Italiaan pakt verrassend het geel Post baalt als een stekker 1 1 1 Pech voor Delgado \ederlander barst van de moraal na zege in tijdrit 19 'las van 75 gulden Y[£ sport VRIJDAG 13 JULI 1990 |ouden horloge armband voor rik Breukink Moraal Peter Post Iaul Alcala lijft vrolijk Pensee Alleen Chiapucci ziet zichzelf als winnaar Plichtsbesef Oersterk Fout Steven Roofis tour Algemeen klassement Dagploegenklassement Algemeen 1 ploegenktassement Puntenklassement Bergklassement ele trui daagt voor Breukink IlDoor Dick Heuvelman lARD-DE-LANS - Rino Ne- de gezaghebbende nestor de internationale wieler- nalisten en ondanks zijn iioengerechtigde leeftijd nog vol overgave dagelijks e slag: voor de Gazetta dello rt, weet het zeker. „Het is Breukink die deze Tour t winnen, let maar op", voor de Negri op een ietwat sa- aweerderige toon, toen gis- n de balans vqn de klimtijd- naar Villard-de-Lans werd emaakt. mening van iemand met 39 Tour-ervaring dient uiter- l te worden gerespecteerd, ir is toch ook niet veel meer koffledik-kijkerij. Zonne- tr is in elk geval wèl, dat de r als een donderslag bij hel- e hemel weer open is gewor- I door de geweldige ram die jsec in zijn gele trui heeft ge ien. En dat er voor Erik ukink, na zijn (zoveelste) ga- iemonstratie van macht als rijder, gele perspectieven da- rlopig heeft de Italiaan Chia- Sci het heft in handen geno- JLPE D'HUEZ (ANP) - Erik :ukink heeft woensdag in de ppe naar l'Alpe-d'Huez toch ;een echte prijs veroverd. De ierlandse renner uit de de eg van PDM, die achter Bug- en LeMond derde werd na sprint, blijkt de Alpe- uez als snelste beklommen lebben. Breukink had van de it van de berg tot aan de eep voor de 21 bochten en (kilometer, met een gemid- d stijgingspercentage van procent, 43 minuten en 19 se- iden nodig. Colombiaan Parra werd op tseconden achterstand twee- daarna kwamen achtereen- gens diens landgenoot Ron- ïop 0.38, Hampsten 0.39, Cri- dion 0.41, Pensee 0.45 en ns vazaal Millar 0.49. 1 winst leverde Breukink een ■rag op van 20.000 franse |ncs, een gouden horloge en achttien-karaats gouden ■nband. NMMMHtl mwè men. Er is echter niemand in de karavaan die hem als winnaar in Parijs ziet arriveren. Zelfs de ou de Negri niet. De euforie van zijn Italiaanse collega's kreeg geen vat op hem. Veelzeggend was het afwerende gebaar toen de kansen van zijn verrassende landgenoot ter sprake kwamen. Negri: „Chiapucci... ach, die kan dat nooit houden. Ik denk dat hij in Luz Ardiden (dinsdag finish- plaats van de eerste Pyreneeën- rit - D.H.) die trui al weer kan in leveren. Bij Breukink. Die is als renners veel completer en heeft ook een veel betere ploeg achter zich staan". Ook Breukink zelf, ziet in Chia pucci geen serieuze concurrent. Evenals hij Pensee geen potten meer ziet breken breken. Breu kink: „Die heeft zo'n tik gekre gen, dat ik hem afschrijf als kan didaat voor de eindzege". De Fransman lijkt inderdaad danig gedemoraliseerd. Met wat gefor ceerd aandoende grootspraak poogde hij zichzelf moed in te praten. Pensee: „De Tour is voor mij helemaal nog niet verloren. Ik denk dat ik Chiapucci in de Pyreneeën wel weer terug kan pakken". Breukink zal zijn aandacht voor al op Delgado en LeMond rich ten. „Delgado moet nu in de Py reneeën, toch zijn terrein, zeker nog wat