auto-ac- cessoirezaken en caravandea lers. Vooral hele kleine kinderen verdienen een veiliger plaats in de auto dan - met alle respect voor de ouders - bij een volwassene op schoot. Met z'n tweeën in de veiligheidsriem heeft bij een aanrijding desa streuze gevolgen voor het kind. Dit kinderzitje van Halford is ge schikt voor baby's vanaf de eer ste maand tot kinderen van vier jaar (en maximaal achttien kilo). In de leeftijdgroep tot negen maanden dienen de kinderen in t het zitje op de voorstoel gezet te worden, met de rug naar voren en vastgezet met de veiligheids gordel. Na negen maanden of zo dra het kind zwaarder is dan tien kilo verhuist het zitje naar de achterbank, waar het met een bijgeleverde gordel verankerd wordt. Het zitje heeft twee stan den, een H-gordel met veilig heidssluiting houdt het kind op zijn plaats en de uitneembare hoes kan in de wasmachine ge wassen worden. Prijs: 299.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 9