PZC Nepalezen vieren omwenteling Het is wachten op| de Willy Wortels opinie en achtergrond Meer schade bij brand door winkelrolluiken zeeland schoon! Grote winnaar wellicht ook grote verliezer WOENSDAG 11 APRIL 1990 Machtspositie Bescheiden? Arrogantie Supermarkt Staking IT mKr- i" SSIlËl Milieu-keurmerk Slib en mest D66 bij wethouders buiten boord (Van onze verslaggever Wim Bisschop) Op 21 maart hebben de kie zers in Nederland ruim 11000 raadsleden gekozen. Daarvan zullen er op 1 mei circa 1900 wethouder worden De ver deling van die wethoudersze tels over de partijen is een kwestie van wie met wie de ge meente wil besturen, van coali tievorming. In een groot aantal kleine gemeenten is het al een uitgemaakte zaak. hoe de raads leden op 1 mei hun wethouders zullen kiezen. In veel grote ge meenten wordt nog druk onder handeld over de verdeling van die begerenswaardige posten. De kiezers hebben in maart een flinke verschuiving teweeg ge bracht. De PvdA moest zo'n 500 raadszetels inleveren. D66 won er ruim 400. Verder verloor de VVD nogal wat en Groen Links klom flink. Het is de vraag of die verschuiving op 1 mei ook even duidelijk zichtbaar wordt in de colleges van burgermeester en wethouders. De kiezers kiezen een partij, maar de partijen ma ken uit welke coalitie er komt. En dan blijkt soms dat een grote winnaar bij de verkiezingen, een grote verliezer kan worden bij de collegevorming. Al in december vorig jaar maak te CDA-voorzitter Wim van Vel- zen duidelijk dat er voor een par tij veel op het spel staat in de ge meenten. Het CDA mag dan lan delijk al ruim zeventig jaar 'aan de macht' zijn, in sommige ge meenten ligt dat anders. Vooral in grote gemeenten. Daar is het zelden het CDA dat beslist wie deel gaat uitmaken van het col lege van burgemeester en wet houders, het dagelijks bestuur van de gemeente. In veel grote steden is het vooral de PvdA die de richting bepaalt bij de coali tie- en dus de collegevorming. De PvdA heeft die positie niet al tijd gebruikt op een manier die het CDA aansprak. CDA-voor zitter Van Velzen heeft daarover duidelijk zijn afkeuring uitge sproken. Hij vond dat de PvdA er, vooral in grotere gemeenten, rekening mee moest houden dat het ook op gemeentelijk niveau niet goed was om een grote par tij jarenlang buiten de colleges van b. en w. te houden. Van Velzen stipte een opmerke lijk punt aan. Na de gemeente raadsverkiezingen van 1986 kreeg de PvdA in de grote ge meenten een tè stevige machts positie als het gaat om de wet houders. In die grotere steden had die partij namelijk 61,7 pro cent van alle wethoudersposten. Het CDA had 24,5 procent en de VVD 9,6 procent van de wethou ders. Zelfs in plattelandsge meenten. die gewoonlijk worden toegeschreven aan het CDA, scoorde die partij gemiddeld niet boven de veertig procent. Het gemiddelde percentage VVD-wethouders - dat trouwens het hoogst is in rijkere forensen gemeenten - komt niet boven de dertig procent uit. In de grote en middelgrote ste den, waar de PvdA 48,7 procent van de wethouderszetels heeft, hebben de sociaal-democraten het dagelijks bestuur voor een belangrijk deel naar zich toe ge trokken. In 1986 was het aantal meerderheidscolleges het hoogst sinds de oorlog, namelijk 29,1 procent. Meederheidscolle- ges zijn coalities op een smalle basis. In zo'n college bedingt de grootste partij veelal een over maat aan macht. In de grotere gemeenten met meer dan 30.000 inwoners, was het percentage meerderheidscolleges aanzien lijk hoger, namelijk 43 procent. Als de verkiezingen van 21 maart een soort veroordeling zijn van het lokale bestuur, dan komt dat vooral in de grote ge meenten op rekening