PZC Bulldozer velt ziekenhuis Sluiskil Vrouwen bepleiten rechten dienstbodes in Zuidafrika Geen overlast van racecircuit Rilland Schipper mag bagger niet lossen van justitie in België V olkshogeschool huurt tijdelijk pand Zuiddorpe provincie Voorzitter werkgeversvereniging doet suggestie WOENSDAG 10 JANUARI 1990 1 4 Autoruit gestolen Smeerolietanker even vast bij Wolphaartsdijk Milieuregels Discriminatie Afvalstoffenmaatschappij nam monsters Tijdens verbouwing Toogdag CBTB Eerste keer Walstraat week op de schop Vogels Sloegebied aan Euro-pijpleiding MIDDELBURG - Zeeland heeft baat bij een verdere uitbreiding van de petrochemische indus trie in het Sloegebied. Wil de provincie met het oog op het verdwijnen van de Europese grenzen in 1992 een graantje THOLEN - Een eigenaar van een in de Oester straat in Tholen gepar keerde personenauto keek dinsdagochtend vreemd op toen hij in zijn voertuig wilde stappen: de voorruit was in zijn geheel verdwenen. Uit het feit dat zich in en om de auto geen scherfje be vond. leidt de politie af dat de dieven de ruit heb ben gestolen omdat ze hem nodig hadden. Rondom de plaats waar de ruit had gezeten wa ren de rubber sponnin gen doorgesneden. De schade bedraagt naar schatting zo'n 600 gul den. WOLPHAARTSDIJK - De smeerolietanker 't Zwaantje 1 (160 ton) uit Dordrecht is dins dagmorgen omstreeks elf uur ter hoogte van Wolphaartsdijk aan de grond gelopen. Het nage noeg lege schip is na ongeveer een half uur vlotgetrokken met behulp van een vlet van een Wolphaartsdijkse aannemer, 't Zwaantje kwam uit Vlissingen waar het een zeeschip had voor zien van smeerolie. Via het Ka naal door Walcheren en het Veerse Meer zette het vaartuig dinsdagmorgen koers naar de thuishaven Dordrecht. Ter hoogte van Wolphaartsdijk maakte de stuurman een stuur fout. Hij kwam aan de verkeerde kant van een boei uit en liep ver volgens vast. Bij het incident heeft zich geen vervuiling van het water voorge daan. meepikken, dan moet het Sloe gebied aangesloten worden op de Europese pijpleiding voor LPG en ethyleen. Een plan daar toe is het overwegen en bestu deren waard. Dat zei ir K. Hor stra, voorzitter sectie Zeeland van de Brabants-Zeeuwse werkgeversvereniging, dins dagmiddag in Middelburg in zijn traditionele nieuwjaarsre de. Volgens Horstra stijgt de werk gelegenheid met het aantrekken van petrochemische industrie in het Sloegebied en haalt Zeeland meer hoogwaardige technologi sche kennis in huis. „De ontwik kelingen in Zeeuwsch-Vlaande ren tonen dat aan. Zeeuwsch- Vlaanderen, dat overigens al is aangesloten op het Europese pijpleidingennet, zal in dat op zicht zeker de centrale functie blijven innemen." De werkgeversvoorzitter ziet voor Zeeland grote perspectie ven weggelegd, mits aan een aantal voorwaarden wordt vol daan. Een vaste oeververbin ding over of onder de Wester- schelde noemde hij van eminent belang, evenals betere en veili gere oost-west-verbindingen in Zeeuwsch-Vlaanderen, een goe de aansluiting op het Belgische wegennet richting Gent, Brugge en Antwerpen en een adequate autoweg vanuit Midden-Zee land naar het Europoortgebied in Rotterdam. Voor de provincie en de gemeenten ziet Horstra een belangrijke taak weggelegd. Die moeten ervoor zorgen dat de provincie een aantrekkelijk woongebied wordt voor hoogge kwalificeerd personeel. „Als de ze condities vervuld worden, kan de uitstekende ligging van Terneuzen en Vlissingen ten vol le worden benut." In zijn nieuwjaarstoespraak ging Horstra ervan uit dat de economische groei de komende jaren doorzet. Voor Zeeland