Toeristische autoroute wordt herzien ANWB corrigeert verkeerde afstelling autoverlichting Huilen om het regenwoud kost weer een papieren zakdoek... wee tijdbommen liggen onder perestrojka USSR Stichting lanceert plan beeldenroute in West-Brabant Zeeuwse Stichting voor Revalidatie wil extra thuiszorg Terneuzenaar moest voor vracht extra betalen aan douane provincie 8? Hf \WV-ZEBLAND ACHTER ACTIE ANWB Verantwoord Zorgvuldig IN KADER ACTIE ZICHT OP LICHT Overstroming tOST-EUROPA-SPECIALIST VAN VLIJMEN: ACHT GROTE KUNSTOBJECTEN Instelling HULPAANBOD TE KRAP VERDWAALD IN GRENSSTREEK WOENSDAG 22 NOVEMBER 1989 Sbw1 5 Lezingen van Leids Universiteitsfonds Zorg-werkers gaan naar manifestatie bonden in Utrecht Rechter verdubbelt prijs gestolen bril VLISSINGEN - „Het is een goede zaak om na zoveel jaar ook de toeristische routes in Zeeland kritisch te bekijken op de effecten voor natuur en milieu". Directeur Ruud ter Heide van de VVV-Zeeland is het hartgrondig eens met de aankondiging van de ANWB om de toeristische routes in het land 'tegen het licht te houden' en aan nieuwe normen te toetsen. De ANWB krijgt de laatste tijd steeds vaker te maken met oppositie te gen de autoroutes. De organisatie is ter verantwoording geroe pen door onder meer de Milieufederatie. Vanuit Zeeland zijn geen duidelijke I signalen binnen gekomen over scha delijke gevolgen van uitlaatgassen op plaatsen waar toeristische autoroutes door kwetsbare gebieden voeren. Wel meent de ANWB dat er op termijn aan leiding is in Zeeuwse routes verande ringen aan te brengen. Er bestaan in Zeeland drie toeristische autotrajec ten: de Westerschelderoute, de Mid- I den-Zeelandroute en de Schouwen- Duivelandroute. Op verzoek van de rijksoverheid be gon de ANWB in het begin van de j aren zestig met de bewegwijzering van tra jecten door aantrekkelijke gebieden in het land. In latere jaren zouden bij el kaar 42 routes worden uitgezet, met een totale lengte van meer dan vijfdui zend kilometer. Mede omdat de be langstelling voor het recreatief autorij den na de energiecrisis en de daarop volgende stijging van de brandstof prijzen terugliep, zette de ANWB in 1979 een punt achter het uitzetten van autoroutes en werd een begin gemaakt met het ontwikkelen van fietsroutes. I De ANWB voelt er niet voor om op I grote schaal autoroutes te gaan I schrappen, omdat ze nu eenmaal een 1 goede mogelijkheid bieden de re- Icreanten op een verantwoorde wijze I door een bepaalde streek te loodsen. I Beleidsmedewerker dagrecreatie ir I F. J. M. de Kok: „De mensen kunnen (daar worden gebracht waar ze ge- 1 wenst zijn en waar de inrichting van leen gebied op hun aanwezigheid is in- 1 gesteld. We kunnen de automobilis ten zo weg houden van kwetsbare (streken en van wegen waar ze in con- (flict kunnen komen met andere re creanten zoals fietsers en wande llaars". |wv-directeur Ter Heide zou de |ANWB de suggestie willen meegeven (de Westerschelderoute terug te (snoeien tot alleen Zeeuwsch-Vlaande- Iren. Nu loopt die route samen met de "Midden-Zeelandroute ook een stuk door de Zak van Zuid-Beveland. „Je zou je kunnen afvragen of het niet ver standig is die boel daar wat uit elkaar te halen". Woordvoerder De Kok van de ANWB laat weten dat er al een paar jaar een plan ligt de Westerschelderou te te beperken tot het grondgebied van Zeeuwsch-Vlaanderen. De milieu vriendelijker autoroute die de ANWB voor ogen staat zou niet langer dan 100 kilometer mogen zijn. Met 195 kilome ter is de Westerschelderoute de lang ste van het land. Veel te lang om regel matig uit te stappen om een museum, een oudheidkamer of een kerk te be zoeken, dan wel een wandeling in een stadje of natuurgebied te maken. De herwaardering van de toeristische autoroutes vraagt om een zorgvuldi ge aanpak, zo meent de Zeeuwse VVV-directeur Ter Heide. „Je kunt die bordjes niet zomaar ergens anders wegzetten. Daar kunnen horecabe drijven enorm de dupe van worden. Daarom zal er een goed