filmwijzer
debussy en ravel
voorbeeldig vertolkt
ZAKELIJKHEID EN ROMANTIEK
ronald mullié en
reinier de muynek
vrijdagkrant
I ingen
ckhardt
i evangentoren
Ho's
bloemen
zonnewijzers
alhambra
grand theater
't beest
electro
schuttershof
bibliotheek
theater
cinem'actueel
de koning
roxy
luxor
porgy and bess
ledel theater
debussy
VRIJDAG 16 MAART 1990
vlechtwerk
de muynek
liido Eckhardt exposeert van-
I zondag tot vrijdag 13 april in
|fé Soif in Vlissingen. Hij laat
Irk in verschillende technie-
|n zien. Openingstijden: tij-
1ns café-uren.
'n de bovenzaal van de Gevan-
Intoren in Vlissingen is een
|i toonstelling van de Rotter-
Imse kunstenaar, graficus en
lustrator Jan A. Berkelouw. Te
In tot 30 april. Openingstijden:
(gelijks van 12 tot 14 en vanaf
1 uur. Op zaterdag en zondag
Inaf 17 uur.
fob Pingen exposeert vanaf
jorgen, zaterdag, in Galerij Pim
I Rudder in Assenede. Hij laat
Ihilderijen zien van de laatste
l'e jaar. De expositie is inge-
|ht door de stichting Zuidne-
Irlandse Ontmoetingen in het
Ider van de uitwisseling tussen
Iderlandse en Belgische kun-
Ipaars, galerieën en musea,
feldenstorm '90. Te zien tot 8
|ril. Openingstijden: vrijdag,
|terdag en zondag van 12 tot 18
Sasse Foto Kring houdt van-
Jg. vrijdag, zaterdag 17 en
pdag 18 maart de 26e jaarlijk-
fototentoonstelling in de
/er van het cultureel centrum
Speye in Sas van Gent. Er
nzo'n 85 aan borden opgehan
gen fotovergrotingen te zien, zo
wel in zwart-wit als in kleur. On
der de bezoekers wordt een en
quête gehouden voor de verkie
zing van de 'foto van het jaar'. De
enquêtebriefjes worden ge
bruikt voor de verloting van een
foto naar keuze van de winnaar.
De openingstijden zijn op vrij
dag van 18 tot 20 uur. Zaterdag
en zondag van 14 tot 18 uur.
Bloemen uit de Kelder heet de
expositie in het Zeeuws Museum
in Middelburg rond negen kun
stenaressen ten tijde van de
eeuwwisseling. Vanaf vandaag,
vrijdag, tot en met 16 april zijn
een honderdtal schilderijen en
tekeningen met stillevens, land
schappen, protretten, interieurs
en stadsgezichten te zien van
Maria Vos, Sientje Mesdag-van
Houten, Maria Bilders-van Bos-
se, Margaretha Roosenboom,
Thérèse Schwartze, Suse Ro
bertson, Lucie van Dam-van Is-
selt, Coba Ritsema en Julia de
Graag. Openingstijden: dinsdag
t/m vrijdag 10 tot 17 uur, zater
dag t/m maandag 13.30 tot 17
In de vitrine van de technische
bibliotheek Zeeland in Vlissin
gen zijn zonnewijzers te zien. De
kleine eigen collectie wordt be
geleid door kartonnen modellen
van zonnewijzers en literatuur.
De zonnewijzer lijkt in vergelij
king met het kwartzhorloge niet
accuraat, maar blijken niette
min precisie-instrumenten voor
het meten van de zonnetijd.
MIDDELBURG
PZEM-GALERIE: 28 eeuwen in
beeld, beelden en schilderijen
rond het thema de vrouw als
vruchtbaarheidsgodin, te zien
tot 30 maart. Openingstijden:
tijdens kantooruren.
RABOBANK: Ineke Beumer-
Koole (aquarellen), te zien t/m 30
maart. Openingstijden: tijdens
kantooruren.
ZEEUWS DOCUMENTATIE
CENTRUM: fototentoonstelling
gemeentebesturen (overzicht
verkiezingen in Zeeland), te zien
t/m 7 april. Openingstijden tij
dens bibliotheekuren.
DE VLEESHAL/BALANS 17:
Ronald Mullié: Ajour (Villand-
ry). Te zien t/m 15 april. Ope
ningstijden: Vleeshal dinsdag t
m zondag van 13 tot 17 uur. Ba
lans woensdag t/m vrijdag van
12 tot 17 uur en zaterdag van 11
tot 16 uur.