gaan ondernemen. En LeMond kennen we ook alle maal. Dat is een Amerikaan die alleen aan winnen denkt. Nu Pensee is ingestort, zal hij onge twijfeld zelf gaan rijden om te winnen". LeMond en Delagado zullen flink in de bus moeten blazen om Breukink van het vinkentouw te krijgen. De Nederlander barst van de 'moraal' nu hij in super- vorm uit de Alpen tevoorschijn is gekomen. Na zijn fraaie voor stelling op l'Alpe d'Huez, volgde weer een imposant hoogstandje in de klimtijdrit. Het parcours was, dat moet gezegd, ook op zijn lijf geschreven. Niet alleen de afstand (33.5 km.) paste pre cies in Breukink's straatje, ook het profiel was op maat gesne den. Een mooie geleidelijke klim in de eerste 15 kilometer, van 210 naar 860 meter tegen een stij gingspercentage van ruim vijf procent. Vervolgens een stuk vals plat en tot slot een klim- metje van 2.5 kilometer (ruim 6 procent). Op voorhand wist Breukink dat hij hier zou moeten kunnen sco ren. „Ik ken dit parcours goed, werd hier twee jaar geleden vier de. En toen was ik lang zo goed niet als nu, was ik de dag tevoren zestiende geworden op l'Alpe d'Huez. Daarom had ik me voor genomen dit keer te winnen". Als een soort van oppepmiddel had Breukink zich 's morgens niet geschoren. Hij was zelfs van plan dat ook niet meer te doen alvorens hij zijn topvorm in deze Tour had verzilverd met een etappezege. En hoewel hij niet gauw van zijn stuk te brengen door enig succes, maakte Breu kink gisteren toch een beetje de indruk de koning te rijk te zijn. „Maar", legde hij uit, „een etap pezege in de Tour is ook niet zo maar wat. Dat kun je vergelijken met het winnen van een klassie ker". Breukink is niet bang dat de rustdag vandaag in Villard-de- Lans hem uit zijn ritme haalt en aangeslagen concurrenten be voordeelt. Breukink: „Nee, dat zie ik niet zo. Zo'n dag is voor ie dereen hetzelfde, een beetje trai nen en verder wat rusten". Aan het winnen van de Tour denkt hij ook nog niet. „We zullen wel zien. Je kunt wel zeggen dat je hier even gaat winnen, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik ben al lang blij dat ik voor het eerst eens een goede Tour rijd. Maar .we zijn er nog lang niet. En je ziet het aan Pensee en Alcala, als je even wat minder bent, ga je on herroepelijk terrein verliezen. Kan ik deze vorm echter ook in de Pyreneeën vasthouden, dan ben ik nergens bang voor". Voor Peter Post moet de opmars van Breukink in deze Tour wel heel erg bitter van smaak zijn. De big boss van Panasonic wis selde Breukink vorig jaar in voor het duo Rooks en Theunisse. Een (miljoenen) transactie die voor Post op een enorme flop dreigt uit te draaien, zeker als Breukink, als beginnend prof tot opvolger van Zoetemelk uitge roepen, in staat blijkt de Tour wel degelijk te kunnen winnen. Breukink is er de man niet naar om na te trappen. Toch gaf hij onlangs aan waar het bij Post aan schort: Geduld. Breukink: „Post kijkt alleen maar naar het resultaat. Als het links even te genzit, moet het rechts tevoor schijn komen". Rooks en Theunisse hadden daarvoor moeten zorgen. De één (Theunisse) is evenwel vanwege een surplus aan testosteron voor een jaar in de ban gedaan, terwijl de ander (Rooks) in deze ronde simpelweg verzuimt te doen waarvoor hij een peperduur con tract heeft gekregen. De