Toeristische
autoroute
wordt herzien
ANWB corrigeert verkeerde
afstelling autoverlichting
Huilen om het regenwoud kost
weer een papieren zakdoek...
wee tijdbommen liggen onder perestrojka USSR
Stichting lanceert
plan beeldenroute
in West-Brabant
Zeeuwse Stichting
voor Revalidatie
wil extra thuiszorg
Terneuzenaar moest
voor vracht extra
betalen aan douane
provincie
8? Hf
\WV-ZEBLAND ACHTER ACTIE ANWB
Verantwoord
Zorgvuldig
IN KADER ACTIE ZICHT OP LICHT
Overstroming
tOST-EUROPA-SPECIALIST VAN VLIJMEN:
ACHT GROTE KUNSTOBJECTEN
Instelling
HULPAANBOD TE KRAP
VERDWAALD IN GRENSSTREEK
WOENSDAG 22 NOVEMBER 1989 Sbw1 5
Lezingen van Leids
Universiteitsfonds
Zorg-werkers gaan
naar manifestatie
bonden in Utrecht
Rechter verdubbelt
prijs gestolen bril
VLISSINGEN - „Het is een goede zaak om na zoveel jaar ook
de toeristische routes in Zeeland kritisch te bekijken op de
effecten voor natuur en milieu". Directeur Ruud ter Heide van
de VVV-Zeeland is het hartgrondig eens met de aankondiging
van de ANWB om de toeristische routes in het land 'tegen het
licht te houden' en aan nieuwe normen te toetsen. De ANWB
krijgt de laatste tijd steeds vaker te maken met oppositie te
gen de autoroutes. De organisatie is ter verantwoording geroe
pen door onder meer de Milieufederatie.
Vanuit Zeeland zijn geen duidelijke
I signalen binnen gekomen over scha
delijke gevolgen van uitlaatgassen op
plaatsen waar toeristische autoroutes
door kwetsbare gebieden voeren. Wel
meent de ANWB dat er op termijn aan
leiding is in Zeeuwse routes verande
ringen aan te brengen. Er bestaan in
Zeeland drie toeristische autotrajec
ten: de Westerschelderoute, de Mid-
I den-Zeelandroute en de Schouwen-
Duivelandroute.
Op verzoek van de rijksoverheid be
gon de ANWB in het begin van de j aren
zestig met de bewegwijzering van tra
jecten door aantrekkelijke gebieden in
het land. In latere jaren zouden bij el
kaar 42 routes worden uitgezet, met
een totale lengte van meer dan vijfdui
zend kilometer. Mede omdat de be
langstelling voor het recreatief autorij
den na de energiecrisis en de daarop
volgende stijging van de brandstof
prijzen terugliep, zette de ANWB in
1979 een punt achter het uitzetten van
autoroutes en werd een begin gemaakt
met het ontwikkelen van fietsroutes.
I De ANWB voelt er niet voor om op
I grote schaal autoroutes te gaan
I schrappen, omdat ze nu eenmaal een
1 goede mogelijkheid bieden de re-
Icreanten op een verantwoorde wijze
I door een bepaalde streek te loodsen.
I Beleidsmedewerker dagrecreatie ir
I F. J. M. de Kok: „De mensen kunnen
(daar worden gebracht waar ze ge-
1 wenst zijn en waar de inrichting van
leen gebied op hun aanwezigheid is in-
1 gesteld. We kunnen de automobilis
ten zo weg houden van kwetsbare
(streken en van wegen waar ze in con-
(flict kunnen komen met andere re
creanten zoals fietsers en wande
llaars".
|wv-directeur Ter Heide zou de
|ANWB de suggestie willen meegeven
(de Westerschelderoute terug te
(snoeien tot alleen Zeeuwsch-Vlaande-
Iren. Nu loopt die route samen met de
"Midden-Zeelandroute ook een stuk
door de Zak van Zuid-Beveland. „Je
zou je kunnen afvragen of het niet ver
standig is die boel daar wat uit elkaar
te halen". Woordvoerder De Kok van
de ANWB laat weten dat er al een paar
jaar een plan ligt de Westerschelderou
te te beperken tot het grondgebied van
Zeeuwsch-Vlaanderen. De milieu
vriendelijker autoroute die de ANWB
voor ogen staat zou niet langer dan 100
kilometer mogen zijn. Met 195 kilome
ter is de Westerschelderoute de lang
ste van het land. Veel te lang om regel
matig uit te stappen om een museum,
een oudheidkamer of een kerk te be
zoeken, dan wel een wandeling in een
stadje of natuurgebied te maken.
