zc potlieden bv breidt vloot ft met achtste vaartuig pekomst Sluiskil ïoet eind dit jaar jn uitgestippeld Monster-wandeltocht door Turkije provincie 1JAR.M lem/AWtft lezers schrijven 17 drijven zoeken winstgevender klussen dan zeerampen ZATERDAG 7 JULI 1990 grijden Terneuzenaar (25): als je echt iets wiltlukt alles Haarscheurtje Geen democratie raad Bruinisse Vliegtuiglawaai Huisvuil COR DE JONGE r men fluistert overigens pat^ pwen en slechthorenpen pr^eeet Commissaris De Schelde Auto en milieu Studeren ekort bergingsmaterieel dreigt INGEN - Bij grote cala- n op zee dreigt een te- n bergingsmateriaal. De andse bergingsbedrijven Internationale en Wijs- zetten hun zeeslepers meer voor andere, winst er activiteiten in. „We vvel", aldus woordvoer- C. Kakebeen van Smit In- ionale in Rotterdam, we kunnen onze zeesle- t voor de wal laten lig- vergoedingen voor inci- e bergingen zijn te laag." internationale en Wijsmul- 'ben eerder dit jaar aan de 'trokken bij de rijksover- jzij kregen gehoor in de e Kamer en bij minister J. laij-Weggen van Verkeer terstaat. De Nederlandse IINGEN - De Zeeuwse jders Vereniging (ZRV) vandaag, zaterdag ver- nde afdelingswedstrijden ringsteken te paard. De •ijden zijn in Aagtekerke 8.00 tot 17.30 uur), Melis- (08.00 tot 17.30), Vrouwen- afdeling Gapinge (09.00 30 uur) en Dishoek, afde- oudekerke (13.00 tot 18.00 overheid kan niet op eigen houtje een organisatie voor ram penbestrijding op zee financie ren. ,,De landen van de Europese Gemeenschap moeten bijsprin gen", stelt H. Hameleers, voor lichter van het departement van Verkeer en Waterstaat. ,.De mi nister heeft dit in Brussel aange kaart, maar zonder succes." Grote bergingsmaatschappijen bestaan nauwelijks meer. Niet voor niets duikt steeds de naam van Smit Internationale of Wijs muller op als zich ergens op de aardbol een scheepsramp heeft voorgedaan. In de Verenigde Staten zaten ze met de handen in het haar toen onlangs brand ontstond aan boord van de Noorse tanker Mega Borg, ne gentig kilometer uit de kust van Texas. Smit Internationale moest eraan te pas komen. De si tuatie op de Noordzee is niet veel anders. Bugsier in West-Duits- land heeft vijf zeeslepers opge legd en United Towing in Groot-Brittannië heeft haar schepen afgestoten. Smit Inter nationale heeft drie van de acht vaartuigen weggedaan en Wijs muller beschikt over twee zee slepers. Een oorzaak van de malaise is de drastische daling van het aantal scheepsongevallen. Betere navi- gatie-apparatuur en begeleiding vanaf de wal werpen vruchten af, maar ongevallen blijven moge lijk. De praktijk op de Westerschelde bewijst dat. De met ammoniak geladen Noorse tanker Hesperus liep juli 1989 uit het roer op de Westerschelde. Begin 1987 vloog de Griekse tanker Olympic Dream voor de kust van Vlissin- gen in brand. Minder werk is een probleem. De verlaging van het bergingsloon tikt harder aan. De in Londen ze telende vergoedingscommissie van Lloyds beloonde acht jaar geleden bergers nog met twaalf procent van de geredde waarde van een schip. Dat percentage is teruggebracht tot vier procent. De tankeroorlog in de Perzische Golf heeft roet in het eten ge gooid. Veel schepen zijn van de ondergang gered door snel in grijpen. De inzet van de bergers wordt, volgens Kakebeen van Smit Internationale, daardoor lager ingeschat. Zeeslepers worden vaker ingezet bij civiel werk, zoals het versle pen van