het geheim van de duitse keukenprins VAN KARNTON TOT MAGNETRON vrijdagkrant de vrij(e)dagkrant 8 pepermunt 11 uitagenda 11 expositie 9 tuin na de stormen PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 16 MAART 1990 paniek keukens pepermunt moet het 'kerkelijk bij smaakje' verliezen, 'king' elvis presley verleidt de jonge generatie tot een greep naar het rolletje bui ten de kerkbanken. de uitagenda en de sensualiteit en melancholie van die argentijnse dans: „rudolf valentino heeft voor eeuwig het beeld van de tango verpest." De expositie-agenda, de filmwij zer, muziek van ravel en debussy en de grens tussen 'kunst' en 'knap': ronald mulliéren reinierde muynck. auto bomen en planten redden na de stormen; de entree van het huis als visitekaartje; ford versiert de sierra met scorpio-trekjes en bmw laat de 24 kleppen in zijn motoren zichzelf Stellen. 'Mas Tango' Een wasautomaat uit 1921 (foto GPD) In de grote fabriek in Warendorf heerst een opvallende rust. Als je bedenkt, dat er in deze vestiging ruim 110.000 keukens per jaar worden gemaakt, verwacht je een bedrijvigheid die zich zou moeten vergelijken met die van een bijenkorf. De machines denderen gestaag, waardoor het verstandiger is om met oorbeschermers door de gigantische hallen te lopen, maar veel personeel is er niet te zien. En toch werken er in deze fabriek ruim negenhonderd mensen. Een vrouw op een rood fietsje spoedt zich naar de expeditie. Daar worden de nieuwe keukens ingepakt en vervolgens door middel van grote transportbanden direct in de gereedstaande vrachtwagens opgestapeld. Maar voordat het zo ver is, zijn de kastjes, de aanrechten, de kookeilanden en de ontelbare laadjes door tientallen handen gegaan. De kwaliteit van elk produkt wordt streng gecontroleerd. De diverse onderdelen worden door machines gemaakt, de afwerking geschiedt met de hand. Op grote werkbanken worden de hoekjes geschuurd, de laklagen geïnspecteerd, de verbindingen op sterkte getest en de stelschroeven aangedraaid. Alles mag door de nieuwsgierige bezoeker worden bekeken, alleen de lakafdeling is taboe. „Het geheim van de kok", vrijdagkrant verklaart directeur Horn. Bij wijze van uitzondering mogen we wel een kijkje nemen in de in aanbouw zijnde hoogglansafdeling. De nieuwe hal kost Miele een slordige drie miljoen gulden, maar als de trend aanslaat zal in deze afdeling de komende zeven jaar een kwart van alle Miele- keukens van de gewenste kleur worden voorzien. „We hebben twee jaar aan het nieuwe procédé gewerkt", legt Horn uit. „Maar we hebben dan ook een glansvorm ontwikkeld, die dieper, krasbestendiger en kleurvaster is dan de glanslakken van de concurrent. Hoe de lak precies wordt gemaakt, blijft geheim. Maar ik wil wel kwijt, dat elk paneeltje zeven keer door de glansmachine gaat, voordat het klaar is". Eigenlijk had Hom de nieuwe afdeling links kunnen laten liggen. Veel valt er namelijk niet te zien. Er hangen wat stalen rails aan het plafond maar dat is dan ook alles. Over een paar weken wordt de produktie gestart, maar dan blijven de deuren voor pottekijkers hermetisch gesloten. Alhoewel Miele geen patent op de nieuwe lakmethode heeft aangevraagd, is de directie als de dood dat de concurrentie het procédé ontdekt. Er ontstaat zelfs enige paniek, als de fotgraaf van de bezoekersgroep even uit het zicht is verdwenen. Opvallend is het lage aantal buitenlandse arbeiders in de fabriek. Volgens Vijn is dat een toevalligheid. „Het is in ieder geval geen beleid", legt hij uit. „Maar misschien dat er in de streek rondom Warendorf wat minder etnische minderheden wonen dan elders". Trots toont Vijn een grote lijst van Miele-jubilarissen. „Veel werknemers zitten al 25, 40 en soms zelfs 50 jaar bij het concern". Daaruit blijkt volgens de pr-man de goede werksfeer. Of daardoor inderdaad de mensen langer blijven werken dan elders in de Westduitse industrie zal de toekomst uitwijzen. De nieuwe generatie is immers veel minder honkvast en ook veel kritischer ingesteld op het terrein van de arbeidsvoorwaarden. Zo kent Miele geen winstdeling. Dat komt ook, omdat het