PZC Breskens kreeg attractie in nieuwe kustweg Blaffen door de brievenbus Varkenhouders spannen geding aan tegen Braks Natuurbeschermers België eisen verbod op jacht in Saeftinge PZEM wil weer in windenergie Hondenbaan provincie 13 Reimerswaal biedt bedrijven helpende hand bevindingen ZATERDAG 7 JULI 1990 Waterleiding Woensdrecht - Vlissingen voor de industrie I I I 1 I N N i i i i i i i r Sporen Preventieve werking Ultimatum is verstreken Overbodig Plan verwatersysteem oesters YERSEKE - De gemeente Rei merswaal heeft het idee een tij delijk verwatersysteem op te zetten voor Yersekse bedrijven die oesters importeren. Door de °rote sterfte onder de Zeeuwse platte oesters in de Grevelin- gen, verwacht de gemeente dat oesterkwekers en -handelaren hun toevlucht zullen nemen tot buitenlandse oesters. Ze wil nu voorzieningen treffen voor be drijven die geen eigen verwa terbassins hebben. burgemeester A. Verbree van Reimerswaal zegt desgevraagd dat hij binnen veertien dagen GOES - De Watermaatschappij Zuid-West-Nederland (WMZ) legint januari 1991 met aanleg van een waterleiding van Woensdrecht naar Vlissingen- Oost. Dat is nodig omdat de in dustrie oppervlaktewater uit de Biesbosch gaat gebruiken in plaats van grondwater uit Noord-Brabant. Mogelijk wordt vanaf het Spuikanaal bij de Kreekraksluizen in dezelfde sleuf een tweede leiding meege- legd om land- en tuinbouw van vater te voorzien. Het landbouwwater komt uit het Zoommeer. Het voldoet aan de kwaliteitseisen die de fruit teelt stelt. Het zoutgehalte is voor kassenteelt echter te hoog. Via een distributienet gaat het water van hoofdaanvoerbuis naar percelen. Akkerbouwers kunnen dankzij de voorziening op kleine oppervlakten intensie ve gewassen gaan telen. Het net geheel gescheiden van be staande drinkwaterleidingen. Voor verantwoorde exploitatie van het landbouwnet is 14 mil joen gulden subsidie nodig. Het ministerie van Landbouw, Na tuurbeheer en Visserij komt met bijna 10 miljoen over de brug. Dat is 40 procent van de totale investering. Bij voorbereiding van het project gaat de WMZ er vanuit dat de ontbrekende sub sidie op tafel komt. Het water t maximaal 90 cent per ku bieke meter kosten. het plan wil doorspreken met de oestersector. Het Rijksinstituut voor visserij onderzoek (Rivo) en het Produktschap voor vis en vispradukten staan er in elk ge val positief tegenover. De ge meente Reimerswaal is bereid een stuk grond aan de Korringa- weg in Yerseke beschikbaar te stellen voor het verwatersys teem, dat waarschijnlijk zal be staan uit een aantal containers waarin Oosterscheldewater wordt gepompt. Het afvalwater wordt dan onder controle van het Rivo via de riolering afge voerd. Over de kosten van de tij delijke voorziening kan Verbree nog niets zeggen. Daarover moet nader overleg worden ge voerd." Geïmporteerde oesters mogen volgens de voorschriften niet in aanraking komen met Ooster scheldewater. Een aantal bedrij ven, dat regelmatig zeebanket invoert, bezit faciliteiten om ze te verwateren in een gesloten systeem. De Reimerswaalse burgemees ter vindt dat er voor gedupeerde kwekers en handelaren die geen mogelijkheden voor import heb ben, een voorziening moet ko men. De installatie kan dienst doen totdat een groot quaran tainesysteem op het bedrijven terrein Olzendepolder gereed is. Voor dat dure plan zoekt de schelpdiersector momenteel naar de benodigde financiën, on der meer bij het rijk en EG. BRESKENS - Breskens heeft er een attractie bij; de Pa noramaweg; langs de kust. Automobilisten kunnen nu vanuit hun voertuig rechtstreeks op het strand en de zee uitkijken. De