Markante figuur Abelmann geridderd Pleidooi voor privatisering Haven Vlissingen Vaar snelheid moet op de Westerschelde aan banden Meer aansluitingen op Zeeland Zien FZC provincie VRIJDAG 13 APRIL 1990 1 9 aanpassing weg Wachttijden veerdiensten onaanvaardbaar lang Waterstaat: kritiek voorbarig HAUER'S MEDIA CONCULTANCY B.V. 10% jubileumkorting D66 \wbbiT&, Afscheid gemeente-archivaris/museumdirecteur Inbraken Goes Kroniek Thema-avonden over vrouwbeeld De Roo Van der Veen Walsoorden zucht onder voorbijrazende zeeschepen Proces-verbaal Toeristisch informatiesysteem Lagere prijzen Betrouwbaar RPF/GPV-statenlid Van Dijke: de D66 Zeeland vindt het betreu renswaardig dat het WOV-tracé Borssele-Hoofdplaat buiten be schouwing is gelaten in de tracé nota. In een reactie op de mi lieu-effectrapportage stelt D66 dat Borssele-Hoofdplaat de min ste aantasting oplevert voor het milieu en dat de route langs het Sloegebied de meest logische is en naar alle waarschijnlijkheid de minste geluidshinder ople vert. De democraten dringen er op aan dat de provincie alsnog onderzoek doet naar dat tracé. Volgens D66 is Borssele-Hoofd plaat voor de gemeente Borsele de enige aanvaardbare route. De democraten betreuren het dat de grootst mogelijke minder heid van provinciale staten zich heeft uitgesproken tegen het be- al 90 jaar klasse en kwaliteit BRT Gortstraat 32-34, Middelburg, tel. 01180- 12608. Donderdag koopavond De Goese burgemeester T. Seinstra schudt scheidend archivaris en museumdirecteur L. J. Abelmann (rechts) de hand na het opspelden van de ridderorde (foto Willem Mieras GOES - In de nacht van woens dag op donderdag is ingebroken in de woning van C. W. aan de Spinne. Er verdwenen 65 cd's en gouden sieraden met een totale waarde van 4600 gulden. Het af gelopen weekeinde is uit de Vak school een videorecorder van duizend gulden gestolen. GOES - Dat je geen brave broe der hoeft te zijn om een hoge ko ninklijke onderscheiding te krijgen, werd donderdagmid dag weer eens bewezen bij het afscheid van L. J. Abelmann, ge meente-archivaris van Goes en directeur van het Museum voor Zuid- en Noord-Beveland. Abelmann, die benoemd werd tot ridder in de Orde van Oran- je-Nassau, is in zijn Goese loop baan geen enkel meningsver schil uit de weg gegaan. Hij heeft bergen verzet zonder stiekum gelobby of stroopsmeerderij. In tegendeel: Abelmann vond het heerlijk om met open vizier zijn polemieken te bedrijven en zijn jaarverslagen zijn legendarisch vanwege de, al dan niet symboli sche, aanvallen op het gemeen tebestuur van Goes. Dat kon, naar de mening van Abelmann, niet genoeg geld beschikbaar stellen om het culturele erfgoed te behouden. Die jaarverslagen zijn her en der druk verzameld, zo bleek tijdens de afscheidsbijeenkomst. De Goese cultuurwethouder G. Heerebout had de exemplaren nog kunnen vinden waarin Abel mann met opzet een bladzijde wit het om aan te geven dat be zuinigingen effect zouden heb ben in de kwaliteit van de dienst. Toen dat niet doorkwam, maak te de gemeente-archivaris een hele bladzijde zwart. In zijn inleidingen toonde hij zich een bevlogen criticus. Abel mann wilde zelf wel toegeven dat de jaarverslagen in grimmig heid onder de kerstboom tot stand kwamen. Voordat de helft van januari verstreken was, la gen de boekwerken altijd op de burelen van b en w, terwijl Abel mann popelend op de knal zat te wachten. Even verrassend als de konink lijke onderscheiding was voor de scheidende archivaris het ca deau van de gemeente Goes: het eerste exemplaar van