PZC
Bulldozer velt ziekenhuis Sluiskil
Vrouwen bepleiten
rechten dienstbodes
in Zuidafrika
Geen overlast van
racecircuit Rilland
Schipper mag bagger niet
lossen van justitie in België
V olkshogeschool
huurt tijdelijk
pand Zuiddorpe
provincie
Voorzitter werkgeversvereniging doet suggestie
WOENSDAG 10 JANUARI 1990 1 4
Autoruit
gestolen
Smeerolietanker
even vast bij
Wolphaartsdijk
Milieuregels
Discriminatie
Afvalstoffenmaatschappij nam monsters
Tijdens verbouwing
Toogdag CBTB
Eerste keer
Walstraat week
op de schop
Vogels
Sloegebied aan Euro-pijpleiding
MIDDELBURG - Zeeland heeft
baat bij een verdere uitbreiding
van de petrochemische indus
trie in het Sloegebied. Wil de
provincie met het oog op het
verdwijnen van de Europese
grenzen in 1992 een graantje
THOLEN - Een eigenaar
van een in de Oester
straat in Tholen gepar
keerde personenauto
keek dinsdagochtend
vreemd op toen hij in zijn
voertuig wilde stappen:
de voorruit was in zijn
geheel verdwenen. Uit
het feit dat zich in en om
de auto geen scherfje be
vond. leidt de politie af
dat de dieven de ruit heb
ben gestolen omdat ze
hem nodig hadden.
Rondom de plaats waar
de ruit had gezeten wa
ren de rubber sponnin
gen doorgesneden. De
schade bedraagt naar
schatting zo'n 600 gul
den.
WOLPHAARTSDIJK - De
smeerolietanker 't Zwaantje 1
(160 ton) uit Dordrecht is dins
dagmorgen omstreeks elf uur
ter hoogte van Wolphaartsdijk
aan de grond gelopen. Het nage
noeg lege schip is na ongeveer
een half uur vlotgetrokken met
behulp van een vlet van een
Wolphaartsdijkse aannemer,
't Zwaantje kwam uit Vlissingen
waar het een zeeschip had voor
zien van smeerolie. Via het Ka
naal door Walcheren en het
Veerse Meer zette het vaartuig
dinsdagmorgen koers naar de
thuishaven Dordrecht. Ter
hoogte van Wolphaartsdijk
maakte de stuurman een stuur
fout. Hij kwam aan de verkeerde
kant van een boei uit en liep ver
volgens vast.
Bij het incident heeft zich geen
vervuiling van het water voorge
daan.
meepikken, dan moet het Sloe
gebied aangesloten worden op
de Europese pijpleiding voor
LPG en ethyleen. Een plan daar
toe is het overwegen en bestu
deren waard. Dat zei ir K. Hor
stra, voorzitter sectie Zeeland
van de Brabants-Zeeuwse
werkgeversvereniging, dins
dagmiddag in Middelburg in
zijn traditionele nieuwjaarsre
de.
Volgens Horstra stijgt de werk
gelegenheid met het aantrekken
van petrochemische industrie in
het Sloegebied en haalt Zeeland
meer hoogwaardige technologi
sche kennis in huis. „De ontwik
kelingen in Zeeuwsch-Vlaande
ren tonen dat aan. Zeeuwsch-
Vlaanderen, dat overigens al is
aangesloten op het Europese
pijpleidingennet, zal in dat op
zicht zeker de centrale functie
blijven innemen."
De werkgeversvoorzitter ziet
voor Zeeland grote perspectie
ven weggelegd, mits aan een
aantal voorwaarden wordt vol
daan. Een vaste oeververbin
ding over of onder de Wester-
schelde noemde hij van eminent
belang, evenals betere en veili
gere oost-west-verbindingen in
Zeeuwsch-Vlaanderen, een goe
de aansluiting op het Belgische
wegennet richting Gent, Brugge
en Antwerpen en een adequate
autoweg vanuit Midden-Zee
land naar het Europoortgebied
in Rotterdam. Voor de provincie
en de gemeenten ziet Horstra
een belangrijke taak weggelegd.
Die moeten ervoor zorgen dat de
provincie een aantrekkelijk
woongebied wordt voor hoogge
kwalificeerd personeel. „Als de
ze condities vervuld worden,
kan de uitstekende ligging van
Terneuzen en Vlissingen ten vol
le worden benut."
