PZC
Markante figuur Abelmann geridderd
Sit
Pleidooi voor
privatisering
Haven Vlissingen
Vaar snelheid moet op de
Westerschelde aan banden
Langzaam verkeer
stiefkind bij
aanpassing weg
Meer aansluitingen
op Zeeland Zien
provincie
19
Wachttijden veerdiensten onaanvaardbaar lang
mmrB;
HAUER'S MEDIA CONCULTANCY B.V.
66
VRIJDAG 13 APRIL 1990
1900
1990
10% jubileumkorting
Afscheid gemeente-archivaris/museumdirecteur
nbraken Goes
Kroniek
IPF/GPV -statenlid Van Dijke:
Thema-avonden
over vrouwbeeld
De Roo Van der Veen
Walsoorden zucht onder voorbijrazende zeeschepen
Proces-verbaal
Waterstaat: kritiek voorbarig
Duitsland 1, formule eins, 14.45 uur.
Toeristisch informatiesysteem
Lagere prijzen
Betrouwbaar
VLISSINGEN De organisa-
ies van wegtransportonderne-
mingen in Zeeland vinden een
spoedige aanleg van de Wester-
schelde Oeververbinding
WOV) noodzakelijk. De voor
keur gaat dan uit naar een WOV
pal ten oosten van Terneuzen,
jmdat die een goede verbinding
rormt tussen het Sloegebied en
Kanaalzone in Zeeuwsch-
/laanderen. Bovendien is bij
leze variant sprake van een
insluiting op de Tractaatweg
laar België.
)e vervoersorganisaties stellen
n hun reactie op de tracé-nota
roor de WOV vast dat de huidige
reerverbindingen het groeiende
'erkeersaanbod niet goed meer
;unnen verwerken. Daardoor
uitstaan onaanvaardbaar lange
jiachttijden voor het goederen
vervoer en het zakelijk perso-
ienverkeer.
let tracé ten westen van Ter-
leuzen spreekt de verenigde
ransportondernemers niet zo
lan, omdat dit leidt tot extra
erkeersbelasting van de huidi-
;e bruggen bij Terneuzen en
Sluiskil.
66 Zeeland vindt het betreu-
enswaardig dat het WOV-tracé
lorssele-Hoofdplaat buiten be-
chouwing is gelaten in de tracé-
lota. In een reactie op de mi-
ïeu-effectrapportage stelt D66
atBorssele-Hoofdplaat de min-
te aantasting oplevert voor het
ïilieu en dat de route langs het
loegebied de meest logische is
n naar alle waarschijnlijkheid
e minste geluidshinder ople-
ert. De democraten dringen er-
p aan dat de provincie alsnog
nderzoek doet naar dat tracé,
olgens D66 is Borssele-Hoofd-
laat voor de gemeente Borsele
e enige aanvaardbare route. De
emocraten betreuren het dat
e grootst mogelijke minder-
eid van provinciale staten zich
eeft uitgesproken tegen het be-
Wegtransport wil snel WOV
trekken van dat tracé bij het on
derzoek. „Aan alle wel onder
zochte tracés kleven op het ge
bied van de aantasting van na
tuur en milieu nogal wat bezwa
ren." Volgens D66 is dat vooral
het geval met het tracé Terneu-
zen-Ellewoutsdijk. „Een door
snijding die wellicht een rol zou
kunnen gaan spelen bij de uit
eindelijke vaststelling van de
grenzen van de Grote Land
schappelijke Eenheid."
fAdvertentie
Leuke vlotte
jacks voor
dames
en
heren
Volop keus
en
al 90 jaar klasse en kwaliteit
Gortstraat 32-34, Middelburg, tel. 01180-
12608. Donderdag koopavond
10ES - In de nacht van woens-
ag op donderdag is ingebroken
de woning van C. W. aan de
pinne. Er verdwenen 65 cd's en
ouden sieraden met een totale
aarde van 4600 gulden. Het af-
elopen weekeinde is uit de Vak-
chool een videorecorder van
uizend gulden gestolen.
GOES - Dat je geen brave broe
der hoeft te zijn om een hoge ko
ninklijke onderscheiding te
krijgen, werd donderdagmid
dag weer eens bewezen bij het
afscheid van L. J. Abelmann, ge
meente-archivaris van Goes en
directeur van het Museum voor
Zuid- en Noord-Beveland.