De herwaardering van de toeristische
autoroutes vraagt om een zorgvuldi
ge aanpak, zo meent de Zeeuwse
VVV-directeur Ter Heide. „Je kunt die
bordjes niet zomaar ergens anders
wegzetten. Daar kunnen horecabe
drijven enorm de dupe van worden.
Daarom zal er een goed overleg nodig
zijn".
Ter Heide wijst verder op de functie
van de toeristische autoroutes als el-
kweervoorziening. „Vooral mensen die
nauwelijks meer ergens kunnen ko
men hebben daar veel plezier van.
Hoeveel oma's worden er niet op zon
dagmiddag uit het bejaardentehuis
gehaald om een ritje langs zo'n toeris
tische route te maken?".
De kwestie rond de ANWB-routes is
volgens de Zeeuwse VVV-directeur
een prima onderwerp om binnenkort
aan te kaarten in het overleg met pro
vincie en provinciale planologische
dienst. „We hoeven niet af te wachten
tot de ANWB zelf met suggesties komt.
We kunnen zelf ook initiatieven ne
men".
Volgens ANWB woordvoerder De Kok
bestaat er vooralsnog geen aanleiding-
om de beoordeling van de situatie in
Zeeland hoge prioriteit te geven. „Ik
heb tenminste geen signalen gekregen
dat auto's bumper-aan-bumper in na
tuurgebieden staan".
-t
Wester
Schelde
|e Westerschelderoute is met 195 kilometer de langste recreatieve autoroute
ons land.
De ANWB-teams kunnen per dag de verlichting van ongeveer 125 auto's controleren.
VLISSINGEN - Ruim tachtig procent van de Neder
landse auto's heeft verkeerd afgestelde koplampen. De
ANWB probeert hierin verbetering te brengen met de
actie Zicht op Licht. Twee technische teams zijn deze
week in Zeeland neergestreken. In Middelburg en Vlis-
singen kunnen automobilisten en motorrijders gratis
hun verlichting laten controleren en tegen kostprijs
reparaties laten uitvoeren.
Voor de technomobiel op het Vlissingse Baskensburg-
plein stonden dinsdagmorgen direct na openstelling zes
auto's te wachten. De drie monteurs stortten zich op de
eerste wagen die werd binnengereden. Even remmen en
de lichten aan. Het is hen duidelijk waaraan het schort.
Zo worden per dag ongeveer 125 auto's afgewerkt.
„Het is nog steeds slecht gesteld met de autoverlich
ting", zegt keep-chef G. Corbey. Na invoering van de
APK is de situatie licht verbeterd, maar nog steeds
blijkt 80 a 85 procent van de koplampen niet goed te zijn
afgesteld. De hoogte en de richting zijn volgens Corbey
de belangrijkste knelpunten. Vaak is de verlichting bij
een nieuwe auto al niet goed afgesteld. „De fabrikant
levert de auto af, maar de dealer moet zorgen dat de
lichten goed worden afgesteld. Wanneer de lampen
goed zijn afgesteld, is afwijking niet meer mogelijk. Ook
niet bij het vervangen van een lampje."
Bij onderhoudsbeurten in de garage wordt nauwelijks
naar de afstelling van de lichten gekeken. „Er wordt
onderzocht of alle lampen nog werken en daar blijft
het meestal bij. Een probleem is dat goede afstelappa-
ratuur veel ruimte in beslag neemt." De achterlichten
kampen met veel minder mankementen dan de kop
lampen. Alleen de wettelijk verplichte kentekenver
lichting is erg kwetsbaar.
