Wolfensberger geeft het roer over Verkeerspalen Diepvriesgraf Naam Westdorpe viert eerste lustrum Graafjansfeest Ligplaatsenkwestie Terneuzen sleept al tien jaar Ruimte Het verlanglijstje van een Terneuzense havenman DGSM Voorbeelden Informatiebus wegenbouwers 'Open tuin' met beelden in Middelburg Op de fiets langs de bloemdijken Avondvierdaagse Clinge begonen Met die Barbé moet je oppassen' TERNEUZEN - Ach, het is ge woon de discussie van tien jaar terug..., zegt de wat oudere schipper-in-ruste. Is er wat ver anderd, vergeleken met tien jaar terug? Ja, zegt z'n jongere collega in het schipperscafé aan de vroeger zo drukke Oostkolk in Terneuzen, de schepen zijn groter geworden. En drs Barbé, die wethouder van toen, is nu burgemeester. En met die man moet je als schipper altijd een beetje oppassen... De schippers zijn de actievoer ders van weleer niet meer. Ze zijn niet zo snel meer geneigd om de kont tegen de krib te gooien, laat staan de kont van hun spits. Tien jaar geleden zorgde het voorstel van de toenmalige wet houder drs R. C. E. Barbé (open bare werken) om ter afronding van de ringbaan om Terneuzen heen een brug of (zelfs) een dam aan te leggen over of in de Ooste lijke Kanaalarm nog voor enor me opschudding. Er werd net niet gedreigd met acties, maar de waarschuwende vinger werd menigmaal geheven, in tal van rokerige vergaderzaaltjes. ,Ach", verzuchtte destijds di recteur W. H. Blok van het Ha venschap Terneuzen, „die schip pers willen allemaal hetzelfde: ze willen bij wijze van spreken af meren in de Noordstraat, vlak voor de Hema." Dat leek een beetje overdreven. Maar feit was en is dat de binnenvaart sedert de jaren zestig, toen de nieuwe sluizen westelijk van de stad in gebruik werden genomen en de voorhavens van Oost- en West- kolk werden gedempt, steeds verder werd verbannen uit het stadsbeeld van Terneuzen. De Vereniging Oud-Terneuzen, bij voorbeeld, had daar grote moei te mee. Het wandelpark weg, de Steenen Beer, het hoge en het la bruggetje bij de Oostkolk, de brug van Ribbons aan de West- kolk, later ook nog de provincia le boot en verder... De scheep vaart nam snelle, moderne slui zen in gebruik, ravitailleerde el ders en wuifde in het voorbijva ren vriendelijk naar de treuren de parlevinkers. Alleen in de Oostelijke Kanaal arm troffen Terneuzenaars en schippers elkaar nog. De schip- persbeurs was vlakbij, iets ver derop het internaat en ook al op een steenworp afstand stond de schippersschool. En de winkels natuurlijk lekker dichtbij. Secretaris W. G. de Meijer van de koninklijke schippersvereni- ÜMttfA ging Schuttevaer maakte het al lemaal mee destijds. Die be roemde 'overkluizing' heeft-ie altijd beschouwd als 'een groeie grap' van Barbé. „Niet te beta len natuurlijk, een soort lucht kasteel. Na z'n vertrek heeft geen enkele politicus dan ook ooit nog maar dat woord 'over kluizing' laten vallen. Tot...de cember vorig jaar. Ik heb het nog gezegd in m'n toespraak tijdens de jaarvergadering van Schutte vaer: 'Pas op, Barbé is terug, nu als burgemeester...straks begint het weer...' De zaak is fijntjes over de verkiezingen heen getild en nu beginnen we dus weer van voor af aan." Vrijdag wordt een Schuttevaer- delegatie verwacht op het stad huis voor een gesprek met wet houder J. van Rooijen (openbare werken). Het gaat om 'een toet sing' heet het nu; er moet eens een beetje gepolst worden of die plannen van weleer, zij het in iet wat aangepaste vorm, niet toch de goedkeuring van alle mogelij ke belanghebbenden zouden kunnen krijgen. Het gaat om de