een ge nummerde, beperkte uitgave van Katholiek Beveland of de zogenaamde kroniek van Klaus. Het manuscript, dat het onder grondse wedervaren van de Be- velandse katholieken in de ze ventiende en de eerste helft van de achttiende eeuw behandelt, werd jarenlang verloren ge waand. Het boekje werd zonder medeweten van Abelmann bij het gemeente-archief uitgege ven. Een lange rij sprekers hielp don derdagmiddag schilderen aan het markante portret van de man die 22 jaar het museum en het archief in Goes geleid heeft. In zachtere tinten kwam ook mevrouw Abelmann, die jaren lang museumassistente is ge weest, op het doek. Voor de mu- seumbegroting was ze in part-ti me dienst, maar in de praktijk werkte mevrouw Abelmann op volle kracht in het streekmu seum, dat sinds de komst van het echtpaar de befaamde col lectie opbouwde tot een toegan kelijk cultuurbezit. Prof dr C. Dekker, rijksarchiva ris in Utrecht, was naar zijn ge boorteplaats Goes gekomen om het afscheid van Abelmann - van origine Utrechter - mee te maken. Hij wist de archivaris en diens plaats in de samenleving bondig te schetsen: ,,Mijn moe der zei het altijd van een Goese banketbakker: Hij is wel rooms, maar hij heeft goeie spullen." De scheidende archivaris zei in een dankwoord wel op een gekke manier trots te zijn dat hij door twee mensen wordt opgevolgd. A. J. Barth wordt de nieuwe ge meente-archivaris en F. H. de Klerk neemt de deeltijdfunctie van museumdirecteur over. De officiële afscheidsbijeenkomst werd gevolgd door een drukbe zochte receptie in de tentoon stellingsruimte van het mu seum. (Advertentie) MIDDELBURG - Wanneer nie.s erandert bij de NV Haven van Vlissingen komt de werkgele- enheid in gevaar. Volgens IPF/GPV-statenlid L.C. van Dijke dreigt bij het bedrijf een '.odanige investeringsachter- >tand te ontstaan dat de NV Ha- i'en in internationaal verband ■olledig buiten beeld raakt. laar Van Dijkes idee moeten de fracties in de nieuwe gemeente rad van Vlissingen bij de onder handelingen over een beleids programma voor de komende vier jaar uitmaken wat er met iet stuwadoorsbedrijf moet ge- Jeuren. Tijdens een spreekbeurt donder- lag in Middelburg toonde Van Dijke zich een groot voorstander van privatisering van de NV Ha- en van Vlissingen, waarvan de gemeente Vlissingen en het rijk Ik 35 procent van de aandelen lebben en de provincie 14 pro- Pent. Hij vond dat het niet de aak van de overheid is zich als ondernemer in de markt te bege ven. Van Dijke is ervan overtuigd dat en overheidsbedrijf geen beleid kan voeren dat tot optimale re sultaten leidt. Hij voegde eraan toe dat de enorme investeringen die voor een gezonde ontwikke ling van het bedrijf noodzakelijk zijn door geen van de huidige aandeelhouders kunnen worden opgebracht. Het reformatori sche statenlid stelde vast dat aansluiting van de NV Haven bij een transportketen onontbeer lijk is. MIDDELBURG - Woensdag avond 25 april begint de eerste avond van een cyclus van drie avonden over vrouwbeelden ten aanzien van geloof, liefde en sek sualiteit. De avonden worden in samenwerking met ds Ineke Schoorél uit Vlissingen georga- niseert door het Regionaal Buro Zeeland van de Landelijke Ver eniging Ambulante Fiom. De cy clus wordt gehouden in het FIOM-pand aan de Bellink- straat in Middelburg. De aan vang is 20.00 uur. Advertentie Registeraccountants Accountants-Administratieconsulenten Belastingadviseurs Vestigingen in Goes, Middelburg, Oud-Beierland, Rotterdam, Sliedrecht en Zierikzee. Vraag vrijblijvend onze brochure. Bel 