Wolfensberger geeft het roer over
Verkeerspalen
Diepvriesgraf
Naam
Westdorpe viert eerste
lustrum Graafjansfeest
Ligplaatsenkwestie Terneuzen sleept al tien jaar
Ruimte
Het verlanglijstje van een Terneuzense havenman
DGSM
Voorbeelden
Informatiebus
wegenbouwers
'Open tuin'
met beelden
in Middelburg
Op de fiets
langs de
bloemdijken
Avondvierdaagse
Clinge begonen
Met die Barbé moet je oppassen'
TERNEUZEN - Ach, het is ge
woon de discussie van tien jaar
terug..., zegt de wat oudere
schipper-in-ruste. Is er wat ver
anderd, vergeleken met tien
jaar terug? Ja, zegt z'n jongere
collega in het schipperscafé aan
de vroeger zo drukke Oostkolk
in Terneuzen, de schepen zijn
groter geworden. En drs Barbé,
die wethouder van toen, is nu
burgemeester. En met die man
moet je als schipper altijd een
beetje oppassen...
De schippers zijn de actievoer
ders van weleer niet meer. Ze
zijn niet zo snel meer geneigd om
de kont tegen de krib te gooien,
laat staan de kont van hun spits.
Tien jaar geleden zorgde het
voorstel van de toenmalige wet
houder drs R. C. E. Barbé (open
bare werken) om ter afronding
van de ringbaan om Terneuzen
heen een brug of (zelfs) een dam
aan te leggen over of in de Ooste
lijke Kanaalarm nog voor enor
me opschudding. Er werd net
niet gedreigd met acties, maar
de waarschuwende vinger werd
menigmaal geheven, in tal van
rokerige vergaderzaaltjes.
,Ach", verzuchtte destijds di
recteur W. H. Blok van het Ha
venschap Terneuzen, „die schip
pers willen allemaal hetzelfde:
ze willen bij wijze van spreken af
meren in de Noordstraat, vlak
voor de Hema." Dat leek een
beetje overdreven. Maar feit was
en is dat de binnenvaart sedert
de jaren zestig, toen de nieuwe
sluizen westelijk van de stad in
gebruik werden genomen en de
voorhavens van Oost- en West-
kolk werden gedempt, steeds
verder werd verbannen uit het
stadsbeeld van Terneuzen. De
Vereniging Oud-Terneuzen, bij
voorbeeld, had daar grote moei
te mee. Het wandelpark weg, de
Steenen Beer, het hoge en het la
bruggetje bij de Oostkolk, de
brug van Ribbons aan de West-
kolk, later ook nog de provincia
le boot en verder... De scheep
vaart nam snelle, moderne slui
zen in gebruik, ravitailleerde el
ders en wuifde in het voorbijva
ren vriendelijk naar de treuren
de parlevinkers.
Alleen in de Oostelijke Kanaal
arm troffen Terneuzenaars en
schippers elkaar nog. De schip-
persbeurs was vlakbij, iets ver
derop het internaat en ook al op
een steenworp afstand stond de
schippersschool. En de winkels
natuurlijk lekker dichtbij.
Secretaris W. G. de Meijer van de
koninklijke schippersvereni-
ÜMttfA
ging Schuttevaer maakte het al
lemaal mee destijds. Die be
roemde 'overkluizing' heeft-ie
altijd beschouwd als 'een groeie
grap' van Barbé. „Niet te beta
len natuurlijk, een soort lucht
kasteel. Na z'n vertrek heeft
geen enkele politicus dan ook
ooit nog maar dat woord 'over
kluizing' laten vallen. Tot...de
cember vorig jaar. Ik heb het nog
gezegd in m'n toespraak tijdens
de jaarvergadering van Schutte
vaer: 'Pas op, Barbé is terug, nu
als burgemeester...straks begint
het weer...' De zaak is fijntjes
over de verkiezingen heen getild
en nu beginnen we dus weer van
voor af aan."
Vrijdag wordt een Schuttevaer-
delegatie verwacht op het stad
huis voor een gesprek met wet
houder J. van Rooijen (openbare
werken). Het gaat om 'een toet
sing' heet het nu; er moet eens
een beetje gepolst worden of die
plannen van weleer, zij het in iet
wat aangepaste vorm, niet toch
de goedkeuring van alle mogelij
ke belanghebbenden zouden
kunnen krijgen. Het gaat om de
voltooiing van de rondweg, nog
steeds. Het laatste stukje, van
Schuttershof naar Schependijk.
