MUZIEK 11 ,rii/Ai nieuwe28 01 >TIV MUZIEK 7 7' niéuwe MUZIEK VRIJDAG 22 JUNI 1990 Ritmes Madge Fotografie Wim Riemens WMÊSM ■^n^. Vijftien jaar geleden werd het fenomeen 'uit het niets' geboren. En nu dan is het aan de veertiende editie toe. Opnieuw een Festival Nieuwe Muziek in Zeeland, nu toegespitst op de Méditerranée. Nieuwe gecomponeerde, geïmproviseerde en (populaire) rootsmuziek, niet - zoals gebruikelijk - verspreid over drie weken, maar ingedikt tot een veelzijdig programma van tien dagen. Met deze PZC-bijlage als gids. Het festival 1990, van donderdag 28 juni tot en met zaterdag 7 juli in het Centrum Nieuwe Muziek, Kloveniersdoelen te Middelburg, biedt naast concerten-in-soorten door orkesten, ensembles en solisten vooral ook veel lezingen aan. Meer dan dertig veelal jonge componisten uit Italië, Spanje en Griekenland, Israël en Malta presenteren op die manier hun werk. Voor muziekliefhebbers, die zelf spelen, is er de traditionele workshop geïmproviseerde muziek. En dan zijn er nog - de randversiering even niet meegerekend - de ritmes van de Catalaanse rumba en flamenco, de Noord-Afrikaanse rai en de Turkse volksmuziek. Kort, maar hevig Eén ding is zeker: de veer tiende jaargang van het Zeeuwse Festival Nieuwe Mu ziek wordt anders dan alle voorgaande. Dat zit 'em niet alleen in de duur van het mu ziekfeest, die van drie weken is gekrompen tot tien - zij het zeer druk bezette - dagen. Het zit 'em ook in het karakter van het festival. Ditmaal is het niet opgebouwd rondom één componist, zoals in het verle den een aantal keren is ge beurd. Het accent ligt op een gebied: de Méditerranée, een breed terrein dat zowel Spanje als Israël, Italië en Marokko omvat en dus ook een breed spectrum aan muziek be strijkt. Anders-dan in voorgaande ja ren is ook de aandacht die uit gaat naar informatie over mu ziek. In de tien dagen tussen donderdag 28 juni en zaterdag 7 juli staan meer lezingen op het progamma dan voorheen in drie weken. En het ziet er naar uit, dat in deze periode ook meer componisten present zijn in Middelburg: er zijn er dertig geboekt. Behalve op donder dag 28 juni, als cultuur-gedepu teerde mevrouw G. de Vries- Hommes het festival opent 17 uur), staan er dagelijks twee tot drie inleidingen van componis ten op de rol. Lezingen over de verschillende facetten van de mediterrane muziek: het is de eerste rode draad door het fes tivalprogramma. Een ander spoor is uiteraard dat van de muziek zelf. Van de meeste componisten die het festival aandoen komen ook werken tot klinken. Voor een deel volgen de concerten op de inleidingen die worden gehou den, voor een ander deel ook zijn de muziekevenementen door het programma gestrooid. Daarin neemt werk van Iannis Xenakis een betekenende plaats in. In het festival zitten bovendien optredens van groe pen, die het folkloristische ele ment voor hun rekening ne men. Dat geldt onder meer voor het herdersritueel uit Sar dinië, dat donderdag 28 juni voorafgaand aan de opening door Middelburg trekt. De ritmes van de streken uit het Middellandse-Zeegebied klinken ook nadrukkelijk door in andere optredens. Op de avond van 28 juni bijvoorbeeld, als de befaamde groep Chipen in de Middelburgse muziektent in de tuin van de Kloveniers doelen verschijnt om ertoe bij te dragen, dat hun 'Rumba Ca- talana' en de flamenco weer on der de aandacht komt (20 uur). Een paar uur eerder klinkt Spaans repertoire voor harmo nie en showband, gespeeld door het Middelburgs Muziek korps en de Deltaband Vlissin- gen. Vrijdag 29 juni in diezelfde tuin Noordafrikaanse popmu ziek van de groep Noujoum (20 uur); de flamenco komt weer aan bod in concerten op woens dag 4 juli (18 uur) en vrijdag (18 uur). De laatste festivaldag, za terdag 7 juli, zorgt het Orkestra Anadolu voor populaire Turk se muziek (18 uur). Terug van weggeweest is ook de geïmproviseerde muziek. Driemaal komt ze aan de orde: donderdag 28 juni, 22.30 uur bij de pianisten Guus Jansen, Mis- ha Mengelberg en Fred van Ho ve; een week later in een optre den van het ensemble Pronto (22.30 uur), door Tristan Hon- singer speciaal voor het festi val geformeerd, en zaterdag 7 juli tijdens een optreden van de zevenmansformatie Future Shock (21 uur). De laatste festivaldag wordt niet alleen een dag voor medi terrane componisten, maar wordt ook een beetje de Dag van pianist Geoffrey Douglas Madge. Een groot deel van de voor het festival aangeschre ven componisten heeft piano- werk ingezonden. De bedoeling is nu, dat tijdens twee Master- classes zaterdagmorgen en - middag Madge de inzendingen bespreekt, en eventueel voor uitvoering verwerpt, of de mu ziek, samen met enkele van zijn studenten aan het Haagse con servatorium, speelt. Madge derhalve in de rol van toelich- ter en scherprechter, 's Avonds om 22.30 uur treedt de pianist op tijdens de uitvoering van een wereldpremière: de 60 mi nuten durende sonate uit 1920 van de indertijd befaamde Griekse dirigent Metropoulos, welke compositie onlangs door Madge is ontdekt. Lezingen een eerste spoor tij dens het komende festival, mu- ziek-in-soorten een tweede lijn. De derde activiteit, die als een rode draad door het festival loopt, zijn de Workshops. Daar mee wordt tegelijk ook een in de loop van de jaren tachtig toegevoegd onderdeel van het programmapakket voortgezet. Dat is indertijd gebeurd om muziekliefhebbers, die zelf speelden, de gelegenheid te ge ven hun kennis te verdiepen en aan improvisatie te doen. Die reden geldt ook nu nog voor de acht workshops, die van dins dag 3 juli tot en met vrijdag 6 juli - dagelijks twee - worden gehouden. Ze worden gegeven door saxofonist Herman de Wit. Directeur Nieuwe Muziek Ad van t Veer. 2fc V 11 nieuwe ja 6

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 27