weg loopt over de Deitadijk van 't Kil- letje bij Nieuwe Sluis richting Breskens. De weg is ook alleen in die richting te berijden. Volgens de deskundigen is er van zuid naar noord het mooiste zicht op Walcheren. Langs de kant van de rijweg zijn par keerplaatsen aangelegd om de auto even stil te zetten en op het gemakje over de zee te kunnen uitkijken. De weg was in eerste instantie bedoeld voor de eigen inwoners van de streek. Ook ouderen en slecht ter been zijnden kunnen nu eens wat vaker en makkelijker het strand be zoeken. Maar van het begin af aan heeft het gemeentebe stuur de weg ook als extra toeristische attractie gezien. Vandaar ook de Oostburgse bereidheid om financieel bij te dragen aan de weg. En mede om die bijdrage mocht wethouder T. de Blok-van Herpen vrijdag als eerste over de dijk rijden. Samen met waarnemend dijkgraaf F. Tho- maes van de wegbeheerder: het waterschap Het Vrije van Sluis. Het ophalen van de slagboom droeg nog geen echt officieel keurmerk. Begin september zal H. Evers- dijk, Zeeuws lid van de Tweede Kamer, het kustvak tus sen Breskens en Nieuwe Sluis officieel Deltaveilig ver klaren. De werkzaamheden aan de dijk maken deel uit van de verbeteringen aan de dijken om te voldoen aan de nieuwe normen voor zeeweringen. Volgens J. Boekhout, hoofd technische dienst van het waterschap, zou het echter zonde zijn om net voor het drukke zomerseizoen niet te profiteren van de nieuwe weg. ..Wij zien als waterschap geen reden nu de weg klaar is om nog een paar maanden te wachten met het open stellen van de weg. Voor de toeristen is de route met prachtig uitzicht op Walcheren natuurlijk een extra trekker." Automobilisten kunnen een kilometer lang over zee en strand uitkijken. Met op- en afrit erbij is de weg 1,7 kilometer lang. De Panoramaweg blijft eigen weg van het waterschap. Bij storm of werkzaamheden aan de dijk wordt de weg afgesloten.Officieel is het geen openbare weg, eigenlijk mag de weg dus geen naam hebben", pestte Boekhout. Bovenop de noodzakelijke dijkverhardingen is een weg dek aangelegd en voor die extra kosten draaide de ge meente Oostburg op. De Panoramaweg is jarenlang een politiek stokpaardje geweest. Hoewel alle fracties zich voorstander van de weg toonden, beschouwde vooral de VVD zich als geestelijke vader van de weg. In een raads vergadering stelde de partij al eens gekscherend voor om de weg maar 'VVD-allee' te noemen. Wethouder De Blok, bij afwezigheid van Kruize en wet houder De Feijter waarnemend burgemeester, zag na de eerste verkenning nog andere mogelijkheden voor de Panoramaweg. Het lijkt haar 's avonds een ideaal plekje voor vérliefde paartjes om naar de ondergaande zon te kijken. De Blok: „Misschien dat het in de volksmond dus wel gauw omgedoopt wordt tot Lovers Lane." Wiliem van Dam „Zo, da's binnen een uurtje toch mooi twee keer f89,90 verdiend." Wille steekt de Bic in het borstzakje van z'n geruite overhemd en wan delt met de blauwe schrijfmap onder z'n arm geklemd intens tevreden terug naar het stad huis. 'Controleur hondenbelastingen', staat er onder het pasfotootje (keurige scheiding, een bijna verontschuldigende blik boven een borstels- nor) op z'n legitimatiekaart getypt. De grootste Duitse herder boezemt hem geen en kel ontzag in, de blaf van een bouvier herkent-ie al van verre, geen teckel blijft voor hem verbor gen. ..Als je bang bent voor honden, moet je d'r niet aan beginnen." De hondenmepper, wordt -ie wel eens plagend op het gemeentehuis genoemd. Daar trekt hij zich niks van aan. Tom Wille (41uit Vlissingen is con tent met zijn job. ,,Je bent lekker vrij