ZATERDAG 30 DECEMBER 1989 Vegetarisch Veilig Hoogtepunten van het Hindoestaan» huwelijksfeest van Manorma Bhoiasing. Fotografie Wim Riemens. Het patatje mèt smaakt nu best In het begin van de jaren tachtig keer den duizenden Surinamers hun ge boorteland de rug toe. Politieke verwik kelingen in Paramaribo en het lonkend perspectief van de Westerse welvaart maakten Nederland een aantrekkelijk al ternatief. De Hindoestaan Koewer Bhoiasing was één van hen. Na tien jaar treffen we hem in een flat in het Vlissingse Paauwen- burg. Het volgens Hindoestaanse tradi ties gevierde huwelijksfeest van zijn dochter Manorma is net achter de rug. Aan het temperatuurverschil is hij in middels gewend, en ook het patatje mèt heeft zijn intrede gedaan. „Ik ben gebo ren onder de Nederlandse vlag, net als ie dere Zeeuw." In de zomer van 1979 kwam hij met zijn gezin op Schiphol aan. Koewer Bhoiasing, vers uit Suriname, Paramaribo, met vrouw en vijf kinderen. In zijn geboorte land komt de temperatuur overdag nooit beneden de 30 graden. Nederland bezorg de hem meteen kippevel, hoewel het har tje zomer was. En dan dat licht, niet te ver geten. In Suriname is het om 19 uur don ker; in zomers Nederland zet de schemer pas drie uur later in. „Het was een schok. In welke wereld ben ik nu beland, vroeg ik me af. Het was echt heel vreemd." Tien jaar later is het kippevel verdwenen, zijn vest hoeft niet vaak meer uit de kast gehaald te worden, het witte overhemd maakt weer deel uit van zijn standaard- garderobe. Alles went, zelfs mist, regen en kou. „Ik heb besloten hier verder te le ven", zegt hij. „Ook voor de kinderen, zij herinneren zich Suriname nauwelijks meer." In de jaren 1979 en 1980 besloten vele Suri namers de wijk naar Nederland te nemen. Het rommelde in hun pas onafhankelijk geworden vaderland. In Zeeland kwamen ruim 2500 inwoners van de voormalige ko lonie terecht. Een groot deel vond onder dak in Vlissingen: Oost-Souburg, Paau- wenburg en Bossenburgh. Koewer Bhoiasing is één van de landver huizers. Eerst vestigde hij zich tijdelijk in Den Haag en Rotterdam, eind 1980 ver huisde hij naar Vlissingen. Hij kreeg daar vast werk bij Pechiney. Momenteel woont hij met zijn gezin in een flat in Paauwen- burg. Drie kinderen zijn nog thuis; twee dochters zijn getrouwd en zijn naar Rot terdam vertrokken. „In mijn paspoort van vóór de Surinaam se onafhankelijkheid staat dat ik Neder- 1983 Prinses Irene spreekt zich op 29 okto ber in Den Haag uit tegen plaatsing van kruisraketten; de 500.000 deelne mers aan de grootste Nederlandse vredesdemonstratie aller tijden ap- plaudiseren. De internationale politiek trekt zich niets aan van de massabetogingen in Europa. Nadat in Engeland de eerste kruisraketten zijn geïnstalleerd schorten de Russen op 23 november de ontwapeningsgesprekken in Genè- ve voor onbepaalde tijd op. De Koude Oorlog lijkt een nieuwe bloeiperiode in te gaan. Een Russische jager schiet een van zijn koers afgeweken Zuid- Koreaans passagiersvliegtuig, met 209 inzittenden neer bij het eiland Sa- chalin. Nog meer terreur. Beulsknechten van dictator Marcos vermoorden op 21 au gustus de Filippijnse oppositieleider Benigno Aquino op het vliegveld van Manila. Een zware autobom verwoest de Amerikaanse ambassade in Bei roet, 66 mensen komen om het leven. En in België duikt de Bende van Nij- vel op. In Nederland worden op 9 november biermagnaat Freddy Heineken en