PZC week-in zaterdag 28 april 1990 35 Auto weg Bangkok als dodelijke aidshaard Hoe groot is de kans, dat je hier in Zeeland 's morgens bij het openschuiven van de gordijnen tot de ontdekking moet komen, dat de auto die de avond tevoren zo keurig afgesloten voor de deur langs de stoeprand was geparkeerd er niet meer staat? Cijfers Alarm Topmerken Lokauto's Jacques Cats Groothandel Joy riders Nederland Kees Wiese Politiedepot voor gestolen auto's (foto Bart Molendijk) Hoe veilig staat de heilige koe voor de deur? Het lijkt erop alsof de berichten over het verdwijnen van auto's steeds va ker in de kolommen van de krant verschij nen. De oogst van een paar weken: in de zelfde nacht drie auto's in Vlissingen, een in Wilhelminadorp, een in Zierikzee, in Krabbendijke, Goes en 's Heer Arendsker- ke en nog eens en keer een autodiefstal in Middelburg en in Vlissingen. Een Middelburgse mevrouw viel in korte tijd twee keer in de prijzen. Haar auto werd eerst vanaf het Zusterplein gestolen. Een dag of wat later vond de politie de wa gen in Vlissingen terug. Zoals te verwach ten was bleek de radio eruit te zijn ge sloopt. Maar daarnaast verdwenen er ook nog andere onderdelen. „Belachelijke din gen", meldt de Middelburgse. „Zoals rub beren beschermhoesjes van de pedalen, de binnenverlichting en een ventilatie- rooster". De grootste schadepost werd echter veroorzaakt door het kraken van het dashboard om bij de bedrading te kunnen teneinde zich met de wagen uit de voeten te maken. Totale rekening: dik 5700 gulden. Lering trekkend uit deze ervaring besluit de eigenaresse haar auto (een BMW, een van de bij het grijpgrage gilde geliefde merken naast Mercedes, Volvo en tegen woordig ook Volkswagen, Golf en Opel Kadettj voor alle zekerheid op de Markt te parkeren. Onder een lantaarnpaal. Even ging het goed. Maar op een morgen was het akelig leeg onder die lichtmast. Ook nu weer werd de wagen later in Vlissingen teruggevonden. En het laat zich raden hoe de auto erbij stond: precies, radio eruit, het dashboard op dezelfde wijze gekraakt en- merkwaardigerwijs ook deze keer pe dalen zonder rubber bekleding. Repara tiekosten zo'n vier mille. „Je zou er moe deloos van worden", zegt ze. „Ik kan toch moeilijk die auto meenemen naar m'n slaapkamer". Hoe veilig staat die heilige koe voor de deur? We stellen die vraag nu maar eens op het Zeeuws Bureau Voorkoming Mis drijven, waar het fenomeen van de auto diefstal warempel niet eens als item op het programma blijkt te staan. Dat komt, legt Dick Visser van dit bureau uit, omdat het verschijnsel autodiefstal cijfermatig laag scoort in deze provincie. De laatste cijfers, die Visser beschikbaar heeft- van 1988- geven aan dat er dat jaar 228 personenwagens werden gestolen. De verwachting bestaat dat het cijfer over 1989 er niet veel hoger zal uitzien. Hoofd E. de Vries van de afdeling Politie registratie bij de rijkspolitie in Zeeland komt zelfs nog een stuk lager uit. Dat heeft voor een deel te maken met de om standigheid dat auto's lang niet altijd voorgoed verdwijnen. Alleen al in 1988 werden er zeventig teruggevonden. Het landelijke cijfer bedroeg over 1988 iets meer dan 18.000 gestolen auto. Daarvan werd 62 procent teruggevonden. Het aan tal gestolen auto's in 1989 vertoonde, lan delijk vergeleken met 1988, een stijging van 4 procent. Teruggevonden in 1989: 63 procent. „Het gros wordt min of meer on geschonden aangetroffen", weet woord voerder De Waard van de Centrale Re konden we nog aan de hand van een be paalde werkwijze zeggen dat de dader daar en daar moest worden gezocht. „Ge let op de mobiliteit kan dat nu niet meer", zegt het hoofd van het Bureau Voorko ming Misdrijven. „Je moet er niet van op kijken dat men vanuit de Randstad hier de auto's komt openbreken". Eerder dit jaar