PZC Goede resultaten met proefpercelen van mosselkwekers Industriebond FNV zette jubilarissen in 't zonnetje Borselse partijen verdeeld over verzet tegen tracékeus Hansweert krijgt rotonde JAKOBSEN MEUBELEN streek lezers schrijven 15 1uurverhoging percelen van 4,5 miljoen rfS&Ft I 11# fa^^S.S •reM^sstó s« C<f^$^fff|4fjMf ZATERDAG 10 MAART 1990 »'b WOV thema op politiek forum Verlenging tot voorjaar 1991 Verloren Varianten Gaarkoken Duidelijk i i i i rr »r Westerschelde- brug 'zijn; Sociale vernauwing Ontsluiting loswal en bedrijventerrein Schip in nood bij Wemeldinge f 1JAI2.M COR DE JONGE SINT-MAARTENS DIJK Discussieavond politiek Goes Banden vernield c o e c t i o n Mission van Harvink. Een bank waarop je je thuis voelt. Mooi om te zien. Fijn om op te zitten. Stijlvol te kombineren. Gemaakt om te doen waar je zin in hebt. Mission uit de Harvink Collection. Buitenruststraat 20, Schroeweg, Middelburg. Tel. 01180-3 7840. Donderdagavond koopavond, maandags gesloten. egeling voor mosselbedrijven BRUINISSE - Voor de huur- Irijsverhoging mosselpercelen met de minister een bedrag Jan 4,5 miljoen gulden overeen- (ekomen. Daarbij geldt als ïoorwaarde dat er voor de zwakkere bedrijven een goede regeling wordt getroffen. Uitgangspunt is namelijk dat de verhoging niet tot een koude sa nering mag leiden. Afgesproken is ook dat de verhoging gefa- BRUINISSE - De mossel kwekers boeken redelijke tot goede resultaten met de proefpercelen in de Ooster- schelde. Omdat de ontwik kelingen in de Oosterschel- de nog niet zijn gestabili seerd is de afronding van de proefperiode echter voors hands opgeschort tot het voorjaar van 1991. Voorzit ter W. Okkers van Algemeen Vissersbelang Bruinisse sluit zelfs niet uit dat 'de eindronde' nogmaals zal moeten worden uitgesteld, zo bleek vrijdag uit zijn jaarrede tijdens de jaarver gadering. Okkerse maakte zich sterk voor een rechtvaardige en eerlijke verdeling als het op de definitieve uitgifte van de huidige veertig proefperce len aankomt. Ten aanzien van het beleid voor de Waddenzee meende de voorzitter evenzeer dat het mosselbedrijf de gang- van zaken nauwlettend in het oog moet houden. Hij ge waagde in dat verband van een 'onverzadigbare drang' naar het afsluiten van gebie den voor natuuronderzoek. „Daarbij wordt totaal voor bijgegaan aan het feit dat een niet onaanzienlijke groep Nederlanders in die gebieden sinds jaar en dag het dagelijks brood tracht te verdienen." Voorzitter Okkerse noemde het een opvallend natuur verschijnsel dat voor zover bekend dit jaar nergens sprake is van mosselzaad- val. Hij vreesde grote gevol gen voor de kwekers de ko mende twee jaren. Daar komt volgens Okkerse nog bij dat door de recente stor men tenminste zeventig pro cent van de voorraad half wasmosselen in de Wadden zee verloren is gegaan. „En van lege percelen kan nu eenmaal niet geoogst wor den." De voorman van de Bruse kwekers wond zich erover op dat jaarlijks honderdduizen den tonnen halfwasmosse len verloren gaan wegens het ontbreken van voldoende diep gelegen percelen. Bij uitzaai op diepere, dus beter beschermde gronden zou het rendement van het mossel zaad vele malen hoger en de produktie stabieler zijn, al dus Okkerse. Hij betoogde dat de mossel kwekers de toekomst met wat minder zorg tegemoet zouden kunnen zien wan neer de minister zich niet achter allerlei onderzoeken zou verschuilen. „De minis ter zou ook de milieugroepen wat minder naar de ogen moeten zien. En eindelijk eens moeten durven erken nen dat de mossel visserij, mits goed geregeld, de meest milieuvriendelijke economi sche activiteit is op de Wad denzee", aldus de voorzitter van de Bruse vissersvereni ging. seerd zal worden. Niet in de twee jaar die de minister voorstelde, maar na een langere periode. De 4,5 miljoen moet nu in 1992 be taald worden. Tevens is overeen gekomen dat het huurrecht een zeer langdurige periode zal be slaan. Secretaris drs H. G. van der Bend van het Produktschap voor Vis en Visprodukten zei dit vrijdag in een inleiding over de huurprijzen van de mosselperce len, tijdens de jaarvergadering van Algemeen Vissersbelang Bruinisse. Hij noemde de 4,5 mil joen een hoog bedrag. 