speelkaarten fascineren goochelaar nederlander bewuste speelgoedkoper mjdagkrant de vrij(e)dagkrant VERZAMELAAR NICO VAN BERKEL 8 speelgoed 9 cd 9 citroen 10 uit 11 kunst PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ehalveeen beroemd (goochdaar is Nico iBerkeleen laangerend zamelaar van elkaarten. Inenkjrt ontvangt hij Iffieerste ter wereld een ernationale prijs voor i stvdie die hij akte over Nederlands jtsfe kaartenfabriek. lefrtte bijzondere spel llMrten kocht Nico van ]cei 1 het eind van de jaren fietvas het begin van een lermjke verzameling, die Ichiia wel Nederlands ltstek Nico leerde in zijn Ie jeud al omgaan met elkaaten, want zijn vader iBerdini, een beroemd phela r. Deze leerde zijn i de f heimen van het vak, als i volg dat Nico van kei -onder de naam erco in 1947 eldksnpioen goochelen belasting jokers nieuw oorzaken (redactie P C-bijlagen advertentie en gissingen 831 LK Middelburg [el. 01180-81000 *oes administratie Terneuzen opening kantoren tegenstelling tussen jongens en meisjes in speelgoed aange scherpt; griezelen of knuffelen heruitgave van oorspronkelijke di gitale opname op cd's in mid denklasse nieuwe trend de verkiezing van de auto van het jaar staat voor de deur; de citroën xm getipt als winnaar de wekelijkse uit-agenda: volks muziek voor het voetlicht het overzicht van de exposities met een selectie uit het aanbod wam 'ie goede kaarten zoekt, moet nooit de goedkoopste spel len kopen. „Want", aldus Nico van Berkel, „na twee vonden spelen zijn de hoeken waarschijnlijk al omgebogen, oede kaaien gaan gewoon langer mee", merikaavje kaarten vindt hij de beste, maar die zijn in Ne erland ncliwelijks verkrijgbaar (een bekend merk is o.a. Aviator). Gfede Europese kaarten komen van Carta Mundi \België; allen de betere kwaliteiten), Fournier (Spanje) en 'iatnik (Oistenrijk). Dit soort kaarten zijn alleen in spe- \Aaalzaken e koop. jeholpen aoor Bob Halebeer schreef Nico van Berkel een )oek getitêd 'De Speelkaart'. Dit werk bevat honderden twartwit-iïhstraties en veel informatie over de wereld van de IpeélkaartM. Het 144 bladzijden tellende werk dateert uit f982 en vericheen bij uitgeverij Heureka in Weesp. De prijs is F29,50. |rnareeft hij met zijn fcischekunsten de hele eld beeisd. De tijd tussen gsteliien en repetities 1 vaal benut voor het ken nar speelkaarten. Van ennert zich hoe hij bij ntiquair een 'arotspel kocht. Die ik hij iak voor de oorlog Inden e hebben in Nico's Ónplaaj Den Haag. Waarom v zamelt iemand lkaarln? „Vreemd genoeg ken de iensen het heel oon or postzegels te iamele maar niet om llkaati i te verzamelen. Ik feb dat di vaak moeten pggenfen eerste bestaat er ispeelaarten een zeer grote |cheidpheid - maar eet precies wat er tegenstelling tot Je moet de kaarten ran zoeken, en dat is li. Hefc de sport om |we korten te ontdekken". voegt hier aan toe verzamelaars van in zich vaak zeer epen in de r achtergronden ten. Er bestaat véél h documentatie 11 dit oilerwerp. Goochelaar en verzamelaar Nico van Berkel. Een van de middelen om de herkomst en periode van een kaartspel te traceren is het belastingstempel. Want vroeger werd er op speelkaarten dikwijls belasting geheven. In Nederland gebeurde dit nog tot in deze eeuw. Zo werd in 1919 een speciale belasting op speelkaarten van kracht. Dit ondanks de bezwaren van enkele kamerleden die zedelijke bezwaren tegen de heffing hadden, 'omdat deze geld zou slaan uit speelzucht". De regeling heeft weinig geld opgebracht, want het Nederlandse publiek had een ruime voorraad belastingvrije kaarten ingeslagen. En nadat deze op was, werden er grote hoeveelheden spellen uit België gesmokkeld. De speelkaartenbelasting werd dan ook in 1927 opgeheven. De geschiedenis van de speelkaart gaat in elk geval terug tot de 14e eeuw, want toen werden voor het eerst kaarten in geschriften genoemd. De vroegste Nederlandse verwijzing dateert uit 1379, toen het hof van Brabant de aankoop van 'speelquarten' meldde. Eeuwen lang werden de kaarten op papier gedrukt; het papier bestond meestal