UHATSnSTOPI Barbara Woof houdt vooral van licht Haitink dirigeert Concertgebouworkest Kijk, kelderrestanten bij Gall Gall. CPOID kunst en cultuur DONDERDAG 11 JANUARI 1990 Studentenorkest in Middelburg Met Savuka naar Nederland Wie wat van wijnen weet, weet dat kelder restanten de moeite van een bezoekje waard zijn. Wij raden u dan ook aan snel even bij uw Gall Gall te gaan kijken. Daar staan nu veel wijnen voor verrassend kleine prijzen met 10% korting. Houders van onze wijnklanten kaart krijgen zelfs 20%. Een goede reden om ook kaarthouder te worden. Afwisseling Vluchtig Agressiever Lirujzrie-sfiozv Nvt (Bodies Veronica's Countdown Café Live met Qruppo Sportive en The Scene 1 The Psychedelic Furs is een Britse postpunk band, die in 1980 sterk debu teerde maar het daarna a la Kemkers nooit heeft waar kunnen maken. Het viertal vlamde in 1984 nog even op met de elpee Mirror Moves, een optimistisch buitenbeen tje binnen het sombere Furs-idioom. Vervolgens verviel de groep weer in slappe aftreksels van het op zich interessante debuut. Ook op de nieuwe cd Book Of Days gaan de Furs op herha ling. De bekende, dichtge- plamuurde gitaarmuur en de sombere, slome zang van Richard Butler bewerkstelli gen een zwaarmoedigheid, die op de schaal van Nick Cave amper te meten is. Kom kom, nog tien jaar te gaan voor het fin du siècle. We halen 2000 wel. Book of Days lijdt vooral on der een gebrek aan goede songs. De cd mist een hit als Pretty in Pink. op basis waarvan John Hughes een film maakte, die de Furs on- Vlak voor het verstrijken van 1989 verscheen bij platenmaatschappij Dureco het tweede album van Gypsy Kings, getiteld 'Mosaique'. De LP/CD zou, zo vermeldde het begeleidende persbe richt, de wintermaanden een warme gloed geven. Daarmee is niet teveel ge zegd. Het is even wennen, de ze door flamengo overheer ste mengeling met verder salsa, rumba en westerse klanken. Toch maken de Gypsy Kings - zes zigeuners uit het Franse Arles - zeer toegankelijke muziek. Dat bewijst in de eerste plaats de hit 'Bamboleo' en, in iets mindere mate, het van 'Mo saique' getrokken 'Volare'. Deze bewerking van dit oude nummer - tientallen jaren geleden met als oorsponke- lijke titel 'Nel Blue Dipinto Di Blue' uitgebracht door Catharina Valente, maar vooral bekend geworden in der de aandacht van een breder publiek bracht. Zan ger Richard Butler komt daarbij zeikerig over, vooral in het ronduit slechte titel nummer. Dat hij geen Mi chael Stipe (R. E. M.) is, is tot daaraan toe, maar de ma- jeurladders die hij over een mineurbegeleiding zingt, klinken mij allerminst zui ver in de oren. Vocaal is het af en toe gewoon vals. Nummers als Torch, vanwe ge de afwijkende cello-bege- leiding, en House vormen een positieve uitzondering, maar dat is op tien liedjes niet meer dan een doekje voor het bloeden. The Psy chedelic Furs ontberen de zeggingskracht en de fris heid van nieuwe Britse bandjes als The Wedding Present of The Wonder Stuff. Van Book of Days krijg je spontaan een winterdepres sie. Wie zit daar op te wach ten? F.B. The Psychedelic Furs - 'Book of Days' (CBS) de uitvoering van Rocco Granata - had overigens, ondanks de blijkbare hitge voeligheid, wat mij betreft achterwege mogen blijven. Het is het zwakste van 'Mo saique' en doet afbreuk aan de zigeunersfeer die de plaat oproept. De akoestischegitaar speelt de belangrijkste rol in de muziek van de Gypsy Kings. De groep telt maar liefst vijf gitaristen, die er met veel enthousiasme 'te gen aan gaan'. 