In zijn nieuwjaarstoespraak
ging Horstra ervan uit dat de
economische groei de komende
jaren doorzet. Voor Zeeland
voorzag hij in 25 jaar een verdub
beling van de economische acti
viteiten. „Dat stelt forse eisen
aan zowel overheid als bedrijfs
leven. Van de overheid mag wor
den verwacht dat er duidelijke
regelgeving en een stabiel beleid
is. Wil Zeeland mee in de vaart
der volkeren, dan zullen de vesti
gingsvoorwaarden, waaronder
de milieuregelgeving niet te veel
in negatieve zin van die van el
ders mogen afwijken."
Volgens Horstra wordt momen
teel een 'veelheid van milieure
gelgeving' over het bedrijfsleven
uitgestort. „We bereiken het mo
ment", voorspelde hij somber,
„dat bestaande industrieën zich
beraden over voortzetting van
hun activiteiten, laat staan dat
uitbreidingen worden overwo
gen." Erop vertrouwen dat de
huidige investeringen worden
voortgezet, noemde de werkge
versvoorzitter 'overoptimis
tisch'. „We zien dan ook dat het
aantrekken van betekenisvolle
nieuwe industrieën in Zeeland
moeizaam verloopt." Hij ont
kende niet dat veel bedrijven
nog maatregelen moeten nemen
om verdere milieuverontreini
ging te voorkomen. „Niet ver
heeld mag worden, dat veel ver
beteringen tot stand zijn ge
bracht. Die verbeteringen gaan
door en moeten naar onze stelli
ge overtuiging ook doorgaan."
Een Zeeuws high-techbedrij-
venpark, waar Middelburg en
Goes op azen, wordt pas reali
teit als er een vaste oeverver
binding ligt over of onder de
Westerschelde, aldus Horstra.
„Snelle contacten met Belgi
sche, universitaire centra en
met die in Rotterdam en Delft
zijn dan beter te realiseren dan
nu zonder vaste oeververbin
ding. Waar zo'n hoogwaardig
bedrijventerrein moet komen,
is van minder belang. Van gro
ter belang is dat Zeeland mee
kan blijven komen in de ont
wikkelingen, die zich elders in
Nederland en in Europa voor
doen."
De sloop van het oude deel van het Elisabethziekenhuis in Sluiskil is in volle gang foto Camile Schelstraete)
SLUISKIL - De afbraak van het Elisa
bethziekenhuis in Sluiskil is nu in volle
gang. Het ziekenhuis staat al meer dan
een jaar leeg. Dinsdag werd de bulldozer
tegen het oudste deel van het gebouw ge
zet, het gedeelte met het beeld van het
Heilig Hart in een nis.
Als ook de vleugel direct achter de hoofd
ingang is afgebroken, is er voldoende ge
sloopt, want de rest mag blijven staan.
Het oude laboratorium van het zieken
huis is inmiddels in gebruik genomen
door de Technologische Dienst van de
Zeeuwse Waterschappen en de verpleeg
stersflat is, nadat deze tijdelijk onderdak
had geboden aan de bejaarden van De Re
doute, nu een low-budgethotel. De kloos
tervleugel van het ziekenhuis, met de ka
pel, is inmiddels van zijn bakstenen om
hulsel ontdaan. Dit complex wordt ver
bouwd tot dorpshuis voor Sluiskil.
VLISSINGEN - „In Zuidafrika
worden vooral dienstbodes
slecht behandeld en onderbe
taald. Het is in Zuidafrika een
normale zaak wanneer een
dienstbode zeven dagen per
week van 's ochtends vroeg tot
's avonds laat werkt en maar
eens per maand haar man en
kinderen kan bezoeken.", zegt
Febana Muriël Nomahosazana.
Zij was dinsdag in Middelburg
en Vlissingen als vertegenwoor
digster van SADWU, de Zuid-
afrikaanse bond die opkomt
voor de rechten van de dienst
bodes. „Maar helaas wordt de
bond nog niet wettelijk er
kend." Nomahosazana vertelt
dat SADWU geld uit het buiten
land goed kan gebruiken. Inter
nationale steun versterkt haar
positie.
