PZC Iedereen een dief Tunnelbouw in de Randstad moeilijke knoop leuk idee opinie en achtergrond Stad weet geen raad met groot Vlaams Blok IAVOO VRIJDAG 13 APRIL 1990 Voedingsbodem Integratie Verklaring Gelegenheid Milieu Zelfbediening NIÉl"W paasontbijt in heinkenszancL Stenevate 2 GRATIS PAASONTBIJT! MEUBELEN interieurverzorging DEJONGEHOEKVANDIJKE Heinkenszand 01106-1482 Betekenis denkwijzer TT TTTT ET Spanning Antwerpen worstelt met racisme Van onze correspondent Hans de Bruijn in Brussel Toen het extreem-rechtse Vlaams Blok in 1988 bij de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen maar liefst 20 pro cent van de stemmen won, be sloten de andere politieke par tijen de groepering zoveel mo gelijk dood te zwijgen en te ne geren. Maar die aanpak heeft gefaald. Vluchten kan niet meer in Antwerpen. De laatste maanden staat het ra cisme weer boven aan de agenda van de Scheldestad. De vorige maand deden zich geregeld inci denten voor tussen aanhangers van het Vlaams Blok en tegen standers, dan wel met enkele van de vele buitenlandse mi granten in Antwerpen. De Ant werpse burgers kregen pamflet ten in de bus, waarin fel werd uit gehaald naar de 'islamisering' van de stad. De vele buitenlan ders krijgen van alle misstanden de schuld. Zo nu en dan kwam het zelfs tot vechtpartijen, waar bij zelfs partijbonzen zich niet onbetuigd lieten. Voor de socialistische burge meester Bob Cools was toen de maat vol. Hij schreef zijn burgers een open brief, waarin hij het Vlaams Blok er openlijk van be schuldigde ,.de samenleving in onze stad kapot te maken" en de burgers ..met onsmakelijke me thoden" een gevoel van onveilig heid te geven. Volgens Cools, een Antwerpe naar in hart en nieren, maakt het Vlaams Blok gebruik van extre mistische terreurmethoden', ver spreidt het in de stad operuien- de pamfletten; pleegt het straat geweld en lijfelijke aanvallen op burgers met als doel de Antwer penaren bang te maken en de stad in diskrediet te brengen. De burgemeester kwam in actie na een bijeenkomst in de rand gemeente Borgerhout, waar de koninklijk commissaris voor het migrantenbeleid, Paula D'Hondt, haar visie tegenover de burgers wou uiteenzetten. Het liep uit op een ordinaire scheldpartij, waarbij een man zelfs riep dat 'racist' voor hem een eretitel was. Cools riep de bevolking op niet op deze provocaties in te gaan. We willen een verdraagzame en democratische samenleving, een open en ruime stad, waar het straatgeweld geen kans krijgt, zo schreef de burgemeester. Het is puur racisme, vergelijkbaar met het anti-semitisme van de De reactie van het Vlaams Blok kwam prompt in de vorm van een eigen open brief, waarin Cools ervan werd beschuldigd op kosten van de gemeente (wat niet waar is) campagne tegen de partij te voeren. Er werd gespro ken van laster, leugens en inti midatie. Waarna de partij pre cies liet merken waarom Cools tot zijn brief is gekomen. Omdat er een crisis in de stad zou drei gen. „Crisis?", zo reageerde het Vlaams Blok. „Crisis is de isla misering van Antwerpen; de toe nemende criminaliteit; de ope ning van de 20e moskee in de stad; de politieke corruptie; de massale invasie van vreemdelin gen en de zoveelste drugsdode", daarmee migranten en misdaad op één hoop vegend. Het Vlaams Blok wijst de be schuldigingen over straatter reur af en geeft daarvan een an dere extreem-rechtse groep, de Vlaams Nationale Groepering, de schuld. Maar dezelfde randfi guren lopen gewapend met mes sen, knuppels en kettingen rond in de buurt van bijeenkomsten van het Vlaams Blok. Het is de