'Mosaique' is daardoor een plaat die blijft boeien en waar - door de mengeling van muziekstijlen - steeds iets nieuws valt te ontdekken. De groep maakt dit jaar een toemee door on der meer Europa. Hopelijk krijgt ook het Nederlandse publiek de kans de Gypsy Kings aan het werk te zien. H. V. Gypsy Kings - 'Mosaique' (Dureco) Bernard Haitink gaat het Ko ninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam weer dirigeren. Op korte termijn spreekt de di rectie van het orkest met Hai tink over een aantal gastdirec- ties. Het contact met de dirigent die in april 1988 het Concertge bouworkest voor de laatste maal leidde, is gelegd tijdens de plech tigheid rond zijn benoeming tot eredoctor van de Amsterdamse universiteit. Sjoerd van den Berg, perschef van het Concertgebouworkest, zei woensdag dat er nader over legd zal worden over data en het aantal concerten dat Haitink voor zijn rekening zal nemen. Van den Berg ontkent dat Hai tink sinds zijn vertrek nooit eer der is gevraagd als gastdirigent bij zijn voormalige orkest op te treden. 'Voordat hij ons verliet hebben wij al met hem gepraat over de mogelijkheid van gastdirecties. Maar daarop is hij toen niet inge gaan'. 'Ook daarna is er nog met hem overlegd, zonder concrete resul taten'. In het blad Folia van de univer siteit van Amsterdam verklaart Haitink 'nogal bitter' gestemd te zijn dat de directie van het or kest destijds zonder overleg met hem besloot dat gastdirecties in Amsterdam niet mogelijk waren in combinatie met zijn werk zaamheden voor onder meer het Glyndebourne Operafestival in Engeland. Het Nederlands Studenten Orkest (NSO) maakt van 14 tot en met 23 januari zijn 38ste tournee door ons land. Vrijdag 19 januari is de beurt aan Middelburgzvaar 's avonds in de Concert- en Gehoorzaal gespeeld wordt. Het orkest concerteert deze keer onder super visie van Roelof van Driesten, chef-dirigent van het Nationaal Ballet Orkest en nog on langs gastdirigent bij het Zeeuws Orkest. Ook nu brengt het NSO een aantrekkelijk en afwisselend programma. Na Canzone van de uit Australië afkomstige en thans in Nederland woonachtige componiste Barbara Woof (1958- begeleidt het NSO de pianist Frank van de Laar in het Pianoconcert van Schumann. Van de Laar behoort tot de meestbelovende jonge musici van dit moment. Hij won in 1988 op over tuigende wijze het Postbank-concours. Na de pauze treedt het NSO in volle bezetting aan om de Vijfde Symfonie van de Russische componist Dmitri Sjostakovitsj ten gehore te brengen. De opbrengst van de tournee komt ten goede aan gehandicapte studenten, die op deze manier in staat worden gesteld hun studie te voltooien. Tot de vaste punten van elk NSO-programma behoort iet nieuwe stuk, dat in de regel ;eschreven wordt door een in >ns land wonende componist. Jitmaal is de keus gevallen op larbara Woof, die in 1981 naar Nederland is gekomen. Momen- eel doceert zij geschiedenis en inalyse van de hedendaagse muziek op de afdeling muziek technologie van de Hogeschool van de Kunsten in Utrecht. Hoe wel Barbara Woof in Australië haar basisopleiding heeft geno ten, maakt zij er geen geheim van, dat haar contacten met de componisten Jan van Vlijmen en Jan Boerman van doorslag gevend belang zijn geweest. (Advertentie) Barbara Woof thuis. In haar klei ne kamer liggen de partituren, cassettebandjes en grammo foonplaten hoog opgestapeld. De grote werken van Messiaen, de opera Die Soldaten van Zim- mermann, de symfonieën van Hartmann en ook tal van stuk ken van Nederlanders staan naast elkaar. „Je muzikale smaak verandert natuurlijk constant", begint Woof, „maar er zijn toch wel een paar componisten, die mij op de één of andere manier blijven boeien. Zo is Berio in mijn ogen een genie. Met name stukken als Epifanie, Points on the curve to find en niet te vergeten de Sinfo- nia zijn fenomenaal. In Coro her haalt hij zichzelf