I NEDERLAND VOLGT AMERIKAANSE TREND vrijdagkrant de videofilm als fastfood de vrij(e)dagkrant 8 experimenteren 8 natuur 9 beurs 9 salon PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 19 JANUARI 1990 klantgericht redactie Oostsouburgseweg 10 PZC-bijlagen Postbus 18 advertentie en administratie Vlissingen Terneuzen opening kantoren de wintermaanden zijn uitstekend geschikt om te experimenteren met verse groenten niet alles wat in de natuur groeit en bloeit is voor consumptie geschikt europa's grootste meubelbeurs in keulen heeft dit jaar voor het eerst een consumentendag toyota en alfa brengen twee pri meurs op de autosalon in brussel uit in zeeland heeft geen moeite het overzicht van de exposities met kunstsponsering mits het sub- met een selectie uit het aanbod tiel gebeurt opmerkelijk rooskleurig vrijdagkrant video's kópen?' De eerste maand is de omzet van video's in zo'n zaak gigantisch. Daarna zakt het in en belandt hij op het landelijke gemiddelde". Maar waarom storten de videotheken zich eigenlijk niet in deze groeimarkt? Waarom laten zij zich de kaas van het brood eten? Deels heeft dat een heel praktische oorzaak. Videotheken zijn nu, omdat zij alleen verhuren, niet gebonden aan de Winkelsluitingswet Daarom mogen ze bij voorbeeld ook op zondag open zijn. Wanneer de videotheken ook voorbespeelde videobanden gaan verkopen, dan moeten ze op zondag dicht. Dat scheelt een flinke slok op een borrel. Een enkele videotheek heeft gekozen voor een slimme tussenoplossing: een aparte, afsluitbare verkoophoek die op zondag en 's avonds dicht kan. Maar tot nog toe is het aandeel van de videotheken in de koopmarkt gering. Daar ligt ook een diepere reden aan ten grondslag: de ondernemers zijn behoudend en hebben te lang gedacht dat het zo'n vaart niet zou lopen. Ook Bert Ponsen van de NVPI zoekt de oorzaak voor een deel in de mentaliteit van de ondernemers. Ponsen: „Er is veel te weinig aan consumenten promotie gedaan, dat is een tekortkoming". Maar de video-verhuurders laten het er niet bij zitten. Er is een speciale stichting Nationaal Videofilm Festival opgericht, waarvoor Bert Ponsen ook woordvoerder is. De stichting pakt de zaken groot aan: er komen uitgebreide advertentiecampagnes en in de eerste week van april zal er huis-aan-huis een festival magazine (oplage: 3,5 miljoen exemplaren) verspreid worden. Het Nationaal Videofilm Festival moet volgens Ponsen zoiets worden als de Boekenweek en de Platen Tiendaagse. Tijdens het Festival kunnen huurders van een videofilm een stem uitbrengen in de verkiezing van een 'Film van het Jaar'. De onderhandelingen zijn nog niet helemaal rond, maar waarschijnlijk gaat de TROS de bekendmaking van de winnende film uitzenden. Ondertussen werkt de NVDO (de Nederlandse Video Detailhandels Organisatie) hard door om iets aan die vermaledijde Winkelsluitingswet te doen. De tijd van de gouden bergen is voorbij, maar voor een speciaalzaak met een goed assortiment en een klantgerichte benadering is er wel degelijk een goed belegde boterham te verdienen, daar is de NVDO van overtuigd. En dan is er ook nog de hoopvolle gedachte van Ruud Lamers, de grote promotor van de koopvideo. Hij is ervan overtuigd dat de koopvideo op den duur de verhuur alleen maar zal stimuleren, al wordt zijn optimisme ongetwijfeld ook gevoed door opportunisme, hij doet tenslotte ook nog zaken met videotheekhouders. Lamers: „Consumeren doet consumeren. Iemand die een video koopt, zal er misschien ook eens een huren. In Amerika heeft men een tijd geroepen dat de bioscoop schade leed door de video. Nu is men erachter dat het bioscoopbezoek door het kijken naar video's alleen maar gestimuleerd wordt." FRED VAN GARDEREN ROB DE KAM 4380 AA Vlissingen Tel. 01184-84000 Oostsouburgseweg 10 Nieuwstraat 22 Postbus 18 4531 CW Terneuzen 4380 AA Vlissingen Tel. 01150-94457 Tel. 01184-84000 Middelburg Hulst Markt 51 Steenstraat 6 4331 LK Middelburg 4561 AS Hulst Tel. 01180-81000 Tel. 01140-14058 Goes Zierikzee Grote Markt 2 Oude Ha ven 41 4461 AJ Goes 4301 JK Zierikzee Tel. 01100-31800 Tel. 01110-15380 Van maandag XJm vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur Koopvideo wordt de nieuwe trend. In de Ver enigde Staten ontwikkelt deze nieuwe vorm van filmexploitatie zich tot een ware goudmijn. Een op de vier van de zestig