voorzag hij in 25 jaar een verdub beling van de economische acti viteiten. „Dat stelt forse eisen aan zowel overheid als bedrijfs leven. Van de overheid mag wor den verwacht dat er duidelijke regelgeving en een stabiel beleid is. Wil Zeeland mee in de vaart der volkeren, dan zullen de vesti gingsvoorwaarden, waaronder de milieuregelgeving niet te veel in negatieve zin van die van el ders mogen afwijken." Volgens Horstra wordt momen teel een 'veelheid van milieure gelgeving' over het bedrijfsleven uitgestort. „We bereiken het mo ment", voorspelde hij somber, „dat bestaande industrieën zich beraden over voortzetting van hun activiteiten, laat staan dat uitbreidingen worden overwo gen." Erop vertrouwen dat de huidige investeringen worden voortgezet, noemde de werkge versvoorzitter 'overoptimis tisch'. „We zien dan ook dat het aantrekken van betekenisvolle nieuwe industrieën in Zeeland moeizaam verloopt." Hij ont kende niet dat veel bedrijven nog maatregelen moeten nemen om verdere milieuverontreini ging te voorkomen. „Niet ver heeld mag worden, dat veel ver beteringen tot stand zijn ge bracht. Die verbeteringen gaan door en moeten naar onze stelli ge overtuiging ook doorgaan." Een Zeeuws high-techbedrij- venpark, waar Middelburg en Goes op azen, wordt pas reali teit als er een vaste oeverver binding ligt over of onder de Westerschelde, aldus Horstra. „Snelle contacten met Belgi sche, universitaire centra en met die in Rotterdam en Delft zijn dan beter te realiseren dan nu zonder vaste oeververbin ding. Waar zo'n hoogwaardig bedrijventerrein moet komen, is van minder belang. Van gro ter belang is dat Zeeland mee kan blijven komen in de ont wikkelingen, die zich elders in Nederland en in Europa voor doen." De sloop van het oude deel van het Elisabethziekenhuis in Sluiskil is in volle gang foto Camile Schelstraete) SLUISKIL - De afbraak van het Elisa bethziekenhuis in Sluiskil is nu in volle gang. Het ziekenhuis staat al meer dan een jaar leeg. Dinsdag werd de bulldozer tegen het oudste deel van het gebouw ge zet, het gedeelte met het beeld van het Heilig Hart in een nis. Als ook de vleugel direct achter de hoofd ingang is afgebroken, is er voldoende ge sloopt, want de rest mag blijven staan. Het oude laboratorium van het zieken huis is inmiddels in gebruik genomen door de Technologische Dienst van de Zeeuwse Waterschappen en de verpleeg stersflat is, nadat deze tijdelijk onderdak had geboden aan de bejaarden van De Re doute, nu een low-budgethotel. De kloos tervleugel van het ziekenhuis, met de ka pel, is inmiddels van zijn bakstenen om hulsel ontdaan. Dit complex wordt ver bouwd tot dorpshuis voor Sluiskil. VLISSINGEN - „In Zuidafrika worden vooral dienstbodes slecht behandeld en onderbe taald. Het is in Zuidafrika een normale zaak wanneer een dienstbode zeven dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat werkt en maar eens per maand haar man en kinderen kan bezoeken.", zegt Febana Muriël Nomahosazana. Zij was dinsdag in Middelburg en Vlissingen als vertegenwoor digster van SADWU, de Zuid- afrikaanse bond die opkomt voor de rechten van de dienst bodes. „Maar helaas wordt de bond nog niet wettelijk er kend." Nomahosazana vertelt dat SADWU geld uit het buiten land goed kan gebruiken. Inter nationale steun versterkt haar positie. Mevrouw Nomahosazana maakt deel uit van een groep Zuidafri- kaanse vrouwen die deze maand een bezoek aan Nederland brengt. De bezoeksters vertel den de vrouwelijke raadsleden van beide steden over de slechte positie van vrouwen, met name