bedrijf niet aan de beurs is genoteerd. En aangezien de vierde generatie van zowel de familie Miele als de familie Zinkann wordt klaargestoomd om in de toekomst de leiding van het concern over te nemen, zal het bedrijf wel in particuliere handen blijven. Van de 110.000 keukens die in Warendorf worden gemaakt, komen er 2500 terecht op de Nederlandse markt. „Maar we verwachten dat dat aantal de komende jaren behoorlijk zal groeien", zegt directeur W. Bloemendal van Miele Nederland. „Dat komt ook, doordat de keuken voor de Nederlander steeds belangrijker wordt. Je ziet het in nieuwbouwhuizen, waar het kookgedeelte al lang niet meer de sluitpost van het huis is". „We houden het liefst de gehele produktie in eigen hand", zegt Vijn. „Alleen in bijzondere gevallen wordt een onderdeel uitbesteed". Zo'n uitzondering vormt het aanrechtblad voor de Nederlandse keuken. „In Duitsland maken we die bladen van spaanplaat, maar daar moet de Nederlandse huisvrouw niets van weten. Zij is als de dood dat door vocht het blad wordt aangetast. Daarom laten we speciaal voor de Nederlandse markt elders multiplex-bladen vervaardigen". Want er is immers geen betere. JOAN HAAN I Te hoeft de naam maar te noemen en bijna J iedereen weet er aan toe te voegen: „Er is I geen betere". De slogan van Miele is er als het I ware ingetimmerd. In dat opzicht geniet de Duitse apparaten-fabrikant grote bekendheid. Maar wie daarentegen in de krantenarchieven duikt, komt de naam Miele nauwelijks tegen. Het familiebedrijf kent geen beursnotering, stakingen zijn er nauwelijks geweest en winst cijfers worden niet verstrekt. Toch behoort Miele met ruim 13.000 werkne mers en een omzet die vorig jaar voor het eerst boven de twee en een half miljard Duitse mark kwam, tot de grotere concerns in West-Duits- land. Achter een bekend merk zit dus een onbe kend bedrijf. Een kijkje bij de Duitse keuken prins de economische teruggang noodgedwongen moesten saneren, opende Miele een nieuwe produktiehal in Gütersloh en startte het bedrijf met de bouw van compleet nieuwe fabrieken in Warendorf en Bielefeld. En toen in het begin van de jaren tachtig veel concurrenten opnieuw een dreun kregen te incasseren vanwege de terugval in de economie, opende Miele een stofzuigerfabriek en boekte het ene na het andere produktierecord. redactie Oostsouburgseweg io PZC-bijlagen Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. 01184-84000 advertentie en administratie Terneuzen Nieuwstraat 22 4531 CW Terneuzen Tel. 01150-94457 Hulst Steenstraat 6 4561 AS Hulst Tel. 01140-14058 Zierikzee Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee Tel. 01110-15380 opening kantoren Van maandag tim vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur Vlissingen Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. 01184-84000 Middelburg Markt 51 4331 LK Middelburg Tel. 01180-81000 Goes Grote Markt 2 4461 AJ Goes Tel. 01100-31800 Overal in Europa werden er vestigingen opgericht, vooral in Nederland. Maar liefst 350.000 Miele-produkten worden er jaarlijks in ons land afgezet, variërend van wasmachines tot magnetrons en van stofzuigers tot keukens. Toen in de jaren zeventig de belangstelling voor woninginrichting sterk toenam, besloot Miele een keukenfabriek te openen in Warendorf. De hoofdmoot wordt nog steeds gevormd door de wasmachines, maar ook op keukengebied krijgt de Duitse fabrikant een steeds grotere vinger in de pap. miljoen waren gemaakt, werden uit de handel genomen. In plaats daarvan werden de aandacht volledig gericht op luxe huishoudelijke produkten en dat bleek aardig te lukken. Het bedrijfje was op 1 juli 1899 gestart met elf medewerkers, vier draaibanken en één boormachine. Nu werken er ruim 13.000 medewerkers in zeven grote fabrieken met de meest geavanceerde apparatuur. De draaibank is weliswaar nog niet afgeschaft, maar het echte grote werk wordt gedaan door volledig computergestuurde robots. Jarenlang richtte Miele zich alleen op de Duitse consument, maar begin jaren zeventig werd de basis gelegd voor een sterke export. Doordat het bedrijf sinds jaar en dag een