PZC Op uw gezondheid: terrein vol vragen HOGERE LASTEN? EER SAAMHORIGHEID: EN WIJ KRIJGEN DE GEZONDHEIDSZORG BETER. opinie en achtergrond ZATERDAG 30 DECEMBER 1989 2 Gelijk houden Nauwkeurig Afvallige Kluizenaar Controverse Angst Mensbeelden KLOI levensbeschouwing Levende materie Grote vragen radio on televisie 1 Eerste uur '90 1 seconde langer (Van onze Haagse redactie Het eerste uur van 1990 duurt 3601 seconden. De atoomklok van het Nederlands Meet Instituut in Delft springt op 1 januari om 00 uur 59 mi nuten 59 seconden niet op 01 uur 00 minuten 00 seconden maar voegt één seconde toe: 00 uur 59 minuten 60 se conden. Hiermee is het jaar 1990 een tel langer. De toevoeging van de extra seconde valt op de internationale tijdschaal om 23 uur 59 minuten 60 seconden. De Midden Europese Tijd, de wettelijke tijd in Nederland, loopt echter één uur voor op de wereldtijd, zodat het hier een uur later is als de seconde bijgeteld wordt. De schrikkelseconde is nodig omdat de aarde de afgelopen twee jaar iets langzamer heeft gedraaid dan de internationale atoomtijdschaal aan geeft. Volgens de Internationale Atoom Tijd (TAI) is er na 86.400 seconden een dag voorbij. Het Bureau International des Poids et Mesures (BIPM) stelt de TAI vast uit de gemiddelde tijd die atoomklokken uit verschillende lan den aangeven. Deze klokken zijn ui terst nauwkeurig. Zij meten het aantal trillingen van een cesiumatoom. Een seconde staat voor 9.192.631.770 tril lingen. De aarde zelf kan zich door invloed van verschillende factoren niet aan zo'n nauwkeurige tijdschaal houden. Door de aantrekkingskracht van andere he mellichamen, verschuivingen in de aardkorst en wijzigingen in de verhou ding ijs/waterdamp draait de wereld bol langzamer dan wel sneller om zijn as. Daarmee worden de dagen langer of korter. Zo zal een verhoging van de wereld- temperatuur het draaien vertragen. Door het smelten van ijs aan de polen zakt het water naar de evenaar. Het ef fect hiervan is hetzelfde als dat van een ijsdanseres die bij een pirouette de ar men spreidt: de draai wordt vertraagd. Houdt de danseres haar armen daar entegen strak tegen haar lichaam (dichter bij de rotatie-as) dan gaat ze sneller in het rond. Om de wereldtijd gelijk te houden met het werkelijke verloop van dag en nacht is in 1972 de gecoördineerde wereldtijd (UTC) ingesteld. De UTC is de Internationale Atoom Tijd aange past met schrikkelseconden. Volgens een internationale afspraak mag de tijd met maximaal 1 seconde per keer verspringen, bij voorkeur aan het ein de van het jaar. Zonodig kunnen er halverwege het jaar of aan het einde van een kwartaal nog meer verbeteringen worden aan gebracht. Het International Earth Ro tation Service in Parijs bepaalt aan de hand van astronomische metingen of zo'n aanpassing nodig is. In Nederland houdt de sectie Tijd en Frequentie van het Nederlands Meet Instituut de bei de tijdschalen bij. Sinds de jaren '30 draait de aarde lang zamer dan de TAI. In 1970 was het draaitempo het laagst: onze planeet liep dagelijks drieduizendste seconde achter op de atoomtijdschaal. De laat ste jaren gaat de aarde weer wat min der langzamer. Ing. G. de Jong van het NMI verwacht dat er de komende ja ren nog wel schrikkelseconden bij ko men. Als het de draaitempo van de aarde zich blijft versnellen dan kan in de toekomst ook het tegenovergestel de gebeuren: een jaar duurt iets korter. Enige zekerheid hierover is er overi gens niet. Voor de het verschil in draai snelheid is nog geen sluitende weten