PZC Dagje nagelbijten voor Onno Ruding Eerste Kamer mag weer laten zien wat ze waard is 'Tsjernobyl' nog steeds merkbaar in Scandinavië opinie en achtergrond 4 Ontwikkelingen Oost-Europa hebben proces versneld ZATERDAG 28 APRIL 1990 Sneller 1KIESKREATIEF KIES BRABANTS CONSERVATORIUM toelatingsexamens eind mei/begm juni UT DKR KUNSThN Verwachtingen Fraudegevoelig Top Dublin bepaalt EG-toekomst (Van onze correspondent Hans de Bruijn in Brussel) Oorspronkelijk was de spe ciale topconferentie van het (Franse) staatshoofd en de regeringsleiders van de EG, za terdag in Dublin, vooral be doeld om te kunnen praten over de gevolgen van de Duitse een wording voor de Europese Ge meenschap. Maar de ontwikkelingen gaan snel en het lijkt erop dat de da me en twaalf heren het Duitse hoofdstuk al snel kunnen dichts laan. De plannen om van de EG een economische, monetaire en ook politieke unie te maken zul len meer aandacht opeisen. Ook de relatie met de landen in Oost-Europa staat op de agen da. De regeringsleiders zijn voor de hereniging en voor het opnemen van de huidige DDR in de EG, zonder wijziging van het EG-ver- drag. Voor exacte afspraken is het nog te vroeg. Niemand kent de economische gevolgen. Maar men wil het de Duitsers niet moeilijk maken. De Europese Commissie heeft een nota over eenwording en toetreding opgesteld, die overal goed is ontvangen. Daarin is sprake van drie fasen, waarin het nieuwe Duitsland zich gelei delijk eerst economisch en daar na ook staatkundig aan de Euro pese regels aanpast. Dr. Onno Ruding gaat een spannend weekend tegemoet. De regeringslei ders van de EG zullen van daag (zaterdag) in Dublin bespreken of de Nederland se oud-minister van finan ciën de eerste directeur zal worden van de nieuwe Eu ropese Bank voor Wederop bouw en Ontwikkeling van Oost-Europa. Tevens zal duidelijk kunnen worden of Amsterdam nog kans maakt om de vestiging van die nieuwe bank, goed voor een paar honderd ba nen, in de wacht te slepen. In EG-kringen worden echter Rudings kansen, noch die van Amsterdam erg hoog aangeslagen, ondanks het optimisme in Den Haag. Hoe capabel Ruding en hoe ideaal Amsterdam in de ogen van de Haagse regeer ders ook zijn, het kleine Ne derland moet in de strijd om deze vette posten opboksen tegen grote machten. „Het zou onverteerbaar zijn als we niets kregen", zegt Den Haag. Maar men houdt er se rieus rekening mee. In feite gaat het om een Frans-Nederlandse strijd. Nederland heeft Ruding en Amsterdam, Frankrijk had Parijs en heeft Jacques Atta- li. Hij is de economisch advi seur van president Mitter rand. In een slimme zet heeft de Franse regering eind vori ge week besloten Parijs 'op te geven' en de kandidatuur van Londen te steunen. Frankrijk vraagt dus niets. Frankrijk eist. En daar kan Nederland weinig tegen doen. De kansen van Enge land, dat geen enkele Euro pese instelling herbergt, lij ken voorts wel erg groot. Oud-minister Onno Ruding: ja...nee/ ja...nee? In de eerste draagt de Bondsre publiek de last van de hereni ging, maar zodra het grote Duitsland in de EG zit kan het de hand ophouden voor steun uit de Europese landbouw-, so ciale en regionale fondsen. Er wordt gesproken over extra kos ten van rond f.12 miljard per jaar. De regeringsleiders zullen moe ten zeggen of zij de Westduitsers nu al willen helpen 'als bewijs van broederschap' (aldus De- lors). Daar zouden de meevallers (.10 miljard gulden?) op de EG- landbouwbegroting voor ge bruikt kunnen worden. In elk geval willen de twaalf via de Europese Commissie vanaf het begin bij de Duits-Duitse be sprekingen betrokken worden. „Duitsland moet in alle fasen van de ondei.iandelingen met de EG overleg plegen", zei Com missie-president Delors deze week. Ook aan de relatie met de Oost- europese landen zal de top niet veel woorden besteden. Op het onstabiele