Abelmann, die benoemd we'rd
tot ridder in de Orde van Oran-
je-Nassau, is in zijn Goese loop
baan geen enkel meningsver
schil uit de weg gegaan. Hij heeft
bergen verzet zonder stiekum
gelobby of stroopsmeerderij. In
tegendeel: Abelmann vond het
heerlijk om met open vizier zijn
polemieken te bedrijven en zijn
jaarverslagen zijn legendarisch
vanwege de, al dan niet symboli
sche, aanvallen op het gemeen
tebestuur van Goes. Dat kon.
naar de mening van Abelmann,
niet genoeg geld beschikbaar
stellen om het culturele erfgoed
te behouden.
Die jaarverslagen zijn her en der
druk verzameld, zo bleek tijdens
de afscheidsbijeenkomst. De
Goese cultuurwethouder G.
Heerebout had de exemplaren
nog kunnen vinden waarin Abel
mann met opzet een bladzijde
wit liet om aan te geven dat be
zuinigingen effect zouden heb
ben in de kwaliteit van de dienst.
Toen dat niet doorkwam, maak
te de gemeente-archivaris een
hele bladzijde zwart.
In zijn inleidingen toonde hij
zich een bevlogen criticus. Abel
mann wilde zelf wel toegeven
dat de jaarverslagen in grimmig
heid onder de kerstboom tot
stand kwamen. Voordat de helft
van januari verstreken was, la
gen de boekwerken altijd op de
burelen van b en w, terwijl Abel
mann popelend op de knal zat te
wachten.
Even verrassend als de konink
lijke onderscheiding was voor de
scheidende archivaris het ca
deau van de gemeente Goes: het
eerste exemplaar van een ge
nummerde, beperkte uitgave
van Katholiek Beveland of de
zogenaamde kroniek van Klaus.
Het manuscript, dat het onder
grondse wedervaren van de Be-
velandse katholieken in de ze
ventiende en de eerste helft van
de achttiende eeuw behandelt,
werd jarenlang verloren ge
waand. Het boekje werd zonder
medeweten van Abelmann bij
het gemeente-archief uitgege
ven.
Een lange rij sprekers hielp don
derdagmiddag schilderen aan
het markante portret van de
man die 22 jaar het museum en
het archief in Goes geleid heeft.
In zachtere tinten kwam ook
mevrouw Abelmann, die jaren
lang museumassistente is ge
weest, op het doek. Voor de mu
seumbegroting was ze in part-ti
me dienst, maar in de praktijk
werkte mevrouw Abelmann op
volle kracht in het streekmu
seum, dat sinds de komst van
het echtpaar de befaamde col
lectie opbouwde tot een toegan
kelijk cultuurbezit.
Prof dr C. Dekker, rijksarchiva
ris in Utrecht, was naar zijn ge
boorteplaats Goes gekomen om
het afscheid van Abelmann -
van origine Utrechter - mee te
maken. Hij wist de archivaris en
diens plaats in de samenleving
bondig te schetsen: „Mijn moe
der zei het altijd van een Goese
banketbakker: Hij is wel rooms,
maar hij heeft goeie spullen."
De scheidende archivaris zei in
een dankwoord wel op een gekke
manier trots te zijn dat hij door
twee mensen wordt opgevolgd.
A. J. Barth wordt de nieuwe ge
meente-archivaris en F. H. de
Klerk neemt de deeltijdfunctie
van museumdirecteur over. De
officiële afscheidsbijeenkomst
werd gevolgd door een drukbe
zochte receptie in de tentoon
stellingsruimte van het mu
seum.