de tweede Van Brie- nenoordbrug. „We praten al een paar jaar over dit probleem", verklaart de woordvoerder van Smit Internationale, „en kun nen niet meer wachten tot de overheid een besluit neemt. Wij moeten ons bedrijf draaiende houden." EUZEN - Met de aan- van de VB 4 heeft de Ver- Bootlieden bv in Ter- n haar vloot uitgebreid :ht vaartuigen. Het vier ;ostende vastmaak-vaar- eet 12 bij 3,8 meter en en vermogen van 225 pk. eeft een elektronisch-hy- sch besturingssysteem men met het visstaartroer e vierbladschroef zorgt een grote manoeuvreer- ieid. er zorgt ervoor dat de ach- 'aarmogelijheden beter n bij de gebruikelijke roe- rwijl de schroef een aan- ke geluidbeperking ople- jDe kuip is vlak en mede grootte van het stuur huis is de VB 4 multifunctioneel inzetbaar zoals voor personen vervoer. De duwsteven maakt het schip geschikt voor het du wen van bij voorbeeld de AK 4, een aangepaste duwbak die het invaren in de sluis van autosche pen vergemakkelijkt. Onlangs nam de Bootlieden bv ook een nieuw proviandvaartuig in dienst, de VB 10, een voorma lig duikvaartuig van de Konink lijke Marine, de 'Augurk'. De almaar voortschrijdende technieken bij de 'roeiers' heb ben ertoe geleid dat een landelij ke commissie uit vertegenoordi- gers van het Koninklijk Onder wijs Fonds, het ministerie van Onderwijs en de Nederlandse Bootlieden Vereniging een offi cieel erkend opleidingspakket voor bootmannen hebben sa mengesteld. De adspirant roeiers maken in de twee jaar durende opleiding in Rotterdam van een dag per week, onder meer kennis met veiligheid, gevaarlijke stoffen, reglementen, nautisch engels, motorkennis, bediening techni sche apparatuur, kennis van touwwerk en draden. Directeur M. Rinn van de Ter- neuzense Bootlieden bv: „Wij staan volledig achter deze scho ling hoewel ze een forse bijdrage van de bedrijven vraagt. Te vaak mis je bij adspirant-roeiers enige nautische kennis. Deze oplei ding zal hieraan veel verbete ren." Nederlandse bergingsbedrijven zetten hun materieel steeds meer in voor winstgevender klussen dan rampen op zee (foto Ruben Oreel mm mÈÊmm NEUZEN - De inwoners Sluiskil moeten nog dit jaar witsel krijgen over de toe pt van hun kern. Daartoe pn het project Gebiedsge- e Benadering Kanaalzone stmilieubeleidsplan van de Cente Terneuzen uiterlijk end najaar te worden afge- Woordvoerder Th. J. de over van de gemeente Ter- pn: „Is dat gebeurd dan pen we eindelijk een einde en aan de onzekerheid voor iluiskillenaren en andere Miers van het gebied rond ibrieken. Er is grote behoef- «n een hele duidelijke be iformulering." Irauwer maakte deel uit van twintig leden tellende dele- i van de gemeenten Terneu- inSas van Gent, die donder- een informatief bezoek ht aan de gemeente Geleen. wordt men sinds jaar en net als in Sluiskil, gecon- «erd met een woonfunctie er de rook' van fabrieken (in ffi gaat het om DSM), irauwer, chef algemene za- en waarnemend hoofd van pist Openbare Werken: „Ik persoonlijk overigens ge- om Geleen en Sluiskil te ouwen als twee onverge- re grootheden. Je kunt de tie daar in Limburg niet he al projecteren op Sluiskil, ebouwing daar is bijvoor- veel dichter." aezoek van de Kanaalzone- atie was een initiatief van ferneuzense CDA-raadslid oethals. Die had in het re- verleden al eerder contact aet gemeentebestuur in Ge- hals, bij terugkeer in Sluis- We hebben daar geluisterd een inleiding van burge ter