zc
potlieden bv breidt vloot
ft met achtste vaartuig
pekomst Sluiskil
ïoet eind dit jaar
jn uitgestippeld
Monster-wandeltocht door Turkije
provincie
1JAR.M
lem/AWtft
lezers schrijven
17
drijven zoeken winstgevender klussen dan zeerampen
ZATERDAG 7 JULI 1990
grijden
Terneuzenaar (25): als je echt iets wiltlukt alles
Haarscheurtje
Geen democratie
raad Bruinisse
Vliegtuiglawaai
Huisvuil
COR DE JONGE
r men fluistert overigens pat^
pwen en slechthorenpen pr^eeet
Commissaris
De Schelde
Auto en milieu
Studeren
ekort bergingsmaterieel dreigt
INGEN - Bij grote cala-
n op zee dreigt een te-
n bergingsmateriaal. De
andse bergingsbedrijven
Internationale en Wijs-
zetten hun zeeslepers
meer voor andere, winst
er activiteiten in. „We
vvel", aldus woordvoer-
C. Kakebeen van Smit In-
ionale in Rotterdam,
we kunnen onze zeesle-
t voor de wal laten lig-
vergoedingen voor inci-
e bergingen zijn te laag."
internationale en Wijsmul-
'ben eerder dit jaar aan de
'trokken bij de rijksover-
jzij kregen gehoor in de
e Kamer en bij minister J.
laij-Weggen van Verkeer
terstaat. De Nederlandse
IINGEN - De Zeeuwse
jders Vereniging (ZRV)
vandaag, zaterdag ver-
nde afdelingswedstrijden
ringsteken te paard. De
•ijden zijn in Aagtekerke
8.00 tot 17.30 uur), Melis-
(08.00 tot 17.30), Vrouwen-
afdeling Gapinge (09.00
30 uur) en Dishoek, afde-
oudekerke (13.00 tot 18.00
overheid kan niet op eigen
houtje een organisatie voor ram
penbestrijding op zee financie
ren. ,,De landen van de Europese
Gemeenschap moeten bijsprin
gen", stelt H. Hameleers, voor
lichter van het departement van
Verkeer en Waterstaat. ,.De mi
nister heeft dit in Brussel aange
kaart, maar zonder succes."
Grote bergingsmaatschappijen
bestaan nauwelijks meer. Niet
voor niets duikt steeds de naam
van Smit Internationale of Wijs
muller op als zich ergens op de
aardbol een scheepsramp heeft
voorgedaan. In de Verenigde
Staten zaten ze met de handen
in het haar toen onlangs brand
ontstond aan boord van de
Noorse tanker Mega Borg, ne
gentig kilometer uit de kust van
Texas. Smit Internationale
moest eraan te pas komen. De si
tuatie op de Noordzee is niet veel
anders. Bugsier in West-Duits-
land heeft vijf zeeslepers opge
legd en United Towing in
Groot-Brittannië heeft haar
schepen afgestoten. Smit Inter
nationale heeft drie van de acht
vaartuigen weggedaan en Wijs
muller beschikt over twee zee
slepers.
Een oorzaak van de malaise is de
drastische daling van het aantal
scheepsongevallen. Betere navi-
gatie-apparatuur en begeleiding
vanaf de wal werpen vruchten af,
maar ongevallen blijven moge
lijk.
De praktijk op de Westerschelde
bewijst dat. De met ammoniak
geladen Noorse tanker Hesperus
liep juli 1989 uit het roer op de
Westerschelde. Begin 1987 vloog
de Griekse tanker Olympic
Dream voor de kust van Vlissin-
gen in brand.
Minder werk is een probleem. De
verlaging van het bergingsloon
tikt harder aan. De in Londen ze
telende vergoedingscommissie
van Lloyds beloonde acht jaar
geleden bergers nog met twaalf
procent van de geredde waarde
van een schip. Dat percentage is
teruggebracht tot vier procent.
De tankeroorlog in de Perzische
Golf heeft roet in het eten ge
gooid. Veel schepen zijn van de
ondergang gered door snel in
grijpen. De inzet van de bergers
wordt, volgens Kakebeen van
Smit Internationale, daardoor
lager ingeschat.
