PZC TV 10 weg, Véronique binnen jaar-uit jaar-in ZATERDAG 30 DECEMBER 1989 z20 Hondsmoeilijk Doel op zichzelf Weinig dreiging Onrustig Aanpakken Hoge prijs Kaartenhuis Ontslagen Tamelijk eenzaam Hij zag bijna grauw van vermoeidheid en spanning, die middag in september. Lex Harding had voor het eerst in zijn leven eens aan den lijve ondervonden hoe het is om tegen de klippen op te moeten zwemmen. Alles wat tegen kon zitten, leek tegen te zitten. Keihard werken, dat vond hij geen probleem. Maar werken met mensen en onderwerpen, waarbij hij zich niet thuis voelde, en toch moeten scoren, dat vond hij afschuwelijk. Bovendien: hij moest nog maar afwachten, of zijn inspanningen succes zouden hebben. Een paar dagen eerder had de Raad van State geoordeeld, dat commerciële omroep bedrijven via het buitenland, „met de kennelijke bedoeling" om de Nederlandse wetgeving te omzeilen, niet was toegestaan. Hardings nieuwe omroep had inderdaad die bedoeling, en het was zeer de vraag of dat gecamoufleerd kon worden. Lex Harding kon dat niet laten merken. Hij was verplicht om tegenover de buitenwereld de schone schijn op te hou den. Véronique zou een buitenlands sta tion worden, die boodschap moest zo overtuigend mogelijk uitgedragen wor den. Ook al was hij nog zo onzeker, ver moeid en gespannen. Harding kon zich niet veroorloven om te laten doorscheme ren, dat hij helemaal niet zeker van zijn zaak was. Zijn buren in Nijkerk stelden vast, dat Lex geen gelukkig mens was. Hij had geen lol meer in zijn werk. „Dat hebben ze dan goed gezien," gaf Harding die middag in september toe. „Het moet allemaal gebeu ren. ik heb geen keus. Al dat onderhande len en contracten afsluiten. Het is politiek bedrijven. En dat ligt me helemaal niet. Zit ik vanochtend weer urenlang te reke nen en te cijferen, terwijl ze boven bezig zijn met nieuwe jingles maken. Ik zou hon derd keer liever naar die jongens toe gaan." Een commerciële omroep uit de grond stampen, daar komt meer bij kijken dan menigeen zich realiseert, Harding incluis. Als hij tevoren had geweten dat hij zo veel details zou moeten regelen, en dat de bui tenwereld het hem zo moeilijk zou maken, dan was hem dat allemaal vermoedelijk niet waard geweest. „Dan had ik me nog eens tien keer bedacht," zei hij achteraf. Geen wonder. Want het is niet alleen hondsmoeilijk om een volwaardige com merciële omroep van de grond te tillen, maar het is vooral een heidens karwei om .zoiets te doen in Nederland met zijn om- roepcultuur, zijn tradities en zijn regelge ving. Heel even, in april, mei, juni, leek de revo lutie in omroepland onstuitbaar te zijn. Het ATV-project van Avro, Trso en Vero nica was zojuist mislukt. De Avro was na het heenzenden van Wibo van de Linde en de daarop volgende crisis een stuurloos schip geworden. En Tros en Veronica za ten elkaar luidkeels in de haren, simpel weg omdat ze gescheiden belangen heb ben. Ze wilden beiden commercieel wor den, maar liefst apart. Het regeerakkoord van 1986 had hen bijeengedreven, maar huwelijken uit berekening houden door gaans niet lang stand. Net zo lang totdat de berekening een nieuwe fase voor schrijft. Dat was nu het geval. In gezamenlijkheid zou het nooit iets worden, stelden de ATV-partners vast. want de Nederlandse wetgeving zou daarvoor geen werkbare ruimte laten. In februari was premier Lub bers onverwachts op zondagavond bij de VARA komen vertellen, dat er in feite geen behoefte aan commerciële televisie zou zijn. Het kabinet zou de STER-tijd enigszins uitbreiden, waardoor de inkom sten zouden toenemen en de adverteer ders meer armslag