Lurvink, die nogeens drukte dat er altijd vanuit gaan dat de bewoners niet upe mochten worden van aide regelgevingen en wet- Geleen heeft zich destijds t tegen de normen, zoals oor het Rijk en de Provincie ld worden, onder het motto zijn in de praktijk niet baar'. Geleen met een claim van olljoen op tafel kwam voor anering van 5000 huizen, het ministerie de zaak op- v bestudeerd." En dat leid- Igens Goethals tot een soe- e opstelling. „Op dit mo- pat men in Geleen inder- 'soepel' om met de in de gestelde normen. Men '1 op plaatsen, waar in eer- astantie geen nieuwbouw mogelijk was." En dat vindt het CDA-raadslid wel degelijk ver gelijkbaar met de situatie in Sluiskil, waar al ruim een jaar een bouwstop geldt. „In Geleen wordt zo'n bouwstop niet geac cepteerd omdat dat te vergelij ken is met het afknijpen van een slagader van een patiënt, die daarmee een langzame dood sterft." Het raadslid heeft uitgerekend dat sloop van Sluiskil minimaal 200 miljoen gulden kost. Goet hals vindt dat gemeente en pro vincie nu zo snel mogelijk de koppen bij elkaar moeten ste ken om samen te werken aan 'een acceptabele oplossing'. De Brauwer van de gemeente Ter- neuzen denkt er, wat dat betreft, niet anders over. Noel Coquet: een ezel als enige metgezel foto Caniile Schelstraete TERNEUZEN - In iedere sa menleving heb je wel een stro ming (vaak een onderstroming) die niet zozeer rationeel han delt, maar meer vanuit het ge voel. Personen die deel uitma ken van zo'n stroming worden veelal wat argwanend bekeken. Ze zouden niet goed wijs zijn. Zo wordt ook een beetje gerea geerd op het geval Noel Coquet; 25 jaar jong, werkzaam in Hulst en woonachtig in Terneuzen. Zijn gevoel zegt hem al jaren dat hij 'er eens uit' moet. Dus wat doet Coquet: hij zegt zijn baan op, verkoopt zijn inboedel en gaat zeilend naar Turkije al waar hij ongeveer 30.000 kilo meter gaat wandelen. Het is nog maar een plan, maar toch. Half oktober moet het ge beuren. „Gezien mijn leeftijd is het dan of nooit", denkt Coquet. Jaren heeft hij er voor uitgetrok ken. Hij heeft genoeg van een ge reguleerd bestaan. Maar een rei ziger is hij eigenlijk niet. Vorig jaar was hij nog even in Enge land. En een wandelaar is hij ook niet. Een weekendje trekken in de Ardennen, da's alles. Maar, redeneert Coquet simpel, als je iets echt wilt, lukt alles. Kort geleden ontmoette hij, na twintig jaar, zijn vader weer, die net terug was van zijn zoveelste zeereis. De jonge Coquet kon het niet laten vader over zijn wilde plannen te vertellen: met z'n tweetjes zeilend vanaf Terneu zen, via Dover, eiland White, Spanje, Portugal, Gibraltar en langs de Ivoorkust en Griekse ei landen naar het land van be stemming. Verrassend genoeg was zijn vader nog enthousiast ook, dat wil zeggen over de zee reis. Die is op zich 'levensgevaar lijk' gezien het traject (Gibraltar en Golf van Biskaje) en de perio de waarin gevaren wordt („het najaar met al z'n stormen. Zelf moord, zeggen velen!"). De voe treis. daar zag zijn vader meer te genop, zodat de 25-jarige Ter neuzenaar deze alleen moet vol brengen. Tenminste, een ezel moet de lasten delen. Om deze te kunnen betalen, houden klan ten van een Hulsterse boekhan del waarin hij nu nog werkt een soort van sponsoractie. „Maar goed", zucht Coquet, „al lemaal leuk en aardig, maar voor zo'n zeilreis komt wel wat meer kijken. De boot moet tegen die tijd perfect in orde zijn. Een