voltooiing van de rondweg, nog steeds. Het laatste stukje, van Schuttershof naar Schependijk. Dat zou je kunnen aanleggen over de Axelsedam, maar je zou natuurlijk ook een deel van de scheepvaart kunnen weghalen en een deel van de Kanaalarm gewoon dempen. Bovendien zou je dan kunnen voldoen aan de constante wens van de midden stand in het stadscentrum (en Axelsestraat) om meer parkeer ruimte... Minstens honderd graag! De Meijer: „Amme-nooit niet! Ligplaatsen inleveren voor par keerplaatsen? Laat ze eerst alle mogelijke andere alternatieven maar eens goed onderzoeken. Die Herengracht bijvoorbeeld en de Oostkolk. Valt daarmee niks te doen? Ik denk dat de plannen, zoals die nu aan ons worden gepresenteerd veel en veel te vaag zijn. Kijk, wij heb ben er best begrip voor wanneer wordt gevraagd of wij wat me ters willen inleveren om die zaak verkeerstechnisch sluitend te maken. Maar niet twee of drie scheepslengten tegelijk. Want dan moet je ook praten over al ternatieve ligplaatsen en andere voorzieningen voor de schippers en hun gezin." Die parkeerplaatsen vormen bij zaak voor De Meijer. „Ja, als je daarover begint...Kom 's mor gens voor negen uur bij die Ka naalarm, aan de Herengracht of de Oostkolk en alle parkeer plaatsen worden al ingenomen door mensen van de banken, van de middenstand en aanverwan te bedrijven. En wat die ligplaat sen aan de Axelsedam betreft: de actieve schipper ligt daar nu nog niet, maar wanneer die oude schepen die er wél liggen straks naar de sloop gaan, willen die mensen daar heel graag afme ren. Die ruimte moetje ze laten." Volgens de schippers hebben ze afgelopen tientallen jaren in Terneuzen alleen maar ligplaat sen moeten inleveren. En er niks voor terug gekregen. De Meijer: „Nu de Kegelkade voor de Mid- densluis verdwijnt, zou daar weer wat ruimte ontstaan. Maar dat is voor een schippersgezin toch geen aantrekkelijke locatie zeker? Overal in Nederland zie je dat in en om de binnensteden extra voorzieningen voor de bin nenvaart worden getroffen. Al leen in Terneuzen wordt de zaak verder aangetast." „Weet je wat ze moeten doen", zegt een schipper met noord'lijk accent op de beurs, „ze moeten die olieboten daar allemaal weg halen uit die Oostelijke Kanaal arm. Weg ermee. En natuurlijk die sloopschepen. Ook weg. Dan heb je ruimte zat en kun je wel wat schipperen met de ligplaat sen. Die oliehandel...wat doet die daar? Die kan best verderop op het Kanaal." Voorzitter W. H. Broekhuysen van de stichting Noordstraat- promenade, de middenstand dus: „Het wordt allemaal een beetje teveel toegespitst op die extra parkeerplaatsen. Natuur lijk willen we dat aantal uitbrei den. Aan de kant van de Oost kolk, Herengracht en bij het Schuttershof is er een schreeu wend gebrek aan. Maar waar over we hier in de eerste plaats praten, is de doortrekking van de rondweg. Hoe doe je dat en wat levert dat dan op. Nou, dat kan bijvoorbeeld extra parkeer plaatsen opleveren. Plus een zo vurig gewenste doortrekking van de promenade, zodat er een wat logischer verband ontstaat tussen de Noordstraat en de Axelsestraat. Je moet het ook zien in het licht van andere ont wikkelingen in de binnenstad. De reconstructie van de Markt zit er bijvoorbeeld aan te komen. Dat kost wat parkeerplaatsen, De Oostelijke Kanaalarm in Terneuzen: aantrekkelijke ligplaatsen, met de voorzieningen dichtbij foto Camile Schelstraete) die je elders weer terug moet zien te krijgen." Wethouder Van Rooijen laat het even allemaal heel rustig op zich afkomen. Z'n voorganger, de huidige VVD-fractievoorzitter