01180 - 34 000 Maatwerk door Mensenwerk De getijdehaven van Walsoorden (midden rechts) ondervindt ernstige hinder van zeeschepen die 'met een bloedgang' over de Westerschelde het dorp passeren (luchtfoto Wim Riemens) WALSOORDEN - Het college van burgemeester en wethouders van Hontenisse wil dat de vaarsnelheid van zeeschepen op de Westerschelde ter hoogte van de haven van Walsoorden aan banden wordt gelegd. Rijkswaterstaat en het Directoraat-Ge neraal Scheepvaart en Maritieme Zaken (DGSM) zal verzocht worden een snelheidsbeperking voor grote schepen in te voe ren. De afgelopen weken werd de gemeente, als eigenaar van de ha ven van Walsoorden, verschillende malen geconfronteerd met schadegevallen aan schepen en installaties in de getijdehaven, omdat schepen van de trossen geslagen waren door krachten, opgewekt door passerende zeeschepen. „Het is soms verschrikkelijk. Die grote schepen komen met een bloedgang voorbij, zuigen een meter tot anderhalve meter water uit de haven en even later wordt die hele waterpartij met geweld terug het haventje ingestuwd. Schepen die het ene moment praktisch droog komen te liggen worden even later met forse kracht omhoog-geworpen, wat de soms tien centimeter dikke trossen niet kunnen hebben. De schepen slaan los en wij - en de eigenaren van de schepen - zijn de klos, terwijl de boosdoeners rustig doorstomen naar Antwerpen", legt W. K. Broekhoven, het hoofd van de technische dienst van de gemeente Hontenisse, uit. Volgens Broekhoven doen de kritieke situaties zich enkel met hoog water voor. „Sommige schepen schijnen dan haast te heb ben om tijdig "bij de Zandvliet- of Berendrechtsluis te zijn om geschut te worden. Dan zetten ze rustig een tandje bij, geen reke ning houdend met de schade die ze kunnen aanrichten als ze op 150 meter afstand de haven van Walsoorden passeren." Deze maand was het al twee keer prijs. Boosdoeners waren de schepen Regina Maersk en de Ocean Sovereign. De rijkspolitie te water maakte van de gevallen proces-verbaal op. „Nu is het al leen nog de vraag of de reders achterhaald kunnen worden." De schade is overigens de laatste keren beperkt gebleven tot wat kapotte trossen en kleine beschadigingen aan wat jachten en een zandschip. Broekhoven: „Voor hetzelfde geld gaan door het ge- ruk aan de trossen vloedpalen naar de knoppen en zitten we zo elke keer met een schadepost van ettelijke duizenden guldens. Deze maand moeten we nog drie van die palen vervangen en dat kost de gemeenschap een kleine twintigduizend piek." Het dagelijks bestuur van Hontenisse vreest dat de toestand al leen maar penibeler wordt wanneer een reglementair vastgeleg de snelheidsbeperking voor de zeevaart bij Walsoorden uitblijft na een eventuele verdieping van de Westerschelde van 44 naar 48 voet. „We verwachten dan veel grotere problemen omdat de wa terverplaatsing die de schepen veroorzaken zal toenemen. Bo vendien kunnen dan nóg grotere schepen Antwerpen bereiken en zullen met het water grotere hoeveelheden slib in onze haven terechtkomen. Iets waar we absoluut niet op zitten te wachten. De waterbeheerders hebben ons jaren terug al laten weten dat alles wel zal meevallen, maar dat is onzin. De problemen rijzen nu al de pan - of liever: de haven - uit", aldus Broekhoven. MIDDELBURG - Het toeris tisch informatiesysteem Zee land Zien van de provinciale VW slaat aan. Het aantal aan sluitingen op het computernet werk dat inlichtingen verschaft over verblijfs- en recreatiemo gelijkheden, evenementen, het weer en ander zaken