'De verho ging van het bedrag van 7 ton in 1987 tot 4,5 miljoen in 1992 bete kent een verhoging van honder den procenten'. Overigens meende hij dat de 4,5 miljoen 'niet te hoog is'. De on derhandelingsdelegatie met het ministerie is niet te snel akkoord gegaan, onderstreepte Van der Bend naar aanleiding van vra gen. Hij wees erop dat de minis ter vanaf het begin steun van de politiek ondervond. 'En hei; ging de minister in 1988 om veel hoge re bedragen dan de thans over eengekomen 4,5 miljoen'. Volgens de secretaris van het Produktschap is er lang gespro ken over de wijze waarop het huurbedrag gekoppeld moet worden. Een aantal voorwaar den speelt een rol bij de beoorde ling van de verschillende moge lijkheden. De voornaamste voorwaarden zijn: de toedeling van de huur moet zo eerlijk en rechtvaardig mogelijk zijn, en aansluiten bij wat algemeen in De twee leden van de Industriebond FNV die werden gehuldigd voor hun vijftigjarig lidmaatschap. Links de heer J. A. Versteeg met zijn vrouw en rechts de heer A. Heijnsdijk met zijn vrouw. Geheel rechts districtsbestuurder B. Oudenaarden (foto Willem Mieras) GOES - De afdeling Goes van de Industriebond FNV heeft vrij dagavond 28 jubilarissen in het zonnetje gezet. De heren J. A. Versteeg en A. Heijnsdijk ont vingen een gouden FNV-speld met briljant omdat ze een halve eeuw lid zijn van de bond. Districtsbestuurder Bram Ou denaarden overhandigde het sieraad. Dat gebeurde tijdens een bijeenkomst in de Prins van Oranje in Goes. Tien leden maakten de veertig jaar vol: T. van Ruiten, L. J. Beinaert, B. van de Plasse, F. Godeschalk, P. Eeman, J. Jansen, M. M. Huij- bregtse, A. L. Janssens, A. K. Meere en J. A. van de Moere ont vingen eveneens een gouden speld. Zestien leden werden ver blijd met een zilveren speld voor hun 25-jarig lidmaatschap. De heer Oudenaarden stelde vast dat de bonden goede CAO's hebben afgesloten, maar voor het uitzend- en tijdelijk werk moet nog heel wat werk worden gedaan. Ook op het vlak van de werkge legenheid moet nog veel gebeu ren. „Werkgevers hebben wel af spraken gemaakt, maar over de invulling moet nog veel worden gepraat", concludeerde de dis trictsbestuurder. de moisselsector wordt geaccep teerd. En de methode moet een voudig, objectief en controleer baar zijn. In zijn inleiding werkte Van der Bend enkele toedelingsvarian ten uit, zoals op basis van theo retische produktiewaarde, gele verde tonnage, geleverde kwali teit per lading, kwaliteit van per celen en 'categorieën kweker'. Voor de ideale methode komt naar zijn mening de basis 'be somming' in aanmerking. Als 'mitsen' daaraan verbonden onderkende hij echter dat er van alle ladingen een vergelijkbare besomming verkregen moet worden. En de individuele be- sommingsgegevens zullen ter beschikking van het ministerie moeten worden gegeven. Dat mag uitsluitend als de betrok ken ondernemer daarvoor toe stemming geeft. „Alle bedrijven zullen hun toestemming moeten geven." Volgens de secretaris van het Produktschap heeft het ministe rie zich tot dusver 'afhoudend' opgesteld tegenover een besom mingsmethode, ook al vanwege de 'mitsen'. Toch meende hij dat als daarvoor goede oplossingen te vinden zijn de besommings methode ook voor het ministerie acceptabel zal zijn. Voorzitter W. Okkerse van