zouden krijgen. Dat zou voldoende moeten zijn. In een notitie aan de Tweede Kamer bevestigde minis ter Brinkman op 17 maart dat standpunt. Maar het ging in Hilversum allang niet meer om zomaar meer zendtijd voor recla me en armslag voor de adverteerders. Commerciële televisie was intussen een doel op zichzelf geworden. Het Hilversum- se keurslijf was te strak, zeiden ze met na me bij Tros en Veronica, die uit een vrijge vochten piratendom voortkwamen. Ze wilden die vrijheid terug'. Wat er daarna gebeurde, dat zouden ze dan wel zien. En dus werden eind april, begin mei de se rieuze initiatieven gelanceerd. Veronica verwekte stiefzusje Véronique, en de Tros zag toe hoe zijn hofleverancier Van den Ende. omhoog geschreven vanwege zijn klaterende shows, het ruime sop van de zee der omroeppiraterij koos. Van den En de werd vervolgens door heel Hilversum gemeden als de zwarte dood, behalve dooi de Tros, waar men in Joop een goede weg bereider zag. Een logische gedachtengang bij de omroe pen. die vanaf hun geboorte al hardop ge zegd hadden dat ze het Hilversumse om roepbestel wilden opblazen: als het niet via de voordeur kan, dan maar via een om weg. En dus lieten ze hun paladijnen Har ding en Van den Ende het moeilijke werk doen. Zoals gezegd, even leek het nog een succes te worden ook. Daags na de doop van TV 10 viel het kabinet, waardoor een demissionaire status zich van Den Haag meester maakte. Dat bracht de politiek maandenlang tot zwijgen. Een zwijgen dat aanvankelijk Joop van den Ende tijdens een van de vele groots opgezette presentaties van zijn troetelkind TV 10. De revolutie gaat niet door Lex harding toont de verspreiding van RTL Véronique op de kabel. door velen werd uitgelegd als een uiting van machteloosheid, maar dat gaande weg ook een verlammende bedreiging kreeg. Immers, zolang de politiek geen be sluiten kon nemen, kon ook de wetgeving niet worden aangepast. En zolang de hui dige wetgeving gold, was en bleef com merciële omroep verboden. Wie toch wil de proberen de Nederlandse huiskamer binnen te dringen, die zou derhalve van de Europese mazen in de wet gebruik moeten maken, en die mazen bleken aanzienlijk minder groot dan sommigen hadden ge hoopt. Zodoende bleef er na de lawaaiige aan vangsfase. waarin Harding in de luwte opereerde van het schetterende kabaal waarmee Van den Ende overeenkomstig zijn Aalsmeerse traditie aan de weg tim merde, allengs steeds minder over van de revolutionaire dreiging in medialand. Dat was niet in het minst ook een centenkwes tie. Twee commerciële kandidaten, die al lebei in oktober met uitzenden wilden be ginnen: was daarvoor wel voldoende ruimte? Immers, een commerciële omroep kan nog zulke krachtige financiers hebben, uiteindelijk zal er toch geld moeten wor den verdiend, tenslotte resulterend in winst. Dat geld kan alleen maar worden getoucheerd als er voldoende adverteer ders tussen de programma's geperst kun nen worden. En die adverteerders komen slechts als er voldoende kijkdichtheid on tstaat. Nederland 1, 2 en 3 trekken dagelijks 85 procent van alle Nederlandse kijkers. Wie daarvan een dermate groot deel wil weg- snoepen. dat adverteerders het interes sant gaan vinden, zal van zeer goeden hui ze moeten komen. Dat geldt al, wanneer er één commercieel net is. Laat staan als er twee naar de gunst van de kijker dingen. Joop van den Ende schermde meteen al met reusachtige kijkdichtheden. Hij zou de beschikking hebben over alle grote shows, van Brink tot Brandsteden en als men zijn prognoses goed doorrekende, dan zou er vrijwel niemand meer naar de andere netten