Roemenië na zijn met alle landen handels- en sa menwerkingsakkoorden geslo ten. De twaalf zullen zich uit spreken voor verdieping van die relatie door verdergaande 'asso ciatie-akkoorden'. Vooral daarover gaat deze top. Door de gebeurtenissen in Oost-Europa gedwongen is de procedure voor de Europese eco nomische, monetaire en politie ke eenwording, die pas op de EG-top van eind juni (ook in Du blin) verwacht werd, versneld. Voorstellen van Italië en Frank rijk om de 'intergouvernemente le conferentie' over de economi sche en monetaire unie (EMU), die in december begint, te ver vroegen hebben het in de EG niet gehaald. Dat moet ertoe lei den dat de twaalf hun econo misch en monetair beleid in el kaar schuiven, dat er straks een centrale Europese bank komt die het monetair beleid uitvoert, en als laatste fase ook een Euro pese munt (de ECU) waarmee men overal kan betalen. Dat doel was al bekend, maar door de gebeurtenissen in Oost- Europa is de noodzaak het snel te doen toegenomen. Eerst dacht tien jaar nodig te hebben, nu wil men de belangrijkste de len al in 1994 van kracht laten worden. Maar met economische en mo netaire eenwording is Europa er nog niet. Economische integra tie zonder nauwe politieke sa menwerking, zal de samenhang van Europa schaden, waar schuwt Delors. „We moeten die economische unie op beton en niet op zand bouwen", zegt hij. De Europese Gemeenschap is nog teveel een economische ge meenschap. Over buitenlands politieke kwesties overleggen de twaalf wel, maar een echt Euro pees politiek beleid is er niet. Daarom moet er naast de mone taire een Europese politieke unie (EPU) komen. De regeringsleiders zullen nu be sluiten om ook aan de politieke unie een conferentie te wijden, parallel aan die over de EMU. Beide zouden eind '91 klaar moe ten zijn, zodat beide unies eind 1992, gelijk met de vrije markt, in werking kunnen treden. „De twaalf moeten hun trouwbe lofte hernieuwen", zegt Delors. Vanaf de oprichting van de EG in 1958 is immers al sprake van verdergaande integratie op eco nomisch en politiek gebied. Maar niet eerder in de ruim 30- jarige EG-geschiedenis was de tijd er zo rijp voor. De Europese Politieke Samen werking (EPS), waarin de twaalf nu hun buitenlandse politiek coördineren, moet in EG-organi- satie worden opgenomen. En dus zal de Europese Commissie ook op die terreinen met initia tieven moeten kunnen komen. Sommigen vinden echter dat de Commissie zo teveel macht naar zich toetrekt. Een huiver die toe neemt door pleidooien, zoals die van Frangois Mitterrand, Hel mut Kohl en de Belgische rege ring, om de EG ook zeggenschap te geven over defensie en veilig heidszaken. Atlantici (met name in Londen en Den Haag) vrezen een uithol ling van de Navo, en van de band met de VS. Niet ten onrechte, omdat vooral Parijs nooit ver heeld heeft dat het een Europese defensie wil die op eigen benen staat. En onder Franse (nucleai re) leiding. Dan is er 'het democratische te kort'. In een monetaire en poli tieke unie zal de beslismacht van de nationale regeringen en parlementen naar 'Brussel' ver schuiven. Maar dan moet de de mocratische controle daarop mee-verschuiven. Dat is nu nog niet het geval. Dat betekent meer bevoegdhe den van het Europarlement, dat die controlerende taak van de parlementen moet overnemen. Hoe is nog onduidelijk, daar is de regeringsconferentie voor. Maar zonder die controle zijn EMU of EPU onhaalbaar, zo zegt Delors. Natuurlijk zijn vooral de Britten tegen deze plannen voor een ver dergaande Europese integratie. Premier Thatcher wil geen EMU en nogg minder een politieke unie, die de soevereiniteit van de Britse natie nog meer zal aange tasten dan nu al via de EG ge beurt. Tegen de twee conferenties kan zij zich niet verzetten. De andere elf hebben bovendien herhaal delijk laten weten desnoods zon der