PZC
L
trappen van
vergelijking
cinema paradiso
vrijdagkrant
v»
I'/
13
VRIJDAG 13 APRIL 1990
l
I
I
'eer
tiong ang
I
htie
I midi
aterreliëf
ssielen
ziekenhuis
gemeentehuis
kralenwerk
MIDDELBURG
VLISSINGEN
GOES
SINT MAARTENSDIJK
BURGH-HAAMSTEDE
IJZENDIJKE
CLINGE
TERNEUZEN
SAS VAN GENT
OOSTENDE
ROTTERDAM
alhambra
grand theater
't beest
electro
schuttershof
cinem'actueel
roxy
de koning
luxor
porgy and bess
ledel
WM
WÊ/ÊR.
oee werken van Tiong Ang (foto Lex de Meester
an A. Berkelouw laat in De
Gevangentoren te
issingen vooral zijn kijk op
t leven zien. Op een drietal
idschappen na is in al zijn
aflek de mens te zien:
stileerd, realistisch of
mbolisch. Opvallend in de
toonde verzameling
utsneden is het grote
ndeel van clowns en
nvneske figuren. De schone
lijn is het hoofdthema van
rkelouw; iemand anders
llen zijn dan je bent en je
[eindelijk toch verraden,
dat opzicht is de guts van de
aficus uit Rotterdam
verbiddelijk. Wellicht komt
t het meest overtuigend tot
;ing in het dubbelportret
eester en Knecht', waarop
n in paarsig rood geklede
estelijke weldoorvoed en
fvoldaan de rook van zijn
kke sigaar door het beeldvlak
it kringelen, terwijl met een
ordringende en tegelijk
scheiden blik een
iristusflguur de toeschouwer
nkijkt.
rkelouw is technisch sterk,
j zet zijn onderwerpen in
evige, rake lijnen neer en
iuwt ze, zonder overdreven
ndacht daarvoor,
latomisch uitstekend. Grote
eurvlakken - ook in zijn
ndschappen - geven het
nenspel extra karakter. De
er in zwart-wit gemaakte
enten met krachtig en subtiel
tgevoerde mensen zijn het
berst en sterker dan de
eurendrukken. Hoe knap ook,
drie gecompüceerde
legorieën zijn mij te
kunsteld. Door het teveel aan
tails verliezen deze
•utsneden aan kracht.
:t verhalende element
itbreekt in de werken van
ter de Vis en Arien de Groot,
j beiden is de stemming die
ontstaat door vorm en kleur
essentiëel.
In de tekeningen, aquarellen en
gemengde technieken van
Arien de Groot (1946) speelt het
waarnemen en interpreteren
van de natuur de hoofdrol. Zij
hanteert veelvuldig
combinaties van pastel en
aquarel. Dat gebeurt vlot en
vaardig. Met weinig weet zij de
gewenste sfeer op te roepen,
waarbij licht en kleur haar
kennelijk erg boeien. Toch is
dat niet altijd genoeg: ik vind
sommige werken wel erg
voorspelbaar, braaf uitgevoerd.
Met name de tekeningen in
Siberisch krijt missen lef, zijn te
netjes.
Waar De Groot de contrasten
opvoert, in 'Klein Duin' of waar
zij zich uitdrukt in subtiele
nuances en tegelijkertijd de
compositie open houdt
('Strand'), staat het beeld. Dan
komen ook de sterke kanten
van de combinatie aquarel/
pastel tot uiting. In 'Licht
breekt door wolken'
bijvoorbeeld, zorgen de droge
pastelvegen voor de nog
nagrommende wolken, terwijl
de waterverf op het besproeide
landschap een natte glans legt.
Peter Vis (Vlissingen, 1955)
studeert binnenkort af aan
ABK Minerva te Groningen, na
eerst les te hebben gegeven op
de basisschool. Zijn werk is
abstract en geïnspireerd op de
huid van de materie. De
structuren die in de natuur te
zien zijn en het oppervlak van
verweerde dingen verwerkt hij
tot poëtische composities; niet
slecht, maar nog wat
voorzichtig in de collages en
soms erg mooi wanneer hij dik
karton beschildert en
krassend bewerkt.