schappelijke verklaring gevonden. Op de gemiddelde Nederlander zal de extra seconde 'vuurwerktijd' nauwe lijks indruk maken. Voor anderen kan het antwoord op de vraag hoe laat het is echter niet nauwkeurig genoeg zijn. Verschillende bedrijven en instellin gen, als de radiosterrewacht in Dwin- gelo, stellen hun klokken af op die van het NMI. Bij de internationale coördi natie van vliegtuigen werkt men bij voorbeeld met de UTC. Bij de plaats bepaling van schepen met behulp van een sextant zorgt een tijdafwijking van een seconde voor een misreke ning van 1852 meter. De atoomklok in Delft mag slechts een miljoenste seconde verschillen met de de UTC. Het uurwerk staat daarom in een soort kluis die het moet bescher men tegen zend )storingen van buiten af. De gemiddelde temperatuur in het kamertje wordt op 23 graden celsius gehouden en de vochtigheidsgraad op 45 procent. De verschillende nationale meetlabo- ratoria zullen hun klokken in de toe komst overigens nog nauwkeuriger moeten afstellen. Vooral de telecom municatie heeft hier behoefte aan. De frequenties waarmee signalen worden doorgezonden nemen toe, zodat een precieze afbakening van een seconde van steeds groter belang is. Een aantal Europese laboratoria, waaronder die van het NMI werken hiertoe samen. (Van onze verslaggever Frits Schils) Het is vrijwel uitgesloten dat de Oosteuropese hervormingslawi ne die alle landen ten oosten van het 'IJzeren Gordijn' in zijn actieradius heeft betrokken, zal overslaan op het laatste, puur stalinistische bolwerk: de Socialistische Volksrepubliek Al banië. Op korte termijn is zoiets al he lemaal niet te verwachten. Een bericht uit Joegoslavische bron maakt weliswaar melding van de ar restatie en aansluitende deportatie van anticommunistische betogers, vo rige week in de Noordalbanese indus triestad Shkodra (Skutari), maar over omvang en gehalte van het vermeende protest wordt niets gezegd. In het ver leden is gebleken dat de Joegoslavi sche berichtgeving over ontwikkelin gen in Albanië vaak verre van be trouwbaar is. De betrekkingen tussen Tirana en Bel grado worden door groot wantrouwen gekenmerkt en dit leidt ertoe dat de informatiestroom in beide richtingen niet bepaald als een toonbeeld van ob jectiviteit kan worden aangemerkt. Het tegendeel is eerder waar. In het al gemeen kan gesteld worden dat in Al banië openlijke demonstraties tegen het regime een ongekend fenomeen zijn. Wie ondanks de alomtegenwoor digheid van de Albanese geheime dienst Sigurimi en de onzichtbare, maar wel permanent aanwezige 'socia le controle van de omgeving' toch het lef heeft om protesterend te straat op te gaan. wordt gegarandeerd onmid dellijk opgepakt en riskeert langduri ge opsluiting in een werkkamp. Iedere Skipetaar weet dit drommels goed en dit is reden te meer om de Joegoslavi sche onthulling over het incident van Shkodra met de nodige scepsis te be zien. Vanuit zijn streng bewaakte residen tie, iewat afzijdig van de pronkboule- vard Helden der Natie in Tirana, heeft president en partijleider Ramiz Alia onlangs in een officiële verklaring la ten weten dat zijn land er niet over peinst om in navolging van de Sovjetu nie, Polen, de DDR, Hongarije, Bulga rije en Tsjechoslowakije de weg van de fundamentele veranderingen in te slaan. Het Roemeense inferno heeft ze ker geen wijziging gebracht in het Al banese standpunt. Eerder is de hou ding van de Albanese communistische partij die nog steeds een vaste greep op de ontwikkelingen in het land heeft, er door