PZC 3 Al speel je maar drie noten, laat ze horen festival nieuwe muziek Ad van Veer: VRIJDAG 22 JUNI 1990 Herman de Witgodfather van de workshop Onorthodox Geestdrift Wijnkelder Jaren muziek in een tiendaags dwangbuis ij heeft het - zegt hij - over zichzelf afgeroepen, maar >n dwangbuis is het wel: een :stival Nieuwe Muziek in een eriode van tien dagen prop en, in lezingen en concerten eer dan dertig componisten it het gebied rondom de Mid- ellandse Zee belichten en daar nderhalve week voor beschik- aar hebben. Directur Ad van 't eer van de veelbesproken achting Nieuwe Muziek Zee- md blijft er monter onder, iaar: „Het terrein is zó uitge rekt, van zeg maar Spanje tot Igypte, de culturen zijn zó ver killend, dat je met een thema Is dat van Muziek uit de Médi- rranee ook een periode van rie jaar zou kunnen vullen." iat gebeurt dus niet. Tien da- en - en dat is het. Geen festival an drie weken, zoals in vorige ren. De beperking - geeft Van Veer aan - is aanvankelijk uit nanciële nood geboren, maar heeft gaandeweg geprobeerd an de nood een deugd te ma- en. Van 't Veer: „Ik liep al een aar jaar rond met het idee een ■stival te bouwen rond muziek it de Méditerranée. Het kwam door allerlei financiële pen den, niet van. Ook nu ging de porbereiding niet van een leien akje. Van research in het ge- ied zelf is door dat geldgebrek reinig gekomen. Toen Gorbats- IV en Bush indertijd in Malta aren, had ik daar eigenlijk ook oren te zijn: in die dagen was er et een musicologencongres ver muziek uit het Middelland- e-Zeegebied aan de gang en aar had ik dus een en ander unnen opsteken.Nu was er pas ifgelopen februari enig zicht op, at er een festival kon komen en oen pas konden we dus compo- isten gaan aanschrijven, ten ele dus ook mensen, wier mu- ek ik niet ken." Je krijgt niet de indruk, dat het antal activiteiten er erg onder leden heeft... 'an 't Veer: „Ssst, laat gedepu- erde De Vries dat maar niet oren. Natuurlijk heeft de korte ijd van voorbereiding beperkin- en meegebracht. Maar er zitten an een festival van tien dagen ok voordelen. Het programma niet zoals vroeger geconcen- reerd rondom de weekends, naar er is nu elke dag wat te oen. Eigenlijk zit elke dag zó ol, dat bezoekers bij wijze van preken in de tuin hier kunnen lijven slapen. Het is een experi- ent en het festival wordt er een s nder festival door. In die ander- I alve week kunnen we nu een c uster van evenementen maken e i dat is, denk ik, interessant v lor de bezoekers die van vèr k men. En dat is toch nog altijd o igeveer de helft van het totaal. Irfeite sluit je op die manier be te t' aan bij het karakter van veel andere, internationale festivals: ir een korte tijd en reeks voor st ïllingen en activiteiten organi se ren. Ik sluit niet uit, dat we in dr t spoor verder gaan." - Kaarom moest het dit jaar de 'Mterrane muziek worden? Ve n 't Veer: „Over de eigentijdse muziek in dat uitgestrekte ge bied rond de Middellandse Zee blijkt betrekkelijk weinig infor matie voorhanden te zijn. Van daar, dat ik op de gedachte kwfcm dat het zinvol zou zijn om een hele cyclus van lezingen en cohcerten met werk en compo nisten uit de randen van twee werelddelen in één keer tevoor schijn te halen. Je kunt dan - bij voorbeeld - nagaan of er nog, of wear, gemeenschappelijke noe mers zijn, zoals die er in de ze ventiende en achttiende eeuw vaaik waren in de muziek uit die straten. Die zijn er denk ik niet. Maar het is wel zo, dat iemand als Xenakis voor veel componis ten een sterk voorbeeld is ge weest. Ik was en ben benieuwd of er rëlaties liggen tussen de mu- ziekïuit Spanje, Griekenland, Is raëli De plaats van hedendaagse Italiaanse muziek is duidelijker, en prominent, door mensen als Beric, Nono, Scelsi - componis ten, die regelmatig in Middel burg zijn gespeeld. Het is een breeci terrein, maar je moet er gens