PZC L trappen van vergelijking cinema paradiso vrijdagkrant v» I'/ 13 VRIJDAG 13 APRIL 1990 l I I 'eer tiong ang I htie I midi aterreliëf ssielen ziekenhuis gemeentehuis kralenwerk MIDDELBURG VLISSINGEN GOES SINT MAARTENSDIJK BURGH-HAAMSTEDE IJZENDIJKE CLINGE TERNEUZEN SAS VAN GENT OOSTENDE ROTTERDAM alhambra grand theater 't beest electro schuttershof cinem'actueel roxy de koning luxor porgy and bess ledel WM WÊ/ÊR. oee werken van Tiong Ang (foto Lex de Meester an A. Berkelouw laat in De Gevangentoren te issingen vooral zijn kijk op t leven zien. Op een drietal idschappen na is in al zijn aflek de mens te zien: stileerd, realistisch of mbolisch. Opvallend in de toonde verzameling utsneden is het grote ndeel van clowns en nvneske figuren. De schone lijn is het hoofdthema van rkelouw; iemand anders llen zijn dan je bent en je [eindelijk toch verraden, dat opzicht is de guts van de aficus uit Rotterdam verbiddelijk. Wellicht komt t het meest overtuigend tot ;ing in het dubbelportret eester en Knecht', waarop n in paarsig rood geklede estelijke weldoorvoed en fvoldaan de rook van zijn kke sigaar door het beeldvlak it kringelen, terwijl met een ordringende en tegelijk scheiden blik een iristusflguur de toeschouwer nkijkt. rkelouw is technisch sterk, j zet zijn onderwerpen in evige, rake lijnen neer en iuwt ze, zonder overdreven ndacht daarvoor, latomisch uitstekend. Grote eurvlakken - ook in zijn ndschappen - geven het nenspel extra karakter. De er in zwart-wit gemaakte enten met krachtig en subtiel tgevoerde mensen zijn het berst en sterker dan de eurendrukken. Hoe knap ook, drie gecompüceerde legorieën zijn mij te kunsteld. Door het teveel aan tails verliezen deze •utsneden aan kracht. :t verhalende element itbreekt in de werken van ter de Vis en Arien de Groot, j beiden is de stemming die ontstaat door vorm en kleur essentiëel. In de tekeningen, aquarellen en gemengde technieken van Arien de Groot (1946) speelt het waarnemen en interpreteren van de natuur de hoofdrol. Zij hanteert veelvuldig combinaties van pastel en aquarel. Dat gebeurt vlot en vaardig. Met weinig weet zij de gewenste sfeer op te roepen, waarbij licht en kleur haar kennelijk erg boeien. Toch is dat niet altijd genoeg: ik vind sommige werken wel erg voorspelbaar, braaf uitgevoerd. Met name de tekeningen in Siberisch krijt missen lef, zijn te netjes. Waar De Groot de contrasten opvoert, in 'Klein Duin' of waar zij zich uitdrukt in subtiele nuances en tegelijkertijd de compositie open houdt ('Strand'), staat het beeld. Dan komen ook de sterke kanten van de combinatie aquarel/ pastel tot uiting. In 'Licht breekt door wolken' bijvoorbeeld, zorgen de droge pastelvegen voor de nog nagrommende wolken, terwijl de waterverf op het besproeide landschap een natte glans legt. Peter Vis (Vlissingen, 1955) studeert binnenkort af aan ABK Minerva te Groningen, na eerst les te hebben gegeven op de basisschool. Zijn werk is abstract en geïnspireerd op de huid van de materie. De structuren die in de natuur te zien zijn en het oppervlak van verweerde dingen verwerkt hij tot poëtische composities; niet slecht, maar nog wat voorzichtig in de collages en soms erg mooi wanneer hij dik karton beschildert en krassend bewerkt. Eén van de beste uit die reeks is een klein donker vlak met allerlei tonen grijs, zwart en bruin. Een lichtere vlek schept ruimte in de dreigende sfeer, de twee aan de onderkant van het vlak geplakte rechthoekige stukjes donkerbruin zorgen vor een constructief tegenwicht. Ook