Mevrouw Nomahosazana maakt
deel uit van een groep Zuidafri-
kaanse vrouwen die deze maand
een bezoek aan Nederland
brengt. De bezoeksters vertel
den de vrouwelijke raadsleden
van beide steden over de slechte
positie van vrouwen, met name
dienstbodes, in Zuidafrika. In
Nederland ondenkbare situaties
zijn in Zuidafrika normaal, kre
gen de raadsleden te horen.
De drie vrouwen die een bezoek
brachten aan de twee Zeeuwse
steden maken deel uit van een
gezelschap van ruim honderd
Zuidafrikaanse vrouwen en zes
tig in ballingschap levende vrou
wen uit Zuidafrika. Ze zijn in Ne
derland voor een conferentie
over de vrouwenstrijd tegen
apartheid en de positie van de
vrouw in het gewenste apart-
heidsloze Zuidafrika.
Promise Lekalake vertelde de
Walcherse raadsleden over haar
werk als journaliste bij Radio
Freedom. Zij leeft in balling
schap in Zambia, waar ook het
hoofdkantoor van het ANC
staat. Lekalake heeft zich gespe
cialiseerd in arbeidsrelaties en
de problemen die werkende
mensen ondervinden in Zuid
afrika.
Bunie Sexwale leeft in eveneens
in ballingschap. Ze werkt voor
het Instituut voor Politieke
Vluchtelingen in Den Haag. Ze
gaf een beschrijving van de be
dreigende situatie waarin zij
leefde in Zuidafrika. Veel men
sen om haar heen werden ver
moord.
Tijdens het bezoek aan de Vlis-
singse Stichting Basiseducatie
kwamen zaken aan de orde als
gezondheidsvoorlichting, alfa
betisering, het onderwijs voor
volwassenen en de positie van
kinderen uit etnische minder
heidsgroepen op scholen. Pro
mise Lekalake verbaasde zich
toen ze hoorde dat ook in Neder
land sprake is van discriminatie
tegenover kinderen van buiten
landers. „Ik dacht dat dat alleen
het geval was in Zuidafrika
zegt Lekalake.
Febana Muriël Nomahosazana: „In Zuidafrika worden dienstbo
den sleeht behandeld foto Ruben Oreel)
De Margaret Ann met de lading bagger aan de kade in het Belgische Oudenaarde foto Camile Schelstraete)
RILLAND - Een racecircuit ten
oosten van het Schelde-Rijnka-
naal bij Rilland bezorgt de om
geving geen geluidsoverlast.
Uit een eerste haalbaarheids
studie blijkt dat het motorge-
brul ook zonder geluidsbeper-
kende maatregelen binnen de
toegestane grenzen blijft. Daar
mee voldoet het plan van de
stichting Ontwikkeling Natio
naal Circuit (ONC) ruimschoots
aan de door provincie Zeeland
gestelde eisen, die al strenger
zijn dan de landelijke richtlij
nen.
De veiligheid van voorzieningen
als de leidingstraat door de Hals
van Zuid-Beveland is niet in het
geding. Evenmin vormt de ver
keersafwikkeling een probleem.
De oude rijksweg, die parallel
aan de vierbaansweg A58 loopt,
en de oostelijke kanaal weg kun
nen als aan- en afvoerroute fun
geren. Naast deze noordelijke
ontsluiting, met afslagen bij
Bergen op Zoom en Rilland, is
een zuidelijke toegangsweg aan
Belgische zijde bij Zandvliet aan
te bevelen.
De aanvankelijke optie, een aan
sluiting op de toekomstige
Zoomweg, is niet alleen planolo
gisch maar ook verkeerstech
nisch geen makkelijke oplos
sing. De afstand tussen de
Zoomweg en het racecircuit (an
nex themapark van de stichting
Traficom) is te kort om een haus
se aan bezoekers te verwerken.
Mr J. Brons van het ONC: „Dit is
de meeste perfecte ontsluiting.
Daar zou de Efteling de vingers
bij aflikken." Mèt deze oplossing
blijft Rilland verschoond van
verkeer naar en van het circuit.
Wat betreft de geluidsbelasting
houdt de eerste studie van het
Eindhovens akoestisch bureau
K M geen rekening met ingra
vingen, geluidswallen, tribunes
en lussen en bochten in het cir
cuit. ONC-bestuurslid E. Was-
senberg rekent voor dat met zul
ke maatregelen de geluidsbelas
ting bij een grens van 45 dba nog
met drie tot vijf dba omlaag kan.