uit drie lagen. De achterzijde van de kaarten placht aanvankelijk blank te zijn. Omdat papier kostbaar was, werd de onbedrukte zijde soms als visitekaartje gebruikt. Het zijn trouwens de figuurkaarten die verzamelaars het meest interesseren. In zijn collectie heeft Van Berkel alle beeldkaarten in albums zitten, terwijl de meeste puntenkaarten gewoon in doosjes werden opgeborgen. Het herkennen van kaarten gebeurt onder andere via de tekeningen van vrouw, heer en boer. Elk land heeft zo zijn eigen stijl, ook Nederland. Zo bestaat het 'Hollandse' beeld doorgaans uit bijvoorbeeld een ruitenheer met een harp en een harten vrouw met een vogeltje. Azen met stadsgezichten blijken ook zeer Nederlands te zijn. Over de jokers is Nico van Berkel kort: „De verzamelaars van jokers nemen wij met een korreltje zout. Een persoon die alleen jokers verzamelt is voor ons gelijk aan iemand die van een auto alleen de wieldoppen spaart. Die mensen weten vaak niet eens uit welk spel of van welke fabriek de joker komt". De jokers heeft Van Berkel in aparte mappen ondergebracht. Dat geldt ook voor andere speciale kaarten. Vanzelfsprekend bezit deze verzamelaar een forse collectie getruceerde goochelkaarten. Maar ook zogeheten transformatiekaarten zijn aanwezig. Daarop zijn rond de symbolen (harten 5 bijvoorbeeld) tekeningen gemaakt. Tot de mooiste kaarten uit de verzameling behoren subtiel gegraveerde beeldkaarten die met de hand werden ingekleurd. Oude kaarten duiken soms op de vreemdste plaatsen op, zoals in boekbanden die gerestaureerd worden. Vroeger namelijk gebruikte men de vellen waarop kaarten gedrukt werden ter versteviging van boekomslagen. Er bestaan in Europa diverse musea met flinke collecties speelkaarten, zoals in Turnhout (België), Lengfelder (Duitsland) en Parijs. In Nederland heeft, aldus Van Berkel, het Amsterdams Historisch Museum een leuke verzameling, terwijl het Belastingmuseum in Rotterdam ook heel wat kaarten bezit. Speelkaartcollectioneurs ontmoeten elkaar jaarlijks op een congres. Vorig jaar, in het Spaanse Vittoria, vond Nico van Berkel tot grote afgunst van zijn collegae drie schitterende spellen in een winkeltje pal naast het congreshotel. Dit najaar trekt de vereniging naar Turijn. De organisatoren loofden een prijs uit voor de beste studie over speelkaarten. Deze prijs een miljoen lire gaat naar Nico van Berkel. Want geholpen door onder meer Lex Rijnen stelde hij een uitputtende catalogus samen van de laatste speelkaartenfabriek in ons land. de Nederlandsche Speelkaartenfabriek. Deze sloot in 1969 haar poorten. Al onze speelkaarten komen sindsdien uit België en andere landen; op dit terrein werd Nederland van de kaart geveegd. ANTHONY VERHULST Speelgoedaankopen wor den dit jaar meer en an ders gedaan. Het aankoopge drag van de Nederlandse consument is prijsbewuster, doelgerichter en minder af hankelijk van tv-reclame ge worden. Waar volgens verwachting ook dit jaar in december een groeiend percentage klanten speelgoed koopt, is de instel ling van de consument nu conservatiever. Hij of zij let meer dan een paar jaar gele den op prijs en blikt aldus al lereerst naar aanbiedingen. 1989 wordt het jaar van de ommekeer. Tv-reclame is wat ondergesneeuwd, heeft op on derdelen aan betekenis verlo ren. Korting op artikelen maar vooral het zoeken naar aanvulling op het reeds aan wezige speelgoed wint ter rein. Een extra doos Lego, nog een wissel voor de model spoorweg of meer pop- pekleertjes, juist deze trend zal de komende maand ver sterkt doorzetten. Hoe effectief is de huis-aan- huis-reclamefolder? Of koopt iemand juist speelgoed om dat het is afgeprijsd? Is de tv- reclame van grote invloed of wordt die juist genegeerd? Vragen waarop de speelgoed- handel zelf het antwoord schuldig blijft. Fabrikanten weten dat reclame onont beerlijk is om bepaalde arti kelen in winkels op de plan ken te krijgen. Maar onder zoek leert dat de consument zich door diezelfde reclame steeds minder laat beïnvloe den. Vooral de prijs is een fac tor die aan belang heeft