Dat zou je kunnen aanleggen
over de Axelsedam, maar je zou
natuurlijk ook een deel van de
scheepvaart kunnen weghalen
en een deel van de Kanaalarm
gewoon dempen. Bovendien zou
je dan kunnen voldoen aan de
constante wens van de midden
stand in het stadscentrum (en
Axelsestraat) om meer parkeer
ruimte... Minstens honderd
graag!
De Meijer: „Amme-nooit niet!
Ligplaatsen inleveren voor par
keerplaatsen? Laat ze eerst alle
mogelijke andere alternatieven
maar eens goed onderzoeken.
Die Herengracht bijvoorbeeld
en de Oostkolk. Valt daarmee
niks te doen? Ik denk dat de
plannen, zoals die nu aan ons
worden gepresenteerd veel en
veel te vaag zijn. Kijk, wij heb
ben er best begrip voor wanneer
wordt gevraagd of wij wat me
ters willen inleveren om die zaak
verkeerstechnisch sluitend te
maken. Maar niet twee of drie
scheepslengten tegelijk. Want
dan moet je ook praten over al
ternatieve ligplaatsen en andere
voorzieningen voor de schippers
en hun gezin."
Die parkeerplaatsen vormen bij
zaak voor De Meijer. „Ja, als je
daarover begint...Kom 's mor
gens voor negen uur bij die Ka
naalarm, aan de Herengracht of
de Oostkolk en alle parkeer
plaatsen worden al ingenomen
door mensen van de banken, van
de middenstand en aanverwan
te bedrijven. En wat die ligplaat
sen aan de Axelsedam betreft:
de actieve schipper ligt daar nu
nog niet, maar wanneer die oude
schepen die er wél liggen straks
naar de sloop gaan, willen die
mensen daar heel graag afme
ren. Die ruimte moetje ze laten."
Volgens de schippers hebben ze
afgelopen tientallen jaren in
Terneuzen alleen maar ligplaat
sen moeten inleveren. En er niks
voor terug gekregen. De Meijer:
„Nu de Kegelkade voor de Mid-
densluis verdwijnt, zou daar
weer wat ruimte ontstaan. Maar
dat is voor een schippersgezin
toch geen aantrekkelijke locatie
zeker? Overal in Nederland zie je
dat in en om de binnensteden
extra voorzieningen voor de bin
nenvaart worden getroffen. Al
leen in Terneuzen wordt de zaak
verder aangetast."
„Weet je wat ze moeten doen",
zegt een schipper met noord'lijk
accent op de beurs, „ze moeten
die olieboten daar allemaal weg
halen uit die Oostelijke Kanaal
arm. Weg ermee. En natuurlijk
die sloopschepen. Ook weg. Dan
heb je ruimte zat en kun je wel
wat schipperen met de ligplaat
sen. Die oliehandel...wat doet
die daar? Die kan best verderop
op het Kanaal."
Voorzitter W. H. Broekhuysen
van de stichting Noordstraat-
promenade, de middenstand
dus: „Het wordt allemaal een
beetje teveel toegespitst op die
extra parkeerplaatsen. Natuur
lijk willen we dat aantal uitbrei
den. Aan de kant van de Oost
kolk, Herengracht en bij het
Schuttershof is er een schreeu
wend gebrek aan. Maar waar
over we hier in de eerste plaats
praten, is de doortrekking van
de rondweg. Hoe doe je dat en
wat levert dat dan op. Nou, dat
kan bijvoorbeeld extra parkeer
plaatsen opleveren. Plus een zo
vurig gewenste doortrekking
van de promenade, zodat er een
wat logischer verband ontstaat
tussen de Noordstraat en de
Axelsestraat. Je moet het ook
zien in het licht van andere ont
wikkelingen in de binnenstad.
De reconstructie van de Markt
zit er bijvoorbeeld aan te komen.
Dat kost wat parkeerplaatsen,
De Oostelijke Kanaalarm in Terneuzen: aantrekkelijke ligplaatsen, met de voorzieningen dichtbij
foto Camile Schelstraete)
die je elders weer terug moet
zien te krijgen."