waarin toeristen belang stellen, be droeg vorig seizoen ongeveer dertig. Waarschijnlijk zal dit aantal zich in de loop van 1990 verdubbelen. Vooral eigenaars van hotels, campings en zomer- huizenterreinen beginnen zich bewust te worden van de voor delen. Zeeland ZIEN, zoals het systeem officieel heet (ZIEN staat voor Zeeuwse Informatie op het Elek tronisch Netwerk), bestaat nu drie jaar. Het op videotex-appa- ratuur draaiende programma is in eerste aanleg ontwikkeld om in perioden van grote drukte in zicht te krijgen in de bezetting van de verblijfsaccommodatie in de provincie. Daarom ver schenen de eerste beeldscher men met Zeeland Zien op VW- kantoren en in informatiezuilen op parkeerplaats De Vliete langs rijksweg A58 bij Krabbendijke, op de Vlissingse boulevard en in Cadzand. Maar door de flexibele opzet van het systeem zijn er veel meer mogelijkheden. Die worden nu stap voor stap benut. De toenemende belangstelling voor Zeeland Zien is niet in de laatste plaats een gevolg van de lagere prijzen waarvoor video tex-computers tegenwoordig verkrijgbaar zijn. Kostte zo'n apparaat vroeger een paar dui zend gulden, nu is er al een voor 695 gulden te koop. Mede dank zij de tamelijk lage aanschafkos ten van zo'n terminal neemt ook het gebruik van videotex-syste- men voor andere doeleinden toe. Een aansluiting op het netwerk is gratis. In beginsel kan ieder een van de provinciale VW de nodige codes krijgen die toe gang tot het systeem verschaf fen. Alleen de telefoonkosten - de verbinding tussen de gebrui kers en de centrale computer loopt via het openbare telefoon net - zijn voor eigen rekening. De VVV vraagt alleen een bijdra ge aan de gemeenten. Die bijdra ge kan naar gelang van de capa citeit van de verblijfsaccommo datie variëren van 1200 tot 9000 gulden. Negen gemeenten doen tot nu toe nog niet mee, maar de provinciale WV is die aan het bewerken. Aanbieders van verblijfsaccom modatie, zoals campinghouders, hotelhouders en exploitanten van appartementen en bunga lows, kunnen via hun terminal rechtstreeks veranderingen in de informatie aanbrengen, zoals het aantal plaatsen en bedden dat ze nog beschikbaar hebben of uitbreiding van het aantal douches. Dat kan natuurlijk al leen maar voor zover dat betrek king heeft op hun eigen bedrijf. Zeeland Zien bestaat nu drie jaar. Het eerste jaar had de pro vinciale WV het beheer in han den gegeven van een bedrijf. Dienstencoördinator Teun van Elsacker van de WV treedt nu al twee seizoenen zelf op als sys teembeheerder. Dat is beter, meent hij, omdat het op die ma nier gemakkelijker is in te spe len op wensen van gebruikers en beter kan worden gecontroleerd of het systeem correct wordt ge bruikt. Van Elsacker: „De waar de van Zeeland Zien staat of valt natuurlijk bij de juistheid van de informatie. Want de zaak moet natuurlijk wel betrouwbaar zijn. Wat dat betreft zijn we steeds be zig met verbeteringen. Om te la ten zien hoe oud gegevens zijn over bijvoorbeeld het aantal plaatsen dat een camping nog heeft, komt daar binnenkort bij te staan op welke datum de laat ste veranderingen zijn doorgege ven." De informatie van Zeeland Zien is valt in zeven hoofdcatego rieën uiteen: verblijfsmogelijk heden, recreatiemogelijkheden, evenementen, watersport, weer en waterstanden, informatie in het Duits en VW-tips. Van El sacker ziet mogelijkheden het systeem verder te verfijnen. Zo is al eens gedacht over de moge lijkheid via Zeeland Zien hotel- of kampeeraccommodatie te re serveren. Van Elsacker: „Maar waarom zou je