verhard. Officieel huldigt Tirana de opvatting dat de 'revisionistische' communisti sche partijen van Oost-Europa de 'ro de loper voor de contrarevolutie heb ben uitgelegd'. De eerstverantwoor delijke voor deze heilloze ontwikke ling wordt uiteraard Michail Gor- batsjov genoemd. Het partijorgaan Zeri i Popullit typeert hem in de ana lyses als een 'verrader' en een 'afvalli ge', die een levensgevaarlijke aanval op het marxisme-leninisme heeft in gezet'. Regelmatig verkondigt de krant dat er in Albanië voor perestrojka geen plaats is, want aldus willen de com mentatoren doen geloven, de Albane se samenleving is een gezonde en te vreden maatschappij, waarbinnen geen geestelijke en materiële armoede bestaat. Voor de camera's van een Westduitse televisieploeg verzekerde enkele weken geleden de directeur van radio-Tirana dat de republiek conse quent zal vasthouden aan de socialis tische planeconomie, ,,de enige waar borg voor een toekomst met perspec tief'. Elk ander mechanisme wordt als zijnde ongeschikt voor Albanië cate gorisch van de hand gewezen. Nog steeds, al 46 jaar. Heimelijke oppositie is er in de volks republiek natuurlijk. Politieke gevan genen zijn er ook, met name in de als uiterst triest bekendstaande kampen bij de steden Spac, ten zuidoosten van Shkodra, en in Bürrel niet ver van Fie ri in het Albanese oliewingebied. Tot openlijk verzet van enige omvang is het sinds de proclamatie van de volksrepubliek door Enver Hodzja in de jaren veertig op een enkel inci dent na nooit gekomen. En het ziet er niet naar uit dat drie miljoen Alba nezen zich 'straks' massaal tegen de leiding van de staat zullen verheffen. Bovendien zijn de mogelijkheden om van buitenaf de ontwikkelingen in Al banië op enigerlei wijze in de richting van de Oosteuropese hervormingen te beïnvloeden, uiterst gering, zo niet ni hil. Tirana onderhoudt weliswaar diplo matieke betrekkingen met ruim 100 landen, waaronder Nederland, maar staat desalniettemin bekend als de 'kluizenaar van Europa'. Het is be langrijk te weten dat het koppige Balklanrepubliekje aan de Adriati- sche Zee geen deel uitmaakt van het Europese oostblok. Na het om zeep helpen van de Praagse Lente in 1968 stapte Albanië uit het Warschaupact. Ook heeft het de Comecon de rug toe gekeerd. En wat zeer belangrijk is: het is het enige Europese land dat principieel geweigerd heeft deel te nemen aan de Europese Conferentie voor Samenwerking en Veiligheid in Helsinki en de vervolgen daarvan. Deze vrij unieke situatie maakt het van buitenaf 'bijsturen' van ontwikke lingen in de nagenoeg hermetisch af gegrendelde republiek bijna tot een onmogelijkheid. Het landje heeft ech ter wel zitting in de VN, zodat het met name op het punt van de eerbiediging van de mensenrechten niet helemaal ongrijpbaar is. Dat Albanezen (nog) niet demonstre rend de straten optrekken, betekent allerminst dat in de volksrepubliek alles in pais en vree verloopt. Net ge durende de laatste weken zijn enkele afwijkende geluiden opgevangen, die op enige controverse duiden. Zo verscheen er van de hand van Nes- hat Tozaj, ex-functionaris van het mi nisterie van binnenlandse zaken, een roman, getiteld De Messen, waarin de ze de Albanese tegenhanger van de Roemeense Securitate, de Sigurimi, zeer kritisch onder de loep neemt. In zijn boek stelt Tozaj het hele reilen en zeilen van de Sigurimi aan de kaak. Hij hekelt de absolute macht van de ge heime politie, evenals haar wreedhe den en de schendingen van de mensen rechten. Datzelfde heeft ook de