Wethouder Van Rooijen laat het
even allemaal heel rustig op zich
afkomen. Z'n voorganger, de
huidige VVD-fractievoorzitter
W. Gosselaar, somde de voorde
len van het (gedeeltelijk) dem
pen van de Oostelijke Kanaal
arm in de raadscommissie van
half april al op: een veiligere ver
keersafwikkeling, de winst van
pakweg honderd parkeerplaat
sen en voetgangersvriendelijke
maatregelen. Maar met Gosse
laar beseft Van Rooijen ook best
dat de schippers voor behoud
van hun 'mooiste' ligplaatsen
vechten. „Daarom ook zitten we
nog steeds in een stadium van
het aftasten van de mogelijkhe
den, van eikaars mening. Laten
we wel zijn: er moet iets gebeu
ren, want de verkeersstromen
zijn vooral irf de piekuren niet
meer te doen. Voor de stadsont
wikkeling is aanpassing van dit
(belangrijke) onderdeel van de
binnenstad een prima zaak. Je
krijgt als het ware verschillende
blokken, met het ABC-complex
aan de ene kant van de stad, ont
wikkelingen op en om de Markt
en op de Kop van de Noord
straat en Axelsestraat. Het kan
de aantrekkingskracht alleen
maar vergroten."
Van Rooijen wil met de schip
pers best praten over het ge
bruik van de kaderuimte, over
herindeling van de ligplaatsen
en over alternatieven. De Meijer
vindt dat prima. „Maar het is al
lemaal nog zo vaag..."
En in zijn burgemeesterskamer
houdt drs Barbé de lippen op el
kaar. Goed, hij heeft de PvdA
een paar maanden terug tijdens
een commissievergadering be
loofd nogeens te laten becijferen
hoe duur zo'n 'overkluizing' van
de Oostelijke Kanaalarm dan
wel zou zijn. Maar Van Rooijen
peinst daar niet eens over. Dat
wordt een miljoenenzaak. Veel
en veel te duur!"
En die schippers op de beurs en
in een van 'hun cafés'; „Leuk be-
leidje hè? Het internaat komt
vlakbij de binnenstad, het schip-
persschooltje blijft bestaan - en
dat is ook zo aan te lopen - en de
beurs is er al. Alleen de schip
pers halen ze weg uit het stads
centrum... Want Terneuzen
moet immers zonodig centrum
gemeente worden, lekker aan
trekkelijk voor iedereen. Behal
ve voor ons?!"
Wout Bareman
TERNEUZEN - H. D. J. Wolfens
berger heeft een kleine alinea
nodig voor het omschrijven van
de twee functies waar hij per 1
augustus officieel afscheid van
neemt: adjunct-hoofd van de af
deling Regionale Beleidszaken
bij het Directoraat-Generaal
Scheepvaart en Maritieme Za
ken regio Scheldemond en Ha
venmeester van het Haven
schap Terneuzen. Als eerste
stuurman grote handelsvaart
vestigde hij zich in 1963 na na
ruim dertien jaar op zee als ad
junct-commissaris bij het
loodswezen in IJmuiden. Via
Vlissingen belandde hij in 1967
in Terneuzen waar hij De Vries
opvolgde als commissaris van
het Loodswezen, Betonning, Be-
bakening en Verlichting.
Bij de eerder opgesomde rij ti
tels ontbreekt anno 1990 het
loodswezen. Sinds de privatise
ring van deze dienst in septem
ber 1988 zijn alle formele banden
ermee verbroken. In zijn 27-jari-
ambtelijke loopbaan Wol
fensberger maakte Wolfensber
ger heel wat veranderingen mee.
Nu staat hij aan de vooravond
van zijn uittreden op zestigjari-
leeftijd. Hij heeft nog heel wat
zaken op zijn verlanglijstje die
gerealiseerd zouden moeten
worden op het terrein waarvoor
hij verantwoordelijk is: het ma
ritiem begeleiden van de scheep
vaart op een veilige en verant
woordde wijze. De officiële inge
bruikname van de Westerschel-
de Radarketen volgend jaar
loopt hij mis. Toch in de VUT?
Wolfensberger: „Het lijkt een te
genstrijdigheid. Enerzijds nog
vol zitten met plannen en visies,
anderzijds vroegtijdig afhaken.