en je komt 's onder de mensen." Vorig jaar betrapte Wille welgeteld honderdveer tien 'zwarte' blaffers. Een mooi resultaat, vindt- ie zelf. Z'n record bereikte hij aan de Burgemees ter Stemerdinglaan in Oost-Souburg: twintig honden op één dag. Maar de vangst van elf 'ille galen' in de Vlissingse Kasteelstraat mocht er ook zijn. Controleur der hondenbelastingen: ooit werd het klusje d'r bij gedaan door meteropnemers van het energiebedrijf die, alvorens zij de meter kast indoken, spiedend om zich heenkeken of zich niet ergens onder de sofa een dwergkees ver borgen hield. Dat is niet meer. In een aantal ge meenten wordt de deurwaarder of de gemeente bode er op uitgestuurd om te controleren of de hondenbelasting-aangiftebiljetten naar waar heid zijn ingevuld. In weer andere gemeenten wordt niet of nauwelijks (P. J. Leendertse, chef financiën op het Vlissinge stadhuis: ,,D'r is bijna geen hond op het gemeentehuis bereid om dat werk te doen.") gecontroleerd. Maar in een aan tal gemeenten bestaan ze nog, de hondenmep pers. Zoals in Vlissingen, waar Tom Wille regel matig in z'n blauwe windjack schiet en met de oren op scherp de deuren langs gaat. Een doordeweekse ochtend in de Vlissingse Bo- nedijkebuurt. Wille laat z'n blik keurend langs de stoepranden glijden. Weinig hondedrollen. Maar dat zegt niks, hebben vijfjaar ervaring hem geleerd; de afwezigheid van bruine sporen bete kent niet automatisch dat zich geen honden in de buurt ophouden. „Het is nog vroeg. De meeste mensen laten hun hond wat later uit." Aan de voordeur van nummer 4 kleeft een sticker meteen dreigend tekstje: 'Pas op de hond: betre den op eigen risico'. Wille steekt de straat over. Op nummer 4 hoeft-ie niet aan te bellen. Want daar wordt, zo staat op z'n lijst, keurig aan de „Ostar betrapttFoto Ruben Oreel) hondenbelastingpiicht voldaan. Net als op num mer 9. 'Meneer', trekt een klein blond meisje Wille aan z'n jack, 'wij hebben thuis ook een hond'. Be trapt. Hond Ostar blijkt niet in de boeken voor te komen. „We hebben hem nog maar kort", ver ontschuldigt de mevrouw aan de andere kant van de deuropening zich. Dat verhaal kent Wille inmiddels. Want zo gaat het vaak. „Bijna ieder een die gesnapt wordt heeft pas een hond", zegt de controleur op een veelbetekenend toontje. Maar daar wil-ie niet kinderachtig' in zijn. Altijd beleefd en vriendelijk blijven, is z'n lijfspreuk. Dat is dé manier om te voorkomen dat-ie aan de deur wordt afgeblaft of een opgehitste herder achter zich aan krijgt. Wel 's een woedende Wodan in de broekspijpen gehad? Nog nooit, zegt Wille. Eerder is het tegen deel waar. Het zal niet voor het eerst zijn dat-ie voor een kop koffie binnen wordt genood en nat- te-zakdoeken-verhalen moet aanhoren over dat lieve pekineesje, het schattige smousje of die stoere Duitse dog die kort geleden geheel onver wacht uit het hondenleven stapten. Pling, plong. Niemand thuis. Maar door de brie venbus klinkt een bassende blaf. Wille raad pleegt z'n lijst. Zo, da's nummer twee vandaag. En welgemoed ('goedemorgen, met de gemeen te') )meldt-ie zich op de volgende stoep. Ongeveer drieduizend geregistreerde honden kwispelstaarten er in Vlissingen rond. Het belas tingtarief bedraagt 89,90 per (eerste) hond. Jaarlijks komt er rond de 270.000 gulden aan hondentax binnen. Maar wegen de innings- en controlekosten wel op tegen de baten? Zeker wel, zegt P. J. Leendertse, chef van de afdeling financiën. De controle gebeurt op een koopje: de hondenbelastingcontroleur wordt via het Admi nistratief Dienstencentrum Zeeland door de ge meente ingehuurd. En juist omdat Wille