be kendste Albanese auteur van deze tijd, Ismail Kadare, gedaan. In een recensie van het boek van Tozaj, dat onlangs in het tijdschrift Drita verscheen, zegt Kadare ,,dat een groep gedegenereer de en sadistische functionarissen die vastbesloten zijn haar doel te berei ken, er niet voor terugdeinzen het le ven van mensen te verwoesten". Kadare heeft in het verleden al meer de aandacht op zich gevestigd, door publikaties, die voor Albanese begrip pen opvallend vrijmoedig mogen he ten. Desondanks heeft het bewind hem (nog) met rust gelaten. Enig gevaar voor Tirana sluimert ook in de groeiende kritiek die vanuit Grie kenland op het Albanese regime wordt geuit. Sprekend over de turbulente omwenteling in Roemenië en daarbij nauwelijks verholen verwijzend naar de jarenlang door Ceausescu gemal- traiteeerde Hongaarse en Duitse min derheid aldaar, zei de Griekse minister van buitenlandse zaken Antonis Sa maras eergisteren in Athene „te hopen dat Tirana de rechten van de Grieks- sprekende minderheid in Zuid-Alba- nië (het vroegere Noord-Epirus) zal eerbiedigen". De kritiek van Athene richt zich vooral tegen het verbod van het atheïstische Albanese regime jegens de Grieken het geloof te belijden. Nog geen kans op omwentelingen dus. Een revolutie van onderaf lijkt al he lemaal utopisch, niettegenstaande de Albanese bevolking in de randgebie den van de republiek tv-beelden uit Italië, Joegoslavië en Griekenland kan bekijken. Maar de schrik voor verklikkers en represailles is groot. Velen zullen toch kijken, anderen dur ven het niet. Ook heeft de doorsnee- Albanees nog steeds niet de moed om op straat een buitenlandse toerist aan te klampen. Hij zou onmiddellijk de verdenking op zich laden. Wanneer er ooit een revolutie uit breekt, zal dat waarschijnlijk van bo venaf gebeuren, met dien verstande dat de strijd zich dan wel naar de straat kan verplaatsen. Maar als het al waar is dat de huidige leider Ramiz Alia te maken heeft met een conserva tieve oppositie, waarbinnen de wedu we van wijlen Enver Hodzja, Nedzj- mije, vooraan staat, dan nog lijkt de conclusie gewettigd dat Alia, die welis waar pragmatisch heet te zijn, maar in ideologisch opzicht niet veel van zijn voorganger afwijkt, de situatie in het land volledig onder controle heeft. De gezondheidszorg is de laatste tientallen jaren ingrijpend ver anderd. Ontwikkelingen binnen met name de scheikunde, de natuurkun de. de biologie en de groei van de technologie hebben de mogelijkhe den van de geneeskunde vergroot. Terwijl de medische wetenschap voortschrijdt zijn in de jaren '80 de ethische vragen die met deze groei samengaan in sterkere mate dan voorheen naar voren gebracht. Wat gebeurt er met de mogelijkhe den ten aanzien van de voortplan ting? Tot ivelke consequenties leidt het erfelijkheidsonderzoek? Eutha nasie wel of niet geoorloofd? Naast de vraag of de technische mo gelijkheden de mens altijd tot welzijn dienen divingen financiële beperkin gen tot het maken van keuzes. Er zijn grenzen aan de groei, ook van de ge zondheidszorg. „Als je er maar gezond bij blijft", zeg gen we tegen elkaar. Gezondheid is iets dat ons allemaal aangaat. Het betreft het lichamelijk, psychisch en sociaal welzijn van mensen. Het is dan ook geen wonder dat in de dis cussies over medisch-ethische vra gen de gemoederen hoog kunnen op lopen. Meningen pro en contra lei den steeds vaker tot polarisatie bin nen instellingen voor gezondheids zorg. binnen politieke partijen of an dere maatschappelijke geledingen. Niet