Een reden? Wellicht wel. Het Di
rectoraat Scheepvaart en Mari
time Zaken (DGSM) werkt zo
verschrikkelijk moeizaam, zo
centralistisch. Pas op, Terneu
zen en Vlissingen zijn goed
werkende units met een goede
verstandhouding naar Rijkswa
terstaat (RWS). Maar wat in
Rijswijk wel functioneert hoeft
nog niet te werken in de praktijk
op het Kanaal Gent-Terneuzen.
Daarbij is men erg veel met zich
zelf bezig en vergeet dat men een
dienstverlenende taak heeft."
Het blijkt dat Wolfensberger
verder kijkt dan de ambtelijke
wereld waarin hij vertoeft.
In een nog niet zo ver verleden
bad RWS het nautisch beheer
over de vaarwegen en alles daar
omheen. Het werd een staat in
de staat genoemd. Het Loodswe
zen, onderdeel van de marine,
zorgde rond en in die vaarwegen
voor het loodsen, de betonning,
bebakening en de verlichting. In
de jaren zeventig liep het motto
'eenheid van maritiem bestuur'
van stapel. Gevolg was dat men
de nautische taken van rijkswa
terstaat wilde koppelen aan die
van het loodswezen. Het loods
wezen had zich inmiddels losge
maakt van de marine en droeg
inmiddels de naam Scheepvaart
en Maritieme zaken. Het samen
voegen van de taken van beide
lichamen was niet zo eenvoudig.
De machtige rijkswaterstaat
koppelen aan de eigengereide
loodsdienst leek voorshands al
tot mislukken gedoemd. Toch
kwam begin jaren tachtig
DGSM tot stand. Eén operatio
nele dienst op het Kanaal.
Wolfensberger: „En wat ons ge
bied betreft werd al direct een
foute beslissing genomen. De
operationele bediening van slui
zen en bruggen bleef in handen
van rijkswaterstaat. Een schip
dat door het kanaal vaart heeft
met twee lichamen te maken:
DGSM en rijkswaterstaat. Weg
eenheid maritiem bestuur!"
Deze twee-eenheid blijkt ook uit
het feit dat rijkswaterstaat
naast de verkeerspost op de ha-
vendam - waar er nu zelfs al twee
staan omdat de oorspronkelijke
toren slechts een tijdelijk karak
ter droeg - voor de bediening
van de drie sluizen in Terneuzen
een eigen toren heeft gebouwd
op de kade van de Middensluis.
Volgens het vertrekkende ad
junct-hoofd onnodig duur en te
vermijden als er één operatione
le dienst was geweest.
Voorbeelden zoals het wel moet
liggen voor het grijpen: de Wa
terweg wordt geregeld door Rot
terdam en op het Noordzeeka
naal zit men ook op één lijn. Wol
fensberger. die nu kennelijk zijn
stokpaardje berijdt, gaat en
thousiast verder. „Op het ka
naal Gent-Temeuzen zitten we
door het Havenschap al op de
goede koers. De door mij beoog
de ene operationele dienst heeft
als hoofddoel het veilig laten
verlopen van het scheepvaart
verkeer, dus puur nautisch be
heer van het vaarwater. Zij zou
een soort onafhankelijke werk
maatschappij kunnen zijn met
een raad van toezicht zoals het
bedrijfsleven dat kent. Die raad
van toezicht zou alleen in actie
komen wanneer er problemen
zijn."
Met deze stellingname wordt
een korte lijn naar de 'werkvloer'
voorgestaan, om te voorkomen
dat een Directeur-Generaal, om
geven door een wolk van ambte
naren die allemaal willen mee
denken, de Haagse gedachte
denkt te kunnen lanceren in een
complex gebied met een grens
overschrijdend kanaal.
H. D. J. Wolfensberger kan nu nog genieten van het uitzicht op de Terneuzense haven (foto Camile Schelstraete)
In de wandelgangen wordt fluis
terend gesproken over Eure-
gio's. Grensoverschrijdende ge
bieden die dezelfde belangen
hebben. Zo'n regio is ongetwij
feld de kanaalzone tussen Gent
en Terneuzen. De haven van
Antwerpen zou als grootste van
de drie trachten de beide kleine
re onder te sneeuwen. En met
landelijke organisaties als
DGSM en/of rijkswaterstaat
over de grenzen heen een Eure-
gio vormen is al helemaal on
denkbaar. De kleine voorgestel
de werkmaatschappij maakt
een dergelijke Euregio wel haal
baar. Dergelijke regio's zouden
moeten opereren met een grote
mate van zelfstandigheid.
