Vaclav Havel ZATERDAG 30 DECEMBER 1989 Gevangenisstraf Politieke manoeuvre Zelfmoord Gerard Pieterse Forse handicap Absurde theater Brodeloos Vaclav Havel spreekt demonstranten toe op het Wenceslasplein in Praag. jaar-in ge opstelling. De volslagen verstoorde verhoudingen tussen mensen als gevolg van de normalisatiepolitiek van het be wind van Husak worden in deze drie een akters op overtuigende wijze getoond. Geen van deze stukken heeft Havel ooit op de planken gezien. Ze gingen in Wenen in première en werden daarna overal ter wereld gespeeld, behalve in de landen van het Oostblok. In ons land werd Audiëntie in 1981 door de KRO-tv uitgezonden in een regie van de Tsjechische balling Zde- neck Kraus. Protest werd in 1980 door de Nieuwe Komedie uit Den Haag opgevoerd en wel in een bijzondere setting. Het stuk werd omlijst door Proces in Praag, een theatrale bewerking van een proces dat in oktober 1979 in Praag gehouden werd te gen de leden van de VONS, een aan Char ta 77 verwachte organisatie. De leden van dit comité ter verdediging van onrecht matig vervolgde personen, waaronder Pe ter Uhl, Vaclav Benda, Jiri Dienstbier en Vaclav Havel, werden veroordeeld tot ge vangenisstraffen variërend van drie tot vijfjaar. Havel werd voor zijn VONS-activiteiten tot vierenhalf jaar gevangenisstraf veroor deeld. Het is zijn tweede veroordeling; in 1978 had hij ook al 14 maanden vastgeze ten wegens zijn politieke activiteiten. De pesterijen van de geheime politie en het isolement ten opzicht van de dagelijkse theaterpraktijk hebben inmiddels hun in vloed gehad op zijn werk. In 1972 schreef hij De samenzweerders en in 1975 De bede laar soper aeen bewerking van het 18e eeuwse stuk van John Gay, waarop ook Brecht indertijd zijn Dreigroschenoper baseerde. Beide stukken beleefden maar weinig opvoeringen, omdat de afstand tot het Westerse publiek en de daar heersen de toneelopvattingen te groot bleek te zijn. Meer succes heeft hij met Berghotel (1976). Hierin keert hij terug naar de esthetiek van zijn eerste stukken. Middels een soort fuga-achtige compositie voor 13 spelers laat hij het uiteenvallen zien van de iden titeit van een groep mensen in een afgele gen hotel. Als verlengstuk van zijn activiteiten voor Charta 77 heeft hij in 1978 een tweede poli tiek essay geschreven: Poging om in de waarheid te leven. Hierin geeft hij een analyse van de strijd om te leven in de to tale vervreemding die volgens hem het kenmerk is van de post-totalitaire maat schappij. Alleen een initiatief van de men sen zelf die zich verzetten tegen de ver starde machtsstructuren, holle frasen en technologische tendensen, biedt volgens Havel de mogelijkheid voor een betere toekomst. In het voorjaar van 1983 wordt Havel we gens ziekte vervroegd vrijgelaten. Zelf heeft hij deze vrijlating altijd als een poli tieke manoeuvre beschouwd: de presi dent moest immers op bezoek bij zijn Oos tenrijkse collega, die Havel enige jaren eerder de Oostenrijkse staatsprijs voor Europese literatuur had toegekend. Zijn ervaringen in de gevangenis vinden hun weerslag in een korte eenakter: Fout. In 1984 schrijft hij voor het eerst weer een avondvullend stuk: Largo Desolato. In dit stuk komen zowel qua vorm als qua in houd alle lijnen van zijn vroegere werk bij elkaar. Een sterk persoonlijk accent ver krijgt het door de verwerking van de schrijvers persoonlijke ervaringen in de gevangenis. De hoofdpersoon, de filosoof Leopold Kopriva, heeft zich steeds verder in zijn eigen huis geïsoleerd. De dictatuur van de politiestaat heeft inmiddels ook het privéleven in zijn greep gekregen. Nor male vertrouwelijke omgang tussen de mensen onderling is niet meer mogelijk; in plaats van individuele uitdrukkings vormen hanteert men stereotypen en cli chés, een herhaalde woordvolgorde zon der echte betekenis. Ieder ogenblik ver wacht Kopriva opgepakt te worden. Als aan het eind van het stuk duidelijk wordt dat daar voorlopig geen sprake van is, om dat zijn zaak is geseponeerd, valt zijn eni ge houvast in het leven weg en smeekt hij de geheime agenten op zijn knieën hem mee te nemen. Largo