overleg nodig zijn". Ter Heide wijst verder op de functie van de toeristische autoroutes als el- kweervoorziening. „Vooral mensen die nauwelijks meer ergens kunnen ko men hebben daar veel plezier van. Hoeveel oma's worden er niet op zon dagmiddag uit het bejaardentehuis gehaald om een ritje langs zo'n toeris tische route te maken?". De kwestie rond de ANWB-routes is volgens de Zeeuwse VVV-directeur een prima onderwerp om binnenkort aan te kaarten in het overleg met pro vincie en provinciale planologische dienst. „We hoeven niet af te wachten tot de ANWB zelf met suggesties komt. We kunnen zelf ook initiatieven ne men". Volgens ANWB woordvoerder De Kok bestaat er vooralsnog geen aanleiding- om de beoordeling van de situatie in Zeeland hoge prioriteit te geven. „Ik heb tenminste geen signalen gekregen dat auto's bumper-aan-bumper in na tuurgebieden staan". -t Wester Schelde |e Westerschelderoute is met 195 kilometer de langste recreatieve autoroute ons land. De ANWB-teams kunnen per dag de verlichting van ongeveer 125 auto's controleren. VLISSINGEN - Ruim tachtig procent van de Neder landse auto's heeft verkeerd afgestelde koplampen. De ANWB probeert hierin verbetering te brengen met de actie Zicht op Licht. Twee technische teams zijn deze week in Zeeland neergestreken. In Middelburg en Vlis- singen kunnen automobilisten en motorrijders gratis hun verlichting laten controleren en tegen kostprijs reparaties laten uitvoeren. Voor de technomobiel op het Vlissingse Baskensburg- plein stonden dinsdagmorgen direct na openstelling zes auto's te wachten. De drie monteurs stortten zich op de eerste wagen die werd binnengereden. Even remmen en de lichten aan. Het is hen duidelijk waaraan het schort. Zo worden per dag ongeveer 125 auto's afgewerkt. „Het is nog steeds slecht gesteld met de autoverlich ting", zegt keep-chef G. Corbey. Na invoering van de APK is de situatie licht verbeterd, maar nog steeds blijkt 80 a 85 procent van de koplampen niet goed te zijn afgesteld. De hoogte en de richting zijn volgens Corbey de belangrijkste knelpunten. Vaak is de verlichting bij een nieuwe auto al niet goed afgesteld. „De fabrikant levert de auto af, maar de dealer moet zorgen dat de lichten goed worden afgesteld. Wanneer de lampen goed zijn afgesteld, is afwijking niet meer mogelijk. Ook niet bij het vervangen van een lampje." Bij onderhoudsbeurten in de garage wordt nauwelijks naar de afstelling van de lichten gekeken. „Er wordt onderzocht of alle lampen nog werken en daar blijft het meestal bij. Een probleem is dat goede afstelappa- ratuur veel ruimte in beslag neemt." De achterlichten kampen met veel minder mankementen dan de kop lampen. Alleen de wettelijk verplichte kentekenver lichting is erg kwetsbaar. De actie loopt inmiddels 25 jaar. Sinds het begin van Zicht op Licht heeft de ANWB van een miljoen auto's de koplampen afgesteld. „Het is vooral bij slecht weer en bij een laagstaande zon belangrijk goed te kunnen zien en duidelijk gezien te worden. Veel aanrijdingen en met name kettingbotsingen zijn te wijten aan een onjuiste verlichting", aldus Corbey. In het belang van de ver keersveiligheid wordt de keuring en (eventuele) repara tie gratis uitgevoerd, ook voor niet-leden van de ANWB. Alleen voor het gebruikte materiaal wordt de kostprijs doorberekend. De technomobiel staat op zowel het Vlissingse Bas- kensburgplein als het Middelburgse Damplein. Auto mobilisten en motorrijders kunnen vandaag (woens dag) en morgen (donderdag) van 9.00 tot 19.00 uur te recht bij de technische teams. Vrijdag stoppen ze er om 17.00 uur mee. GOES - „Ga vooral niet huilen over de teloorgang van het tropisch re genwoud, want dan neem je zo'n pa pieren zakdoekje enZonder er bij na te denken dat het zakdoekje wordt gemaakt van houtpulp, af komstig van boomplantages in tro pische regenwouden." De inzet van Herman Verhagen, me dewerker van de stichting Hart voor het Regenwoud, wekt dinsdag wat gegrinnik