Eén van de beste uit die reeks
is een klein donker vlak met
allerlei tonen grijs, zwart en
bruin. Een lichtere vlek schept
ruimte in de dreigende sfeer, de
twee aan de onderkant van het
vlak geplakte rechthoekige
stukjes donkerbruin zorgen vor
een constructief tegenwicht.
Ook bij hem is het beeld wel
eens voorspelbaar, zoals in 'De
Porch, CuraQcao' dat ondanks
de fraaie goud-okeren
achtergrond in het blauwige
lijnenspel te weinig variatie
toont. Zijn streven om met
gevoel voor het materiaal uit
het schijnbaar onbelangrijke
iets nieuws en gaafs
tevoorschijn te brengen, lukt
vaak genoeg om te verwachten
dat hij nog groeit.
In Basket, Middelburg, vier
werken van Tiong Ang
(Surabaja, 1961). Zijn thema is
ruimte, maar meer nog het
ongrijpbare ervan. Met
eenvoudige, verfijnde
schilderijen en één object voert
hij de beschouwer mee naar een
op het eerste gezicht
overzichtelijk gebied. Toch
blijkt een 'Stilleven' van drie
kommen binnen een in tweeën
gedeelde cirkel iets
ondoorgrondelijks te zijn.
Tiong Ang gebruikt drie tinten
groen voor het schilderij, dat
hij bespannen heeft met fijn
dun gaas. Dat ligt als een waas
over het beeld, waardoor de
indruk van ongrijpbaarheid
toeneemt.
Een andere versie,
lichtgroengrijs met oker, is
minder abstract door het
toevoegen van licht en
schaduw op de kommen. Dit
werk is bespannen met een geel
gaas dat anders van structuur
is.,
De verhouding van de
ellipsvorm die de rand
aanduidt en de ronding van de
kom lijkt net niet helemaal te
kloppen, zodat ook daar
onzekerheid optreedt. Verder is
het bij beide schilderijen zo dat
de rondingen ook gaten zouden
kunnen zijn, uitzicht biedend
op een onbepaalde ruimte
achter de cirkelvorm en dat de
buitenvorm van de cirkel als
venster gezien kan worden.
Beide schilderijen hebben zelf
een dikke rand. Ze zijn zelf ook
ruimtelijke objecten.
Het 'Model voor een portret' is
stuk donkerrood nylongaas
over zo'n vierkant object
gedrapeerd. Het hangt aan de
muur en is voorzien van een
grillige gelijnde vorm die
enigszins aan een hoofd doet
denken. Twee strakke ellipsen
met donkere ovalen erbinnen,
kunnen zowel ogen zijn als
vertekende kommen. Het nylon
valt enigszins naar voren,
terwijl de lichte vorm erachter
mee lijkt te gaan. Een net zo
intrigerend beeld als 'Het
oordeel', met twee boven de
negatiefvorm van het hoofd uit
het genoemde portret
geplaatste kommen. Steeds
denk je datje het beeld
gegrepen hebt en dan
ontvlucht het je weer. Tiong
Ang licht een sluier op van het
geheim dat werkelijkheid wordt
genoemd en laat het in zijn
waarde door het te bedekken
met een beschermend waas.
NICO OUT
Jan A. Berkelouw, Gevangentoren,
Vlissingen. Tot 30 april.
Peter de Vis en Arien de Groot, Van
Belle Meubelen, Vlissingen. Tot en
met 21 april.
Tiong Ang, Basket, Middelburg.
•x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x'x-x-xvx-xvx-x-x-x-x-x-x'xv:-xvxvx;x-x-x-xvx-xv
;.;.>;.;.:.x.x-:-:-:-:-:-x-x:x::::::::::vx:x:x:x:::x:::x:x::v::::x:::::x:::x:::::::::::::::::::::::::x::::vx:::x:x:x::
ineke Nonnekes exposeert de
lie maand april in het lunchca-
I onder het stadhuis in Goes.