Alge meen Vissersbelang zag als be langrijke reden voor de eis van de huurprijsverhoging 'het gaan en komen van ambtenaren'. ,,Bij de directie visserijen vliegen ze af en aan als in een duiventil", aldus Okkerse. Hij noemde het een zeer frustrerende zaak dat 'dergelijke eendagsvlinders' de dienst moeten uitmaken. Okkerse: „Als je ze hun gang laat gaan zouden ze een bloeien de bedrijfstak binnen de kortste keren om zeep helpen." Daarbij tekende hij aan dat ook de parle mentariërs de vissers in hun sop hebben laten gaarkoken. Zijn conclusie was dat de kwe kers nu zitten opgescheept met een 'diep in het vlees snijdende huurprijs voor hun percelen, achterstallige huur vanwege al het getouwtrek en bovendien met grotendeels leeggestormde percelen. „Tel uit je winst", al dus de voorzitter van Algemeen Vissersbelang Bruinisse. HEINKENSZAND - De samen stelling van de Borselse raad moet behoorlijk veranderen, wil die gemeente een vuist ma ken om een centrale aanlanding van een WOV-tracé tegen te gaan. In een discussieavond van de Stichting tot Behoud van de Zak van Zuid-Beveland (BZZB), donderdagavond in Heinkenszand met gemeente raadskandidaten, lieten de frac ties van PvdA, D66 en GPV/RPF onomwonden een 'nee' horen te gen aanlanding bij Ellewouts- dijk. VVD, SGP en CDA, die op dit moment een meerderheid in de raad hebben, zijn bereid zich neer te leggen bij een tracé door de randpolders bij Ellewouts- dijk. Aanvankelijk deden sommige kandidaten niet erg duidelijk over hun standpunt. „Ik heb het rapport van de Milieu-Effectrap portage nog niet gelezen", ver weerde G. de Lange (CDA) zich. De SGP kon nog niets zeggen: „We hebben het in de fractie nog niet besproken", aldus A. den Braber. Ook de WD probeerde aanvankelijk nog de allemans vriend te zijn, door te stellen dat het traject de Zak niet mocht doorsnijden. Maar meteen noemde lijsttrekker mevrouw P. M. van Wingerden het econo misch belang. De Partij van de Arbeid, die in haar verkiezingsprogramma volstrekt duidelijk is over zaken als de VOW, sloeg munt uit de vaagheden van de opponenten. „Het is nu de tijd voor de politie ke partijen om duidelijk ja of nee te zeggen." De Lange was het eens met PvdA'er P. J. Vollaard dat de randpolders bij de Grote Landschappelijke Eenheid (GLE) horen. Voor Vollaard stond dat vast. „Gs willen de nieuwe randpolders, die al uit de 16e eeuw stammen, er niet bij be trekken. Daar is geen enkel ar gument voor." De VVD had vre de met een beperkte GLE. „Als of die polders zonder deze be scherming helemaal verloren zouden zijn." CDA'er De Lange vond dat de gemeente niet zomaar kon opte ren voor een tracé Kruiningen- Perkpolder. „Daar houden de mensen ook van hun slikken en schorren. Als we moeten kiezen tussen de Borselse tracé's, dan moet het maar traject 3 zijn, westelijk van Ellewoutsdijk." De VVD wilde liever, in navol ging van PvdA en GPV/RPF, de Borselse variant 2-west-west, waarbij de route via de Sloeweg westelijk van het dorp Borssele komt, richting Hoofdplaat. „Daar moeten we bij de provin cie op blijven hameren." Intus sen moet de gemeente volgens de liberalen wel praten over tra ject 3 bij Ellewoutsdijk. „We doen liever mee, dan dat er voor ons beslist wordt." De PvdA waarschuwde dat de gemeente dan, net als bij de Co- vra, zaken laat komen waar Bor- sele niet van gediend is. „Dan heb je geen burgemeester en ge meenteraad meer nodig en kun je de zaken beter meteen aan de provincie overlaten. Je moet als gemeente duidelijk stelling ne men. Dan zullen ze hun keus moeten opleggen, of opnieuw gaan rekenen aan de andere tra cé's." De GPV/RPF ging nog een stap je verder. De partij wil een Mi lieu-Effectrapportage over de Borselse variant 2-west-west. Ook vond woordvoerder