VLISSINGEN
BELLAMY 19: Jaap Hillenius
(olieverven), te zien t/m 21
maart. Openingstijden: maan
dag t/m vrijdag 10 tot 17 uur, za
terdag en zondag 13 tot 17 uur.
SOIF: Fred Paai (fotografie), te
zien t/m 18 maart. Openingstij
den: dagelijks, dinsdags geslo
ten.
OOSTKAPELLE
ZEEUWS BIOLOGISCH MU
SEUM: Nederlandse roofvogels,
te zien t/m 6 mei. Openingstij
den: dinsdag t/m vrijdag van 10
tot 17 uur, zaterdag t/m maan-
dae van 13.30 tot 17 uur.
VLISSINGEN (01184-12260)
'Dead poets society'. Vandaag
(vrijdag), zaterdag en zondag
21.30 uur, maandag, dinsdag,
woensdag en donderdag 20.00
uur.
'Olivér Co'. Zondag 14.00
uur.
'Koko Flanel'. Vandaag (vrij
dag) 19.00 en 21.30 uur, zater
dag en zondag 14.0, 19.00 en
21.30 uur, maandag, dinsdag
en donderdag 20.00 uur,
woensdag 14.00 en 20.00 uur.
'Honey, I shrunk the kids'.
Vandaag (vrijdag) 19.00 uur,
zaterdag 14.00 en 19.00 uur,
zondag 19.00 uur, woensdag
14.00 uur.
GOES (01100-15165)
'Koko flanel'. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 19.00 en 21.30
uur, zondag 14.00, 19.00 en
21.30 uur, maandag, dinsdag,
woensdag en donderdag 20.00
uur.
'Oliver and Co'. Zaterdag en
woensdag 14.00 uur.
GOES (01100-28142)
'Yeelen'. Vrijdag 20.30 uur.
'The last emperor'. Woensdag
en donderdag 20.30 uur.
MIDDELBURG (01180-38900)
'See no evil, hear no evil'.
Vandaag (vrijdag) en zaterdag
19.00 uur, zondag 14.00 en
19.00 uur.
'When Harry met Sally'. Van
daag (vrijdag,) zaterdag en
zondag 21.30 uur, maandag
20.30 uur, dinsdag 21.00 uur,
woensdag en donderdag 20.30
uur.
MIDDELBURG (01180-13482)
'Sea of love'. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 23.00 uur,
zondag en mandag 20.30 uur.
'Valmont'. Vandaag (vrijdag)
en zaterdag 20.00 uur, dins
dag, woensdag en donderdag
20.30 uur.
'Repelsteeltje'. Zaterdag en
zondag 14.00 uur.
MIDDELBURG
IJdelheid en verleiding in de
film, filmcollege. Maandag
19.00 uur.
'Un amour de Swann. Maan
dag 20.30 uur.
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
'The war of the roses'. Van
daag (vrijdag) 19.00 en 21.30
uur, zaterdag 14.00, 19.00 en
21.30 uur, zondag 14.00, 16.30,
19.00 en 21.30 uur, maandag,
dinsdag en donderdag 20.00
uur, woensdag 14.00 en 20.00
uur.
'Koko Flanel'. Vandaag (vrij
dag) 19.00 en 21.30 uur, zater
dag 14.00, 19.00 en 21.30 uur,
zondag 14.00, 16.30, 19.00 en
21.30 uur, maandag, dinsdag
en donderdag 20.00 uur,
woensdag 14.00 en 20.00 uur.
'Steel magnolias'. Vandaag
(vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, za
terdag 19.00 uur, zondag 16.30,
19.00 en 21.30 uur, maandag,
dinsdag, woensdag en donder
dag 20.00 uur.
'Junglebook'. Zaterdag, zon
dag en woensdag 14.00 uur.
HULST (1140-12030)
'Koko Flanel'. Vandaag (vrij
dag) 19.30 en 22.00 uur, zater
dag 17.00, 19.30 en 22.00 uur,
zondag 13.45, 16.15, 18.45 en
21.30 uur, maandag, dinsdag,
woensdag en donderdag 20.00
uur.
'The salute of the jugger'.