dienstbodes, in Zuidafrika. In Nederland ondenkbare situaties zijn in Zuidafrika normaal, kre gen de raadsleden te horen. De drie vrouwen die een bezoek brachten aan de twee Zeeuwse steden maken deel uit van een gezelschap van ruim honderd Zuidafrikaanse vrouwen en zes tig in ballingschap levende vrou wen uit Zuidafrika. Ze zijn in Ne derland voor een conferentie over de vrouwenstrijd tegen apartheid en de positie van de vrouw in het gewenste apart- heidsloze Zuidafrika. Promise Lekalake vertelde de Walcherse raadsleden over haar werk als journaliste bij Radio Freedom. Zij leeft in balling schap in Zambia, waar ook het hoofdkantoor van het ANC staat. Lekalake heeft zich gespe cialiseerd in arbeidsrelaties en de problemen die werkende mensen ondervinden in Zuid afrika. Bunie Sexwale leeft in eveneens in ballingschap. Ze werkt voor het Instituut voor Politieke Vluchtelingen in Den Haag. Ze gaf een beschrijving van de be dreigende situatie waarin zij leefde in Zuidafrika. Veel men sen om haar heen werden ver moord. Tijdens het bezoek aan de Vlis- singse Stichting Basiseducatie kwamen zaken aan de orde als gezondheidsvoorlichting, alfa betisering, het onderwijs voor volwassenen en de positie van kinderen uit etnische minder heidsgroepen op scholen. Pro mise Lekalake verbaasde zich toen ze hoorde dat ook in Neder land sprake is van discriminatie tegenover kinderen van buiten landers. „Ik dacht dat dat alleen het geval was in Zuidafrika zegt Lekalake. Febana Muriël Nomahosazana: „In Zuidafrika worden dienstbo den sleeht behandeld foto Ruben Oreel) De Margaret Ann met de lading bagger aan de kade in het Belgische Oudenaarde foto Camile Schelstraete) RILLAND - Een racecircuit ten oosten van het Schelde-Rijnka- naal bij Rilland bezorgt de om geving geen geluidsoverlast. Uit een eerste haalbaarheids studie blijkt dat het motorge- brul ook zonder geluidsbeper- kende maatregelen binnen de toegestane grenzen blijft. Daar mee voldoet het plan van de stichting Ontwikkeling Natio naal Circuit (ONC) ruimschoots aan de door provincie Zeeland gestelde eisen, die al strenger zijn dan de landelijke richtlij nen. De veiligheid van voorzieningen als de leidingstraat door de Hals van Zuid-Beveland is niet in het geding. Evenmin vormt de ver keersafwikkeling een probleem. De oude rijksweg, die parallel aan de vierbaansweg A58 loopt, en de oostelijke kanaal weg kun nen als aan- en afvoerroute fun geren. Naast deze noordelijke ontsluiting, met afslagen bij Bergen op Zoom en Rilland, is een zuidelijke toegangsweg aan Belgische zijde bij Zandvliet aan te bevelen. De aanvankelijke optie, een aan sluiting op de toekomstige Zoomweg, is niet alleen planolo gisch maar ook verkeerstech nisch geen makkelijke oplos sing. De afstand tussen de Zoomweg en het racecircuit (an nex themapark van de stichting Traficom) is te kort om een haus se aan bezoekers te verwerken. Mr J. Brons van het ONC: „Dit is de meeste perfecte ontsluiting. Daar zou de Efteling de vingers bij aflikken." Mèt deze oplossing blijft Rilland verschoond van verkeer naar en van het circuit. Wat betreft de geluidsbelasting houdt de eerste studie van het Eindhovens akoestisch bureau K M geen rekening met ingra vingen, geluidswallen, tribunes en lussen en bochten in het cir cuit. ONC-bestuurslid E. Was- senberg rekent voor dat met zul ke maatregelen de geluidsbelas ting bij een grens van 45 dba nog met drie tot vijf dba omlaag kan. „Het circuit veroorzaakt vol gens de berekeningen minder la- Waai dan bijvoorbeeld rijksweg _A58. Voor bewoners van