I
NEDERLAND VOLGT
AMERIKAANSE TREND
vrijdagkrant
de videofilm
als fastfood
de vrij(e)dagkrant
8 experimenteren
8 natuur
9 beurs
9 salon
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 19 JANUARI 1990
klantgericht
redactie Oostsouburgseweg 10
PZC-bijlagen Postbus 18
advertentie en administratie
Vlissingen Terneuzen
opening kantoren
de wintermaanden zijn uitstekend
geschikt om te experimenteren
met verse groenten
niet alles wat in de natuur groeit en
bloeit is voor consumptie geschikt
europa's grootste meubelbeurs in
keulen heeft dit jaar voor het eerst
een consumentendag
toyota en alfa brengen twee pri
meurs op de autosalon in brussel
uit in zeeland heeft geen moeite het overzicht van de exposities
met kunstsponsering mits het sub- met een selectie uit het aanbod
tiel gebeurt
opmerkelijk
rooskleurig
vrijdagkrant
video's kópen?' De eerste
maand is de omzet van video's
in zo'n zaak gigantisch. Daarna
zakt het in en belandt hij op
het landelijke gemiddelde".
Maar waarom storten de
videotheken zich eigenlijk niet
in deze groeimarkt? Waarom
laten zij zich de kaas van het
brood eten? Deels heeft dat een
heel praktische oorzaak.
Videotheken zijn nu, omdat zij
alleen verhuren, niet gebonden
aan de Winkelsluitingswet
Daarom mogen ze bij voorbeeld
ook op zondag open zijn.
Wanneer de videotheken ook
voorbespeelde videobanden
gaan verkopen, dan moeten ze
op zondag dicht. Dat scheelt
een flinke slok op een borrel.
Een enkele videotheek heeft
gekozen voor een slimme
tussenoplossing: een aparte,
afsluitbare verkoophoek die op
zondag en 's avonds dicht kan.
Maar tot nog toe is het aandeel
van de videotheken in de
koopmarkt gering. Daar ligt
ook een diepere reden aan ten
grondslag: de ondernemers zijn
behoudend en hebben te lang
gedacht dat het zo'n vaart niet
zou lopen. Ook Bert Ponsen
van de NVPI zoekt de oorzaak
voor een deel in de mentaliteit
van de ondernemers. Ponsen:
„Er is veel te weinig aan
consumenten promotie gedaan,
dat is een tekortkoming". Maar
de video-verhuurders laten het
er niet bij zitten. Er is een
speciale stichting Nationaal
Videofilm Festival opgericht,
waarvoor Bert Ponsen ook
woordvoerder is. De stichting
pakt de zaken groot aan: er
komen uitgebreide
advertentiecampagnes en in de
eerste week van april zal er
huis-aan-huis een festival
magazine (oplage: 3,5 miljoen
exemplaren) verspreid worden.
Het Nationaal Videofilm
Festival moet volgens Ponsen
zoiets worden als de
Boekenweek en de Platen
Tiendaagse. Tijdens het
Festival kunnen huurders van
een videofilm een stem
uitbrengen in de verkiezing van
een 'Film van het Jaar'. De
onderhandelingen zijn nog niet
helemaal rond, maar
waarschijnlijk gaat de TROS
de bekendmaking van de
winnende film uitzenden.
Ondertussen werkt de NVDO
(de Nederlandse Video
Detailhandels Organisatie)
hard door om iets aan die
vermaledijde
Winkelsluitingswet te doen. De
tijd van de gouden bergen is
voorbij, maar voor een
speciaalzaak met een goed
assortiment en een
klantgerichte benadering is er
wel degelijk een goed belegde
boterham te verdienen, daar is
de NVDO van overtuigd. En
dan is er ook nog de hoopvolle
gedachte van Ruud Lamers, de
grote promotor van de
koopvideo. Hij is ervan
overtuigd dat de koopvideo op
den duur de verhuur alleen
maar zal stimuleren, al wordt
zijn optimisme ongetwijfeld
ook gevoed door
opportunisme, hij doet
tenslotte ook nog zaken met
videotheekhouders.
