Wethouders wwm RAADSZETELS EN WETHOUDERS ZATERDAG 28 APRIL 1990 Het ei is gelegd. De rokerige vergaderkamertjes kunnen gelucht worden, de nieuwe wethouders presenteren zich. In de Zeeuwse gemeenten worden dinsdag 1 mei de bestuurders gekozen, die. vier jaar lang dagelijks de vinger aan de pols mogen houden van de lokale politiek. Oudgedienden nemen voor de tweede, derde, misschien zelfs vierde keer tevreden plaats op het pluche achter de collegetafel; nieuwkomers staan te trappelen van ongeduld om de enge plekken en de hondepoep tot onderwerpen van aanhoudende zorg te verklaren. Wordt er schoon schip gemaakt, wordt het partnerruil of blijft alles bij het oude? De balans van winnaars en verliezers kan worden opgemaakt. Harde noten PvdA CDA VVD GB SGP Fatsoen Jan van Damme Koek week-in In de hogere regionen van de landspoli- tiek levert het wisselen van de wacht dikwijls aandoenlijke taferelen op. Een vertrekkend minister die zijn koffers pakt, een glimmende nieuweling die hem uit wuift en vast van plan is de pas betrokken werkkamer op het Binnenhof van een fris behangetje te voorzien. Ook dat is poli tiek, ook dat is democratie. De afgelopen weken waren de Zeeuwse ge meenten het toneel van dertig mini-kabi netsformaties. Meteen nadat de inhoud van de stembussen op woensdag 21 maart was geteld, konden de fracties aan het sa menstellen van de nieuwe colleges begin nen. De kiezer had zijn zegje gedaan; dat wil zeggen: een ruime 60 procent van de stemgerechtigden had een keuze ge maakt, de opkomst was schrikbarend laag. De stembus sprak in Zeeland duide lijke taal. De PvdA verloor fors en viel te rug van 110 naar 99 raadszetels, de VVD verkeerde ook al in rouwstemming na het verlies van 11 van de 75 raadszetels; het CDA moest 3 raadsleden naar huis sturen, maar versterkte met het totaal van 120 raadszetels toch zijn leiderspositie in Zee land. D66 maakte een sprong van 6 naar 16 raadszetels en ook de kleine fracties ter linker en rechter zijde van het politiek spectrum boekten winst. Bruggeman, Roctus, Mangnus, Rammelaere en alle andere naamlijsten hadden die gedenk waardige woensdag eveneens reden om de champagnefles te ontkurken. Naar goede democratische gewoonte zou die uitslag vertaald moeten worden in de verdeling van de 76 wethoudersposten. Li beralen en sociaal-democraten hebben in derdaad een veer moeten laten; de PvdA ziet 3 van de 26 wethoudersposten verlo ren gaan, de VVD raakt 2 bestuurders kwijt en kan nog in 12 colleges een woord je mee spreken. Het CDA komt met een winst van 3 wethouderszetels sterk uit de strijd om de 'poppetjes' te voorschijn. De christen-democraten bezetten nu 27 wet houderszetels en hebben daarmee de sterkste vertegenwoordiging in de dage lijkse besturen. Die winst komt niet over een met de uitslag van de verkiezingen. Vrijwel zeker gaat het om een inhaal-ef- fect. Vier jaar geleden kostte de in vele ge meenten plotseling opbloeiende liefde tussen PvdA en VVD maar liefst 7 van de 30 christen-democratische wethouders hun kop. Het CDA compenseert nu het - relatief - grote verlies van 1986. De onderhandelingen over de collegevor ming hebben bijna een maand in beslag genomen. Oostburg was deze week de laatste gemeente, waar de kogel door de kerk ging. Volgende week dinsdag zal het overal fris en vrolijk ogen, de nieuwe wet houders weten zich door een meer of min der ruime meerderheid in de raad ge steund of gedoogd en willen de komende jaren hun stempel op het gemeentelijk