Zeeslepers worden vaker ingezet
bij civiel werk, zoals het versle
pen van de tweede Van Brie-
nenoordbrug. „We praten al een
paar jaar over dit probleem",
verklaart de woordvoerder van
Smit Internationale, „en kun
nen niet meer wachten tot de
overheid een besluit neemt. Wij
moeten ons bedrijf draaiende
houden."
EUZEN - Met de aan-
van de VB 4 heeft de Ver-
Bootlieden bv in Ter-
n haar vloot uitgebreid
:ht vaartuigen. Het vier
;ostende vastmaak-vaar-
eet 12 bij 3,8 meter en
en vermogen van 225 pk.
eeft een elektronisch-hy-
sch besturingssysteem
men met het visstaartroer
e vierbladschroef zorgt
een grote manoeuvreer-
ieid.
er zorgt ervoor dat de ach-
'aarmogelijheden beter
n bij de gebruikelijke roe-
rwijl de schroef een aan-
ke geluidbeperking ople-
jDe kuip is vlak en mede
grootte van het stuur
huis is de VB 4 multifunctioneel
inzetbaar zoals voor personen
vervoer. De duwsteven maakt
het schip geschikt voor het du
wen van bij voorbeeld de AK 4,
een aangepaste duwbak die het
invaren in de sluis van autosche
pen vergemakkelijkt.
Onlangs nam de Bootlieden bv
ook een nieuw proviandvaartuig
in dienst, de VB 10, een voorma
lig duikvaartuig van de Konink
lijke Marine, de 'Augurk'.
De almaar voortschrijdende
technieken bij de 'roeiers' heb
ben ertoe geleid dat een landelij
ke commissie uit vertegenoordi-
gers van het Koninklijk Onder
wijs Fonds, het ministerie van
Onderwijs en de Nederlandse
Bootlieden Vereniging een offi
cieel erkend opleidingspakket
voor bootmannen hebben sa
mengesteld.
De adspirant roeiers maken in
de twee jaar durende opleiding
in Rotterdam van een dag per
week, onder meer kennis met
veiligheid, gevaarlijke stoffen,
reglementen, nautisch engels,
motorkennis, bediening techni
sche apparatuur, kennis van
touwwerk en draden.
Directeur M. Rinn van de Ter-
neuzense Bootlieden bv: „Wij
staan volledig achter deze scho
ling hoewel ze een forse bijdrage
van de bedrijven vraagt. Te vaak
mis je bij adspirant-roeiers enige
nautische kennis. Deze oplei
ding zal hieraan veel verbete
ren."
Nederlandse bergingsbedrijven zetten hun materieel steeds meer in voor winstgevender klussen dan
rampen op zee (foto Ruben Oreel
mm
mÈÊmm
NEUZEN - De inwoners
Sluiskil moeten nog dit jaar
witsel krijgen over de toe
pt van hun kern. Daartoe
pn het project Gebiedsge-
e Benadering Kanaalzone
stmilieubeleidsplan van de
Cente Terneuzen uiterlijk
end najaar te worden afge-
Woordvoerder Th. J. de
over van de gemeente Ter-
pn: „Is dat gebeurd dan
pen we eindelijk een einde
en aan de onzekerheid voor
iluiskillenaren en andere
Miers van het gebied rond
ibrieken. Er is grote behoef-
«n een hele duidelijke be
iformulering."
Irauwer maakte deel uit van
twintig leden tellende dele-
i van de gemeenten Terneu-
inSas van Gent, die donder-
een informatief bezoek
ht aan de gemeente Geleen.
wordt men sinds jaar en
net als in Sluiskil, gecon-
«erd met een woonfunctie
er de rook' van fabrieken (in
ffi gaat het om DSM),
irauwer, chef algemene za-
en waarnemend hoofd van
pist Openbare Werken: „Ik
persoonlijk overigens ge-
om Geleen en Sluiskil te
ouwen als twee onverge-
re grootheden. Je kunt de
tie daar in Limburg niet he
al projecteren op Sluiskil,
ebouwing daar is bijvoor-
veel dichter."
aezoek van de Kanaalzone-
atie was een initiatief van
ferneuzense CDA-raadslid
oethals. Die had in het re-
verleden al eerder contact
aet gemeentebestuur in Ge-
hals, bij terugkeer in Sluis-
We hebben daar geluisterd
een inleiding van burge
ter Lurvink, die nogeens
drukte dat er altijd vanuit
gaan dat de bewoners niet
upe mochten worden van
aide regelgevingen en wet-
Geleen heeft zich destijds
t tegen de normen, zoals
oor het Rijk en de Provincie
ld worden, onder het motto
zijn in de praktijk niet
baar'.