„Het circuit veroorzaakt vol
gens de berekeningen minder la-
Waai dan bijvoorbeeld rijksweg
_A58. Voor bewoners van Rilland
'en Ossendrecht wordt het geluid
£eer moeilijk waarneembaar."
ONC zal de gemeenteraad van
Reimerswaal waarschijnlijk in
februari vragen een uitspraak
bver het plan te doen. Daarna
kan een milieu-effect-rapporta
ge een detailleerder antwoord
geven op de gevolgen voor de
omgeving.
PVDA-kamerlid Schaefer vindt
dat de regering bij het verlenen
van de A-status (voor internatio
nale races) aan Zandvoort of
Reimerswaal, de voorkeur moet
geven aan het circuit dat het mi
lieu het minst belast. Hij heeft
hierover de ministers van WVC,
VROM en landbouw, visserij en
openluchtrecreatie vorige week
vragen gesteld. ONC maakt
hieruit op dat de politieke druk
op het circuit van Zandvoort
toeneemt. Zandvoort heeft van
WVC de voorlopige A-status ge
kregen, maar moet voor de defi
nitieve toewijzing voldoen aan
negen voorwaarden op het ge
bied van onder meer geluidhin
der, milieu effect rapportage en
milieubelasting, verkeers- en
verkeerproblematiek en inrich
ting van het circuitterrein. Vol
gens Brons kan Zandvoort een
dusdanig zwaar eisenpakket
nooit opbrengen. Om alleen al
de geluidbelasting te verminde
ren (hoge heuvelruggen) is tach
tig miljoen gulden nodig.
De Stichting vreest overigens
dat industrielobbies politieke
druk zullen uitoefenen om het
plan voor een racecircuit bij Ril
land tegen te houden. De voor
geschreven zonering rond zo'n
circuit bemoeilijkt de ontwikke
ling van (vuile) industriële be
drijvigheid rond een toekomstig
logistiek centrum bij Ossen
drecht. Het Brabants WD-sta-
tenlid en ONC-bestuurslid mr E.
Fleskens is bang dat in de jaren
negentig het Antwerpse indus
triegebied via de weg der gelei
delijkheid bezit zal nemen van
de polders rond Ossendrecht.
Wethouder L. A. A. M. Plompen
van deze gemeente noemt dat
idee „absurd" en „te zot om los
te lopen.
Bij de provincievoorlichting in
Noord-Brabant is niets bekend
van eventuele (toekomstige) in
dustrie bij Ossendrecht. Direc
teur ir K. Zeldenrust van het bu
reau voor ruimtelijke ordening
Van Heesewijk uit Vught, dat
onder meer voor ONC studies
verricht, verwacht niet dat het
racecircuit-plan zal afketsen op
een industriële tegenlobby, zo
die ooit wordt gevoerd.
GOES - De Christelijke Boeren-
en Tuindersbond (CBTB) West-
Nederland houdt de jaarlijkse
toogdag op donderdag 18 janua
ri in het cultureel centrum
Prins van Oranje in Goes.
Het ochtendprogramma (aan
vang 10.30 uur) vermeldt onder
meer de jaarrede van de voorzit
ter. Het middagprogramma be
gint om 13.45 uur. Ir H. de Boon,
lid van de algemene directie van
de Cebeco Handelsraad, houdt
dan een rede met de titel Land
bouw tussen macht, markt en
milieu.
(Van onze verslaggever)
OUDENAARDE - Schipper B.
G. Versloot uit Sint-Jansteen
geeft iedere verslaggever die bij
hem aan boord komt een em
mertje zand uit zijn ruim mee.
Om zelf vast te kunnen stellen
dat hij gewoon zand vervoert.
Dinsdag is de Openbare Afval
stoffenmaatschappij voor het
Vlaamse Gewest monsters ko
men nemen. Het resultaat is nog
onbekend. Ondertussen zijn de
Steense schipper en zijn gezin
gedwongen werkeloos te blij
ven liggen in het Oost-Vlaamse
Oudenaarde.
Het zand is geen chemisch afval,
vindt de schipper. Zijn twee
Schotse collies lopen al sinds
vrijdag in de 750 ton zand of bag
ger in zijn ruim (een grote zand
bak dus, waarin zij de wacht
houden) en zien er nog gezond
uit. Hij vindt dat hij de dupe is
geworden van nodeloze nauwge
zetheid van de Belgische justi
tie. Hij rekent erop dat de Belgi
sche justitie over één of mis
schien twee weken zijn schip vrij
geeft.