be leid drukken. Dat kunnen ze zeker, want wie in het college zit heeft een voorsprong op de andere raadsleden. „Als wethouder kun je in de keuken kijken", glimlacht CDA-er R. A. J. van de Wijnckel in Aar denburg. Hij spreekt uit ervaring. Aan het slot van de roerige Lockefeer-periode werd hij vier jaar geleden uit het dagelijks bestuur geweerd. Nu komt hij terug en kan opnieuw richting gaan geven aan de Aardenburgse politiek. Tijdens de onderhandelingen zijn de afge lopen maand in vele gemeenten harde no ten gekraakt. De kiezer krijgt van die peri kelen weinig of niets te horen, de college vorming vindt nog altijd achter gesloten deuren plaats. Een berichtje in de krant, dat de sfeer van de gesprekken goed is. Op die manier wordt verhuld dat de gekozen vertegenwoordigers elkaar in de achter kamertjes van de gemeentehuizen onder uit proberen te halen. Het gemarchandeer en gekonkel is onderdeel van het politieke spel, dat met verve wordt gespeeld. Nadat de zetels verdeeld zijn, wil één van de verliezers nog wel eens uit de school klappen. In Westerschouwen bijvoor beeld, waar het CDA voor het eerst sinds twintig jaar uit de boot valt. A. J. Padmos ziet zich na acht jaar trouwe dienst de toe gang tot het college ontzegd, PvdA en WD gaan zonder hem verder. De onder handelingen over de zetelverdeling heb ben hem een kater bezorgd. Alle fracties waren het er vóór de verkiezingen over eens, dat er deze keer voor het eerst echt overlegd zou worden over de invulling van de wethoudersposten. Tot nu toe was het zo dat CDA en WD elkaar blindelings vonden en de PvdA niet eens bij het over leg betrokken. Maar wat kwam er van de open discussie terecht? De stembus was nog maar net ge leegd of socialisten en liberalen zaten in het geheim met elkaar rond de tafel in De Banjaard in Kamperland. „Ze dachten ze ker dat ze buiten de gemeentegrens niet herkend zouden worden", schampert "--v Een schimmige zeteldans 1 raadszetels na verkiezingen 1986 jm wethouders na verkiezingen 1986 mm De verdeling van de wethouderszetels in de Zeeuwse gemeenten na de gemeenteraadsverkiezingen van 1986 en 1990. Meer raadszetels levert een partij niet altijd meer wethouders op. PvdA en CDA verliezen in 1990 beide raadszetels. De PvdA levert drie wethouders in, maar het CDA krijgt er vier bij. PZC/Kees Lammers Lang niet overal worden de winnaars van de verkiezingen met zo veel egards behan deld. In Domburg werd de Christelijke Groepering met vier zetels de grootste fractie. CDA en WD stoorden zich niet aan dat gegeven en leveren met steun van de PvdA de beide wethouders. „Een ver krachting van de democratie", reageert A. Wisse van de Christelijke Groepering, een samenwerkingsverband van SGP, RPF en GPV. „De reden is volgens mij, dat we een felle campagne hebben gevoerd tegen de geldsmijterij bij het Hof Domburg. De gemeente staat garant voor 60 miljoen gulden. Wij hebben de kiezer duidelijk ge maakt dat er geld wordt verspild. Het punt is dat de waarheid hier niet mag wor den gezegd. Gelukkig denken de kiezers daar anders over." Wisse weet zeker dat de andere partijen vooraf besprekingen heb ben gevoerd, voor dat het eigenlijke over leg begon. De klacht duikt telkenmale op. Achterka- merpolitiek, gekonkel, de verkiezingsuit slag wordt onvoldoende geaccepteerd. Met de lage opkomst van woensdag 21 maart in het achterhoofd moet dat te den ken geven. Vóór de verkiezingen wordt ie dereen geacht zich voor de gemeentepoli tiek te interesseren. Is