kijken. Dat was alleen al op grond van de Nederlandse geschiedenis en tradities onrealistisch. Los nog van het harde feit, dat een kwart van alle huiska mers niet op de kabel is aangesloten en dus bij voorbaat van de kijkdichtheid zou moeten worden afgetrokken. Een poging om Harding en Van den Ende bijeen te brengen, op dringend advies van beider financiers, strandde terstond. Vér onique en TV 10 gingen ieder hun eigen weg, een weg waarvan het einde hoogst ongewis was. Want de vraag bleef drei gend in de lucht hangen, of er na alle mil joenenuitgaven überhaupt wel uitgezon den zou mogen worden. En naarmate die dreiging vastere vormen ging aannemen, werden de financiers navenant onrusti ger. Waarom? Omdat het veelvuldig gedane beroep op „Europa" steeds dunner werd. Den Haag mocht dan demissionair zijn, maar Brussel was dat niet. En zo lang er in Brussel besluiten werden genomen, wei gerden de betrokken ministers, die toeval lig allemaal CDA-ers waren, met de armen over elkaar toe te kijken. Dat mocht des noods een ruzie binnen het demissonaire kabinet opleveren, hetgeen uiteindelijk ook gebeurde, maar dat veranderde niets aan de werkelijkheid. Den Haag besloot zich niet langer te ver zetten tegen een Europese tv-richtlijn, waarmee buitenlandse zenders onbelem merd in ieder land moesten worden toege laten. Maar omdat die richtlijn binnen de EG net niet de vereiste meerderheid dreigde te halen, voegde Nederland een voorwaarde aan zijn „ja" toe. Den Haag zou akkoord gaan, als ieder land het repht bleef houden om zijn eigen wetgeving op te leggen aan de binnenlandse zenders. Daarop zei Brussel schielijk ja. Met andere woorden: ook al zouden de Ne derlandse avonturiers zich bedienen van U-bochten via Milaan of Luxemburg, toch zou Den Haag hen kunnen aanpakken. Want wie vanuit Nederland Nederlands talige programma's maakt voor de Neder landse huiskamer, die is geen buitenland se doch een binnenlandse zender. En dus zou zo'n zender zich aan de Nederlandse wetgeving moeten houden, die immers voorlopig niet voorzag in commerciële te levisie. Daar werden de financiers nerveus van. Er zou werkelijk iets gedaan moeten worden aan het buitenlandse karakter van Véro nique en TV 10, want anders zou het Com missariaat voor de Media onverbiddellijk zijn. Luxemburg en Milaan, en dan via de satelliet weer terug, dat was kennelijk on voldoende. Bij de club van Lex Harding veranderde er het eerst iets. De aandelen-verhoudingen werden drastisch veranderd, zodat de Lu xemburgers werkelijk de meerderheid verwierven. Het Nederlandse aandeelhou dersschap werd minimaal, hetgeen aan vankelijk een zucht van verlichting deed ontstaan, maar al gauw enige zorgen wek te. Want de uiteindelijke zeggenschap ver dween automatisch vanuit Hilversum ook naar Luxemburg. Lex Harding kreeg een oppasser toegewe zen. Freddy Thyes keek voortaan over zijn schouder mee. Alle grote uitgaven moes ten door hem geparafeerd worden. Als Véronique dan toch een RTL-zender zou worden, dan wilden de Luxemburgers de greep ook zo krachtig mogelijk laten zijn. De geldkraan werd ietwat aangedraaid, en de programmering werd een heel stuk minder Nederlandstalig gemaakt. Tal van programma's, die RTL toch al maakte, werden in de programmering opgenomen. Vanaf dat moment was Véronique heel wat minder Nederlands dan aanvankelijk de bedoeling was geweest. Het uitzen drecht kwam daardoor weliswaar binnen handbereik, maar de prijs was hoog: een beperkte zeggenschap en nog niet voor de helft Nederlands. Om van het belangrijk ste gevolg nog maar te zwijgen: Stiefmoe der Veronica verloor