Versloot is medewerker van de
firma van zijn vader: Versloot,
Zandzuig- Transportbedrijf in
Sint-Jansteen. Vrijdag vertrok
hij met de zandzuiger Margaret-
Ann (900 ton) en in het ruim een
hoeveelheid bagger uit het Ka
naal van Gent naar Terneuzen
over de Belgische grens in de
richting van Oudenaarde. De
Nederlandse rijkspolitie te wa
ter en Rijkswaterstaat roken on
raad. Het vermoeden bestond
dat de schipper zijn lading bag
ger had ingenomen nabij een be
drijf in Sluiskil en dat hier spra
ke is van een illegale ontgron
ding. Maar Versloot had de goe
de papieren om de grens over te
steken met 750 ton van de bag
gerspecie (die er overigens als
gewoon zand uitziet) en reisde
door over het kanaal, eerst naar
Gent, later naar Oudenaarde.
Zonder dat hij het merkte werd
hij vanaf de wal geschaduwd
door een auto van het parket
(justitie) te Gent. Die was vanuit
Zeeuwsch-Vlaanderen gewaar
schuwd dat een schip met ver
moedelijk zwaar verontreinigd
slib België was binnengevaren.
Zaterdag meerde de Zeeuwse
schipper afin Oudenaarde. Daar
vertelde de politie dat hij zijn la
ding bij zich moet houden totdat
laboratoriumonderzoek heeft
uitgewezen wat hij precies aan
boord heeft. „Ik mag er zelfs te
rug mee naar Nederland", zegt
Versloot, „maar dat heeft nu
geen zin meer. Dan pakken ze
me daar. Ook in Nederland we
ten ze er nu van."
Versloot, die gewoonlijk zand
zuigt op de Westerschelde om
die te verkopen aan de Belgische
zand- en grindhandel, heeft in
het verleden wel eens vaker zand
gezogen in het Kanaal van Gent
naar Terneuzen. De bodem er
van is berucht om de restanten
van olie-produkten en zware
mentalen, maar toen heeft een
officieel onderzoek uitgewezen
dat het zand uit één van de
Gentse dokken schoon genoe
gen was om gebruikt te worden
voor dijkjes op het terrein van de
Suiker-Unie.
Versloot vreest dat België in de
toekomst vaker moeilijkheden
zoekt in zijn ruim, ook als hij ge
woon zand heeft gezogen in de
Westerschelde.
„Wij halen ons zand altijd voor
Terneuzen. Daar is het schoon.
Juist wanneer je meer de kant op
gaat van Antwerpen wordt het
vies."
De bagger die hij nu aan boord
heeft komt uit het Nederlandse
deel van het kanaal, uit de om
geving van het Kanaaleiland,
het industrie-eiland ter hoogte
van Sluiskil. Versloot wil niet
zeggen waar hij precies heeft ge
baggerd en in wiens opdracht.
Wel dat dit de eerste keer is ge
weest dat hij op deze plaats zand
van de bodem heeft opgezogen
„En de laatste keer", voegt zijn
echtgenote er onmiddellijk aan
toe.
Justitie in Nederland gelooft dat
een particuliere ondernemer
Versloot de opdracht tot het
baggeren heeft gegeven, om de
scheepvaart op een bepaald
punt te vergemakkelijken. Gis
teren was niemand te spreken
van de arrondissementsrecht
bank in Middelburg, die de zaak
van de illegale ontgronding in
onderzoek heeft.
Als de Belgen aan Versloot geen
toestemming verlenen het zand
in Oudenaarde aan wal te zet
ten, als zand voor wegenaanleg,
moet hij het als vervuild zand er
gens anders een definitieve be
stemming geven. Of in een depót
in Zelzate of laten verbranden
bij de AVR in Rijnmond. Ver
sloot: „In beide gevallen kost
het me veel geld in plaats dat het
me oplevert."
ZUIDDORPE - Het is zeer waar
schijnlijk dat de Volkshoge
school Zeeland in Aardenburg,
die momenteel verbouwd
wordt, tijdelijk onderdak krijgt
in het nu nog als bejaardente
huis dienstdoende Lindenhof in
Zuiddorpe. Directeur J. den
Doelder van beleggingsmaat
schappij Immobel BV, de eige
naar van het gebouw in Zuid
dorpe, en een afgevaardigde
van de Volkshogeschool hebben
maandag zo goed als overeen
stemming bereikt. Binnenkort
worden de handtekeningen on
der het huurcontract gezet.