Rilland 'en Ossendrecht wordt het geluid £eer moeilijk waarneembaar." ONC zal de gemeenteraad van Reimerswaal waarschijnlijk in februari vragen een uitspraak bver het plan te doen. Daarna kan een milieu-effect-rapporta ge een detailleerder antwoord geven op de gevolgen voor de omgeving. PVDA-kamerlid Schaefer vindt dat de regering bij het verlenen van de A-status (voor internatio nale races) aan Zandvoort of Reimerswaal, de voorkeur moet geven aan het circuit dat het mi lieu het minst belast. Hij heeft hierover de ministers van WVC, VROM en landbouw, visserij en openluchtrecreatie vorige week vragen gesteld. ONC maakt hieruit op dat de politieke druk op het circuit van Zandvoort toeneemt. Zandvoort heeft van WVC de voorlopige A-status ge kregen, maar moet voor de defi nitieve toewijzing voldoen aan negen voorwaarden op het ge bied van onder meer geluidhin der, milieu effect rapportage en milieubelasting, verkeers- en verkeerproblematiek en inrich ting van het circuitterrein. Vol gens Brons kan Zandvoort een dusdanig zwaar eisenpakket nooit opbrengen. Om alleen al de geluidbelasting te verminde ren (hoge heuvelruggen) is tach tig miljoen gulden nodig. De Stichting vreest overigens dat industrielobbies politieke druk zullen uitoefenen om het plan voor een racecircuit bij Ril land tegen te houden. De voor geschreven zonering rond zo'n circuit bemoeilijkt de ontwikke ling van (vuile) industriële be drijvigheid rond een toekomstig logistiek centrum bij Ossen drecht. Het Brabants WD-sta- tenlid en ONC-bestuurslid mr E. Fleskens is bang dat in de jaren negentig het Antwerpse indus triegebied via de weg der gelei delijkheid bezit zal nemen van de polders rond Ossendrecht. Wethouder L. A. A. M. Plompen van deze gemeente noemt dat idee „absurd" en „te zot om los te lopen. Bij de provincievoorlichting in Noord-Brabant is niets bekend van eventuele (toekomstige) in dustrie bij Ossendrecht. Direc teur ir K. Zeldenrust van het bu reau voor ruimtelijke ordening Van Heesewijk uit Vught, dat onder meer voor ONC studies verricht, verwacht niet dat het racecircuit-plan zal afketsen op een industriële tegenlobby, zo die ooit wordt gevoerd. GOES - De Christelijke Boeren- en Tuindersbond (CBTB) West- Nederland houdt de jaarlijkse toogdag op donderdag 18 janua ri in het cultureel centrum Prins van Oranje in Goes. Het ochtendprogramma (aan vang 10.30 uur) vermeldt onder meer de jaarrede van de voorzit ter. Het middagprogramma be gint om 13.45 uur. Ir H. de Boon, lid van de algemene directie van de Cebeco Handelsraad, houdt dan een rede met de titel Land bouw tussen macht, markt en milieu. (Van onze verslaggever) OUDENAARDE - Schipper B. G. Versloot uit Sint-Jansteen geeft iedere verslaggever die bij hem aan boord komt een em mertje zand uit zijn ruim mee. Om zelf vast te kunnen stellen dat hij gewoon zand vervoert. Dinsdag is de Openbare Afval stoffenmaatschappij voor het Vlaamse Gewest monsters ko men nemen. Het resultaat is nog onbekend. Ondertussen zijn de Steense schipper en zijn gezin gedwongen werkeloos te blij ven liggen in het Oost-Vlaamse Oudenaarde. Het zand is geen chemisch afval, vindt de schipper. Zijn twee Schotse collies lopen al sinds vrijdag in de 750 ton zand of bag ger in zijn ruim (een grote zand bak dus, waarin zij de wacht houden) en zien er nog gezond uit. Hij vindt dat hij de dupe is geworden van nodeloze nauwge zetheid van de Belgische justi tie. Hij rekent erop dat de Belgi sche justitie over één of mis schien twee weken zijn schip vrij geeft. Versloot is medewerker van de