bij hem is het beeld wel eens voorspelbaar, zoals in 'De Porch, CuraQcao' dat ondanks de fraaie goud-okeren achtergrond in het blauwige lijnenspel te weinig variatie toont. Zijn streven om met gevoel voor het materiaal uit het schijnbaar onbelangrijke iets nieuws en gaafs tevoorschijn te brengen, lukt vaak genoeg om te verwachten dat hij nog groeit. In Basket, Middelburg, vier werken van Tiong Ang (Surabaja, 1961). Zijn thema is ruimte, maar meer nog het ongrijpbare ervan. Met eenvoudige, verfijnde schilderijen en één object voert hij de beschouwer mee naar een op het eerste gezicht overzichtelijk gebied. Toch blijkt een 'Stilleven' van drie kommen binnen een in tweeën gedeelde cirkel iets ondoorgrondelijks te zijn. Tiong Ang gebruikt drie tinten groen voor het schilderij, dat hij bespannen heeft met fijn dun gaas. Dat ligt als een waas over het beeld, waardoor de indruk van ongrijpbaarheid toeneemt. Een andere versie, lichtgroengrijs met oker, is minder abstract door het toevoegen van licht en schaduw op de kommen. Dit werk is bespannen met een geel gaas dat anders van structuur is., De verhouding van de ellipsvorm die de rand aanduidt en de ronding van de kom lijkt net niet helemaal te kloppen, zodat ook daar onzekerheid optreedt. Verder is het bij beide schilderijen zo dat de rondingen ook gaten zouden kunnen zijn, uitzicht biedend op een onbepaalde ruimte achter de cirkelvorm en dat de buitenvorm van de cirkel als venster gezien kan worden. Beide schilderijen hebben zelf een dikke rand. Ze zijn zelf ook ruimtelijke objecten. Het 'Model voor een portret' is stuk donkerrood nylongaas over zo'n vierkant object gedrapeerd. Het hangt aan de muur en is voorzien van een grillige gelijnde vorm die enigszins aan een hoofd doet denken. Twee strakke ellipsen met donkere ovalen erbinnen, kunnen zowel ogen zijn als vertekende kommen. Het nylon valt enigszins naar voren, terwijl de lichte vorm erachter mee lijkt te gaan. Een net zo intrigerend beeld als 'Het oordeel', met twee boven de negatiefvorm van het hoofd uit het genoemde portret geplaatste kommen. Steeds denk je datje het beeld gegrepen hebt en dan ontvlucht het je weer. Tiong Ang licht een sluier op van het geheim dat werkelijkheid wordt genoemd en laat het in zijn waarde door het te bedekken met een beschermend waas. NICO OUT Jan A. Berkelouw, Gevangentoren, Vlissingen. Tot 30 april. Peter de Vis en Arien de Groot, Van Belle Meubelen, Vlissingen. Tot en met 21 april. Tiong Ang, Basket, Middelburg. •x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x'x-x-xvx-xvx-x-x-x-x-x-x'xv:-xvxvx;x-x-x-xvx-xv ;.;.>;.;.:.x.x-:-:-:-:-:-x-x:x::::::::::vx:x:x:x:::x:::x:x::v::::x:::::x:::x:::::::::::::::::::::::::x::::vx:::x:x:x:: ineke Nonnekes exposeert de lie maand april in het lunchca- I onder het stadhuis in Goes. B tentoonstelling heet Fanta- f n in pastel en acryl. De mu- I 'k van componist Erik Satie I rmde de inspiratiebron voor I ze schilderijen. f n figuratie naar abstractie is titel van de expositie van Mo- Immed Larbi Hamidi in het pmeuzense stadhuis. De in taersfoort woonachtige kun- enaar toont grafiek en schilde- en. Te zien t/m 27 april. Ope- ogstijden: op werkdagen tij- as kantooruren. kn ter Keurs en Stella Maris poseren in het Zeeuws Kun- ftnaars Centrum in de Zeeuwse ibliotheek in Middelburg. De ■toonstelling, Waterrelïef ge jamd, staat in het teken van ft waterproject ZKC 1990. Te Bn tot oktober. Openingstijden jdens openingsuren biblio- ieek. F Italiaanse kunstenaar Ro- jjrt