Er zijn nog meer zaken waarvan
Wolfensberger meent dat ze bin
nen de kortst mogelijke tijd
moeten worden gerealiseerd.
Noodzakelijk is zeker de radar
beveiliging van de Braakman
haven. De Westerschelde Radar
keten kan niet niet in deze haven
'kijken', waar regelmatig sche
pen met gevaarlijke lading aan
boord in en uit varen. Er ligt een
plan klaar, maar de drie in het
geding zijnde partijen: DGSM,
Havenschap en Dow Chemical
als gebruiker van de haven, ko
men financieel nog niet tot eén
akkoord. In de nieuwe verkeers
post is echter al ruimte gelaten
om de installatie te kunnen in
passen.
Dan de westelijke doorvaarten
onder de bruggen van het ka
naal. In het begin was onder
doorvaart helemaal niet moge
lijk. Maar in de loop der jaren is
al zeventig miljoen uitgegeven
om dit te bewerkstelligen. Bij
een openstaande brug krijgen de
richting Gent varende schippers
nog steeds een rood licht voorge
schoteld en moeten ze blijven
wachten tot de brug weer in rust
is. Daardoor ontstaan vaak ge
vaarlijke situaties.
Als laatste punt staat op zijn
verlanglijstje een goede aandui
ding van de sluis-as. Met name
voor de lege bulkcarriers en au
toschepen is die haast onmis
baar. De realisering ervan door
middel van een lichtbron ligt al
panklaar.
In een stuk van Verkeer en Wa
terstaat werd ooit eens gespro
ken over Rotterdam, Amster
dam en de overige visssers- en
veerhavens van Nederland. Wol
fensberger reageerde ziedend op
deze,kleinerende opmerking die
ook Terneuzen betrof. Gevolg
was dat hij zijn dienst nu tabel
len laat maken waaruit blijkt
dat Terneuzen nog altijd de der
de haven van Nederland is. Ze
geven ook aan dat in 1989 de ver
keerspost Terneuzen ruim
107.000 maal een schip aan de
lijn had, sleepboten, vissers
schepen en jachten niet meege
teld. De Terneuzense sluizen
kregen 70.529 pasasages te ver
werken, tegenover IJmuiden
slechts 51.587, waarbij dit laat
ste aantal nog wordt wordt ge
flatteerd door recreatievaart. De
tabellen laat hij achter op plaat
sen waar ze mensen van andere
gedachten af kunnen helpen.
Van de voormalige wacht bij de
oude sleepbootsteiger verhuisde
commissaris Wolfensberger met
de loods wacht na enkele jaren
naar de huidige lokatie, waar
zijn titel veranderde in inspec
teur. Vervolgens maakte hij de
privatisering nog mee, die hij
een belangrijke verandering
noemt. Juist de loodsdienst
meemt een aparte plaats in zijn
hart in, ook al was het niet altijd
eenvoudig te schipperen wan
neer het ging om conflictjes bin
nen de dienst. Loodsen zijn van
oudsher egotrippers, kleine zelf
standigen, maar als groep altijd
loyaal. „De privatisering heeft
de dienstverlening op het ka
naal alleen maar verbeterd.
Daarbij moet gesteld worden
dat er nu ook meer loodsen zijn
dan de maximaal 21 waarmee
wij het destijds moesten doen,"
aldus de vroegere inspecteur.
Wolfensberger, nu nog genie
tend van het uitzicht vanuit zijn
kantoor zal de waterkant mis
sen. Hij was er van jongsaf mee
bezig, hoewel zijn afkomst elke
band mist met de scheepvaart.
Hij is wellicht daardoor niet de
man die nu met bootjes speelt,
een jachtje heeft of een pet
draagt met een anker erop. Don
derdag 14 juni neemt hij af
scheid van zijn medewerkers en
relaties met een receptie in het
Churchill Hotel tussen 15.00 en
17.00 uur.
O O
In Belgisch Vlaanderen woedt een kleurenoorlog op ministerieel ni
veau. De Vlaamse verkeersminister J. Sauwens wil namelijk dol
graag zwart-geél gekleurde stoplichtpalen in zijn gebied, maar zijn
nationale baas, J. L. Dehaene prefereert ze zoals ze nu zijn, gewoon
rood-wit.
