PZC
Goede resultaten
met proefpercelen
van mosselkwekers
Industriebond FNV zette
jubilarissen in 't zonnetje
Borselse partijen
verdeeld over verzet
tegen tracékeus
Hansweert krijgt rotonde
JAKOBSEN MEUBELEN
streek
lezers schrijven
15
1uurverhoging percelen van 4,5 miljoen
rfS&Ft
I 11# fa^^S.S
•reM^sstó
s«
C<f^$^fff|4fjMf
ZATERDAG 10 MAART 1990 »'b
WOV thema op politiek forum
Verlenging tot voorjaar 1991
Verloren
Varianten
Gaarkoken
Duidelijk
i i i i rr
»r
Westerschelde-
brug
'zijn;
Sociale
vernauwing
Ontsluiting loswal en bedrijventerrein
Schip in nood
bij Wemeldinge
f 1JAI2.M
COR DE JONGE
SINT-MAARTENS
DIJK
Discussieavond politiek Goes
Banden vernield
c o
e c t i o n
Mission van Harvink. Een bank waarop je je thuis voelt.
Mooi om te zien. Fijn om op te zitten. Stijlvol te kombineren.
Gemaakt om te doen waar je zin in hebt. Mission uit de
Harvink Collection.
Buitenruststraat 20, Schroeweg, Middelburg. Tel. 01180-3 7840.
Donderdagavond koopavond, maandags gesloten.
egeling voor mosselbedrijven
BRUINISSE - Voor de huur-
Irijsverhoging mosselpercelen
met de minister een bedrag
Jan 4,5 miljoen gulden overeen-
(ekomen. Daarbij geldt als
ïoorwaarde dat er voor de
zwakkere bedrijven een goede
regeling wordt getroffen.
Uitgangspunt is namelijk dat de
verhoging niet tot een koude sa
nering mag leiden. Afgesproken
is ook dat de verhoging gefa-
BRUINISSE - De mossel
kwekers boeken redelijke
tot goede resultaten met de
proefpercelen in de Ooster-
schelde. Omdat de ontwik
kelingen in de Oosterschel-
de nog niet zijn gestabili
seerd is de afronding van de
proefperiode echter voors
hands opgeschort tot het
voorjaar van 1991. Voorzit
ter W. Okkers van Algemeen
Vissersbelang Bruinisse
sluit zelfs niet uit dat 'de
eindronde' nogmaals zal
moeten worden uitgesteld,
zo bleek vrijdag uit zijn
jaarrede tijdens de jaarver
gadering.
Okkerse maakte zich sterk
voor een rechtvaardige en
eerlijke verdeling als het op
de definitieve uitgifte van de
huidige veertig proefperce
len aankomt.
Ten aanzien van het beleid
voor de Waddenzee meende
de voorzitter evenzeer dat
het mosselbedrijf de gang-
van zaken nauwlettend in
het oog moet houden. Hij ge
waagde in dat verband van
een 'onverzadigbare drang'
naar het afsluiten van gebie
den voor natuuronderzoek.
„Daarbij wordt totaal voor
bijgegaan aan het feit dat
een niet onaanzienlijke
groep Nederlanders in die
gebieden sinds jaar en dag
het dagelijks brood tracht te
verdienen."
Voorzitter Okkerse noemde
het een opvallend natuur
verschijnsel dat voor zover
bekend dit jaar nergens
sprake is van mosselzaad-
val. Hij vreesde grote gevol
gen voor de kwekers de ko
mende twee jaren. Daar
komt volgens Okkerse nog
bij dat door de recente stor
men tenminste zeventig pro
cent van de voorraad half
wasmosselen in de Wadden
zee verloren is gegaan. „En
van lege percelen kan nu
eenmaal niet geoogst wor
den."
De voorman van de Bruse
kwekers wond zich erover op
dat jaarlijks honderdduizen
den tonnen halfwasmosse
len verloren gaan wegens het
ontbreken van voldoende
diep gelegen percelen. Bij
uitzaai op diepere, dus beter
beschermde gronden zou het
rendement van het mossel
zaad vele malen hoger en de
produktie stabieler zijn, al
dus Okkerse.
Hij betoogde dat de mossel
kwekers de toekomst met
wat minder zorg tegemoet
zouden kunnen zien wan
neer de minister zich niet
achter allerlei onderzoeken
zou verschuilen. „De minis
ter zou ook de milieugroepen
wat minder naar de ogen
moeten zien. En eindelijk
eens moeten durven erken
nen dat de mossel visserij,
mits goed geregeld, de meest
milieuvriendelijke economi
sche activiteit is op de Wad
denzee", aldus de voorzitter
van de Bruse vissersvereni
ging.
seerd zal worden. Niet in de twee
jaar die de minister voorstelde,
maar na een langere periode. De
4,5 miljoen moet nu in 1992 be
taald worden. Tevens is overeen
gekomen dat het huurrecht een
zeer langdurige periode zal be
slaan.