Lamers: „Consumeren doet
consumeren. Iemand die een
video koopt, zal er misschien
ook eens een huren. In Amerika
heeft men een tijd geroepen dat
de bioscoop schade leed door
de video. Nu is men erachter
dat het bioscoopbezoek door
het kijken naar video's alleen
maar gestimuleerd wordt."
FRED VAN GARDEREN
ROB DE KAM
4380 AA Vlissingen
Tel. 01184-84000
Oostsouburgseweg 10 Nieuwstraat 22
Postbus 18 4531 CW Terneuzen
4380 AA Vlissingen Tel. 01150-94457
Tel. 01184-84000
Middelburg Hulst
Markt 51 Steenstraat 6
4331 LK Middelburg 4561 AS Hulst
Tel. 01180-81000 Tel. 01140-14058
Goes Zierikzee
Grote Markt 2 Oude Ha ven 41
4461 AJ Goes 4301 JK Zierikzee
Tel. 01100-31800 Tel. 01110-15380
Van maandag XJm vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur
Koopvideo wordt de nieuwe trend. In de Ver
enigde Staten ontwikkelt deze nieuwe vorm
van filmexploitatie zich tot een ware goudmijn.
Een op de vier van de zestig miljoen Ameri
kaanse videobezitters kocht de afgelopen
maanden een kopie van 'Batman'. Deze enor
me explosie van kooplust laat ook Nederland
niet onberoerd. Nog maar twee jaar geleden
werden videofilms in Nederland uitsluitend
verhuurd. Distributeurs die een overstap naar
de koopvideo overwogen, toerden voor gek ver
klaard. Maar intussen koopt ook de Neder
landse consument voor naar schatting 50 a 75
miljoen gulden zijn eigen filmcollectie bijel-
kaar. Er zijn 2,5 miljoen bezitters van een vi
deorecorder in ons land, dus potentiële kopers
genoeg. De videotheken kijken intussen aan de
zijlijn toe. Zij zijn met handen en voeten gebon
den aan de Winkelsluitingswet, maar beraden
zich op een tegenoffensief.
10 sponsoring 11 exposities
)e videotheken, die in het
midden van de jaren
chtig nog een gouden
ekomst leken te hebben,
orden van meer kanten
idreigd. De kille cijfers
reken boekdelen: ooit telde
iderland meer dan 3000
deotheken. Nu zijn er naar
hatting nog zo'n 800 over. De
nzet van de hele
rhuurbranche werd in het
igin van de jaren '80 geschat
1300 miljoen gulden. Hoewel
e schatting waarschijnlijk te
iog was, is er duidelijk
rake geweest van een
ruggang. Marktonderzoeken
ijzen nu op een omzet van
geveer 200 miljoen gulden.
videospeciaalzaak heeft het
is moeilijk. Behalve de
ncurrentie van
ootwinkelbedrijven met een
rhuurbalie, verschenen er
der meer bij benzinestations
k verhuurautomaten. De
ieofilm als fastfood.
:rder groeide ook het
eelfilmaanbod op tv.
iderland is het dichtst
kabelde land ter wereld. Elk
ar komen er meer zenders bij.
die nieuwe zenders trekken
et zoveel kijkers (84% houdt
:t nog steeds bij een
iderlands net), maar de groei
in het aanbod heeft wel
gelijk invloed. Bert Ponsen,
edewerker van de NVPI, de
ïderlandse Vereniging van
oducenten en Importeurs
n beeld- en geluiddragers,
gt daarover: „Al die nieuwe
litenlandse zenders op de
ibel hebben indirect wel
gelijk invloed op de
deoverhuur. De Nederlandse
nroepen gaan uit angst voor
concurrentie meer speelfilms
ogrammeren".