Omdat de school in Aardenburg,
gevestigd in het Van Eeghen-
huis, ingrijpend wordt ver
bouwd, zocht de directie een an
der onderkomen. De Lindenhof
komt binnenkort vrij. Op 18 de
cember verhuizen de bejaarden
naar het nieuwe centrum in Koe
wacht. Als alles doorgaat, zal
Den Doelder voor ongeveer één
ton verspijkeren aan het hoofd
gebouw van De Lindenhof. Op
de eerste verdieping worden
twaalf kleine kamertjes omge
toverd in drie leslokalen, waar
tussen verplaatsbare wanden
komen. Het restaurant op de be
gane grond en de recreatiezaal
op de tweede verdieping blijven
waarschijnlijk intact. Het is de
bedoeling dat de Volkshoge
school zo'n drie a vier maanden
in de Lindenhof onderdak krijgt.
Den Doelder heeft er voor geko
zen om De Lindenhof voorlopig
een congresfunctie te geven.
Maar andere gegadigden om het
pand in die geest te beheren,
heeft hij nog niet. „Lukt het niet
om voldoende mensen te vin
den, dan kan het gebouw alsnog
een andere bestemming krij
gen", aldus Den Doelder.
Het is nog niet bekend welke
ruimte de school precies zal hu
ren en welke cursussen ver-
VLISSINGEN - De Walstraat-
promenade in Vlissingen gaat
gedeeltelijk op de schop. Van de
Vrouwestraat tot de Aagje De
kenstraat legt de Proviniciale
Zeeuwse Energie Maatschappij
(PZEM) een nieuwe elektrici
teitskabel. De werkzaamheden
beginnen 15 januari en duren on
geveer een week. De Walstraat
blijft zoveel mogelijk bereikbaar
voor bedienend verkeer.
plaatst zullen worden. Duide
lijk is wel dat De Lindenhof ook
gebruikt zal worden als slaap
gelegenheid voor cursisten.
(Slot van pagina 11)
groep Walcheren. „Afgelopen zo
mer hebben wij ruim twintig do
de vogels geteld. Weliswaar ge
wone zang- en watervogels,
maar ze vliegen zich desondanks
onnodig dood. Daarom heeft een
aantal individuele leden het ini
tiatief genomen zelf een marke
ring op het plexiglas aan te bren
gen." Hij benadrukt dat de actie
niet in naam van de Vogelwerk
groep Walcheren ,is verricht,
maar in feite een wilde actie is.
De gemeente laat de aange
brachte vogeltjes zitten. Rie-
mens: „Het is jammer dat hier
over niet met ons is overlegd,
maar het is niet noodzakelijk de
signalering weer te verwijde
ren". De afdeling beplantingen
had nog niet bepaald bij welk
aantal kapot gevlogen vogels
zou worden overgegaan tot een
markering. „Ook andere belan
gen moeten worden afgewogen.
Deze voorziening zou geen grote
investering vergen, maar het
stedebouwkundig aspect woog
zwaar. De glaswand vormt een
vrije doorkijk tussen de wijk Ro-
senburg en het buitengebied.
Wanneer daarop een accent
wordt aangebracht, wordt af
breuk gedaan aan de stede-
bouwkundige opzet. Als uit de
cijfers was gebleken dat het echt
nodig was, hadden we waar
schijnlijk een andere vorm dan
deze vogeltjes gekozen, bijvoor
beeld strepen."
Het is Twisk bekend dat Vlissin
gen moeite heeft met het visuele
aspect. „Onze leden zijn aan de
bezwaren tegemoet gekomen.
Ze hadden het scherm zwart
kunnen schilderen, maar heb
ben gekozen voor deze accepta
bele markering." De voorzitter
heeft begrip voor de stap van de
actievoerders.
De tellingen van de afdeling be
plantingen gaan gewoon door.
Vlissingen doet namelijk mee
aan een landelijk raamslachtof-
feronderzoek van de Vogelbe
scherming en de Koninklijke
Nederlandse Natuurhistorische
Vereniging. Het enige telpunt in
de Scheldestad is de Sloeweg
ter hoogte van Rosenburg. Er
wordt nog een heel jaar geteld.