Van Gogh verklaard voor kunsttoeristen Robert Altman ZATERDAG 28 APRIL 1990 Geen trek Cannes Sullig Zwarte schapen Naakt Tweemanschap week-uit Met onmiskenbare schichtigheid wacht Robert Altman de Nederlandse reacties af op zijn Van Gogh-film die onder de titel Vincent Theo deze week in première ging: „Ik heb begrepen dat Vincent van Gogh in Nederland heilig is verklaard en ik ben een beetje bang dat men aanstoot nemen zal aan de meer profane manier waarop de schilder uit mijn film naar voren komt." Robert Altman mag dan een van de meest gerespecteerde regisseurs van Amerika zijn M.A.S.H., Nashville, The Wedding en Fool For Love behoren tot zijn bekendste werkstukken hij is duidelijk geïntimideerd geraakt door de Van Gogh-hysterie die zich van Amsterdam meester gemaakt heeft. Daar was alle maal nog geen sprake van toen hij hier vo rig jaar enige scène's opnam voor de En gelstalige Van Gogh-fïlm die hij vervaar digde in opdracht van de Nederlands pro ducenten Ludi Boeken en Jacques Fan- sten. Robert Altman vreest ook dat men in Van Gogh's geboorteland waslijsten gaat aan leggen van historische onjuistheden in zijn film. „Het moet duidelijk zijn dat mijn film geen documentaire is, maar een fictie film. Een film die voor alles vat probeert te krijgen op de bezetenheid van Vincent van Gogh als schilder en op de zeldzame twee-eenheid die het met zijn broer Theo gevormd heeft." De Amerikaanse cineast betreurt het mo ment waarop de film nu wordt uitge bracht. „Ik ben er niet echt gelukkig mee dat Vin cent Theo deel uitmaakt van dat hele Van Gogh-circus dat ik hier in beweging zie. Maar van de andere kant kan ik allicht mijn Nederlandse producenten niet kwa lijk nemen dat ze de film nu lanceren. De herdenking van Van Gogh's sterfdag hon derd jaar geleden, is voor hen de voor naamste reden geweest om een film over de schilder te willen produceren, dus spreekt het vanzelf dat ze hem ook nu uit brengen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik daar tevoren allemaal niet zo bij had stil gestaan. Ik had er aanvankelijk ook absoluut geen trek in. Ik vind de bio- pictures zo ongeveer het meest belegen filmgenre dat ik ken en in de vorm van tv- series moet ik er al helemaal niks van heb ben". „Bovendien heb ik nooit iets speciaals ge had met de persoon van Van Gogh, noch met diens schilderkunst. Ik had eigenlijk alleen wat afstandelijke bewondering zo als iedereen. Toen ik gevraagd werd voor dit project, heb ik bedenktijd gevraagd. Met schilderkunst in het algemeen heb ik wel iets namelijk. Ik heb thuis een paar buitengewone doeken aan de muur han gen en ik schilder zelf ook een beetje, als ik tijd heb. Ik kan me wel verplaatsen in de hersens van een kunstschilder. Uiteinde lijk heb ik geaccepteerd op voorwaarde dat ik honderd procent de vrije hand zou krijgen in mijn streven om er dan juist niet zo'n obligaat, van eerbied ronkend heili genleven van te fabriceren. En ik was be reid om ze een vier uur durende tv-versie af te leveren, op voorwaarde dat ik ook een kortere bioscoopversie monteren mocht. Die vrijheid heb ik gekregen en ik moet zeggen dat ik met het eindresultaat dik te vreden ben. Naar mijn stellige overtuiging is Vincent Theo eén van mijn beste films geworden. Maar ik ga er wel vanuit dat er in Engeland en Amerika gunstiger op ge reageerd zal worden dan in Nederland of Frankrijk, omdat men daar wat meer af stand heeft ten opzichte van het onder werp." De mededeling dat momenteel al een kersverse Van Gogh-serie op de Neder landse televisie loopt, maakt er Robert Altman niet vrolijker op. En hij had al ste vig de ziekte in omdat het Festival van Cannes, waar Altman ooit een Gouden Palm won voor M.A.S.H., nu Vincent Theo voor deelname heeft afgewezen. „Ik begrijp die mensen in Cannes niet. Ze zeiden dat mijn film niet politiek genoeg