PZC
Vlaketunnel open voor
brandgevaarlijke stoffen
De flitsende handen van een vechtmachine
bevindingen
Scholenfusie in
landbouwsector
Goese Lyceum
werkt samen met
bedrijfsleven
provincie donderdag 11 januari 1990 15
Medezeggenschapsraad wil andere partners
De straatvechter
Bijsturen
Goeie plekken
Scalp
Tot bloedens toe
I I I I I I I I I I I I I I I I I I I II I ITTTT
Zwaard
Nieuwbouw in Goes-Zuid
Nijverheid en
Handel bijeen
Initiatief levert geld op
Meer passagiers
en auto's via
PSD overgevaren
Onderzoek naar
high-techpark
in Middelburg
MTS Vlissingen dwars bij fusie
VLISSINGEN - De medezeggen-
chapsraad (MR) van de MTS in
Vlissingen wil niet dat de
ichool fuseert met vier andere
nstellingen voor middelbaar
jeroepsonderwijs op Walche-
en. Secretaris M. C. de Jonge
'an de MR wil dat wordt geke-
ten naar andere fusiepartners.
Jet personeel van de MTS
prak zich vorige maand bijna
inaniem uit tegen de benoe-
ing van A. Buijs tot voorzitter
an de centrale directie van het
ieuw te vormen instituut.
lij de fusie zijn vijf scholen be
rokken: MTS, MDGO Vlissin-
;en, Streekschool, Waayen-
lurgh en het middelbaar nau-
lisch onderwijs. Met ingang van
iet nieuwe schooljaar moeten zij
ïun zelfstandige status verrui-
en voor een partnerschap. Het
ïieuwe bestuur is per 1 januari
«ingetreden. Voorzitter is de
/lissingse onderwijswethouder
1. de Keijzer. Hij is verrast door
le houding van de MTS. „Van of-
iciële kritiek of schriftelijke be
waren is tijdens de hele proce-
lure geen sprake geweest. Dat
le ene school de fusie meer toe-
uichte dan de andere was be-
:end, maar deze reactie is te-
eurstellend en bovendien erg
aat."
3e Jonge laat weten dat de MR
liet tegen een fusie is, maar wel
,egen deze. „De benoeming van
riuijs tot directievoorzitter was
le druppel die de emmer deed
iverlopen." Buijs, nu nog direc-
;eur van de Streekschool in Mid-
ielburg: „Het is natuurlijk niet
euk om zoiets te vernemen,
naar bij elke fusie moeten hob-
iels worden genomen. Het is mij
ïog niet duidelijk waarom een
onaanvaardbaar' is uitgespro
ken. De procedure is namelijk
lorrect toegepast."
Jet personeel heeft in december
(ritgesproken de benoeming van
Buijs onaanvaardbaar te vin-
tien. De medezeggenschapsraad
beeft deze week het nieuwe be
stuur laten weten grote bezwa
ren te hebben tegen de hele fu
sie. Secretaris De Jonge: „In eer
ste instantie was sprake van het
samengaan van de MTS met het
VIDGO. Een fusie van deze twee
gemeentelijke scholen was aan
vaardbaar. Later zijn daar
iteeds meer scholen bijgeko-
nen. We hebben continu gepro
beerd het fusieproces bij te stu
ren, maar er is te weinig met on
ze reacties gedaan".
Hij denkt dat er nog mogelijkhe
den zijn om deze fusie te stop
pen. Daarover wil hij echter nog
geen uitspraken doen. De MR
wacht eerst de reactie van het
bestuur af, dat hierover eind ja
nuari vergadert.Bestuursvoor-
zitter De Keijzer gelooft niet dat
de fusietrein nog een halt kan
worden toegeroepen. „De ande
re vier partners hebben namelijk
niets laten horen. Ook het ge
meentebestuur van Vlissingen
wil niet dat de MTS eruit stapt.
Het heeft duidelijk gekozen voor
één openbaar instituut voor
middelbaar beroepsonderwijs."