Geleen met een claim van
olljoen op tafel kwam voor
anering van 5000 huizen,
het ministerie de zaak op-
v bestudeerd." En dat leid-
Igens Goethals tot een soe-
e opstelling. „Op dit mo-
pat men in Geleen inder-
'soepel' om met de in de
gestelde normen. Men
'1 op plaatsen, waar in eer-
astantie geen nieuwbouw
mogelijk was." En dat vindt het
CDA-raadslid wel degelijk ver
gelijkbaar met de situatie in
Sluiskil, waar al ruim een jaar
een bouwstop geldt. „In Geleen
wordt zo'n bouwstop niet geac
cepteerd omdat dat te vergelij
ken is met het afknijpen van een
slagader van een patiënt, die
daarmee een langzame dood
sterft."
Het raadslid heeft uitgerekend
dat sloop van Sluiskil minimaal
200 miljoen gulden kost. Goet
hals vindt dat gemeente en pro
vincie nu zo snel mogelijk de
koppen bij elkaar moeten ste
ken om samen te werken aan
'een acceptabele oplossing'. De
Brauwer van de gemeente Ter-
neuzen denkt er, wat dat betreft,
niet anders over.
Noel Coquet: een ezel als enige metgezel foto Caniile Schelstraete
TERNEUZEN - In iedere sa
menleving heb je wel een stro
ming (vaak een onderstroming)
die niet zozeer rationeel han
delt, maar meer vanuit het ge
voel. Personen die deel uitma
ken van zo'n stroming worden
veelal wat argwanend bekeken.
Ze zouden niet goed wijs zijn.
Zo wordt ook een beetje gerea
geerd op het geval Noel Coquet;
25 jaar jong, werkzaam in Hulst
en woonachtig in Terneuzen.
Zijn gevoel zegt hem al jaren
dat hij 'er eens uit' moet. Dus
wat doet Coquet: hij zegt zijn
baan op, verkoopt zijn inboedel
en gaat zeilend naar Turkije al
waar hij ongeveer 30.000 kilo
meter gaat wandelen.
Het is nog maar een plan, maar
toch. Half oktober moet het ge
beuren. „Gezien mijn leeftijd is
het dan of nooit", denkt Coquet.
Jaren heeft hij er voor uitgetrok
ken. Hij heeft genoeg van een ge
reguleerd bestaan. Maar een rei
ziger is hij eigenlijk niet. Vorig
jaar was hij nog even in Enge
land. En een wandelaar is hij ook
niet. Een weekendje trekken in
de Ardennen, da's alles. Maar,
redeneert Coquet simpel, als je
iets echt wilt, lukt alles.
Kort geleden ontmoette hij, na
twintig jaar, zijn vader weer, die
net terug was van zijn zoveelste
zeereis. De jonge Coquet kon het
niet laten vader over zijn wilde
plannen te vertellen: met z'n
tweetjes zeilend vanaf Terneu
zen, via Dover, eiland White,
Spanje, Portugal, Gibraltar en
langs de Ivoorkust en Griekse ei
landen naar het land van be
stemming. Verrassend genoeg
was zijn vader nog enthousiast
ook, dat wil zeggen over de zee
reis. Die is op zich 'levensgevaar
lijk' gezien het traject (Gibraltar
en Golf van Biskaje) en de perio
de waarin gevaren wordt („het
najaar met al z'n stormen. Zelf
moord, zeggen velen!"). De voe
treis. daar zag zijn vader meer te
genop, zodat de 25-jarige Ter
neuzenaar deze alleen moet vol
brengen. Tenminste, een ezel
moet de lasten delen. Om deze te
kunnen betalen, houden klan
ten van een Hulsterse boekhan
del waarin hij nu nog werkt een
soort van sponsoractie.