het bolletje rood ge maakt, dan trekken de gekozenen zich wijselijk terug in het stadhuis en wordt na besloten overleg de nieuwe samenstelling van het college bekend gemaakt. D66 ijvert ook dit jaar voor openbare on derhandelingen. De democraten vinden dat de kiezer mag weten, hoe er met zijn stem wordt omgesprongen. De reacties op dat voorstel variëren. „Geen bezwaar", zegt PvdA-er Vollaard in Borsele. En Wis se van de Christelijke Groepering in Dom burg; „Voor mijn part huren we de sport hal in Oostkapelle, iedereen krijgt dan de kans om het gekonkel aan te horen." Van der Salm in Westerschouwen is voorzich tiger: „Maak je de onderhandelingen openbaar, dan loop je het gevaar dat er een schijnvertoning wordt opgevoerd. In zo'n situatie kunnen de geschilpunten niet hard worden uitgesproken. Dat vind ik een gevaar." Bruinooge in Vlissingen onderschrijft die mening. Hij zegt: „De be slissingen worden met de deurtjes dicht genomen. Je moet de bevolking niet voor het lapje houden met die roep om open baarheid. De democratie is in de huidige situatie voldoende gewaarborgd, tijdens de installatievergadering leggen de partij en verantwoording af." De Aardenburgse CDA-er Van de Wijnc kel wil de onderhandelingen evenmin tot een publiekshappening maken. In zijn ge meente is de stembusuitslag in de samen stelling van het wethouderscollege terug te vinden. CDA en Gemeentebelangen wonnen en leveren ook de vertegenwoor digers in het dagelijks bestuur. Van de Wijnckel: „De kiezers geven een mandaat. Ik geloof niet dat we voortaan in het open baar moeten gaan onderhandelen, dat zou de vaststelling van een program maar moeilijker maken. Misschien moeten we als raadsleden wel frequenter met de kie zers overleggen. Alhoewel, in de praktijk blijkt de animo gering. Het is lastig om je op gemeentelijk niveau te profileren, vaak zijn er niet meer dan vijf items. De stand punten van de partijen liggen dikwijls dicht bij elkaar." Politiek blijft politiek, achterkamertjes kunnen niet worden gemist. Een grotere mededeelzaamheid tijdens de college-on derhandelingen kan niet meer zijn dan een gebaar naar de veronachtzaamde kie zer. Misschien zou het voor de toeschou wers op de publieke tribune een amusante vertoning zijn, als de op een wethouders zetel azende fracties openlijk met elkaar op de vuist gingen. Maar het echte lobby werk zal aan het zicht onttrokken blijven. Bovendien, wat de raadsleden ook in het geniep bekokstoven, het resultaat van de onderhandelingen moet aan de achterban worden gepresenteerd. Een al te bizarre uitkomst houdt een dreiging in voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen. In Vlissingen reageerde de achterban van de PvdA deze week niet bijster enthousiast op het machtsvertoon van de eigen onder handelaars. Een vijfde wethouder kost de gemeente een ton op jaarbasis. „We spe len met vuur", constateerde één van de partijleden, „de kiezers vragen zich af wat democratie waard is." Padmos. Het resultaat van dat voorover leg was dat het CDA tijdens de eerste bij eenkomst van de nieuw gekozenen werd geconfronteerd met eendrachtige tegen strevers, die een PvdA-VVD college als eerste optie hadden. Padmos spreekt van een genante vertoning, die naar kiezersbe drog riekt. G. J. W. van der Salm, de nieuwe PvdA- wethouder in Westerschouwen, wil zo ver niet gaan. Zeker, het beruchte gesprek in de Banjaard is geen fabeltje. Maar tijdens die bijeenkomst is alleen gekeken of er be letselen waren om