Advertentie
Y&iUi,
IIDDELBURG - Wanneer niets
erandert bij de NV Haven van
lissingen komt de werkgele-
enheid in gevaar. Volgens
HT/GP V-statenlid L.C. van
ijke dreigt bij het bedrijf een
odanige investeringsachter-
tand te ontstaan dat de NV Ha-
en in internationaal verband
olledig buiten beeld raakt.
laar Van Dijkes idee moeten de
acties in de nieuwe gemeente
raad van Vlissingen bij de onder-
iandelingen over een beleids-
irogramma voor de komende
der jaar uitmaken wat er met
iet stuwadoorsbedrijf moet ge-
leuren.
tijdens een spreekbeurt donder-
lag in Middelburg toonde Van
Jijke zich een groot voorstander
'an privatisering van de NV Ha
ren van Vlissingen, waarvan de
lemeente Vlissingen en het rijk
ïlk 35 procent van de aandelen
lebben en de provincie 14 pro-
rent. Hij vond dat het niet de
aak van de overheid is zich als
mdernemer in de markt te bege-
'en.
an Dijke is ervan overtuigd dat
en overheidsbedrijf geen beleid
kan voeren dat tot optimale re
sultaten leidt. Hij voegde eraan
toe dat de enorme investeringen
die voor een gezonde ontwikke
ling van het bedrijf noodzakelijk
zijn door geen van de huidige
aandeelhouders kunnen worden
opgebracht. Het reformatori
sche statenlid stelde vast dat
aansluiting van de NV Haven bij
een transportketen onontbeer
lijk is.
MIDDELBURG - Woensdag
avond 25 april begint de eerste
avond van een cyclus van drie
avonden over vrouwbeelden ten
aanzien van geloof, liefde en sek
sualiteit. De avonden worden in
samenwerking met ds Ineke
Schoorél uit Vlissingen georga-
niseert door het Regionaal Buro
Zeeland van de Landelijke Ver
eniging Ambulante Fiom. De cy
clus wordt gehouden in het
FIOM-pand aan de Bellink-
straat in Middelburg. De aan
vang is 20.00 uur.
Advertentie
Registeraccountants
Accountants-Administratieconsulenten
Belastingadviseurs
Vestigingen in Goes, Middelburg, Oud-Beijerland,
Rotterdam, Sliedrechten Zierikzee.
Vraag vrijblijvend onze brochure. Bel 01180 - 34 000
Maatwerk door Mensenwerk
-/# vwe-/-
De getijdehaven van Walsoorden (midden rechts) ondervindt ernstige hinder van zeeschepen die 'met een bloedgang' over de
Westerschelde het dorp passeren luchtfoto Wim Riemensl
WALSOORDEN - Het college van burgemeester en wethouders
van Hontenisse wil dat de vaarsnelheid van zeeschepen op de
Westerschelde ter hoogte van de haven van Walsoorden aan
banden wordt gelegd. Rijkswaterstaat en het Directoraat-Ge
neraal Scheepvaart en Maritieme Zaken (DGSM) zal verzocht
worden een snelheidsbeperking voor grote schepen in te voe
ren.
De afgelopen weken werd de gemeente, als eigenaar van de ha
ven van Walsoorden, verschillende malen geconfronteerd met
schadegevallen aan schepen en installaties in de getijdehaven,
omdat schepen van de trossen geslagen waren door krachten,
opgewekt door passerende zeeschepen.
„Het is soms verschrikkelijk. Die grote schepen komen met een
bloedgang voorbij, zuigen een meter tot anderhalve meter water
uit de haven en even later wordt die hele waterpartij met geweld
terug het haventje ingestuwd. Schepen die het ene moment
praktisch droog komen te liggen worden even later met forse
kracht omhoog-geworpen, wat de soms tien centimeter dikke
trossen niet kunnen hebben. De schepen slaan los en wij - en de
eigenaren van de schepen - zijn de klos, terwijl de boosdoeners
rustig doorstomen naar Antwerpen", legt W. K. Broekhoven, het
hoofd van de technische dienst van de gemeente Hontenisse, uit.
Volgens Broekhoven doen de kritieke situaties zich enkel met
hoog water voor. „Sommige schepen schijnen dan haast te heb
ben om tijdig bij de Zandvliet- of Berendrechtsluis te zijn om
geschut te worden. Dan zetten ze rustig een tandje bij, geen reke
ning houdend met de schade die ze kunnen aanrichten als ze op
150 meter afstand de haven van Walsoorden passeren."
Deze maand was het al twee keer prijs. Boosdoeners waren de
schepen Regina Maersk en de Ocean Sovereign. De rijkspolitie te
water maakte van de gevallen proces-verbaal op. „Nu is het al
leen nog de vraag of de reders achterhaald kunnen worden."