meldde de Groningse poli tie auto's van het merk Opel inbraakge- voelig te vinden. Hoewel bij de oogst die autodieven de afgelopen weken in Zee land binnenhaalden ook vier Opeis zaten, wil de politie in dit gewest deze vaststel ling niet onderschrijven. Hoe kunnen autobezitters zich wapenen tegen autodiefstallen? Heel goed, meent rijkspolitievoorlichter Tom Muller. Stuur stang, blokkade van versnellingspook en handrem, binnenzetten als je tóch een ga rage hebt. Het bureau voorkoming mis drijven beveelt 'voor duurdere merken' vooral het graveren van het kenteken in de ruit aan. Een alarminstallatie? „Ach", verzucht Dick Visser, „er is nu een tendens dat mensen niet eens meer op of om kijken als er ergens een alarm begint te loeien. Omdat veel van die dingen om de haverklap afgaan. Er is heel veel mate riaal op de markt waarvan de werking ge woon slecht is". Dat is heel andere taal dan meneer Frans Verouden uitslaat in het blad Business 2000. „Er zijn in ons land meer dan 200 autobe veiligingssystemen. Goede en minder goede. Echt slechte bestaan niet", meldt Verouden. Maar hij is dan ook adjunct-di recteur van een in alarmsystemen gespe cialiseerde onderneming. Die uitspraak valt maar slecht te rijmen met de uitslag van een onderzoek van TNO Delft en het Technisch Bureau voor Brand- en Scha depreventie, uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse vereniging van autoverze keraars. Bij die gelegenheid werd vastge steld dat van de ruim 200 systemen er maar 18 werden goedgekeurd. Eén op de zeven merken. Verouden heeft daar als reactie op dat een vals alarm niets zegt over de kwaliteit van de apparatuur, maar wel veel over de wijze waarop de montage is uitgevoerd. Beveiligingssystemen waren aanvanke lijk vooral gericht op duurdere auto's van meer dan een halve ton. Onder druk van verzekeraars en ingegeven door de plaat sing van ook in goedkopere auto's gemon teerde dure audiosystemen verschuift de markt benedenwaarts. Bij het al of niet verplicht stellen van een autobeveiliging door de verzekering kan een rol spelen of een auto een binnenslaper is en of de be zitter door zijn werk eerder de kans loopt dat de wagen wordt gestolen. Met dat ver plicht stellen van een beveiliging, die dan ook door een erkende firma moet worden uitgevoerd, wordt een verzekerde wel op wat extra kosten gejaagd. Woordvoerder Verschiere van schadeverzekeraar Hon- dius in Middelburg stelt daar tegenover dat een verhoogd eigen risico en de no- Hamertje tik: een extra-ingang is gauw geforceerd (foto Ruben Oreel claim-terugval bij elkaar oók aardig oplo pen. Bovendien kan die aangebrachte ap paratuur ook een beveiliging betekenen voor andere gemakkelijk in de auto ach tergelaten eigendommen als die jas op de achterbank en de bril met optische glazen in het handschoenenkastje. Autobeveiligingssystemen die in kosten kunnen oplopen tot zo'n f.1600,- geven in bepaalde gevallen zelfs een alarm af bij het openen van portieren, motorkap en kofferdeksel en wanneer de autobedra ding wordt doorgeknipt. Bovendien blok keert de geactiveerde installatie het star ten van de motor. De vindingrijkheid bij de dieven om een auto te kunnen stelen is enorm. Onlangs nog waarschuwde de Bond van Garagebe drijven Bovag de leden voor een nieuwe truc: het stelen van serviceboekjes uit au to's. In zo'n boekje staat het sleutelnum mer van de auto, waardoor vrij gemakke- lijkk sleutels kunnen worden nagemaakt of bijbesteld. Het stelen van de auto is ver volgens een fluitje van een cent. Bij het landelijk Bureau Voorkoming Mis drijven toonden ze zich niet zo gelukkig met het aan de grote klok hangen van de ze informatie. Dat brengt kwaadwillen den maar op een idee, vonden ze. Dick Vis ser, die zelf ijlings het serviceboekje uit het dashboardkastje van