een rood-liberale coali tie te vormen. Vaste afspraken werden er volgens hem niet gemaakt. „Bovendien", zegt hij, „het CDA moet niet mopperen. Wij zijn twintig jaar zonder enige vorm van overleg buiten het college gehouden. We gaan op de oude voet verder, dat was het enige wat er werd gezegd als de onder handelingen rond waren. Nu zijn er be leidsafspraken gemaakt, ik vind dat een hele vooruitgang. Het zal best zo zijn dat de wijze waarop één en ander is gebeurd voor verbetering vatbaar is. Westerschou wen zit nu eenmaal in een achterstandssi tuatie, omdat er nooit een breed overleg is geweest." In Vlissingen werden wel alle partijen bij de onderhandelingen betrokken. Het in 1986 na veel gekrakeel tot stand gekomen PvdA-WD college kon niet zonder meer worden gehandhaafd. Beide 'regerings partijen' verloren fors en konden met goed fatsoen niet om het CDA heen. De onder handelaars kwamen met een verrassende oplossing voor de dag. In plaats van vier komen er vijf wethouders in het college. De PvdA kan in die nieuwe situatie drie posten blijven bezetten, het CDA en de VVD zijn tevreden met één wethouder. Het laat zich raden, wie hier tot winnaar mag worden uitgeroepen. Natuurlijk is de vijfde wethouder - zeggen ingewijden - een konijn uit de PvdA-hoed om het riante overwicht in het dagelijks bestuur te behouden. De socialistische voorman D. J. P. Bruinooge ontkent in al le toonaarden, dat er een machtspolitiek spelletje is gespeeld. Hij zegt: „Een extra wethouder is bittere noodzaak. We krijgen als gemeente zo veel werk buiten het nor male takenpakket op ons bord, dat we wel moeten. Het ministerie van volkshuisves ting zal Vlissingen als voorbeeldstad voor de aanpak van na-oorlogse wijken aanwij zen; en ik ben er van overtuigd dat we ook in de sociale vernieuwing mee gaan draai en. Verder zitten we met een reorganisatie en met diverse grote bouwprojecten Dat komt er allemaal bij. Ik ben van mening dat we zeer zakelijke argumenten hebben voor een uitbreiding van het aantal wet houders." In de buurgemeente Middelburg, waar vier wethouders de kar blijven trekken, wordt gegniffeld. Zelfs partijgenoten kun nen een besmuikte glimlach niet onder drukken als ze de zakelijke argumenten van Bruinooge te horen krijgen. In de Zeeuwse hoofdstad wordt immers ook vol op gebouwd; en als het over de veel be sproken sociale vernieuwing gaat, dan is het vrijwel zeker dat Middelburg en niet Vlissingen als één van de 37 projectge meenten in Nederland zal worden aange wezen. Bovendien zal Middelburg een wethouder leveren voor het nieuw te vor men Regionaal Bestuur Arbeidsvoorzie ning op Walcheren, een taak die veel extra werk met zich brengt. En toch is in het hoofdstedelijke stadhuis nooit overwogen het aantal wethouders uit te breiden. In Borsele, de tweede gemeente in Zee land waar het college wordt uitgebreid, zijn toegenomen werkzaamheden geen ar gument. De onderhandelingen over de ze telverdeling zaten muurvast, omdat de PvdA twee van de drie wethouderszetels claimde. Met een vierde wethouder kon het CDA, net als de socialisten goed voor zeven raadsleden, de impasse doorbre ken. PvdA-er P. J. Vollaard zal aan die op lossing geen schoonheidsprijs toekennen. „Maar", zegt hij, „het is voor ons een ac ceptabele oplossing. Borsele heeft vol gens de gemeentewet voldoende inwoners om een college van vier wethouders te rechtvaardigen. Als het niet anders kan, dan moet het maar op deze manier." D66 is de partij, die in vele