Het gaat in totaal om ruim 12.000 verkeerspalen. ivaarvan een verf-
beurt zo'n honderzeventig miljoen frank bijna 9,5 miljoen gulden
kost. Volgens Sauwens brengt zijn kleurrijk idee geen extra kosten
mee, omdat het toch tijd is voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Ech
ter, deskundigen zijn van oordeel dat het verven in zwart-geel duur
der zal idtpakken dan louter het bijschilderèn van het traditionele
rood-wit.
Sautvens is toch van plan Vlaams getinte plannen door te zetten, zo
heeft hij bij de Vlaamse Raad aangekondigd. Zijn inzet is niet het
nationale aspect (zwart-geel en om de zoveel minuten rood, oftewel
de Belgische vlag) maar vooral de 'verhoging van de verkeersveilig
heid'. De Vlaamse verkeersminister meent dat zijn kleur opvallen
der is, waardoor er minder ongelukken zouden gebeuren. Verkeers-
deskundige R. Poté ziet daar geen brood in. Volgens hem gaat het om
de lichten, 'en niet om een betere zichtbaarheid van de paal'.
De nationale regering buigt zich momenteel over deze zaak om te
bekijken of het mogelijk is deze maas in de wet te dichten, waardoor
de tooi van de Belgische verkeerspalen louter rood-wit mag zijn.
De Vlaming J. P. van Rossem mag het lichaam van zijn overleden
echtgenote begraven in een diepvriesgraf op het kerkhof van de
Oostvlaamse gemeente Knesselare. Uit dankbaarheid schonk Van
Rossem de plaats 250.000 frank (ruim tienduizend gulden). Brugge
en verschillende andere gemeenten uit deze regio hadden het bizar
re verzoek van de Vlaming eerder geweigerd. Maar er dreigt nu als
nog een kink in de kabel te komen voor Van Rossem. Provinciegou
verneur H. Balthazar heeft namelijk het betreffende collegebesluit
van Knesselare opgevraagd. Naar verluidt is dit niet gebruikelijk.
Balthazar kan de beslissing volgens de Belgische regels verbreken of
vernietigen. Het is nog niet duidelijk of de toestemming van de ge
meente Knesselare aan Van Rossem voor de bouw van het conserve
rende graf door dit initiatief van de gouverneur in de ijskast zal be
elden. De echtgenote van de Oostvlaming wacht al sinds eind de
cember 1989 op haar laatste rustplaats.
De dierentuin in Antwerpen is op zoek naar creatievélingen. Vorige
week beviel okapimoeder Danae van een fors mannetjesjong van 22
kilo, maar de verzorgers van de Zoo weten geen passende naam be
ginnend met een R te bedenken. Het zoeken naar de juiste naam mag
niet worden afgedaan als een wissewasje, want de okapi is één van
de weinige dieren die prompt reageert als hij wordt geroepen.
De verzorgers kunnen overigens wel een heel lijstje namen gebrui
ken. Okapi Lieve kan namelijk ieder moment een jong werpen. Er
wordt gehoopt op een wijfje, aangezien het internationaal kweek-
programma (met Antwerpen als wereldleidereen tekort heeft aan
okapivrouwtjes.
WESTDORPE - Westdorpe
viert zaterdag 9 juni het eerste
lustrum van de Graafjansfees-
ten. Ongeveer 25 verenigingen
en de plaatselijke middenstand
toveren tussen 9.00 en 15.00 uur
de Dijk om tot feeststraat. Er is
een rommelmarkt en in de Gra
vin wordt een 24-uurs dartma
rathon gehouden, waarvan de
opbrengst bestemd is voor de
Ronald Mac Donald-stichting.
Ook de evenementencommissie,
bestaande uit Regina de Smet-
TERNEUZEN - „Er is steeds
meer werk in de wegenbouw en
daarom is de vraag naar jonge,
goed opgeleide wegenbouwers
erg groot." Dat stelt de Stichting
Samenwerkingsverband Prak
tijkopleidingen Grond-, Water-,
Spoor- en Wegenbouw (SPG).
Een speciaal ingerichte informa
tiebus van de SPG staat vrijdag
ochtend van tien tot twaalf uur
voor het arbeidsbureau in Ter
neuzen.