met eni ge regelmaat zijn neus om de deurpost steekt, zijn de meeste Vlissingers brave hondenbelas tingbetalers. „Er gaat een preventieve werking van uit. Als er ergens een controle is geweest, wordt er op ver jaardagspartijtjes of in de kennissenkring al gauw gezegd: de controleur van de hondenbelas ting is langs geweest. En dan zullen er altijd men sen zijn die denken: laten we de hond maar aan geven, straks staat die vent voor de deur." Loslopende honden achterna rennen, zóver gaat Wille niet. Maar ziet-ie ergens een hond door een voordeur verdwijnen, dan haalt hij z'n Bic te voorschijn, krabbelt het adres op een papiertje en spoedt hij zich naar stadhuis om in de compu- terlijsten na te gaan of aan de belastingplicht is voldaan. Zo niet, dan kan de eigenaar de functio naris een paar dagen later aan de deur verwach ten. De poedels en de teckels, die scoren hoog in de betere buurten. De bouviers en de Duitse her ders zijn favoriet in de arbeidersbuurten. De volksbuurten (Leendertse: „hoe lager het inko men, hoe meer honden.") hebben de hoogste honddichtheid': de Scheldebuurt, Bossenburg, de Rivierenbuurt; het zijn de wijken waar Wille met zekere regelmaat van deurbel naar deurbel gaat. Geen hond die zich voor Wille verborgen kan houden. Eén blafje achter de voordeur en hij weet genoeg. Smoezen helpen niet. Wille kent het hele repertoire van buiten. Hoe vaak heeft-ie het al niet moeten aanhoren: meneer, die hond is van m'n broer of: nee hoor meneer, m'n hond is oas overleden. Daar trapt Wille niet meer in: ruikt-ie onraad, dan meldt hij zich een paar da gen later opnieuw. En toch, toch staat zelfs hij wel eens met een mond vol tanden. „Je krijgt wel 's reacties van: waarom moet ik voor een hond wél belasting be talen en voor een kat niet. En: waarom moet ik voor m'n teckeltje evenveel betalen als voor zo'n grote bouvier?". In dat soort gevallen kan Wille slechts de schouders ophalen: omdat het nu een maal in de gemeentewet staat. .Het is", zegt chef financiën Leendertse, „sowie so een rot belasting. De controle is moeilijk en je kunt de mensen ook niet uitleggen waarom je voor een hond wel en voor een poes niet moet betalen. D'r zijn dan ook gemeenten die dat ding afschaffen. Maar ja. die hondenbelasting levert ons per jaar zo'n 250.000 gulden netto op. Als we die belasting zouden afschaffen, moeten de tarie ven voor de onroerend goed belasting weer om hoog. Want dat geld moet toch ergens vandaan komen." Buiten, op het stadhuisplein, licht een zwarte straathond onbekommerd z'n achterpoot tegen het wiel van een geparkeerde Fiat Panda en steekt - na gedane zaken - met fier opgeheven staart de weg over. De kust is veilig; de contro leur der hondenbelastingen zit dan al weer ach ter z'n bureau. Innig tevreden; binnen een uur tje toch mooi twee keer 89,90 verdiend. TERNEUZEN - Minister Braks van Landbouw en Visserij krijgt een kort geding aan zijn broek van de Zeeuws-Vlaamse varkenshouders. Namens de varkenshouders eist advocaat mr S.D. Spruijt een algehele schorsing van het vervoerver- bod. Zij worden daarin ge steund door de Zuidelijke Land- bouwmaatschappij (ZLM). Spruijt verwacht dat het ge ding voor de president van de arrondissementsrechtbank in Den Haag over een dag of tien zal plaatsvinden. Dinsdag heeft de advocaat de minister per fax een ultimatum gestuurd, waarin om schorsing van het vervoerverbod werd ge vraagd. „Hij heeft tot vrijdag de tijd gehad hierop te reageren, maar we hebben niets gehoord", aldus Spruijt. Mocht een algehe le schorsing tijdens het kort ge ding niet tot de mogelijkheden behoren, dan hebben