beginnen." - Wie komen er? „Als het goed is verschijnen in de tien festivaldagen tweeender tig componisten in en om de Kloveniersdoelen. We hebben vooral jonge componisten uitge nodigd, zeg maar: mensen, die in of na 1950 geboren zijn. Mis schien is de noemer van hun werk: een eilandelijke muziek. En misschien ook helemaal niet. Eén van de componisten, die we hebben gevraagd, liet het afwe ten. Hij schreef een briefje, waar in hij1 meldde: "Ik voel me hele maal'geen mediterraan compo nist, il: ben een Atlantisch com ponist" - Wat verschilt in de veertiende Kloveniersdoelen - heeft gesi tueerd: dan kunnen er meer be zoekers bij zijn. Dit zijn ze: O donderdag 28 juni het eerste optreden in Nederland van de groep Chipen met flamenco en Catalaanse rumba; O Noordafrikaanse moderne popmuziek door de groep Nou- joum op vrijdagavond 29 juni; O het concert op zaterdag 30 ju ni van het sinds een paar jaar zelfstandig, los van Nieuwe Mu ziek opererende koor Nieuwe Muziek onder leiding van Huub Kerstens („De liefde is intussen weer hersteld", meldt Van 't Veer); O de twee concerten - maan dagavond 2 juli en dinsdag 3 juli door het Xenakis Ensemble on der leiding van Diego Masson; O het nachtconcert door de so praan Nicole Walker, die vrijdag 6 juli om 24 uur als een hommage an de componist de Nederlandse première van een werk van Mor ton Feldman zingt; O het concert van Future Shock met gecomponeerde mu ziek, jazz en funkrock op zater dag 7 juli en het optreden, door de slotdag heen, van pianist Geoffey Madge, die werk van de bij het festival betrokken com ponisten keurt en die een piano sonate van de befaamde dirigent Metropoulos uit 1920 speelt. Kees Cijsouw Directeur Nieuwe Muziek Zeeland Ad van t Veer met zijn medewerksters Lenny Kosters (links) en Gusta Korteweg in de tuin van de Kloveniersdoelen (foto Lex de Meester editie van het festival het sterkst van de vorige? Van 't Veer noemt de verschei denheid in het aanbod, ondanks de noemer van de Middellandse Zee. „Er is natuurlijk geen jaar geweest, waarop alleen maar werk van één man of vrouw on der de aandacht werd gebracht. Maar in vorige cirkelde de aan dacht wel vaak rond één compo nist. Xenakis in 1976, de Italiaan Scelsi een jaar later, Misha Men gelberg en de computer in 1982, we hadden in 1987 het Morton Feldman-festival en een jaar ging het om John Cage. Het Ja panse festival van 1979 had ook een geografische noemer, maar nu gaat het om een uitgestrekter en qua cultuur uiteenlopender stuk van de aarde." Wat is de inbreng vanuit 'Am sterdam' geweest bij de voorbe reidingen voor zomer-90? Van 't Veer: „Geen. De activitei ten van de IJsbreker, waar de nieuwe voorzitter Wolf aan ver bonden is, stoppen doorgaans per 1 juli. Hoe de inbreng de ko mende tijd zal zijn, weet ik niet. Het festival moet iets bijzonders blijven en iets research-achtigs houden. De inhoudelijke samen werking zal vooral in het winter seizoen liggen, schat ik." - De toekomst van Nieuwe Mu ziek Zeeland? Een open handgebaar. „Ik kan er niet veel over zeggen. Ik hoop dat we volgend jaar, in 1991, de dertig jaar zullen halen. Dat ver wacht ik wel. Alleen zou het ple zierig zijn, als de provincie zou zeggen: uw budget mag naar de zeven ton groeien. Dan pas zijn we echt levensvatbaar als stich ting Nieuwe Muziek. Het minis terie van WVC heeft nu geld ge geven, bij de Raad voor de Kunst liggen de aangemelde projecten weer wat gunstiger dan de laatste jaren. Nu is de vraag: wat gaan de provincie en de gemeente Middelburg doen? Ik kan dat niet inschatten." - Uw lijstje klappers uit het ko mendefestival? Van 't Veer noemt zeven evene menten, die hij èn waardevol èn publiekstrekkers acht. Reden waarom hij ze ten dele in de openlucht - in de tuin van de Zes dagen per week geeft hij leiding aan steeds andere ensembles. Hij is dirigent en inspirator