aloude methode van de extreem-rechtse partijen die, zo als het Vlaams Blok beweert „hardop zeggen wat u denkt". En in de stad aan de Schelde klopt dat nog ook. In Antwerpen is de aanhang van het blok sinds de gemeenteraadsverkiezingen, waarbij elf zetels werden ver overd en de partij op de derde plaats kwam, niet gedaald. Deze Antwerpenaren verzetten zich tegen de grote groepen min derheden uit Turkije, Zuid-Eu ropa en Noord-Afrika. Maar die aanwezigheid is zeker niet gro ter dan in bijvoorbeeld Brussel, waar deze minderheden bijna een kwart van de bevolking uit maken en de problemen veel groter zijn. Antwerpen is echter een uitste kende voedingsbodem voor ex treem-rechts gebleken en een verklaring daarvoor hebben de deskundigen nog steeds niet ge vonden. Maar de schrik die na de verkiezingen van 1988 opkwam, is wat weggeëbd en concrete maatregelen om er iets aan te doen, zijn niet genomen. De Belgische regering dacht het nationaal te kunnen aanpak- Het Vlaams Blok 'dreigt de samenleving in het hart van Antwerpen kapot te maken.. Instituut voor Voorlichting foto Belgisch ken. Na lang nadenken werd een speciale 'koninklijk commissa ris' voor het migrantenbeleid be noemd (oud-staatssecretaris Paula D'Hondt), maar haar acti viteiten hebben behalve een dik rapport eigenlijk niets opgele verd. Bevoegdheden heeft zij niet. De meeste politieke partijen staan integratie voor. waarbij de migranten niets in de weg wordt gelegd zolang zij zich gedragen als Belgen en zich aan de Belgi sche regels aanpassen. Het Vlaams Blok wil van integratie juist niets weten. Het is dan ook niet vreemd dat het niet tegen de hoofddoek is. Die zorgt im mers dat het onderscheid tussen de Belgen en de migranten dui delijk te zien blijft. Het Blok vindt dat de buitenlanders zo snel mogelijk België moeten ver laten. Maar ook grote partijen zitten op die lijn. De Vlaamse liberale PVV kwam eind 1989 zelf met het voorstel om de buitenlan ders een 'oprot-premie' te geven, vooral aan werkloze migranten. Wie zo niet weg wil, kan zijn uit kering verliezen, zei de PVV. Maar dat idee vondt nergens echte steun. De socialisten en christen-de mocraten gaan daarentegen uit van de onvermijdelijkheid van hun aanwezigheid, en willen een beleid gericht op integratie voe ren. De rooms-rode coalitie heeft bijvoorbeeld voorgesteld dat mi granten verplicht worden om een van de twee landstalen te le ren. Aan een groot deel van de Ant werpenaren lijken die genuan ceerde benaderingen echter niet besteed. De stad kampt, net als andere grote steden, met de be kende 'gastarbeidersproble men', zoals ghettovorming en een relatief hoge werkloosheid. Dat het Vlaams Blok in Antwer pen zo'n machtsbasis heeft, komt ook omdat de Sinjoren stad vanouds het Vlaamse bol werk is en het Vlaams Blok is voor alles een Vlaams-nationa listische partij. 'Vlaanderen voor de Vlamingen' is dan ook een leus die de partij al voerde voor er gastarbeiders waren. Vroeger was dat alleen gericht tegen de 'vreemdelingen' in ei gen land, de Walen, maar nu Bel gië gefederaliseerd is vooral te gen de échte buitenlanders. Daarmee onderscheidt het zich van een partij als de Volksunie, die even Vlaams-nationalis tisch. maar verder een democra tische en respectabele partij is. De deelname van de Volksunie in het achtste kabinet-Martens is door veel Vlamingen als ver raad gezien. De Volksunie ver liest nog steeds aanhang, en die loopt in veel gevallen over naar het Vlaams Blok. Het is dan ook niet te verwachten dat de machtsbasis van het blok snel zal wegvallen. Het Vlaams