gemeenten een spectaculaire verkiezingsoverwinning be haalde. Een totale winst van tien zetels zal tenminste in één van de grotere gemeen ten een wethouderspost opleveren, was de verwachting. Het kwam er niet van. In Vlissingen is de D66-fractie met vier zetels nu net zo groot als die van de liberalen. Een wethouderszetel voor de partij van J. Schaap, die 8 jaar de enige democraat in de raad was, behoorde tot de mogelijkhe den. D66 hoopte op een college met 2 PvdA-ers, 1 VVD-er en 1 democraat. „Die combinatie had uitzicht geboden op een progressief beleid", vindt Schaap. „Er wordt nu steeds over een echte afspiege ling van de raad gesproken. Als je dat se rieus meent, dan moetje niet met een col lege aan komen, waarin D66 ontbreekt. Wij zien de noodzaak van een vijfde wet- houder niet; maar komt die er toch, waar om wordt er dan geen plaats voor onze partij gemaakt?" Waar blijft D66? Die vraag dringt zich na de onverwachte verkiezingswinst ook in een gemeente als Middelburg op. Met drie raadszetels kwam de parij van W. Ovaa niet in het spel voor. „De groten verdelen de koek", zegt hij, „dat is hier de gewoon te. CDA en PvdA zitten aan elkaar geklon ken. Normaal gesproken wordt er eerst een beleid uitgestippeld, voor dat er pos ten worden verdeeld. In onze gemeente gaat het precies ondersom." De groten hebben het voor het zeggen. Voor wie de kiezer niet voor niets een gang naar de stembus wil laten maken, moet dat een gezond uitgangspunt zijn. In Oostburg werd dat principe strikt geno men; het resultaat was dat de onderhan delingen moeizaam verliepen. Een open brief van de vissers in Breskens om toch vooral de liberale visserijwethouder J. P. S. A. Thomaes te behouden getuigde van betrokkenheid, maar maakte de zaak er niet gemakkelijker op. De plaatselijke lijst Dorpsbelangen en Toerisme kwam tot ieders verrassing met vijf raadsleden als grootste partij uit de stembus gerold. PvdA, WD en CDA behaalden elk vier ze tels. De sociaal-democraten wilden hoe dan ook een college geformeerd zien, waarin D en T als grootste fractie zitting zou hebben. Na veel getouwtrek kostte die opstelling de PvdA een wethouderspost. „Geen probleem", reageert de vertrek kende PvdA-bestuurder J. de Vries, „van uit de oppositie kunnen we fris en vrolijk aan ons herstel gaan werken." VERDELING VAN DE WETHOUDERSZETELS Aardenburg (2 wethouders): 1 CDA, 1 Gemeentebelangen Arnemuiden (2): 1 PvdA, 1 CDA. Axel (2): 1 PvdA, 1 CDA. Borsele (4): 2 PvdA, 2 CDA. Brouwershaven (2): 1 PvdA, 1 VVD. Bruinisse (2): 1 Algemeen Belang, 1 Lijst Van de Velde. Domburg (2): 1 WD, 1 CDA. Duiveland (2): 1 SGP/RPF, 1 VVD. Goes (4): 2 PvdA, 2 CDA. Hontenisse (2): 1 CDA, 1 Lijst Mag nus. Hulst (3): 1 CDA, 1 PvdA, 1 Groot Hulst. Kapelle (2): 1 PvdA, 1 CDA. Kortgene (2): 1 CDA, 1 Gemeente belang. Mariekerke (2): 1 CDA, 1 Gemeen tebelang. Middelburg (4): 2 PvdA, 2 CDA. Middenschouwen (2): 1 PvdA, 1 WD. Oostburg (3): 1 Dorpsbelangen en Toerisme, 1 VVD, 1 CDA. Reimerswaal (3): 1 Bewonersbelan gen Reimerswaal, 1 SGP, 1 CDA. Sas van Gent (2): 1 Groot Sas, 1 PvdA. St. Philipsland (2): 1 CDA, 1 SGP. Sluis (2): 1 WD, 1 PvdA. Terneuzen (4): 2 CDA, 1 PvdA, 1 WD. Tholen (3): 1 PvdA, 1 CDA, 1 SGP. Valkenisse (2): 1 CDA, 1 WD. Veere (2): 1 WD, 1 CDA. Vlissingen (5): 3 PvdA, 1 CDA, WD. Westerschouwen (2): 1 WD, PvdA. Westkapelle (2): 1 PvdA, 1 CDA. Wissenkerke (2): 1 PvdA, 1 CDA. Zierikzee (3): 1 CDA, 1 WD, PvdA. 1 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 33