zijn eigen auto haalde, doet daar niet moeilijk over. „De potentiële dader weet heus wel hoe alles in elkaar steekt. De dader kijkt naar de routine. Zo zijn er veel mensen die de reservesleutel zodanig in de auto opber gen dat ze er langs de buitenkant bij kun nen komen. Een dader weet dat gewoon". Op een aantal plaatsen in het land worden lokauto's ingezet in de strijd tegen dief stallen en ook inbraken in auto's. De wa gens worden neergezet op plaatsen waar wel vaker auto's worden gekraakt. Ze zijn voorzien van een alarm richting bureau en surveillancewagen. Politievoorlichter Muller geeft geen direct antwoord op de vraag of ook in Zeeland met lokauto's wordt gewerkt. Hij toont zich wel een warm voorstander van deze benadering. „Maar dan moeten er goede afspraken zijn met justitie, zodat er geen problemen kun nen ontstaan met onrechtmatig verkre gen bewijs. Want uiteindelijk lok je toch iets uit". Voor het laatst de vraag gesteld over de kans, dat de volgende dag misschien al leen een zielig plasje olie nog herinnert aan de plek waar je auto stond. „Die is in Zeeland héél klein", stelt Dick Visser vast. „En als je het cijfer van de au todiefstallen afzet tegen het aantal geval len van openbreken van wagens dan valt het helemaal mee. Dat openbreken komt tien keer vaker voor. Ik durf te zeggen dat in Zeeland de auto redelijk veilig voor de deur staat. Maar als je het treft dat-ie weg is, voel je je diep ongelukkig. Want uitein delijk gaat het toch om een dure investe ring". cherche Informatiedienst daar nog bij te vertellen. Heeft het Bureau Voorkoming Misdrijven autodiefstallen niet bij de preventie-on derwerpen staan, bij de recherche staat dit verschijnsel wel hoog op het lijstje van aandachtspunten. Vorige zomer heeft het autoteam van dé rijkspolitie er toen met name aan de Zeeuwse kust repressief op gerechercheerd. En dat is politietaal voor 'in de smiezen houden'. Er was namelijk in eerdere zomers een verhoogde belangstel ling geconstateerd van autodieven die het op de Duitse klandizie hadden begrepen. De voorkeur ging daarbij zeker niet alleen uit naar dikke Mercedessen. Ook de Golf jes bleken plotseling erg geliefd te zijn. Af gelopen zomer is het aantal autodiefstal len erg beperkt gebleven. Ze waren bijna op eén hand te tellen. Terug naar het algemene beeld. Op de vraag wat er gebeurt met gestolen auto's zijn verschillende antwoorden te geven. Sommige auto's worden gepikt om er een ander strafbaar feit mee te plegen, zoals een overval of om ermee op het dievenpad te gaan. De algemene veronderstelling dat veel auto's op bestelling worden ge stolen gaat maar ten dele op, zo valt af te leiden uit de cijfers over teruggevonden bezittingen. Over Mercedessen meent de politie met zekerheid te kunnen stellen, dat ze in de groothandel verdwijnen. Verder worden er auto's gestolen voor het zogenaamde omkatten, waarmee in Het Wereldje het samenvoegen van twee auto's tot één ex emplaar wordt aangegeven. Onlangs nog moest een Vlissinger tot de ontdekking komen, dat de auto die hij nietsvermoe dend had gekocht was gestolen. De wagen bleek te zijn voorzien van een chassisnum mer afkomstig uit een soortgelijke wagen die een paar maanden eerder bij een aan rijding volledig in puin was gereden en daarna op de sloop terecht was gekomen. Wat opvalt in de berichten van de afgelo pen weken over het weghalen van auto's is, dat er ook overjarige karretjes bij wa ren met maar een geringe handelswaarde. In deze gevallen is het mogelijk dat de da der rijdt in een wagen van hetzelfde merk en type en dat hij nog een paar onderdeel tjes miste om het eigen karretje op te knappen. Helemaal zuiver zijn de cijfers niet die de politie verstrekt over de omvang van het verschijnsel autodiefstal. Zo staan er nog al wat auto's onder