Kamer achter
vragen Van Zijl
over visaffaire
Gokje
Zonne-energiefiets
Schengen-akkoord
is een voorschot
Groot aantal fietsen uit
'stoerheid' beschadigd
Ruimte
veertje
gedoopt
HHi
Topman ministerie: belangstelling gemeenten bedroevend
Collecte Sport
Gehandicapten:
ruim een ton
zeeuwse almanak
Don genoemd
als lid van de
Eerste Kamer
Braks moet positie duidelijk maken
Onderzoeken
I I I I I I I I I I I I I I I I I I 1 1TTTT
VRIJDAG 22 JUNI 1990
Voorlopig geen gevolgen voor grensverkeer
Bijstand
ESSO SELF SERVICE GARAGE VAN STRIEN B.V.
MIDDELBURG - De rijks
politie denkt met de aan
houding van vijf jongens uit
Koudekerke, Arnemuiden,
Goes en Vlissingen een ein
de te hebben gemaakt aan
een fikse reeks vernielin
gen. Woensdag hield de poli
tie van Kapelle na een tip
van een getuige op het NS-
station van het fruitdorp
twee jongens aan die een
fiets aan het vernielen wa
ren. Op het politiebureau
bekenden ze nog een groot
aantal vernielingen, die ze
samen met drie andere me
de-scholieren hadden ge
pleegd. De schade bedraagt
enkele honderden guldens.
Het vijftal, variërend in leef
tijd van 15 tot 17 jaar, maak
te zich de laatste zes maan
den van vorig jaar en de eer
ste maanden van dit jaar
schuldig aan het vernielen
van ongeveer 125 fietsach-
terlichten, 25 fietsbellen en
15 jasbeschermers. Verder
namen ze 25 fietspompen
mee en lieten ze en passant
meer dan tweehonderd ban
den leeglopen in fietsstallin-
gen.
Hun motieven varieerden
van wraak op mede-scholie
ren tot stoer doen. De politie
zal proberen of de jongens
kunnen worden onderge
bracht bij het zogeheten
HALT-project, waarbij de
gemeente Kapelle zich heeft
aangesloten. Dit project
geeft jonge vandalen de kans
onder toezicht een passende
straf te ondergaan.
Van onze Haagse redactrice)
DEN HAAG - Alle fracties in de
Tweede Kamer hebben zich
donderdag geschaard achter de
vragen van het Tweede Kamer
lid Van Zijl (PvdA) over het mo
gelijke verzwijgen van illegale
visvangsten door de Algemene
Inspectie Dienst (AID) of top
ambtenaren van het ministerie.
De CDA-fractie was tot woens
dag nog van mening dat Van Zijl
iets te voortvarend te werk ging.
Maar woordvoerder Nijland
(CDA) meent nu „dat je wel van
goeden huize moet komen om
die vragen tegen te houden". Hij
wenst verder nog geen uitspra
ken te doen over de positie van
Braks. Het CDA „wacht rustig
de antwoorden van de minister
af'.
Braks heeft de kamer gistermor
gen in een besloten overleg toe
gezegd spoedig schriftelijk te
zullen reageren op de vragen. Er
zal dan nog voldoende tijd zijn
om voor het reces, de zomer
vakantie van het parlement die
op 6 juli begint, eventueel een
debat met de kamer te hebben,
zo zegde Braks verder toe.
Minister Braks zal de kamer ant
woord moeten geven op vragen
over vermeende beëindiging
van door de AID uitgevoerde ad
ministratieve onderzoeken bij
vishandelaren. Uit die onderzoe
ken zouden grote hoeveelheden
illegaal gevangen vis zijn waar te
nemen.
Verder zal Braks de kamer moe
ten laten weten of er een me
ningsverschil heeft bestaan in
de top van zijn departement
over de voortzetting van admini
stratieve controles. Tenslotte
moet de bewindsman de kamer
informeren over het feit of hij op
de hoogte was van de veronder
stelde beslissingen op zijn de
partement.