Volgens hem zijn bij het ontwer
pen van de gemeenschappelijke
regeling voor de vijf scholen zwa
re discussies gevoerd met de MR
van de MTS. „Maar uiteindelijk
is iedereen akkoord gegaan."
Ook bij de benoeming van de
centrale directie - mevrouw M.
A. Verhage (MDGO), C. A. van
Nispen (MTS) en Buijs (Streek
school) - was nog geen kritiek te
horen. De Keijzer: „In de wan
delgangen hoor je natuurlijk
weieens gemurmel, maar we
werden pas voor het eerst met
bezwaren geconfronteerd nadat
het bestuur Buijs tot directie
voorzitter had gekozen". De uit
bestuursleden samengestelde
selectiecommissie had hem
voorgedragen. Een commissie
vanuit het personeel en de MR's
had in meerderheid Van Nispen
aanbevolen.
De MTS heeft 1100 leerlingen en
zou daardoor als zelfstandige
schook kunnen blijven bestaan.
Een minimum van 600 leerlin
gen is wettelijk vereist. „De MTS
staat sterk en kan dit daarom
zeggen. De school heeft echter
geen eigen bestuur meer en het
nieuwe gezamenlijke bestifur zal
weinig voelen voor het uittreden
van de MTS", aldus De Keijzer.
H. C. J. M. Simons, directielid
van de MTS, zegt evenwel posi
tief te staan tegenover een fusie.
Hij wil echter dat eerst een aan
tal drempels wordt weggeno
men.
Buijs is niet van plan zijn acti
viteiten op een zachter pitje te
draaien. „De samenwerking
met de twee andere leden van
de centrale directie is plezie
rig." Hij treedt overigens pas
per 1 augustus aan als voorzit
ter van de centrale directie.
De Vlaketunnel, vanaf volgend jaar ook door brandgevaarlijk vervoer te gebruiken {foto Willem Mieras
VLAKE - Brandgevaarlijke
stoffen mogen in de toekomst
door de Vlaketunnel worden
vervoerd. Vrachtwagens met
benzine en andere brandbare
stoffen hoeven dan geen ge
bruik meer te maken van de
omleidingsroutes over de Ou
de Rijkweg.
Rijkswaterstaat directie Zee
land wil volgend jaar de tunnel
gaan aanpassen door onder
meer een extra brandwerende
coating aan te brengen. Op dit
moment is er nog geen uit
spraak gedaan over het ver
voer van explosiegevaarlijke
stoffen voor de tunnel, zoals
LPG. „De tunnel is niet te be
schermen voor de gevolgen
van ongelukken met LPG",
stelt ing. A. van der Zeijst,
hoofd dienstkring Noord- en
Midden-Zeeland van rijkswa
terstaat. „Als er iets gebeurt,
is de tunnel in één klap weg.
Het is nu de vraag of we die
kleine kans willen lopen. Dat
wordt een beslissing op rijks
niveau". De gemeenten Ka-
pelle en Reimerswaal en de re
gionale brandweer pleiten al
geruime tijd voor het openstel
len van de Vlaketunnel voor
alle transporten met gevaarlij
ke stoffen. Sinds de opening
van de centrale veiling in Bie-
zelinge is de situatie op de Ou
de Rijkweg gevaarlijker ge
worden; zo moeten tractoren
en tankwagens elkaar passe
ren op deze weg. Wekelijks rij
den tussen de 400 en 500
vrachtwagens met gevaarlijke
stoffen over de omleidingsrou
tes. De directie Zeeland van
rijkswaterstaat onderkent de
situatie. „De omleidingsroute
kent enkele knelpunten. We
hebben kansberekeningen ge
maakt en daaruit komt naar
voren dat gebruikmaking van
de omleidingsroute voor
brandgevaarlijke stoffen meer
risico meebrengt op een onge
val dan het gebruik van de
Vlaketunnel", betoogt .Van
der Zeijst. Rijkswaterstaat
heeft drie jaar nodig voor
groot onderhoud aan de tun
nel en het aanbrengen van een
extra brandwerende laag op
de wanden. Op dit moment
zijn de muren wel van een coa
ting voorzien, maar als er een
vrachtwagen met benzine in
brand zou raken, ontstaat een
zodanig hitte dat ook het be
ton aangetast kan worden.