De SPG omvat een dertiental
wegenbouwbedrijven die met el
kaar zorg dragen voor goed op
geleide vaklieden. Een leerling
werkt vier dagen in dienst van
een SPG-bedrijf en krijgt de vijf
de dag les in vaktechniek op de
streekschool. In de informatie
bus zijn specifieke inlichtingen
verkrijgbaar omtrent de werk-
opleidingeh van de stichting en
het daaraan verbonden loon.
MIDDELBURG - In
Middelburg zijn zater
dag 9 juni tussen 11.00 en
17.00 uur drie oude
stadstuinen voor het pu
bliek opengesteld. De
tuinen worden voor die
gelegenheid opgesierd
met een dertigtal beel
den, van kunstenaars
uit Zeeland en daarbui
ten.
Deze 'open tuin' is een
activiteit van een al en
kele jaren bestaande
club van tuinliefhebbers,
die onder de naam
'Zeeuws Haagje' ope
reert. De opengestelde
tuinen zijn te vinden op
de adressen Vismarkt 1,
Spanjaardstraat 49 en
Rouaansekaai 17 (in
gang Bellinkplein).
De tentoongestelde beel
den zijn van Anita Dek
ker, Hansje den Hollan
der, Juul Kortekaas en
Gerda Rutters uit Mid
delburg, Renee Jansen
uit Pijnacker, Joke Rol-
daan uit Rotterdam en
Rosemary Thöne uit
Heerhugowaard.
van Swael, Peter de Smet, Fred
dy van den Abeele en Sonny
Pluym heeft een rommelkraam,
waarvan de opbrengst naar de
Daniël den Hoed-kliniek gaat.
De scoutinggroep Wewekabo
heeft een groot luchtkussen op
gesteld en bij de peuterspeelzaal
Olleke Bolleke kunnen de klein
tjes zich laten grimeren. Verder
zijn er allerlei versnaperingen te
koop, er staat een grabbelton en
er wordt een ballonwedstrijd ge
houden. Op het parkeerterrin bij
't Oude Raedhuys verhandelen
kinderen van de bsisschool over
tollig speelgoed, 's Avonds is er
in 't Oude Raedhuys een bal met
het orkest Yamnke Doodle Ses
sion en in De Gravin speelt de
band Rubber Soul muziek uit de
jaren zestig. In De Tukker wordt
Graafjansmuziek ten gehore ge
bracht.
Vrijdagavond verricht CDA-
raadslid Lucien van Waes in De
Gravin de trekking van de
Graafjansloterij, waarvan de op
brengst is bestemd voor de deel
nemende verenigingen.
MIDDELBURG - De Natuur
Vereniging Walcheren houdt za
terdag 16 juni een fietsexcursie
over en langs de Walcherse bloe-
mendijken. De tocht bgeint om
14.00 uur op het NS-parkeerter-
rein in Middelburg en gaat via
Nieuw- en Sint Joosland naar
Rammekens en vervolgens via
Oudedorp en Kleverskerke te
rug naar Middelburg. De leiding
is in handen van Karei Begeer.
Deelname staat open voor leden
van de vereniging en andere be
langstellenden.
CLINGE - Dinsdagavond is in
Clinge de 24e avondwandelvier
daagse van start gegaan. Ruim
tweehonderd wandelaars ver
trokken vanaf het gemeen
schapscentrum Malpertuus
voor een tocht van tien of vijf ki
lometer naar keuze. Organisator
Frans Plasschaert was enigszins
teleurgesteld over het gering
aantal deelnemers.
„Het aantal wandelaars is vijftig
minder in vergelijking met vorig
jaar. We zien het aantal deelne
mers jaarlijks dalen. De moed
zakt een beetje in de schoenen."
De eerste wandeltocht bracht de
deelnemers door het polderland
schap rondom Clinge. De twee
de avond gaan de wandelaars
door het waterwingebied van de
waterleidingmaatschappij. Vrij
dagavond, de slotavond van de
vierdaagse, zullen de wande
laars worden verwelkomd door
de sportwethouder van de ge
meente Hulst. Ook de fanfare
Weldoen door Vermaak zal de
wandelaars tijdens de laatste ki
lometer begeleiden naar het ge
meenschapscentrum Malper
tuus.