van de vaak oppermachtige PvdA. In Amsterdam, waar de klap voor de sociaal-democraten heel hard aankwam (van 21 naar 12 zetels), spreekt onderhandelaar L. Ge net over de noodzaak van een 'bescheiden opstelling' van zijn partij in de collegeonderhande lingen die nu aan de gang zijn. In de hoofdstad, waar D66 met 9 ze tels als tweede partij uit de bus kwam, hebben de Democraten als eerste het CDA (verliezer bij de verkiezingen) uit de boot ge werkt. Daar wordt nu gepraat over een college met PvdA, D66, WD en Groen Links. Die bescheidenheid blijkt echter niet overal. In Leiden, waar D66 eveneens een groot winnaar was, komt die partij toch niet in het college. De PvdA wil het daar De brandweer heeft grote moeite om roilluiken open te breken, zo als hier in de Haagse Passage (foto Roland de BruinIGPD) (Van onze verslaggever Anton Jongstra) De brand die de overdekte Haagse winkelgalerij De Passage gedeeltelijk in de as heeft gelegd, had veel eerder ontdekt en geblust kunnen wor den als er geen dichte rolluiken voor de etalages hadden geze ten. De brandweer is twintig minuten bezig geweest om de luiken met speciale apparatuur open te snijden. De vlammen sloegen toen al uit de ramen van de bovenste verdieping. „Omdat de luiken alles verhul len wat er binnen het pand ge beurt, duurde het even voor de brand werd ontdekt", aldus F. Lek, woordvoerder van de Haag se brandweer. „Zo bleek dat toen uiteindelijk een luik gefor ceerd was, wij aan de verkeerde kant van het pand zaten. We konden wel via de etalage bin nenkomen, maar als we zicht hadden gehad op wat er binnen gebeurde, dan zou dat heel wat tijd hebben gescheeld. Nu moes ten we ook aan de andere kant, daar waar de deur zat, de luiken verwijderen". De gemeente Den Haag stelde als eerste in juli 1987 het rollui- kenbesluit vast. De gemeente schreef daarbij voor dat de lui ken, bedoeld om inbrekers bui ten de deur te houden, voor min stens 75 procent licht doorlaat baar moeten zijn. De midden standers kregen vijf jaar de tijd om deze verandering door te voeren. Burgemeester Haver- mans van Den Haag heeft er nu bij de winkeliers op aangedron gen deze speciale rolluiken zo snel mogelijk te plaatsen. De regeling werd indertijd door gevoerd om de leefbaarheid in de stad te vergroten. Winkelstra ten, geflankeerd door dichte rol luiken, maken een verlaten in druk en werken de gezelligheid niet in de hand. Voorbijgangers proberen met Groen Links en het CDA. In Rotterdam, een stad waar de PvdA fors verloor en D66 flink won, praat de PvdA met het CDA en de VVD. In Nij megen waar het CDA won, praat de PvdA met D66 en Groen Links over een links meerder heidscollege. In Utrecht sprong D66 van twee naar 8 zetels, maar de coalitie wordt waarschijnlijk gevormd door de twee verliezers PvdA-VVD en het CDA dat evenveel zetels hield. In Den Haag, Groningen en En schede. om enkele plaatsen te noemen, speelt D66 nog wel een rol in de onderhandelingen. In Den Helder, waar D66 de groot ste fractie in de raad werd. heeft de grote winnaar van de verkie zingen zelfs het voortouw in de onderhandelingen over een nieuw college. Hoe dat zal uit pakken is nog niet duidelijk, maar de winnaar kon daar in elk geval niet meteen buiten de deur worden gezet. In het laatste nummer van De mocraat, het partijblad van D66, dat overigens trots opent met '651 raadszetels', blijkt dat de partij in tien gemeenten nu de tweede partij in de raad is. In 21 gemeenten is D66 de VVD voor bij gestreefd. Daar is D66 nu in zeteltal de op twee na grootste partij. In de afgelopen vier jaar hadden de democraten met lan delijk 233 raadszetels 15 wethou ders. De verkiezingsuitslag gaf