Volgens een grove schatting
van rijkswaterstaat is daar
een bedrag van pakweg 5 mil
joen gulden mee gemoeid. De
Vlaketunnel is voor het ver
keer op de A 58 altijd een wat
onverwacht 'gat' geweest.
„Automobilisten gaan op hun
rem staan als de weg ineens de
diepte induikt", aldus Van der
Zeijst.
Het is daarom de bedoeling
om aan de ingang van een lich
te verf te voorzien. Op grotere
afstand van de tunnel komt
een signalering op de weg,
waarmee langer van te voren
een strook kan worden afge
sloten. Dat is vooral van be
lang bij onderhoudswerk. Ook
komt er een filedetectiesys
teem, waarmee zonodig auto
matisch een omleidingsroute
kan worden aangegeven. Van
der Zeijst verwacht dat rijks
waterstaat komend najaar be
gint met de werkzaamheden.
Daarna is het onderhouds
werk aan de tunnel zelf aan de
beurt. Verlichting, blusinstal
latie, leidingen en dergelijke
worden aangepast. De wan
den worden vernieuwd en
daarna van een dikke brand
werende coating voorzien. Het
verkeer zal zo min mogelijk
hinder ondervinden van het
werk.
In het toeristenseizoen werkt
rijkswaterstaat niet aan de
tunnel, om opstoppingen te
voorkomen.
Samen met de verbetering
van de signalering kost de re
novatie ongeveer 15 miljoen
gulden.
De sticker op z'n voordeur zegt
eigenlijk al genoeg. Een pi
stool staat er op. En een waar
schuwend tekstje: 'Vergeet de
hond, de baas waakt hier'.
„Stel: vannacht komt er een
inbreker die m'n video wil jat
ten. De meeste mensen zullen
boven blijven. Maar ik ga naar
beneden. En dat wordt écht la
chen, gieren, brullen. Ik maak
'm gewoon af; de politie zal 'm
niet meer kunnen identifice
ren. Ik ben een vechtmachine.
Ik train om aan te vallen èn te
doden."
Naam: Ed Maessen.
Leeftijd: vijfentwintig jaar.
Woonplaats: Vlissingen
Beroep: plaatwerker.
Hobby: straatvechten.
Een bizar verhaal;
„Ik deel graag kopstoten uit.
En knieën, daar ben ik ook gek
op, die zijn lekker bros."
Een tikje hinkend gaat De
Straatvechter op z'n pantoffels
voor naar de woonkamer. Niks
om je druk over te maken, ge-
baart-ie geruststellend naar z'n
geblesseerde been. Gewoon
van de trap gevallen, meer niet.
Hij zou zo uit de West Side Sto
ry weggelopen kunnen zijn:
kuif, aarzelend snorretje, spij-
kerbroek, een strak T-shirt
over het pezige bovenlijf.
In juni hoopt Ed Maessen af te
reizen naar een plek ergens in
het Verre Oosten om in achter-
afstegen mee te doen aan het
wereldkampioenschap straat-
vechten. Wie, wat, waar en
hoeveel, dat wil-ie zorgvuldig
geheim houden. Straatvech
ten is verboden; vielen er bij
een vorige titelstrijd geen drie
doden? Als-ie te veel uit de
school klapt, zou het wel eens
kunnen gebeuren dat het hele
feest niet doorgaat. En dat zou
jammer zijn.
Wat 'm daar allemaal te wach
ten staat, eerlijk gezegd, hij
heeft geen flauw idee. Mis
schien staan ze wel klaar met
fietskettingen, honkbalknup
pels, enge messen. Alles mag.
Zolang het maar geen vuurwa
pens zijn.
Maessen vreest niet. Hij neemt
slechts zijn blote handen mee.
Dat zijn zijn dodelijke wapens.