haarscheurtje in de mast en alles houdt op. Of de zeilreis lukt blijft dus nog even afwachten. Tach tig procent zeker, schat ik." Maar dat weerhoudt de moderne Crusoë er niet van te volharden in zijn plannen. Desnoods ver trekt hij in oktober liftend naar Turkije. Angst? Welnee. „Kijk, je moet de problemen natuurlijk niet opzoeken. In het grensge bied met Iran en Irak is het altijd rwAl BEN IK BLlj PAT VERONICA, Wfz'STEREM HAPPENZENEN EEN T'JP VAN'T SCHERM NoET. U/AT INFORMATIEVE l/AKANTlESpECiAL EEN VRÉSELIJKE OHROEP.' PAT OVER &RIEKENLANP. PAT&IN& &ER.OT2C0I NET VERONiGUlE-^^é ON&EVEER20: Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC verschenen berichten, artikelen of commentaren. Niet voor open brieven, gedichten en dergelijke. Anonieme inzendingen of stukken zonder duidelijke opgave van adres en woonplaats worden niet in behandeling geno men. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekor ten. Over geweigerde brieven kan niet worden gecorrespon deerd. I I I I I I I I I IMM T oppassen en naar de Koerden moetje ook niet schelden." Een obstakel ziet Coquet een beetje in de temperatuur, die volgens hem uiteen kan lopen van plus 45 tot min 35 graden. Dat weet hij van zijn vader, die in Turkije drie jaar in een rots woning heeft geleefd. De jonge Coquet draagt in zijn rugzak een tent met zich mee. Een goede uitrusting is vereist. Die kon hij aanschaffen door zijn inboedel te verkopen. Maar het grootste probleem ziet hij in de confron tatie met zichzelf, het gevecht tegen de eenzaamheid. Die ezel kan nog wel 's goed van pas ko men. Teleurgesteld hebben wij kennis genomen van het besluit van de gemeenteraad van Bruinisse toch een geluidswal op de dijk te plaatsen. Een besluit dat wij om verschillende redenen totaal niet verwacht hadden. Immers, na het eerste besluit, door alle raadsleden, met tegenzin geno men. kregen wij van verschillen de raadsleden adviezen en sug gesties om actie te ondernemen, wij moesten de pers inschake len; de raadsleden konden ons wel aan een goede advocaat hel pen, zij konden wel voor een goe de tekst op de handtekeningen lijst zorgen, wij moesten Gedep. Staten inschakelen. Er zijn zelf raadsleden die hun handteke ning hebben gezet. Dit alles in aanmerking genomen, zullen niet alleen de betrokken bewo ners vraagtekens zetten bij het raadsbesluit. Het heeft ons doen inzien dat wij te goed van ver trouwen geweest zijn. Wij dach ten te doen te hebben met een raad die de belangen van de be volking vertegenwoordigde en verdedigde en daarbij volledig achter zijn woorden stond. Nu blijkt dat alleen de heren Huizer en Wiebrens deze taak serieus hebben genomen. De anderen hebben de mening van 1457 mensen, die tegen het scherm getekend hebben, terzijde ge schoven. Is het geen verkwisting een dure wal neer te zetten, die, als wij tenminste eerlijk zijn in gelicht, slechts dient voor ver meende geluidsoverlast? Wij ra den de Bruse gemeenteraad aan in een volgende vergadering én bovenstaande feiten én de be langen van de Bruse bevolking, door wie zij zijn gekozen, te laten meetellen, zodat alsnog een eer lijk besluit genomen kan wor den. Namens de bewoners van de Steinstraat W. Jumelet Steinstraat 7 Bruinisse ('Vliegtuiglawaai duurt nog voort', PZC, 05-07-90). Vijf cita ten uit dit artikel met daaronder evenveel toevoegingen mijner zijds: 'bovendien streeft de Luchtmacht naar een minimale hoogte van 300 meter'. In de PZC van 19-05-90: 'om geluidsover last zoveel mogelijk te beperken moeten de oefentoestellen bo ven de 1200 meter blijven'. 