was. Ik had altijd gedacht dat dit soort on- zin-argumenten alleen in Berlijn gehan teerd werden. De Fransen bleken ook moeite te hebben met al die Franse ac teurs die in mijn film Engels spreken. Dat vinden ze dan meteen lachwekkend. Mis schien dat jullie daar last van krijgen als je straks Nederlanders in het Engels bezig hoort. Johanna ter Steege, Hans Kesting, Jip Wijngaarden. Ik ben zelf trouwens bui tengewoon te spreken over het acteerpeil van de Nederlanders. Iemand als Johanna wordt absoluut een grote ster. Een bege nadigd actrice. Ik vond ook Adelheid Roo- sen, Gusta Gerritsen en Kitty Courbois beslist uitstekend, al zullen ze zichzelf niet in de bioscoopversie terugvinden. Adel heid en Gusta komen zelfs ook niet in de lange tv-versie voor. Ik had te veel mate riaal en kwam op te veel zijlijnen terecht. Dan moet je vaak uiterst pijnlijke beslis singen nemen in de montage. Maar de ac trices waren echt heel goed." Er wordt wel beweerd dat zijn ge stoordheid aan loodvergiftiging te wijten zou zijn. Een feit is, dat de verf waarmee aan het eind van de vorige eeuw werd gewerkt veel te wensen over liet. Maar ook in zijn beginperiode, toen hij nog tekende in plaats van schilderde, was Vincent van Gogh al niet goed snik. De 77 miljoen gulden waarvoor zijn ver maarde schilderij Zonnebloemen bij Christie's in Londen van de hand ging ten spijt: Vincent van Gogh was min stens zo maf als geniaal. Het siert Robert Altman, regisseur van Vincent en Theo, dat hij die in het oog springende eigenschap van Van Gogh niet wegmoffelde. Je ziet vaak dat Ame rikanen die zich met een Europees en bo vendien historisch onderwerp bezighou den wegdoezelen in folklore, maar Alt man koos voor realisme. Het gehalte klompen, tulpen en windmolens in deze internationale co-produktie is opmerke lijk laag. Vincent en Theo verdient de kwalificatie 'voldoende'; een erg bijzondere film is het niet. Goed gemaakt, dat zeker, maar dat is vandaag de dag toch wel het min ste dat je van een speelfilm mag ver wachten. Voor wie ook maar een beetje op de hoogte is met de geschiedenis van de Van Goghs biedt de film niets nieuws. Altman volgde de bekende paden, gaf daarbij uitstekend gestalte aan het ka rakter van de twee broers, maar voegde er niets aan toe. Daar staat tegenover dat voor onweten de Amerikanen en onvolledig geïnfor meerde Japanners de film een openba ring zou kunnen zijn. Hun Vincent (Japanners bezitten het duurste deel van zijn werk en die rare ex positie in kader van zijn honderdste sterfdag is ook voornamelijk voor kapi- Vincent schetst naar model. taalkrachtige toeristen bedoeld) is de man met de strooien hoed, de ouwe schil der die uit frustratie over zijn misken ning zijn oor afsneed. Wel, Van Gogh was méér dan dat en voor wie dat nog niet wist is er nu dan die film, een mooie handzame hap. Altman verf ilmde adequaat de historie: Holland, Pa rijs, de Provence, het oor, het gekkenge- sticht, nog even Parijs, het pistoolschot dat een eind aan zijn leven maakte en de daar op volgende dood van zijn broer Theo. De titel suggereert dat Vincent en Theo een gelijkwaardig aandeel in de film zou den hebben. Dat is echter niet juist, het gaat wel degelijk vooral om Vincent, de schilder (uitstekend gespeeld dor de Brit Tom Roth). Theo wordt afgeschilderd als een wat sullige, weinig heldhaftige man die te beroerd zou zijn in zijn Parijse galerie de schilderijen van zijn broer aan de man te brengen. Pas tegen het slot van de film zien we de wanhopige Vin cent in de nacht om zijn broer schreeu wen en pas na Vincents zelfmoord komt Altman op de proppen met de honder den brieven die hij aan Theo schreef. Aardig is dat de film opent met de televi sie-beelden van de veiling in Londen en dan overschakelt naar dat manische mannetje: op een strobed, met rottende tanden, duidelijk in de