de Britten de weg naar de economische en monetaire unie te zullen inslaan. Londen kan die trein niet meer stoppen. Maar voor de politieke unie moet het EG-verdrag gewijzigd worden. Dat vereist unanimiteit en geeft Thatcher een veto. Maar 'Brussel' put hoop uit de verkla ring van minister Hurd (buiten landse zaken), dat Londen con structief zal meedoen aan de on derhandelingen. Dublin aan de Liffey, dit weekend ontmoetingsplaats Europese leiders (foto Bord Faïlte Tweedeling treft vooral vrouwen Mensen met een goede op leiding gaan een toe komst tegemoet met goedbe taalde banen en veel maat schappelijke invloed. Mensen die weinig of niet opgeleid zijn krijgen de slechte en laagbe taalde banen met heel weinig invloed. Tenminste, als ze al een baan vinden. Zo ontstaat er een tweedeling in onze sa menleving. Ook is er sprake van een groeiende tweedeling tussen oud en jong, of tussen Nederlanders en buitenlan ders, of tussen mensen die be taald werk doen of niet. Er zijn zo nog wel meer tweedelingen - eigenlijk is meerdeling een beter woord - in onze samenle ving aan te wijzen. Binnen of achter deze meerde- lingen wordt nog weer een tweedeling zichtbaar, namelijk die tussen mannen en vrou wen. Of vrouwen nu hoog- of laaggeschoold zijn, oud of jong, Nederlands of buitenlands, be taald werk doen of niet: hun verhaal is anders dan dat van mannen. En hun verhaal pakt meestal slechter uit. De slechte positie van vrouwen op de arbeidsmarkt heeft alles te maken met de traditionele 'rolverdeling tussen vrouwen en mannen. Vrouwen doen het huishouden en mannen verdie nen de kost. Die rolverdeling is het gevolg van de cultuur waar in we opgevoed zijn. We erva ren het als natuurlijk, dat vrou wen het verzorgende werk doen en mannen het werk bui tenshuis. Om het voor alle vrouwen mogelijk te maken om thuis haar werk te doen is het kostwinnersprincipe ont staan. Een man verdient ge noeg inkomen om zijn hele ge zin te onderhouden. Deze verdeling tussen vrouwen en mannen is jarenlang tot ve ler tevredenheid in stand ge- Tekening Arend van Dam uit DIS K-brochure) Advertentie Aanmelding: houden. Vrouwen hebben aan het huishouden, de opvoeding van kinderen en het vrijwillige werk meer dan een vole dag taak. Ze verzetten veel werk, dat niet alleen hun gezin, maar ook de maatschappij ten goede komt. Geconcludeerd mag worden, dat via het kostwin nersbeginsel onze samenleving op een eenvoudige manier er van verzekerd is, dat zowel het produktieve als het verzorgen de werk wordt gedaan. De rol verdeling tussen mannen en vrouwen komt iedereen ten goede. Veel mensen ervaren dat ook zo. Maar anderen vinden dat dit systeem grote nadelen heeft en risico's met zich meebrengt. Want als de partner overlijdt of als gehuwden scheiden, blijkt het kostwinnersbeginsel zich tegen de vrouw te keren. Wan neer vrouwen geen eigen inko men verdienen moeten ze in die situaties vaak een beroep doen op een bijstandsuitkering. Dit is een minimum-uitkering. Het is de bedoeling, dat je er net van kunt leven. De praktijk is, dat mensen op den lange duur niet kunnen leven van een uit kering. Deze vrouwen lopen dan het risico te verarmen. Het is dan ook niet toevallig, dat de bijstandswet een 'vrou- wenwet' wordt genoemd. Ook de grote groep vrouwen die niet trouwt heeft last van dat kost winnersbeginsel. Want omdat de norm is dat vrouwen trou wen en onbetaald werk doen, wordt betaalde arbeid door vrouwen vaak nog gezien als een bijverdienste. Vrouwen werk wordt dan ook slecht be taald. Verder maken werkende vrouwen vrijwel geen carrière. Slechts 2,5 procent van hen is te vinden in hogere functies. De maatschappij is er nog niet op ingericht dat vrouwen eco nomisch zelfstandig zijn. Dat is pijnlijk, mede omdat de tradi tionele rolverdeling door een steeds grotere groep vrouwen niet meer als ideaal