Blok onderhoudt via zijn voorzitter Karei Dillen ook zeer warme contacten met de Duitse Republikaner en het Franse Front National. Dillen maakte onlangs nog een boot tochtje op de Rijn in het gezel schap van de heren Schönhuber en Le Pen, die hij tot zijn geest verwanten rekent. Maar ook de Nederlandse vrien den van de Centrumdemocraten en de Centrumpartij zijn graag geziene gasten in het Antwerp se. De Hollanders komen het Vlaams Blok helpen als dat no dig is. Een café in de Antwerpse binnenstad, de Leeuw van Vlaanderen, is hun ontmoe tingsoord. Het Antwerpse gemeentebe stuur weet gewoon niet goed hoe het moet reageren op de recente provocaties van het Vlaams Blok. Dinsdag gaven de andere partijen (de christendemocrati sche CVP, Volksunie, de socia listische SP en de groenen van Agalev) een verklaring uit over het racisme in de stad. De liberalen deden niet mee, om dat zij burgemeester Cools „geen dekmantel voor paniek voetbal willen geven". De ande ren protesteren echter tegen ra cisme en onverdraagzaamheid. In de resolutie wordt gevraagd om „een globaal projekt gericht op een bijdrage aan begrip en verdraagzaamheid". Het is de vraag in hoeverre een bestuur met beleidsmaatrege len begrip en verdraagzaamheid bij de burgers kan opwekken. Dat laat zich niet sturen; dat heb je of niet. Het tekent in feite de machteloosheid waarmee de ge vestigde orde reageert op ver schijnselen als het Vlaams Blok. Cools heeft zich voorgenomen het er niet bij te laten zitten. De komende weken trekt hij te voet de wijken in om met de Antwerp se bevolking te praten. Praten tot hij er bij neervalt. Want een andere manier weet ook hij niet. iDoor René Diekstra) Als kinderen speelden we met het onderstel van een oude kinderwagen, waarop we een soort open zeepkist-auto hadden gebouwd. We gebruik ten 'm onder meer om goedkoop aan spullen te komen. Een van ons ging er bijvoorbeeld inzitten en de anderen duwden 'm dan net zo lang op tot-ie een behoor lijke vaart had en lieten 'm los vlak voor de zaak van de groen teboer. De kunst ivas om tenvijl je daar voorbijschoot zoveel mo gelijk appels, peren of ander fruit uit de op de stoep uitgestal de kisten te roven. Maar af en toe ging dat mis, want dan leunde je te ver naar buiten, ivaardoor de wagen afzivenkte en tegen een van de kisten aan knalde. En daar zat je dan, met je handen vol appels, gecrashed precies onder het wrekende oog van de groenteboer of, wat nog erger was, van zijn vrome". Mijn gehoor, jongeren van tus sen de vijftien en achttien die op hun club een avond over jeugd criminaliteit hadden georgani seerd, barstte bij het horen van deze dubieuze jeugdherinnering in lachen uit. En toen was het hek van de dam. Plotseling begonnen ze zelf aller lei klein-criminele handelingen op te biechten, de een nog geraf fineerder dan de ander. Nette jongelui die zich stuk voor stuk als kleine schurken ontpopten. (Van onze verslaggever Jeroen Dirks) De aanleg van vier tunnels in de Randstad hangt aan een zijden draadje. Niet de bezorg- heid over het milieu, maar kei harde financiële argumenten lijken de doorslag te geven. De discussie over de aanleg van de tunnels spitst zich de laatste weken juist toe op de financie ring. Dat is niet verwonderlijk. Drie jaar geleden besloot voor malig minister Smit-Kroes (verkeer en waterstaat) - in een poging de eindeloze files bij Rotterdam en Amsterdam snel op te lossen - dat particuliere beleggers de aanleg van de tun nels moesten betalen. Hun 'voorfinanciering', want dat was het, konden ze later terug verdienen door