war terwijl hij zijn oudere broer vertelt dat hij overweegt te gaan schilderen. Dat het met die zielige man nooit meer goed zal komen is vanaf dat moment meer dan duidelijk. Maar de film is zo rechtlijnig en glad dat hij geen moment ontroert of andersinds de emo ties aanspreekt. Of zou dat laatste alleen opgaan voor een Nederlands publiek dat het verhaal al kent? Vincent en Theo is een internationale co-produktie. Voor het Nederlandse aan deel zijn Belbo Film en de Vara-tv ver antwoordelijk. Televisiestations in En geland, Frankrijk en Duitsland deelden mee in de kosten. Ook de acteurs komen uit verschillende landen, uit Nederland onder anderen Adrian Brine, Hans Kes ting en Jip Wijngaarden. De film is En gels-talig maar al die acteurs veroorza ken een mengelmoes van accenten die hinderlijk werkt. In Amerika, de markt waarvoor de film vermoedelijk in eerste instantie is bedoeld, zit men daar niet mee. Het Amerikaanse publiek vindt het i al meegenomen dat al die rare Europea nen (voor hen) min of meer verstaanbaar zijn. Vooral omdat het fenomeen Van Gogh op het moment grote internationale aan dacht trekt heeft Vincent en Theo de re delijke kans een internationaal succes te worden. Of de film het in Nederland lan ger dan een paar weken in de bioscopen zal uithouden is echter zeer de vraag en eigenlijk verdient Vincent en Theo niet meer dan dat. Peter Slavenburg der denkt, daar hoeft helemaal niet bij overlegd te worden daar snap ik niets van." „Zo'n stel zijn de Van Goghs ook geweest. Meestal wordt Vincent gezien als het wil de broertje en Theo als de petit bourgeois die in Parijs keurig de kost verdiende in de kunsthandel. Maar ze waren allebei be- hoorljk losgeslagen. Een soort beatniks, hippies avant la lettre. Ze woonden in een appartement, samen met een stelletje hoeren. Theo had al syfilis voor Vincent daar arriveerde. Ik geloof er ook niks van dat Theo met dat baantje in de kunsthan del zo veel geld kon verdienen dat hij er ook Vincent nog van kon onderhouden. Ik ben ervan overtuigd dat Theo al die tijd geld heeft doorgesluisd dat door de fami lie in Holland ter beschikking werd ge steld". „Ze kwamen uit een zeer rijke familie en rijke families laten hun zwarte schapen nooit echt helemaal zakken. Zo arm als die twee broers ook geleefd mogen heb ben, Vincent heeft altijd kunnen schilde ren met de duurste en beste kwaliteit verf die er maar te krijgen was. Dat geld kwam uit Holland. En die schilderijen van Vin cent werden in Parijs optimaal geconser veerd, ook al waren er geen kopers voor te vinden. Maar daarom is die verhouding met Paul Gauguin ook zo wonderlijk ge weest. In die Nederlandse tv-serie wordt een Gauguin opgevoerd die jaloers was op Vincent van Gogh. Ik ben overtuigd van het tegendeel. Volgens mij vond Gauguin die Vincent van Gogh een ongelooflijke zak en wat hij maakte grote rommel. Gau guin was ook alleen maar naar Arles ge gaan omdat hij geen cent meer had en Theo hem betaalde om arme Vincent wat gezelschap te houden. En volgens mij stierf Vincent van jaloezie om wat hij Gau guin zag maken. Dus die twee moesten wel slaande ruzie krijgen. Gauguin even wel kon zich niet de dure verf van Van Gogh permitteren. Het gevolg is nu dat Vincents doeken nog in schitterende con ditie zijn, terwijl de schilderijen van Paul Gauguin intussen helemaal vaal zijn ge worden." „Het neemt allemaal niet weg dat het on gelooflijk is zoals Theo geprobeerd heeft voor zijn broer te zorgen. Hij leed in alles met de ellende van Vincent mee. Vandaar dat, toen zijn broer zich had doodgescho ten, Theo dat niet kon overleven en een jaar later ook gestorven was. Dat is een weinig bekend maar fascinerend gegeven. Ik laat het zien door Theo naakt op te voe ren in een kale ruimte, het doet er niet toe waar. Als zijn broer dood is, kwijnt ook hij weg..." „Voor