gezien wordt. De gezinnen en ook de wonin gen worden steeds kleiner en vragen minder inzet in verzor gend werk. Vrouwen houden daardoor energie over om niet alleen de verzorgende kanten van zichzelf te ontwikkelen, maar ook hele andere. Veel jon gere vrouwen willen daarom betaald werk, niet langer af hankelijk zijn van een kostwin ner en zich in betaald werk ont plooien. Onderzoek in opdracht van de Emancipatieraad heeft ge leerd, dat 85 procent van de meisjes van ongeveer 14 jaar la ter betaald en onbetaald werk wil combineren. Die meisjes zullen dat trouwens ook wel merken, omdat zij vanaf 1990 geacht worden in eigen levens onderhoud te kunnen voorzien. Ook een meerderheid van de jonge jongens, namelijk 67 pro cent, ziet als toekomstideaal dat ze niet alleen kostwinner zijn. Jongens willen hun taak in de opvoeding van kinderen en de huishouding op zich nemen. In toenemende mate willen jongeren het werk en de taken eerlijker delen. Maar onze sa menleving is onvoldoende in gesteld op het verlangen van vrouwen om economisch zelf standig te zijn. Ook het verlan gen van mannen om invulling te geven aan de direct verzor gende kant van hun vader schap ontmoet maatschappe lijk weerstand. De economie, het bedrijfsleven, het belas tingstelsel, de uitkeringsin stanties en de cultuur zijn inge richt volgens de traditionele mannen- en vrouwenpatronen. Er zal dan ook nog veel moeten veranderen. Over de mogelijke richtingen van die veranderingen bestaan veel vragen. Zou het inkomens stelsel niet meer geïndividuali seerd moeten worden? Zou het betaalde en onbetaalde werk niet beter verdeeld kunnen worden? Vormt een geleidelij ke invoering van een basisin komen voor iedereen een begaanbare weg? Laten meer en goedkope vormen van kin deropvang de kansen van vrou wen voor het doen van betaald werk stijgen? Kan het herwaar deren van andere leefverban den naast het gezin de culture le omslag vergemakkelijken, die nodig is voor het herwaar deren van zowel betaald als on betaald werk? Vragen, waar we samen het antwoord op moe ten vinden. Wat hebben kerken hier nu mee te maken? Waar christe nen en hun kerken onder ogen zien, dat er een groeiende twee deling in onze samenleving aan het ontstaan is, daar moeten ze ook inzien dat binnen die twee deling vrouwen dubbel gepakt worden. Een kerk, die als haar taak ziet om op te komen voor de zwakkeren in de samenle ving, zal dus zeker voor vrou wen dienen op te komen. Maar daarmee bevinden de kerken zich in een pijnlijke situatie. Die slechte positie van vrou wen in de economie heeft im mers direct te maken met de traditionele rolpatronen. Deze hebben zich ook met de steun van de kerken kunnen ontwik kelen. Ze zijn niet alleen deel van ons leven, maar ook van ons geloofsleven. Toch worden wij door de Bijbel geconfronteerd met normen en waarden van solidariteit en ge rechtigheid. Deze vereisen dat christenen en kerken zich in de economische positie van vrou wen verdiepen. Daarom vraagt de DISK, de oe cumenische Dienst in de In dustriële Samenleving vanwe ge de Kerken, jaarlijks aan pa rochies, gemeenten en plaatse lijke kerken om rond 1 mei op een Zondag van de Arbeid aan dacht te geven aan een actueel thema uit de wereld van werk en economie. Dit jaar vormen de negatieve gevolgen van de groeiende tweedeling voor vrouwen het thema van de Zondag van de Arbeid. De Bijbel vertelt van bevrij ding. Ieder mens moet de vrij heid krijgen om zijn of haar ver antwoordelijkheid in de sa menleving waar te maken. Het is niet juist om vrouwen en mannen maar een deel van die verantwoordelijkheid toe te schuiven. Mensen mogen geen knecht zijn van situaties, waar in ze niet de keuze hebben hoe hun mens-zijn in te vullen, maar dat voorgeschreven krij gen. Bij vrouwen leeft het besef dat het mensonwaardig is, dat mannen worden teruggebracht tot kostwinners en vrouwen tot koesteraars. Mannen hebben op het emotionele vlak meer in hun mars dan zij zelf vaak door hebben en vrouwen op het maatschappelijke vlak. Een doorbraak in de traditionele rolpatronen kan vanuit de ker ken herkend worden als bevrij ding tot een vollediger mens zijn. De kerken hebben alle re den om die doorbraak te onder steunen. Jan W. Scheffers. 