„Maar goed", zucht Coquet, „al
lemaal leuk en aardig, maar voor
zo'n zeilreis komt wel wat meer
kijken. De boot moet tegen die
tijd perfect in orde zijn. Een
haarscheurtje in de mast en alles
houdt op. Of de zeilreis lukt blijft
dus nog even afwachten. Tach
tig procent zeker, schat ik."
Maar dat weerhoudt de moderne
Crusoë er niet van te volharden
in zijn plannen. Desnoods ver
trekt hij in oktober liftend naar
Turkije. Angst? Welnee. „Kijk,
je moet de problemen natuurlijk
niet opzoeken. In het grensge
bied met Iran en Irak is het altijd
rwAl BEN IK BLlj PAT VERONICA, Wfz'STEREM HAPPENZENEN
EEN T'JP VAN'T SCHERM NoET. U/AT INFORMATIEVE l/AKANTlESpECiAL
EEN VRÉSELIJKE OHROEP.' PAT OVER &RIEKENLANP. PAT&IN&
&ER.OT2C0I NET VERONiGUlE-^^é ON&EVEER20:
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de
PZC verschenen berichten, artikelen of commentaren. Niet
voor open brieven, gedichten en dergelijke.
Anonieme inzendingen of stukken zonder duidelijke opgave
van adres en woonplaats worden niet in behandeling geno
men. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De
redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekor
ten. Over geweigerde brieven kan niet worden gecorrespon
deerd.
I I I I I I I I I IMM T
oppassen en naar de Koerden
moetje ook niet schelden."
Een obstakel ziet Coquet een
beetje in de temperatuur, die
volgens hem uiteen kan lopen
van plus 45 tot min 35 graden.
Dat weet hij van zijn vader, die
in Turkije drie jaar in een rots
woning heeft geleefd. De jonge
Coquet draagt in zijn rugzak een
tent met zich mee. Een goede
uitrusting is vereist. Die kon hij
aanschaffen door zijn inboedel
te verkopen. Maar het grootste
probleem ziet hij in de confron
tatie met zichzelf, het gevecht
tegen de eenzaamheid. Die ezel
kan nog wel 's goed van pas ko
men.
Teleurgesteld hebben wij kennis
genomen van het besluit van de
gemeenteraad van Bruinisse
toch een geluidswal op de dijk te
plaatsen. Een besluit dat wij om
verschillende redenen totaal
niet verwacht hadden. Immers,
na het eerste besluit, door alle
raadsleden, met tegenzin geno
men. kregen wij van verschillen
de raadsleden adviezen en sug
gesties om actie te ondernemen,
wij moesten de pers inschake
len; de raadsleden konden ons
wel aan een goede advocaat hel
pen, zij konden wel voor een goe
de tekst op de handtekeningen
lijst zorgen, wij moesten Gedep.
Staten inschakelen. Er zijn zelf
raadsleden die hun handteke
ning hebben gezet. Dit alles in
aanmerking genomen, zullen
niet alleen de betrokken bewo
ners vraagtekens zetten bij het
raadsbesluit. Het heeft ons doen
inzien dat wij te goed van ver
trouwen geweest zijn. Wij dach
ten te doen te hebben met een
raad die de belangen van de be
volking vertegenwoordigde en
verdedigde en daarbij volledig
achter zijn woorden stond. Nu
blijkt dat alleen de heren Huizer
en Wiebrens deze taak serieus
hebben genomen. De anderen
hebben de mening van 1457
mensen, die tegen het scherm
getekend hebben, terzijde ge
schoven. Is het geen verkwisting
een dure wal neer te zetten, die,
als wij tenminste eerlijk zijn in
gelicht, slechts dient voor ver
meende geluidsoverlast? Wij ra
den de Bruse gemeenteraad aan
in een volgende vergadering én
bovenstaande feiten én de be
langen van de Bruse bevolking,
door wie zij zijn gekozen, te laten
meetellen, zodat alsnog een eer
lijk besluit genomen kan wor
den. Namens de bewoners van
de Steinstraat
W. Jumelet
Steinstraat 7
Bruinisse
('Vliegtuiglawaai duurt nog
voort', PZC, 05-07-90). Vijf cita
ten uit dit artikel met daaronder
evenveel toevoegingen mijner
zijds: 'bovendien streeft de
Luchtmacht naar een minimale
hoogte van 300 meter'. In de PZC
van 19-05-90: 'om geluidsover
last zoveel mogelijk te beperken
moeten de oefentoestellen bo
ven de 1200 meter blijven'.