De actie loopt inmiddels 25 jaar. Sinds het begin van
Zicht op Licht heeft de ANWB van een miljoen auto's de
koplampen afgesteld. „Het is vooral bij slecht weer en
bij een laagstaande zon belangrijk goed te kunnen zien
en duidelijk gezien te worden. Veel aanrijdingen en met
name kettingbotsingen zijn te wijten aan een onjuiste
verlichting", aldus Corbey. In het belang van de ver
keersveiligheid wordt de keuring en (eventuele) repara
tie gratis uitgevoerd, ook voor niet-leden van de ANWB.
Alleen voor het gebruikte materiaal wordt de kostprijs
doorberekend.
De technomobiel staat op zowel het Vlissingse Bas-
kensburgplein als het Middelburgse Damplein. Auto
mobilisten en motorrijders kunnen vandaag (woens
dag) en morgen (donderdag) van 9.00 tot 19.00 uur te
recht bij de technische teams. Vrijdag stoppen ze er om
17.00 uur mee.
GOES - „Ga vooral niet huilen over
de teloorgang van het tropisch re
genwoud, want dan neem je zo'n pa
pieren zakdoekje enZonder er
bij na te denken dat het zakdoekje
wordt gemaakt van houtpulp, af
komstig van boomplantages in tro
pische regenwouden."
De inzet van Herman Verhagen, me
dewerker van de stichting Hart voor
het Regenwoud, wekt dinsdag wat
gegrinnik in de Goese Prins van
Oranje. Maar zijn boodschap is
daarom niet minder serieus: voor
kom ontbossing, begin bij jezelf.
Ook al zal dat, geeft hij verderop rui
terlijk toe, een verdere kaalslag van
het tropische regenwoud niet kun
nen stoppen. Daarvoor is een mon
diale krachtsinspanning nodig. Zo
snel als het regenwoud inkrimpt -
elk jaar met één procent, ofwel vijf
miljoen hectare - zo traag werken
politici aan noodzakelijke maatre
gelen, stelt Verhagen bitter vast.
Aan de andere kant is er ook voor
zichtige victorie. „Onze campagne
om het gebruik van van tropisch
hardhout te verminderen, slaat aan.
Ongeveer 65 procent van de ge
meenten heeft hiertoe al besloten.
Zo'n 23 procent staat op het punt
dat te doen. De Rijksgebouwen
dienst weigert ook langer tropisch
hardhout toe te passen, tenzij het
niet anders kan. Ook de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten
schaart zich achter de doelstelling
van onze campagne." Op de thema
bijeenkomst van het comité Zee
land van het Wereldnatuurfonds, de
Zeeuwse Milieufederatie, Het
Zeeuws Landschap en Natuurmo
numenten maakt Verhagen duide
lijk dat Nederland best het goede
voorbeeld mag geven. „Wij hebben
het hoogste verbruik van tropisch
hardhout, op Japan na. Maar ja, die
eten met hardhouten stokjes, dus
dat scheelt."
Om een boycot van hardhout uit
(meestal) ontwikkelingslanden is
het de actievoerders niet te doen.
Hoofddoel is ecologische bosbouw;
duurzame vormen van houtkap. Nu
is dat nog een splinter ten opzichte
van commerciële houtkap, een sy
noniem voor roofbouw. Maar het
hout levert de landen buitenlandse
deviezen. Ook gaat veel regenwoud
tegen de vlakte voor landbouwdoel
einden.
Toch spinnen, beklemtoont Verha
gen, ontwikkelingslanden er niet
altijd garen bij. „De overstroming
in Thailand vorig jaar was vooral
te wijten aan ontbossing. Ze kostte
veel slachtoffers en veel geld. En op
de Filipijnen bijvoorbeeld wegen
de kosten van aanleg van bruggen
en wegen naar regenwoudgebieden
niet op tegen de baten van de hout
export."
En belangrijker nog: „Als het zo
doorgaat hebben de landen straks
geen regenwoud en ook geen hout
meer. Daarom is ecologische bos
bouw ook voor hen zo belangrijk."