diefstal geregistreerd, terwijl ze misschien wel onder het kopje joy-riding thuishoren, omdat de auto's even werden geleend om van A naar B te kunnen komen. Volgens rijkspolitievoorlichter Tom Mul ler en hoofd Politieregistratie De Vries wil het verder nog wel eens voorkomen dat mensen na enig schielijk alcoholgebruik bij de politie aangifte komen doen van het stelen van hun wagen. Weer nuchter ko men ze er vervolgens achter, dat ze de au to ergens anders hadden achtergelaten. Maar dat wordt dan niet afgemeld. De politie heeft het maar moeilijk met de bestrijding van de autodiefstallen. Een re cherchechef bij de rijkspolitie heeft dezer dagen nog uitgeroepen: tien jaar geleden Het gerucht blijkt waar. Vorig jaar juni liep tijdens de Vijfde Internationale Aidsconferentie, die in Montreal werd gehouden, al het gerucht dat er een ware aidsexplosie was in Thailand en met name in het sextoeristische Bangkok. Cijfers waren er niet: het bleef bij een - niet onwaarschijnlijk klinkend - hardnekkig gerucht. Het aantal aidspatiënten dat de rege ring van Thailand begin 1988 aan de Wereld Gezondheidsorganisatie WHO op gaf, bedroeg tien. Het zou om uitsluitend homosexuele mannen gaan, die de be smetting in het buitenland hadden opge lopen. De eerste patiënt werd in augustus 1984 herkend. De Thaise autoriteiten spraken, niet zonder zelfgenoegzaamheid, over aids als over een typisch buitenland se ziekte. Juist met verwijzing naar het ge vaarlijke mengsel van goedkope sex en sterk verbreide heroïneverslaving in Bangkok, verspreidde zich zelfs het sprookje dat Aziaten niet of nauwelijks bevattelijk voor aids zouden zijn. Intussen bereikten de Thaise artsen des ondanks, dat er een meldingsplicht voor aidspatiënten kwam. Of dat de cijfers echt betrouwbaar heeft gemaakt, mag worden betwijfeld. Maar vast staat nu wel dat het aantal geregistreerde aidspatiënten er in 1988 omhoog schoot van die gemelde tien naar 2900 en in 1989 tot 13.600. Het aantal gelnfecteerden (seropositieven zonder ziektesymptomen) wordt nu geschat op 30.000: voor 1994 worden meer dan een miljoen gelnfecteerden geraamd. Het vi rus maakt geen onderscheid tussen homo en heterosexuelen. De export van aids via het sextoerisme is niet in deze cijfers opge nomen. Bangkok is - zoals het gerucht vorig jaar al wilde - een dodelijke aidshaard gebleken. Het sprookje dat Aziaten geen aids krij gen is op drastische en gruwelijke wijze de wereld uit. Meer dan zeventig percent van de prostitué(e)s in Bangkok blijkt besmet, evenals veertig percent van de drugsspui- ters. Was de regering van Thailand aan vankelijk terughoudend met voorlichting over aids uit angst minder toeristen te trekken, nu worden grote voorlichtings campagnes gehouden en is de officiële po litiek zelfs gericht op het kwijtraken van het sextoerisme. Ter vergelijking: in Nederland waren be gin dit jaar 1074 aidspatiënten geteld. Van hen stierven er inmiddels ruim vijfhon derd. Het aantal patiënten verdubbelt zich nu per twintig maanden, maar bij drugsspuiters iedere veertien maanden. Het aantal seropositieven wordt geschat op tussen de 10.000 en 20.000. Deze maand verscheen de tweede, verbe terde en bijgewerkte druk van het voor treffelijke boekje Aids, vragen en ant woorden van Karin van Riet, in samen werking met de Nationale Commissie Aids Bestrijding (NCAB). Het geeft op hel dere wijze antwoord op alle vragen, die over de ziekte kunnen rijzen. Het bevat voorts een groot aantal adressen, waar men met problemen terecht kan. Te koop in alle boekwinkels en te leen in alle bi bliotheken. VIETNAM: LAOS VIENTIANE Lampang iMouImèin Aranyaprateth ^CAMBODJA Baftamliïng's (KAMPU^HEA,: ;Nakhon Si ThammaraL :Kan-Tang;j ^Songkhla: Spoorweg .MALEISIË

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 35