zijn chauffeur Ab Doderer ontvoerd. Na betaling van een losgeld van 25 mil joen gulden volgt nog diezelfde maand een happy end. De Poolse vakbondsleider Lech Wale sa krijgt op 5 oktober werelderken ning met de Nobelprijs voor de Vrede. Vakbondsleider Jaap van der Scheur blijkt tijdens de zeven weken durende ambtenarenstakïng in Nederland een strijdlustige brombeer. Inde loop van de zomer worden in Eu ropa de eerste gevallen van de ge heimzinnige ziekte aids gesignaleerd. W'est-Duitsiand bekeert zich met het oog op de luchtverontreiniging tot ka talysator en loodvrije benzine. In de Oosterschelde worden de eerste pij lers voor de stormvloedkering ge plaatst. moeder verlangen naar jullie, werd erbij gezegd. Toen zijn we op het vliegtuig ge stapt." De familieband was de belangrijkste re den om Suriname te verlaten. Met de onaf hankelijkheid en de politieke ontwikke lingen in de jaren daarna had Bhoiasing niet veel te maken. Hoewel Bouterse nog niet in beeld was, besefte de emigrant wel dat het land politiek gezien op een twee sprong stond. Het kon goed gaan, maar de kans was groot dat de democratie in de kiem zou worden gesmoord. Vanuit Ne derland heeft hij de militaire coup kunnen volgen. Het begin in Den Haag was zwaar, de eco nomische recessie maakte het moeilijk aan werk te komen. Een uitzendbureau bood uitkomst. Als schoonmaker maakte Bhoiasing kennis met de Nederlandse sa menleving. Zijn eerste dwaaltocht door het Haagse centrum zal hij niet vlug ver geten. Ook herinnert hij zich dat het schoonmaakbedrijf hem in een busje op karwei stuurde. Uren reed hij rond, zonder enig besef van richting. Na zijn veel te late binnenkomst mocht hij meteen de auto sleutels inleveren. Het waren de eerste confrontaties met een overbevolkte en lawaaierige Randstad. Nu, in de rust van een provinciale haven stad, kan hij erom lachen. Tien jaar Neder land heeft hem vertrouwd gemaakt met het reilen en zeilen van de drukdoenerige inwoners. Ook heeft hij het gevoel zich gaandeweg meer aan de nieuwe samenle ving aan te passen. „Er blijven natuurlijk irritatiepunten. Kleurlingen worden snel lui gevonden. Dat vooroordeel zit er heel diep in. Als ze het niet rechtstreeks willen zeggen, dan noemen ze je traag." En er is meer. Zoekt hij een geschikte ruimte voor de opvang van familieleden, die naar het trouwfeest van zijn dochter komen, dan blijkt hij niet overal welkom. „Ik merk dat. Maar ik zal er nooit een punt van ma ken. Wijzen mensen me op mijn huidskleur af, dan trek ik me terug. Ik til daaraan niet te zwaar. Je ziet ook dat blanken elkaar onderling discrimineren, kijk maar eens hoe een Rotterdammer en een Zeeuw over elkaar praten." Het gevoel van acceptatie overheerst. Bhoiasing merkt het in zijn dagelijkse doen en laten. Thuis kookt zijn vrouw tra ditioneel vegetarisch. Maar in gezelschap van collega's wil hij zich de laatste twee jaar wel eens laten verleiden tot een pa tatje mèt, dat smaakt best. Ook het oer- Hollandse kopje koffie slaat hij niet meer af. Met die integratie is het verhaal echter niet af. Er is een stuk eigen cultuur dat be houden moet blijven. De opvoeding van zijn kinderen in een Westers land heeft daar alles mee te maken. „Ouders maken de toekomst van hun kinderen. Het is een plicht ze naar je beste kunnen op te voe den. Voor meisjes betekent dat dat ze be schermd opgroeien. Ik kan ze niet tegen houden naar een disco of een film te