Secretaris drs H. G. van der
Bend van het Produktschap
voor Vis en Visprodukten zei dit
vrijdag in een inleiding over de
huurprijzen van de mosselperce
len, tijdens de jaarvergadering
van Algemeen Vissersbelang
Bruinisse. Hij noemde de 4,5 mil
joen een hoog bedrag. 'De verho
ging van het bedrag van 7 ton in
1987 tot 4,5 miljoen in 1992 bete
kent een verhoging van honder
den procenten'.
Overigens meende hij dat de 4,5
miljoen 'niet te hoog is'. De on
derhandelingsdelegatie met het
ministerie is niet te snel akkoord
gegaan, onderstreepte Van der
Bend naar aanleiding van vra
gen. Hij wees erop dat de minis
ter vanaf het begin steun van de
politiek ondervond. 'En hei; ging
de minister in 1988 om veel hoge
re bedragen dan de thans over
eengekomen 4,5 miljoen'.
Volgens de secretaris van het
Produktschap is er lang gespro
ken over de wijze waarop het
huurbedrag gekoppeld moet
worden. Een aantal voorwaar
den speelt een rol bij de beoorde
ling van de verschillende moge
lijkheden. De voornaamste
voorwaarden zijn: de toedeling
van de huur moet zo eerlijk en
rechtvaardig mogelijk zijn, en
aansluiten bij wat algemeen in
De twee leden van de Industriebond FNV die werden gehuldigd voor hun vijftigjarig lidmaatschap.
Links de heer J. A. Versteeg met zijn vrouw en rechts de heer A. Heijnsdijk met zijn vrouw. Geheel
rechts districtsbestuurder B. Oudenaarden (foto Willem Mieras)
GOES - De afdeling Goes van de
Industriebond FNV heeft vrij
dagavond 28 jubilarissen in het
zonnetje gezet. De heren J. A.
Versteeg en A. Heijnsdijk ont
vingen een gouden FNV-speld
met briljant omdat ze een halve
eeuw lid zijn van de bond.
Districtsbestuurder Bram Ou
denaarden overhandigde het
sieraad. Dat gebeurde tijdens
een bijeenkomst in de Prins van
Oranje in Goes. Tien leden
maakten de veertig jaar vol: T.
van Ruiten, L. J. Beinaert, B.
van de Plasse, F. Godeschalk, P.
Eeman, J. Jansen, M. M. Huij-
bregtse, A. L. Janssens, A. K.
Meere en J. A. van de Moere ont
vingen eveneens een gouden
speld. Zestien leden werden ver
blijd met een zilveren speld voor
hun 25-jarig lidmaatschap.
De heer Oudenaarden stelde
vast dat de bonden goede CAO's
hebben afgesloten, maar voor
het uitzend- en tijdelijk werk
moet nog heel wat werk worden
gedaan.
Ook op het vlak van de werkge
legenheid moet nog veel gebeu
ren. „Werkgevers hebben wel af
spraken gemaakt, maar over de
invulling moet nog veel worden
gepraat", concludeerde de dis
trictsbestuurder.
de moisselsector wordt geaccep
teerd. En de methode moet een
voudig, objectief en controleer
baar zijn.
In zijn inleiding werkte Van der
Bend enkele toedelingsvarian
ten uit, zoals op basis van theo
retische produktiewaarde, gele
verde tonnage, geleverde kwali
teit per lading, kwaliteit van per
celen en 'categorieën kweker'.
Voor de ideale methode komt
naar zijn mening de basis 'be
somming' in aanmerking.
Als 'mitsen' daaraan verbonden
onderkende hij echter dat er van
alle ladingen een vergelijkbare
besomming verkregen moet
worden. En de individuele be-
sommingsgegevens zullen ter
beschikking van het ministerie
moeten worden gegeven. Dat
mag uitsluitend als de betrok
ken ondernemer daarvoor toe
stemming geeft. „Alle bedrijven
zullen hun toestemming moeten
geven."
Volgens de secretaris van het
Produktschap heeft het ministe
rie zich tot dusver 'afhoudend'
opgesteld tegenover een besom
mingsmethode, ook al vanwege
de 'mitsen'. Toch meende hij dat
als daarvoor goede oplossingen
te vinden zijn de besommings
methode ook voor het ministerie
acceptabel zal zijn.