firma van zijn vader: Versloot, Zandzuig- Transportbedrijf in Sint-Jansteen. Vrijdag vertrok hij met de zandzuiger Margaret- Ann (900 ton) en in het ruim een hoeveelheid bagger uit het Ka naal van Gent naar Terneuzen over de Belgische grens in de richting van Oudenaarde. De Nederlandse rijkspolitie te wa ter en Rijkswaterstaat roken on raad. Het vermoeden bestond dat de schipper zijn lading bag ger had ingenomen nabij een be drijf in Sluiskil en dat hier spra ke is van een illegale ontgron ding. Maar Versloot had de goe de papieren om de grens over te steken met 750 ton van de bag gerspecie (die er overigens als gewoon zand uitziet) en reisde door over het kanaal, eerst naar Gent, later naar Oudenaarde. Zonder dat hij het merkte werd hij vanaf de wal geschaduwd door een auto van het parket (justitie) te Gent. Die was vanuit Zeeuwsch-Vlaanderen gewaar schuwd dat een schip met ver moedelijk zwaar verontreinigd slib België was binnengevaren. Zaterdag meerde de Zeeuwse schipper afin Oudenaarde. Daar vertelde de politie dat hij zijn la ding bij zich moet houden totdat laboratoriumonderzoek heeft uitgewezen wat hij precies aan boord heeft. „Ik mag er zelfs te rug mee naar Nederland", zegt Versloot, „maar dat heeft nu geen zin meer. Dan pakken ze me daar. Ook in Nederland we ten ze er nu van." Versloot, die gewoonlijk zand zuigt op de Westerschelde om die te verkopen aan de Belgische zand- en grindhandel, heeft in het verleden wel eens vaker zand gezogen in het Kanaal van Gent naar Terneuzen. De bodem er van is berucht om de restanten van olie-produkten en zware mentalen, maar toen heeft een officieel onderzoek uitgewezen dat het zand uit één van de Gentse dokken schoon genoe gen was om gebruikt te worden voor dijkjes op het terrein van de Suiker-Unie. Versloot vreest dat België in de toekomst vaker moeilijkheden zoekt in zijn ruim, ook als hij ge woon zand heeft gezogen in de Westerschelde. „Wij halen ons zand altijd voor Terneuzen. Daar is het schoon. Juist wanneer je meer de kant op gaat van Antwerpen wordt het vies." De bagger die hij nu aan boord heeft komt uit het Nederlandse deel van het kanaal, uit de om geving van het Kanaaleiland, het industrie-eiland ter hoogte van Sluiskil. Versloot wil niet zeggen waar hij precies heeft ge baggerd en in wiens opdracht. Wel dat dit de eerste keer is ge weest dat hij op deze plaats zand van de bodem heeft opgezogen „En de laatste keer", voegt zijn echtgenote er onmiddellijk aan toe. Justitie in Nederland gelooft dat een particuliere ondernemer Versloot de opdracht tot het baggeren heeft gegeven, om de scheepvaart op een bepaald punt te vergemakkelijken. Gis teren was niemand te spreken van de arrondissementsrecht bank in Middelburg, die de zaak van de illegale ontgronding in onderzoek heeft. Als de Belgen aan Versloot geen toestemming verlenen het zand in Oudenaarde aan wal te zet ten, als zand voor wegenaanleg, moet hij het als vervuild zand er gens anders een definitieve be stemming geven. Of in een depót in Zelzate of laten verbranden bij de AVR in Rijnmond. Ver sloot: „In beide gevallen kost het me veel geld in plaats dat het me oplevert." ZUIDDORPE - Het is zeer waar schijnlijk dat de Volkshoge school Zeeland in Aardenburg, die momenteel verbouwd wordt, tijdelijk onderdak krijgt in het nu nog als bejaardente huis dienstdoende Lindenhof in Zuiddorpe. Directeur J. den Doelder van beleggingsmaat schappij Immobel BV, de eige naar van het gebouw in Zuid dorpe, en een afgevaardigde van de Volkshogeschool hebben maandag zo goed als overeen