Noord hollander herstelde zich na het echec op l'Alpe d'Huez redelijk met een vijftiende plaats, al was het een stuk minder dan vorig jaar. Toen won hij de klimtijdrit naar Orcières-Merlette. Het zal voor Rooks nog eën hele toer worden om de top-10 binnen te fietsen. Het klassement, waarin hij nu als nummer 15 staat genoteerd, interesseert hem echter niet zo veel meer. Rooks: „Ik ga me nu richten op een etappezege. Dat kan deze Tour voor mij nog een beetje goedmaken". Erik Breukink probeert op adem te komen na de tijdrit (foto ANPIEd Oudenaarden LLARD-DE-LANS (ANP) - ml Alcala is mentaal niet te lakken. Woensdag had hij ichts een uur nodig om de ap na de lijdensweg naar l'Al- 1 d'Huez te verwerken. i Mexicaan accepteerde zon- r morren dat Breukink de :uwe kopman is van PDM. lat manneke blijft vrolijk, lensdag hebben we hem een ir gegund de teleurstelling te rwerken. Het ëerste dat de Me- caan daarna zei was: Ik neem 1 de Pyreneeën Breukink aan ijn wiel, en flik al die anderen, at is nou typisch Alcala. Niet ipot te krijgen. Altijd positief', ofde Jan Gisbers zijn renner. winnaar van de tijdrit tussen ttel en Epinal heeft de laatste igen last van irritatie aan het aakbeen onder de knieschijf, ilgens PDM-arts Wim Sanders 't gevolg van het constant fiet- n met de grote versnelling, et fysiotherapie en veel rust wdt geprobeerd de blessure te mezen. „Het is een geluk dat :t zo warm is. Bij een weertype als vorige week zou hij meer st van het gewricht hebben", dus Sanders. aurent Fignon ondergaat vrij- in Parijs een laatste medi- |he test, die duidelijk moet ma len wanneer de voormalige win bar van de Ronde van Frank- jk de training kan hervatten, 'ït verklaarde donderdag zijn loegleider Cyrille Guimard na loop van de tijdrit naar Vil- ird-de-Lans. ignon verliet de Ronde van rankrijk in de vijfde etappe van tranches naar Rouaan. De Pa- jzenaar ondervond teveel hin- er van een blessure aan zijn ichterbeen, een gevolg van een alpartij in de rit naar Nantes. ®der in het seizoen moest hij e Giro d'Italia ook na enkele ^partijen geblesseerd staken. 'ILLARD de LANS - Pedro 'elgado heeft een boete van 75 ulden gekregen, omdat hij al 'Jdend een plas deed waar veel Tubliek langs de weg stond. '•'anneer Ronan Pensee de Tour e Fl'arice wint, gaat hij zichzelf ra mooi cadeau geven: een an- leke auto. De gele-truidrager wijfeit nog tussen een Jaguar E -abriolet model 1963 of een Ca- kUac Cabriolet uit 1949. ijdens de passage van het ourpeloton op de Glandon raft een van de toeschouwers raa hartaanval gekregen. De edische hulpdienst van de °ur was snel ter plaatse, maar 'on leven van de man niet leer redden. door Peter Ouwerkerk VILLARD DE LANS - Wie is Claudio Chiapucci, de eerste Italiaanse gele truidrager sinds vijftien jaar? De cou reur, die eindelijk in de voet sporen treedt van Francesco Moser? Moser, de laatste Ita liaan in het geel, vijf etappes lang in 1975, vanaf de Charle- roi-proloog tot aan de ochten- drit in Merlin Plage. Zelfs de Italiaanse wielerjour- nalisten moesten heel diep in hun geheugen om wat kleur te geven aan de carrière van de 27-jarige, in feite gelegen heids-kopman van de Carrera- ploeg, die gisteren Ronan Pen- sec èn de Fransen een enorme desillusie bezorgde door de Breton te deklasseren