desolato had veel succes, met name in Duitsland en Engeland. In ons land ging het stuk in februari 1987 in première bij het Publiekstheater. De voortschrijdende politieke ontwikke ling in Tsjechoslowakije en de steeds be langrijker rol die Havel daarin speelt, la ten hem steeds minder tijd voor zijn artis tieke bezigheden. Zo duurt het tot 1988 eer er weer een nieuw stuk van zijn hand ver schijnt: Sanering. In dit stuk hebben we te maken met een groep architecten die een saneringsplan moeten ontwerpen voor een middeleeuws stadje. Ze hebben daartoe hun kantoor ingericht in een oude burcht op een heuvel in de nabijheid. Een delegatie van de bevolking komt tegen de plannen protesteren. Als dan een pas aan gestelde inspecteur hen komt vertellen dat hij het aan de architecten zelf overlaat hoe ze de zaak zullen aanpakken, breekt de feeststemming los. Eindelijk vrijheid! In samenspraak met de stadsbewoners zullen ze het saneringsplan opstellen. De vreugde is echter van korte duur. Een nog recenter aangestelde inspecteur komt - letterlijk op zijn handen gekeken door de partijsecretaris - met nieuwe richtlijnen dat het project voorlopig is uitgesteld. Een van de architecten pleegt daarop zelf moord; de anderen berusten voor de zo veelste keer. Maar toch is er hoop: de jong ste architect heeft ontdekt dat een ooie vaar zijn nest bouwt in de toren en de jong ste secretaresse ontdekt ,,dat zij ook een geslachtsdrift bezit". Sanering ging in september 1989 in première in Zürich. De bekendheid van Vaclav Havel is de af gelopen jaren in het Westen sterk toege nomen, niet zozeer vanwege zijn literaire werk alswel vanwege zijn principiële ver zet tegen het communistische regime in zijn land. In 1984 kreeg hij een ere-docto- raat aangeboden in Toulouse, in 1986 werd hem de Erasmusprijs toegekend. Dit jaar werd hij geëerd met de Zweedse Olaf Palme Prijs en met de Vredesprijs van de Duitse Boekhandel. "TTJaaroui gedragen mensen zich W eigenlijk zoals zij zich gedragen? Waarom wekken mensen de indruk als één man achter de regering te staan? Voor de dissidente Tsjechische schrijver Vaclav Havel is het antwoord duidelijk: „Het is de angst die hen daartoe brengt." Bovenstaand passage is afkomstig uit de Open brief aan Gustav Husak, een essay van Havel uit 1975. Tegen zijn werk is dan al sinds zes jaar een publicatie- en opvoeringsverbod van kracht. De brief circuleert dan ook in het illegale circuit en bereikt het Westen via een publicatie in het Duitse blad Die Zeit. In deze brief geeft Havel een vlijmscherpe analyse van de situatie in Tsjechoslowa kije zoals die is ontstaan na de inval van de Warschaupact-troepen in 1968 en de daarop volgende normaliseringspolitiek van de regering-Husak. Angst is het alles overheersende gevoel in ons land, aldus Havel, en het is deze angst die maakt dat de mensen niet meer eerlijk zijn tegenover elkaar, niet meer deelnemen aan het openbare leven en zich uiteindelijk terug trekken in een consumentenbestaan dat er uitsluitend op gericht is het privéleven zo aangenaam mogelijk te houden. Dode lijk is deze angst voor de cultuur. Zelfstan dig denken, originaliteit en eigenzinnig heid worden afgestraft. Meelopers en op portunisten worden goed betaald voor het in stand houden van een facade waarach ter de rust van het kerkhof heerst. Hij be sluit zijn brief als volgt: Als burger van deze staat eis ik in het openbaar van U en van de andere leiden de vertegenwoordigers van het huidige regime aat u aandacht schenkt aan de sa menhangen waarop ik U opmerkzaam heb gemaakt en dat U zich in het licht hier van bewust zult zijn van Uw historische verantwoordelijkheid en in overeenstem ming daarmee zult handelen". De onvoorspelbare loop van de geschiede nis geeft nu Havel zelf de kans als presi dent goed te maken wat door zijn voor ganger, dezelfde Husak aan wie hij veer tien jaar geleden de brief richtte, op zo schromelijke wijze is nagelaten. Vaclav Havel werd op 5 oktober 1936 in Praag geboren. Hij is afkomstig uit een ge goed, liberaal-burgerlijk milieu waar kunst en wetenschap hoog aangeschre ven stonden. Zijn