De schade is overigens de laatste keren beperkt gebleven tot wat
kapotte trossen en kleine beschadigingen aan wat jachten en een
zandschip. Broekhoven: „Voor hetzelfde geld gaan door het ge-
ruk aan de trossen vloedpalen naar de knoppen en zitten we zo
elke keer met een schadepost van ettelijke duizenden guldens.
Deze maand moeten we nog drie van die palen vervangen en dat
kost de gemeenschap een kleine twintigduizend piek."
Het dagelijks bestuur van Hontenisse vreest dat de toestand al
leen maar penibeler wordt wanneer een reglementair vastgeleg
de snelheidsbeperking voor de zeevaart bij Walsoorden uitblijft
na een eventuele verdieping van de Westerschelde van 44 naar 48
voet. „We verwachten dan veel grotere problemen omdat de wa
terverplaatsing die de schepen veroorzaken zal toenemen. Bo
vendien kunnen dan nóg grotere schepen Antwerpen bereiken
en zullen met het water grotere hoeveelheden slib in onze haven
terechtkomen. Iets waar we absoluut niet op zitten te wachten.
De waterbeheerders hebben ons jaren terug al laten weten dat
alles wel zal meevallen, maar dat is onzin. De problemen rijzen nu
al de pan - of liever: de haven - uit", aldus Broekhoven.
SCHOONDIJKE - Rijkswater
staat vergeet volgens het Land
bouwschap het langzaam ver
keer bij de aanpassing van de
rijksweg 58 Schoondijke-Sluis.
Het heeft daarom bij de dienst
aan de bel getrokken. „Wel iets
te vroeg", meent voorlichter J.
Geluk van Rijkswaterstaat, „er
liggen nog helemaal geen plan
nen."
Er ligt een startnotitie voor de
milieu-effectrapportage voor de
reconstructie van de weg
Schoondijke-Sluis. Op grond
van deze nota heeft het Land
bouwschap Rijkswaterstaat be
richt dat 'ten onrechte wordt
voorbijgegaan aan het belang
van de landbouw als de weg tot
autoweg wordt omgebouwd'.
In de nieuwe weg is een rondweg
rond Oostburg opgenomen. Om
dat uitvoering van de voorne
mens gevolgen heeft voor de
agrarische structuur, wil het
Landbouwschap zo snel moge
lijk weten wat er staat te gebeu
ren. Dan kan Rijkswaterstaat
namelijk nog rekening houden
met de in voorbereiding zijnde
ruilverkaveling.
Geluk kan niet echt uit de voe
ten met de opmerkingen van het
Landbouwschap. „Er ligt een
startnotitie. Dat wil niets meer
en niets minder zeggen dan dat
wij een plan gaan bestuderen.
En dat we de mogelijke milieu
effecten van de verschillende
ideeën gaan toetsen. Het kan
best zijn dat we tot de slotsom
komen dat alles blijft zoals het
is."
Overigens bestrijdt Geluk dat
het langzaam verkeer is verge
ten. „In de notitie staat uitdruk
kelijk dat één van de randvoor
waarden moet zijn een waarborg
voor een goede en veilige ont
sluiting van alle percelen, wo
ningen en bedrijven langs de
weg."
Advertentie
De Goese burgemeester T. Seinstra schudt scheidend archivaris en museumdirecteur L. J. Abelmann (rechts) de hand na het opspelden van
de ridderorde {foto Willem Mieras)
bedanken de directie, personeel en klanten van COSMO
voor de fantastische samenwerking afgelopen zaterdag bij
het maken van de videoclip voor de groep BIZZ NIZZ
De clip is a.s. zaterdag voor het eerst op t.v. te zien:
MIDDELBURG - Het toeris
tisch informatiesysteem Zee
land Zien van de provinciale
VVV slaat aan. Het aantal aan
sluitingen op het computernet
werk dat inlichtingen verschaft
over verblijfs- en recreatiemo
gelijkheden, evenementen, het
weer en ander zaken waarin
toeristen belang stellen, be
droeg vorig seizoen ongeveer
dertig. Waarschijnlijk zal dit
aantal zich in de loop van 1990
verdubbelen. Vooral eigenaars
van hotels, campings en zomer-
huizenterreinen beginnen zich
bewust te worden van de voor
delen.