„Ik sla altijd met de vlakke on
derhand, m'n vingers naar ach
teren om m'n knokkels niet te
breken. En dan snel uitstoten
naar het voorhoofd. Of naar de
oren, de neus, de oogkassen, de
hartstreek; dat zijn allemaal
goeie plekken om iemand te ra
ken."
Veiligheid voor alles. Ed Maes
sen wil - voor hij naar het Verre
Oosten vertrekt - proberen een
extra verzekeringetje af te slui
ten voor z'n handen, z'n voeten
èn z'n ogen. „Ze zijn helemaal
niet te beroerd hun duimen in
je oogkassen te zetten. Het
gaat daar hard tegen hard. Het
is afmaken in een zo kort moge
lijke tijd; je moet je tegenstan
der in elk geval zo'n zwaar let
sel toebrengen dat-ie voorlopig
niet meer opstaat."
Maessen moet voorzichtig zijn.
Straatvechten is illegaal. Hij
leeft zich uit in een wereldje
waarin veel louche lieden rond
wandelen, is voor z'n training
aangewezen op - vooral Belgi
sche - obscure sportschoolties.
flink zal dalen. Ik leer ze zóveel
valse trucjes, dat elke ver
krachter z'n handen wel thuis
zal houden'.
Het trainingsprogramma. Veel
oefenen met zware gewichten.
Veel lopen en zwemmen. Een
douche van een graadje of zes
tig, zeventig, dat vindt-ie lek
ker. Z'n knokkels tot bloedens
toe kapot slaan op een paal
hoofd, daar wordt-ie hard van.
En af en toe een oefenwed
strijdje natuurlijk. Alleen het
vinden van geschikte tegen
standers, dat wil wel eens pro
blemen geven. „Dus je moet
Willem van Dam
Dus de verslaggever begrijpt,
hij kan z'n mond niet tè ver
open trekken.
Duizenden toeschouwers ko
men er op de wereldkampioen
schappen af, dat kan-ie wel ver
tellen. En er wordt ontzettend
gegokt. Valt er voor hem ook
nog wat te verdienen? De
Straatvechter haalt slechts z'n
schouders op. Wie weet keert-ie
straks wel met een scalp naar
huis.
Een scalp???????
Zeker, zegt-ie eenvoudig, dat
gebeurde vier jaar geleden ook.
„Toen kreeg de winnaar een
stuk hoofdhuid mee. Hadden
ze van een jongen afgeslagen;
een achtentwintig-jarige
knaap, dood".
Jakkes
„Ach", zegt Maessen op een
toontje van zo-erg-was-het nu-
ook-weer-niet, „ze hebben die
jongen niet doodgeslagen. Hij
was al dood: een hartaanval."
Maar is een potje dammen toch
niet veel leuker?
„Ja hoor, dat kan ook heel leuk
zijn. Ik kan daar üüüren naar
kijken. Maar ik wil dit gewoon
eens aandurven. Ik beschouw
het als een goeie training. Het
is een mooie gelegenheid nog
wat ervaring op te doen. Die
kan ik wel gebruiken. Want als
terugkom, wil ik een cursus
zelfverdediging voor meisjes
gaan geven."
Hij wil niet opscheppen, 'maar
als ze straks bij mij zo'n cursus
gevolgd hebben, nou, ik kan je
verzekeren dat het percentage
aanrandingen en overvallen
hier en daar 's laten vallen dat
je een tegenstander zoekt, je
belt 's watje vraagt 's bij sport
scholen of iemand zin heeft in
een wedstrijdje."
En zo treffen ze elkaar op een
afgelegen stukje strand. Of in
een stille steeg in Antwerpen,
Rotterdam of Amsterdam. Met
slechts één doel: elkaar zo snel
mogelijk uitschakelen. „Snel
heid, daar komt het op aan.
Straatvechten is sneller zijn
dan je tegenstander. Je kunt ie
mand tegenkomen met een Bo-
wie-knife, een stiletto, een val
ines. Maar ik loop nooit met
wapens, daar is de boete me te
hoog voor. Mijn wapens zijn
m'n handen, m'n voeten, m'n
hoofd. En mijn snelheid. M'n
snelheid train ik voor de spie
gel; sneller zijn dan je eigen
spiegelbeeld, dat lukt je nooit."