het scenario van mijn film, dat werd geschreven door Julian Mitchell, hebben we dus niet de fameuze brieven van Vin cent als leidraad gebruikt. Die film had bovendien Paul Cox al gemaakt. Ik heb een geheel eigen Van Gogh-portret willen creëren. Zoals er ook nogal wat moderne schilders zijn geweest, Rauschenberg en Hockney bij voorbeeld, die ook eigen Van Gogh-portretten zijn gaan schilderen." „In Frankrijk werd ik aangesproken door een mevrouw die kwaad was, omdat ik met mijn film haar ideaalbeeld van Vin cent van Gogh vernietigd zou hebben. En dat nam ze me speciaal kwalijk, zei ze, om dat zij als fotografe de doorbraak in haar carrière te danken had gehad aan de re producties die zij van Van Gogh's schilde rijen gemaakt had. Toen bleek tijdens dat gesprekje dat ze die reproducties in zwart-wit had gefotografeerd! Kun je je dat voorstellen? Van Gogh in zwart-wit! En die nam mij kwalijk dat ik het beeld van de grote schilder bedorven zou heb ben. Voor mijn film is tenminste de moeite genomen om maar liefst 80 schilderijen in exact de juiste kleuren te kopieëren en zelfs nog op de juiste formaten, al is dat eigenlijk verboden....Maar ach, je moet het zo zien: Iedereen heeft recht op zijn ei gen Van Gogh. En ik geloof oprecht dat die van mij heel interessant is geworden." Pieter van Lierop Mijn Vincent is geen heilige Tim Roth en Paul Rhys als Vincent en Theo. „Mijn film moet het hebben van de scène's waarin het helemaal gaat over de span ning tussen werkelijkheid en creativiteit. De gigantische inspanning die dat kost en de magie van het moment die nodig is om echte kunst te laten ontstaan. Om die re den ben ik ook niet te lang in de vroege periodes van Vincent blijven hangen, om dat ik daar die magie niet vinden kan. Veel van Van Gogh's oudste doeken zijn tweederangs, pogingen Mauve te immite- ren. In die periode was Van Gogh ook niet eerlijk in zijn pogingen tot realisme. Hij liet die Brabantse boeren kleren aantrek ken die ze al in geen jaren meer gewoon waren te dragen. Hij wist niet waar hij mee bezig was en manipuleerde er lustig op los. Maar de magie van wat mogelijk is, be reikbaar is, dat heb ik willen toelichten met bij voorbeeld die scène's bij het Pano rama Mesdag, waar dat kleine meisje dat nagebootste stuk duin inloopt en dat dan de werkelijkheid en de fictie niet meer te scheiden zijn. Dat vond ik fantastisch, dat we dat daar in Den Haag zo hebben kun nen filmen." „Belangrijk ook is dat je Vincent in Bra bant ziet ploeteren met zijn model en dat het hem maar niet lukt. Pas als ze even niet poseert, pas in spontane momenten van voyeurisme ontstaat er de spanning en komt er iets te voorschijn dat leven be zit. En later in Frankrijk, het korenveld met de kraaien, de razernij als hij maar niet te pakken krijgt wat hij zoekt. Dat hij uit pure woedende frustratie een stuk van zijn oor afsnijdt, dat is een Van Gogh die mij interesseert. De scène's die zichtbaar maken dat kunst niet een kwestie is van romantiek, iets dat uit de hemel komt val len, maar iets waar voor gevochten moet worden." „In het levensverhaal van die man werd ik toch het meest gefascineerd door het feit dat het eigenlijk het verhaal is van twee mensen. Twee broers die met hun zielen en hun lot volledig aan elkaar verbonden waren. Dat schijnt soms voor te komen met broers, zelfs als de een zich in zijn vin gers snijdt, dat dan ook de ander de pijn voelt... Ja, inderdaad, zoiets als die broers in Good Morning Babylonia van de Tavia- ni's. De Taviani's zelf vormen ook zo'n stel. Ze behoren in Europa tot de cineas ten die ik het meest bewonder, maar zoals die op een set kunnen opereren de een schijnt altijd precies te weten wat de an- Robert Altman (links) samen met Vincent (Tom Roth). iCl Vinci.a r w«- COCh ta M.POSK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 23