B tentoonstelling heet Fanta-
f n in pastel en acryl. De mu-
I 'k van componist Erik Satie
I rmde de inspiratiebron voor
I ze schilderijen.
f n figuratie naar abstractie is
titel van de expositie van Mo-
Immed Larbi Hamidi in het
pmeuzense stadhuis. De in
taersfoort woonachtige kun-
enaar toont grafiek en schilde-
en. Te zien t/m 27 april. Ope-
ogstijden: op werkdagen tij-
as kantooruren.
kn ter Keurs en Stella Maris
poseren in het Zeeuws Kun-
ftnaars Centrum in de Zeeuwse
ibliotheek in Middelburg. De
■toonstelling, Waterrelïef ge
jamd, staat in het teken van
ft waterproject ZKC 1990. Te
Bn tot oktober. Openingstijden
jdens openingsuren biblio-
ieek.
F Italiaanse kunstenaar Ro-
jjrt Maria exposeert vanaf van-
Jag (vrijdag) tekeningen en
luaches in het Vlissingse café
Bif aan het Bellamypark. Ro
kt Maria exposeert zijn werk
]der de titel Solo per uso ester-
alleen voor uitwendig ge
tik). De tentoonstelling wordt
jndaag om 21.00 uur geopend.
zien tot 13 mei. Openingstij-
'n: dagelijks met uitzondering
dinsdag.
iGalerie Bekenes in Kattendij-
Bbegint morgen, zaterdag, een
■Positie van Ko de Visser, Jan
de Dreu en Hetty Sonke. De Vis
ser laat zijn fossielen uit het Pa-
leozolcum zien, 225 tot 570 mil
joen jaar oud. Verder tonen hij
en Jan de Dreu olieverven,
pastellen, aquarellen en pente
keningen. Van Hetty Sonke zijn
twintig karakterpoppen te zien.
Te zien tot en met 6 mei. Ope
ningstijden: zaterdag en zondag
van 14 tot 17 uur.
In de galeriegang in het Ooster-
scheldeziekenhuis in Goes expo
seren vier medewerkers eigen
werk. De olieverven, tekeningen
en werken in gemengde technie
ken zijn van H. Brouwer, P. van
Hoesel, T. van Hoesel en L.
Rijks. Te zien tot 1 mei. Dage
lijks geopend.
In de hal van het gemeentehuis
te Bruinisse wordt een expositie
gehouden van werk van me
vrouw A. van Kralingen uit Den
Haag. Het gaat om stillevens,
aquarellen, pastel-en inktteke-
ningen. In de hal van het Brui-
nisser gemeentehuis worden
steeds wisseltentoonstellingen
gehouden. Te zien tot eind juni.
Openingstijden: tijdens kan
tooruren.
In het streekmuseum Het Land
van Axel start de expositie Kra
lenwerk vroeger en nu van Nelly
Ruissen-Westveer. Tot de verza
meling horen beursjes en tassen,
tabakszakken, Zeeuwse sterren
en geregen kettingen, naar het
origineel gemaakt en stammend
uit de Biedemeiertijd. Er zijn
ook antieke sier- en gebruiks
voorwerpen te zien. Zaterdag
middag geeft de kunstenares uit
Wemeldinge toelichting bij het
geëxposeerde. Te zien tot en met
29 april. Openingstijden: woens
dag tot en met zaterdag van
13.30 tot 17.00 uur.
PZEM-GALERIE: Eddy Quite.
Reisnotities (olieverven). Te
zien t/m 25 april. Openingstij
den: tijdens kantooruren.
JACOB ROGGEVEENHUIS:
Annie Heidans, Wil Goed en
Ernst Voorhoeve (boetseer
werk). Te zien tot 23 april. Ope
ningstijden: dagelijks van .11 tot
16 uur.