gaan, maar ik zeg wel dat het me niet verstandig lijkt." Traditie en rituelen worden niet vergeten. Vorige maand trouwde Manorma, de oud ste dochter. In een zaal in het Middelburg se winkelcentrum Dauwendaele werd drie dagen lang op Hindoestaanse wijze ge feest. Bruidegom en bruid in traditionele kledij, talrijke welkomst- en kennisma kingstaferelen. „Van kleins af aan heeft het ritueel bij dergelijke gebeurtenissen voor mij geleefd. Het gaat niet eens om het geloof, wel om de gezelligheid. Zie het maar zo: als ik zeg, hier heb je een tientje om een bos bloemen te kopen, of ik kom zelf met een bloemetje aan, dan is dat een heel groot verschil. Zo is dat ook bij rituele gebeurtenissen. Ik wil graag genieten van het leven." In dat verband moet hem een noodkreet van het hart. De Vlissingse Surinamers ontberen een eigen ruimte, waar ze onge stoord hun traditionele bijeenkomsten kunnen beleggen. Zonder die mogelijk heid loopt het cultureel erfgoed volgens Bhoiasing gevaar. Een taak voor de ge meente, vindt hij, om te zorgen dat alle in woners de kans krijgen hun eigen achter grond in ere te houden. Jan van Damme Freddy Hemeken(l) en Ab Doderer groeten na hun bevrijding de pers. lander ben. Geboren onder de Nederland se vlag, net als iedere Zeeuw." Integratie en discriminatie zijn kwesties, die sinds het begin van de economische crisis in het begin van de jaren tachtig aan actualiteit hebben gewonnen. In hoeverre is de ge kleurde medelander opgenomen in de maar al te dikwijls als tolerant omschre ven Nederlandse samenleving, voelt hij zich na tien jaar thuis in het kille Zuid- West Nederland? Om te beginnen - vindt Bhoiasing - moet er eerst maar eens een misverstand wor den weggenomen. Voor de doorsnee Ne derlander is een Surinamer een Surina mer. Waarbij over het hoofd wordt gezien dat er in dat land cultureel en religieus sterk van elkaar verschillende bevol kingsgroepen wonen. Creolen, Javanen en Hindoestanen vormen eigen leefgemeen schappen, die ook in Nederland zoveel mogelijk in stand worden gehouden. Bho iasing zelf is een Hindoestaan, zijn groot vader kwam uit India. „Er zijn genoeg Hollanders, die niets van Suriname we ten. Ze zien Creolen, Hindoestanen en Ja vanen gewoon als één en dezelfde zwarte. Dat vind ik vervelend, het geeft aan dat het de meesten niet interesseert. Terwijl het wel zo is, dat Suriname door de Neder landers is gemaakt." Koewer Bhoiasing werd 45 jaar geleden onder de rook van Paramaribo geboren. Een onbezorgde jeugd, spelend in het bos, fietsend over de met schelpengruis bedek te wegen. In 1966 trouwde hij, maar bleef bij het ouderlijk huis wonen. Daar werkte hij in de winkel van zijn ouders, later kreeg hij een baan als betonijzervlechter en als ambtenaar van het ministerie van visserij en landbouw. In het begin van de jaren zestig vertrok één van zijn zeven broers voorgoed naar Nederland. Nadat een tweede broer hem was gevolgd, waagden ook zijn ouders de overstap. Voor zijn broers was het het avontuur, zijn vader en moeder zochten meer zekerheid. Het was op hun aandrang dat ook Koewer de blik herwaarts richtte. „Ik voelde me veilig in Suriname. Van Ne derland had ik een negatief beeld, ik dacht dat het een hoop ellende was: regen en kou, altijd een dikke jas aan, dat leek me een zware opgave. Opeens kwam een fa milielid zeven tickets brengen. Vader en

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 29