Voorzitter W. Okkerse van Alge
meen Vissersbelang zag als be
langrijke reden voor de eis van
de huurprijsverhoging 'het gaan
en komen van ambtenaren'. ,,Bij
de directie visserijen vliegen ze
af en aan als in een duiventil",
aldus Okkerse. Hij noemde het
een zeer frustrerende zaak dat
'dergelijke eendagsvlinders' de
dienst moeten uitmaken.
Okkerse: „Als je ze hun gang
laat gaan zouden ze een bloeien
de bedrijfstak binnen de kortste
keren om zeep helpen." Daarbij
tekende hij aan dat ook de parle
mentariërs de vissers in hun sop
hebben laten gaarkoken.
Zijn conclusie was dat de kwe
kers nu zitten opgescheept met
een 'diep in het vlees snijdende
huurprijs voor hun percelen,
achterstallige huur vanwege al
het getouwtrek en bovendien
met grotendeels leeggestormde
percelen. „Tel uit je winst", al
dus de voorzitter van Algemeen
Vissersbelang Bruinisse.
HEINKENSZAND - De samen
stelling van de Borselse raad
moet behoorlijk veranderen,
wil die gemeente een vuist ma
ken om een centrale aanlanding
van een WOV-tracé tegen te
gaan. In een discussieavond van
de Stichting tot Behoud van de
Zak van Zuid-Beveland
(BZZB), donderdagavond in
Heinkenszand met gemeente
raadskandidaten, lieten de frac
ties van PvdA, D66 en GPV/RPF
onomwonden een 'nee' horen te
gen aanlanding bij Ellewouts-
dijk. VVD, SGP en CDA, die op
dit moment een meerderheid in
de raad hebben, zijn bereid zich
neer te leggen bij een tracé door
de randpolders bij Ellewouts-
dijk.
Aanvankelijk deden sommige
kandidaten niet erg duidelijk
over hun standpunt. „Ik heb het
rapport van de Milieu-Effectrap
portage nog niet gelezen", ver
weerde G. de Lange (CDA) zich.
De SGP kon nog niets zeggen:
„We hebben het in de fractie nog
niet besproken", aldus A. den
Braber. Ook de WD probeerde
aanvankelijk nog de allemans
vriend te zijn, door te stellen dat
het traject de Zak niet mocht
doorsnijden. Maar meteen
noemde lijsttrekker mevrouw
P. M. van Wingerden het econo
misch belang.
De Partij van de Arbeid, die in
haar verkiezingsprogramma
volstrekt duidelijk is over zaken
als de VOW, sloeg munt uit de
vaagheden van de opponenten.
„Het is nu de tijd voor de politie
ke partijen om duidelijk ja of nee
te zeggen." De Lange was het
eens met PvdA'er P. J. Vollaard
dat de randpolders bij de Grote
Landschappelijke Eenheid
(GLE) horen. Voor Vollaard
stond dat vast. „Gs willen de
nieuwe randpolders, die al uit de
16e eeuw stammen, er niet bij be
trekken. Daar is geen enkel ar
gument voor." De VVD had vre
de met een beperkte GLE. „Als
of die polders zonder deze be
scherming helemaal verloren
zouden zijn."
CDA'er De Lange vond dat de
gemeente niet zomaar kon opte
ren voor een tracé Kruiningen-
Perkpolder. „Daar houden de
mensen ook van hun slikken en
schorren. Als we moeten kiezen
tussen de Borselse tracé's, dan
moet het maar traject 3 zijn,
westelijk van Ellewoutsdijk."
De VVD wilde liever, in navol
ging van PvdA en GPV/RPF, de
Borselse variant 2-west-west,
waarbij de route via de Sloeweg
westelijk van het dorp Borssele
komt, richting Hoofdplaat.
„Daar moeten we bij de provin
cie op blijven hameren." Intus
sen moet de gemeente volgens
de liberalen wel praten over tra
ject 3 bij Ellewoutsdijk. „We
doen liever mee, dan dat er voor
ons beslist wordt."
De PvdA waarschuwde dat de
gemeente dan, net als bij de Co-
vra, zaken laat komen waar Bor-
sele niet van gediend is. „Dan
heb je geen burgemeester en ge
meenteraad meer nodig en kun
je de zaken beter meteen aan de
provincie overlaten. Je moet als
gemeente duidelijk stelling ne
men. Dan zullen ze hun keus
moeten opleggen, of opnieuw
gaan rekenen aan de andere tra
cé's."
De GPV/RPF ging nog een stap
je verder. De partij wil een Mi
lieu-Effectrapportage over de
Borselse variant 2-west-west.