Zijn conclusie is dat nationale rege
ringen zich in samenwerkingsorga
nen zoals de EG of de Wereldvoed
selorganisatie zich sterk moeten
maken voor goede maatregelen. Al
is het alleen al om door de corruptie
in ontwikkelingslanden te breken,
die de commerciële houtkap in
stand houdt.
Beleidsmedewerker Cor Meijenfeldt
van het ministerie van Landbouw,
Natuurbeheer en Visserij voegt er
aan toe dat het tropisch regenwoud
ook een zaak is van eigenlijk alle sta
ten ter wereld. Het tempert het we
reldklimaat, reguleert de C02-huis-
houding en kent een ongekend soor
tenrijkdom in fauna en flora. Waar
schijnlijk herbergt het regenwoud
een nog onontdekt genenreservoir
dat (op termijn) stoffen kan bieden
voor bijvoorbeeld plantenverbete-
ring en medicijnen. Economisch is
het een belangrijke leverancier van
oliën, hars, hout en specerijen. He
laas kent het regenwoud ook een op
miljoenen jaren ontwikkeling steu
nend en dus zeer complex even
wicht, dat zich niet in enkele jaren
laat herstellen.
MIDDELBURG - „We hadden gewoon
wat cocaïne gekocht om het eens een
keer te proberen. We hadden het puur
voor eigen gebruik ingeslagen." Dat
was het verweer van J. van D. (21) en J.
H. (20) uit Zuid-Beijerland dinsdag
voor de Middelburgse politierechter,
mr M. J. M. Klarenbeek. De twee wa
ren in juli dit jaar op de Oude Molen
weg in Renesse betrapt met 0,84 gram
cocaïne in hun bezit.
Bij de politie was een tip binnengeko
men dat er op de bewuste plaats drugs
werden verkocht. In een bruine Opel-
Ascona vervoerde het tweetal uit
Zuid-Beijerland hasjiesj, hennep en de
(IERIKZEE - Het Westen kan de in gang gezet-
- veranderingen in de Sovjetunie beter beïn-
(oeden met kennis en ervaring, dan met geld.
E kapitalistische wereld moet zich daarbij be-
pken dat de perestrojka niet een gemene truc
van Rusland om het westen weer eens zand in
ogen te strooien. Integendeel zelfs: de pere-
(fojka is eerlijk bedoeld en opgezet om een so
fistische staat met menselijke en efficiënte
f ken te bewerkstelligen.
T" en ander betoogde de Oost-Europa-specia-
r van de Brabant-dagbladen, drs L. van Vlij-
|en, dinsdagavond in Zierikzee. Van Vlijmen
fd daar een inleiding voor de leden van de
(aatschappij van Nijverheid en Handel, depar
tment Zeeland.
Bn Vlijmen, die zelf als journalist regelmatig in
Sovjetunie is, meent dat er onder de perestoj-
P oftewel herstructurering van de Russische sa-
lenleving, twee tijdbommen liggen. Allereerst
■er de nationaliteitenkwestie. De diverse bevol
kingsgroepen (de Baltische staten, Oekraine)
gaan de straat op om voor meer vrijheid voor de
verschillende bevolkingsgroepen te pleiten. Pe
restrojka is, meent Van Vlijmen, een voorwaarde
om aan de nationaliteitenkwestie een einde te
maken. Want alleen na veranderingen in het
staatsbestel kunnen de staten naast elkaar le
ven en zo mogelijk een echte federatie vormen.
Een tweede grote bedreiging ziet Van Vlijmen in
de benarde economische situatie waarin Rus
land zich bevindt. Hij verwacht dat de USSR de
zwaarste winter uit zijn geschiedenis tegemoet
gaat. De winkels zijn leger dan ooit en de rijen
wachtenden langer. De inflatie is hoog, terwijl de
economie stagneert. En er staat de USSR een
enorme energiecrisis te wachten.