De Vlissingse wethouder Meijers
van visserij, die tevens voorzit
ter is van het Permanent Over
leg Visafslagen (POV) zegt noch
zelf noch van zijn collega's van
andere afslagen signalen te heb
ben ontvangen dat in 1988 on
derzoeken door de AID bij vis
handelaren zijn stopgezet. Hij
meldt wel dat het in Zeeland in
1988 algemeen bekend was dat
er vis buiten de vismijnen werd
verkocht.
„Op zich is dat toegestaan, er is
geen veilplicht. Maar er ging ook
op die manier buiten de quota
om gevangen vis naar de hande
laren. Die waren toen nog niet
strafbaar als ze niet hadden ge
registreerd van wie ze die vis
hadden gekocht".
Bij de AID kan toen een gevoel
van onmacht zijn gerezen over
de enorme hoeveelheden illegale
vis die bij de handelaren werd
gevonden, zo suggereert Meijers.
„Stel dat bij handelaren grote
hoeveelheden bonnen lagen van
niet via de vismijn verkochte vis.
Dan kun je haast wel op je vin
gers natellen dat het dan om ille
gale vis gaat". Dat er bijna geen
bewijzen te vinden zijn tegen in
dividuele vissers, is Meijers be
kend.
Volgens de PO V-voorzitter moet
de AID gerichter gaan controle
ren. Nu wordt elk schip - of het
nu veel of weinig vangstrechten
heeft - op dezelfde wijze onder
zocht. Volgens Meijers moeten
juist de schepen met veel capaci
teit en minder quotum aan con
troles worden onderworpen. „Ie
dereen weet dat bepaalde vis
sers hard moeten werken om
hun quotum binnen te halen.
Daar hoefje niet te zoeken. Maar
er zijn vissers van wie je weet dat
hun quotum snel is opgevist. Die
moetje controleren".
VLISSINGEN - De jaarlijkse
collecte voor het Nationaal
Fonds Sport Gehandicapten
heeft in Zeeland meer dan een
ton opgebracht. Er werd een be
drag van 100.574,65 bijeenge
bracht, 1.600 meer dan in 1989.
De collecte werd hoofdzakelijk
uitgevoerd door leden van
sport- en andere verenigingen,
aangevuld met vrijwilligers.
Walcheren gaf ƒ25.135,02, wat
neer komt op 23 cent per inwo
ner. Zeeuwsch-Vlaanderen
kwam met 29.236,08 op 27 cent.
Zuid- en Noord-Beveland gaven
33 cent per inwoner en brachten
zo ƒ29.654,15 op. Schouwen-
Duiveland gaf 10.816,85 of 36
cent per inwoner en Tholen en
Sint Philipsland leverden een
bijdrage van 5.705,55, 26 cent
per inwoner.
Van de opbrengst werden pro
jecten of materialen gesubsi
dieerd in onder meer Middel
burg, Terhole, St Annaland,
Kruiningen, Goes, Cadzand,
Oost-Souburg en Westdorpe. De
voetbalvereniging in Wissenker-
ke hield een afzonderlijke spon
sorloop, die 1500,- opleverde.
Dat de wegen van het plaat
selijk bestuur soms ondoor
grondelijk zijn, daarover
verbaast niemand zich
meer. Waarom krijgen de
gaaibollers wèl subsidie en
de vissers niet? En hoezo
mag meneer Jansen wel een
reclamebord bij de toe
gangsweg van het dorp zet
ten en fritesbakker Pieterse
niet?
Het bestuur heeft dikwijls
nog het meest weg van een
gokspel, waarbij de luimen
van raadsleden en ambte
naren de regels lijken te dic
teren. In Veere weten ze
daar alles van. De plaatse
lijke ondernemersvereni
ging nodigde het college
van burgemeester en wet
houders uit voor de opening
van een manege. De nering
doenden moesten lang op
antwoord wachten. Doen ze
hetof doen ze het niet?
De ondernemers moesten er
maar een gokje op wagen en
richten hun uitnodiging dan
ook aan burgemeester en
WEDhouders.