teveel, ook al blijf je toch gefascineerd luiste ren, gewoon omdat hij hoe dan ook een enorme vakman is en blijft". „Toch vind ik het moeilijk om mijn favoriete componisten te noemen. Is het niet veel beter om het over bepaalde stukken te hebben? Ik vind lang niet alles van Stockhausen overtuigend. Die libretti van zijn opera's met al die hocus pocus, daar kan ik niet mee uit de voeten. Maar de muziek is geniaal. Die twee za ken moetje dus zien te scheiden. Zoiets als Kathinka's Gesang is bij voorbeeld schitterend". „Er wordt in Nederland veel en goed gecomponeerd. Stukken Barbara Woof (foto GPD) als De Staat en De Tijd van Louis Andriessen intrigeren me. En de Quaterni van Jan van Vlijmen, die helaas nooit meer gespeeld worden en dat is heel onterecht. Waar ik echter minder affiniteit mee heb is de muziek van com ponisten, die nogal reeht-toe- recht-aan in vierkwarts-maat componeren. Dat hoekige ligt mij van huis niet zo, hetgeen overigens allerminst betekent, dat ik de vierkwartsmaat zou schuwen, integendeel. Alleen ik gebruik die maatsoort niet op een symmetrische manier. Ik vind afwisseling juist ook in rit misch opzicht heel belangrijk". De titel van je nieuwe stuk Canzone roept associaties op met het verleden, in het bijzon der de late renaissance-muziek. „Dat klopt. Canzone betekent behalve lied ook vers. Wanneer je dat ent op de canzones uit de 16de en de 17de eeuw, dan krijg je het beeld van een stuk, dat uit korte melodische zinnen is opge bouwd. Het is dan ook precies dit element, dat in mijn Canzone een belangrijke rol speelt". - Bovendien citeer je, stilistische gesproken, ook een letterlijke canzone. „Inderdaad, met dien verstande, dat ik dat met mijn eigen noten materiaal doe. Maar je hebt ge lijk, want dit is een heel duidelijk punt in dit stuk, dat overigens voor de luisteraar zeker goed hoorbaar zal zijn. Het is te her kennen aan een dubbelkoor be staande uit aan de ene kant ta melijk ingewikkelde accoorden voor de strijkers en aan de ande re de glansrijke klanken van de koperblazers. Dat is het keer punt van Canzone. Was er tij dens de eerste helft sprake van bovenal solistische melodische lijnen; hierna ligt het accent spe ciaal op de dichte harmonieën voor het strijkorkest, waarin de melodie als het ware steeds meer wordt ondergedompeld." „De opengewerkte structuur is heel belangrijk. Bovendien: ik houd van lichte kleuren en daar heb ik bij de orkestbezetting na tuurlijk ook rekening mee ge houden. Voorts verspringen de melodische frasen regelmatig van instrument naar instru ment. Wat je dus krijgt zijn flit sende geluiden. De muziek is ge spannen, heel vluchtig, maar zonder climax." - Desondanks geeft het parti tuurbeeld naarmate het stuk vordert een toenemende com plexiteit te zien. „Dat wel, maar de toename van die complexiteit gaat gepaard met steeds subtieler worden dy namische schakeringen en bij een climax denk je toch aan een expansie van geluid. Wat ik nu een leuke speling van het lot vind, is dat mijn verhouding tot de Vijfde Symfonie van Sjosta kovitsj - let wel: ik bedoel dit geenszins als een waarde-oor- deel hoor! - voor wat dat laatste betreft precies omgekeerd even redig is". Maarten Brandt Advertentie Zangeres Frédérique van I've got the Bullets. Eén van Nederlands bekend ste popgroepen treedt morgen, vrijdag, op in uitgaanscentrum De Piek in Vlissingen. I've Got the Bullets brengt, onder aan voering van zangeres Frédéri que Spigt, een paar uur stevige rhythm blues. De groep bestaat tegenwoordig uit behalve de opvallende zange res Tijn Smit (keyboards), Jan de Ligt (sax/keyboards), Ocki Klootwijk (bas/achtergrond zang), Paul Kraemer (gitaar) en Ronald Oor (drums). The Bullets maakte in 1986 het platendebuut met een album, dat de groepsnaam kreeg, in 1988 gevolgd door 'Wounded'. Het optreden in De Piek begint om 22.00 uur. In de concertzaal aan de Sin gelstraat in Middelburg vindt zaterdag een pop- en dansfesti- val plaats waarvan de opbrengst ten goede komt aan de hulpactie voor Roemenië. Het publiek lkan vanaf 19.30 uur terecht in de zaal, waar om 20.00 uur de opening van het festival plaats vindt. Vijf minuten daarna be gint het eerste optreden in de tussenzaal. Dat wordt verzorgd door Sandy Road, een Zeeuwse band die borg staat voor wat men noemt gezelligheidsmu- ziek. In de grote zaal begint om 20.45 uur het optreden van B- Sharp en om 22.00 uur is in de tussenzaal de dansgroep Vranje te zien. Rock Balloon treedt vanaf 22.30 uur op in de grote zaal en Sandy Road is vanaf 23.45 uur andermaal te zien in de kleine zaal. Earthquake Roody and the Trembling Walls zorgen vanaf 24.45 uur voor de muzika le uitsmijter van het festival. De idealen van Johnny Clegg (Door Louis Du Moulin) De twee hoofdstromen in zijn reusachtige spraakwa terval zijn vooral van kunstma tige aard. Muziek is voor de Zuidafrikaanse zanger Johnny Clegg immers nauwelijks te scheiden van politiek. Hoe kan het ook anders als je getooid bent met de eervolle bijnaam 'Blanke Koning van de Zulu- rock'? Met Johnny Clegg - 36 jaar gele den geboren in Engeland, maar vanaf zijn zevende opgegroeid in Johannesburg - loopt Neder land in feite een beetje achter. Elders in Europa en ook in de Verenigde Staten heeft de voor malige antropoloog de afgelo pen jaren al een redelijke be kendheid opgebouwd, maar in ons land zijn z'n eigenzinnige op vattingen over het vermengen van de traditionele Afrikaanse cultuur met moderne Westerse pop nog geen gemeengoed. Vreemd eigenlijk, tegen de ach tergrond van de grote populari teit van verwante, maar veel la ter begonnen 'onderzoekers' als Peter Gabriel, David Byrne en Paul Simon. Johnny Clegg zelf wijt die regio nale achterstand voor een be langrijk deel aan de nonchalan ce van zijn platenmaatschappij EMI, die tot dusver twee albums van hem en zijn begeleidings groep Savuka (ofwel We zijn ont waakt) heeft uitgebracht: 'Third World Child' (1987) en 'Shadow Man' (1988). Met ingang van het op stapel staande 'Cruel Crazy Beautiful World' - welgeteld zijn dertiende langspeler - zal de noodzakelijke ruggesteun ech ter danig worden opgevoerd, weet de man die in zuidelijk Afri ka ook wel de 'nieuwe Dylan' wordt genoemd. ..Bij EMI is men er eindelijk van doordrongen dat er als er agres sievere promotie wordt bedre ven ook veel meer voor me inzit. Ik maak nu eenmaal geen main- stream-rock, die vanzelf ver koopt. Begrijp me goed, ik zal de laatste zijn om te beweren dat mega-stardom haalbaar is. We zijn geen hitsingle-groep en we willen ons ook niet werpen in een competitie met allerlei disco- en dansclub-bands, maar er is ze ker een grotere markt. Ik durf dat af te meten aan de enorme mogelijke invloeden van buiten af." Daarnaast was en is Paul Simon natuurlijk een opportunistische buitenstaander zonder de poli tieke idealen, die Johnny Clegg al zo'n kleine twintig jaar propa geert en die neerkomen op een vreedzame multiraciale en mul ticulturele samenleving in heel Afrika. Op 'Cruel Crazy Beauti ful World' hanteert hij daarbij weer de methode, die hem in het verleden (soms) aanvaringen met de autoriteiten heeft be spaard: het protest via een om weg. Zoals in de bloedstollende epiloog 'Warsaw 1941', waarin het verraad de vriendschap tus sen twee jonge joodse verzets strijders op de proef stelt. „In Zuid-Afrika bestaat de neiging om de politieke situatie daar als iets heel