aanleiding om nu op een forse uitbreiding van dat aantal te re kenen. waardoor de partij ook in het dagelijks bestuur van de ge meenten meer vaste grond on der de voeten zou krijgen. Of die uitbreiding zo fors zal zijn als men verwacht, is echter de vraag gezien de opstelling van de andere grote partijen. Bij coa litievorming kan het behoud van zoveel mogelijk wethouder sposten een doorslaggevend ar gument zijn. Daar zijn altijd wel politieke verhalen bij te verzin nen. Zoals nu in Rotterdam, waar wordt gezegd dat D66 te weinig bestuurlijke ervaring heeft. Of zoals in Leiden, waar wordt beweerd dat D66 geen wortels heeft in de bevolking. Bij de verkiezingen op 21 maart heeft de PvdA zo'n 500 raadsle- 'i i den verloren, ruim 20 procent, maar dat betekent nog niet dat de partij in de formatieperiode ook 20 procent van het aantal wethouders, ruim honderd dus, zal moeten inleveren. De plaat selijke politiek heeft zo zijn ei gen wetten en zijn eigen coalitie mogelijkheden. Bij het CDA-bureau in Den Haag zijn tot dusver nog geen geluiden binnen gekomen van ontevreden onderhandelaars in de gemeenten. In Rotterdam bij voorbeeld, doet het CDA nu mee aan de onderhandelingen. Ook in enkele andere steden waar die partij de laatste jaren buiten het bestuur werd gehouden, zijn er nu kansen. Zeker als men weet dat het niet onhandig is om nu CDA'ers in een college te halen, immers het CDA en de PvdA hebben momenteel ook nauwe relaties aan het Binnenhof in Den Haag. Zet het spanningsveld tussen de leiders van D66 (Van Mierlo, links) en van PvdA (Kok) zich voort bij de wethoudersverkiezingen? foto ANP) kunnen niet meer zien wat er in de etalages ligt en hebben dus niets meer te zoeken in zo'n straat na winkelsluitingstijd, zo redeneerde de gemeente. Rolluiken die gedeeltelijk door zichtbaar zijn, zo blijkt nu, heb ben als bijkomend voordeel dat de brandweer kan zien waar de brandhaard is. Bovendien kan de brand sneller door passanten worden ontdekt. De brandweer van Amsterdam werd onlangs bij het blussen van een brand in een supermarkt op dezelfde manier gehinderd door rolluiken. Woordvoerder P. Stroosnijder vindt dat er echter geen verschil is tussen halfdoor latende en dichte luiken. „Mis schien wordt de brand eerder ontdekt, maar je bent even veel tijd kwijt om zo'n rolluik open te snijden". Volgens hem is het zo genoemde electronische slot een betere oplossing. Veel kantoren zijn daar tegenwoordig mee uit gerust. „Als er brand uitbreekt, kan de brandweer dat slot met een speciale, universele sleutel openmaken. Door een technisch handigheidje gaat het slot alleen open in geval van brand. Het slot geeft weer toegang tot de sleutel die toegang geeft tot het ge bouw". E.C. Wessels. directeur van het bureau voor schadepreventie TBBS in Baarn, is van mening dat de risico's tegen elkaar moe ten worden afgewogen. „Hoe groot is de kans dat er brand uit breekt en hoe groot is de kans dat er wordt ingebroken als er geen rolluiken zijn aangebracht. Vergelijk het met bijvoorbeeld autogordels. Als je met een auto in het water rijdt, dan heb je al leen maar last van die dingen, maar in veel andere gevallen heb je er baat bij. Wat weegt het zwaarst"? (Van onze verslaggever Kees van Dam) 1¥7" oning loop naar de hel, XV waar Hitier al wacht' stond te lezen op een van de spandoeken die werden mee gedragen tijdens een betoging in de Nepalese hoofdstad Kathmandu. Koning Biren- dra van Nepal heeft zichzelf de laatste weken in een ui terst lastig parket gebracht. Na het bloedbad in Kathman du van vorige weemk is het dan ook zeer de vraag of er in het toekomstige Nepal nog plaats zal voor hem zal zijn. Birendra, absoluut