Ook vond woordvoerder J. J.
van Ginkel dat de provincie
eerst een GLE moet vaststellen,
voordat de WOV aan de orde
komt. Hij kwam met de sugges
tie om als gemeente zelf initia
tieven te nemen, door bijvoor
beeld zelf een onderzoek te doen.
„We moeten niet wachten tot
een ander voor ons beslist."
Ook het in grote getalen opgeko
men publiek wilde, met de ver
kiezingen in het vooruitzicht,
een duidelijk standpunt van de
fracties over een Borsels intitia-
tief. Het CDA stelde dat de Bor
selse variant weer boven tafel
kan komen. „Maar belangrijk is,
dat er een WOV komt." De VVD
wilde op de Borselse variant 2-
west-west blijven hameren.
„Maar ik voel niets voor een veto
van Borsele", aldus mevrouw
Van Wingerden.
Voor de SGP was ook de Borsel
se variant 'favoriet', maar de bei
de andere zijn 'bespreekbaar'.
D66 vindt Kruiningen-Perkpol-
der het enige alternatief, maar
zet zich zo nodig samen met
PvdA en GPV/RPF in voor 2-
west-west. Het publiek kreeg het
laatste woord. „Wat de politiek
doet, is belangrijk, maar we
moeten er niet op wachten. We
moeten nu al aan de slag."
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de
PZC verschenen berichten, artikelen of commentaren. Niet
voor open brieven, gedichten en dergelijke.
Anonieme inzendingen of stukken zonder duidelijke opgave
van adres en woonplaats worden niet in behandeling geno
men. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De
redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekor
ten. Over geweigerde brieven kan niet worden gecorrespon
deerd.
In de discussie over de Vaste Oe
ververbinding Westerschelde
(VOW) worden twee argumenten
herhaaldelijk genoemd: De ont
sluiting van Zeeuwsch-Vlaande
ren en de economische stimu
lans.
De Zeeuwse Milieu Federatie
heeft al terecht gewezen op Eu
ropa '92 waarin een ontsluiting
van Zeeuwsch-Vlaanderen rich
ting Antwerpen meer voor de
hand ligt.
Als je de Zeeuwse economie met
die van Nederland vergelijkt,
vallen vier dingen op: Een kleine
rol voor de industrie, een vrij
grote rol voor de landbouw en
een grote rol voor het roerisme.
Daarbij blijkt het werkloos
heidspeil lager te zijn dan het
landelijk gemiddelde.
De invloed van de VOW op de
landbouw kan verwaarloosd
worden. De invloed op industrie
en toerisme is wel relevant.
Het valt echter sterk te betwijfe
len of het effect op de industrie
positief is.
De VOW heeft een aantal directe
invloeden op het imago van Zee
land:
- een snelweg dwars door Zee
land vormt een psychologische
Jbarrière om het achterland (in
jdit geval Walcheren) te bezoe
ken;
de veren Vlissingen-Bres-
kens en Kruiningen-Perkpolder
verdwijnen terwijl zij voor toe-
pisten juist zeer aantrekkelijk
het rustige imago wordt ver
stoord;
het landschap en het milieu
worden aangetast.
Stel nu dat de VOW een positief
effect zou hebben op de indus
trie in Zeeland, dan treedt ook
een indirect effect op: De indus
trie dringt het imago van Zee
land binnen waardoor Zeeland
toeristisch minder aantrekke
lijk wordt.
Conclusie: de VOW zal in het
gunstigste geval een verschui
ving van de toeristische naar de
industriële sector veroorzaken.
Willem Geldof
Nobelioeg 8
Wageningen
Vrijwel elke dag kan men kennis
nemen van de inspanningen die
men zich getroost om het leger
der werklozen te doen oplossen.
Gestudeerden en 'nitwits' van
hoog tot laag brengen de meest
ingenieuze plannen ter tafel.
Steeds meer macht wordt 'het
bestuur' gegeven, het recht van
de burger verdampt. Insiders
weten dat het neerkomt op het
nog verder in de hoek drukken
van weerlozen. De lepelingen la
chen slechts en roepen: „Geen
uitkering of korting". Nou, dan
komen we toch lekker bij de bur
gemeester eten! Dit alles onder
het mom van sociale vernieu
wing; Sociale vernauwing zal
men bedoelen.