van het workshop orkest The Oktopedians, het leerorkest De Boventoon, de bigband en het strijdliederen- koor van de Vrije Universiteit in Amsterdam en van zijn ei gen Herbie White Orchestra. Tijdens de nieuwste editie van het Festival Nieuwe Muziek in Middelburg geeft hij leiding aan de workshop geïmprovi seerde muziek, waaraan iedere muzikant - beroeps of amateur - deel kan nemen. Componist/saxofonist/pianist Herman de Wit - zijn eigenlijke naam - is al meer dan twintig jaar een onvermoeibaar voor vechter van de vrije muzikale improvisatie, en de organisato ren van het Middelburgse festi val hadden dan ook geen betere bandleider kunnen kiezen. Voortgekomen uit de wereld van de lichte muziek, speelde De Wit eind jaren zestig, begin jaren zeventig een toonaange vende rol in de ontwikkeling van de vrije muziek. Hij werd initiatiefnemer en stuwende kracht van improvisatiework shops door het hele land en speelde met Willem Breuker, Misha Mengelberg, Louis An- driessen en Maarten van Regte- ren Altena in de Instant Com posers Pool. In het orkest De Volharding bewerkstelligde hij samen met Breuker, Willem van Manen en Andriessen een integratie van strijdliederen, jazz en klassieke muziek. De door Wouter Snip geregis seerde gedramatiseerde docu mentaire 'Herbie White', die on langs in het Amsterdamse film theater Desmet in première ging, geeft een verrassend in zicht in De Wits muzikale avon turen. Deze film, tot stand ge komen in coproduktie met de NOS en met financiële steun van onder meer het Stimule ringsfonds Nederlandse Cultu rele Omroepprodukties, ver duidelijkt veel over zijn visie op jazz-educatie en over de kri- tisch-opbouwende houding die hij altijd in. de wereld van de geïmproviseerde muziek heeft aangenomen. 'Herbie White' is dit najaar bij de NOS op Neder land 3 te zien. Al is de documentaire geser reerd en gespeend van enige muzikale zendingsdrang, dui delijk komt wel naar voren dat Herman de Wits manier van 'lesgeven', gemeten naar de maatstaven van het gevestigde muziekonderwijs, op z'n zachtst gezegd onorthodox is. Niet de techniek van het spe len. de toonladders, akkoorden, de harmonieleer en het leren le zen van muziek komen bij hem op de eerste plaats, maar de ontwikkeling van de muzikali teit die ieder mens in zich heeft. Die primaire muzikaliteit is in zijn visie het meest wezenlijke en moet als eerste verder wor den gestimuleerd en ontwik keld. Iedereen die graag muziek wil maken krijgt de kans daar met een mee te beginnen in een workshop zonder enige drem pel. De Wit leert hen schroom of gêne te overwinnen en zich op een instrument of met een stem te uiten. Pas als dat bereikt is begint hij spelenderwijs aan muziektheorie, techniek van het spelen, maatgevoel en har monieleer. Ontwikkeling van de eigen muzikale identiteit en artistieke creativiteit, daar gaat het om. Wie enige tijd in het workshop orkest The Oktopedians heeft meegespeeld en dusdanige vor deringen heeft gemaakt dat die het niveau van de anderen te bovengaan, kan doorstromen naar het leerorkest De Boven toon, een semi-professionele bigband die vijf a zes concerten per jaar geeft. De eisen die in De Boventoon aan instrumentbe- heersing en theorie worden ge steld, zijn hoger. Een omstreden methode? Uit de filmische impressies blijkt in ieder geval dat de leden van The Oktopedians, De Boven toon en het Herbie White Or chestra zich met geestdrift en grote inzet werpen op het sa menspel, wat in een aantal ge vallen tot sprankelende - en swingende - resultaten leidt. Herman de Wit (58 jaar, gebo ren in de Jordaan; vader blonk uit op het schippersklavier, moeder zong erbij): „Het gaat niet zo goed met het Nederland se muziekonderwijs. In onze cultuur mag je vooral niet uit de pas lopen. Daarom zie ik jazz ook als een soort verzetsmu- ziek. In het muziekonderwijs heerst