vorst van het enige hindu-koninkrijk ter wereld, gold tot voor kort als onaantastbaar. Het meren deel van de Nepalezen be schouwde hem als een god, als de reïncarnatie van de hindu- god Vishnu. Aanvankelijk richtten de demonstraties voor democratisering zich dan ook alleen op de invoering van een meer-partijenstelsel, waarin voor de koning nog een belangrijke rol was weggelegd. Maar veranderde drastisch door de arrogante houding van de monarch. De campagne voor democrati sering begon op 18 februari. De oppositie maakte zich sterk voor de afschaffing van het uit de middeleeuwen stammende panchayat-systeem, een op dorpsraden gebaseerde staatsvorm, waarin voor de mocratische politieke partijen geen rol is weggelegd. De op positie, verenigd in de Bewe ging voor Herstel van de De mocratie (MRD), wilde dit feo dale systeem vervangen door een op westerse leest geschoei de democratie. Maar oproepen van de opposi tie aan de koning om over de verlangens te spreken, bleken aan dovemansoren gericht. Sterker nog, Birendra stuurde als antwoord zijn politie de straat op. Tijdens botsingen vielen in februari meer dan dertig doden. Duizenden men sen werden gearresteerd en verhalen over gruwelijke mar telingen deden de ronde. De kritiek op het panchayat- systeem stamt uit het begin van de jaren '60. toen een de mocratisch gekozen regering door de vader van de huidige koning ten val werd gebracht. Met de grondwet van 1963 werd het panchayat-systeem officieel ingevoerd en werden politieke partijen verboden. Daarna is het altijd onrustig gebleven in Nepal. Maar sta kingen en acties van onge hoorzaamheid haalden niets uit. Het verlangen naar democra tische hervormingen kreeg in 1989 nieuw élan. Niet alleen door de golf van omwentelin gen in Oost-Europa, die aan meer volkeren in de wereld duidelijk maakte dat geen op repressie gericht systeem het eeuwige leven heeft, maar vooral ook door een handels conflict met India. Dat was uitgebroken nadat Birendra zo onhandig was ge weest in China luchtafweerge schut te kopen. Dit schoot In dia, de tweede grootmacht in de regio, in het verkeerde keel gat en New Dehli blokkeerde als tegenactie een groot aantal grensposten. De ergenis en overlast over de zo ontstane tekorten van allerlei eerste le vensbehoeften vermengden zich met de blijkbaar nog al tijd sluimerende onvrede met panchayat-systeem. Wat tot dan toe een zaak van een kleine intellectuele elite was geweest, werd langzamer hand een massabeweging. Maar ondanks oproepen daar toe van onder meer de Ver enigde Staten, de belangrijk ste hulpverlener in het arme Nepal, weigerde Birendra ver-» der te gaan dan 'een dialoog binnen het kader van de pan- chayat'. Dat werd hem ingefluisterd, zo werd steeds meer Nepalezen duidelijk, door een zeer in vloedrijke paleiscoterie van hoge militairen, politiefunc tionarissen en persoonlijke vrienden, onder leiding van de koningin. Vorige week werd op een muur in een Nepalese stad een affiche aangetroffen met daarop een afbeelding van het koninklijke echtpaar: de ko ning met een slot op zijn mond en zijn vrouw met de sleutel in haar hand. De halsstarrige weigering van de monarch diepgravend met de oppositie van gedachten te wisselen, heeft de ontwikke ling in Nepal n een stroomver snelling gebracht. Vorige week beloofde de koning zijn volk in een zeer korte radiouit zending democratie, een on derzoek naar het harde poli- tie-optreden in februari en de instelling van een commissie die de Grondwet zou aanpas sen. Verder stelde hij een nieu we premier aan. Maar over een meer-artijenstelsel repte de 44-jarige monarch met geen woord. Koning Birenda van Nepal in