W. Gosselaar, somde de voorde len van het (gedeeltelijk) dem pen van de Oostelijke Kanaal arm in de raadscommissie van half april al op: een veiligere ver keersafwikkeling, de winst van pakweg honderd parkeerplaat sen en voetgangersvriendelijke maatregelen. Maar met Gosse laar beseft Van Rooijen ook best dat de schippers voor behoud van hun 'mooiste' ligplaatsen vechten. „Daarom ook zitten we nog steeds in een stadium van het aftasten van de mogelijkhe den, van eikaars mening. Laten we wel zijn: er moet iets gebeu ren, want de verkeersstromen zijn vooral irf de piekuren niet meer te doen. Voor de stadsont wikkeling is aanpassing van dit (belangrijke) onderdeel van de binnenstad een prima zaak. Je krijgt als het ware verschillende blokken, met het ABC-complex aan de ene kant van de stad, ont wikkelingen op en om de Markt en op de Kop van de Noord straat en Axelsestraat. Het kan de aantrekkingskracht alleen maar vergroten." Van Rooijen wil met de schip pers best praten over het ge bruik van de kaderuimte, over herindeling van de ligplaatsen en over alternatieven. De Meijer vindt dat prima. „Maar het is al lemaal nog zo vaag..." En in zijn burgemeesterskamer houdt drs Barbé de lippen op el kaar. Goed, hij heeft de PvdA een paar maanden terug tijdens een commissievergadering be loofd nogeens te laten becijferen hoe duur zo'n 'overkluizing' van de Oostelijke Kanaalarm dan wel zou zijn. Maar Van Rooijen peinst daar niet eens over. Dat wordt een miljoenenzaak. Veel en veel te duur!" En die schippers op de beurs en in een van 'hun cafés'; „Leuk be- leidje hè? Het internaat komt vlakbij de binnenstad, het schip- persschooltje blijft bestaan - en dat is ook zo aan te lopen - en de beurs is er al. Alleen de schip pers halen ze weg uit het stads centrum... Want Terneuzen moet immers zonodig centrum gemeente worden, lekker aan trekkelijk voor iedereen. Behal ve voor ons?!" Wout Bareman TERNEUZEN - H. D. J. Wolfens berger heeft een kleine alinea nodig voor het omschrijven van de twee functies waar hij per 1 augustus officieel afscheid van neemt: adjunct-hoofd van de af deling Regionale Beleidszaken bij het Directoraat-Generaal Scheepvaart en Maritieme Za ken regio Scheldemond en Ha venmeester van het Haven schap Terneuzen. Als eerste stuurman grote handelsvaart vestigde hij zich in 1963 na na ruim dertien jaar op zee als ad junct-commissaris bij het loodswezen in IJmuiden. Via Vlissingen belandde hij in 1967 in Terneuzen waar hij De Vries opvolgde als commissaris van het Loodswezen, Betonning, Be- bakening en Verlichting. Bij de eerder opgesomde rij ti tels ontbreekt anno 1990 het loodswezen. Sinds de privatise ring van deze dienst in septem ber 1988 zijn alle formele banden ermee verbroken. In zijn 27-jari- ambtelijke loopbaan Wol fensberger maakte Wolfensber ger heel wat veranderingen mee. Nu staat hij aan de vooravond van zijn uittreden op zestigjari- leeftijd. Hij heeft nog heel wat zaken op zijn verlanglijstje die gerealiseerd zouden moeten worden op het terrein waarvoor hij verantwoordelijk is: het ma ritiem begeleiden van de scheep vaart op een veilige en verant woordde wijze. De officiële inge bruikname van de Westerschel- de Radarketen volgend jaar loopt hij mis. Toch in de VUT? Wolfensberger: „Het lijkt een te genstrijdigheid. Enerzijds nog vol zitten met plannen en visies, anderzijds vroegtijdig afhaken. Een reden? Wellicht wel. Het Di rectoraat Scheepvaart en Mari time Zaken (DGSM) werkt zo verschrikkelijk moeizaam, zo centralistisch. Pas op, Terneu zen en Vlissingen zijn