niet zelden de terreur van de noten. Als er iets mis gaat verschuilen de musici zich daarachter en roepen ze: het ligt niet aan mij, het ligt aan de noten. Dat wekt een zekere ver waarin een hoofdrol is wegge legd voor Marthe van der Noordaa, zal vertoond worden in bibliotheken, filmhuizen en instituten voor muziekonder wijs. De makers willen hem ook aan de BRT verkopen. Daar naast komt een videoversie op de markt. De boodschap moet duidelijk overkomen. Regisseur Wouter Snip: „Door tegenstanders in de jazzwereld wordt Herman de Wit nog wel eens afgedaan als iemand die de jeugd van de straat houdt en een soort sociale werkplaats beheert. Wij willen met deze film zijn muzikale filosofie be kender maken en aan een gro ter publiek laten zien dat een workshop veel meer is dan dat. Er zijn in ons land op dit mo ment zo'n veertig workshops die allemaal geleid worden door mensen als Herman de Wit. Hij is een van de centrale figuren. Ik hoop dat de film een opinieverandering teweeg brengt over workshops en leer- orkesten. Dat de film er nu is, beschouwen we al als een stuk je erkenning." Marthe van der Noordaa, studente aan de kleinkunstacademie, zet in de film Her bie White de eerste schreden op het jazz-pad Herman de Wit tijdens een workshop in het BIMhuis vreemding. De noten zouden in een later stadium van de educa tie aan de orde moeten komen, niet in het beginstadium. In het beginstadium moet je met klank werken. „Op de jazzopleidingen aan de conservatoria wordt iemand pas aangenomen als hij in tech nisch opzicht de sterren van de hemel speelt. Maar dat is vol gens mij niet genoeg. De aan loopfase is minstens zo belang rijk. Daarmee bedoel ik de pe riode waarin je je creatieve mo gelijkheden onderzoekt en uit vindt wat je muzikaal te mel den hebt. Die fase is uiterst be langrijk, maar wordt - helaas - in het reguliere onderwijs nogal eens onderbelicht." Muziek moet spannend zijn, vindt hij. Vandaar de term ver- zetsmuziek. „Als je iets ter plekke verzint over een lopende harmonische structuur, pro beer je die structuur aan te vul len. Maar tegelijk wil je die si tuatie ook dwarsbomen, er iets anders tegenover stellen - iets noests, gevoeligs, tegendraads. Als het goed is verschilt dat van persoon tot persoon. Geïmpro viseerde muziek nodigt daartoe uit. Als het er niet is, komt, denk ik, zelfs een solo van grote kwaliteit niet over. „Wat ik fascinerend vind is de enorme dynamische spanning die soms tijdens het spelen ont staat doordat muzikanten wil len excelleren, maar tegelijker tijd bang zijn om in zo'n uitge stalde poppenkast te tonen wat ze kunnen." Aan 'Herbie White' is anderhalf jaar gewerkt. Er is een ruime verspreiding voorzien. De film. Het is niet de eerste keer dat De Wit in Middelburg een work shop leidt. In de jaren zeventig deed hij op uitnodiging van - toen nog - Jeugd en Muziek af deling Zeeland gedurende een aantal maanden wekelijks de hoofdstad aan om muzikanten met de vrije improvisatie ken nis te laten maken. Dë Wit her innert zich de 'gewelven' waar de muzikale samenkomsten plaatsvonden. „Een soort reus achtige wijnkelder." Hoe het gebouw heette, weet hij niet meer. Het zal de Kloveniers doelen - nu Centrum Nieuwe Muziek - geweest zijn. De komende workshop is een laagdrempelig gebeuren. Ieder een die een instrument bezit mag meedoen, ongeacht de ma te van muzikaal kunnen. Het wordt waarschijnlijk, zoals een aantal jaren geleden bij de workshop van trombonist Wil lem van Manen, een bont gezel schap van uiteenlopende leef tijd en met totaal verschillende achtergronden. De moeilijk heidsgraad past Herman de Wit moeiteloos aan het niveau van de spelers aan. „Al kun je maar drie noten spelen, kom binnen, doe mee en laat ze horen. Ik ver zin er wel een paar bij." Jan Dirk van Scheyen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 29