tolheffing. De overheid zou bij die constructie geen centje pijn lijden. Inmiddels zit er een ander kabi net, een andere minister van ver keer en waterstaat en is het be leid er voorzichtig op gericht de stijging van het milieuvervuilen de autoverkeer af te remmen. In het jaar 2010 mag het aantal au tokilometers ten opzichte van nu 'maar' 35 procent zijn geste gen. Een jaar geleden werd nog uitgegaan van een stijging van 48 procent. Een voornemen met directe gevolgen voor de finan ciering van de tunnels. Minder autoverkeer dan aanvankelijk geraamd betekent immers min der gebruik van de tunnels en dus minder tolopbrengsten. Bijkomende onzekerheid is dat nog steeds geen goede methode is gevonden voor tolheffing. Aanleg van tolpleinen, zoals be kend van de Péage in Frankrijk, is op de vaak beperkte ruimte in Nederland bijna onmogelijk. Het alternatief, electronische tolheffing door een computer die elke 'passage' van een auto regi streert en automatisch in reke ning brengt, blijft technisch een probleem. Vraag is ook of de tol alleen moet worden geheven bij AdvertentieI de tunnels of op tal van punten in de Randstad. Minder autoverkeer dan ge dacht en onduidelijkheid over tolheffing. Voor particuliere be leggers zijn dat twee te grote risi co's. Zij aarzelen dus hun geld in de tunnels te steken en vragen op z'n minst garanties van de overheid om bij te springen als er iets misgaat. Minister Kok (fi nanciën) op zijn beurt maakte deze week bekend dat hij 'kei harde' garanties eist dat de over heid juist niet hoeft bij te sprin gen. Het financieringstekort is al hoog genoeg. Het ziet er niet naar uit dat een van de twee partijen water bij de wijn kan doen. Volgende week wordt in de ministerraad over het probleem gesproken, maar het is niet aannemelijk dat dan een oplossing wordt gevonden. Kok hoeft alleen te verwijzen naar het jaarverslag 1989 van de Algemene Rekenkamer. Daarin wordt geconcludeerd dat de tun nel onder de Noord, waaraan al wordt gewerkt, financiële risi co's oplevert door het beleid om mensen uit de auto te krijgen. Volgens het contract draait de particuliere belegger „een combinatie van de Nederlandse Postbank en de Franse Société Générale" daarvoor op. Maar de kans dat de overheid, die voor aanvang van de bouw immers positieve cijfers opgaf over het te verwachten gebruik, een scha declaim krijgt, blijft groot. Kok zal zich niet graag in een vier keer zo groot avontuur storten. Op de achtergrond speelt ook de discussie over de financiering van de aan- en afvoerwegen van de tunnels. De particuliere be leggers hebben zich daar tot nu toe aan onttrokken. De combi natie Postbank/Société Généra le is bijvoorbeeld bereid tot aan leg van de Tweede Coentunnel, heeft zich ook ingeschreven voor de financiering van de benodig de 400 miljoen gulden. Maar ze wil per se niets te maken hebben met de Westrandweg, de dubbelbaansweg die het verkeer vanuit de zuidelijke richting naar de tunnel toe moet leiden. Die Westrandweg kost intussen wel 600 miljoen gulden. Zelfs als er dus een oplossing wordt ge vonden voor de tunnels, dan nog is er een gapend financieel gat. Het verkeer direct vanaf be staande wegen naar de tunnels leiden heeft in ieder geval geen zin omdat de files dan niet wor den opgelost. De discussie over de financie ring van de tunnels betekent een steun in de rug van milieugroe peringen. Zij proberen al sinds 1987 de aanleg van de tunnels te gen te houden. De stichting Na tuur en Milieu wijst erop dat nieuw asfalt altijd nieuw au toverkeer aantrekt, met alle schadelijke