Een concept om de economie uit het slop te ha
len is niet voorhanden. Russische economen
voeren met elkaar heftige debatten over het te
volgen model, maar tot nu toe is daar geen een
sluidende opvatting uit voortgekomen. Voor
Van Vlijmen is het duidelijk dat verbetering van
de economie alleen dan gestalte kan krijgen als
de kennis en opleiding van het Russische volk
worden verhoogd.
Bovendien zullen de Russen wat hun persoon
lijke instelling betreft nog het een en ander
moeten leren. De huidige generaties missen
naar het oordeel van de journalist creativiteit
en persoonlijk verantwoordelijkheidsgevoel.
De burgers hebben de angst verloren, maar geen
plichten geleerd.
Apathie gaat volgens Van Vlijmen bijna over in
anarchie. Aan efficiënt denken en handelen is
een groot gebrek. Juist dat zullen de Russen
moeten leren van het Westen en daarbij kan het
Westen een handje helpen. Dat lijkt de Oost-Eu-
ropa-specialist nuttiger dan financiële hulp ('al
is geld natuurlijk altijd welkom').
ROOSENDAAL (GPD) - Vertegen
woordigers van alle Westbrabantse
gemeenten hebben enthousiast gerea
geerd op het plan van de Stichting
3W= om langs auto-, vaarwegen en
fietspaden in West-Brabant acht gro
te ruimtelijke kunstobjecten te plaat
sen. Eenzelfde enthousiasme heeft de
stichting ook al ontmoet bij Rijk en
provincie.
De stichting heeft de kosten van het
project begroot op 1,2 miljoen gulden.
Concrete toezeggingen heeft ze nog
niet, maar 3W= is er vast van over
tuigd dat het geld dat ze nodig heeft
om van West-Brabant de grootste
beeldentuin van Nederland te maken,
er zal komen. Het project moet in okto
ber 1993 gerealiseerd zijn.
De gemeenten wordt verzocht actief
mee te werken bij de voorbereidingen
in de zin van vergunningen en het be
schikbaar stellen van materieel en
mankracht bij onder meer transport,
grondwerk en bestrating. Aan bedrij
ven zal worden gevraagd om materia
len voor realisering van de kunstwer
ken en sponsorgelden.
De stichting ziet het project behalve
als een bijdrage aan het inlopen van de
culturle achterstand van West-Bra
bant ook als een opwaardering van het
gebied op economisch en toeristisch
terrein. Ze gaat uit van acht objecten,
waar verspreid over heel West-Bra
bant tien plaatsen voor uitgezocht
zijn. Het zijn onder meer parkeerterrei
nen langs de rijksweg A17 (Roosen-
daal-Moerdijk), het Hellegatsplein,
cocaïne. De beide jongeren zeiden de
drugs in Renesse gekocht te hebben.
De politierechter legde de Zuidbeijer-
landers voor het in bezit hebben van
de harddrugs beiden een boete op van
250 gulden op en een week gevangenis
straf voorwaardelijk met een proeftijd
van twee jaar.
het antieke sluizencomplexje Bene-
densas aan het Volkerak en plaatsen
langs de rijksweg A58 tussen Bergen
op Zoom en Breda.
De Stichting 3W= laat een jury van
deskundigen acht kunstenaars en ont
werpen selecteren uit een lijst die haar
artistieke commissie opstelt. Die jury
bestaat uit de kunstverzamelaar mr P.
Cleveringa, directeur drs J. Debbaut
van het Van Abbemuseum in Eindho
ven, directeur Hendrik Driessen van
de J.H. Pont-stichting in Tilburg,
kunstcriticus drs Els Hoek van de
Volkskrant en de Delftse hoogleraar
landschapsarchitectuur en stedelijk
groen prof dr ir F. Maas.
MIDDELBURG - Het Leids Universi
teitsfonds houdt zaterdag 25 novem
ber twee lezingen in Middelburg. Pro
fessor dr D. Bedeaux zal ingaan op de
vraag wat er gebeurt in een omgeving
zonder zwaartekracht. De titel van
zijn voordracht: Schuimt bier in een
ruimteschip?