de var kenshouders nog een flink aan tal eisen tot versoepeling van het vervoerverbod in petto. Spruijt: „We willen onder meer een dusdanige verruiming van de maatregel dat het vervoer van zeugen minimaal eén keer per week wordt toegestaan. Bo vendien eisen we een mogelijk heid voor export van de varkens. Ook zullen we pleiten voor een vrije keuze van slachterijen, zo dat de varkenshouders niet meer afhankelijk zijn van Rqt- terdam, maar bijvoorbeeld ook naar Roosendaal kunnen gaan." Volgens de advocaat hebben de Zeeuws-Vlaamse varkenshou ders 'een zeer redelijke kans' om het kort geding te winnen. „De minister heeft reeds meerdere malen een verruiming' van het verbod toegezegd, maar tot dus ver is het er nog steeds niet van gekomen", aldus Spruijt. Als het aan de ZLM ligt, moet het Landbouwschap in Den Haag opdraaien voor de kosten van het geding. „Het gaat hier namelijk om een nationaal be lang", schrijft de organisatie in een perscommuniqué. „Zeeuwsch-Vlaanderen is im mers tot gesloten gebied ver klaard om de rest van Nederland tegen varkenspest te bescher men." Of het Landbouwschap ook daadwerkelijk van plan is de rekening van het geding te beta len is nog niet duidelijk. J. Boekhout haalt namens het waterschap dc slagboom die de nieuwe weg afsloot weg, zodat de auto met daarin wethouder T. de Blok- van Herpen en waarnemend dijkgraaf F. Thomaes als eerste de kustweg kon oprijden foto Camile Schelstraete) HULST - Het Koninklijk Bel gisch Verbond voor de Bescher ming van Vogels heeft minister Braks (Landbouw en Visserij) verzocht de jacht in het natuur gebied Het Land van Saeftinge volledig af te schaffen. De Belgi sche natuurbeschermers vin den het onaanvaardbaar dat een nieuwe jachtvergunning zou worden afgegeven voor een periode van zes jaar. Eerder verzochten de gidsen van het Land van Saeftinge en de Oost-Zeeuwsvlaamse natuurbe schermersvereniging 'De Steltkluut' de minister van de afgifte van jachtvergunningen voor het natuurgebied af te zien. De Belgische natuurvorsers vin den het ongehoord dat de jacht als vorm van milieubeheer nog langer wordt toegelaten in een natuurreservaat van internatio nale waarde. Volgens het ver bond zorgen de jagers voor een verstoring van het leefmilieu van de vele vogels. De dieren moeten telkens opvliegen, ver liezen hun energie en zijn daar door niet meer in staat de jaar lijkse trektochten van en naar hun broedplaatsen te maken. In de nabije toekomst zouden veel vogels door de verstoring Saef tinge als fourageergebied kun nen mijden, hetgeen een verar ming voor Saeftinge zou inhou den. Daarnaast betichten de Belgi sche natuurbeschermers de ja gers van milieuvervuiling. Er wordt gejaagd met hagel van lood. Veel loodkorrels komen in ondiep water terecht, waar ze door watervogels gegeten wor den samen met kleine steentjes. Gevolg is dat de dieren sterven aan loodvergiftiging. De jacht zorgt verder voor visue le verstoringen. Plastic patroon hulzen worden overal achterge laten en vergaan niet. Verder worden de dieren in het reser vaat met de dag schuwer. Gezien de ontwikkelingen op mondiaal niveau acht het Bel gisch Verbond de jacht tegen woordig een 'overbodige zaak'. Vroeger was de activiteit nodig voor de verwerving van huiden en vlees. „De jacht is inmiddels veran derd van een noodzakelijke acti viteit tot een onzinnig tijdver drijf. Een hobby voor eenieder die een flinke som geld op tafel wil en kan leggen. De jacht zou twee gelijkwaardige partijen moeten kennen, maar daar is geen sprake meer van. Alleen het dier kan verliezen. In plaats van liefde voor de natuur, zoals