MUZIEK 11
,rii/Ai nieuwe28 01
>TIV MUZIEK 7 7'
niéuwe
MUZIEK
VRIJDAG 22 JUNI 1990
Ritmes
Madge
Fotografie Wim Riemens
WMÊSM
■^n^.
Vijftien jaar geleden werd het fenomeen 'uit het niets' geboren. En nu dan
is het aan de veertiende editie toe. Opnieuw een Festival Nieuwe Muziek
in Zeeland, nu toegespitst op de Méditerranée. Nieuwe gecomponeerde,
geïmproviseerde en (populaire) rootsmuziek, niet - zoals gebruikelijk -
verspreid over drie weken, maar ingedikt tot een veelzijdig programma
van tien dagen. Met deze PZC-bijlage als gids.
Het festival 1990, van donderdag 28 juni tot en met zaterdag 7 juli in het
Centrum Nieuwe Muziek, Kloveniersdoelen te Middelburg, biedt naast
concerten-in-soorten door orkesten, ensembles en solisten vooral ook veel
lezingen aan. Meer dan dertig veelal jonge componisten uit Italië, Spanje
en Griekenland, Israël en Malta presenteren op die manier hun werk.
Voor muziekliefhebbers, die zelf spelen, is er de traditionele workshop
geïmproviseerde muziek. En dan zijn er nog - de randversiering even niet
meegerekend - de ritmes van de Catalaanse rumba en flamenco, de
Noord-Afrikaanse rai en de Turkse volksmuziek.
Kort, maar hevig
Eén ding is zeker: de veer
tiende jaargang van het
Zeeuwse Festival Nieuwe Mu
ziek wordt anders dan alle
voorgaande. Dat zit 'em niet
alleen in de duur van het mu
ziekfeest, die van drie weken
is gekrompen tot tien - zij het
zeer druk bezette - dagen. Het
zit 'em ook in het karakter van
het festival. Ditmaal is het
niet opgebouwd rondom één
componist, zoals in het verle
den een aantal keren is ge
beurd. Het accent ligt op een
gebied: de Méditerranée, een
breed terrein dat zowel Spanje
als Israël, Italië en Marokko
omvat en dus ook een breed
spectrum aan muziek be
strijkt.
Anders-dan in voorgaande ja
ren is ook de aandacht die uit
gaat naar informatie over mu
ziek. In de tien dagen tussen
donderdag 28 juni en zaterdag
7 juli staan meer lezingen op
het progamma dan voorheen in
drie weken. En het ziet er naar
uit, dat in deze periode ook
meer componisten present zijn
in Middelburg: er zijn er dertig
geboekt. Behalve op donder
dag 28 juni, als cultuur-gedepu
teerde mevrouw G. de Vries-
Hommes het festival opent 17
uur), staan er dagelijks twee tot
drie inleidingen van componis
ten op de rol. Lezingen over de
verschillende facetten van de
mediterrane muziek: het is de
eerste rode draad door het fes
tivalprogramma.
Een ander spoor is uiteraard
dat van de muziek zelf. Van de
meeste componisten die het
festival aandoen komen ook
werken tot klinken. Voor een
deel volgen de concerten op de
inleidingen die worden gehou
den, voor een ander deel ook
zijn de muziekevenementen
door het programma gestrooid.
Daarin neemt werk van Iannis
Xenakis een betekenende
plaats in. In het festival zitten
bovendien optredens van groe
pen, die het folkloristische ele
ment voor hun rekening ne
men. Dat geldt onder meer
voor het herdersritueel uit Sar
dinië, dat donderdag 28 juni
voorafgaand aan de opening
door Middelburg trekt.
De ritmes van de streken uit
het Middellandse-Zeegebied
klinken ook nadrukkelijk door
in andere optredens. Op de
avond van 28 juni bijvoorbeeld,
als de befaamde groep Chipen
in de Middelburgse muziektent
in de tuin van de Kloveniers
doelen verschijnt om ertoe bij
te dragen, dat hun 'Rumba Ca-
talana' en de flamenco weer on
der de aandacht komt (20 uur).
Een paar uur eerder klinkt
Spaans repertoire voor harmo
nie en showband, gespeeld
door het Middelburgs Muziek
korps en de Deltaband Vlissin-
gen. Vrijdag 29 juni in diezelfde
tuin Noordafrikaanse popmu
ziek van de groep Noujoum (20
uur); de flamenco komt weer
aan bod in concerten op woens
dag 4 juli (18 uur) en vrijdag (18
uur). De laatste festivaldag, za
terdag 7 juli, zorgt het Orkestra
Anadolu voor populaire Turk
se muziek (18 uur).
Terug van weggeweest is ook
de geïmproviseerde muziek.
Driemaal komt ze aan de orde:
donderdag 28 juni, 22.30 uur bij
de pianisten Guus Jansen, Mis-
ha Mengelberg en Fred van Ho
ve; een week later in een optre
den van het ensemble Pronto
(22.30 uur), door Tristan Hon-
singer speciaal voor het festi
val geformeerd, en zaterdag 7
juli tijdens een optreden van de
zevenmansformatie Future
Shock (21 uur).
De laatste festivaldag wordt
niet alleen een dag voor medi
terrane componisten, maar
wordt ook een beetje de Dag
van pianist Geoffrey Douglas
Madge. Een groot deel van de
voor het festival aangeschre
ven componisten heeft piano-
werk ingezonden. De bedoeling
is nu, dat tijdens twee Master-
classes zaterdagmorgen en -
middag Madge de inzendingen
bespreekt, en eventueel voor
uitvoering verwerpt, of de mu
ziek, samen met enkele van zijn
studenten aan het Haagse con
servatorium, speelt. Madge
derhalve in de rol van toelich-
ter en scherprechter, 's Avonds
om 22.30 uur treedt de pianist
op tijdens de uitvoering van
een wereldpremière: de 60 mi
nuten durende sonate uit 1920
van de indertijd befaamde
Griekse dirigent Metropoulos,
welke compositie onlangs door
Madge is ontdekt.
Lezingen een eerste spoor tij
dens het komende festival, mu-
ziek-in-soorten een tweede lijn.
De derde activiteit, die als een
rode draad door het festival
loopt, zijn de Workshops. Daar
mee wordt tegelijk ook een in
de loop van de jaren tachtig
toegevoegd onderdeel van het
programmapakket voortgezet.
Dat is indertijd gebeurd om
muziekliefhebbers, die zelf
speelden, de gelegenheid te ge
ven hun kennis te verdiepen en
aan improvisatie te doen. Die
reden geldt ook nu nog voor de
acht workshops, die van dins
dag 3 juli tot en met vrijdag 6
juli - dagelijks twee - worden
gehouden. Ze worden gegeven
door saxofonist Herman de
Wit.
Directeur Nieuwe Muziek Ad van t Veer.
2fc V
11
nieuwe ja 6