R. Puister
Zuiderzeestraat 86
Oost-Souburg
Het terrein aan de Westelijke Kanaalweg in Hansweert waar Rijkswaterstaat maandag begint met de
aanleg van een rotonde (foto Willem Mieras)
HANSWEERT - Reimerswaal
krijgt zijn tweede rotonde. Het
verkeerspleintje komt bij Hans
weert te liggen aan de Westelij
ke Kanaalweg ter hoogte van de
Tramperweg. De rotonde ont
sluit de loswal en het bedrijven
terrein. Rijkswaterstaat begint
maandag met de aanleg. Het
werk duurt ongeveer zes weken
en wordt uitgevoerd door de fir
ma Hakkers uit Werkendam.
Verkeer wordt via Kaai 85 om
geleid. Reimerswaals eerste ro
tonde is te vinden aan de Bath-
seweg in Rilland.
De gemeente Reimerswaal had
in het overleg met Rijkswater
staat een rotonde bepleit. De
verwachting is dat zo'n kruising-
de snelheid van verkeer dat
Hansweert binnenzoeft, flink zal
afremmen. Voor snelheidsdui
vels biedt de Westelijke Kanaal
weg momenteel een onbelem
merde doorgang.
De aanleg van de rotonde sluit
aan op de afdamming van het
WEMELDINGE - Het Neder
landse motortankschip Germa
is vrijdagmorgen omstreeks elf
uur vastgelopen op de Oostelij
ke havendam in Wemeldinge.
Een sleepboot van de Terneu-
zense firma Multraship heeft de
Germa vlotgetrokken.
De sleepboot kon niet voorko
men dat de schroef werd bescha
digd. De Germa werd in de ha
ven van Wemeldinge geloodst.
Het lege schip was op weg van
Rotterdam naar Vlissingen.
oude sluizencomplex. Het wordt
één van de twee ontsluitingen
van de loswal. Profijt hiervan
trekt ook de scheepswerf Rei
merswaal, die bij de afdamming
een dok heeft geïnstalleerd en
op die plaats ook een werkplaats
gaat neerzetten. Toevallig valt
de rotonde aan de westkant sa
men met de toegang naar het be
drijventerrein.
Rijkswaterstaat zorgt tegelijk
met de aanleg van de rotonde
voor een goed fietspad tussen
Hansweert en Kruiningen. Bij
de nieuwe kruising sluit die ver
binding aan op het bestaande
fietspad. Volgens een woord
voerder is het een goede zaak
dat deze voorziening er nu komt,
omdat het huidige provisorische
pad over het oude sluizencom
plex steeds meer gebreken ver
toont en daardoor voor fietsers
gevaarlijk wordt.
pPAT TWEEDE OORLOGSMONUMENT
VAN VAN DE WINT WEDT Ü4TUURUJK
OOK AF6EWEZEN. IN WESTKAPEHK
e*ne - 'k pen n,£t v|e^ vauthentiek ontwerp hè
VA M Irvi /-"v-vi T?t tr \y Ka i i i /hi in. icr>r~>
VAN 100,000 PIEK,MfiN ONTVEPP
WORDT VERVAARDIGD UIT
ORIGINEEL VESTKAPPELS &\SAL-T
FIGURATIEF HOUOEHZE VAM
MOET OP DE ZEEDUK
Jubileum - De afdeling Sint-
Maartensdijk van de Voedings
bond FNV, de oudste afdeling
van de voedingsbond in Zee
land, bestaat 70 jaar. Dit wordt
dinsdag 13 maart gevierd tijdens
de jubileumjaarvergadering in
café 'Smerdiek' in Sint-Maar
tensdijk. Landelijk voorzitter
Greetje Lubbi houdt een toe
spraak en speldt diverse jubila
rissen een onderscheiding op.
De bijeenkomst begint om 20.00
uur.
GOES - De afdeling Goes van de
vakcentrale FNV houdt dinsdag
een thema-discussie rond de ko
mende gemeenteraadsverkie
zingen. Eerst houdt FNV-dis-
trictsbestuurder M. Strous een
inleiding. Daarna krijgen de ver
tegenwoordigers van de politie
ke partijen de gelegenheid om
hun kijk op de toekomst van de
gemeente Goes naar voren te
brengen. Vervolgens stelt de dis
trictsbestuurder vragen aan de
kandidaat-raadsleden. Na de
pauze krijgen de bezoekers de
gelegenheid vragen te stellen en
in discussie te gaan over hetgeen
de politici zoal hebben gezegd.
De bijeenkomst, die voor ieder
een toegankelijk is, wordt ge
houden in hotel Terminus in
Goes en begint om 20.00 uur.
BRESKENS - In de nacht van
donderdag op vrijdag zijn twee
banden van de personenauto
van R. C. uit Breskens lek gesto
ken. Het voertuig stond gepar
keerd aan de Breskense Boule
vard.
Advertentie
H/IRNIINK