gevolgen van dien. In bezwaarschriften benadrukt Natuur en Milieu dat veel men sen het openbaar vervoer (weer) zullen verlaten. Voorspeld wordt een daling in het gebruik van trein en bus met tien tot vijftien procent en dat in een tijd dat de overheid het openbaar vervoer wil bevorderen. Om dezelfde re den hebben Nederlandse Spoor wegen ook bezwaar aangete kend tegen aanleg van de Twee de Coentunnel. Deze week schreven ook 51 hoogleraren een bezorgde open brief aan de ministeraad. Juist omdat het milieu er zo slecht aan toe is, zou volgens hen het besluit over de tunnels moeten worden uitgesteld. De 51 maak ten er geen geheim van dat uit stel in dit geval best afstel zou mogen betekenen. Of zij via een omweg hun zin krijgen? De dis cussie gaat over de financiering, maar het milieu speelt uiteraard mee... Hoe komt het dat de normale consument soms of vaker dan soms op het dievenpad gaat? Want we weten inmiddels dat winkeldiefstal allang niet meer het privilege is van de zoge naamd hysterische, seksueel te- kortkomende dame uit de hoge re kringen, die op die manier naar spanning en sensatie zoekt of haar frustratie afreageert. Naar schatting vier op de vijf winkeldieven onderscheidt zich noch in persoonlijkheid noch in sociaal gedrag van de doorsnee burger. Een oude volkswijsheid wil dat de gelegenheid de dief maakt. Dat is natuurlijk niet het hele verhaal, maar zeker is dat de ge legenheid in veel gevallen een belangrijke handlanger is. Psy chologen verklaren al tientallen jaren lang met enig succes ons gedrag als een produkt van si tuatie en persoonlijkheid. Maar inmiddels staat wel vast dat de kenmerken van de situa tie waarin we verkeren belang rijker zijn voor hoe we ons ge dragen dan onze persoonlijk heidstrekken. Want, hoe betreu renswaardig het misschien ook is, wij mensen hebben betrekke lijk weinig zelfbeheersing of zelf discipline. Dat wil niet zeggen dat onze geest niet vaak gewillig is, maar ons vlees is zo zwak. In 1954 schreef een Duitse crimi noloog de volgende gedenk- ivaardige xvoorden: „Iedere dief stal door een verder normale burger is een triomf van de mo derne verkooptechniek". Het was de tijd dat vanuit de Verenigde Staten een nieuw winkelsysteem naar ons wereld deel overwaaide: de zelfbedie ning. Plotseling kivam de klant in een bloedverleidelijke situatie terecht. Bij zelfbediening heb je direct contact met het begeerde goed, er zit geen bediende of ei- Advertentie 1900 1990 Voor de echte grote maat (46 t/m 52) HELE LEUKE VLOTTE SET MODE en: 10% jubileumkorting al 90 jaar klasse en kwaliteit Gortstraat 32-34 Middelburg Tel. 01180-12608. Donderdag koopavond Tunnelbouw bij onduidelijkheid over toekomstig verkeer en over tolheffing? (foto Archief PZCl MAANDAG 16 APRIl 2e PAASDAG KOMT U NATUURLIJK BIJ ONS LANGS. DAN VERRASSEN WIJ U MET EEN DE HELE WEEK IS HET PAASSHOW, VRIJDAGAVOND KOOPAVOND. genaar meer tussen. Je kunt zei de ivaren van de schappen pai ken, ze betasten, uitproberen e zelfs in tas of zak stoppen zonde dat iemand daarbij direkt opj vingers staat te kijken. Zelfbediening verleidt zo niet al leen tot spontane of impulsiet aankopen, maar door het 'voo de handliggendevan de goede ren (je mag ernaar kijken ei aankomenprikkelt het ook di reetje bezitsdrangje hebzucht En dus lokt het naast kopen ook uit tot stelen. Bij kopen neemj de ivaar van het schap - en b taalt er voor aan de kassa. Bij stelen neem je de ivaar van het schap - en loodst die langs dé kassa. Zelfbediening is voor dé gemiddelde burger dus zowel een soort van test van zijn eer lijkheid