MIDDELBURG - Miniatuur
Walcheren heeft er een grote
attractie bij. Donderdagmid
dag heeft Lady Jenkins, echt
genote van de Britse ambassa
deur in Nederland, een ruim
acht meter lang model van het
passagiers- en autoveerschip
Olau Hollandia gedoopt. Het
miniatuurschip werd daarna
overgedragen aan de stichting
Miniatuur Walcheren. Vol
gens M. Welleman, die de su
pervisie had bij de bouw van
het model, is het schip de
grootste attractie van het
Zeeuwse Madurodam.
Nadat Lady Jenkins een fles
champagne over het schip had
leeggegoten mocht Simone
Hartmann, het dochtertje van
de directeur Benelux van de
Olau-lijn, een plaquette ont
hullen ter herinnering aan de
doop. Onder het toeziend oog
van vele belangstellenden
haalde zij met een plechtig ge
baar een doek van de gedenk
plaat. Directeur D. Hartmann
overhandigde vervolgens het
model in de vorm van een che-
Jan de Zwart:„Deze fiets is een stap in de goede richting" foto Ruben Oreel)
MIDDELBURG - De Middelburger Jan de
Zwart heeft een wel zeer bijzondere en milieu
vriendelijke manier van voortbewegen ont
worpen: hij rustte zijn fiets uit met een hulp
motor die wordt voortgedreven met behulp
van zonne-energie. De elektromotor krijgt de
benodigde energie van twee accu's. Die accu's
worden tijdens het rijden bijgeladen door op
de fiets gemonteerde zonnepanelen.
De Zwart begon jaren geleden met het experi
menteren en ontwerpen van een perpetuüm
mobile, iets dat zonder hulp altijd blijft bewe
gen. Al doende kreeg hij het idee een fiets te
maken met een elektrische hulpmotor. Hij
kocht een tweedehands fiets en ging aan de
slag. In 1985 kon hij de eerste rit op de fiets ma
ken. De fiets had een topsnelheid van tachtig
kilometer per uur. De motor liep op twee accu's
die telkens thuis moesten worden opgeladen.
Na een pauze van ongeveer twee jaar ging De
Zwart verder met zijn milieuvriendelijke fiets.
Hij verbeterde de overbrenging van de motor
op de achteras. En hij begon na te denken hoe
hij zijn droom in werkelijkheid om zou kunnen
zetten: een alleen op zonne-energie rijdende
fiets. Beter voor het milieu kan het niet.
De fiets die hij nu heeft gemaakt is een stap in
de goede richting. Hoewel de accu's nog steeds
thuis worden opgeladen leveren de zonnepane
len bijna evenveel energie als de fiets tijdens
het rijden verbruikt.
Omdat hij tachtig kilometer per uur te snel
vond heeft De Zwart de snelheid van zijn fiets
gehalveerd.
Het vervoermiddel is verder voorzien van knip
perlichten en een claxon. Hij denkt dat hij er
zeker honderd kilometer mee kan rijden voor
dat de accu's leeg zijn. „En misschien nog wel
verder."
Zijn volgende project is een fiets die rijdt op
gas. Daarvoor is hij op zoek naar een viertakt
motortje. „Een tank voor het vloeibare gas heb
ik al. Als een auto op gas kan rijden waarom
een brommer of een fiets met een hulpmotor
dan niet?"
que aan de voorzitter van het
bestuur van miniatuur Wal
cheren, J. P. de Regt.
Welleman, medewerker van
het miniatuurpark, was vier
maanden met de nieuwe at
tractie bezig. In het begin
werkte hij alleen. Later werd
hij geholpen door vijf collega's.
Directeur Hartmann was zeer
blij dat hij het verkleinde
'ruimteveer', zoals de Olau-lijn
het schip graag noemt, kon
overdragen op de eerste dag
van de zomer, voor het begin
van het hoogseizoen. De bou
wers kregen als dank een reis
aangeboden. Het 640 kilo zwa
re miniatuurschip werd door
een luchtgeveerde auto met
een kraan vervoerd. Voor de te
waterlating gebruikten de
bouwers een speciaal gemaakt
hijsjuk.