goed werkende units met een goede verstandhouding naar Rijkswa terstaat (RWS). Maar wat in Rijswijk wel functioneert hoeft nog niet te werken in de praktijk op het Kanaal Gent-Terneuzen. Daarbij is men erg veel met zich zelf bezig en vergeet dat men een dienstverlenende taak heeft." Het blijkt dat Wolfensberger verder kijkt dan de ambtelijke wereld waarin hij vertoeft. In een nog niet zo ver verleden bad RWS het nautisch beheer over de vaarwegen en alles daar omheen. Het werd een staat in de staat genoemd. Het Loodswe zen, onderdeel van de marine, zorgde rond en in die vaarwegen voor het loodsen, de betonning, bebakening en de verlichting. In de jaren zeventig liep het motto 'eenheid van maritiem bestuur' van stapel. Gevolg was dat men de nautische taken van rijkswa terstaat wilde koppelen aan die van het loodswezen. Het loods wezen had zich inmiddels losge maakt van de marine en droeg inmiddels de naam Scheepvaart en Maritieme zaken. Het samen voegen van de taken van beide lichamen was niet zo eenvoudig. De machtige rijkswaterstaat koppelen aan de eigengereide loodsdienst leek voorshands al tot mislukken gedoemd. Toch kwam begin jaren tachtig DGSM tot stand. Eén operatio nele dienst op het Kanaal. Wolfensberger: „En wat ons ge bied betreft werd al direct een foute beslissing genomen. De operationele bediening van slui zen en bruggen bleef in handen van rijkswaterstaat. Een schip dat door het kanaal vaart heeft met twee lichamen te maken: DGSM en rijkswaterstaat. Weg eenheid maritiem bestuur!" Deze twee-eenheid blijkt ook uit het feit dat rijkswaterstaat naast de verkeerspost op de ha- vendam - waar er nu zelfs al twee staan omdat de oorspronkelijke toren slechts een tijdelijk karak ter droeg - voor de bediening van de drie sluizen in Terneuzen een eigen toren heeft gebouwd op de kade van de Middensluis. Volgens het vertrekkende ad junct-hoofd onnodig duur en te vermijden als er één operatione le dienst was geweest. Voorbeelden zoals het wel moet liggen voor het grijpen: de Wa terweg wordt geregeld door Rot terdam en op het Noordzeeka naal zit men ook op één lijn. Wol fensberger. die nu kennelijk zijn stokpaardje berijdt, gaat en thousiast verder. „Op het ka naal Gent-Temeuzen zitten we door het Havenschap al op de goede koers. De door mij beoog de ene operationele dienst heeft als hoofddoel het veilig laten verlopen van het scheepvaart verkeer, dus puur nautisch be heer van het vaarwater. Zij zou een soort onafhankelijke werk maatschappij kunnen zijn met een raad van toezicht zoals het bedrijfsleven dat kent. Die raad van toezicht zou alleen in actie komen wanneer er problemen zijn." Met deze stellingname wordt een korte lijn naar de 'werkvloer' voorgestaan, om te voorkomen dat een Directeur-Generaal, om geven door een wolk van ambte naren die allemaal willen mee denken, de Haagse gedachte denkt te kunnen lanceren in een complex gebied met een grens overschrijdend kanaal. H. D. J. Wolfensberger kan nu nog genieten van het uitzicht op de Terneuzense haven (foto Camile Schelstraete) In de wandelgangen wordt fluis terend gesproken over Eure- gio's. Grensoverschrijdende ge bieden die dezelfde belangen hebben. Zo'n regio is ongetwij feld de kanaalzone tussen Gent en Terneuzen. De haven van Antwerpen zou als grootste van de drie trachten de beide kleine re onder te sneeuwen. En met landelijke organisaties als DGSM en/of rijkswaterstaat over de grenzen heen een Eure- gio vormen is al helemaal on denkbaar. De kleine voorgestel de werkmaatschappij maakt een dergelijke Euregio