in de Goese Prins van Oranje. Maar zijn boodschap is daarom niet minder serieus: voor kom ontbossing, begin bij jezelf. Ook al zal dat, geeft hij verderop rui terlijk toe, een verdere kaalslag van het tropische regenwoud niet kun nen stoppen. Daarvoor is een mon diale krachtsinspanning nodig. Zo snel als het regenwoud inkrimpt - elk jaar met één procent, ofwel vijf miljoen hectare - zo traag werken politici aan noodzakelijke maatre gelen, stelt Verhagen bitter vast. Aan de andere kant is er ook voor zichtige victorie. „Onze campagne om het gebruik van van tropisch hardhout te verminderen, slaat aan. Ongeveer 65 procent van de ge meenten heeft hiertoe al besloten. Zo'n 23 procent staat op het punt dat te doen. De Rijksgebouwen dienst weigert ook langer tropisch hardhout toe te passen, tenzij het niet anders kan. Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten schaart zich achter de doelstelling van onze campagne." Op de thema bijeenkomst van het comité Zee land van het Wereldnatuurfonds, de Zeeuwse Milieufederatie, Het Zeeuws Landschap en Natuurmo numenten maakt Verhagen duide lijk dat Nederland best het goede voorbeeld mag geven. „Wij hebben het hoogste verbruik van tropisch hardhout, op Japan na. Maar ja, die eten met hardhouten stokjes, dus dat scheelt." Om een boycot van hardhout uit (meestal) ontwikkelingslanden is het de actievoerders niet te doen. Hoofddoel is ecologische bosbouw; duurzame vormen van houtkap. Nu is dat nog een splinter ten opzichte van commerciële houtkap, een sy noniem voor roofbouw. Maar het hout levert de landen buitenlandse deviezen. Ook gaat veel regenwoud tegen de vlakte voor landbouwdoel einden. Toch spinnen, beklemtoont Verha gen, ontwikkelingslanden er niet altijd garen bij. „De overstroming in Thailand vorig jaar was vooral te wijten aan ontbossing. Ze kostte veel slachtoffers en veel geld. En op de Filipijnen bijvoorbeeld wegen de kosten van aanleg van bruggen en wegen naar regenwoudgebieden niet op tegen de baten van de hout export." En belangrijker nog: „Als het zo doorgaat hebben de landen straks geen regenwoud en ook geen hout meer. Daarom is ecologische bos bouw ook voor hen zo belangrijk." Zijn conclusie is dat nationale rege ringen zich in samenwerkingsorga nen zoals de EG of de Wereldvoed selorganisatie zich sterk moeten maken voor goede maatregelen. Al is het alleen al om door de corruptie in ontwikkelingslanden te breken, die de commerciële houtkap in stand houdt. Beleidsmedewerker Cor Meijenfeldt van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij voegt er aan toe dat het tropisch regenwoud ook een zaak is van eigenlijk alle sta ten ter wereld. Het tempert het we reldklimaat, reguleert de C02-huis- houding en kent een ongekend soor tenrijkdom in fauna en flora. Waar schijnlijk herbergt het regenwoud een nog onontdekt genenreservoir dat (op termijn) stoffen kan bieden voor bijvoorbeeld plantenverbete- ring en medicijnen. Economisch is het een belangrijke leverancier van oliën, hars, hout en specerijen. He laas kent het regenwoud ook een op miljoenen jaren ontwikkeling steu nend en dus zeer complex even wicht, dat zich niet in enkele jaren laat herstellen. MIDDELBURG - „We hadden gewoon wat cocaïne gekocht om het eens een keer te proberen. We hadden het puur voor eigen gebruik ingeslagen." Dat was het verweer van J. van D. (21) en J. H. (20) uit Zuid-Beijerland dinsdag voor de Middelburgse politierechter, mr M. J. M. Klarenbeek. De twee wa ren in juli dit jaar op de Oude Molen weg in Renesse betrapt met 0,84 gram cocaïne in hun bezit. Bij de politie was een tip binnengeko men dat er op de bewuste plaats drugs werden verkocht. In een bruine Opel- Ascona vervoerde het tweetal uit Zuid-Beijerland hasjiesj, hennep en de (IERIKZEE - Het Westen kan de in gang gezet- - veranderingen in de Sovjetunie beter beïn- (oeden met kennis en ervaring, dan met geld. E kapitalistische wereld moet zich daarbij be- pken dat