Maessen voelt zich sterk ge
noeg om de hele wereld aan te
kunnen. Alleen z'n borstkas,
die zou nog een beetje vergroot
moeten worden met wat fitt-
ness of krachttraing. Regelma
tig laat-ie zich 'helemaal in
mekaar rammen om m'n pijn
grens te verleggen'. Dan laat
hij zich met een honkbalknup
pel bewerken, of - zoals die ene
keer - met een zwaard.
De Straatvechter is er trots op,
op die kleine littekentjes op z'n
gespierde armen. „De allereer
ste les hebben ze me met een
Samurai-zwaard behandeld.
Dat waren mannen, die kun
nen écht met zo'n zwaard over
weg. Die zijn zó snel, die geven,
tsjak, net een striempje zoals je
ook wel 's bij het scheren ge
beurt."
Hoe haalt een mens het in z'n
hoofd? Dat is, vindt De Straat
vechter, nog 's een goeie vraag.
Karate, judo of jiu-jitsu, dat is
allemaal maar niks. Te tam.
„Als je op straat wordt overval
len, loop je ook niet in een kara
te- of judopakje, dan loop je
ook niet met allerlei bescher
ming aan. Op judo en karate
leer je afweren en verder niks.
Maar ik val aan, net zo lang tot
m'n tegenstander niks meer te
rug kan doen."
De buren groeten je zeker wel
ontzèttend beleefd?
De Straatvechter kijkt ver
wonderd. „Ik ben helemaal
geen agressief type. Ik ben
juist heel gevoelig. Ik vind het
óók rot als ik een vogeltje dood
rijd. En als iemand verdriet
heeft, leef ik altijd erg mee. D'r
zijn maar weinig mensen die
weten dat ik aan deze sport
doe; een paar vrienden en ken
nissen. M'n moeder weet er
ook van. Maar m'n pa, die ver
klaart me voor gek. En zo zul
len er nog wel meer zijn. Maar
ik durf zaterdagsavonds wél
in Amsterdam en Antwerpen
rond te lopen. „Het is nog nooit
zover gekomen, maar als ie
mand mij om m'n portemon
nee vraagt, zal ik 'm die rustig
geven. Alleen, voordat-ie uit-
gevloerd op de grond ligt, heb
ik m'n portemonnee al weer te
rug. Ze slaan je tegenwoordig
voor een knaak de hersens in.
Nou, die knaak hou ik liever in
m'n zak."
De Straatvechter schudt be
kommerd het hoofd. „De we
reld is zo onveilig geworden."
GOES - De Rijks Agrarische
Middelbare School (RMAS) in
Goes en de Groene School in Ka-
pelle (lager agrarisch onder
wijs) gaan fuseren en krijgen
nieuwbouw in Goes-Zuid. Bei
de scholen gaan samenwerken
in het Agrarisch Opleidingscen
trum (AOC) Zeeland. Ook de La
gere Agrarische School in Som-
melsdijk (Goeree Overflakkee)
gaat deel uitmaken van het
AOC, maar blijft gevestigd op
het Zuidhollandse eiland.
Het minsiterie van Landbouw,
Natuurbeheer en Visserij heeft
toestemming gegeven voor de
nieuwbouw in Goes. Aan het ein
de van dit jaar of begin volgend
jaar gaat de eerste paal de grond
in. Het opleidingscentrum heeft
een terrein van bijna twee hecta
re tot zijn beschikking op de
hoek van de Van Hertumweg en
De Fruitlaan in Goes Zuid. Dat
oppervlak is groot genoeg om
behalve aan het schoolgebouw,
plaats te bieden aan proefvel
den, kassen, een dierenverblijf
en een eigen sportzaal.
Directeur ir H. Laros van de
RMAS is bijzonder te spreken
over de fusie en de nieuwbouw in
Goes. „Wij zitten in een gebouw
van bijna honderd jaar oud en
geven daarnaast les op verschil
lende andere plaatsen. Dat laat
ste geldt ook voor de Groene
School in Kapelle. Met de nieuw
bouw hebben we straks alles bij
elkaar."