'Vliegen boven de Noordzee is technisch (nog) onmogelijk. Daartoe zijn aanpassingen in de vliegtuigen nodig'. Hoever staat het met bedoelde aanpassingen, wanneer is men begonnen deze te ontwikkelen, wanneer zullen ze zijn voltooid, zullen dan alle lesvluchten boven zee gehouden worden? '(Zal) in de weekeinden en 's avonds niet gevlogen wor den'. In de weekeinden zijn ook vliegers vrij, dan kan er dus niet geoefend worden. Wordt onder het begrip 'avond' ook verstaan de 'nacht'.'(-) Zal strikt de hand worden gehouden aan de toege stane vlieghoogte'. Hier staat dat men zich aan de regels zal houden, iets wat bij de Lucht macht kennelijk niet vanzelf spreekt. '(-) Welke maatregelen zij zal nemen om een einde te maken aan de geluidsoverlast'. Uit deze zinsnede valt slechts een conclusie te trekken: de Luchtmacht zegt toe een einde te zullen maken aan de geluids overlast. (Of iets als 'overlast' er varen wordt, is niet ter beoorde ling van de veroorzaker maar aan de 'klager'.) Overigens zou het de Luchtmacht sieren om tij dens de zomervakantie de vluchten totaal op te schorten. Immers het gaat niet aan het plezier en de rust van tiendui zend recreanten te verpesten met de turbo-sound van de Pila- tus PC-7. Tony van Verre Milieu Platvorm Zeeland Markt 14 Veere PIE r05 out nu pe zenpvjp voor IN TE PIKKErN i Maar wanneer Europarlementa riërs menen, dat het eigen doen en laten in bepaalde landen in druist tegen de opvattingen van de zogenaamde 'Europese wet ten', die kennelijk een eenvor migheid in alle Europese landen voorstaan, dan blijft er voor Met ten en collega's nog wel enig werk aan de winkel! Wim C. van Breda, Jr. Sivaalingestraat 44 Zoutelande Het zou De Schelde sieren een Zeeuw als commissaris te benoe men. Elke andere beslissing kan als een belediging aan het adres van de Zeeuwse bevolking wor den opgevat. Prachtig naar vo ren gebracht maar zou de schrij ver van deze schone woorden in het PZC-commentaar van 26 ju ni weten waar hij het over heeft? Mijn mening is van niet. Ik wil iedere Zeeuw, die door het com missariaat benaderd wordt waarschuwen zich niet te laten benoemen. Het waarom niet, is te vinden in de jaarrekeningen van 1984 t/m 1989. De hoge rente winsten moeten u aan het den ken zetten. Zeven jaar geleden moest de provincie Zeeland het toen noodlijdende bedrijf De Schelde te Vlissingen verre gaand tegemoet komen met een lening van vijftig miljoen gul den. Zou de stoelvastheid van de heer Barbé wat te maken hebben met dit alles? Is een nieuw te benoe men commissaris bereid oude beleidsbeschikkingen van direc tie en commissarissen te onder schrijven? Die beslissingen hebben de ge wone Schelde-werknemers in 1983 hun bonus gekost en in 1983 en 1987 honderden hun baan. De heer drs. A. B. A. de Smit leverde het een lintje op. In schrille te genstelling tot de ontslagen en op wachtgeld en in de WAO ver dwenen werknemers. Die gang van zaken moet een nieuwe commissaris onder schrijven en voortzetten. Wat mij betreft hoeft dat geen Zeeuw te zijn. D. Meijer Burg. S temerdinglaan 93 Oost-Souburg Het CDA en VVD hebben in 1987/1988 de auto met katalisa- tor en loodvrije benzine milieu vriendelijk verklaard. Alle par tijen waren het daarmee eens. Hoe kunnen nu diezelfde partij