de perestrojka niet een gemene truc van Rusland om het westen weer eens zand in ogen te strooien. Integendeel zelfs: de pere- (fojka is eerlijk bedoeld en opgezet om een so fistische staat met menselijke en efficiënte f ken te bewerkstelligen. T" en ander betoogde de Oost-Europa-specia- r van de Brabant-dagbladen, drs L. van Vlij- |en, dinsdagavond in Zierikzee. Van Vlijmen fd daar een inleiding voor de leden van de (aatschappij van Nijverheid en Handel, depar tment Zeeland. Bn Vlijmen, die zelf als journalist regelmatig in Sovjetunie is, meent dat er onder de perestoj- P oftewel herstructurering van de Russische sa- lenleving, twee tijdbommen liggen. Allereerst ■er de nationaliteitenkwestie. De diverse bevol kingsgroepen (de Baltische staten, Oekraine) gaan de straat op om voor meer vrijheid voor de verschillende bevolkingsgroepen te pleiten. Pe restrojka is, meent Van Vlijmen, een voorwaarde om aan de nationaliteitenkwestie een einde te maken. Want alleen na veranderingen in het staatsbestel kunnen de staten naast elkaar le ven en zo mogelijk een echte federatie vormen. Een tweede grote bedreiging ziet Van Vlijmen in de benarde economische situatie waarin Rus land zich bevindt. Hij verwacht dat de USSR de zwaarste winter uit zijn geschiedenis tegemoet gaat. De winkels zijn leger dan ooit en de rijen wachtenden langer. De inflatie is hoog, terwijl de economie stagneert. En er staat de USSR een enorme energiecrisis te wachten. Een concept om de economie uit het slop te ha len is niet voorhanden. Russische economen voeren met elkaar heftige debatten over het te volgen model, maar tot nu toe is daar geen een sluidende opvatting uit voortgekomen. Voor Van Vlijmen is het duidelijk dat verbetering van de economie alleen dan gestalte kan krijgen als de kennis en opleiding van het Russische volk worden verhoogd. Bovendien zullen de Russen wat hun persoon lijke instelling betreft nog het een en ander moeten leren. De huidige generaties missen naar het oordeel van de journalist creativiteit en persoonlijk verantwoordelijkheidsgevoel. De burgers hebben de angst verloren, maar geen plichten geleerd. Apathie gaat volgens Van Vlijmen bijna over in anarchie. Aan efficiënt denken en handelen is een groot gebrek. Juist dat zullen de Russen moeten leren van het Westen en daarbij kan het Westen een handje helpen. Dat lijkt de Oost-Eu- ropa-specialist nuttiger dan financiële hulp ('al is geld natuurlijk altijd welkom'). ROOSENDAAL (GPD) - Vertegen woordigers van alle Westbrabantse gemeenten hebben enthousiast gerea geerd op het plan van de Stichting 3W= om langs auto-, vaarwegen en fietspaden in West-Brabant acht gro te ruimtelijke kunstobjecten te plaat sen. Eenzelfde enthousiasme heeft de stichting ook al ontmoet bij Rijk en provincie. De stichting heeft de kosten van het project begroot op 1,2 miljoen gulden. Concrete toezeggingen heeft ze nog niet, maar 3W= is er vast van over tuigd dat het geld dat ze nodig heeft om van West-Brabant de grootste beeldentuin van Nederland te maken, er zal komen. Het project moet in okto ber 1993 gerealiseerd zijn. De gemeenten wordt verzocht actief mee te werken bij de voorbereidingen in de zin van vergunningen en het be schikbaar stellen van materieel en mankracht bij onder meer transport, grondwerk en bestrating. Aan bedrij ven zal worden gevraagd om materia len voor realisering van de kunstwer ken en sponsorgelden. De stichting ziet het project behalve als een bijdrage aan het inlopen van de culturle achterstand van West-Bra bant ook als een opwaardering van het gebied op economisch en toeristisch terrein. Ze gaat uit van acht objecten, waar verspreid over heel West-Bra bant tien plaatsen voor uitgezocht zijn. Het zijn onder meer parkeerterrei nen langs de rijksweg A17 (Roosen- daal-Moerdijk), het Hellegatsplein, cocaïne. De beide jongeren zeiden de drugs in Renesse gekocht te hebben. De politierechter legde de Zuidbeijer- landers voor het in