J. J. van Ginkel dat de provincie eerst een GLE moet vaststellen, voordat de WOV aan de orde komt. Hij kwam met de sugges tie om als gemeente zelf initia tieven te nemen, door bijvoor beeld zelf een onderzoek te doen. „We moeten niet wachten tot een ander voor ons beslist." Ook het in grote getalen opgeko men publiek wilde, met de ver kiezingen in het vooruitzicht, een duidelijk standpunt van de fracties over een Borsels intitia- tief. Het CDA stelde dat de Bor selse variant weer boven tafel kan komen. „Maar belangrijk is, dat er een WOV komt." De VVD wilde op de Borselse variant 2- west-west blijven hameren. „Maar ik voel niets voor een veto van Borsele", aldus mevrouw Van Wingerden. Voor de SGP was ook de Borsel se variant 'favoriet', maar de bei de andere zijn 'bespreekbaar'. D66 vindt Kruiningen-Perkpol- der het enige alternatief, maar zet zich zo nodig samen met PvdA en GPV/RPF in voor 2- west-west. Het publiek kreeg het laatste woord. „Wat de politiek doet, is belangrijk, maar we moeten er niet op wachten. We moeten nu al aan de slag." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC verschenen berichten, artikelen of commentaren. Niet voor open brieven, gedichten en dergelijke. Anonieme inzendingen of stukken zonder duidelijke opgave van adres en woonplaats worden niet in behandeling geno men. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekor ten. Over geweigerde brieven kan niet worden gecorrespon deerd. In de discussie over de Vaste Oe ververbinding Westerschelde (VOW) worden twee argumenten herhaaldelijk genoemd: De ont sluiting van Zeeuwsch-Vlaande ren en de economische stimu lans. De Zeeuwse Milieu Federatie heeft al terecht gewezen op Eu ropa '92 waarin een ontsluiting van Zeeuwsch-Vlaanderen rich ting Antwerpen meer voor de hand ligt. Als je de Zeeuwse economie met die van Nederland vergelijkt, vallen vier dingen op: Een kleine rol voor de industrie, een vrij grote rol voor de landbouw en een grote rol voor het roerisme. Daarbij blijkt het werkloos heidspeil lager te zijn dan het landelijk gemiddelde. De invloed van de VOW op de landbouw kan verwaarloosd worden. De invloed op industrie en toerisme is wel relevant. Het valt echter sterk te betwijfe len of het effect op de industrie positief is. De VOW heeft een aantal directe invloeden op het imago van Zee land: - een snelweg dwars door Zee land vormt een psychologische Jbarrière om het achterland (in jdit geval Walcheren) te bezoe ken; de veren Vlissingen-Bres- kens en Kruiningen-Perkpolder verdwijnen terwijl zij voor toe- pisten juist zeer aantrekkelijk het rustige imago wordt ver stoord; het landschap en het milieu worden aangetast. Stel nu dat de VOW een positief effect zou hebben op de indus trie in Zeeland, dan treedt ook een indirect effect op: De indus trie dringt het imago van Zee land binnen waardoor Zeeland toeristisch minder aantrekke lijk wordt. Conclusie: de VOW zal in het gunstigste geval een verschui ving van de toeristische naar de industriële sector veroorzaken. Willem Geldof Nobelioeg 8 Wageningen Vrijwel elke dag kan men kennis nemen van de inspanningen die men zich getroost om het leger der werklozen te doen oplossen. Gestudeerden en 'nitwits' van hoog tot laag brengen de meest ingenieuze plannen ter tafel. Steeds meer macht wordt 'het bestuur' gegeven, het recht van de burger verdampt. Insiders weten dat het neerkomt op het nog verder in de hoek drukken van weerlozen. De lepelingen la chen slechts en roepen: „Geen uitkering of korting". Nou, dan komen we toch lekker bij de bur gemeester eten! Dit alles onder het mom van sociale vernieu wing; Sociale vernauwing zal men bedoelen. R. Puister Zuiderzeestraat 86 Oost-Souburg Het terrein aan