grootvader was een bouwondernemer die het eerste huis uit ijzer en beton aan het Wenceslasplein in Praag bouwde. Zijn vader was architect en een oom filproducent. Grootvader van moederskant was publicist, diverse malen ambassadeur en zelfs korte tijd minister. Als de communisten in 1948 de macht in Tsjechoslowakije overgenomen hebben, is een dergelijke afkomst een forse handi cap. Havel is de zoon van een klassevij and. Hij wordt dan ook niet toegelaten tot het gewone gymnasium. Hij begint een opleiding tot chemisch analist en volgt in de avonduren een gymnasiumopleiding. Nadat hij zijn militaire dienst heeft ver vuld wordt hij theatertechnicus bij het Balustradetheater in Praag. Middels een aanvullende cursus theaterwetenschap klimt hij op tot dramaturg en blijft tot 1969 aan dit theater verbonden. Havels eerste literaire activiteiten date ren van het begin van de jaren '60; hij pu bliceert korte verhalen, gedichten en es says. Zijn grote doorbraak komt in 1963 met het toneelstuk Het tuinfeest. In dit stuk komt direct al een van de voornaam ste thema's van zijn werk aan de orde: de taal. Het tuinfeest gaat over taal die gede gradeerd is tót een conglomeraat van lege formules. Deze taal die onbruikbaar ge worden is voor menselijke communicatie is volgens Havel bij uitstek de taal van de ambtenaren en de bureaucraten. Een be langrijke rol in dit taalmisbruik speelt de frase, dat wil zeggen het woord dat zijn oorspronkelijke communicatieve functie heeft verloren en nu andere doelen dient: dat naar macht streeft, organiseert en heerst en de mensen van hun identiteit be rooft. De hoofdpersoon van Het tuinfeest is een jongeman van kleinburgerlijke komaf die omhoog wil en die een waar meester blijkt in het manipuleren van de ze geautomatiseerde, lege taal. Aan het slot is hij de nieuwe leider van het Ministe rie van Opening en Opheffing, maar is hij niet meer in staat zijn gevoelens te uiten jegens zijn familie. Zijn twee volgende stukken: Het rond schrijven (1965) en Concentratieproble men (1968) zijn min of meer variaties op hetzelfde thema. In Het rondschrijven worden instructies uitgestuurd in het pty- depe, een nieuwe wetenschappelijke taal. En wat blijkt: dit veroorzaakt geen essen tiële veranderingen in het leven van hen 27 november 1989: Vaclav Havel(rechts) schreeuwt de eisen van de verzamelde oppositie naar een regeringsdelegatie onder aanvoering van premier Adamec. Tegen de lege formules die zich hieraan conformeren, noch in dat van de anti-held die er juist tegenin wil gaan, omdat hij zich ervan bewust is dat de door de taal gemanipuleerde mens vol komen van zichzelf vervreemd raakt. Concentratieproblemen toont ons een so ciaal wetenschapper wiens werk en ge compliceerde sexleven - een veeleisende maitresse, een slonzige vrouw en een on willige secretaresse - nog worden ver zwaard als hij uitgekozen wordt om 'als willekeurig voorbeeld' door een computer ondervraagd te worden. Deze eerste stukken van Havel hebben veel succes, ook in het westèn. Voor zowel Het rondschrijven als voor Concentratie problemen ontvangt hij de Amerikaanse toneelprijs, de Obie Award. Verwonderlijk is dit succes niet, want in al deze stukken maakt Havel gebruik van de technieken van het absurde theater dat dan in West- Europa de toon aangeeft. Toch is er een fundamenteel verschil tussen zijn stuk ken en die van bijvoorbeeld Beckett, Ada- mov of Ionesco. Waar laatstgenoemden willen laten zien dat het menselijk be staan überhaupt zinloos en absurd is, le vert het werk van Havel in de eerste plaats kritiek op de bureaucratie en de partij functionarissen die middels manipulaties en misbruik van de taal situaties creëren waar anderen - en in laatste instantie ook zijzelf - het slachtoffer van worden. De totaal vervreemde wereld die op die manier ontstaat, vertoont eveneens ster ke verwantschap met het werk van een andere beroemde schrijver uit Praag: Franz Kafka. Ook in ons land bleef het werk van Havel niet onopgemerkt. In 1966 bracht de Nederlandse Comedie Het rond schrijven op de planken in een regie van Henk Rigters. Het jaar daarop