Vandaag (vrijdag) 19.30 en
22.00 uur, zaterdag 19.30 en
22.00 uur, zondag 16.15, 19.00
en 21.30 uur, maandag, dins
dag en woensdag 20.00 uur.
'Turner and Hooch'. Vandaag
(vrijdag) 19.00 en 22.00 uur, za
terdag 19.30 en 22.00 uur, zon
dag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30
uur, maandag. dinsdag,
woensdag en donderdag 20.00
uur.
'Harlem nights'. Vandaag
(vrijdag) 19.30 en 22.00 uur, za
terdag 19.00 en 22.00 uur, zon
dag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30
uur, maandag, dinsdag,
woensdag en donderdag 20.00
uur.
'Walt Disney's Junglebook'
Zondag 13.45 uur.
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
'Born on the fourth of july'.
Vandaag (vrijdag) en zaterdag
18.45 en 21.45 uur, zondag
17.00 en 20.00 uur, maandag,
dinsdag, woensdag en donder
dag 20.00 uur.
'Walt Disney's Frank en Frey'.
Zaterdag, zondag en woens
dag 14.00 uur.
'Black Rain'. Vandaag (vrij
dag) 19.00 en 21.30 uur, zater
dag 14.00, 19.00 en 21.30 uur,
zondag 14.00, 16.30, 19.00 en
21.30 uur, maandag, dinsdag
en donderdag 20.15 uur,
woensdag 14.00 en 20.15 uur.
TERNEUZEN (01150-20505)
'Koko Flanel'. Vandaag (vrij
dag) 18.45 en 21.30 uur, zater
dag 14.30, 18.45 en 21.30 uur,
zondag 14.30, 17.15 en 20.00
uur, maandag en dinsdag
20.00 uur.
'Casualties of war'. Vandaag
(vrijdag) en zaterdag 18.45 en
21.30 uur, zondag 17.15 en
20.00 uur, maandag en dins
dag 20.00 uur.
'Lady and the vagabond'. Za
terdag en zondag 14.30 uur.
TERNEUZEN (01150-13293)
'Appartment Zero'. Woens
dag 20.00 uur.
OOSTBURG (01170-2735)
'Back to the future', zaterdag
20.00 uur, zondag 14.30 en
20.00 uur.
^BTie de exposities van
Ronald Mullié en Reinier
HMuvnck bezoekt, zal naar
li^Blang zijn voorkeur het werk
jsH„ de één wel en de ander
Het decoratief noemen.
Hiarnaast zullen bij de eerste
Hnstenaar termen als 'is dat
Hu kunst snel vallen,
^Kwij) bij de laatste het
Hiappe' gauw voor in de mond
Waar is het beiden om te
^■en Is wat de één maakt
°^fter kunst dan wat de ander
Of zijn ze allebei in hun
Kif en benadering
Hlijkwaardig Wanneer je
^■nstens twee exposities per
Hfek wordt geacht te
Hspreken, ontkom je soms
n^Kt aan die vragen.
rjHillié (1958), woonachtig in
^Kpinge, wordt zowel in De
(eHeeshal als in Balans 17
Htoond. Daar ben ik blij om,
Hnt juist de uitbreiding naar
IHBalans maakt extra
Hidelijk waar hij mee bezig is.
Heelden ontdoen van de
Hthetische waarden die met
Ht oproepen van emoties te
^ftken hebben" en „de realiteit
d^Hen zien en geen
Herpretaties daarvan", zegt
Hin de begeleidende
Htalogus. Wat betekenen die
Hspraken als je zijn werk hebt
Hzien
leH eerste instantie was ik snel
Haar. Het werk in de Balans,
^■eik het eerst bezocht, oogt
yHmers heel eenvoudig: zestien
Hjelijste, bruinige
Ha:werkjes' van bladeren
sHatanus acerifolia'; veertig
$Hlakte halfronde gipsvormen
"Heen lange rij op de grond; een
leHoen zijden doek aan de wand
.(Het blauwe linten erdoorheen
Hvlochten; vier platen hout
;rHiarin figuren zijn uitgezaagd
irH waarachter steeds een zijden
•Idc ?k is gespannen.
Hch heb ik er een uur
aeHndgekeken zonder me te
,3(Hrvelen. Ik werd vooral
Hconfronteerd met de
inHanning tussen werkelijkheid
irH waarneming: de rijkdom van
lilH zich eenvoudige vormen en
rtHeuren, tegenover de
Hperkingen van het kijken.