als ook een bewijs van zijn permanente verleidbaar heid. Want in de grond van zaak is het betalen aan de kassa vaak niets anders dan een soort ongedaan gemaakte diefstal. Veel mensen lopen in een zelfbe dieningszaak dan ook rond met gedachten als: „Zal ik dit non wel of niet wegmoffelen, wel oj niet bij de kassa aangeven?". Dat laatste doet vermoeden dat xoat in winkels gestolen wordt, meestal een bepaalde waarde dj betekenis voor de dief heeft. Dat dit inderdaad zo is. blijkt uit on derzoek naar de verschillende typen van winkeldieven. De ca tegorie die steelt om het stelen, is maar heel klein. Dat zijn de zo genaamde kleptomanen, behept met een soort van innerlijke dwang tot stelen, die vaak vol strekt nutteloze of ivaardeloze dingen graaien, veertig passen of dertig WC-borstels in drie da gen. Dan is er de hele grote groep winkeldieven die dingen steelt ivaarvoor de eigen koopkracht niet toereikend is. Het is niet zo dat ze zonder te stelen niet in le ven zouden kunnen blijven,, maar wel dat er een verschil is tussen hun werkelijke levens standaard en hun consumptie behoefte. Hiertoe behoren de jongeren die in de schoolpauze de zelfbedie ning opzoeken om aan gn snoep, sigaretten en de daarbij benodigde aansteker of lucifers te komen. Maar ook de zwange re vrouw die op zo'n manier aan extra leuke babykleertjes komt of de doe-het-zelver die zijn c reedschapskist verder invult. Het is een soort van begeerte- criminaliteit', die door het merk-> ivaardige karakter van de zelf bediening een mogelijkheid is geworden die nu binnen ieders bereik ligt. Toch gaan de meeste mensen uit deze groep niet zo' maar even uit stelen. Voor de meesten geldt dat ze dat alleen doen in een bepaalde psychi sche toestand, namelijk een van grote innerlijke spanning of con flict (vanwege relatie, werk, op voeding, enzovoorts). Waarom dat zo is, laat zich als volgt verklaren. Als ivij onlust voelen en stress of spanning is onlust) gaan we automatisch op zoek naar manieren om die on lust te verminderen. Schelden, huilen, alcohol drinken, tegen iemand praten, hard werken, seks of joggen zijn van die ma nieren. Voor veel mensen is iets kopen iets consumeren, ook een ma nier om onlust te verminderen, Iemand die onder stress staat en in een zelfbedieningszaak iets ziet dat zijn begeerte opwekt komt daarom gemakkelijk op het idee dat hij zich beter zal voe len als hij dat voorwerp maai eenmaal heeft. Maar als de enige manier om ei aan te komen, stelen is het ei gen budget staat de aankoop niet of ternauwernood toe - roept de gedachte daaraan op zich weer spanning op (aan be trapt worden bijvoorbeeld)wat de al aanwezige spanning ver der verhoogt. Omdat met het toenemen van in nerlijke spanning de controle over ons denken afneemt, ons denken vernauwt zich, wordt de gedachte aan het begeerde goed sterker, soms zelfs obsessie! sterk. Tegelijk verliezen de mo rele remmen, die onder normale omstandigheden goed functio neren, hun grip, waardoor de drempel tot stelen verlaagd en zelfs oncontroleerbaar sterk kan worden. Stelen wordt zo een bevrijdins van innerlijke spanning, die in combinatie met een soort van overwinnaarsgevoel ('je bent de rest mooi te slim af geweest'I eventuele schuldgevoelens plat- walst. Zo bezien is iedere winkeldief stal niet alleen een maatschap pelijke maar ook een persoonlij ke tragedie. Of anders gesteld: „Wat was er mis op de dag dat u de rekening niet vereffende Met een eerlijk antwoord daar op hebt u weer wat over uzelf ge leerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 4