de greep op het kind Véronique. Rob Out verbeet zich kranig, maar de teleurstelling en de machteloos heid zijn sindsdien groot. Bij TV 10 veranderde er ook iets, zij het minder ingrijpend. Dat had iets te maken met inzicht in de verhoudingen en om standigheden. In Aalsmeer kon en wilde men zich niet voorstellen, dat Den Haag niet wilde zwichten voor de druk van zo veel sterren en publicitair geweld. Boven dien: de van WVC weggekochte topamb tenaar Andries Overste zei het toch zelf? Het ministerie kon heus niets uitrichten. Joop van den Ende heeft zich vanaf het allereerste begin in de luren laten leggen door verkeerde adviezen en verkeerde ad viseurs. Vrijwel allemaal stonden ze te ver van de politiek om een waarheidsgetrouw beeld te hebben van de werkelijke macht. En die ene. die rechtstreeks uit Den Haag kwam, dié overspeelde keer op keer zijn hand. Geen wonder, dat minister Brink man geen moment nerveus was geworden, toen Overste was opgestapt. Hij kende zijn pappenheimers. TV 10 ging niet verder dan een verande ring te brengen in de U-bocht. Milaan werd voortaan gemeden, en net als Véro nique gingen ze ook in Aalsmeer via Lu xemburg zenden. Voorts zag men af van het uitgeven van TV-10-aandelen van een tientje, want dat maakte de eigendoms verhoudingen wel erg Nederlands, en bo vendien was het nog de vraag, of de kijkers langzamerhand voldoende vertrouwen in het project hadden. Dat merkte Van den Ende aan de adverteerders. Naar buiten toe bleven zij weliswaar beweren dat ze veel vertrouwen hadden in TV 10, maar in tern groeide de scepsis. Op 1 september, precies vier maanden na de doop van TV 10, stortte de revolutie in omroepland als een kaartenhuis in elkaar. Op die dag oordeelde de Raad van State, naar aanleiding van een op zichzelf onbe duidende wetsovertreding van het radio stationnetje Cable One, dat binnenlandse zenders geen U-bochtconstructie moch ten hanteren. Wie voortaan nog in aan merking wilde komen voor toestemming, die moest werkelijk buitenlands zijn. De gebeurtenissen volgden elkaar daarna in volstrekte logica op. Lex Harding kreeg loon naar overwerken, ofschoon hij er tot de allerlaatste seconde niet gerust op was geweest („Hoe weetje dat? Van wie heb je dat?" vroeg hij ongelovig, toen hij kort voor de officiële mededeling van Commis sariaatsvoorzitter Geurtsen uit een ande re bron van het groene licht hoorde.) En Joop van den Ende beet in het stof. Hij had net als Harding de bedoeling gehad de Nederlandse wetgeving te ontduiken, maar bij hem was het een „kennelijke be doeling" en Harding was ver genoeg in een alibi weggeduwd. Dat wegduwen in een buitenlandse set ting is cruciaal. Het is voor de afzienbare termijn bepalend voor de aanslag, die de commerciële omroep op Hilversum kan doen. Weliswaar is Den Haag niet meer de missionair en heeft de nieuwe coalitie be sloten om met voorrang de mediawetge ving te veranderen en commerciële om roep mogelijk te maken, maar het zal nog een klein jaar duren, voordat het zo ver is. In afwachting daarvan krijgen alleen ech te buitenlanders een kans om zich naast Véronique te nestelen. Sinds het vonnis van eind september zijn er in Aalsmeer nog wat stuiptrekkingen te zien geweest. Eerst werden er medewer kers ontslagen, die allemaal in blind ver trouwen hun kompas op Joop van den En de hadden gezet. Daarna werden er aller lei hoogdravende onderhandelingen ge voerd met buitenlandse maatschappijen. Maar toen die alleen maar geïnteresseerd bleken in de shows en niet in nieuws en sport, was de lol er gauw af. Vervolgens werd er met uitgevers gepraat en