?H)k al zien de werken er hoogst
Hnvoudig uit, het is moeilijk ze
2Hje op te nemen, het beeld
Hact vast te houden. Bekijk je
2Hjvoorbeeld de Platanus-reeks
Hn blijken de vier wit
;eHtgespaarde bladeren, die
Heeds een kwart van het vlak
Ij^fceersen, telkens een ander
Held op te leveren. Het meest
d^fcrigeeert me dat door de
Hand van elk blad binnen de
dfHnfiguratie geen vlak hetzelfde
H Nu kan elke statisticus
érHtuurlijk precies voorrekenen
Seveel variaties er binnen
geven veranderingen kunnen
treden. Het ervaren van die
versiteit is echter iets wat
nst de toeschouwer mee kan
Turner and Hooch (Hulst, De Koning; Bergen op Zoom, Roxy).
Van Ravels kleurrijke, ex
tatische balletmuziek
Daphnis et Cloë zijn door de
jaren heen altijd goede plaat
versies voorhanden geweest.
Niet zelden als onderdeel van
opnamen van zijn complete
orkestmuziek; Pierre Mon-
teux (Philips) in de vroege ja
ren zestig, en van Pierre Bou-
lez (CBS) in de jaren zeventig
bijvoorbeeld. De opname, die
het afgelopen decennia inter
nationaal favoriet was,
kwam van het Orchestre
Symphonique de Montreal
onder Charles Dutoit (Decca).
Sinds kort is er een cd uit, die
voor de jaren negentig de
plaats kan innemen van Du
toit c.s. Ze komt van Deutsche
Grammophon, dirigent Clau-
dio Abbado en het London
Symphony Orchestra plus
koor en maakt eveneens on
derdeel uit van een project
met alle orkestwerken van
Ravel. De eerste registraties
daarin werden de afgelopen
twee jaar zeer geprezen en de
ze briljante uitvoering van
Daphnis et Cloë, Ravels om
vangrijkste en meest symfoni
sche muziek, vormt een suc
cesvol vervolg.
Het Londens Symfonieorkest
is ooit aangeduid als een ide
aal orkest voor opnamen, om
dat zowel van voortreffelijk
gehalte is als 'neutraal' van
klankbeeld. Die kwaliteit -
een eigen karakter zonder op
dringerigheid in de timbres -
komt in deze door Abbado
fraai geregisseerde vertolking
markant uit. Zozeer zelfs, dat
men als luisteraar het voor de
ze muziek geëigende klanki-
doom van bijvoorbeeld de
club van Dutoit niet eens
mist. Komt bij, dat de technici
voor een zeer directe, heldere
klank met een opvallend roya
le dynamiek zorgden (de eer
ste twintig seconden zijn nau
welijks hoorbaar en elders
klinken enorme errupties).
Extra aantrekkelijk is de cd
(DG 427 679-2) door de toegift
in de vorm van de Valses no
bles et sentimentales, waar
door de speeltijd op 70 minu
ten komt.
Waren de Ravel-opnamen van
Dutoit en Decca uit Montreal
het voorbije decennium de
maat, waartegen alle andere
nieuwkomers werden afgezet,
het zou me niet verbazen als
Dutoit c.s. voor de jaren ne
gentig de toon aangeven in
Debussy. Als eerste in een
reeks opnamen van diens or
kestmuziek kwam een cd uit,
waarop de de Trois Nocturnes
en de complete Images wor
den gekoppeld: dus niet al
leen het bekende drieluik Ibe
ria, maar ook Gigues en Ron
des de Printemps (Decca 425
502-2, 60 minuten).
Ook hier geldt: door de jaren
heen kon de platenliefhebber
beschikken over fraaie uitvoe
ringen. Van Monteux, op
nieuw Boulez (CBS), Jean
Martinon (EMI) en in de jaren
tachtig van Haitink en het
Concertgebouworkest (Phi
lips). Sinds hun Ravel-opna
men hangt het orkest uit Mon
treal het etiketje, dat de Fran
se muziek hun specialiteit is
('het beste Franse orkest ter
wereld', schreef een Engels
criticus). Er zijn uit de kerk St.
Eustache in Montreal meer
mooie opnamen verschenen,
maar het is onmiskenbaar:
vooral hun registraties van
het Franse repertoire waren
vaak onweerstaanbaar - goed
opgenomenwas elke uitgave
die van het orkest verscheen.