Maria exposeert vanaf van- Jag (vrijdag) tekeningen en luaches in het Vlissingse café Bif aan het Bellamypark. Ro kt Maria exposeert zijn werk ]der de titel Solo per uso ester- alleen voor uitwendig ge tik). De tentoonstelling wordt jndaag om 21.00 uur geopend. zien tot 13 mei. Openingstij- 'n: dagelijks met uitzondering dinsdag. iGalerie Bekenes in Kattendij- Bbegint morgen, zaterdag, een ■Positie van Ko de Visser, Jan de Dreu en Hetty Sonke. De Vis ser laat zijn fossielen uit het Pa- leozolcum zien, 225 tot 570 mil joen jaar oud. Verder tonen hij en Jan de Dreu olieverven, pastellen, aquarellen en pente keningen. Van Hetty Sonke zijn twintig karakterpoppen te zien. Te zien tot en met 6 mei. Ope ningstijden: zaterdag en zondag van 14 tot 17 uur. In de galeriegang in het Ooster- scheldeziekenhuis in Goes expo seren vier medewerkers eigen werk. De olieverven, tekeningen en werken in gemengde technie ken zijn van H. Brouwer, P. van Hoesel, T. van Hoesel en L. Rijks. Te zien tot 1 mei. Dage lijks geopend. In de hal van het gemeentehuis te Bruinisse wordt een expositie gehouden van werk van me vrouw A. van Kralingen uit Den Haag. Het gaat om stillevens, aquarellen, pastel-en inktteke- ningen. In de hal van het Brui- nisser gemeentehuis worden steeds wisseltentoonstellingen gehouden. Te zien tot eind juni. Openingstijden: tijdens kan tooruren. In het streekmuseum Het Land van Axel start de expositie Kra lenwerk vroeger en nu van Nelly Ruissen-Westveer. Tot de verza meling horen beursjes en tassen, tabakszakken, Zeeuwse sterren en geregen kettingen, naar het origineel gemaakt en stammend uit de Biedemeiertijd. Er zijn ook antieke sier- en gebruiks voorwerpen te zien. Zaterdag middag geeft de kunstenares uit Wemeldinge toelichting bij het geëxposeerde. Te zien tot en met 29 april. Openingstijden: woens dag tot en met zaterdag van 13.30 tot 17.00 uur. PZEM-GALERIE: Eddy Quite. Reisnotities (olieverven). Te zien t/m 25 april. Openingstij den: tijdens kantooruren. JACOB ROGGEVEENHUIS: Annie Heidans, Wil Goed en Ernst Voorhoeve (boetseer werk). Te zien tot 23 april. Ope ningstijden: dagelijks van .11 tot 16 uur. DE VLEESHAL/BALANS 17: Ronald Mullié: Ajour (Villand- ry). Te zien t/m 15 april. Ope ningstijden: Vleeshal dinsdag t/ m zondag van 13 tot 17 uur, Ba lans woensdag t/m vrijdag van 12 tot 17 uur en zaterdag van 11 tot 16 uur. RABOBANK: Tine Visser en Anneke van der Vosen (aquarel len en gouaches), te zien tot 27 april. Openingstijden: op werk dagen tijdens kantooruren. ZEEUWS MUSEUM: Bloemen uit de Kelder (negen kunstena ressen rond de eeuwwisseling). Te zien t/m 16 april. Liliane Ver- tessen (installatie Am I Blue) en Berlinde de Bruyckere (kooien), te zien t/m 6 mei. Openingstij den: dinsdag t/m vrijdag 10 tot 17 uur, zaterdag t/m maandag 13.30 tot 17 uur. STEDELIJK MUSEUM: Nic. Hopman (schilderijen). Te zien tot eind april. Openingstijden: dagelijks van 10 tot 17 uur, zater dag en zondag van 13 tot 17 uur. VAN BELLE: Peter de Vis en Arien de Groot (abstract en figu- ratiéf werk), te zien tot 20 april. Openingstijden: tijdens winke luren. BELLAMY 19: Leo Copers (teke ningen), te zien t/m 30 april. Ope ningstijden: maandag t/m vrij dag van 10 tot 17 uur, zaterdag en zondag 13 tot 17 uur. GEVANGENTOREN: Jan A. Berkelouw (grafisch werk, teke ningen). Te zien tot 30 april. Ope ningstijden: dagelijks van 12 tot 14 en vanaf 17 uur. Op zaterdag en zondag vanaf 17 uur. OOSTKAPELLE ZEEUWS BIOLOGISCH MU SEUM: Nederlandse roofvogels, te zien t/m 6 