vast bedrag van de winst reserveert voor nieuwe investeringen, kon Miele, toen de oliecrisis aanbrak, gewoon doorgaan met de ontwikkeling van nieuwe produkten. Terwijl andere bedrijven door De Miele-karnton bracht Carl Miele op het idee voor de eerste wasmachines: de boerin kon vanaf 1901 de tobbe verruilen voor een apparaat dat haar was op een vergelijkbare manier behandelde als de melk (foto P. J. van Veen) neus van Miele voorbij. Maar het visitiekaartje was afgegeven. Later bleek echter dat de kosten voor research en het aantrekken van vakbekwame ingenieurs zo hoog waren dat verdere ontwikkeling van de auto te grote financiële risico's met zich mee zou brengen. De Miele-auto is dus een curiositeit gebleven en reeds lang geleden .uitgestorven'. „Anders zou die ongetwijfeld goud waard zijn geweest voor verzamelaars", denkt Piet Vijn. In plaats van de auto gaf Miele de voorkeur aan de ontwikkeling van fiets en bromfiets. Bijna 35 jaar lang werden er tweewielers in de fabriek in Bielefeld gemaakt. In totaal liepen er ruim 1,2 miljoen fietsen van de band, maar begin 1960 werd die afdeling gesloten, omdat die in feite geheel los stond van de rest van het bedrijf. Ook bromfietsen en motorfietsen, waarvan er in totaal meer dan een half n een oude korenmolen in het Westduitse Herzebrock, n gehucht in de buurt van jitersloh, knutselde, de chnisch begaafde Carl Miele t eerste melkcentrifuge in par. Negentig jaar geleden, ijn vriend, de welbespraakte mdelaar Reinhard Zinkann, Ing met het ding letterlijk de ter op en zo werd de basis legd voor een grote lultinational, waar vorig jaar i miljoen huishoudelijke pparaten van de band [rolden. iele is een echt Duits concern. Ie zo spreekwoordelijke kindlichkeit straalt van de [odukten af. Op de eerste asmachines, die in 1901 het k'enslicht zagen, stond het er lfs letterlijk: „Immer besser". bt was voor de reclameman en ook niet zo moeilijk om die osofie te vertalen, boerderij stond jarenlang Intraal bij Miele. Het begon et de melkcentrifuge, al snel jvolgd door de eerste karnton, per werden de modernste |elkmachines door de Miele- chneuten ontwikkeld. Drie ar geleden nam het concern teindelijk afstand van de grarische sector. „Die paste let meer in de formule van ons pdrijflegt de Nederlandse I-functionaris Piet Vijn uit. Pe melkafdeling rendeerde ferigens prima, dat wel. laardoor kon het ook tegen En goede prijs worden Erkocht. Dat geld wordt nu Istoken in de perfectionering pn de huishoudelijke rtikelen. Bij voorbeeld in de lagnetron-fabriek in Oelde of p nieuwe glansafdeling van de pukenfabriek in Warendorf'. e melksector was de basis voor de verdere groei en ontwikkeling van het bedrijf. De eerste karnton bracht Carl Miele immers op het idee om een houten wasmachine te fabriceren. Nou ja, machine, het was niet meer dan een ton met een mechanische roerlepel. Later werd daar een motortje aan vastgemaakt en de wasautomaat was geboren. Miele ging op zoek naar nieuwe apparaten waarmee het leven van de huisvrouw wat aangenamer kon worden gemaakt. Na de wasmachine kwam de geautomatiseerde mangel (gevolgd door de centrifuge) en niet lang daarna verscheen de eerste strijkmachine op de markt. Ook andere klusjes werden onder de loep genomen. Dat leverde de stofzuiger op en nog ruim voor de Tweede Wereldoorlog werd zelfs al een afwasmachine ontwikkeld. Die apparaten worden vandaag de dag nog steeds gemaakt. Uiteraard in een moderner jasje, maar het principe is hetzelfde gebleven. Miele heeft echter ook produkten gemaakt, waar menig buitenstaander van opkijkt. Een Miele-auto, wie heeft daar ooit van gehoord? Toch zijn er rond 1911 honderd van geproduceerd. Miele verscheen een jaar later met deze vierzits-automobiel aan de start in een autorally van Minden naar Frankfurt. De auto stevende op de laatste dag op de eindoverwinning af, maar werd vlak voor de finish getroffen door een klapband. De wagen kantelde en doordat de voorwielen moesten worden vervangen, ging de zege aan de e witgoed-produktiehal anno 1990 (foto GPD)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 7