DE VLEESHAL/BALANS 17:
Ronald Mullié: Ajour (Villand-
ry). Te zien t/m 15 april. Ope
ningstijden: Vleeshal dinsdag t/
m zondag van 13 tot 17 uur, Ba
lans woensdag t/m vrijdag van
12 tot 17 uur en zaterdag van 11
tot 16 uur.
RABOBANK: Tine Visser en
Anneke van der Vosen (aquarel
len en gouaches), te zien tot 27
april. Openingstijden: op werk
dagen tijdens kantooruren.
ZEEUWS MUSEUM: Bloemen
uit de Kelder (negen kunstena
ressen rond de eeuwwisseling).
Te zien t/m 16 april. Liliane Ver-
tessen (installatie Am I Blue) en
Berlinde de Bruyckere (kooien),
te zien t/m 6 mei. Openingstij
den: dinsdag t/m vrijdag 10 tot
17 uur, zaterdag t/m maandag
13.30 tot 17 uur.
STEDELIJK MUSEUM: Nic.
Hopman (schilderijen). Te zien
tot eind april. Openingstijden:
dagelijks van 10 tot 17 uur, zater
dag en zondag van 13 tot 17 uur.
VAN BELLE: Peter de Vis en
Arien de Groot (abstract en figu-
ratiéf werk), te zien tot 20 april.
Openingstijden: tijdens winke
luren.
BELLAMY 19: Leo Copers (teke
ningen), te zien t/m 30 april. Ope
ningstijden: maandag t/m vrij
dag van 10 tot 17 uur, zaterdag
en zondag 13 tot 17 uur.
GEVANGENTOREN: Jan A.
Berkelouw (grafisch werk, teke
ningen). Te zien tot 30 april. Ope
ningstijden: dagelijks van 12 tot
14 en vanaf 17 uur. Op zaterdag
en zondag vanaf 17 uur.
OOSTKAPELLE
ZEEUWS BIOLOGISCH MU
SEUM: Nederlandse roofvogels,
te zien t/m 6 mei. Openingstij
den: dinsdag t/m vrijdag van 10
tot 17 uur, zaterdag t/m maan
dag van 13.30 tot 17 uur.
TER WEELE: Aqua Pictura
(aquarellen). Te zien tot 14 mei.
Openingstijden: dagelijks van
14.30 tot 16.30 uur.
GEMEENTE-ARCHIEF: Ge
knipt voor de toekomst (land
schapfoto's). Te zien t/m mei.
BIBLIOTHEEK: Georg Riel
(schilderijen). Te zien tot 21
april. Openingstijden: dinsdag
tot en met zaterdag.
MUSEUM VOOR NOORD- EN
ZUID BEVELAND: Conny Soe-
tens, Aan grenzen voorbij (fo
to's), te zien t/m 28 april. Ope
ningstijden: dinsdag t/m vrijdag
van 10 tot 16 uur.
HAVEN 10: Indonesië, het land
met vele gezichten (meubelen,
schilderijen, textiel en houtsnij
werk). Te zien t/m 21 april.
DE BEWAERSCHOLE: Katrien
van Hettema (viltwerk), te zien
t/m 21 april. Openingstijden:
maandag t/m zaterdag' van 13.30
tot 16.30 uur.
DELTA EXPO: Gerard van
Grieken (aquarellen). Te zien tl
m 30 april. Openingstijden: da
gelijks van 10 tot 17 uur, t/m 31
maart maandag en dinsdag ge
sloten.
STREEKMUSEUM: Belgische
krijgsgevangenen in de Tweede
Wereldoorlog. Te zien t/m 30
april.
GALERIE ESPRIT: Vijf Belgi
sche kunstenaars (schilderijen
en beelden), te zien t/m 29 april.
Openingstijden: donderdag t/m
zondag van 13.30 tot 17.30 uur,
donderdagavond van 19 tot 21
uur, eerste paasdag (15 april) ge
sloten.