zelden worden meningen verde digd op grond van een christelijke le vensvisie. Gods wil en Gods gebod dienen dan als leidraad bij het ma ken van keuzes. De interpretatie van Gods woord blijkt daarbij tot sterk uiteenlopende antwoorden aanlei ding te geven. Ook christenen kun nen met elkaar van mening verschil len. Het antwoord op de vraag wat goed is zal altijd een menselijk ant woord zijn. Zelfs als een mens zich geïnspireerd weet door de Bijbel blijft de keuze zijn of haar verant woordelijkheid. Als we met elkaar praten over het lij den en sterven van mensen en de in vloed van de geneeskunde daarop spelen onze opvattingen over het menselijk leven zelf een hoofdrol. In onze cultuur kunnen we een aantral 'mensbeelden' onderscheiden. Een tweetal visies die van invloed zijn op ons denken over gezondheidszorg noem ik hier. Onder sommigen leeft het beeld van de mens die zich gaandeweg zijn of haar leven ontplooit. Voor deze groei en ontwikkeling zijn allerlei zaken nodig, waaronder gezondheid. Ziek te of een handicap kunnen in deze vi sie worden gezien als een belemme ring om zichzelf maximaal te kunnen ontplooien; hoewel ook gezegd wordt dat deze belemmeringen juist (Advertentie) In Nederland heeft iedereen recht op een goede gezond heidszorg. Iedereen is 't er ook mee eens dat die zorg bereikbaar blijft voor groepen mensen, zoals bejaarden, die er veelvul dig gebruik van moeten maken. Ten behoeve van deze groepen leveren particulier verzekerden al enkele jaren, naast hun premie, extra bijdragen aan de financiering van onze gezondheidszorg. Het gaat om twee wettelijke heffingen: de eerste is geregeld in de Wet MOOZ, de tweede in de Wet op de Toegang tot Ziektekostenverzekeringen, WTZ. In beide gevallen is door de wetgever bepaald dat de heffingen geïnd moeten worden door de ziektekosten verzekeraars. Per 1 januari 1990 wordt de MOOZ-heffing iets verlaagd (zie tabel). Omdat voor een steeds groter aantal bejaarden moet worden betaald, gaat de WTZ-heffing per 1 januari 1990 omhoog (zie tabel). De WTZ schrijft ook voor dat deze extra lasten nu over alle particulier verzekerden verdeeld moeten worden. Uw verzekeringsmaatschappij zal u infomieren over de wijze van betaling. De bedragen per 1 januari 1990 Elke particulier icrzekerde zal in 1990, naast premie, de volgende bedragen moeten betalen: ieejtijdscategorie Heffing M00Z* Heffing WTZ* Heffingen totaal 0 t/m 19 jaar 20 t m 64 jaar 65 jaar en ouder f22,20 f 44.40 f35,52 f 1.02,- f204,- f 163,20 f 124,20 f248.40 f 198,72 Hei t/ddf hierbij om jaarbedragen. Publikatie van de particuliere ziektekostenverzekeraars van Sederland. KL0Z. Prins Bern hard weg 65. 599/ DP. Houten. kunnen bijdragen tot persoonlijke ontwikkeling. Het kwaad lijkt dan tot nut te wor den. Zelfontplooiing als doel van het menselijk leven lijkt verband te hou den met de opvatting dat wij dienen te streven naar groei en vooruit gang. Als we om ons heen kijken is het zeer de vraag of we het menselijk leven kunnen zien als zelfontplooiing. We ervaren groei in ons leven, maar ook achteruitgang. Niet alleen lichame lijk kunnen mensen ziek worden of verzwakken, maar ook psychisch. Hoeveel mensen voelen zich niet schiüdig als zij op een gegeven mo ment afhankelijk worden door onge val. ziekte of gebrek? De visie dat de mens uitsluitend voorbestemd is te groeien doet mijns inziens geen recht aan het menselijk lijden en is dan ook weinig troostend. Groei en voor uitgang zijn in het verleden vaak ten Dit is de laatste bijdrage aan