miljoen Ameri kaanse videobezitters kocht de afgelopen maanden een kopie van 'Batman'. Deze enor me explosie van kooplust laat ook Nederland niet onberoerd. Nog maar twee jaar geleden werden videofilms in Nederland uitsluitend verhuurd. Distributeurs die een overstap naar de koopvideo overwogen, toerden voor gek ver klaard. Maar intussen koopt ook de Neder landse consument voor naar schatting 50 a 75 miljoen gulden zijn eigen filmcollectie bijel- kaar. Er zijn 2,5 miljoen bezitters van een vi deorecorder in ons land, dus potentiële kopers genoeg. De videotheken kijken intussen aan de zijlijn toe. Zij zijn met handen en voeten gebon den aan de Winkelsluitingswet, maar beraden zich op een tegenoffensief. 10 sponsoring 11 exposities )e videotheken, die in het midden van de jaren chtig nog een gouden ekomst leken te hebben, orden van meer kanten idreigd. De kille cijfers reken boekdelen: ooit telde iderland meer dan 3000 deotheken. Nu zijn er naar hatting nog zo'n 800 over. De nzet van de hele rhuurbranche werd in het igin van de jaren '80 geschat 1300 miljoen gulden. Hoewel e schatting waarschijnlijk te iog was, is er duidelijk rake geweest van een ruggang. Marktonderzoeken ijzen nu op een omzet van geveer 200 miljoen gulden. videospeciaalzaak heeft het is moeilijk. Behalve de ncurrentie van ootwinkelbedrijven met een rhuurbalie, verschenen er der meer bij benzinestations k verhuurautomaten. De ieofilm als fastfood. :rder groeide ook het eelfilmaanbod op tv. iderland is het dichtst kabelde land ter wereld. Elk ar komen er meer zenders bij. die nieuwe zenders trekken et zoveel kijkers (84% houdt :t nog steeds bij een iderlands net), maar de groei in het aanbod heeft wel gelijk invloed. Bert Ponsen, edewerker van de NVPI, de ïderlandse Vereniging van oducenten en Importeurs n beeld- en geluiddragers, gt daarover: „Al die nieuwe litenlandse zenders op de ibel hebben indirect wel gelijk invloed op de deoverhuur. De Nederlandse nroepen gaan uit angst voor concurrentie meer speelfilms ogrammeren". met al kan een Nederlandse -kijker in een weekeinde zo'n jftien speelfilms ontvangen, ndat veel van die films op ieo opgenomen worden, schikt de kijker ook de rest n de week over een groot en atis filmaanbod. De stijging n de verkoop van bespeelde videobanden geeft n aardige indicatie. Werden in het seizoen 1983-'84 nog i miljoen onbespeelde ieobanden verkocht, in 1988 is dat aantal verdubbeld tot miljoen. Veel van die inden worden gebruikt voor ;t zogenaamde uitgestelde iken. In Nederland wordt vijf ocent van de kijktijd daaraan Witlof voordelige groente (foto GPD) Foto boven: Wanneer de videotheken ook voorbespeelde videoban den gaan verkopen, dan moeten ze op zondag dicht. Een slimme tus senoplossing is een aparte, afsluitbare verkoophoek die op zondag en 's avonds dicht kan (foto GPD Foto links: De Nederlandse consument koopt voor zo'n 50 a 75 mil joen zijn eigen filmcollectie bijelkaar (foto Han de Graaf/GPD) omzet uit de koop- als uit de huursector te halen". Warner plukt nu de vruchten van het alerte optreden, maar ook de rest van de markt ontwikkelt zich snel. Bracht op de totale markt de huurvideo in 1989 nog zes keer zoveel in het laatje als de koopvideo, de verwachting van Lamers is dat dat in 1990 nog maar drie a vier keer zoveel zal zijn. Warner Home Video wedt nog op twee paarden, maar er is al een distributeur die zich uitsluitend op de koopmarkt beweegt. Movies Select Video presenteerde vorig jaar een kleurige folder met een divers aanbod, voor prijzen van rond de veertig gulden. Directeur Theo van der Schaaf: „Wij hebben een bijzonder produkt, wij proberen een repertoire met een herkenbaar gezicht te brengen, iets anders dan het hak- en breekwerk in de videotheken. We hadden moeite ons produkt bij de videotheekhouders kWijt te raken. Een extra probleem was dat de klanten waar wij op mikken, niet in de videotheek komen. Het koste ons moeite om zelfs de kosten maar terug te verdienen. Daarom wilde ik op een grotere oplage mikken op de koopmarkt. Ik dacht dat dat met een lagere verkoopprijs wel zou lukken". Tot nu toe is Van der Schaaf zeer tevreden over de omschakeling: „Ik heb de indruk dat we op de goeie weg zijn." Zowel Van der Schaaf als Ruud Lamers benadrukken dat het succes van de koopvideo vooral zo opmerkelijk