in de Vercors. „Ik weet eigenlijk niet één leuk verhaal over hem", zei de een. „Dit is de grootste verrassing sinds de dag dat Gimondi de Tour won in 1965", zei de an der. De bruinogige, zwarthari ge, grappig gedrongen, serieus sportende 'Kjapoetshie' moest het daarna zelf maar komen vertellen. Over zijn vier profze ges, over zijn ambities, over zijn gevoelens voor na de rust dag. Het FICP-klassement heeft de ingeslapen 'corridori' dit jaar flink wakker geschud. De Ita lianen realiseerden zich dit jaar dat het echte wielrennen zich vooral èlders afspeelde. Het voorlopige resultaat, dit jaar, in willekeurige volgorde: Bugno winnaar van de Giro, Bugno nr. 1 op de wereldrang lijst; Argentin winnaar van Ronde van Vlaanderen en Waalse Pijl; Giovannetti win naar van de Ronde van Spanje; Argentin, Ghirotto en Bugno winnaar van mooie Touretap pes; Chiapucci nu in de gele trui. Claudio Chiapucci behoorde die gele trui in feite ook toe. Hoe lang zijn rijk zal duren, kan niemand in deze krankzin nige Tour voorspellen. Maar het was de man uit Uboldo, een dorpje nabij Varese, Lombar- dije, die op die gedenkwaardi ge zondagochtend 1 juli al na 6 km het initiatief nam voor de ontsnapping met vier, die deze Ronde tot nog toe in een bij na- houdgreep heeft gehad. Na Bauer en Pensee was het te recht ook de beurt aan hem. Chiapucci begon jong met wielrennen, daartoe aangezet door een neef, behoorde tot een goeie generatie amateurs, werd prof in 1985, kwam onder de hoede van David Boifava, de ploegleider van het immer internationaal opererende Carrera, en viel vooral op door zijn degelijkheid en plichtsbe sef. Boifava: „Hij had een moeilijk begin, want in het jaar dat hij met zijn flets brood wilde gaan verdienen, kwam zijn vader te overlijden, de man die hem al tijd had gesteund in zijn sport". Als een van de oorzaken van het achterblijven van de Ita liaanse wielersport wordt ook steeds de begeleiding van de topamateurs genoemd. Korte wedstrijden, weinig buiten lands werk, maar wel verzor ging als een prof. Sinds een paar jaar is die luxe behande ling zijn franje ontnomen. En ook dat heeft meegewerkt aan het opstaan van de generatie Bugno-Fondriest-Chiapucci. Chiapucci had alleen wat lan ger tijd nodig dan de anderen. Een ernstig ongeluk in de der de etappe van de Ronde van Zwitserland, 13 juni 1986, lag daaraan ten grondslag. Chiapucci maakte deel uit van een kopgroep van 22 renners, die een minuut voorsprong had. De politie van Porrentruy in het kanton Jura liet een auto door, die recht op de kopgroep inreed. Gevolg: drie renners naar het ziekenhuis, Perini, Maini en Chiapucci. De laatste met een gebroken sleutelbeen en een afgescheurde achilles pees. Boifava: „Dat heeft hem een jaar van zijn carrière gekost. Eigenlijk is hij pas in 1988 weer volwaardig beginnen te koer sen". Chiapucci, ook dat jaar nog vergeefs smachtend naar zijn eerste profzege, deed het met volle overgave. Op de weg zo wel als in het veld. Als een Adrie van der Poel (met grote re mogelijkheden) vervult hij zijn trainingsplicht, wat hem ook al twee WK-tickets bij de veldrijders heeft opgeleverd. Claudio Chiapucci verscheen vorig jaar voor het eerst in de Tour de France. Het werd af zien, hij eindigde als 81e op bij na twee uur van LeMon?Fig- non. „Een