met al kan een Nederlandse
-kijker in een weekeinde zo'n
jftien speelfilms ontvangen,
ndat veel van die films op
ieo opgenomen worden,
schikt de kijker ook de rest
n de week over een groot en
atis filmaanbod. De stijging
n de verkoop van
bespeelde videobanden geeft
n aardige indicatie. Werden
in het seizoen 1983-'84 nog
i miljoen onbespeelde
ieobanden verkocht, in 1988
is dat aantal verdubbeld tot
miljoen. Veel van die
inden worden gebruikt voor
;t zogenaamde uitgestelde
iken. In Nederland wordt vijf
ocent van de kijktijd daaraan
Witlof voordelige groente (foto GPD)
Foto boven: Wanneer de videotheken ook voorbespeelde videoban
den gaan verkopen, dan moeten ze op zondag dicht. Een slimme tus
senoplossing is een aparte, afsluitbare verkoophoek die op zondag
en 's avonds dicht kan (foto GPD
Foto links: De Nederlandse consument koopt voor zo'n 50 a 75 mil
joen zijn eigen filmcollectie bijelkaar (foto Han de Graaf/GPD)
omzet uit de koop- als uit de
huursector te halen". Warner
plukt nu de vruchten van het
alerte optreden, maar ook de
rest van de markt ontwikkelt
zich snel. Bracht op de totale
markt de huurvideo in 1989 nog
zes keer zoveel in het laatje als
de koopvideo, de verwachting
van Lamers is dat dat in 1990
nog maar drie a vier keer zoveel
zal zijn.
Warner Home Video wedt nog
op twee paarden, maar er is al
een distributeur die zich
uitsluitend op de koopmarkt
beweegt. Movies Select Video
presenteerde vorig jaar een
kleurige folder met een divers
aanbod, voor prijzen van rond
de veertig gulden. Directeur
Theo van der Schaaf: „Wij
hebben een bijzonder produkt,
wij proberen een repertoire met
een herkenbaar gezicht te
brengen, iets anders dan het
hak- en breekwerk in de
videotheken. We hadden
moeite ons produkt bij de
videotheekhouders kWijt te
raken. Een extra probleem was
dat de klanten waar wij op
mikken, niet in de videotheek
komen. Het koste ons moeite
om zelfs de kosten maar terug
te verdienen. Daarom wilde ik
op een grotere oplage mikken
op de koopmarkt. Ik dacht dat
dat met een lagere verkoopprijs
wel zou lukken". Tot nu toe is
Van der Schaaf zeer tevreden
over de omschakeling: „Ik heb
de indruk dat we op de goeie
weg zijn."
Zowel Van der Schaaf als
Ruud Lamers benadrukken dat
het succes van de koopvideo
vooral zo opmerkelijk is,
omdat het distributienetwerk
feitelijk nog heel beperkt is.
Belangrijk zijn op dit moment
de warenhuizen (vooral V&D
en Ter Meulen), de
postorderbedrijven (ECI) en de
platenzaken (Free Record
Shop).
De Free Record Shops
begonnen acht jaar geleden al
met het te koop aanbieden van
video's. Woordvoerder Cees
Klop: „We zijn op zeer kleine
schaal in onze Hilversumse
vestiging begonnen. Het was
toen meer een service naar de
klant. De laatste jaren heeft de
verkoop een vlucht genomen en
sinds twee jaar verkopen we, in
eerste instantie op kleine
schaal, ook video's met
speelfilms en special interest
zoals sport, kinderfilms en
fitness. En het loopt prima. De
videobranche brengt zeven tot
negen procent van onze totale
omzet op. Die is op dit moment
125 miljoen gulden per jaar".
De muziekvideo's lopen nog
steeds het best. 'The Wall' en 'A
Delicate Sound of Thunder'
van Pink Floyd en 'Rattle and
Hum' van U2 zijn de meest
gevraagde banden. Klop: „In
totaal verkopen we in een jaar
zo'n 250.000 tot 300.000 video's.