'Vliegen boven de Noordzee is
technisch (nog) onmogelijk.
Daartoe zijn aanpassingen in de
vliegtuigen nodig'. Hoever staat
het met bedoelde aanpassingen,
wanneer is men begonnen deze
te ontwikkelen, wanneer zullen
ze zijn voltooid, zullen dan alle
lesvluchten boven zee gehouden
worden? '(Zal) in de weekeinden
en 's avonds niet gevlogen wor
den'. In de weekeinden zijn ook
vliegers vrij, dan kan er dus niet
geoefend worden. Wordt onder
het begrip 'avond' ook verstaan
de 'nacht'.'(-) Zal strikt de hand
worden gehouden aan de toege
stane vlieghoogte'. Hier staat
dat men zich aan de regels zal
houden, iets wat bij de Lucht
macht kennelijk niet vanzelf
spreekt. '(-) Welke maatregelen
zij zal nemen om een einde te
maken aan de geluidsoverlast'.
Uit deze zinsnede valt slechts
een conclusie te trekken: de
Luchtmacht zegt toe een einde
te zullen maken aan de geluids
overlast. (Of iets als 'overlast' er
varen wordt, is niet ter beoorde
ling van de veroorzaker maar
aan de 'klager'.) Overigens zou
het de Luchtmacht sieren om tij
dens de zomervakantie de
vluchten totaal op te schorten.
Immers het gaat niet aan het
plezier en de rust van tiendui
zend recreanten te verpesten
met de turbo-sound van de Pila-
tus PC-7.
Tony van Verre
Milieu Platvorm Zeeland
Markt 14
Veere
PIE r05 out nu pe zenpvjp voor
IN TE PIKKErN i
Maar wanneer Europarlementa
riërs menen, dat het eigen doen
en laten in bepaalde landen in
druist tegen de opvattingen van
de zogenaamde 'Europese wet
ten', die kennelijk een eenvor
migheid in alle Europese landen
voorstaan, dan blijft er voor Met
ten en collega's nog wel enig
werk aan de winkel!
Wim C. van Breda, Jr.
Sivaalingestraat 44
Zoutelande
Het zou De Schelde sieren een
Zeeuw als commissaris te benoe
men. Elke andere beslissing kan
als een belediging aan het adres
van de Zeeuwse bevolking wor
den opgevat. Prachtig naar vo
ren gebracht maar zou de schrij
ver van deze schone woorden in
het PZC-commentaar van 26 ju
ni weten waar hij het over heeft?
Mijn mening is van niet. Ik wil
iedere Zeeuw, die door het com
missariaat benaderd wordt
waarschuwen zich niet te laten
benoemen. Het waarom niet, is
te vinden in de jaarrekeningen
van 1984 t/m 1989. De hoge rente
winsten moeten u aan het den
ken zetten. Zeven jaar geleden
moest de provincie Zeeland het
toen noodlijdende bedrijf De
Schelde te Vlissingen verre
gaand tegemoet komen met een
lening van vijftig miljoen gul
den.
Zou de stoelvastheid van de heer
Barbé wat te maken hebben met
dit alles? Is een nieuw te benoe
men commissaris bereid oude
beleidsbeschikkingen van direc
tie en commissarissen te onder
schrijven?
Die beslissingen hebben de ge
wone Schelde-werknemers in
1983 hun bonus gekost en in 1983
en 1987 honderden hun baan. De
heer drs. A. B. A. de Smit leverde
het een lintje op. In schrille te
genstelling tot de ontslagen en
op wachtgeld en in de WAO ver
dwenen werknemers.
Die gang van zaken moet een
nieuwe commissaris onder
schrijven en voortzetten. Wat
mij betreft hoeft dat geen Zeeuw
te zijn.
D. Meijer
Burg. S temerdinglaan 93
Oost-Souburg
Het CDA en VVD hebben in
1987/1988 de auto met katalisa-
tor en loodvrije benzine milieu
vriendelijk verklaard. Alle par
tijen waren het daarmee eens.