Met betrekking tot de fusie zegt
hij: „Een belangrijk voordeel
van het AOC is, dat de agrari
sche kennis op één plaats in Zee
land zit. We kunnen zo beter sa
menwerken met verschillende
organisaties op landbouwge
bied en ons beter presenteren als
onderwijsinstelling. Ik verwacht
dat door de samenwerking het
aantal cursisten, met name in
het volwassenenonderwijs, ze
ker zal toenemen.
Laros hoopt dat in het school
jaar 1992/1993 de leerlingen voor
het eerst les zullen krijgen in het
nieuwe gebouw.
Ook directeur L. Burger van de
Groene School in Kapelle is blij
met de nieuwbouw. Hij denkt
niet dat de verhuizing proble
men zal geven voor het perso
neel of de leerlingen. "We heb
ben weinig personeel dat uit Ka
pelle komt. En ook van de kant
van de leerlingen verwacht ik
weinig bezwaren. Voor degenen
die met de trein komen wordt
het alleen maar makkelijker.
Leerlingen die met de fiets uit
Reimerswaal komen, moeten
enkele kilometers verder trap
pen. Maar de leerlingen uit Bor-
sele zijn er weer bij gebaat."
GOES - De Nederlandse Maat
schappij voor Nijverheid en
Handel, Department Zeeland,
houdt vandaag, donderdag, een
bijeenkomst in Hotel Goes. Ge
deputeerde J. B. Ventevogel
spreekt over het onderwerp: 'De
toekomst van Zeeland, aanpak
ken of afwachten?' De aanvang
is 18.00 uur.
Dinsdag 23 januari houdt de af
deling een vergadering in Hotel
Britannia-Watertoren in Vlissin
gen. Schelde-directeur drs A. B.
A. Smit behandelt het onder
werp: 'De Schelde in eb en
vloed'. Aanvang 17.00 uur.
GOES - Het Goese Lyceum be
gint 15 februari officieel met
een bedrijvenkring. Doel is
voor een betere wisselwerking
tussen school en bedrijfsleven
te zorgen. Daarnaast brengen de
ondernemingen geld in het
laatje. Tegen een vergoeding
kunnen ze gebruik maken van
de faciliteiten van het schoolge
bouw voor bijvoorbeeld perso
neelsfeesten of bedrijfscursus-
sen. Ook de lichtbakken met re
clame die tegen betaling in de
gang naar de aula opgehangen
mogen worden, spekken de
schoolkas.
„In 1984 gaven we eigenlijk al de
aanzet tot dit project", zegt
plaatsvervangend rector J.A.
Leenhouts. „Vanwege de slechte
economische situatie waren de
arbeidsmogelijkheden slecht.
Daarom werden diverse projec
ten op poten gezet om leerlingen
voor te lichten over arbeid en be
roep. Uit deze activiteiten vloei
de op den duur de bedrijven
kring voort".
Leenhouts vertelt dat bijvoor
beeld werknemers van een in
stallatiebedrijf in Goes mede
werking verleenden aan een
schoolproject. Leerlingen keken
hoe het lyceum op energiekos
ten kan bezuinigen. Het installa
tiebedrijf dat hen daarbij hielp
heeft zich nu ook bij de bedrij
venkring aangesloten.
„Om het onderwijs goed aan te
VLISSINGEN - De veerdien
sten op de Westerschelde krij
gen het steeds drukker. In 198S
werd 4,2 procent meer voertui
gen overgezet dan in het jaar
daarvoor. Op de lijn Kruinin-
gen-Perkpolder nam vooral het
aantal personenauto's toe. In
Vlissingen en Breskens ver
toonde vooral het aantal bussen
en vrachtauto's een sterke
groei.
In totaal werden vorig jaar
3.127.655 voertuigen overgezet.