de Westelijke Kanaalweg in Hansweert waar Rijkswaterstaat maandag begint met de aanleg van een rotonde (foto Willem Mieras) HANSWEERT - Reimerswaal krijgt zijn tweede rotonde. Het verkeerspleintje komt bij Hans weert te liggen aan de Westelij ke Kanaalweg ter hoogte van de Tramperweg. De rotonde ont sluit de loswal en het bedrijven terrein. Rijkswaterstaat begint maandag met de aanleg. Het werk duurt ongeveer zes weken en wordt uitgevoerd door de fir ma Hakkers uit Werkendam. Verkeer wordt via Kaai 85 om geleid. Reimerswaals eerste ro tonde is te vinden aan de Bath- seweg in Rilland. De gemeente Reimerswaal had in het overleg met Rijkswater staat een rotonde bepleit. De verwachting is dat zo'n kruising- de snelheid van verkeer dat Hansweert binnenzoeft, flink zal afremmen. Voor snelheidsdui vels biedt de Westelijke Kanaal weg momenteel een onbelem merde doorgang. De aanleg van de rotonde sluit aan op de afdamming van het WEMELDINGE - Het Neder landse motortankschip Germa is vrijdagmorgen omstreeks elf uur vastgelopen op de Oostelij ke havendam in Wemeldinge. Een sleepboot van de Terneu- zense firma Multraship heeft de Germa vlotgetrokken. De sleepboot kon niet voorko men dat de schroef werd bescha digd. De Germa werd in de ha ven van Wemeldinge geloodst. Het lege schip was op weg van Rotterdam naar Vlissingen. oude sluizencomplex. Het wordt één van de twee ontsluitingen van de loswal. Profijt hiervan trekt ook de scheepswerf Rei merswaal, die bij de afdamming een dok heeft geïnstalleerd en op die plaats ook een werkplaats gaat neerzetten. Toevallig valt de rotonde aan de westkant sa men met de toegang naar het be drijventerrein. Rijkswaterstaat zorgt tegelijk met de aanleg van de rotonde voor een goed fietspad tussen Hansweert en Kruiningen. Bij de nieuwe kruising sluit die ver binding aan op het bestaande fietspad. Volgens een woord voerder is het een goede zaak dat deze voorziening er nu komt, omdat het huidige provisorische pad over het oude sluizencom plex steeds meer gebreken ver toont en daardoor voor fietsers gevaarlijk wordt. pPAT TWEEDE OORLOGSMONUMENT VAN VAN DE WINT WEDT Ü4TUURUJK OOK AF6EWEZEN. IN WESTKAPEHK e*ne - 'k pen n,£t v|e^ vauthentiek ontwerp hè VA M Irvi /-"v-vi T?t tr \y Ka i i i /hi in. icr>r~> VAN 100,000 PIEK,MfiN ONTVEPP WORDT VERVAARDIGD UIT ORIGINEEL VESTKAPPELS &\SAL-T FIGURATIEF HOUOEHZE VAM MOET OP DE ZEEDUK Jubileum - De afdeling Sint- Maartensdijk van de Voedings bond FNV, de oudste afdeling van de voedingsbond in Zee land, bestaat 70 jaar. Dit wordt dinsdag 13 maart gevierd tijdens de jubileumjaarvergadering in café 'Smerdiek' in Sint-Maar tensdijk. Landelijk voorzitter Greetje Lubbi houdt een toe spraak en speldt diverse jubila rissen een onderscheiding op. De bijeenkomst begint om 20.00 uur. GOES - De afdeling Goes van de vakcentrale FNV houdt dinsdag een thema-discussie rond de ko mende gemeenteraadsverkie zingen. Eerst houdt FNV-dis- trictsbestuurder M. Strous een inleiding. Daarna krijgen de ver tegenwoordigers van de politie ke partijen de gelegenheid om hun kijk op de toekomst van de gemeente Goes naar voren te brengen. Vervolgens stelt de dis trictsbestuurder vragen aan de kandidaat-raadsleden. Na de pauze krijgen de bezoekers de gelegenheid vragen te stellen en in discussie te gaan over hetgeen de politici zoal hebben gezegd. De bijeenkomst, die voor ieder een toegankelijk is, wordt ge houden in hotel Terminus in Goes en begint om 20.00 uur. BRESKENS - In de nacht van donderdag op vrijdag zijn twee banden van de personenauto van R. C. uit Breskens lek gesto ken. Het voertuig stond gepar keerd aan de Breskense Boule vard. Advertentie H/IRNIINK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 43