jagers het graag noemen, kan men tegenwoordig slechts spre ken van een grove minachting." MIDDELBURG - Nog maar net heeft de Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij haar pro- duktiepoot overgedragen aan de Elektriciteits Produktie- maatschappij Zuid-Nederland, of het bedrijf is al weer van plan zelf toch weer energie te gaan opwekken. Niet met gas, olie, kolen of nucleaire brandstof, maar met wind. De PZEM ver wacht de komende tien jaar ongeveer 10 miljoen gulden te investeren in grote windmolens en aanpassingen aan het elek triciteitsnet om de door die mo lens geleverde stroom te kun nen opvangen. De elektriciteits-distributiebe- drijven in Nederland hebben ge zamenlijk een milieu-actieplan vastgesteld. Daarin staat de in spanningsverplichting uiterlijk in het jaar 2000 voor 1000 mega watt (MW) aan windenergie ver mogen beschikbaar te hebben. Zeeland moet daar 200 MW aan bijdragen. Ter vergelijking: de windmolens die op dit moment in deze provincie draaien, heb ben samen een capaciteit van ongeveer 7 MW. Het streven van de elektrici teitsbedrijven heeft een tweele dig doel. Ze leveren een bijdrage aan de opwekking van schone energie. En ze bevorderen de ontwikkeling van zwaardere windturbines door de fabrikan ten ervan uitzicht te bieden op een grote afname. Directeur transport en distribu tie van de PZEM ir F. H. M. Deur- vorst gaat ervan uit dat de parti culieren als de Triodosbank, de coöperatieve windvereniging Zeeuwind, de stichting Bevorde ring Windenergie Nederland en het houtbedrijf Indufor in het Sloegebied niet in staat zullen zijn de beoogde uitbreiding van de windenergie in Zeeland voor hun rekening te nemen. „En dat betekent dat we zelf weer een ac tieve rol moeten gaan spelen op het gebied van windenergie", concludeert hij. Dat heeft het Zeeuwse energie bedrijf al eerder gedaan. Aan het begin van de jaren tachtig heeft de PZEM met verscheidene windmolens geëxperimenteerd. Die molens gingen nogal eens kapot. De experimenten hadden in ieder geval als resultaat dat de zwakke plekken ervan aan het licht kwamen. Vier jaar gele den waren de windturbines zover verbeterd dat de PZEM besloot de exploitatie ervan aan het particulier initiatief over te laten. Bij wijze van stimulans stelde het energiebedrijf een te rugleververgoeding vast: voor de vereniging Zeeuwind 17,5 cent (dat wil zeggen hetzelfde bedrag als de PZEM bij kleinver bruikers in rekening brengt) en 14 cent voor de andere leveran ciers van windstroom. Komend najaar krijgt de raad van commissarissen van de PZEM voorstellen over de inves teringen die nodig zijn. Deur- vorst denkt daarbij niet alleen aan de plaatsing van grote wind molens, maar ook aan verzwa ring van het elektriciteitsnet in delen van de provincie die zich wat het windaanbod en de pla nologische situatie lenen voor de bouw van een windmolen park. Overigens gaat de PZEM ervan uit dat een deel van de 200 MW in Zeeland op te stellen win denergiecapaciteit niet op het land zal kunnen worden ge plaatst. Dat betekent windmo lens voor de kust in zee. Deurvorst rekent erop dat de ex ploitatie van windmolens op den duur niet verliesgevend hoeft te zijn. Maar de eerste jaren zal er ondanks allerlei subsidierege lingen geld bij moeten. Naar zijn mening zullen de energiebedrij ven in minder winderige delen van het land een bijdrage moe ten leveren om deze tekorten te dekken. Daar staat dan tegen over dat ze ook moeten kunnen meedelen in de winst zodra de nieuwe generatie windmolens rendabel zal zijn. Zie ook Week In, pagina 31

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 47