Tour is voor een Ita liaanse renner verschrikkelijk lastig. Veel zwaardere berge tappes, veel betere renners. Claudio Chiappucci foto AFP) Maar ik kwam er oersterk uit. In het najaar plukte ik er de vruchten van; ik won de Coppa Placci en de Giro del Piemon- te". De Carrera-ploeg maakte na het vertrek van Stephen Ro che in 1987 een enorme terug val door. De gedoodverfde op volger Urs Zimmermann ver zaakte op alle fronten, en ook de rest van de ploeg raakte ho- peloos de weg kwijt. Nadat Zimmermann voorbije winter' koos voor 7 Eleven, werd hij door Boifava aangewezen als hoop voor de toekomst. De overwinningen in de Placci en Piemonte waren geen loos alarm geweest, bleek al snel in de eerste koersen van 1990: etappezege in de Siciliaanse Wielerweek, etappezege in Pa- rijs-Nice. In de Rit naar de Zon pakte hij ook de bergtrui, en hij deed hetzelfde in de Ronde van Italië, die hij als twaalfde beëindigde. Zijn oorspronkelijke doel in z'n tweede Tour was dan ook het bergklassement. Maar toen hij in Futuroscope plotseling tien minuten op de grote favorieten bijeen gaarde, stelde hij zijn ambities hoger. Na de tijdrit, voorbije zaterdag in Epinal (15e), waren alle ogen gericht op Alcala en Pensee, maar Chiapucci had ook een gedurf de uitleg. Toen: „Ik weet, dat ik nog steeds groei als ronderenner. Vorig jaar verloor ik in de tijd rit 5 minuten op Bauer, dit jaar maar 6 seconden! Ik beschouw mezelf als een kanshebber in Parijs. Het is geen waanzin van de gele trui te dromen nu ik zo kort sta. Ik hoop alleen dat de regen ophoudt en dat het wat warmer wordt". De bede van Chiapucci werd verhoord, en hij zelf hield woord. Hij had verwacht al te zullen toeslaan in de twee Al penetappes, maar Pensee, en vooral: diens ploeg, was ijzer- sterk en (nog) niet aan te pak ken. Aan de voet van l'Alpe d'Huez maakte Chiapucci de fout te snel te willen aanvallen; hij moest rap terug in zijn hok. De tijdrit naar Villard-de-Lans 2000 bracht de waarheid echter boven. Chiapucci: „Het was voor mij geen verrassing, dat ik zover bij Pensee kon wegrij den. Een individuele tijdrit, bergop ook nog eens, is nu een maal geen Trofeo Baracchi, zo als Pensee op Alpe d'Huez reed met Millar". Bovendien had hij bewezen, vond hij, een tijdrit van dit ka liber aan te kunnen: 7e op de Turbie in Parijs-Nice, 4e in de klimtijdrit van de Giro naar Sacro Monte. Die resultaten waren al voldoende voor de baas van Hoonved, de huidige co-sponsor van 7 Eleven, vlak bij hem wonend in Varese, om Chiapucci te verleiden tot een transfer naar de Amerikaanse ploeg. Het is gebleven bij toekomst muziek, maar voorlopig ge huld in geel. Wat zijn Chiapuc- ci's verdere ambities? Zijn bokserneusje trilde en hij zei heel gewaagd: „Er zit eigenlijk nog maar één moeilijkheid in deze ronde: de rit naar Luz Ar diden, volgende week dinsdag. Als ik daar niet al te veel op Breukink en Delgado verlies, moet ik de Tour kunnen win nen". Niemand, die hem geloofde. Maar in deze Tour van de onlo- gica blijkt heel veel te kunnen gebeuren. Rino Negri, de grijze eminentie van de Italiaanse wielerjournalistiek, eigenlijk al met pensioen, maar vooruit toch nog maar een Tourtje: „Dat Chiapucci de Tour wint is even onwaarschijnlijk als dat ik secretaris word van de Paus". Dat ging