en in hun milieubeleidsplan de auto de auto weer als schuldige noemen? Ze doen dat omdat de milieu-organisatie nog altijd te gen het autogebruik ageren. Ik ben het helemaal niet met hen eens. Het is de auto niet! Het is zo'n gemakkelijk voorwerp van deze heren om in de belangstel ling te staan, in de krant of op de tv. De stad vrij maken van au to's: weet u wel wat dat bete kent? Invaliden en oude van da gen worden gedupeerd, omdat ook zij hun boodschappen in de stad moeten doen. Ik denk dat de autobranche het met me eens is: de werkgelegenheid zal in ge vaar komen en de autoverkoop zal drastisch teruglopen. Mis schien gaan de heren van het mi lieu daarover eens goed naden ken. M. J. v. d. Hiele Dampoortweg 1 Middelburg De reactie van de Nederlandse Europarlementariër Alman Metten naar aanleiding van de ergernis van een in het Belgische Mechelen wonende Nederlan der, die aldaar uitsluitend door de gemeente verkochte vuilnis zakken mag gebruiken en der halve geen vuilniszakken naar eigen keuze, is nogal naïef te noemen (PZC 29 juni). In West- Duitsland (waar wij ruim 15 jaar verbleven) gelden bv. ook niet de door Metten aangehaalde 'Euro pese wetten die overal van kracht zijn'. Daar is het: uitslui tend zelf gekochte standaard vuilnisbakken. Op elke vuilnis bak ieder jaar een zegel plakken a DM 75,00 voor de reinigings rechten. Indien incidenteel meer huisvuil was aan te bieden dan in de vuilnisbak*ken) kon (of bv. tuinafval): in de supermarkt be drukte papieren vuilniszakken kopen a DM 3,75 per stuk. Geen andere zakken, geen do zen, enz. Grof vuil: slechts 2 maal per jaar. Daar geldt het juiste principe: wie veel vuil (aan te bieden) heeft, moet daar ook voor betalen. In andere lan den gelden nu eenmaal soms ei gen regels, voorschriften, zeden en gewoonten, waar men zich maar naar te schikken heeft. Volgens De Groot (PZC 04-07- 1990) moeten scholen nog meer bezuinigen en moet de eigen bij drage van de student omhoog. Hij wijst naar Amerika waar de eigen bijdrage 40% is. Deze is daar zo hoog omdat het gemid deld belastingniveau veel lager is dan in Nederland. Tevens heeft deze wijze van financiering een elitair onderwijssysteem tot gevolg en dit is juist de reden waarom het huidige studiebeur- zensysteem is ingesteld. Ieder een heeft recht op studeren. De Groot's voorstel komt er op neer dat we met het oude systeem ge confronteerd worden. Verder wijst De Groot op het feit dat studenten het bedrag dat ze pri vé in hun studie steken later drie keer terug verdienen. Een goede verdienste is juist een motivatie voor de student om zijn studie te halen. De Groot stelt dat 'uitgaven voor studiefinanciering niet al tijd automatisch hoeven te stij gen als het aantal studenten stijgt' en 'je kunt de uitgaven een tijdje bevriezen en de armoe verdelen over de studenten'. De Groot is zeker zelf al afgestu deerd? Meer mensen gaan studeren en de kosten moeten omlaag, tegen de stroom in? Een oplossing ligt meer in het vlak van financieren door het bedrijfsleven. Het profi teert van goed onderwijs. Een voorwaarde is dat de autonomie van het onderwijs gewaarborgd blijft. Deze wijze van financie ring is reeds zichtbaar bij het ho ger onderwijs. Vanzelfsprekend dient een kosten-rationalisatie plaats te vinden onder behoud van de kwaliteit van het onder wijs. Albert Riemens Bongerd 25 Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 17