uiteinde lijk met de Tros, en het slot van het liedje was: we zien wel, laten we maar eens af wachten. Wat betekent dat, afwachten? Het bete kent dat de revolutie in omroepland voor lopig geen revolutie is geworden. Véroni que is geen bedreiging voor Hilversum. Juist, omdat de programmering voor een belangrijk deel niet-Nederlands is en haastwerk per definitie kwaliteitsarm is, is de kijkdichtheid flinterdun. Minder nog dan Nederland 3, sterk onvoldoende om Hilversum in gevaar te brengen. Dat is een hele rust voor Hilversum. Nie mand haast zich om straks alsnog com mercieel te worden. Er liggen formeel wel iswaar aanvragen, onder meer van Tros en Veronica, maar een aanvraag is nog geen definitief besluit. De twee krijgen van de nieuwe minister d'Ancona een voorkeurs behandeling, als ze dat willen, maar er zou pas op z'n vroegst in oktober gestart kun nen worden, en wie neemt er nou zo'n voorschot op de toekomst? Vooral ook, omdat tussen nu en oktober er nog wel eens een tweede piraat naast Véronique zou kunnen komen. Het gonst de laatste tijd alweer van de ge ruchten, zoals zo vaak. Vanuit Frankrijk zou een TF Europe zich met Amerikaanse en Zweedse hulp op Nederland willen rich ten. Net als Véronique, met overdag en 's nachts veel klassieke concerten en bui- tenlandstalige spelletjes, en 's avonds de shows van Van den Ende: „lei Paris, je vous présente Wedden Dat." Of Van den Ende nu meewerkt of niet, en of het deze Franse zender wordt of een an dere, het wordt hoe dan ook voor Hilver sum onaantrekkelijk om straks de veilig heid van de gegarandeerde inkomsten uit Ster-pot en kijkgeld op te geven voor een hoogst onzekere toekomst. Als er twee kleine reclame-afromers in Nederland te ontvangen zijn, en de omroepen die in het publieke bestel achterblijven krijgen een krachtige steun vanuit Den Haag, wat valt er dan voor Veronica of Tros nog te verdienen? Het jaar 1989 is een opwindend en roerig jaar geweest. In het buitenland, maar ook in omroepland. De Muur in Berlijn ver brokkelde, de muur om Hilversum ver dween. Maar waar de revolutie in Oost- Europa lijkt te slagen, waait ze in omroe pland uit. Het omroepbestel is niet opge blazen. Veronica en de Tros hebben het geprobeerd, maar het is hun voorlopig niet gelukt. Lex Harding is geen verleng stuk van Rob Out geworden, omdat het niet kon. Hij is voorlopig veroordeeld tot een tamelijk eenzaam avontuur in de mar ge. En Joop van den Ende? Zijn gouden han den produceerden slechts klatergoud. In een interview met De Telegraaf zei hij eens over het onderwerp geluk, dat de me dedeling aan zijn personeel, als zou er voortaan gewerkt gaan worden aan een nieuw tv-station, hem met een intens ge luksgevoel vervulde. Zijn stralende dag veranderde sindsdien in een inktzwarte nacht. Scheldend en vloekend heeft hij diezelfde medewerkers moeten vertellen, dat het voorbij, uit en over was. Er komt geen TV 10. Joop van den Ende mag zijn gouden handen straks nog dichtknijpen, als hij de shows van zijn produktiemaat- schappij tegen een redelijke prijs weet te slijten aan de concurrentie. Iedere revolutie heeft de neiging zijn eigen kinderen op te eten, zeggen ze weieens. Dat geldt ook voor de revolutie in omroe pland, die voorlopig geen revolutie werd. Ze mogen in Aalsmeer wel oppassen, dat ze uiteindelijk niet het slachtoffer worden van hun eigen mislukte coup-poging. En schrale troost, als het daar tot een begra fenis zou komen van het imperium, dat slechts een paar maanden mocht stralen: bloemen genoeg in Aalsmeer. Wim Meiners

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 68