niet slecht. Ik ben j best tevreden over -die tijdrit. Dat mag tegenstrijdig klinken - vorig jaar won ik im mers de klimtijdrit en nu niet verder dan een vijftiende plaats - maar ik ben toch redelijk her steld van die dreun op Alpe d'Huez. Dat is voor mij een enor me opluchting. Ik voelde me in ieder geval beter. Langzaam maar zeker kijk ik weer vooruit. Naar de Pyreneeën. Als ik daar nou eens met de besten mee kan, dan is een plaats bij de eerste ze ven, acht nog haalbaar. En dan heb ik er toch nog wat van ge maakt. Ik kan me de teleurstelling va?i iedereen wel voorstellen na die klap op Alpe d'Huez. Peter Post bijvoorbeeld, zal ongelooflijk hebben gebaald. Van mijn pres tatie, maar nog meer van die van Erik Breukink. Ik bedoel, hij heeft 'em vorig jaar min of meer afgestoten. Zag het niet meer in hem zitten. En uitgerekend Breukink rijdt als een trein. Steelt de shotu op Alpe d'Huez en pakt een dag later ook nog eens de tijdrit. Hij zegt het niet. maar ik weet dat Post baalt als een stekker. Het zal hem pijn doen. Maar het ligt vaak niet aan de ploegleiderhet zit 'em bijna al tijd in de renner zelf. Toch zal Post het er moeilijk mee hebben. Woensdag was hij chagrijnig, stil ook. Ik kan me dat best in denken. Veel contact heb ik niet met Post. Gewoon, eigenlijk. Na Alpe d'Huez is hij even in mijn kamer geweest, Hij zei dat ik ook maar een mens was en vertrok weer. In het verleden heb ik nogal met Post overhoop gelegen. Dat was in een andere tijd. Ik ben veran derd, hij is veranderd. Maar dik ke vrienden zullen we nooit wor den. Dat hoeft ook niet. Ik ga mijn eigen gang, hij doet wat hij moet doen. Bij de tijdritten rijdt Walter Planckaert met de auto achter me. Post koos voor Eki- mov. Dat is niet gebruikelijk, maar ik vraag hem niet waar om. Dat interesseert me ook wei nig. De tijdrit van gisteren heeft weer veel favorieten een aardige deuk opgeleverd. Bugno viel sterk terug. En Pensee? Ik denk eerlijk gezegd dat het over is. Hij heeft verschrikkelijk veel moe ten geven. De motor is op. En als dat eenmaal het geval is, is het vaak gebeurd. Ik zie hem zelfs nog uitstappen als hij jiiet goed herstelt. Het is toch opvallend hoeveel favorieten er dit jaar af vallen of een slechte dag voor hun kiezen krijgen. Fignon, Ber nard, Roche, Alcala, Bugno, Pensee. Ze kregen allejnaal een tik. Wat dat betreft ben ik niet de enige. Waar het aan ligt? Ik weet het niet. Deze Tour is beslist niet zwaarder dan voorgaande ja- ren. Integendeel. Het kan met het weer te maken hebben. Ik be doel, we hebben een hele week in regen en kou moeten rijden. Het was niet zo datje op de fiets be vroor, maar bevorderlijk voor de vorm is het zeker niet. Nor maal wordt de eerste week van de Tour gebruikt om er een beetje in te komen, het ritme te pakken. Dat was nu een stuk moeilijker. Misschien dat daar door de favorieten achter elkaar een tik krijgen. Ik denk dat ik mijn slechtste pe riode nu achter de rug heb. Ver der herstellen op de rustdag, een bijna vlakke etappe en dan hoop ik voor de Pyreneeën weer hon derd procent te zijn". 