mei. Openingstij den: dinsdag t/m vrijdag van 10 tot 17 uur, zaterdag t/m maan dag van 13.30 tot 17 uur. TER WEELE: Aqua Pictura (aquarellen). Te zien tot 14 mei. Openingstijden: dagelijks van 14.30 tot 16.30 uur. GEMEENTE-ARCHIEF: Ge knipt voor de toekomst (land schapfoto's). Te zien t/m mei. BIBLIOTHEEK: Georg Riel (schilderijen). Te zien tot 21 april. Openingstijden: dinsdag tot en met zaterdag. MUSEUM VOOR NOORD- EN ZUID BEVELAND: Conny Soe- tens, Aan grenzen voorbij (fo to's), te zien t/m 28 april. Ope ningstijden: dinsdag t/m vrijdag van 10 tot 16 uur. HAVEN 10: Indonesië, het land met vele gezichten (meubelen, schilderijen, textiel en houtsnij werk). Te zien t/m 21 april. DE BEWAERSCHOLE: Katrien van Hettema (viltwerk), te zien t/m 21 april. Openingstijden: maandag t/m zaterdag' van 13.30 tot 16.30 uur. DELTA EXPO: Gerard van Grieken (aquarellen). Te zien tl m 30 april. Openingstijden: da gelijks van 10 tot 17 uur, t/m 31 maart maandag en dinsdag ge sloten. STREEKMUSEUM: Belgische krijgsgevangenen in de Tweede Wereldoorlog. Te zien t/m 30 april. GALERIE ESPRIT: Vijf Belgi sche kunstenaars (schilderijen en beelden), te zien t/m 29 april. Openingstijden: donderdag t/m zondag van 13.30 tot 17.30 uur, donderdagavond van 19 tot 21 uur, eerste paasdag (15 april) ge sloten. TROUVAILLE: Elise Lamotte (olieverven en zeefdrukken), te zien t/m 29 april. Openingstij den: dagelijks tijdens winkelu ren, zondag en maandag geslo ten. BURGERZAAL STADHUIS: W. Loof (schilderijen). Openings tijden: zaterdag, zondag en dins dag van 13.30 tot 17 uur, maan dag van 19 tot 21 uur. PROVINCIAAL MUSEUM VOOR MODERNE KUNST: Marinus Boezem en Piet Diele- man (schilderijen en objecten). Te zien tot mei. BOYMANS-VAN BEUNIN- GEN: Pablo Picasso (grafiek). Te zien t/m met 13 mei. VLISSINGEN (01184-12260) 'Black rain'. Vandaag (vrij dag), zaterdag, zondag, maan dag, dinsdag woensdag en donderdag 21.30 uur. 'Lady and the vagabond'. Zondag, maandag en woens dag 14.00 uur. 'Young Einstein'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.00 uur, zondag, maandag, dins dag, woensdag en donderdag 14.00 en 19.00 uur. 'Look who's talking'. Van daag (vrijdag), zaterdag, zon dag, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 19.00 en 21.30 uur. GOES (01100-15165) 'Tango and cash'. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donder dag 20.00 uur. 'Oliver and co'. Zondag, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 14.00 uur. GOES (01100-28142) 'Rain man'. Vrijdag en zater dag 20.30 uur. 'City of sadness'. Donderdag 20.30 uur. MIDDELBURG (01180-38900) 'The war of the roses'. Dage lijks (t/m donderdag) 19.00 en 21.30 uur. 'Oliver and Co'. Dagelijks (t/m donderdag) 14.00 uur. 'The cook, the thief, his wife and her lover'. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 24.00 uur. MIDDELBURG (01180-13482) 'Dead poets society'. Dage lijks (t/m donderdag) 22.00 uur. 'Cinema Paradiso'. Dagelijks (t/m donderdag) 19.30 uur. 'Pudding Tarzan'. (vanaf 6 jaar) Deens kinderfilmfesti val. Zaterdag, zondag en maandag 14.00 uur. 'Twist and shout'. (vanaf 10 jaar) Deens kinderfilmfesti val. Dinsdag 14.00 uur. 'Een hele schep geld', (vanaf 8 jaar) Deens kinderfilmfesti val. Woensdag en donderdag 14.00 uur. BERGEN OP ZOOM (01640- 14886) 'The war of the roses'. Dage lijks 21.30 uur. 'Koko Flanel'. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag en maandag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, dinsdag, woensdag en donder dag 19.00 en 21.30 uur. 