Van Pink Floyd alleen gaan er
duizenden over de toonbank".
De toekomst ziet er volgens
Klop nog rooskleuriger uit.
„We verwachten in 1990 met
video's tien procent van de
totale omzet te halen. We gaan
ons ook meer op de
videomarkt richten. Zo geven
we elk half jaar een folder uit
waarin 500 tot 700 titels
worden besproken. Verder
breiden we ons aanbod steeds
verder uit. Ons streven is zo
compleet mogelijk te zijn".
Ondanks de stijgende
omzetten, merkt Klop dat
koopvideo voor velen iets
nieuws is. „Als wij een nieuwe
zaak openen in een plaats waar
we nog geen vestiging hadden,
reageren de mensen heel
verrast. 'Goh, kun je ook
besteed. In België is dat zelfs
acht procent.
De rechtstreekse invloed van
het toenemende tv-aanbod is
tot nu toe vooral tijdelijk. De
introductie van de Vlaamse
commerciële zender VTM
leidde volgens Bert Ponsen in
de Vlaamse videotheken
aanvankelijk tot een
dramatische omzetdaling van
dertig tot veertig procent. Dat
negatieve effect is grotendeels
verdwenen, maar toch is de
omzet in Vlaanderen nog niet
op het oude niveau terug. Het
effect van de introductie van
RTL Véronique in Nederland
was aanzienlijk bescheidener:
Ponsen schat de omzetdaling
op ongeveer tien procent en die
was van korte duur. Ponsen
verwacht wel dat de nieuwe
opzet van Véronique (met
programma's uit de fabriek van
Joop van den Ende) een
serieuzere bedreiging zal
vormen.
Dat werd ook in eerste
instantie verwacht van
FilmNet. De Nederlandse
consument is echter nog niet en
masse bezweken voor de
verleidingen van deze
abonnee-tv-zender. In vijfjaar
tijds kreeg FilmNet volgens
eigen opgave ruim 90.000
abonnee's. De firma mikt op
tien procent van alle
kabelaansluitingen in
Nederland, nu is dat nog drie
procent. Zeker is dat FilmNet
een aantal zware 'filmjunks' bij
de videotheken heeft
weggesnoept.
Die filmjunks, en niet alleen
zij, blijken nu ook warm te
lopen voor de koopvideo.
Aanvankelijk kocht de
Nederlander wel eens een
muziekvideo van zijn favoriete
groep en leek hij niet rijp voor
de aanschaf van een favoriete
speelfilm. Maar het succes van
de koopvideo in het buitenland
(in het bijzonder de Verenigde
Staten, Groot-Brittannië en
Frankrijk) zette sommige
distributeurs toch aan het
denken.
Warner Home Video
Netherlands BV, een
dochteronderneming van de
filmproduktiemaatschappij
Warner Bros, was een van de
eerste firma's die in het gat in
de markt dook. Eind 1988
presenteerde Warner Home de
eerste koopvideo's en uit de
titels bleek dat het menens
was: de complete serie James
Bondfilms werd te koop
aangeboden. Van de vijftien
films werden er in totaal in
Nederland 200.000 exemplaren
verkocht. Een aardige opsteker
en 1989 werd dan ook gebruikt
voor een forse uitbreiding van
het aanbod.
De groei is er nog lang niet uit.
Directeur Ruud Lamers van
Warner Home: „We brengen dit
jaar 200 nieuwe kooptitels op
de markt. Dat is aanzienlijk
meer dan wat we aan huurtitels
brengen." Lamers noemt het
een „inhaaloperatie op het
verkooptraject".
„Zolang de collega's er nog niet
op inspringen, moeten wij zelf
keuzemogelijkheden voor de
consument bieden. Je moet de
markt stimuleren". Warner
heeft een heilig geloof in de
koopvideo. Ruud Lamers: „Ik
verwacht in 1990 evenveel