35,345 km/u) 2. Delgado (Spa) 0.30 3. Indurain (Spa) 0.43 4. Lejarreta (Spa) 0.54 5. LeMond (VSt) 0.56 6. Parra (Col) 0.58 7. Palacio (Col) 0.59 8. Chiappucci (Ita) 1.05 9. Bruyneel (Bel) 1.17 10. Montoya(Col) z.t. 11. Alcala (Mex) 1.22 12. Marie (Fra) 1.26 13. Lance(Fra) 1.37 14. Boyer (Fra) 1.53 15. Rooks (Ned) 2.06 16. Roche (Ier) 2.26 17. Martinez Oliver (Spa) 2.27 18. Criquielion (Bel) z.t. 19. Biondi(Fra) 2.30 20. Conti (Ita) 2.34 21. Mejia(Col) 2.35 22. Bugno (Ita) 2.42 23. Maassen (Ned) 2.46 24. Hampsten (VSt) z.t. 25. Hodge (Aus) 2.48 26. Ruiz Cabestany (Spa) z.t. 27. Jerome Simon (Fra) 2.49 28. Claveyrolat (Fra) z.t. 29. Leblanc (Fra) 2.50 30. Colotti (Fra) 2.55 34. Millar (Scho) 3.11 36. Chozas (Spa) 3.21 40. Bauer (Can) 3.28 45. De Vries (Ned) 3.41 48. Tolhoek (Ned) 3.48 49. Pensee (Fra) 3.50 61. Kelly (Ier) 4.19 71. Ducrot (Ned) 4.41 78. Jakobs (Ned) 5.01 106. Van der Poel (Ned) 6.03 107. Poels (Ned) 6.08 115. Mottet (Fra) 6.17 116. Nijdam (Ned) z.t. 125. Solleveld (Ned) 6.32 133. Manders (Ned) 6.56 136. Van Poppel (Ned) 7.04 149. Schalkers (Ned) 7.49 159. Ampler (DDR) 8.47 165. Siemons (Ned) 9.58 166. Van Aert(Ned) 10.17 170. enlaatsteChaubet(Fra) 10.50 1 Chiappucci 49 24.08 2. Pensee 1.17 3. Breukink 6.55 4. LeMond 7.27 5. Delgado 9.02 6. Alcala 10.44 7. Bugno 10.48 8. Criquielion 11.23 9. Lejarreta 12.46 10. Hampsten 13.58 11. RuizCabestariy 14.08 12. Parra 14.11 13. Boyer 14.24 14. Chozas 14.40 15. Rooks 14.55 16. Claveyrolat 15.04 17. Fuerte(Spa) 15.35 18. Philipot(Fra) 15.39 19. Palacio 17.16 20. Delion (Fra) 17.20 21. Kelly 18.11 22. Muller (Zwi) 18.57 23. Bruyneel 19.32 24. Indurain 20.01 25. Jerome Simon 21.03 26. Millar 21.28 27. Cornillet (Fra) 21.46 28. Ampler 22.46 29. Rondon(Col) 22.54 30. Bauer 23.13 34. Mottet 24.30 43. Maassen 30.44 47. Roche 36.26 59. Ducrot 43.34 74. VanAert 49.16 85. De Vries 52.38 93. Solleveld 54.27 128. Van der Poel 1.05.54 131. Schalkers 1.07.04 132. Jakobs 1.07.23 133. Manders 1.07.53 137. Poels 1.08.19 146. Nijdam 1.16.39 147. Siemons 1.17.24 148. Tolhoek 1.18.26 155. VanPoppel 1.23.24 170. en laatste Espejo (Spa) 1.48.52 1. Banesto (Echevarri) 2.54.16, 2. Postobon (Mesa) 1.11, 3. Z (Legeay) 1.58, 4. PDM (Gisbers) 2.01, 5. ONCE (Saiz) 2.50, 6. Lotto (Vandenbroucke) 3.50, 10. Panansonic (Post) 6.18, 14. Buckler (Raas) 6.35, 20. TVM (Priem) 8.41. 1. Z (Legeay) 148.30.58, 2. PDM (Gis bers) 15.54, 3. ONCE (Saiz) 17.41, 4. Banesto (Echevarri) 25.25,5. Helvetia (Köchli) 30.38, 6. RMO (Vallet) 35.22, 12. Panasonic (Post) 1.14.59, 15. TVM (Priem) 1.24.30, 16. Buckler (Raas) 1.28.42. 1 Ludwig (DDR) 198 punten, 2. Mu seeuw (Bel) 157, 3. Kelly 95, 4. Fidan- za (Itai 74. 5 Phinney (VSt) 71, 6. La- vainne (Fra) 70, 7. Baffi (Ita) 63, 8. Maassen 57, 9. Van der Poel 56, 10. Colotti (Fra) 54. 1. Claveyrolat 228, 2. Chiappucci 107, 3. Conti (Ita) 87,4. Indurain 69, 5. Ko- nisjev (Sov) 63, 6. Bugno 58, 7. Parra 58, 8. Breukink 56, 9. LeMond 54, 10. Chozas 42, 13. Rooks 40. VILLARD DE LANS - De Span jaard Pedro Delgado kwam gis teren dertig seconden tekort op etappe-winnaar Erik Breukink. Een klein verschil dat wellicht overbrugt had kunnen worden door 'Perico', wanneer de Span jaard niet te maken had gekre gen met pech. Tijdens de tijdrit moest hij vanwege materiaal- pech namelijk van flets verwis selen. n Sassenage èFONTAINE Grenoble A ENG INS C Lans- en-Vercors ENGINS b6Um ^tapp^ïïsiagj^^^J tyiKJl □EE333S2

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 19