'Turner and Hooch'. Vandaag (vrijdag) 19.00 uur, zaterdag 14.00 en 19.00 uur, zondag en maandag 16.30 en 19.00 uur, dinsdag, woensdag en donder dag 14.00 en 19.00 uur. 'Oliver and Co. Dagelijks 14.00 uur. 'Look who's talking'. Van daag (vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, zaterdag 14.00, 19.00 en 21.30 uur, zondag en maandag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, dinsdag, woensdag en donder dag 14.00, 19.00 en 21.30 uur. BERGEN OP ZOOM (01640- 54886) 'Lambada'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag en maandag, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, dinsdag, woensdag en donderdag 19.00 en 21.30 uur. 'Walt Disney's Frank en Frey'. Zaterdag t/m donderdag 14.00 uur. 'Honey, I shrunk the kids'. Zaterdag t/m donderdag 14.00 uur. 'Always'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag en maandag 16.30, 19.00 en 21.30 uur, dinsdag, woensdag en donderdag 19.00 en 21.30 uur. HULST (1140-12030) 'Koko Flanel'. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19.30 en 22,00 uur, zondag en maandag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, dinsdag, woensdag en donder dag 14.30 en 20.00 uur. 'The war of the roses'. Van daag (vrijdag) en zaterdag 22.00 uur, zondag en maandag 19.00 en 21.30 uur, dinsdag en woensdag 20.00 uur. 'Weekend at Bernie's'. Van daag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22.00 uur, zondag en maandag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, dinsdag, woensdag en donderdag 14.30 en 20.00 uur. 'Look who's talking'. Van daag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22.00 uur, zondag en maandag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, dinsdag, woensdag en donderdag 14.30 en 20.00 uur. 'Oliver and Co'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 uur, zondag en maandag 13.45 en 16.15 um, dinsdag, woens dag en donderdag 14.30 uur. TERNEUZEN (01150-20505) 'Tango and cash'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22.00 uur, zondag en maandag 14.30, 19.00 en 20.00 uur, dins dag 14.30 en 20.00 uur, woens dag en donderdag 20.00 uur. 'Lambada'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22.00 uur, zondag 19.00 en 21.30 uur, maandag 14.30, 19.00 en 21.30 uur, dinsdag 20.00 uur, woens dag en donderdag 14.30 en 20.00 uur. 'Junglebook'. Zondag, dins dag, woensdag en donderdag 14.30 uur. TERNEUZEN (01150-13293) 'Mysterie train'. Woensdag 20.00 uur. OOSTBURG 'Koko Flanel'. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 20.00 uur, zondag, maandag en donder dag 14.30 en 20.00 uur, woens dag 14.30 uur. Scène uit 'Look who's talking' (Alhambra, Vlissingen; Cinem'ac tueel, Bergen op Zoom; De Koning, Hulst) Vorig jaar waren er in Can nes twee Italiaanse films waarin met weemoed werd te ruggekeken naar de glorieda gen van de dorpsbioscoop. De eerste was 'Splendor' van Scola, inmiddels ook in ons land uitgebracht. De ander was 'Cinema Paradiso', de tweede speelfilm van Giusep pe Tornatore. Hij mist nog de routine van Scola, maar liefde en hartstocht maken veel goed. Dat leverde hem de Spe ciale Juryprijs van Cannes op en nu ook de Oscar voor de beste niet-engelstalige film. Tornatore maakte de opna men voor 'Cinema Paradiso' in zijn geboortedorp op Sici lië. De hoofdpersoon is Salva- tore, bijgenaamd Toto, die als tienjarig jongetje niet uit de plaatselijke bioscoop is weg te slaan. Toto's vader is nooit uit de oorlog teruggekomen, en de oude operateur Alfredo (Philippe Noiret) neemt