rustiger dagen (foto AFP) Als reactie op de toespraak, die was bedoeld om de gemoe deren in de Himalaya-staat te kalmeren, brak een algemene staking uit en trokken zo'n 200.000 Nepalezen in een vreedzame optocht naar het paleis. De koning moet zich door de massabetoging zo in het nauw gedreven hebben ge voeld, dat hij zijn veiligheids troepen bevel gaf het vuur op de menigte openen. Tussen de vijftig en tweehonderd onge wapende burgers vonden daarbij de dood. Maar de Nepalezen lieten zich door het bloedbad niet ont moedigen en trokken, on danks dat het leger zijn steun aan de koning had betuigd, opnieuw de straat op. De ko ning zag blijkbaar het hopelo ze van zijn positie in en gaf om verder bloedvergieten te voor komen toe. Twee dagen later werd op de staatstelevisie een korte toespraak gehouden met daarin de mededeling dat „het woord 'partijloos' uit de Grondwet is geschrapt over eenkomstig de wil van het volk en de internationale si tuatie'. Het dertig jaar oude verbod op politieke partijen werd daarmee ingetrokken. Of Birendra met deze toezeg ging zijn troon zal redden, is evenwel twijfelachtig. Waar dering was er van de oppositie partijen. Deze verklaarden in eerste reacties opgetogen te zijn dat hun eisen nu waren in gewilligd en dat zij niet wilden aandringen op het verdwijnen van de monarchie. Verdere protestacties werden afgelast. De oppositiepartijen zien voor de koning, die in 1972 zijn va der als absoluut vorst opvolg de, nog wel een constitioneel beperkte rol weggelegd. Maar of het Nepalese volk zo tevreden zal reageren, is nog de vraag. De feestvreugde in de straten van Kathmandu om de omwenteling te vieren kan heel goed in agressie om slaan, als de koning niet snel de opheffing van het pan chayat-systeem effectueert en een kabinetsinformateur aan wijst. Zo lang Nepal nog geen echte democratie is en de in vloed van de hofkliek rond Bi rendra niet aan banden is ge legd, blijft de kans op bloed vergieten in Nepal reëel aan wezig. "Wi ■Jhii Mrtmfwiffff, WA .<^1 :*®mr D66-campagneleider Ernst Bak ker is boos over het gedrag van vooral de PvdA. die als grote ver liezer. zijn D66'ers nu aan de kant laat staan als dat even kan. Bakker: "Die enorme arrogan tie, dat is toch verschrikkelijk". Het ruwe beeld, zo halverwege de onderhandelingen is dat de PvdA de schade in de wethou dersgelederen zo beperkt moge lijk wil houden. De grote verlie zer maakt niet overal beleefd plaats voor de grootste winnaar. Vijfhonderd 'ontslagen' raadsle den geeft binnen de partij al fru stratie genoeg. Als daar honderd wethouders bij komen, die moe ten uitkijken naar een andere betrekking, dan is het onheil niet te overzien. In de gemeentebesturen zal daarom de komende vier jaren waarschijnlijk niet veel verande ren. Overigens is de D66-capag- neleider daar minder pessimis tisch over, ook al krijgt zijn par tij niet overal de beloning voor de forse winst. Bakker: "Als je het goed bekijkt winnen we echt overal. Wij zijn begonnen over het milieu. Iedereen heeft dat ge jat. Wij begonnen met groen. Dat is links en rechts gejat. Er is al een gemeente die in het ge meenteprogram uitspreekt dat er een gekozen burgemeester moet komen. Ons idee. In Lim burg praat een CDA'er over het referendum en over een distric tenstelsel. Dat zijn onze ideeën." Schelde Environmental Technology in Goes maakt goede vordc-l ringen met de ontwikkeling van een proces voor de verwerking vanl slib uit zuiveringsinstallaties foto Camiel Schelstraete) Eisen en doelstellingen for muleren in een Nationaal Milieubeleidsplan is één ding; ze uitvoeren is een andere zaak. Zeker op den duur. Want aller lei produktie- en