volgde het Nieuw Rotterdams Toneel met Het tuin feest. In 1967 hield Havel een felle rede op het congres van de Tsjechische schrijvers bond, waar het tot hevige botsingen kwam tussen de jongeren en de oude stali nisten. Hoewel hij erkende dat er meer vrijheid gekomen was, deed hij deze toch af als het optrekken van een facade om de verrotte en vermolmde toestand van de Tsjechische cultuur aan het oog te ont trekken. Aan het slot van zijn rede diende hij een zevental voorstellen in om de structuur van de schrijversbond funda menteel te hervormen tot een democrati sche en open organisatie. Sinds dit con gres dat algemeen gezien wordt als een van de aanzetten tot de hervormingen van de Praagse lente in 1968, geldt Havel als een van de voornaamste woordvoerders van de Tsjechische kunstenaars en intel lectuelen. Het mislukken van het socialisme met een menselijk gezicht van Alexander Dubcek door de invasie van de landen uit het War schaupact heeft voor Havel ingrijpende gevolgen. Een opvoerings- en publicatie verbod maakt hem brodeloos en hij vindt werk als hulparbeider in een brouwerij. Zijn principiële afwijzing om het met het bewind op een akkoordje te gooien en zo een aangenamer leven te leiden alsmede zijn weigering om naar het buitenland te vertrekken, brengen hem in velerlei op zicht in een isolement. Van deze situatie doet hij verslag in een drietal korte stuk ken, algemeen aangeduid als de Vanek- trilogie. In Audiëntie (1976) wordt de hulparbeider Vanek ontboden door de directeur van de brouwerij waar hij werkt. Vanek is een succesvol toneelschrijver' die naar de brouwerij werd verbannen. De directeur is bereid Vanek een betere baan te bezorgen maar wil in ruil daarvoor een vriendschap- pelijker omgang, kennismaking met een populaire actrice én hij wil dat de schrij ver zelf het wekelijkse rapport voor de po litie opstelt. De schrijver weigert princi pieel deze vorm van zelf-bespionnering. De directeur, die inmiddels al wat pilsjes op heeft, verwijt hem daarop hoogmoed en gebrek aan begrip voor de problemen van de gewone man. Intellectuelen die al tijd in het volle licht van de geschiedenis staan, kunnen zich volgens hem zo'n hou ding makkelijk permitteren, terwijl de ge wone man wel gedwongen is zich aan te passen. Vernissage (1976) laat ons zien hoe de schrijver wordt uitgenodigd in de pas in gerichte woning van een bevriend echt paar. Vol trots laten ze hem whisky drin ken en naar buitenlandse platen luiste ren. Ze pochen op hun materiële comfort en maken hem duidelijk dat hij dit ook kan bereiken als hij maar wat minder principieel zou zijn. Als de schrijver wil vertrekken krijgt het echtpaar ruzie. De vrouw krijgt een hysterische aanval en de man verwijt de schrijver dat hij hem de mogelijkheid ontneemt om zijn verwor venheden te tonen. De schrijver besluit daarop zijn vertrek uit te stellen. In het laatste stuk Protest (1978) wordt Vanek uitgenodigd door Stanek, een vroe gere collega die nu een zeer succesvol tv- schrijver is. Stanek wil een protestactie op touw zetten tegen de arrestatie van een jazz-musicus die een relatie heeft met zijn dochter. Omdat hij niet weet hoe hij dat moet doen, doet hij een beroep op Vanek die als dissident daar immers ervaring mee heeft. Maar wat blijkt: de dissidenten hebben al zelf het initiatief genomen en Stanek hoeft alleen maar zijn handteke ning te zetten onder een lijst die al circu leert. In een lange monoloog wringt Sta nek zich in de vreemdste bochten om hier onderuit te komen. Hij wordt uiteindelijk gered door een telefoontje dat de musicus inmiddels is vrijgelaten. Op glasheldere wijze legt Havel in deze drie stukken de mechanismen van de aan passing en het opportunisme bloot. De fi guur van Vanek, de dissidente schrijver, werkt als een katalysator die de anderen ertoe brengt hun positie en hun houding te verdedigen. Allerlei uitvluchten wor den gezocht om maar geen partij te hoe ven kiezen. Natuurlijk zijn ze het eens met Charta 77, maar tegelijkertijd wordt er 'begrip' gevraagd voor een minder moedi-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 39