exclusiefs te beschouwen, Johnny Clegg (tweede van rechts): maar dat slaat nergens op." hoeveelheid shit, die met zorg wordt rondgestrooid en blijft plakken." Johnny Clegg zal zich dit jaar optimaal inzetten om zijn faam te doen groeien. Als bewijs daar voor mag de acceptatie gelden van de 'in de maag gesplitste' promotietrip van vijf weken als aanloop tot een acht maanden durende wereldtoernee, die hem op 13 februari in het Utrechtse Vredenburg moet brengen. Niet temin is hij nog steeds selectief in het aanvaarden van succes. „We blijven van ons publiek de nodige inspanningen vragen. Lui die zich als baby's passief op stellen onder het motto 'Ok, voed me maar, want ik heb hon- ger', daar hebben we weinig aan. We moeten mensen hebben die hun betrokkenheid tot uitdruk king brengen, zodat we echt tot een gezamenlijke belevenis kun nen komen. En dat kan echt al leen als men zich wil verdiepen in meer dan slechts drie akkoor den plus een rockgitaar. Wie dat doet is ook voorlopig niet klaar. Door de inbreng van de verschil lende talen en culturen zitten er zoveel aparte ervaringslagen in. In dat opzicht zijn we beslist uniek." Vandaar dat de voor het gemak vaak gemaakte vergelijking met 'nakomer' Paul Simon (lees: diens album 'Graceland') naar zijn mening volkomen mis plaatst is. „Paul heeft zijn inspi ratie geput uit de muziek van de townships in de jaren vijftig en zestig. Die sound was op dat mo ment in Zuid-Afrika helemaal uit de mode, maar is vervolgens via zijn verkenningen weer flink opgeleefd. Wat hij deed leek meer op wat ik met mijn vorige groep Juluka deed, dan wat ik nu doe. Ik sta met Savuka volle dig in het heden. Anders dan hij ga ik ook veel vrijer te werk: ik heb nooit een echt concept, een strategie. Ik sta altijd tot het eind van de rit open voor alle „Wat ik met dat nummer wil zeg gen is dat het gevecht op leven en dood er altijd is geweest. In Zuid-Afrika bestaat namelijk de neiging om de politieke situatie daar als iets heel exclusiefs te beschouwen, maar dat slaat na tuurlijk nergens op. De keuzes waarvoor iedereen wordt ge steld zijn zo oud als de mensheid zelf," aldus Johnny Clegg, door voornoemd prachtnummer aan gezet door zijn favoriete schrij ver Cseslaw Milosz, de Poolse Nobelprijswinnaar van 1980. Ooit toonde hij zich een ras-opti mist door te verklaren dat hij heilig geloofde in een oplossing van het apartheidsprobleem. Door de recente ontwikkelingen is voor diezelfde stelling inmid dels veel minder moed vereist, erkent Johnny Clegg. „Ik ben voorzichtig positief over De Klerk. Zijn eerste stappen, het toestaan van vergaderingen en protestmarsen en het vrijlaten van die acht gevangenen, getui gen van de wens om serieus ge nomen te worden in zijn ombuig- beleid. Ik vind het daarom niet gepast om hem nu al te kritise ren. Laten we hem eerst nog zes maanden de kans geven." „Rond die tijd zal ook veel meer duidelijk zijn over zijn machts positie. Op dit moment is het voor veel mensen nog onvoor stelbaar dat deze man zoveel speelruimte krijgt. Hij was altijd niet veel meer dan een meeloper, heeft nooit aan de basis gestaan van enige belangrijke verande ringen. Het is nog maar de vraag of hij zijn hervormingsplannen bekwaam zal blijven verdedigen als het rechtse front hem in het nauw drijft." DISCOTHEEK .VLISSINGEN presenteert morgen, 12 januari, 23.00 uur Entree: 10,-, inclusief consumptie Volgende week vrijdag: Aanvang: 20.00 uur. Entree: 7,50 incl. consumptie Let op: de discobus maar de Hooizolder en Cosmo heeft een nieuwe dienstregeling (meer opstapplaatsen en sneller). Info: Pup/Cosmo: 01184-64300 Carlier: 01180-15015

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 9