verwerkings processen zijn op dit moment uit energie- en milieutechnisch oogpunt nog zo onvolkomen dat er nog wel het een en ander aan te verbeteren valt. Maar het eind daarvan komt in zicht. Al leen met technologische ver nieuwingen kunnen dan nog re sultaten worden bereikt. Dat wil zeggen: geheel andere tech nieken dan die tot nu toe zijn toegepast. Technieken, die het zelfde en mogelijk een beter re sultaat bereiken op een schone manier. Er is, weet ing J. W. van Wallen burg van de milieu-inspectie in Zeeland, een geweldige markt voor milieu- en energietechnolo gie. Verscheidene Zeeuwse be drijven hebben daar de afgelo pen jaren al op ingespeeld. Hij noemt: Delta Consult in Kapel- Ie, Ecocare in het Sloegebied, Schelde Environmental Tech nology in Goes, verscheidene in genieursbureaus en het Innova tiecentrum Zeeland. Ook de mi lieu-inspectie zelf probeert bij de beoordeling van aanvragen om een milieu-vergunning de indie ners ertoe de brengen eens een keer niet naar de meest voor de hand liggende oplossing te kij ken. Van Wallenburg: „Het Natio naal Milieubeleidsplan is een ge weldige uitdaging voor dit soort bedrijven. We hebben de creati viteit die hier te vinden is ook hard nodig. Want als het niet lukt om nieuwe, schone techno logieën te ontwikkelen, dan zit er niets anders op dan volume maatregelen te treffen. Dus dan moeten we zeggen tegen onder nemingen die op een of andere manier het milieu belasten: u mag dit jaar niet meer dan zo veel verontreinigende stoffen produceren. Maar voorlopig ho pen we nog dat de Willy Wortels van onze samenleving met op lossingen komen die dergelijke maatregelen niet nodig maken." Het Innovatiecentrum Zeeland vervult daarbij een belangrijke rol. Grote ondernemingen die op zoek zijn naar nieuwe technolo gieën weten meestal wel bij wie ze daarvoor terecht moeten. Kleinere ondernemers vinden wat dat betreft vaak moeilijker de weg. Een beroep op het Inno vatiecentrum is dan een logi sche eerste stap. Medewerkers van het centrum brengen samen met de ondernemer het op te los sen probleem in kaart en verwij zen als dat nodig is naar de in stantie die de oplossing waar schijnlijk wel weet te bedenken. Directeur ir A. J. Maljaars van het Innovatiecentrum signa leert dat ondernemers in veel branches de laatste jaren de bes te stimulans krijgen om zich te verdiepen in het milieu. „De con sument wil steeds meer dat een produkt dat hij koopt op een schone manier is vervaardigd en dat er geen afvalproblemen mee ontstaan", zegt hij. „Dat is een marktmechanisme, waarop het Nationaal Milieubeleidsplan naar mijn idee te weinig in speelt. Volgens mij bestaat ook buiten de voedingsmiddelensec tor behoefte bij de consument aan een milieu-keurmerk op al lerlei produkten, zodat hij weet waar hij aan toe is." Schone technologie - Maljaars wil dat hardnekkige misver stand graag rechtzetten - hoeft niet duurder te zijn dan andere produktie- en verwerkingstech nieken. En zeker niet wanneer het afgedankte produkt niet als afval hoeft te worden gestort of verbrand maar als grondstof voor iets nieuws kan dienen. Maljaars: „Vragen als is dit pro dukt gemakkelijk te repareren, zijn de bestanddelen waaruit het is gemaakt gemakkelijk te scheiden en is hergebruik van de grondstof mogelijk, gaan in de toekomst een steeds grotere rol spelen in de ontwerpfase." Het mes snijdt ook vaak aan twee kanten. Een ondernemer die zich bij het Innovatiecen trum of een gespecialiseerd ad viesbureau meldt met een pro bleem dat in de eerste plaats eenl bedrijfseconomische achter-I grond heeft, krijgt een oplossing! die ook uit milieuhygiënisch! oogpunt gunstig is. En iemand! die met een