Dr K. A. Ottenheym besteedt aan
dacht aan de zeventiende eeuwse ar
chitect Philips Vingbooms, die tijdens
de grote stadsuitbreiding in Amster
dam huizen bouwde voor regentèn,
burgers en wevers. De bijeenkomst be
gint om 12 uur in het pand van Tea
chers Hostess International aan de Se-
geersstraat in Middelburg.
KAPELLE - Ouders of verzorgers van
gehandicapten zouden af en toe extra
hulp moeten krijgen zodat ze ook eens
tijd voor zichzelf hebben. De Stich
ting Aanvullende Thuiszorg Zeeland
zou deze gevraagde extra hulp kun
nen aanbieden. Dit schrijft de Zeeuw
se Stichting voor Revalidatie in een
advies aan het kruiswerk, de gezins
verzorging en de provincie. Het ad
vies kwam dinsdag ter sprake op een
vergadering van de Stichting in de
Vroone in Kapelle.
Het advies is geschreven naar aanlei
ding van een enquête die gehandicap
tenorganisaties op voorzoek van de
Stichting voor Revalidatie naar hun
leden gestuurd hebben. Uit dit onder
zoek is gebleken dat het huidige
hulpaanbod vaak te krap is; veel ou
ders of verzorgers van gehandicapten
komen nauwelijks aan zich zelf toe.
Een beperkt aantal uren extra hulp
zou verlichting kunnen geven.
De Stichting voor Revalidatie stelt
•voor een proef van een j aar op te zetten
waarin de bestaande hulp-organisa
ties deze extra zorg verlenen. De Stich
ting heeft over dit voorstel al contact
gehad met de provinciale kruisvereni
ging. De laatste is bezig met de uitwer
king van een plan.
De Stichting inventariseert op dit mo
ment ook in hoeverre de Zeeuwse ge
meenten zich houden aan de Wet Ar
beid Gehandicapte Werknemers
(WAGW). De WAGW verplicht werkge
vers drie tot zeven procent gehandi
capte werknemers in dienst te hebben.
De directeur van de Stichting voor Re
validatie verwacht de uitslag van deze
enquête in januari.
MIDDELBURG - Werknemers in de
gezondheids- en welzijnszorg trekken
zaterdag 25 november naar Utrecht,
om daar in de Jaarbeurs mee te doen
aan een landelijke actie voor een bete
re betaling. Ook uit Zeeland rijden er
bussen met protesterende personeels
leden.
De bonden AbvaKabo en CFO hebben
de manifestatie georganiseerd, omdat
het kabinet slechts een loonsverho
ging van 1,5 procent in het vooruit
zicht stelt. De bonden vragen de minis
ter van sociale zaken 6 procent loon
ruimte. Daarvan zou de helft gebruikt
kunnen worden voor een reële salaris
verbetering, de resterende 3 procent
zou opgaan aan de bekostiging van
toelagen voor zwaar werk, verlenging
zwangerschapsverlof en deeltijd-VUT.
De eis moet op tafel worden gelegd,
voordat de rijksbegroting definitief
wordt vastgesteld.
De actievoerders worden per bus ver
voerd. In Zeeland zijn er opstapplaat
sen in Terneuzen (De Honte, 8.30 uur),
Middelburg (NS-station 9.30 uur),
Goes (NS-station, 10.00 uur en Hulst
(9.15 uut op nader aan te geven plaats).
Tijdens zijn bezoeken aan de Sovjetunie merkt
Van Vlijmen dat nog niet iedereen aan de nieuwe
vrijheden is gewend. Punks bijvoorbeeld ont
moeten veel weerstand. Ambtenaren hebben
moeite met het inleveren van voorrechten en
hier en daar klinkt de roep om eerherstel van
Stalin, net nu de wandaden van deze man open
lijk worden toegegeven. Anderzijds zijn er velen
die de vruchten van de openheid plukken. Op
straat wordt gediscussieerd over politiek en er is
ruimte voor experimentele kunst.
Een weg terug naar de Sovjetunie van voor de
perestrojka is er volgens Van Vlijmen niet meer.