'De overzijde' van het Binnenhof (foto Roland de BruinIGPD) (Van onze parlementaire redacteur Henri Kruithof Prof.dr. Piet Steenkamp, voorzitter van de Eerste Ka mer, heeft in een interview in deze krant eens gezegd, dat 'zijn' Senaat het laatste woord heeft bij wetgeving. Formeel heeft hij gelijk en in de praktijk heeft de Eerste Kamer dat recht ook enige malen gebruikt. In de komende weken mag de Senaat zijn functie weer waarmaken. De Tweede Kamer gaat aan staande dinsdag akkoord met de aftopping van het reiskosten forfait. Achter dit ingewikkelde begrip gaat een belastingvoor deeltje schuil dat mensen die ver van hun werk wonen, nu nog krijgen. Op het voornemen dat voordeeltje af te schaffen viel vo rig jaar het CDA-VVD-kabinet. In plaats van de afschaffing van het reiskostenforfait, kwam het nieuwe kabinet eind vorig jaar met het voornemen dit belas tingvoordeeltje wat af te toppen. Mensen die meer dan dertig kilo meter van hun werk wonen krij gen minder van 'vadertje staat' terug dan ze gewend waren. Deze maatregel, oorspronkelijk bedoeld om mensen te dwingen dichter bij hun werk te gaan wo nen, heeft al veel commotie ver oorzaakt. Reizigers met het openbaar vervoer worden er ook door gepakt (staatssecretaris Van Amelsvoort bedacht een op lossing); part-time werkende vrouwen zouden onredelijk wor den gediscrimineerd door de maatregel (Van Amelsvoort be dacht opnieuw een oplossing). De Tweede Kamer was vervol gens nog niet helemaal tevreden en wijzigde ook nog hier en daar een detail. Door al deze aanpassingen is de regeling inmiddels zodanig inge wikkeld geworden, dat de uit voerbaarheid volstrekt zoek is. Bovendien is fraude wel erg een voudig geworden, doordat car poolers ook nog een voordeeltje kunnen meepakken. De VVD (van het begin af aan fel tegen stander van de aftopping van het reiskostenforfait) voorspel de dat de Eerste Kamer op grond van de uitvoerbaarheid van de plannen grote moeite met de voorstellen zou hebben. Dat lijkt een terechte verwach ting. De Eerste Kamer heeft als belangrijkste taak nog eens rus tig te kijken naar wetsvoorstel len, die door de politieke hitte van alledag de Tweede Kamer hebben gepasseerd. De Senaat beoordeelt dan nog eens rustig of de wet-in-oprichting uitvoer baar en juridisch consistent is. Er ligt dus een schone taak te wachten voor de 'amateur-poli tici'. Want wat te denken van de bewijsstukken die de belasting plichtige op tafel moet leggen om aan te tonen dat hij (m/v) met het openbaar vervoer reist. Niet alleen een copie van een OV- jaarkaart is geldig bewijsmate riaal, dat is nog eenvoudig. Part-timers mogen ook alle treinkaartjes van een heel jaar overleggen. Voor hen is een OV- jaarkaart namelijk niet voorde lig en dus zullen zij per keer een treinkaartje kopen. Je ziet de inspecteur der belas tingen al voor je. Steekproefsge wijs zal hij een belastingplichti ge uitnodigen aan te tonen dat hij met het openbaar vervoer reisde. Dat bewijs moet hij kun nen leveren om in aanmerking te komen voor een hogere reiskos tenaftrek. De belastingplichtige kan dan niet veel meer doen dan een doos treinkaartjes op het bu reau van de inspecteur omkeren. En deze zal vervolgens schatten of het ongeveer genoeg kaartjes zijn en vervolgens akkoord gaan. Tijd om kaartje voor kaar tje te controleren heeft hij nu eenmaal niet. Tot zover de controleerbaar heid. Echt fraude wordt het wan neer een werkgever 44 cent per kilometer betaalt