Hoe kunnen nu diezelfde partij
en in hun milieubeleidsplan de
auto de auto weer als schuldige
noemen? Ze doen dat omdat de
milieu-organisatie nog altijd te
gen het autogebruik ageren. Ik
ben het helemaal niet met hen
eens. Het is de auto niet! Het is
zo'n gemakkelijk voorwerp van
deze heren om in de belangstel
ling te staan, in de krant of op de
tv. De stad vrij maken van au
to's: weet u wel wat dat bete
kent? Invaliden en oude van da
gen worden gedupeerd, omdat
ook zij hun boodschappen in de
stad moeten doen. Ik denk dat
de autobranche het met me eens
is: de werkgelegenheid zal in ge
vaar komen en de autoverkoop
zal drastisch teruglopen. Mis
schien gaan de heren van het mi
lieu daarover eens goed naden
ken. M. J. v. d. Hiele
Dampoortweg 1
Middelburg
De reactie van de Nederlandse
Europarlementariër Alman
Metten naar aanleiding van de
ergernis van een in het Belgische
Mechelen wonende Nederlan
der, die aldaar uitsluitend door
de gemeente verkochte vuilnis
zakken mag gebruiken en der
halve geen vuilniszakken naar
eigen keuze, is nogal naïef te
noemen (PZC 29 juni). In West-
Duitsland (waar wij ruim 15 jaar
verbleven) gelden bv. ook niet de
door Metten aangehaalde 'Euro
pese wetten die overal van
kracht zijn'. Daar is het: uitslui
tend zelf gekochte standaard
vuilnisbakken. Op elke vuilnis
bak ieder jaar een zegel plakken
a DM 75,00 voor de reinigings
rechten. Indien incidenteel meer
huisvuil was aan te bieden dan
in de vuilnisbak*ken) kon (of bv.
tuinafval): in de supermarkt be
drukte papieren vuilniszakken
kopen a DM 3,75 per stuk.
Geen andere zakken, geen do
zen, enz. Grof vuil: slechts 2
maal per jaar. Daar geldt het
juiste principe: wie veel vuil
(aan te bieden) heeft, moet daar
ook voor betalen. In andere lan
den gelden nu eenmaal soms ei
gen regels, voorschriften, zeden
en gewoonten, waar men zich
maar naar te schikken heeft.
Volgens De Groot (PZC 04-07-
1990) moeten scholen nog meer
bezuinigen en moet de eigen bij
drage van de student omhoog.
Hij wijst naar Amerika waar de
eigen bijdrage 40% is. Deze is
daar zo hoog omdat het gemid
deld belastingniveau veel lager
is dan in Nederland. Tevens
heeft deze wijze van financiering
een elitair onderwijssysteem tot
gevolg en dit is juist de reden
waarom het huidige studiebeur-
zensysteem is ingesteld. Ieder
een heeft recht op studeren. De
Groot's voorstel komt er op neer
dat we met het oude systeem ge
confronteerd worden. Verder
wijst De Groot op het feit dat
studenten het bedrag dat ze pri
vé in hun studie steken later drie
keer terug verdienen. Een goede
verdienste is juist een motivatie
voor de student om zijn studie te
halen.
De Groot stelt dat 'uitgaven
voor studiefinanciering niet al
tijd automatisch hoeven te stij
gen als het aantal studenten
stijgt' en 'je kunt de uitgaven
een tijdje bevriezen en de armoe
verdelen over de studenten'. De
Groot is zeker zelf al afgestu
deerd?
Meer mensen gaan studeren en
de kosten moeten omlaag, tegen
de stroom in? Een oplossing ligt
meer in het vlak van financieren
door het bedrijfsleven. Het profi
teert van goed onderwijs. Een
voorwaarde is dat de autonomie
van het onderwijs gewaarborgd
blijft. Deze wijze van financie
ring is reeds zichtbaar bij het ho
ger onderwijs. Vanzelfsprekend
dient een kosten-rationalisatie
plaats te vinden onder behoud
van de kwaliteit van het onder
wijs.
Albert Riemens
Bongerd 25
Goes