TROUVAILLE: Elise Lamotte
(olieverven en zeefdrukken), te
zien t/m 29 april. Openingstij
den: dagelijks tijdens winkelu
ren, zondag en maandag geslo
ten.
BURGERZAAL STADHUIS:
W. Loof (schilderijen). Openings
tijden: zaterdag, zondag en dins
dag van 13.30 tot 17 uur, maan
dag van 19 tot 21 uur.
PROVINCIAAL MUSEUM
VOOR MODERNE KUNST:
Marinus Boezem en Piet Diele-
man (schilderijen en objecten).
Te zien tot mei.
BOYMANS-VAN BEUNIN-
GEN: Pablo Picasso (grafiek).
Te zien t/m met 13 mei.
VLISSINGEN (01184-12260)
'Black rain'. Vandaag (vrij
dag), zaterdag, zondag, maan
dag, dinsdag woensdag en
donderdag 21.30 uur.
'Lady and the vagabond'.
Zondag, maandag en woens
dag 14.00 uur.
'Young Einstein'. Vandaag
(vrijdag) en zaterdag 19.00
uur, zondag, maandag, dins
dag, woensdag en donderdag
14.00 en 19.00 uur.
'Look who's talking'. Van
daag (vrijdag), zaterdag, zon
dag, maandag, dinsdag,
woensdag en donderdag 19.00
en 21.30 uur.
GOES (01100-15165)
'Tango and cash'. Vandaag
(vrijdag), zaterdag en zondag
19.00 en 21.30 uur, maandag,
dinsdag, woensdag en donder
dag 20.00 uur.
'Oliver and co'. Zondag,
maandag, dinsdag, woensdag
en donderdag 14.00 uur.
GOES (01100-28142)
'Rain man'. Vrijdag en zater
dag 20.30 uur.
'City of sadness'. Donderdag
20.30 uur.
MIDDELBURG (01180-38900)
'The war of the roses'. Dage
lijks (t/m donderdag) 19.00 en
21.30 uur.
'Oliver and Co'. Dagelijks (t/m
donderdag) 14.00 uur.
'The cook, the thief, his wife
and her lover'. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 24.00 uur.
MIDDELBURG (01180-13482)
'Dead poets society'. Dage
lijks (t/m donderdag) 22.00
uur.
'Cinema Paradiso'. Dagelijks
(t/m donderdag) 19.30 uur.
'Pudding Tarzan'. (vanaf 6
jaar) Deens kinderfilmfesti
val. Zaterdag, zondag en
maandag 14.00 uur.
'Twist and shout'. (vanaf 10
jaar) Deens kinderfilmfesti
val. Dinsdag 14.00 uur.
'Een hele schep geld', (vanaf 8
jaar) Deens kinderfilmfesti
val. Woensdag en donderdag
14.00 uur.
BERGEN OP ZOOM (01640-
14886)
'The war of the roses'. Dage
lijks 21.30 uur.
'Koko Flanel'. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 19.00 en 21.30
uur, zondag en maandag
14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur,
dinsdag, woensdag en donder
dag 19.00 en 21.30 uur.
'Turner and Hooch'. Vandaag
(vrijdag) 19.00 uur, zaterdag
14.00 en 19.00 uur, zondag en
maandag 16.30 en 19.00 uur,
dinsdag, woensdag en donder
dag 14.00 en 19.00 uur.
'Oliver and Co. Dagelijks
14.00 uur.
'Look who's talking'. Van
daag (vrijdag) 19.00 en 21.30
uur, zaterdag 14.00, 19.00 en
21.30 uur, zondag en maandag
14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur,
dinsdag, woensdag en donder
dag 14.00, 19.00 en 21.30 uur.
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
'Lambada'. Vandaag (vrijdag)
en zaterdag 19.00 en 21.30 uur,
zondag en maandag, 16.30,
19.00 en 21.30 uur, dinsdag,
woensdag en donderdag 19.00
en 21.30 uur.