Het echtpaar Boertien, lady Jenkins - echtgenote van de Britse ambassadeur in Nederland - en Olau-directeur Hartmann (vlnr)
bewonderen het acht meter lange scheepsmodel van de Olau Hollandia in Miniatuur Walcheren foto Ruben Oreel)
zeeland
Milieugeld Rijk niet benut
MIDDELBURG - Er ligt in Den
Haag veel geld klaar voor ge
meentelijke milieu-activitei
ten. Maar de Zeeuwse gemeen
ten leggen daar 'bedroevend'
weinig belangstelling voor aan
de dag. Directeur bestuursza
ken mr dr J. A. Peters van het
ministerie van Milieubeheer
(VROM) zei dit donderdagmid
dag tijdens de bijeenkomst Zee
land Schoon in de Zeeuwse Bi
bliotheek te Middelburg.
Het gaat om extra financiële
middelen voor de uitvoering van
milieutaken: Hinderwet, Wet
Bodembescherming, Wet .che
mische afvalstoffen en Lozings
verordening riolering. Gemeen
ten die samenwerken om deze
milieutaken voor 1994 op een
adequaat niveau te brengen,
kunnen er een beroep op doen.
„Deze middelen dreigen niet in
Zeeland terecht te komen",
waarschuwde Peters.
Er werden tot nu toe alleen aan
vragen gehonoreerd uit Middel
burg en Vlissingen. Een aan
vraag uit Terneuzen werd afge
wezen, omdat geen sprake was
van een samenwerkingsproject.
Landelijk gezien is de belang
stelling voor het geld (beschik
baar gekomen via een in overleg
met de Vereniging van Neder
landse Gemeenten tot stand ge
komen Bijdragenbesluit) groot.
Zo'n 430 gemeenten, samen
goed voor bijna 11 miljoen inwo
ners, hebben al aanvragen inge
diend.
Topambtenaar Peters riep de
Zeeuwse gemeenten op alsnog
projecten in te dienen. „Wil Zee
land deze kans niet missen, doe
het dan zo snel mogelijk. De rest
van Nederland staat vooraan in
de rij." Uit Schouwen-Duiveland
werd gemeld dat de gemeenten
daar een project in de maak heb
ben.
Het Zeeuwse provinciebestuur
krijgt dit jaar 295.000 gulden
voor de uitvoering van het Na
tionaal Milieubeleidsplan. Van
dit geld moet 100.000 gulden
worden gebruikt voor een coör
dinator ten behoeve van een in
terprovinciale uitvoeringsstruc
tuur. Milieu-gedeputeerde G. de
Vries-Hommes zei dat de provin
cie dit geld al benut.
(Pagina 19: provincie roept be
drijven en bevolking te hulp)
IvLISSINGEN - De Vlissingse
[wethouder D. Bruinooge is don
derdagavond op de ledenverga
dering van de Vlissingse PvdA
denoemd bij het stellen van
kandidaten voor provinciale
I staten. Ook gedeputeerde G. de
I Vries-Hommes en de statenle
den J. Roodenburg, D. Eveleens,
Id. Holtkamp, H. Klein Hesse-
I link-van Viegen, J. Mijnsbergen
I en H. Venekamp werden ge
doemd. De naam van gedepu
teerde W. Don viel als kandi-
I daat voor een zetel in de Eerste
I Kamer.
I Voorlopig wil dat nog niet zoveel
I zeggen. De kandidaten zijn door
I individuele leden aangebracht.
I In het verleden stelde een afde-
I ling zich achter een bepaalde
[kandidatenlijst en diende die in
[bij het gewestelijk bestuur. Die
tussenstap is er nu uit, de afde-
|lingen geven geen oordeel over
de gestelde kandidaten. Het ge
westelijk partijbestuur van de
PvdA in Zeeland inventariseert
alle namen en stelt na de zomer
I een definitieve kandidatenlijst
I vast.
ter stadium volgen afspraken
over het grensoverschrijdend
verkeer van kapitaalgoederen
en de btw-harmonisatie. Dit ak
koord is alleen een voorschotje",
legt Kessen uit.