de wekelijkse rubriek Levens beschouwing van de hand van onze medewerkster Anneloes Steglich-Lentz. Ruim twee jaar heeft zij met regelmaat een breed terrein van ontwik kelingen in de samenleving kritisch beschouwd. Drukke werkzaamheden zijn er de oor zaak van dat mevrouw Steglich haar medewerking beëindigt. Haar opvolger bin nen de kring van zes auteurs voor deze rubriek is mevrouw Jessica Prager-Stein uit Noordgouwe. koste gegaan van anderen. Aange trokken door het succes kunnen mensen die geen deel hebben aan de groei gemakkelijk in een isolement komen. Een andere visie op het menselijk le ven die van invloed is op de gezond heidszorg is de verklaring van men selijk leven als geheel bepaald dooi de wetmatigheden in de natuur. Dt natuurwetenschappen hebben dt gezondheidszorg sterk beïnvloed. Dt natuurwetenschapper als zakelijl waarnemer beschrijft verschijnse len, ontdekt wetmatigheden in dezt verschijnselen en kan zo het verlooj van gebeurtenissen voorspellen. Dt kennis langs deze weg verkregei heeft geleid tot grote ontdekkingen Hoe inzichtelijker, hoe beheersbaar der en zo konden allerlei technology sche ontwikkelingen een kans krij gen. Hoewel op grond van materiële /ei ten ziekten beheersbaar werden ei veel positieve ontwikkelingen ii gang gezet zijn, schiet de visie tekoi als we de mens als meer zien dan ee louter biologisch stoffelijk wezen Het leven is geen ding dat zich in na tuurwetten laat vangen en het lijde van mensen is niet te meten. Kenni is relatief. Het wordt verkregen o, grond van vooronderstellingen die hoe goed doordacht - ook altijd mei selijke beperkingen in zich drager Alle inzicht ten spijt kunnen we hi leven niet beheersen, alleen de doo lijkt zeker te zijn. De gezondheidszorg staat voor groi vragen en de meest gangbare opva tingen over het menselijk leven le den daarbij niet tot oplossingen. W; spreekt het verlossende woord tege die doodzieke vrouw die niets lievi wil dan sterven? Die ouders die alt lang hun kind in coma zien liggen t die het niet meer weten. Is dit nog 1 ven? De arts die twijfelt of het nbi zinvol is de gehandicapte baby opereren. De onderzoeker die dot DN A-onderzoek de schuld van i mand bewijst. De politicus die mo kiezen: geld voor basis gezondheid zorg of voor nog meer specialistiscl kennis over die ene kwaal, wat slechts enkele mensen aan lijden. De vragen zijn te gecompliceerd o te kunnen zeggen dat we er op groi van onze morele of levensbescho welijke opvattingen wel 'even' et antwoord op zullen geven. Toch het van belang onze visie op het l ven in kritische overweging te n men bij de keuzen die wij maken de gezondheidszorg Dit jaar heeft het Samenwerkingso gaan voor Kerk en gezondheidszo, van de Nederlandse Hervorm Kerk en de Gereformeerde Kerkt een bezinningsnota uitgegeven ov de samenhang tussen christelijk g loof en gezondheidszorg„Met chaam en ziel". Gezondheidszorg is een profession le aangelegenheid geworden, w niet weg neemt dat er een taak vo de kerken ligt in solidariteit met z wel mensen die lijden als hulpver ners. De vragen waar de gezon heidszorg zich voor gesteld ziet zi vragen die binnen het pastoraat binnen de kerk als geheel aandac vragen. Lijden en sterven, hoe gat we daar in onze samenleving m om? Met al onze kennis, maar vooi ook met al onze medemenselijkhei Anneloes Steglich-Lei De radio- en televisieprogram ma's voor dit weekeinde ei nieuwjaarsdag vindt u op pagi na 21 en 23 van de eindejaarsbij lage.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 2