Ook nu scoren ze hoog: in or
kestrale precisie, in gevoel
voor klankverhoudingen, en
ze leveren er de pregnante bla
zers bij die Debussy's muziek
prachtig helpen inkleuren. Op
de magnifieke opname steekt
de muziek sfeervol op uit het
niets.
KEES CIJSOUW
Ronald Mulliè: Ajour {Vülandry(foto Lex de Meester
is anders, de werkelijkheid
overstijgt het denken in
modellen. De waarneming kan
de vormenrijkdom slechts
aanraken, haar nooit definitief
omvatten. Dat geldt evenzeer
voor de vormen die mensen zelf
maken, zoals Mullié doet in zijn
op renaissance-tuinen te
Villandry geïnspireerd
houtzaagwerk. De ontwerpen
voor de opengewerkte platen -
vandaar de term 'ajour' - zijn
gemaakt door vellen papier te
vouwen en erin te knippen.
De Vleeshal brengt twee
werken: een op de ajourreeks
geënt ensemble, bestaande uit
vier 2 cm dikke staalplaten en
een eveneens uit vier lagen
bestaand 'vlechtwerk' van
zijden linten. Het zijn als het
ware schermen die in de
breedte van de hal zijn
geplaatst, steeds op enkele
meters afstand van elkaar.
Omdat de staaldraden die
Mullié als raamwerk voor zijn
'schermen' gebruikt, zijn
vastgemaakt op punten waar
de ruimte door pilasters wordt
gestructureerd, verhouden ze
zich harmonisch tot de hal. De
luchtige linten, elke laag in een
andere tint (lichtgroen, rose,
olijfgroen en rood) zijn steeds
onder een ander hoek
gespannen: tweemaal
diagonaal, eenmaal
horizontaal, eenmaal verticaal.
Ze weerspiegelen zo het
vouwschema voor de stalen
'ajours'.
Belangrijker vind ik dat het
eenvoudige gegeven de
waarneming weer flink kan
prikkelen. Met name het licht
op de ondanks de strakke
structuur toch afwisselend
vallende linten, maakt het
ruimtelijke vlechtwerk tot een
drie-dimensionale tekening die
er steeds anders uitziet, 's
Avonds, als de schijnwerpers
erop staan, is het werk het
mooist. Door de lichtval lijkt
soms een achterliggende laag
op een bepaald punt meer naar
voren te komen dan op een
andere plek. Is het trouwens
toeval dat de kleuren groen en
rose ook in de glas-in
loodruitjes van de hal te zien
zijn
Mullié herhaalt zichzelf niet.
Door de variaties op het thema
'kijken naar de realiteit'
overtuigt hij mij voldoende om
nieuwsgierig te blijven naar
verdere ontwikkelingen. En
kunst is zijn werk zeker: de
toeschouwer uit te dagen goed
te kijken door het isoleren en
intensiveren van vormen uit de
werkelijkheid, is misschien wel
de hoogste opdracht voor
kunstenaars.
Reinier de Muynek (Goes, 1952)
kiest voor een nieuwe
traditionele benadering,
gecombineerd met een hang
naar romantiek in de klassieke
betekenis van het woord. Een
andere wereld scheppen, met
elementen van het verleden,
een eigen werkelijkheid creëren
lijkt zijn credo. Dat leid tot het
vlot en toch nauwkeurig
schilderen van barokke
draperiën. En tot het maken
van intrigerende imitatie
fresco's van geliefden. Beiden
zijn verwant met de 'trompe de
l'oeuil' van de zxeventiende-
eeuwse meesters.
Net echt dus. Nader beschouwd
overtuigt De Muynek mij niet
helemaal. Hij slaagt er wel in
die eigen wereld te scheppen;
zijn schildertrant is echter te
vaak wat vlak, vooral in de
'fresco's'. De vormen ogen dan
te omfloerst. En van de drie
draperiën is nr 204 wel
spannend van compositie,
mede door de contrasten, maar
leiden de andere exemplaren
toch aan een teveel: wéér een
plooi, nóg een vouw. Er zou
meer kunnen gebeuren. Het zou
spannender kunnen. Ook
wanneer je met De Muynek van
'versieren' houdt.