Belangrijk vindt Kessen wel de
afspraken die de vijf gemaakt
hebben over de samenwerking
op politioneel en justitioneel
vlak. „Minder controle aan de
grens betekent dat criminelen
ongehinderd van het ene land
naar het andere kunnen reizen.
Afspraken om toch greep op cri
minele elementen te houden wa
ren noodzakelijk."
Politie en justitie in de Schen-
gen-landen zullen nauwer sa
menwerken. De diensten wisse
len meer informatie uit. Daarin
zal het zogenaamde Schengen
Informatiesysteem (SIS), een ge
zamenlijk opsporingsregister,
een belangrijke rol spelen. De
.opzet is dat de politiecomputers
van de vijf landen met elkaar in
verbinding worden gesteld. In
het SIS-kantoor in Straatsburg
zullen dan alle gegevens opge
slagen worden van gezochte en
vermiste personen, ongewenste
vreemdelingen, gestolen auto's
en verloren paspoorten. Ook zijn
er afspraken gemaakt over de
bestrijding van drugshandel en
internationaal terrorisme.
Bij de rijkspolitie in Zeeland was
(nog) niets bekend over de gevol
gen van het akkoord voor het da
gelijks werk van de politie. Voor
lichter J. A. C. Muller van de
rijkspolitie zei dat het akkoord
wellicht op hoger niveau geleid
heeft tot nieuwe regels op het
vlak van onderlinge bijstand.'
„Vooralsnog houden wij ons aan
de afspraken die bestonden.
Grensoverschrijdende samen
werking van de politiediensten
kan als justitie daarvoor een zo
genaamde rogatoire opdracht
geeft. Ook dan gelden strenge re
gels. Zo zijn achtervolgingen
door bij voorbeeld de rijkspolitie
in België aan een bepaald aantal
kilometers gebonden. Dergelij
ke afspraken bestaan overigens
al lang", aldus Muller.
Bij de ANWB in Den Haag kon
men geen zinnig woord zeggen
over de gevolgen van het Schen
gen-akkoord voor het toeristen
verkeer.
Het hoofd van de douanepost
Terneuzen C. C. J. Jansen liet
weten dat het akkoord geen con
sequenties heeft voor het grens
verkeer in deze regio. „Alleen
aan onze oostgrens wordt het
wat soepeler."
De douane in Clinge controleert een Nederlandse dame die bood
schappen in België heeft gedaan foto archief PZC)
(Advertentie)
NU 7 DAGEN PER WEEK GEOPEND!
Van der Spiegelstraat 92, 4461 LN Goes. Telefoon 01100-14840.
HULST - De ondertekening van
[het Schengen-akkoord door de
landen van de Benelux, de
[Bondsrepubliek Duitsland en
I Frankrijk, heeft zo goed als
[geen gevolgen voor het grens-
verkeer. Inwoners van de vijf
[staten hoeven in de toekomst
[bij grensoverschrijdingen geen
paspoort meer te tonen, maar de
controle op bagage en goederen
[blijft totdat de btw-tarieven ge
harmoniseerd zijn.
|Voor het vrachtverkeer zal elke
grens een barrière blijven. Wie
een van de vijf landen binnen wil
komen kan rekenen op een
strengere controle dan voorheen
het geval was.
Volgens burgemeester mr A. A.
L. G. M. Kessen van Hontenisse,
die de laatste hand legt aan een
proefschrift over grensover
schrijdende samenwerking bin
nen EG-verband, moet het
Schengen-akkoord gezien wor
den als 'een proefkonijntje'.
„Voor ons in de grensstreek
heeft dit akkoord weinig te bete
kenen. Temeer, omdat binnen
Benelux-verband de gemaakte
afspraken tussen de vijf - en
straks ook Italië - al golden. De
ze overeenkomst is een eerste
aanzet om te komen tot unifor
me regels. Nu gaat het om het ge
lijkschakelen van regels voor
het personenverkeer, visaplicht
en daaraan gekoppeld het
vreemdelingenbeleid. In een la-