Axelaar krijgt geweigerde onderscheiding weer terug Explosieve spanning rond zeemijn Britse vloot dringt door in Oslo-fjord Persbericht "Nieuws waar je niet zomaar doorheen crosst." )CMA Ossendrecht ook naar Middelburg Jongen (16) overleden aan gevolgen van ongeluk Goes zeeuwse almanak WOENSDAG 11 APRIL 1990 Tegenprestatie 1 i! II Overbluft Ietsje zwaar gewond bij wersteken bromfietser (dodelijk (verongelukt Correct Fout vooroortogse berichten u zeeland Zeeland houdt militaire opleiding [MIDDELBURG - Het Oplei- dings Centrum Militaire Admi nistratie (OCMA) blijft in Mid delburg bestaan en wordt zelfs uitgebreid. Minister A. L. ter Beek van Defensie maakte dit dinsdag bekend tijdens een be- aan Zeeland. Mr C. G. J. Rutten, burgemeester van Mid delburg, sprak van een hoogte punt in zijn Middelburgse loop baan. Het verwachte verlies van 200 arbeidsplaatsen is in klap omgeslagen in winst. Be OCMA-compagnie in Ossen drecht komt met 25 vaste ar beidsplaatsen en 170 leerlingen paar Middelburg. Jet besluit van de minister was ben prettige verrassing voor Rutten en de Zeeuwse commis saris der koningin dr C. Boer- tien. Zij hebben, direct nadat be kend werd dat de OCMA-kazer- ne mogelijk naar Breda zou ver huizen, aan de bel getrokken. De snelle actie was, verklaarde Rut ten, de sleutel tot het succes. Het OCMA moest volgens een voor stel van de legertop uit Middel burg verdwijnen, omdat de op leiding met ruimtegebrek kampt en Breda centraler ligt. Ter Beek oordeelde anders, om dat Zeeland na het vertrek van het OCMA geen steunpunt van de Koninklijke Landmacht meer heeft. Voor hem woog ook het behoud van werkgelegen heid zwaar. Middelburg klaagt al jaren over de inkrimping van rijksdiensten. Rutten schatte dat daardoor de laatste vier jaar zeker driehonderd arbeidsplaat sen zijn verdwenen. Ter Beek maakte dinsdag een gebaar, maar hij verwachtte daarvoor ook iets terug van Mid delburg. Het OCMA moet uit breiden en heeft zijn zinnen ge zet op het pand van de Streek school vlakbij de Berghuijska- zerne. De bewindsman liet we ten dat het ministerie van De fensie de aankoop van dat ge bouw niet helemaal voor eigen rekening neemt. De lokale auto riteiten moeten, stelde hij, ook een financiële bijdrage leveren. Rutten tilde daar niet zo zwaar aan. Hij noemde de verkoop van de Streekschool, eigendom van Domeinen, in eerste instantie een zaak van de rijksoverheid. De burgemeester sloot een tege moetkoming niet uit, maar 'dat is vooralsnog niet aan de orde'. De toekomst van de marineka zerne Vlissingen was het tweede hete hangijzer waarmee Ter Beek dinsdag werd geconfron teerd. De Vlissingse burgemees ter J. C. Th. van der Doef was 's middags zijn gastheer. De be windsman bracht een bezoek aan de marinewerf De Schelde in Vlissingen. Van der Doef was na afloop optimistisch. Ter Beek meldde dat de marinebasis open blijft zolang De Schelde marine schepen blijft bouwen. Het M- fregattenproject is in 1995 afge lopen. Van der Doef ging er van uit dat de Koninklijke Marine ook daarna voor opdrachten zorgt. Nederland houdt, volgens hem, behoefte aan één goed ge kwalificeerde marinewerf. Het vertrek van de mijnenve gers- en jagers staat vast, deelde Van der Doef nog mee. Vertegen woordigers van vakbonden van marinepersoneel hebben dat al tijd de doodsteek voor de Zeeuwse marinekazerne ge noemd. De Vlissingse burge meester zag dat niet zo somber in. Hij wees op de ondersteunen de taak bij de bouw van marine