Vergeleken bij de laatste
expositie die ik van hem zag,
zo'n twee jaar geleden, vind ik
zijn schildertrant nauwelijks
vooruitgegaan. Wat meer
aandacht voor het
schilderkunstig avontuur zou
zijn werk krachtiger kunnen
maken. De geheimzinnige
vrouwen in antieke omgeving,
het stadsbeeld met de brug en
het beeld op de voorgrond
kunnen in een wat gedurfder
versie op zich best uitzicht
bieden op een wereld die voor
de jachtige twintigste-eeuwer
iets verademends heeft. Nu
balanceert De Muynek,
ondanks de artistieke waarden
die in zijn schilderijen te vinden
zijn, op het randje van kunst en
niet-kunst.
NICO OUT
Ronald Mullié, 'Ajour (Villandry)',
Vleeshal, Middelburg. Tot en met 15
april.
Reinier de Muynek, La Strada,
Goes. Tot 4 april.
GOES
GEMEENTE-ARCHIEF: Ge
knipt voor de toekomst (land
schapfoto's). Te zien t/m mei.
BIBLIOTHEEK: Eindexamen
werk leerlingen voortgezet on
derwijs. Te zien t/m eind maart.
LUNCHCAFÉ: mevr. Heerebout
(aquarellen). Te zien t/m eind
maart.
LA STRADA: Reynier de
Muynek (schilderijen). Te zien
tot 4 april. Openingstijden: da
gelijks van 10 tot 20 uur, zondag
vanaf 14 uur.
MUSEUM VOOR ZUID- EN
NOORD-BEVELAND: Yerseke
te kijk gezet (fotocollectie 1880-
1945). Te zien tot en met 17
maart. Openingstijden: dinsdag
t/m vrijdag 10 tot 16 uur, zater
dag 11 tot 16 uur.
KRUININGEN
GEMEENTEHUIS: Erwin
Tramper (fotografie en grafisch
werk), te zien t/m eind maart.
Openingstijden: tijdens ope
ningsuren gemeentehuis.
KATTENDIJKE
GALERIE BEKENES: cursis
ten van Namascara (meditatief
schilderen). Te zien tot 19 maart.
Openingstijden: zaterdag en
zondag van 14 tot 17 uur.
BURGH-HAAMSTEDE
DE BURGHT: Nanda Wilken
(olieverf). Te zien tot 1 april.
DE BEWAERSCHOLE: Elly
Mes en Ans Dalderup (aquarel
len, etsen en pastels), te zien t/m
17 maart. Openingstijden: dage
lijks van 13.30 tot 16.30, zondags
gesloten.
DELTA EXPO
Gerard van Grieken (aquarel
len). Te zien t/m 30 april. Ope-
ningstiiden: dagelijks van 10 tot
17 uur, t/m 31 maart maandag en
dinsdag gesloten.
IJZENDIJKE
STREEKMUSEUM: Belgische
krijgsgevangenen in de Tweede
Wereldoorlog. Te zien t/m 30
april.
TERNEUZEN
RESTAURANT DE MILLIA-
NO: Karei Weijland (aquarel
len), te zien t/m 7 april.
CHURCHILL HOTEL: Teresa
Altrych-Trawinska (gobelins), te
zien t/m 31 maart.
SAS VAN GENT
BURGERZAAL STADHUIS:
W. Loof (schilderijen). Openings
tijden: zaterdag, zondag en dins
dag van 13.30 tot 17 uur, maan
dag van 19 tot 21 uur.
CLINGE
GALERIE ESPRIT: Andries
Minderhout (schilderijen, mo
no-types, collages), te zien t/m 18
maart. Openingstijden: donder
dag t/m zondag van 13.30 tot
17.30 uur, donderdagavond van
19 tot 21 uur.
GOEDEREEDE
NOORDZIJDE HAVEN 29: H.
Jassoy (aquarel). Te zien t/m 31
maart. Openingstijden: woens
dag 14 tot 17 uur, zaterdag 13 tot
17 uur.
ZEIST
SLOT ZEIST: Gerard Menken
(schilderijen). Te zien t/m 9 april.
Openingstijden: dinsdag t/m za
terdag 10 tot 12 en 14 tot 17 uur,
zondag 14 tot 17 uur.
ROTTERDAM
BOYMANS-VAN BEUNIN-
GEN: Pablo Picasso (grafiek).
Te zien t/m met 13 mei
éér dan in een
hilderachtige uitwerking,
irdt in Mullié's opzet
tarnaast duidelijk dat vormen
de natuur nooit echt in een
hema te vatten zijn: elk blad