stemming bereikt. Binnenkort worden de handtekeningen on der het huurcontract gezet. Omdat de school in Aardenburg, gevestigd in het Van Eeghen- huis, ingrijpend wordt ver bouwd, zocht de directie een an der onderkomen. De Lindenhof komt binnenkort vrij. Op 18 de cember verhuizen de bejaarden naar het nieuwe centrum in Koe wacht. Als alles doorgaat, zal Den Doelder voor ongeveer één ton verspijkeren aan het hoofd gebouw van De Lindenhof. Op de eerste verdieping worden twaalf kleine kamertjes omge toverd in drie leslokalen, waar tussen verplaatsbare wanden komen. Het restaurant op de be gane grond en de recreatiezaal op de tweede verdieping blijven waarschijnlijk intact. Het is de bedoeling dat de Volkshoge school zo'n drie a vier maanden in de Lindenhof onderdak krijgt. Den Doelder heeft er voor geko zen om De Lindenhof voorlopig een congresfunctie te geven. Maar andere gegadigden om het pand in die geest te beheren, heeft hij nog niet. „Lukt het niet om voldoende mensen te vin den, dan kan het gebouw alsnog een andere bestemming krij gen", aldus Den Doelder. Het is nog niet bekend welke ruimte de school precies zal hu ren en welke cursussen ver- VLISSINGEN - De Walstraat- promenade in Vlissingen gaat gedeeltelijk op de schop. Van de Vrouwestraat tot de Aagje De kenstraat legt de Proviniciale Zeeuwse Energie Maatschappij (PZEM) een nieuwe elektrici teitskabel. De werkzaamheden beginnen 15 januari en duren on geveer een week. De Walstraat blijft zoveel mogelijk bereikbaar voor bedienend verkeer. plaatst zullen worden. Duide lijk is wel dat De Lindenhof ook gebruikt zal worden als slaap gelegenheid voor cursisten. (Slot van pagina 11) groep Walcheren. „Afgelopen zo mer hebben wij ruim twintig do de vogels geteld. Weliswaar ge wone zang- en watervogels, maar ze vliegen zich desondanks onnodig dood. Daarom heeft een aantal individuele leden het ini tiatief genomen zelf een marke ring op het plexiglas aan te bren gen." Hij benadrukt dat de actie niet in naam van de Vogelwerk groep Walcheren ,is verricht, maar in feite een wilde actie is. De gemeente laat de aange brachte vogeltjes zitten. Rie- mens: „Het is jammer dat hier over niet met ons is overlegd, maar het is niet noodzakelijk de signalering weer te verwijde ren". De afdeling beplantingen had nog niet bepaald bij welk aantal kapot gevlogen vogels zou worden overgegaan tot een markering. „Ook andere belan gen moeten worden afgewogen. Deze voorziening zou geen grote investering vergen, maar het stedebouwkundig aspect woog zwaar. De glaswand vormt een vrije doorkijk tussen de wijk Ro- senburg en het buitengebied. Wanneer daarop een accent wordt aangebracht, wordt af breuk gedaan aan de stede- bouwkundige opzet. Als uit de cijfers was gebleken dat het echt nodig was, hadden we waar schijnlijk een andere vorm dan deze vogeltjes gekozen, bijvoor beeld strepen." Het is Twisk bekend dat Vlissin gen moeite heeft met het visuele aspect. „Onze leden zijn aan de bezwaren tegemoet gekomen. Ze hadden het scherm zwart kunnen schilderen, maar heb ben gekozen voor deze accepta bele markering." De voorzitter heeft begrip voor de stap van de actievoerders. De tellingen van de afdeling be plantingen gaan gewoon door. Vlissingen doet namelijk mee aan een landelijk raamslachtof- feronderzoek van de Vogelbe scherming en de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging. Het enige telpunt in de Scheldestad is de Sloeweg ter hoogte van Rosenburg. Er wordt nog een heel jaar geteld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 14