schepen én de belangrijke rol die voor de marine is weggelegd bij de civiele verdediging van bur gerdoelen. Voor de bescherming van de Westerschelde, havens en industriecomplexen in vredes tijd is naar zijn oordeel de mari ne onontbeerlijk, omdat daar voor nooit een zo goed uitgerus te civiele organisatie in het leven kan worden geroepen. WÊrnm ■sss (Minister Ter Beek (rechts) in gesprek met commissaris van de ko- Iningin Boertien tijdens hun bezoek aan de OCMA in Middelburg \(foto Lex de Meester) AXEL - Blij is hij er niet mee, maar oud-strijder G. van Wanrooy uit Axel heeft zijn Ereteken van Orde en Vrede - met de gespen 1946, 1947 en 1948 - weer terug. Van Wan rooy stuurde de onderschei ding vorig jaar augustus te rug naar het ministerie van defensie omdat zijn militair invaliditeitspensioen al jaren niet wordt uitbetaald. De Axelaar kreeg het Erete ken voor zijn jaren in Indië. Het verzetskruis voor de be vrijding van Zeeuwsch-Vlaan- deren en Walcheren met het Parijsbataljon liep hij net mis omdat het te laat voor hem werd aangevraagd. De oorlog liet Van Wanrooy niet meer los. Hij werd in 1979 arbeidson geschikt verklaard. Een oor logssyndroom en claustrofo bie maakten hem het werken onmogelijk. De oud-strijder kreeg op basis daarvan een WAO-uitkering. In '84 ontving Van Wanrooy een brief van het ministerie van defensie waarin hem met terugwerkende kracht tot 1979 een invaliditeitspensioen werd toegekend. Maar later werd dat geld niet meer aan de Axelaar overgemaakt, maar aan het GAK. En het admini stratiekantoor paste vervol gens een grote korting op zijn uitkering toe. Sinds die tijd vecht Van Wanrooy voor zijn gelijk, maar vorig jaar zomer werd het hem opeens teveel. Van Wanrooy: „Het is toch een schande dat je zoveel jaar moet vechten voor je recht. Is dat pensioen nou voor mij of voor de bedrijfsvereniging dacht ik op een gegeven mo ment. Bij het toekennen van een invaliditeitspensioen ben ik gewoon blij gemaakt met een dooie mus. Toen ik weer naar die onderscheiding keek, die onder het portret van de koningin in de huiskamer hing, kreeg ik de tranen in mijn ogen en besloot ik het ereteken terug te sturen." Tot verrassing van Van Wan rooy stond deze maand echter opeens weer een medewerker van defensie op de stoep die de onderscheiding bij zich had en opnieuw aan hem overhandig de. De oud-strijder was te zeer overbluft om zijn Ereteken mee terug te geven. „De man zei dat ik de onderscheiding tenslotte had verdiend en niet de staatssecretaris." Volgens een woordvoerder van de maatschappelijke dienst van defensie worden onderscheidingen wel vaker terugbezorgd aan de rechtma- Slot zie pagina 15 kolom 8) Oud-strijder Van Wanrooy houdt zijn onderscheiding nu voorlopig maar thuis. 4IDDELBURG - Bij een aanrij ding in de Oosterscheldestraat i Middelburg raakte dinsdag- niddag omstreeks 13.00 uur de [zevenjarige E. L. ernstig ge- vond. Het meisje rende plotse ling de straat op en werd ge- lschept door een auto, bestuurd jdoor de 18-jarige T. van R. uit Burgh-Haamstede. |Het meisje kwam bij de aanrij- Iding onder de auto en raakte be- Ikneld. Pas nadat de brandweer ■de auto had opgetild, kon ze be- Ivrijd worden. Het meisje liep lemstige verwondingen aan bei- |de benen op. ImiDDELBURG - Bij een onge luk op de Kleverskerkseweg is ■maandagmiddag om ongeveer Ikwart voor vier de 59-jarige T. Ivan der Horst uit Vlissingen om Ihet leven gekomen. De man [kwam onverwachts met zijn (bromfiets vanaf de Ijzergieterij (Middelburg de weg op en werd [aangereden door een vrachtwa gen, bestuurd door de 48-jarige |j. b. r. uit Goes. De heer Van der Horst werd naar het ziekenhuis gebracht, maar pverleed daar een half uur later San zijn verwondingen. Leden van de Duik- en Demonteerploeg van de Koninklijke Marine beraden zich over de te volgen strategie om de zeemijn tot ontploffing te brengen. De mijn staat nog op scherp als wordt besloten het projectiel in zee té laten zakken. Tijdens die manoeuvre echter slaat de op de mijn aangebrachte springlading door de harde wind tegen de scheepsromp en komt de hele zaak klem te zitten. Daardoor ontstaat het gevaar van vroegtijdige ontploffing (foto's Oscar i^in Beest) VLISSINGEN - De duik- en de monteerploeg van de Koninklij ke Marine heeft dinsdag in de Advertentie Natuurlijk staal uw regionale dagblad vol nationaal en internationaal nieuws. Toch onderscheidt /o'n krant zich van he "normale" kranten. Want naast het nieuws uit binnen-en buitenland vertelt het regionale dagblad wat er in uw directe omgeving gebeurt. Hn dat maakt 'm zo boeiend. U hebt 'm zo in huis. U hoeft alleen maarte bellen. Dan krijgt u al het nieuws dagelijks in de bus. 4 weken voor één tientje en één riks! Hcnnn.lolink PC PI.I.its ïiTwifdëPZC Tel 4 weken lang IU kimt do/e boil /onder vnnr f 17 RO Post/egels PZC afdeling abonnementen Antwoordnummer 123 4380 VB Vlissingen ons terugsturen) BELLEN GAAT SNELLER I 01184 84215 monding van de Westerschelde een zware zeemijn onschadelijk gemaakt. Het gevaarlijke pro jectiel was 's ochtends opgevist door de viskotter De Vrouw Blanche (Lovestoft 122). De vis sers hebben de hele dag met het explosief rondgedobberd. Pas aan het begin van de avond is het na uren van zenuwenwerk tot ontploffing gebracht. De Lovestoft 122, een Engels schip met Nederlandse beman ning, kreeg gistermorgen rond elf uur een mijn van duizend kilo in zijn netten. De kotter, die de vangst gewoon lijk in Vlissingen mijnt, lag op de Belgisch-Nederlandse grens. Het explosief zag er gevaarlijk uit, was de bemanning unaniem van mening. De in de buurt va rende Belgische mijnenveger Fuchsia werd te hulp geroepen. Tot grote ontsteltenis van schip per W. Maaskant weigerden de marinemensen aan boord te ko men om zich over de mijn te ont fermen. Het advies om het pro- jéctiel over boord te zetten, vond hij te riskant. ,Ik was bang voor een ontplof fing. Het ding begon al te sissen. Als ze moet controleren is de ma rine er als de kippen bij, maar nu laat ze me zitten met mijn explo sieve lading". Volgens R. Brunia, hoofd van de Vlissingse duik- en demonteer ploeg, hebben de Belgen correct gehandeld. „Aan boord van mijnenvegers is geen gereedschap om zo'n ex plosief te demonteren. Over boord zetten, markeren met een boei en de volgende dag terug komen is de enige oplossing". Zijn ploeg werd na inschakeling van de Kustwacht op de viskot ter afgestuurd. De mannen wa ren net klaar in Krabbendijke. Op een oesterperceel in de Oos- terschelde hadden ze een Duitse fosforbom tot ontploffing ge bracht. De vijf duikers en demonteurs werden door het bergingsbedrijf Van den Akker met de Zeewolf naar de kotter gebracht. Na een langdurige inspectie werd vast gesteld dat het om een zeemijn, type GC, van Duitse makelij ging. Van het totaalgewicht van duizend kilo bestond zeventig procent uit springstof. De mijn lag sinds de Tweede Wereldoor log op de zeebodem te wachten