Maar als de twee genoemde tijdbommen niet
vroegtijdig onschadelijk gemaakt worden, dan
kan de perestrojka naar zijn mening geen succes
worden. Op de titel van zijn lezing 'Haalt pere
strojka het jaar 1991?' kon hij dan ook, hoe graag
hij het ook zou willen, geen positief antwoord ge
ven. Zijn antwoord: „Het is een dubbeltje op zijn
kant."
TERNEUZEN - Een omweg door een
onbekende omgeving in februari vo
rig jaar kwam de Terneuzenaar S. G.
H. (28) erg duur te staan. Omdat hij
met zijn vracht technische spullen
per ongeluk de Nederlands/Belgische
grens had overschreden, werd hij ge
verbaliseerd en moest hij extra rech
ten betalen. Het uiteindelijke gevolg
was ook dat hij twee keer voor de Mid
delburgse politierechter moest ver
schijnen, waar hij uiteindelijk toch
niet bestraft werd.
De overtreding vond plaats op 17 fe
bruari vorig jaar. De Terneuzenaar
was toen op weg naar een Belgische ra
diozender om daar enkele reparaties
uit te voeren. Hij had een antenne met
kabel en een multibandcompressor bij
zich, met een gezamenlijke waarde
van ongeveer 300 gulden. De man had
dat keurig opgeven bij de Belgische
douane en invoerrechten betaald. Op
weg naar de zender, die dicht bij de
grens lag, verdwaalde hij echter.
Ongemerkt reed hij terug naar Neder
land en daar wendde hij zich tot een
douanebeamte, die zijn wagen op 800
meter van de grens geparkeerd had op
een vaste postplaats. In plaats van de
Terneuzenaar de weg te wijzen, con
cludeerde de beambte dat de man zon
der invoerrechten te betalen met zijn
inmiddels Belgische spullen de Neder
landse grens had overschreden. De
Terneuzenaar werd in de kraag gevat
en meegenomen naar het douanekan
toor. Gevolg was dat de man eerst pa
pieren moest tekenen voor invoer in
Nederland en vervolgens weer voor
uitvoer naar België van zijn vracht.
Toen hij met zijn verhaal voor de Mid
delburgse politierechter verscheen
werd de zaak nog een keer aangehou
den om een getuige van de douane op
te roepen. Het eindresultaat van de
omweg was uiteindelijk dinsdag voor
de man ontslag van rechtsvervolging,
omdat rechter mr J. M. J. Klarenbeek
het in tegenstelling tot de douane zeer
aannemelijk vond dat de Terneuze
naar gewoon was verdwaald.
MIDDELBURG - De Vlissinger M. P.
G. (19) kampte afgelopen zomer met
ernstig geldgebrek. Hij was gestópt
met zijn studie, had nog geen baan en
voor een uitkering kwam hij niet in
aanmerking. Toen hij een nieuwe bril
wilde hebben, besloot hij daarom
maar uit stelen te gaan. Bij een Vlis
singse opticien koos hij in juni een
rood montuur uit van 155 gulden. Zijn
winkeldiefstal kwam echter aan het
licht.
De Middelburgse politierechter mr M.
J. M. Klarenbeek veroordeelde de Vlis
singer dinsdag tot een boete van 300
gulden, bijna twee keer zoveel als de
aanschafprijs van het montuur. G.
kreeg bovendien een week voorwaar
delijke gevangenisstraf opgelegd met
een proeftijd van twee jaar.
De Vlissingse E. B. (34) werd veroor
deeld tot een boete van 250 gulden
voor het wegnemen van twee t-shirts
en een overhemd uit een kledingzaak
in haar woonplaats, eveneens in juni
dit jaar. De officier van justitie, mr D.
van der Bel, had ook nog een voor
waardelijke gevangenisstraf van een
week geëist. De rechter vond dat niet
nodig omdat hij het vergrijp als een
'uitglijder' wilde beschouwen. De
vrouw pleegde de diefstal onder in
vloed van methadon. Zij gebruikte dat
middel om van haar drugsverslaving
af te komen, wat haar ook gelukt is.
i