milieuprobleem! kampt, is met de oplossing er van op de wat langere termijn| ook nog eens goedkoper uit. De Koninklijke maatschappij! De Schelde in Vlissingen is all verscheidene jaren actief op hetl gebied van milieu- en energieT techniek door de bouw van ke-l tels voor afvalverbrandingsin- stallaties en onderdelen voor! energiecentrales. De behoefte! van de onderneming minder af-l hankelijk te zijn van de marine! bouw is aanleiding voor de direc-l tie deze tak van de bedrijfsactiT viteiten krachtig te ondersteu-l nen. In dit verband is hebben Del Schelde en haar dochteronder neming apparaten- en ketelfa-l briek AKF in Goes vorig jaar! met Independent Power of Ame-[ rica de joint venture Schelde En-I vironmental Technology (SET)I opgericht. Deze bij de AKF inge-f trokken onderneming houdt! zich bezig met de ontwikkeling! en levering van apparatuur voor! de verwerking van organische| afvalstoffen. SET-directeur H. J. G. School-I kate is terughoudend met infor-l matie over de activiteiten van! het jonge bedrijf. „We voelen erl niet zoveel voor een hoop tam tam te maken op een moment! dat we nog volop aan te ontwik! kelen zijn", legt hij uit. „Wat ko l pen we ervoor als we later moe-I ten zeggen dat onze ideeën nogl niet uitvoerbaar blijken te zijn.l We doen het daarom liever rus! tig aan." Maar hij wil wel kwijt! dat SET op dit moment sleutelt! aan oplossingen voor de verwer! king van zuiveringsslib en mest.l Waterschappen en andere waf terzuiveraars hebben enkele ja-I ren geprobeerd het slib, dat in! zuiveringsinstallaties uit hetl rioolwater wordt gehaald, in del landbouw af te zetten. Door del ongewisse kwaliteit van het slibl (het bevat nogal wat zware me-| talen) heeft dat evenwel geenl grote vlucht genomen. Storten! of verbranden zijn daarom del enige verwerkingsmogelijkheidT Het probleem van zuiveringsslib! is dat het voor meer dan viervijf! de uit water bestaat en daardoor! zo'n groot volume heeft. Voor la-1 gunes om het te laten ontwate-[ ren is niet overal ruimte. De door SET ontwikkelde tech-l nologie bestaat om te beginnen! uit een behandeling om zuive l ringsslib beter ontwaterbaar en| reukloos te maken. Daarna is I het gemakkelijk het slib te dro l gen totdat het bestanddeel wa l ter nog maar een kwart is. Dat I maakt het mogelijk er briketten! van te persen. Die gaan in eenl vergasser, waaraan een gasmo-l tor is gekoppeld. Van het slibl blijft op die manier elektriciteit I over en een aangenaam kleine! hoeveelheid as, waarin onge l rechtigheden als zware metalen] zitten. Ook mest kan beter ontwater-1 baar en reukloos worden maakt. Onderzocht wordt nog of I deze afvalstof zich vervolgens op I dezelfde manier als zuiveringss-1 lib laat verwerken. SET is ookl bezig van mest carbon black te I maken, een vulstof voor de rub- ber- en kunststofindustrie. Vol-1 gens Schoolkate zijn de reacties I uit kringen van waterzuiveraars I en intensieve veehouderij na een I eerste kennismaking positief. 1 Het grote voordeel van deze ma- nier van mestverwerking is dat I er een geheel ander produkt uit I wordt vervaardigd. Andere vor- r men van verwerking, zoals de I vorig jaar geopende mestfabriek in Helmond, maken van mest| nog altijd mest. SET is bezig een demonstratie installatie te bouwen, die alle I processen van het slibverwer kingsysteem omvat. Schoolkate verwacht nog dit jaar bezig te zijn met de verfijning van techniek. Het bedrijf heeft in-1 middels al een voorlopig con l tract voor de levering van twaalf I vergassers voor de bouw van een slibverwerkingsfabriek in Free hold in de Amerikaanse staat New Jersey. Ben Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 4