aan een werk nemer die een collega zegt mee te nemen van en naar zijn woon plaats. Beiden hebben dan geen recht meer op reiskostenaftrek bij de belastingen. Maar als ze besluiten deze belastingvrije vergoeding te delen en allebei met hun eigen auto blijven rij den, zijn ze beiden aanmerkelijk voordeliger uit en is er geen haan die er naar kraait. Het zijn allemaal argumenten die bij de regeringsfracties CDA en PvdA bekend zijn. Zij hebben zich politiek echter inmiddels hevig gebonden aan dit onder werp. Dat de VVD, die haar poli tieke ziel en zaligheid aan het forfait heeft opgehangen, ooit een beetje gelijk zou krijgen, is iets wat CDA en PvdA niet kun nen of zullen accepteren. In de Eerste Kamer wegen de echt politieke argumenten ech ter minder zwaar. Van de 'over zijde van het Binnenhof zijn de eerste voorzichtige geluiden uit het CDA-hoek al te horen: er heersen grote twijfels. CDA en WD hebben in de Senaat nog steeds een forse meerderheid. De kans dat het wetsontwerp daar zal sneuvelen is niet denk beeldig. Het is voor de belastinginspec teurs te hopen dat de argumen ten van uitvoerbaarheid en frau de-gevoeligheid een belangrijke rol gaan spelen. Na de grote be- lastings-vereenvoudigingsope- ratie 'Oort' is inmiddels een nieuwe commissie onder leiding van professor Stevens aan het werk om de belastingen nog ver der te versimpelen. Dan gaat het niet aan nog voordat die com missie de kans heeft gekregen haar eerste voorstellen te doen, onnodige ingewikkelde regelin gen te bedenken, ook heb je je als regeringspartij politiek ge bonden. (Van onze correspondent in Kopenhagen, John Versleijen) De gevolgen van de radioac tieve ramp in Tsjernobyl, precies vier jaar geleden, blij ken in Scandinavië langduriger te zijn dan eerst werd aangeno men. Ruim 14.000 meren in Zwe den zijn nog steeds zó zwaar vergiftigd, dat het volgens ex perts meer dan 30 jaar duurt voordat er weer vis uit kan wor den gegeten. Het zwaarst trof de radioactieve gifwolk, die als milde voorjaars regen in april 1986 grote delen van Noord-Zweden en Noorwe gen vervuilde, de rendierhou- dende Lappen. Deze oerbevol king van Noord-Scandinavië zag in korte tijd haar eeuwenou de bestaansgronden en cultuur grotendeels verdwijnen. Een groot deel van hun trotse kud des moest worden geslacht en vernietigd. Het rendiervlees, ooit een veel gevraagde delicatesse, is mo menteel nauwelijks verkoop baar. De lage marktprijzen dwingen vele Lappen, die de eer ste moeilijke jaren na Tsjerno byl hebben overleefd, alsnog hun bestaan op te geven. Het Zweedse stralingsinstituut FSI rekent ermee dat pas rond het jaar 2000 de situatie voor de Lappen zich kan hebben genor maliseerd. Dan zal ook het ce sium uit de weidegebieden van de rendieren zijn verdwenen. Ve le deskundigen vragen zich ech ter af of er dan nog sprake is van een Lapse bevolkingsgroep, die dank zij haar rendierkuddes haar identiteit kon bewaren, maar nu vaak is aangewezen op sociale bijstand. De radioactieve gifwolk heeft de Zweedse staat tot nu toe ruim een miljard Zweedse kronen, zo'n 350 miljoen gulden, gekost. Daarvan is 50 miljoen gulden uitgekeerd aan de Lappen in de vorm van subsidies, noodvoer en verhuizing van de rendierkud des. Zeker een half miljard Zweedse kronen verloor het Scandinavische land aan wegge bleven toeristen. Zweedse stralingsdeskundigen rekenen ermee dat enkele pro centen van de ontsnapte radio activiteit uit Tsjernobyl in Noord-Scandinavië terecht is gekomen. Nog steeds ligt het stralingsni veau in grote delen van Noord- Scandinavië tienmaal boven het normale peil. De bevolking wordt door de Zweedse overheid dan ook gewaarschuwd geen bessen, paddestoelen of wild uit de geteisterde gebieden te eten. De aanbouw van groentes en fruit wordt ook ontraden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 4