'Walt Disney's Frank en Frey'.
Zaterdag t/m donderdag 14.00
uur.
'Honey, I shrunk the kids'.
Zaterdag t/m donderdag 14.00
uur.
'Always'. Vandaag (vrijdag)
en zaterdag 19.00 en 21.30 uur,
zondag en maandag 16.30,
19.00 en 21.30 uur, dinsdag,
woensdag en donderdag 19.00
en 21.30 uur.
HULST (1140-12030)
'Koko Flanel'. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 19.30 en 22,00
uur, zondag en maandag
13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur,
dinsdag, woensdag en donder
dag 14.30 en 20.00 uur.
'The war of the roses'. Van
daag (vrijdag) en zaterdag
22.00 uur, zondag en maandag
19.00 en 21.30 uur, dinsdag en
woensdag 20.00 uur.
'Weekend at Bernie's'. Van
daag (vrijdag) en zaterdag
19.30 en 22.00 uur, zondag en
maandag 13.45, 16.15, 19.00 en
21.30 uur, dinsdag, woensdag
en donderdag 14.30 en 20.00
uur.
'Look who's talking'. Van
daag (vrijdag) en zaterdag
19.30 en 22.00 uur, zondag en
maandag 13.45, 16.15, 19.00 en
21.30 uur, dinsdag, woensdag
en donderdag 14.30 en 20.00
uur.
'Oliver and Co'. Vandaag
(vrijdag) en zaterdag 19.30
uur, zondag en maandag 13.45
en 16.15 um, dinsdag, woens
dag en donderdag 14.30 uur.
TERNEUZEN (01150-20505)
'Tango and cash'. Vandaag
(vrijdag) en zaterdag 19.30 en
22.00 uur, zondag en maandag
14.30, 19.00 en 20.00 uur, dins
dag 14.30 en 20.00 uur, woens
dag en donderdag 20.00 uur.
'Lambada'. Vandaag (vrijdag)
en zaterdag 19.30 en 22.00 uur,
zondag 19.00 en 21.30 uur,
maandag 14.30, 19.00 en 21.30
uur, dinsdag 20.00 uur, woens
dag en donderdag 14.30 en
20.00 uur.
'Junglebook'. Zondag, dins
dag, woensdag en donderdag
14.30 uur.
TERNEUZEN (01150-13293)
'Mysterie train'. Woensdag
20.00 uur.
OOSTBURG
'Koko Flanel'. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 20.00 uur,
zondag, maandag en donder
dag 14.30 en 20.00 uur, woens
dag 14.30 uur.
Scène uit 'Look who's talking' (Alhambra, Vlissingen; Cinem'ac
tueel, Bergen op Zoom; De Koning, Hulst)
Vorig jaar waren er in Can
nes twee Italiaanse films
waarin met weemoed werd te
ruggekeken naar de glorieda
gen van de dorpsbioscoop. De
eerste was 'Splendor' van
Scola, inmiddels ook in ons
land uitgebracht. De ander
was 'Cinema Paradiso', de
tweede speelfilm van Giusep
pe Tornatore. Hij mist nog de
routine van Scola, maar liefde
en hartstocht maken veel
goed. Dat leverde hem de Spe
ciale Juryprijs van Cannes op
en nu ook de Oscar voor de
beste niet-engelstalige film.
Tornatore maakte de opna
men voor 'Cinema Paradiso'
in zijn geboortedorp op Sici
lië. De hoofdpersoon is Salva-
tore, bijgenaamd Toto, die als
tienjarig jongetje niet uit de
plaatselijke bioscoop is weg te
slaan. Toto's vader is nooit uit
de oorlog teruggekomen, en
de oude operateur Alfredo
(Philippe Noiret) neemt zo'n
beetje diens plaats in.