wel haal baar. Dergelijke regio's zouden moeten opereren met een grote mate van zelfstandigheid. Er zijn nog meer zaken waarvan Wolfensberger meent dat ze bin nen de kortst mogelijke tijd moeten worden gerealiseerd. Noodzakelijk is zeker de radar beveiliging van de Braakman haven. De Westerschelde Radar keten kan niet niet in deze haven 'kijken', waar regelmatig sche pen met gevaarlijke lading aan boord in en uit varen. Er ligt een plan klaar, maar de drie in het geding zijnde partijen: DGSM, Havenschap en Dow Chemical als gebruiker van de haven, ko men financieel nog niet tot eén akkoord. In de nieuwe verkeers post is echter al ruimte gelaten om de installatie te kunnen in passen. Dan de westelijke doorvaarten onder de bruggen van het ka naal. In het begin was onder doorvaart helemaal niet moge lijk. Maar in de loop der jaren is al zeventig miljoen uitgegeven om dit te bewerkstelligen. Bij een openstaande brug krijgen de richting Gent varende schippers nog steeds een rood licht voorge schoteld en moeten ze blijven wachten tot de brug weer in rust is. Daardoor ontstaan vaak ge vaarlijke situaties. Als laatste punt staat op zijn verlanglijstje een goede aandui ding van de sluis-as. Met name voor de lege bulkcarriers en au toschepen is die haast onmis baar. De realisering ervan door middel van een lichtbron ligt al panklaar. In een stuk van Verkeer en Wa terstaat werd ooit eens gespro ken over Rotterdam, Amster dam en de overige visssers- en veerhavens van Nederland. Wol fensberger reageerde ziedend op deze,kleinerende opmerking die ook Terneuzen betrof. Gevolg was dat hij zijn dienst nu tabel len laat maken waaruit blijkt dat Terneuzen nog altijd de der de haven van Nederland is. Ze geven ook aan dat in 1989 de ver keerspost Terneuzen ruim 107.000 maal een schip aan de lijn had, sleepboten, vissers schepen en jachten niet meege teld. De Terneuzense sluizen kregen 70.529 pasasages te ver werken, tegenover IJmuiden slechts 51.587, waarbij dit laat ste aantal nog wordt wordt ge flatteerd door recreatievaart. De tabellen laat hij achter op plaat sen waar ze mensen van andere gedachten af kunnen helpen. Van de voormalige wacht bij de oude sleepbootsteiger verhuisde commissaris Wolfensberger met de loods wacht na enkele jaren naar de huidige lokatie, waar zijn titel veranderde in inspec teur. Vervolgens maakte hij de privatisering nog mee, die hij een belangrijke verandering noemt. Juist de loodsdienst meemt een aparte plaats in zijn hart in, ook al was het niet altijd eenvoudig te schipperen wan neer het ging om conflictjes bin nen de dienst. Loodsen zijn van oudsher egotrippers, kleine zelf standigen, maar als groep altijd loyaal. „De privatisering heeft de dienstverlening op het ka naal alleen maar verbeterd. Daarbij moet gesteld worden dat er nu ook meer loodsen zijn dan de maximaal 21 waarmee wij het destijds moesten doen," aldus de vroegere inspecteur. Wolfensberger, nu nog genie tend van het uitzicht vanuit zijn kantoor zal de waterkant mis sen. Hij was er van jongsaf mee bezig, hoewel zijn afkomst elke band mist met de scheepvaart. Hij is wellicht daardoor niet de man die nu met bootjes speelt, een jachtje heeft of een pet draagt met een anker erop. Don derdag 14 juni neemt hij af scheid van zijn medewerkers en relaties met een receptie in het Churchill Hotel tussen 15.00 en 17.00 uur. O O In Belgisch Vlaanderen woedt een kleurenoorlog op ministerieel ni veau. De Vlaamse verkeersminister J. Sauwens wil namelijk dol graag zwart-geél gekleurde stoplichtpalen in zijn