Zeeland ZIEN, zoals het systeem
officieel heet (ZIEN staat voor
Zeeuwse Informatie op het Elek
tronisch Netwerk), bestaat nu
drie jaar. Het op videotex-appa-
ratuur draaiende programma is
in eerste aanleg ontwikkeld om
in perioden van grote drukte in
zicht te krijgen in de bezetting
van de verblijfsaccommodatie
in de provincie. Daarom ver
schenen de eerste beeldscher
men met Zeeland Zien op VW-
kantoren en in informatiezuilen
op parkeerplaats De Vliete langs
rijksweg A58 bij Krabbendijke,
op de Vlissingse boulevard en in
Cadzand. Maar door de flexibele
opzet van het systeem zijn er
veel meer mogelijkheden. Die
worden nu stap voor stap benut.
De toenemende belangstelling
voor Zeeland Zien is niet in de
laatste plaats een gevolg van de
lagere prijzen waarvoor video
tex-computers tegenwoordig
verkrijgbaar zijn. Kostte zo'n
apparaat vroeger een paar dui
zend gulden, nu is er al een voor
695 gulden te koop. Mede dank
zij de tamelijk lage aanschafkos
ten van zo'n terminal neemt ook
het gebruik van videotex-syste-
men voor andere doeleinden toe.
Een aansluiting op het netwerk
is gratis. In beginsel kan ieder
een van de provinciale VW de
nodige codes krijgen die toe
gang tot het systeem verschaf
fen. Alleen de telefoonkosten -
de verbinding tussen de gebrui
kers en de centrale computer
loopt via het openbare telefoon
net - zijn voor eigen rekening.
De VVV vraagt alleen een bijdra
ge aan de gemeenten. Die bijdra
ge kan naar gelang van de capa
citeit van de verblijfsaccommo
datie variëren van 1200 tot 9000
gulden. Negen gemeenten doen
tot nu toe nog niet mee, maar de
provinciale VW is die aan het
bewerken.
Aanbieders van verblijfsaccom
modatie, zoals campinghouders,
hotelhouders en exploitanten
van appartementen en bunga
lows, kunnen via hun terminal
rechtstreeks veranderingen in
de informatie aanbrengen, zoals
het aantal plaatsen en bedden
dat ze nog beschikbaar hebben
of uitbreiding van het aantal
douches. Dat kan natuurlijk al
leen maar voor zover dat betrek
king heeft op hun eigen bedrijf.
Zeeland Zien bestaat nu drie
jaar. Het eerste jaar had de pro
vinciale VW het beheer in han
den gegeven van een bedrijf.
Dienstencoördinator Teun van
Elsacker van de VVV treedt nu
al twee seizoenen zelf op als sys
teembeheerder. Dat is beter,
meent hij, omdat het op die ma
nier gemakkelijker is in te spe
len op wensen van gebruikers en
beter kan worden gecontroleerd
of het systeem correct wordt ge
bruikt. Van Elsacker: „De waar
de van Zeeland Zien staat of valt
natuurlijk bij de juistheid van de
informatie. Want de zaak moet
natuurlijk wel betrouwbaar zijn.
Wat dat betreft zijn we steeds be
zig met verbeteringen. Om te la
ten zien hoe oud gegevens zijn
over bijvoorbeeld het aantal
plaatsen dat een camping nog
heeft, komt daar binnenkort bij
te staan op welke datum de laat
ste veranderingen zijn doorgege
ven."
De informatie van Zeeland Zien
is valt in zeven hoofdcatego
rieën uiteen: verblijfsmogelijk
heden, recreatiemogelijkheden,
evenementen, watersport, weer
en waterstanden, informatie in
het Duits en VVV-tips. Van El
sacker ziet mogelijkheden het
systeem verder te verfijnen. Zo is
al eens gedacht over de moge
lijkheid via Zeeland Zien hotel-
of kampeeraccommodatie te re
serveren. Van Elsacker: „Maar
waarom zou je dit netwerk be
perken tot informatie over re
creatie en toerisme? Je kunt ook
denken aan rubrieken die voor
de eigen bevolking interessant
zijn."
Beheerder Teun van Elsacker met een Zeeland Zien-computer: „De
waarde staat of valt met de juistheid van de informatie" (foto Ru
ben Oreel