bezit hebben van de harddrugs beiden een boete op van 250 gulden op en een week gevangenis straf voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar. het antieke sluizencomplexje Bene- densas aan het Volkerak en plaatsen langs de rijksweg A58 tussen Bergen op Zoom en Breda. De Stichting 3W= laat een jury van deskundigen acht kunstenaars en ont werpen selecteren uit een lijst die haar artistieke commissie opstelt. Die jury bestaat uit de kunstverzamelaar mr P. Cleveringa, directeur drs J. Debbaut van het Van Abbemuseum in Eindho ven, directeur Hendrik Driessen van de J.H. Pont-stichting in Tilburg, kunstcriticus drs Els Hoek van de Volkskrant en de Delftse hoogleraar landschapsarchitectuur en stedelijk groen prof dr ir F. Maas. MIDDELBURG - Het Leids Universi teitsfonds houdt zaterdag 25 novem ber twee lezingen in Middelburg. Pro fessor dr D. Bedeaux zal ingaan op de vraag wat er gebeurt in een omgeving zonder zwaartekracht. De titel van zijn voordracht: Schuimt bier in een ruimteschip? Dr K. A. Ottenheym besteedt aan dacht aan de zeventiende eeuwse ar chitect Philips Vingbooms, die tijdens de grote stadsuitbreiding in Amster dam huizen bouwde voor regentèn, burgers en wevers. De bijeenkomst be gint om 12 uur in het pand van Tea chers Hostess International aan de Se- geersstraat in Middelburg. KAPELLE - Ouders of verzorgers van gehandicapten zouden af en toe extra hulp moeten krijgen zodat ze ook eens tijd voor zichzelf hebben. De Stich ting Aanvullende Thuiszorg Zeeland zou deze gevraagde extra hulp kun nen aanbieden. Dit schrijft de Zeeuw se Stichting voor Revalidatie in een advies aan het kruiswerk, de gezins verzorging en de provincie. Het ad vies kwam dinsdag ter sprake op een vergadering van de Stichting in de Vroone in Kapelle. Het advies is geschreven naar aanlei ding van een enquête die gehandicap tenorganisaties op voorzoek van de Stichting voor Revalidatie naar hun leden gestuurd hebben. Uit dit onder zoek is gebleken dat het huidige hulpaanbod vaak te krap is; veel ou ders of verzorgers van gehandicapten komen nauwelijks aan zich zelf toe. Een beperkt aantal uren extra hulp zou verlichting kunnen geven. De Stichting voor Revalidatie stelt •voor een proef van een j aar op te zetten waarin de bestaande hulp-organisa ties deze extra zorg verlenen. De Stich ting heeft over dit voorstel al contact gehad met de provinciale kruisvereni ging. De laatste is bezig met de uitwer king van een plan. De Stichting inventariseert op dit mo ment ook in hoeverre de Zeeuwse ge meenten zich houden aan de Wet Ar beid Gehandicapte Werknemers (WAGW). De WAGW verplicht werkge vers drie tot zeven procent gehandi capte werknemers in dienst te hebben. De directeur van de Stichting voor Re validatie verwacht de uitslag van deze enquête in januari. MIDDELBURG - Werknemers in de gezondheids- en welzijnszorg trekken zaterdag 25 november naar Utrecht, om daar in de Jaarbeurs mee te doen aan een landelijke actie voor een bete re betaling. Ook uit Zeeland rijden er bussen met protesterende personeels leden. De bonden AbvaKabo en CFO hebben de manifestatie georganiseerd, omdat het kabinet slechts een loonsverho ging van 1,5 procent in het vooruit zicht stelt. De bonden vragen de minis ter van sociale zaken 6 procent loon ruimte. Daarvan zou de helft gebruikt kunnen worden voor een reële salaris verbetering, de resterende 3 procent zou opgaan aan de bekostiging van toelagen voor zwaar werk, verlenging zwangerschapsverlof en deeltijd-VUT. De eis moet op tafel worden gelegd, voordat de rijksbegroting definitief wordt vastgesteld. De actievoerders worden per bus ver voerd. In Zeeland zijn er opstapplaat sen in Terneuzen (De Honte, 8.30 uur), Middelburg (NS-station 9.30 uur), Goes (NS-station, 10.00 uur en Hulst (9.15 uut op nader aan te geven plaats). Tijdens zijn bezoeken aan de Sovjetunie merkt Van Vlijmen dat nog niet iedereen aan de nieuwe vrijheden is gewend. Punks bijvoorbeeld