Dat zo'n dorpsbioscoop als
'wereld in het klein' prachtig
materiaal oplevert blijkt di
rect al uit een van de eerste
scenes: de Katholieke film
keuring aan het werk. Na de
mis neemt de dorpspastoor
plaats in de bioscoop en laat
zich de nieuivste film voor
draaien. Bij iedere zoen rin
kelt hij met een belletje, zodat
Alfredo al die zondige momen
ten uit de film kan knippen.
Het levert een omvangrijke
verzameling fragmenten op,
ivant er wordt veel gekust, zo
als Alfredo gelaten vaststelt.
De kleine Toto gluurt door het
gordijn en geniet met volle
teugen van alles wat er ge
beurt. Als het even kan grist
hij stukjes film mee die op de
vloer gevallen zijn. Thuis
houdt hij ze voor de olielamp
en declameert de teksten van
John Wayne.
De film zit vol anecdotes die
een amusant kijkje achter de
schermen verschaffen. Pro
jecteren was nog edel hand
werk, en als de hele zaal het
uitschaterde kon de opera
teur stilletjes genieten van het
feit dat hij dat mogelijk had'
gemaakt. Drama is er ook,
ivant bij een felle brand in de
cabine (nitraatfilm, weet u
nog welverliest Alfredo het
gezichtsvermogen.
Een nieuwe bioscoop, een
nieuwe tijd. Salvatore heeft de
taak van de blinde Alfredo
overgenomen en draait nu
films in ongekuiste versie. De
eerste omhelzing wordt door
de dorpelingen met applaus
begroet. Er is nu meer te zien,
maar de romantiek wordt
minder. Salvatore is zestien
jaar en wordt verliefd op een
meisje dat onbereikbaar zal
blijken. Langzamerhand
komt hij er achter dat het le
ven toch geen film is. Salvato
re vertrekt naar Rome en zal
pas dertig jaar later in zijn
dorp terugkeren voor de be
grafenis van Alfredo. De ivee-
moed uit zijn jeugd komt nog
een keer terug in de vorm van
Scène uit Cinema Paradiso
met Philippe Noiret als Alfre
do en Salvatore Cascio als To
to.
een filmrol die Alfredo hem
heeft nagelaten. Het is een
film die bestaat uit louter kus
sen.
De lach en de traan uit de ro
mantische filmdrama's wor
den door Tornatore bekwaam
verweven met het lief en leed
uit de werkelijkheid. De oude
dorpsbioscoop is een plaats
die bruiste van het leven. Wie
daar als kind verkeerde had
een gelukkige jeugd, ook al
dachten de volwassenen daar
ander over. Er zijn veel aardi
ge vondsten te bewonderen,
zoals het feit dat Toto gelooft
dat zijn vader op Clark Gable
leek. Het verdriet van vaders
dood wordt verzacht door een
blik op het affiche van 'Gone
with the Wind'.
Hoewel 'Cinema Paradiso'
een sterker verhaal heeft dan
'Splendor', zijn er hier en daar
wat losse eindjes blijven han
gen. Nostalgische momenten
worden daarentegen soms on
nodig lang uitgesponnen,
meestal voorzien van de na
drukkelijke sfeermuziek van
Ennio Morricone. Het lijkt wel
of Tornatore te lang blijft twij-
felen tussen een romantische
dan wel meer realistische
aanpak. Hij kiest uiteindelijk
voor het laatste, maar echt
overtuigend is het niet.
Een wat duidelijker stand
punt en wat minder losse
anecdotes hadden de film nog
sterker kunnen maken. Toch
mogen we niet klagen. Er valt
veel te genieten, vooral ook
door de schitterende combi
natie van Philippe Noiret als
oude mopperpot en de kleine
Salvatore Cascio als de eigen
wijze Toto. Bovendien steunt
iedereen die een kaartje voor
'Cinema Paradiso' koopt een
goed doel. Cannon heeft laten
weten twintig procent van de
recette ter beschikking te stel
len van het kinderfilmfestival
Cinekid, dat in oktober voor
de vierde maal zal plaatsvin
den.
LEO BANKERSEN