is, omdat het distributienetwerk feitelijk nog heel beperkt is. Belangrijk zijn op dit moment de warenhuizen (vooral V&D en Ter Meulen), de postorderbedrijven (ECI) en de platenzaken (Free Record Shop). De Free Record Shops begonnen acht jaar geleden al met het te koop aanbieden van video's. Woordvoerder Cees Klop: „We zijn op zeer kleine schaal in onze Hilversumse vestiging begonnen. Het was toen meer een service naar de klant. De laatste jaren heeft de verkoop een vlucht genomen en sinds twee jaar verkopen we, in eerste instantie op kleine schaal, ook video's met speelfilms en special interest zoals sport, kinderfilms en fitness. En het loopt prima. De videobranche brengt zeven tot negen procent van onze totale omzet op. Die is op dit moment 125 miljoen gulden per jaar". De muziekvideo's lopen nog steeds het best. 'The Wall' en 'A Delicate Sound of Thunder' van Pink Floyd en 'Rattle and Hum' van U2 zijn de meest gevraagde banden. Klop: „In totaal verkopen we in een jaar zo'n 250.000 tot 300.000 video's. Van Pink Floyd alleen gaan er duizenden over de toonbank". De toekomst ziet er volgens Klop nog rooskleuriger uit. „We verwachten in 1990 met video's tien procent van de totale omzet te halen. We gaan ons ook meer op de videomarkt richten. Zo geven we elk half jaar een folder uit waarin 500 tot 700 titels worden besproken. Verder breiden we ons aanbod steeds verder uit. Ons streven is zo compleet mogelijk te zijn". Ondanks de stijgende omzetten, merkt Klop dat koopvideo voor velen iets nieuws is. „Als wij een nieuwe zaak openen in een plaats waar we nog geen vestiging hadden, reageren de mensen heel verrast. 'Goh, kun je ook besteed. In België is dat zelfs acht procent. De rechtstreekse invloed van het toenemende tv-aanbod is tot nu toe vooral tijdelijk. De introductie van de Vlaamse commerciële zender VTM leidde volgens Bert Ponsen in de Vlaamse videotheken aanvankelijk tot een dramatische omzetdaling van dertig tot veertig procent. Dat negatieve effect is grotendeels verdwenen, maar toch is de omzet in Vlaanderen nog niet op het oude niveau terug. Het effect van de introductie van RTL Véronique in Nederland was aanzienlijk bescheidener: Ponsen schat de omzetdaling op ongeveer tien procent en die was van korte duur. Ponsen verwacht wel dat de nieuwe opzet van Véronique (met programma's uit de fabriek van Joop van den Ende) een serieuzere bedreiging zal vormen. Dat werd ook in eerste instantie verwacht van FilmNet. De Nederlandse consument is echter nog niet en masse bezweken voor de verleidingen van deze abonnee-tv-zender. In vijfjaar tijds kreeg FilmNet volgens eigen opgave ruim 90.000 abonnee's. De firma mikt op tien procent van alle kabelaansluitingen in Nederland, nu is dat nog drie procent. Zeker is dat FilmNet een aantal zware 'filmjunks' bij de videotheken heeft weggesnoept. Die filmjunks, en niet alleen zij, blijken nu ook warm te lopen voor de koopvideo. Aanvankelijk kocht de Nederlander wel eens een muziekvideo van zijn favoriete groep en leek hij niet rijp voor de aanschaf van een favoriete speelfilm. Maar het succes van de koopvideo in het buitenland (in het bijzonder de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Frankrijk) zette sommige distributeurs toch aan het denken. Warner Home Video Netherlands BV, een dochteronderneming van de filmproduktiemaatschappij Warner Bros, was een van de eerste firma's die in het gat in de markt dook. Eind 1988 presenteerde Warner Home de eerste koopvideo's en uit de titels bleek dat het menens was: de complete serie James Bondfilms werd te koop aangeboden. Van de vijftien films werden er in totaal in Nederland 200.000 exemplaren verkocht. Een aardige opsteker en 1989 werd dan ook gebruikt voor een forse uitbreiding van het aanbod. De groei is er nog lang niet uit. Directeur Ruud Lamers van Warner Home: „We brengen dit jaar 200 nieuwe kooptitels op de markt. Dat is aanzienlijk meer dan wat we aan huurtitels brengen." Lamers noemt het een „inhaaloperatie op het verkooptraject". „Zolang de collega's er nog niet op inspringen, moeten wij zelf keuzemogelijkheden voor de consument bieden. Je moet de markt stimuleren". Warner heeft een heilig geloof in de koopvideo. Ruud Lamers: „Ik verwacht in 1990 evenveel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 7