gebied, maar zijn nationale baas, J. L. Dehaene prefereert ze zoals ze nu zijn, gewoon rood-wit. Het gaat in totaal om ruim 12.000 verkeerspalen. ivaarvan een verf- beurt zo'n honderzeventig miljoen frank bijna 9,5 miljoen gulden kost. Volgens Sauwens brengt zijn kleurrijk idee geen extra kosten mee, omdat het toch tijd is voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Ech ter, deskundigen zijn van oordeel dat het verven in zwart-geel duur der zal idtpakken dan louter het bijschilderèn van het traditionele rood-wit. Sautvens is toch van plan Vlaams getinte plannen door te zetten, zo heeft hij bij de Vlaamse Raad aangekondigd. Zijn inzet is niet het nationale aspect (zwart-geel en om de zoveel minuten rood, oftewel de Belgische vlag) maar vooral de 'verhoging van de verkeersveilig heid'. De Vlaamse verkeersminister meent dat zijn kleur opvallen der is, waardoor er minder ongelukken zouden gebeuren. Verkeers- deskundige R. Poté ziet daar geen brood in. Volgens hem gaat het om de lichten, 'en niet om een betere zichtbaarheid van de paal'. De nationale regering buigt zich momenteel over deze zaak om te bekijken of het mogelijk is deze maas in de wet te dichten, waardoor de tooi van de Belgische verkeerspalen louter rood-wit mag zijn. De Vlaming J. P. van Rossem mag het lichaam van zijn overleden echtgenote begraven in een diepvriesgraf op het kerkhof van de Oostvlaamse gemeente Knesselare. Uit dankbaarheid schonk Van Rossem de plaats 250.000 frank (ruim tienduizend gulden). Brugge en verschillende andere gemeenten uit deze regio hadden het bizar re verzoek van de Vlaming eerder geweigerd. Maar er dreigt nu als nog een kink in de kabel te komen voor Van Rossem. Provinciegou verneur H. Balthazar heeft namelijk het betreffende collegebesluit van Knesselare opgevraagd. Naar verluidt is dit niet gebruikelijk. Balthazar kan de beslissing volgens de Belgische regels verbreken of vernietigen. Het is nog niet duidelijk of de toestemming van de ge meente Knesselare aan Van Rossem voor de bouw van het conserve rende graf door dit initiatief van de gouverneur in de ijskast zal be elden. De echtgenote van de Oostvlaming wacht al sinds eind de cember 1989 op haar laatste rustplaats. De dierentuin in Antwerpen is op zoek naar creatievélingen. Vorige week beviel okapimoeder Danae van een fors mannetjesjong van 22 kilo, maar de verzorgers van de Zoo weten geen passende naam be ginnend met een R te bedenken. Het zoeken naar de juiste naam mag niet worden afgedaan als een wissewasje, want de okapi is één van de weinige dieren die prompt reageert als hij wordt geroepen. De verzorgers kunnen overigens wel een heel lijstje namen gebrui ken. Okapi Lieve kan namelijk ieder moment een jong werpen. Er wordt gehoopt op een wijfje, aangezien het internationaal kweek- programma (met Antwerpen als wereldleidereen tekort heeft aan okapivrouwtjes. WESTDORPE - Westdorpe viert zaterdag 9 juni het eerste lustrum van de Graafjansfees- ten. Ongeveer 25 verenigingen en de plaatselijke middenstand toveren tussen 9.00 en 15.00 uur de Dijk om tot feeststraat. Er is een rommelmarkt en in de Gra vin wordt een 24-uurs dartma rathon gehouden, waarvan de opbrengst bestemd is voor de Ronald Mac Donald-stichting. Ook de evenementencommissie, bestaande uit Regina de Smet- TERNEUZEN - „Er is steeds meer werk in de wegenbouw en daarom is de vraag naar jonge, goed opgeleide wegenbouwers erg groot." Dat stelt de Stichting Samenwerkingsverband Prak tijkopleidingen Grond-, Water-, Spoor- en Wegenbouw (SPG). Een speciaal