zo'n beetje diens plaats in. Dat zo'n dorpsbioscoop als 'wereld in het klein' prachtig materiaal oplevert blijkt di rect al uit een van de eerste scenes: de Katholieke film keuring aan het werk. Na de mis neemt de dorpspastoor plaats in de bioscoop en laat zich de nieuivste film voor draaien. Bij iedere zoen rin kelt hij met een belletje, zodat Alfredo al die zondige momen ten uit de film kan knippen. Het levert een omvangrijke verzameling fragmenten op, ivant er wordt veel gekust, zo als Alfredo gelaten vaststelt. De kleine Toto gluurt door het gordijn en geniet met volle teugen van alles wat er ge beurt. Als het even kan grist hij stukjes film mee die op de vloer gevallen zijn. Thuis houdt hij ze voor de olielamp en declameert de teksten van John Wayne. De film zit vol anecdotes die een amusant kijkje achter de schermen verschaffen. Pro jecteren was nog edel hand werk, en als de hele zaal het uitschaterde kon de opera teur stilletjes genieten van het feit dat hij dat mogelijk had' gemaakt. Drama is er ook, ivant bij een felle brand in de cabine (nitraatfilm, weet u nog welverliest Alfredo het gezichtsvermogen. Een nieuwe bioscoop, een nieuwe tijd. Salvatore heeft de taak van de blinde Alfredo overgenomen en draait nu films in ongekuiste versie. De eerste omhelzing wordt door de dorpelingen met applaus begroet. Er is nu meer te zien, maar de romantiek wordt minder. Salvatore is zestien jaar en wordt verliefd op een meisje dat onbereikbaar zal blijken. Langzamerhand komt hij er achter dat het le ven toch geen film is. Salvato re vertrekt naar Rome en zal pas dertig jaar later in zijn dorp terugkeren voor de be grafenis van Alfredo. De ivee- moed uit zijn jeugd komt nog een keer terug in de vorm van Scène uit Cinema Paradiso met Philippe Noiret als Alfre do en Salvatore Cascio als To to. een filmrol die Alfredo hem heeft nagelaten. Het is een film die bestaat uit louter kus sen. De lach en de traan uit de ro mantische filmdrama's wor den door Tornatore bekwaam verweven met het lief en leed uit de werkelijkheid. De oude dorpsbioscoop is een plaats die bruiste van het leven. Wie daar als kind verkeerde had een gelukkige jeugd, ook al dachten de volwassenen daar ander over. Er zijn veel aardi ge vondsten te bewonderen, zoals het feit dat Toto gelooft dat zijn vader op Clark Gable leek. Het verdriet van vaders dood wordt verzacht door een blik op het affiche van 'Gone with the Wind'. Hoewel 'Cinema Paradiso' een sterker verhaal heeft dan 'Splendor', zijn er hier en daar wat losse eindjes blijven han gen. Nostalgische momenten worden daarentegen soms on nodig lang uitgesponnen, meestal voorzien van de na drukkelijke sfeermuziek van Ennio Morricone. Het lijkt wel of Tornatore te lang blijft twij- felen tussen een romantische dan wel meer realistische aanpak. Hij kiest uiteindelijk voor het laatste, maar echt overtuigend is het niet. Een wat duidelijker stand punt en wat minder losse anecdotes hadden de film nog sterker kunnen maken. Toch mogen we niet klagen. Er valt veel te genieten, vooral ook door de schitterende combi natie van Philippe Noiret als oude mopperpot en de kleine Salvatore Cascio als de eigen wijze Toto. Bovendien steunt iedereen die een kaartje voor 'Cinema Paradiso' koopt een goed doel. Cannon heeft laten weten twintig procent van de recette ter beschikking te stel len van het kinderfilmfestival Cinekid, dat in oktober voor de vierde maal zal plaatsvin den. LEO BANKERSEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 13