om te worden geactiveerd door druk, magnetische of akoesti sche golven. Om even over half vier begonnen de mannen met het demonteren. Het vaartuig RP 16 van de rijks politie te water liet Vlissingen Radio weten dat het scheep vaartverkeer op een veilige af stand moest worden gehouden. Het motorjacht Artemis uit Breskens waagde zich te dicht bij en werd zonder pardon weg gestuurd. Het zat de demon teurs niet mee. Na meer dan een uur was de detonator nog niet verwijderd. Het metaal was zo slecht dat ze niet los was te krij gen. Kracht zetten was uit den boze, want dan bestond het risi co dat het materiaal het begaf met alle explosieve gevolgen van dien. Uiteindelijk werd de elektrische bedrading kortgesloten. „Eigen lijk hadden de detonator en de aanvullading moeten worden verwijderd van de hoofdlading", lichtte Brunia toe. De beman ning en de rijkspolitie konden aan boord. Slechts één beman ningslid was de De Vrouw Blan che trouw gebleven tijdens het kritieke moment. Het explosief was te zwaar om op de Spijker plaat in de Westerschelde te la ten ontploffen. De schokgolf zou schade aan de wal kunnen ver oorzaken. Besloten werd uit te wijken naar de Vlakte van Raan, acht mijl uit de kust. Op de mijn werd achttien kilo springstof aangebracht. Naar de 'ff:. Donderdag 10 mei aanstaande wordt het feit herdacht dat een halve eeuw geleden Duitse troepen ons land binnenvie len. De overval luidde het begin in van een vijfjaar durende, brute bezettingsperiode. De PZC zal uitgebreid aandacht be steden aan de gebeurtenissen van mei 1940 en de daarop vol gende bezetting. Zo verschijnt eind april een speciale PZC- bijlage over Zeeland en de overweldiging. Vooruitlopend op de herdenking publiceert de PZC tot en met 10 mei elke dag een selectie uit het nieuivs dat in 1940. voorafgaand aan de inval, de Zeeuivse krantekolommen vul de. De inhoud is ontleend aan archiefexemplaren van de Vlissingsche Courant en de Provinciale Zeeuivsche Mid- delburgsche Courant. Langs de hele Noorse kust woeden verbitterde zeege vechten. Ettelijke oorlogs schepen - vooral Duitse - zijn tot zinken gebracht en de Britse vloot is doorge drongen tot in de Oslo-fjord. De Engelsen hebben tal van Duitse troepentransport schepen de grond in ge boord. „Vele honderden Duitsche soldaten moeten zijn omgekomen nog voor dat zij een voet aan land had den gezet", zegt de Provin ciale Zeeuwsche Middel- burgsche Courant van 11 april 1940. De Noorse koninklijke fa milie was getuige van een bombardement. De speciale trein die de Noorse koning met de kroonprins en de le den van regering en parle ment van Oslo naar Hamar vervoerde, kwam in Lille- stroem aan, juist toen het nabijgelegen vliegveld ge bombardeerd werd. De ko ninklijke reizigers zochten een veilig heenkomen in het station en konden na het bombardement hun reis voortzetten. In de Kroniek van den Dag vergelijkt de commen tator van de krant de oorlog met een lawine. „Hij kan 'klein' beginnen, als een con flict tusschen twee staten, tusschen twee buurlanden. Maar hij grijpt om zich heen, meesleurend wat op den weg der oorlogvoerenden ligt, of wat zij denken dat op hun weg ligt. Hij sleept in zijn blinde woestheid landen mee die niets, liever willen dan neutraal te blijven, een ieder het zijne te geven en die van buur noch verren vriend iets verlangen." In Krabbendijke heeft een militair vliegtuig bij de molen wegens motorstoring- een geslaagde noodlanding gemaakt. De twee inzitten