ge wonnen. Onderzoek door het Amster damse bureau Aselect, een adviesbureau voor marketing en onderzoek, heeft uitgewe zen dat sinds 1984 de consu ment steeds meer is gaan let ten op kortingen, speciale aanbiedingen en verlaagde prijzen. Ging het vijfjaar gele den nog om ongeveer een op de twintig speelgoedkopers die op de kleintjes let, nu is dat percentage verdubbeld tot zo'n twaalf proeent. Nog steeds een minderheid kopers dus maar de groep groeit wel het snelst van allemaal. Het belang van de tv-reclame is in dat kader veranderd en dit jaar meer dan ooit toege spitst op nieuwe zaken. Voor al dingen die in de winkel weinig ogen (het dichte grij ze doosje bijvoorbeeld met daarin de Micro-machines) doen het goed op tv. Je kunt Huilende poppen scoren hoog. in een paar seconden gericht laten zien wat je ermee kunt doen. Ook actiespellen, krui pende en huilende poppen en Starcom-speelgoed scoren in dat kader. Kopen als gevolg van tv-re clame onderging vorig jaar een licht herstel maar ligt ver moedelijk ook dit jaar nog ver onder het topjaar 1986. Het feit dat steeds meer gezinnen uit zijn op aanvullend speel goed en reclamespots vooral nieuwe produkten tot onder werp hebben is vermoedelijk een van de belangrijkste oor zaken. Ook het toegenomen zenderpark (satelliet-tv) is van invloed. Reclame komt versnipperd over; niet alles concentreert zich meer op een paar zenders. Gevolg: de kijk dichtheid in totaliteit is ge ringer. Meer dan totnogtoe zullen speelgoedcampagnes moeten worden afgestemd op de veranderende behoefte van het gezin, oordelen on derzoekers. Een koopgedrag overigens waarin Nederland, Europees gezien, nog steeds een buiten beentje is. Fransen, Belgen en in mindere mate Westduit sers laten zich vaak leiden door impulsaankopen. De 'e- motie van het moment' wint het van het 'bewuste naden ken'. Wordt elders het hele jaar door speelgoed gekocht, in ons land is dat veel minder. Is alles toegespitst op die laatste (december)maand waarin gemiddeld 75 procent van de jaaromzet wordt bin nengehaald. Wel neemt het aantal kopers intussen toe. Kocht, zo blijkt uit onderzoek van het bureau Aselect, in 1984 nog 51 pro cent van de ondervraagden speelgoed, in 1985 was dat 52% om via 53% in het jaar daarop, in 1987 op 54% uit te komen. De oorzaken van die groei zijn verschillend van aard. Zo is de laatste jaren het aan tal werkende moeders toege nomen, met als gevolg een stijging van de koopkracht. Wellicht speelt ook een rol dat deze moeders hun liefde voor de kinderen nu uit tijd gebrek op een meer materie le manier uiten. Een andere factor is de hoge re leeftijd die opa's en oma's tegenwoordig bereiken, wat hen in staat stelt hun klein kinderen langer te verwen nen. Totaal 81 procent van de ko pers maakte vorig jaar thuis al een keuze. Vijfenvijftig pro cent daarvan kocht speel goed als aanvulling op wat het kind al heeft. In 1984, toen het onderzoek werd gestart, was dat percentage 31 pro cent. Op basis van diepte-in terviews verwachten de on derzoekers voor de toekomst een nog verdere toename van het aantal bewuste kopers tot wellicht meer dan de helft van alle speelgoedkopers. Bij dat alles zal de toegeno men prijsbewustheid bij het aankoopgedrag de prijscon currentie aanscherpen. Ver wacht wordt dat reeds dit jaar de (prettige) gevolgen voor de consument merkbaar zullen zijn. Uitzondering daarop vormt de poppensector. Daar is niet de prijs maar juist kwa liteit doorslaggevend. DESIREE VAN OOYIK HMM Ostsouburgseweg 10 Pjstbus 18 480 AA Vlissingen T?1 01184-84000 tiddelburg ïarkt 51 Trote Markt 2 4461 AJ Goes Tel. 01100-31800 Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. 01184-84000 Nieuwstraat 22 4531 CW Terneuzen Tel. 01150-94457 Hulst Steenstraat 6 4561 AS Hulst Tel. 01140-14058 Zierikzee Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee Tel. 01110-15380 Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur mmm HHHMH 'Lief speelgoed voor meisjes. 9 IIBIIÉII 11HM I MCI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 7