ingerichte informa tiebus van de SPG staat vrijdag ochtend van tien tot twaalf uur voor het arbeidsbureau in Ter neuzen. De SPG omvat een dertiental wegenbouwbedrijven die met el kaar zorg dragen voor goed op geleide vaklieden. Een leerling werkt vier dagen in dienst van een SPG-bedrijf en krijgt de vijf de dag les in vaktechniek op de streekschool. In de informatie bus zijn specifieke inlichtingen verkrijgbaar omtrent de werk- opleidingeh van de stichting en het daaraan verbonden loon. MIDDELBURG - In Middelburg zijn zater dag 9 juni tussen 11.00 en 17.00 uur drie oude stadstuinen voor het pu bliek opengesteld. De tuinen worden voor die gelegenheid opgesierd met een dertigtal beel den, van kunstenaars uit Zeeland en daarbui ten. Deze 'open tuin' is een activiteit van een al en kele jaren bestaande club van tuinliefhebbers, die onder de naam 'Zeeuws Haagje' ope reert. De opengestelde tuinen zijn te vinden op de adressen Vismarkt 1, Spanjaardstraat 49 en Rouaansekaai 17 (in gang Bellinkplein). De tentoongestelde beel den zijn van Anita Dek ker, Hansje den Hollan der, Juul Kortekaas en Gerda Rutters uit Mid delburg, Renee Jansen uit Pijnacker, Joke Rol- daan uit Rotterdam en Rosemary Thöne uit Heerhugowaard. van Swael, Peter de Smet, Fred dy van den Abeele en Sonny Pluym heeft een rommelkraam, waarvan de opbrengst naar de Daniël den Hoed-kliniek gaat. De scoutinggroep Wewekabo heeft een groot luchtkussen op gesteld en bij de peuterspeelzaal Olleke Bolleke kunnen de klein tjes zich laten grimeren. Verder zijn er allerlei versnaperingen te koop, er staat een grabbelton en er wordt een ballonwedstrijd ge houden. Op het parkeerterrin bij 't Oude Raedhuys verhandelen kinderen van de bsisschool over tollig speelgoed, 's Avonds is er in 't Oude Raedhuys een bal met het orkest Yamnke Doodle Ses sion en in De Gravin speelt de band Rubber Soul muziek uit de jaren zestig. In De Tukker wordt Graafjansmuziek ten gehore ge bracht. Vrijdagavond verricht CDA- raadslid Lucien van Waes in De Gravin de trekking van de Graafjansloterij, waarvan de op brengst is bestemd voor de deel nemende verenigingen. MIDDELBURG - De Natuur Vereniging Walcheren houdt za terdag 16 juni een fietsexcursie over en langs de Walcherse bloe- mendijken. De tocht bgeint om 14.00 uur op het NS-parkeerter- rein in Middelburg en gaat via Nieuw- en Sint Joosland naar Rammekens en vervolgens via Oudedorp en Kleverskerke te rug naar Middelburg. De leiding is in handen van Karei Begeer. Deelname staat open voor leden van de vereniging en andere be langstellenden. CLINGE - Dinsdagavond is in Clinge de 24e avondwandelvier daagse van start gegaan. Ruim tweehonderd wandelaars ver trokken vanaf het gemeen schapscentrum Malpertuus voor een tocht van tien of vijf ki lometer naar keuze. Organisator Frans Plasschaert was enigszins teleurgesteld over het gering aantal deelnemers. „Het aantal wandelaars is vijftig minder in vergelijking met vorig jaar. We zien het aantal deelne mers jaarlijks dalen. De moed zakt een beetje in de schoenen." De eerste wandeltocht bracht de deelnemers door het polderland schap rondom Clinge. De twee de avond gaan de wandelaars door het waterwingebied van de waterleidingmaatschappij. Vrij dagavond, de slotavond van de vierdaagse, zullen de wande laars worden verwelkomd door de sportwethouder van de ge meente Hulst. Ook de fanfare Weldoen door Vermaak zal de wandelaars tijdens de laatste ki lometer begeleiden naar het ge meenschapscentrum Malper tuus.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 41