In 1988 waren dat er ruim 120.000
minder. Ook het aantal passa
giers steeg fors: 7.855.000 in 1989
tegen 7.668.000 het jaar daar
voor. De categorie personenau
to's steeg van 2.397.000 in 1988
naar 2.501.000, een toename van
4.3 procent. Het aantal vracht
auto's en bussen steeg van
604.000 naar 626.500.
Op de lijn Breskens-Vlissingen
werden vorig jaar 6200 bussen
overgezet; in 1988 waren dat er
5699. Het aantal vrachtwagens
steeg van 132.364 naar 139.813,
een toename van 5,6 procent. Op
de lijn Perkpolder-Kruiningen
zorgden de personenauto's voor
de belangrijkste stijging. Die ca
tegorie voertuigen groeide met
5.4 procent tot 1.269.000 voertui
gen.
Tweede paasdag (27 maart) was
voor Vlissingen-Breskens de tra
ditionele topdag; in 30 reizen
werden er 6.043 auto's naar een
overkant gebracht. Voor het
veer Kruiningen-Perkpolder
viel de topdag op 15 augustus
met 5.269 personenauto's op 33
reizen.
laten sluiten op de arbeidsmarkt
willen wij contacten onderhou
den met het bedrijfsleven", licht
Leenhouts toe. „Medewerkers
van bij de kring aangesloten on
dernemingen kunnen bijvoor
beeld gastcolleges geven en leer
lingen uitnodigen eens te komen
kijken in het bedrijf'.
De plaatsvervangend rector ver
telt dat de financiële steun die
de tien deelnemende bedrijven
geven, gebruikt kan worden om
bijvoorbeeld het computerbe
stand te vernieuwen. Het ly
ceum reserveert ook geld om de
viering van het het 125-jarig be
staan van de school dit jaar luis
ter bij te zetten.
Tot nu toe werd weinig rucht
baarheid gegeven aan de bedrij
venkring. Aan samenwerking
met andere scholen dacht het ly
ceum niet. „De kans van slagen
is groter als je als enige aanklopt
bij een bedrijf', meent Leen
houts. „Ondernemingen zullen
minder happig zijn mee te doen
als ze de ene na de andere aan
vraag krijgen".
Is Leenhouts niet bang voor een
vermenging van belangen nu de
school zich laat betalen voor
het maken van reclame? „Het is
niet de bedoeling dat de school
financieel afhankelijk wordt
van het bedrijfsleven. Met dit
project staat het onderwijs
voorop. De reclame-inkomsten
moeten bijzaak blijven".
In de school hangen al enige tijd
een aantal reclame-vitrines. In
februari zullen alle deelnemen
de bedrijven zich presenteren.
Ook vertegenwoordigers van de
Hogeschool Zeeland zijn bij
voorbeeld uitgenodigd om bij
deze gelegenheid aanwezig te
zijn.
MIDDELBURG - De gemeente
raad van Middelburg neemt
maandag 22 januari een besluit
over een onderzoek naar de in
richting van het hoogwaardig
bedrijventerrein aan de Schroe-
weg. Het onderzoek moet een
duidelijke visie geven op de in
passing van het terrein en de be
bouwing daarop in het silhouet
van de stad. Met het voorstel
van burgemeester en wethou
ders is een bedrag van bijna
24.000 gulden gemoeid.
B en w vinden het'wenselijk dat
bij het opstellen van het bestem
mingsplan, waarin het high
techpark wordt opgenomen, na
drukkelijk rekening wordt ge
houden met de overgang tussen
stad en landschap. Het onder
zoek kan de gemeente houvast
geven bij het maken van het be
stemmingsplan en bij de invul
ling van het terrein, vindt het
college.
De raad spreekt verder over de
aanpassing van de kop van de
Adelaarstraat. Gemeentewer
ken heeft een plan ontwikkeld
dat voorziet in de aanleg van een
voetpad naar de Kerksteeg en
een nieuw speelterreintje. Aan
de orde komt ook de aanleg van
een geluidsscherm langs de To-
renweg. De vergadering wordt
gehouden in het stadhuis en be
gint om 14 uur.
Ed Maessen:...straatvechten is afmaken,in een zo kort mogelijke tijd...foto Ruben Oreél)
I