den waren ongedeerd. Het toestel is onder militaire be waking gesteld. Verschillende inwoners van Sluis hebben deze week hoog boven het dorp een arend gezien, iets wat maar sporadisch voorkomt. Men vermoedt dat het een zeea rend is geweest. Een veehouder uit Maas land (Zuid-Holland) bood in Den Haag de eerste grasbo- ter aan koningin Wilhelmina aan. Zo werden in de Tweede Wereldoorlog postduiven ingezet om vanuit tanks het hoofdkwartier over het verloop van de strijd in te lichten foto GPD) HEINKENSZAND - De 16-jari- ge Michael Schouw uit Hein- kenszand is maandag in het Dijkzigt-ziekenhuis te Rotter dam overleden aan de verwon dingen die hij vorige week don derdag bij een ongeval opliep. Het noodlottige ongeluk vond plaats in Goes. De jongeman is toen geschept door een automobilist die op de kruising Bergweg/J. D. van Mel- lestraat linksaf wilde slaan. Door een groepje overstekende fietssters was het uitzicht op de kruising zowel voor de chauffeur als voor de bromfietser belem merd. In zijn val is de jongen zijn helm verloren, waarna hij met het on bedekte hoofd op het trottoir viel. De plechtige uitvaartdienst is donderdag 12 april om 10.00 uur in de parochiekerk van de H. Blasius te Heinkenszand. zeebodem laten zakken en van uit een rubberboot afvuren, was de strategie. Het oorlogstuig werd in de lier van het vissers schip gehangen om overboord te hijsen. De stuurman moest het vanachter de knopjes eerst om hoog tillen en vervolgens in het water laten dalen. Toen ging het fout. Door de wind en de golfslag kwam de mijn klem te zitten te gen de zijflank van het schip. De springstof schuurde tegen de scheepswand. Bemanning, poli tie en pers krabden zenuwachtig achter de oren. Ze konden niet meer van boord. De duik- en de monteerploeg werkte onver stoorbaar door om zijn eigen hachje te redden. „Een kritieke situatie", zei Brunia achteraf. „Wanneer het echt fout was ge gaan, had geen van ons het kun nen navertellen". De springstof werd eraf gehaald en op een andere plaats vastge maakt. Opnieuw werd een po ging gewaagd de mijn te laten zinken. Het lukte. Twee demon teurs kregen de eer vanuit een rubberboot het explosief te la ten ontploffen. Een enorme wa terzuil en een lading zand be kroonden het werk. Theo de With 11111111111111111111111111 Het heuglijke feit dat in die Bevelandse gemeente viel te vieren betrof de plaatsing van een eerste steen. Vanzelfsprekend was de pers van de partij. Deze krant en een ander perio diek hadden elk een ver slaggever afgevaardigd. Beide journalisten volgden de verrichtingen van de eer- ste-steenlegster op de voet en tekenden nauwgezet op wat de voorzitter van de bouioende instelling te ver tellen had. Toen de verslaggevers daarna wilden vertrekken, klampte de secretaris hen aan. Hij had nog een persbe richt voor ze. Dat moest hij even uit zijn auto halen. Nu zijn journalisten dol op persberichten, dus wacht ten ze geduldig op de terug keer van de secretaris. Die overhandigde hen even later een keurig plastic mapje met daarin een foto kopie van het artikel dat de ze krant bij wijze van aan kondiging een week eerder aan het bouwproject had gewijd. De verslaggever van de andere krant maakt daar bezwaar tegen. „Is dat nu een persbericht"foeter de hij. De secretaris maakte een verontschuldigend ge baar en zei: „Beter konden we het zelf niet opschrij ven." Nu hoort u het ook eens van een ander.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 11