dit netwerk be perken tot informatie over re creatie en toerisme? Je kunt ook denken aan rubrieken die voor de eigen bevolking interessant zijn." Beheerder Teun van Elsacker met een Zeeland Zien-computer: „De waarde staat of valt met de juistheid van de informatie" (foto Ru ben Oreel) Wegtransport wil snel WOV tSSK"*"- 1900 1990 Leuke vlotte jacks voor dames en heren Volop keus en VLISSINGEN De organisa ties van wegtransportonderne mingen in Zeeland vinden een spoedige aanleg van de Wester schelde Oeververbinding (WOV) noodzakelijk. De voor keur gaat dan uit naar een WOV pal ten oosten van Terneuzen, omdat die een goede verbinding vormt tussen het Sloegebied en de Kanaalzone in Zeeuwsch- Vlaanderen. Bovendien is bij deze variant sprake van een aansluiting op de Tractaatweg naar België. De vervoersorganisaties stellen in hun reactie op de tracé-nota voor de WOV vast dat de huidige veerverbindingen het groeiende verkeersaanbod niet goed meer kunnen verwerken. Daardoor ontstaan onaanvaardbaar lange wachttijden voor het goederen vervoer en het zakelijk perso nenverkeer. Het tracé ten westen van Ter- neuzen spreekt de verenigde transportondernemers niet zo aan, omdat dit leidt tot extra verkeersbelasting van de huidi ge bruggen bij Terneuzen en Sluiskil. trekken van dat tracé bij het on derzoek. „Aan alle wel onder zochte tracés kleven op het ge bied van de aantasting van na tuur en milieu nogal wat bezwa ren." Volgens D66 is dat vooral het geval met het tracé Terneu- zen-Ellewoutsdijk. „Een door snijding die wellicht een rol zou kunnen gaan spelen bij de uit eindelijke vaststelling van de grenzen van de Grote Land schappelijke Eenheid." (Advertetitie) SCHOONDIJKE - Rijkswater staat vergeet volgens het Land bouwschap het langzaam ver keer bij de aanpassing van de rijksweg 58 Schoondijke-Sluis. Het heeft daarom bij de dienst aan de bel getrokken. „Wel iets te vroeg", meent voorlichter J. Geluk van Rijkswaterstaat, „er liggen nog helemaal geen plan nen." Er ligt een startnotitie voor de milieu-effectrapportage voor de reconstructie van de weg Schoondijke-Sluis. Op grond van deze nota heeft het Land bouwschap Rijkswaterstaat be richt dat 'ten onrechte wordt voorbijgegaan aan het belang van de landbouw als de weg tot autoweg wordt omgebouwd'. In de nieuwe weg is een rondweg rond Oostburg opgenomen. Om dat uitvoering van de voorne mens gevolgen heeft voor de agrarische structuur, wil het Landbouwschap zo snel moge lijk weten wat er staat te gebeu ren. Dan kan Rijkswaterstaat namelijk nog rekening houden met de in voorbereiding zijnde ruilverkaveling. Geluk kan niet echt uit de voe ten met de opmerkingen van het Landbouwschap. „Er ligt een startnotitie. Dat wil niets meer en niets minder zeggen dan dat wij een plan gaan bestuderen. En dat we de mogelijke milieu effecten van de verschillende ideeën gaan toetsen. Het kan best zijn dat we tot de slotsom komen dat alles blijft zoals het is." Overigens bestrijdt Geluk dat het langzaam verkeer is verge ten. „In de notitie staat uitdruk kelijk dat één van de randvoor waarden moet zijn een waarborg voor een goede en veilige ont sluiting van alle percelen, wo ningen en bedrijven langs de weg." (Advertentie) bedanken de directie, personeel en klanten van COSMO voor de fantastische samenwerking afgelopen zaterdag bij het maken van de videoclip voor de groep BIZZ NIZZ De clip is a.s. zaterdag voor het eerst op t.v. te zien: Duitsland 1, formule eins, 14.45 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 39