ont moeten veel weerstand. Ambtenaren hebben moeite met het inleveren van voorrechten en hier en daar klinkt de roep om eerherstel van Stalin, net nu de wandaden van deze man open lijk worden toegegeven. Anderzijds zijn er velen die de vruchten van de openheid plukken. Op straat wordt gediscussieerd over politiek en er is ruimte voor experimentele kunst. Een weg terug naar de Sovjetunie van voor de perestrojka is er volgens Van Vlijmen niet meer. Maar als de twee genoemde tijdbommen niet vroegtijdig onschadelijk gemaakt worden, dan kan de perestrojka naar zijn mening geen succes worden. Op de titel van zijn lezing 'Haalt pere strojka het jaar 1991?' kon hij dan ook, hoe graag hij het ook zou willen, geen positief antwoord ge ven. Zijn antwoord: „Het is een dubbeltje op zijn kant." TERNEUZEN - Een omweg door een onbekende omgeving in februari vo rig jaar kwam de Terneuzenaar S. G. H. (28) erg duur te staan. Omdat hij met zijn vracht technische spullen per ongeluk de Nederlands/Belgische grens had overschreden, werd hij ge verbaliseerd en moest hij extra rech ten betalen. Het uiteindelijke gevolg was ook dat hij twee keer voor de Mid delburgse politierechter moest ver schijnen, waar hij uiteindelijk toch niet bestraft werd. De overtreding vond plaats op 17 fe bruari vorig jaar. De Terneuzenaar was toen op weg naar een Belgische ra diozender om daar enkele reparaties uit te voeren. Hij had een antenne met kabel en een multibandcompressor bij zich, met een gezamenlijke waarde van ongeveer 300 gulden. De man had dat keurig opgeven bij de Belgische douane en invoerrechten betaald. Op weg naar de zender, die dicht bij de grens lag, verdwaalde hij echter. Ongemerkt reed hij terug naar Neder land en daar wendde hij zich tot een douanebeamte, die zijn wagen op 800 meter van de grens geparkeerd had op een vaste postplaats. In plaats van de Terneuzenaar de weg te wijzen, con cludeerde de beambte dat de man zon der invoerrechten te betalen met zijn inmiddels Belgische spullen de Neder landse grens had overschreden. De Terneuzenaar werd in de kraag gevat en meegenomen naar het douanekan toor. Gevolg was dat de man eerst pa pieren moest tekenen voor invoer in Nederland en vervolgens weer voor uitvoer naar België van zijn vracht. Toen hij met zijn verhaal voor de Mid delburgse politierechter verscheen werd de zaak nog een keer aangehou den om een getuige van de douane op te roepen. Het eindresultaat van de omweg was uiteindelijk dinsdag voor de man ontslag van rechtsvervolging, omdat rechter mr J. M. J. Klarenbeek het in tegenstelling tot de douane zeer aannemelijk vond dat de Terneuze naar gewoon was verdwaald. MIDDELBURG - De Vlissinger M. P. G. (19) kampte afgelopen zomer met ernstig geldgebrek. Hij was gestópt met zijn studie, had nog geen baan en voor een uitkering kwam hij niet in aanmerking. Toen hij een nieuwe bril wilde hebben, besloot hij daarom maar uit stelen te gaan. Bij een Vlis singse opticien koos hij in juni een rood montuur uit van 155 gulden. Zijn winkeldiefstal kwam echter aan het licht. De Middelburgse politierechter mr M. J. M. Klarenbeek veroordeelde de Vlis singer dinsdag tot een boete van 300 gulden, bijna twee keer zoveel als de aanschafprijs van het montuur. G. kreeg bovendien een week voorwaar delijke gevangenisstraf opgelegd met een proeftijd van twee jaar. De Vlissingse E. B. (34) werd veroor deeld tot een boete van 250 gulden voor het wegnemen van twee t-shirts en een overhemd uit een kledingzaak in haar woonplaats, eveneens in juni dit jaar. De officier van justitie, mr D. van der Bel, had ook nog een voor waardelijke gevangenisstraf van een week geëist. De rechter vond dat niet nodig omdat hij het vergrijp als een 'uitglijder' wilde beschouwen. De vrouw pleegde de diefstal onder in vloed van methadon. Zij gebruikte dat middel om van haar drugsverslaving af te komen, wat haar ook gelukt is. i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 17