PZC I Waterwinning J in Oranjezon nog gehinderd CNV vecht vergunning mosselopslagloods aan Vaak een illusie armer op weg naar de uitgang aiOA - GtRCtDSCMP /ntre ktosse. Zeeuwse grafiekmap te kijk in bibliotheken Zeeuws Genootschap frist kennis op met serie wintercolleges in beeld het leukste is als er een verhaal aan vastzit I KWESTIE KIPPENFARM KUNST EN KITSCH provincie 11 Opvang mest GEEN 'STINKENDE VUILNISBELT' Tekening Belgen VRIJDAG OFFICIËLE INWIJDING Ondergestoft Kiezen NATUUR- EN CULTUURWETENSCHAP DEN HAAG - De NV Watermaatschappij Zuid-West-Neder- tl land (WMZ) kan voorlopig geen water uit één van de win- ningskanalen bij het pompstation Oranjezon op Walcheren halen. Het water is te zeer verontreinigd om het als drinkwa- d ter te gebruiken. De voorzitter van de geschillenafdeling van I de Raad van State heeft een verzoek van de WMZ tot sluiting I van de pluimveehouderij aan de Vroonweg in Oostkapelle af- t| gewezen. Volgens de WMZ is de pluimveehouderij de bron van de vervuiling. DINSDAG 14 NOVEMBER 1989 Gehandicapten Adviesbureau viert jubileum Bijeenkomst over Multiple Sclerose In hoger beroep drieëneenhalf jaar geëist voor ruim zestig inbraken (Van onze Haagse redactrice) Wel moeten er, zo heeft de Raad van State besloten, op korte termijn maat regelen worden genomen om de mest van het pluimvee op een verantwoorde manier op te slaan. De Raad van State was verzocht uit spraak te doen, omdat de WMZ een waterwinkanaal ter hoogte van de pluimveehouderij had moeten sluiten. Ter plaatse werd een ontoelaatbare vervuiling van het water geconsta- I teerd die volgens de WMZ aan de I pluimveehouderij te wijten was. De WMZ moet nu hoge kosten maken om- I dat ruim 200.000 kubieke meter water I uit het waterwingebied niet gebruikt I kan worden. Dat wordt voorlopig uit I Noord-Brabant aangevoerd. Verder I wees de watermaatschappij erop dat I de pluimveehouder niet 36.000 stuks pluimvee houdt, zoals in de vergun ning staat, maar dat het gaat om 81.000 stuks. De gemeente Domburg heeft de pluimveehouder nog niet tot sluiting gemaand, omdat inmiddels wordt ge werkt aan een verbeteringsplan. Vooral de opvang van mest zal in de toekomst beter worden geregeld. De hinderwetvergunning van de ge meente Domburg zal op dat punt ook worden aangepast, zo liet de gemeen te weten. De Raad van State heeft voldoende vertrouwen in die toezegging. Boven dien, zo laat de voorzitter in zijn uit spraak weten, is een verplaatsing van het bedrijf erg duur. De WMZ had dat als één van de mogelijke oplossingen aangevoerd. GOES - Het CNV begint een kroon- procedure tegen een afvalstoffenver- gunning die de provincie aan Scheele BV heeft verstrekt. Het bedrijf heeft de vergunning nodig voor de bouw van een opslagloods voor mossel schelpen op een terrein aan de Molen polderweg in Yerseke. De bond tekent beroep aan bij de Raad van State om te voorkomen dat de Molenpolder verandert in een 'stinkende vuilnis belt'. Aan de Molenpolderweg ligt nu al een berg schelpen van een ander bedrijf opgeslagen. Volgens het CNV is de si tuatie door de huidige schelpstort on leefbaar. In de schalen achtergebleven restjes vis bezorgen de omwonenden veel stank- en vliegenoverlast. Een verergering van de situatie door de vestiging van nieuwe bedrijven is daarom volgens het CNV onwenselijk. Het CNV verwijt Gedeputeerde Staten gebrek aan realiteitsbesef. De vergun ning is afgegeven onder de voorwaarde dat de opgeslagen schelpen geen vis- restanten meer bevatten. Iedere Zeeuw die wel eens een mosseltje ver orbert weet dat er altijd dierlijke res tanten in de schalen blijven zitten. Ik zie de mensen van Scheele B.V. nog niet alle schelpen nalopen om die rest jes te verwijderen", aldus CNV-dis- trictsbestuurder, L. Q. Phernambucq. Tijdens een hoorzitting in het gemeen tehuis van Reimerswaal bleek al eer der dat de CNV-leden niet als enige be zwaar hebben tegen de komst van de opslagloods. Ook andere omwonen den en bedrijven protesteerden tegen het afgeven van de vergunning. De provincie kreeg bovendien een nega tief advies van de milieu-inspectie. Met de verkregen afvalvergunning staat het licht voor Scheele BV overi gens nog niet op groen. Het gemeente bestuur van Reimerswaal heeft nog geen bouwvergunning verstrekt. „Als dit gebeurt, wat we niet hopen, zullen we ook daartegen beroep aanteke nen", aldus Phernambucq. GOES - Het Gehandicapten Advies bureau Zeeland (GAZ) heeft vrijdag zijn tienjarig bestaan gevierd met een feestavond in hotel Goes. Tijdens de bijeenkomst werd afscheid genomen van de heer G. Verstraeten, één van de eerste vrijwillige medewerkers van het bureau. Verder was er een optreden van troubadour Engel Reinhoudt. KLOETINGE - De afdeling Zeeland van de Landelijke Organisatie Voet verzorging houdt donderdag om 19.15 uur een bijeenkomst in verenigingsge bouw Amicitia te Kloetinge. Spreek ster is Yvonne Koolmees, coördinatri ce van de Nederlandse Multiple Scle rose Stichting, afdeling Schouwen- Duiveland. Zij gaat in op de ziekte Multiple Sclerose. Eén van de vele bezoekers wacht bij het Topshuis op Neeltje Jans op taxatie van een schilderij. NEELTJE JANS - Geduldig staan ze te wachten bij de ingang van het Topshuis op het voormalige werkeiland Neeltje Jans. Een groot aantal bezoekers heeft een recht hoekig pakket onder de arm, dat vaak in een deken of plastic is ge wikkeld. Deze voorwerpen worden met grote voorzichtigheid behan deld. Enkele uren later keren de zelfde mensen mensen terug, op weg naar de uitgang van het ge bouw. Velen van hen een illusie ar mer. De uit een erfenis afkomstige gravure blijkt niets waard. Het is een reproductie. Zo gaat het zo vaak tijdens een op namedag van het Avro-programma Tussen kunst en kitsch. Een van de experts die op zijn vakgebied talloze voorwerpen beoordeelt en taxeert is J. Hoogsteder. Hij heeft erg veel ver stand van zeventiende-eeuwse schilderijen. Daarvan zijn er niet zo heel erg veel en hij moet dan ook nogal eens een werkje ter beoorde ling doorsturen naar zijn collega-ex pert I. Bouwman die weer veel ken nis heeft van negentiende- en twin- tigste-eeuwse schilderijen. Bouw man heeft het deze maandag in het Topshuis erg druk. Hoogsteder: „Je kan het nooit van te voren zeggen. Soms zit je een hele dag en zie je niets dan rommel en op het eind van de dag komt er iets heel bijzonders, dat beslist in de uitzen ding moet." De experts schiften het aanbod en komen met de opvallen de voorwerpen in het programma. Hoogsteder: „Je moet nogal eens ie mand teleurstellen. Maar dan nog zijn de reacties positief. Het gaat er vaak om dat mensen alleen maar in formatie willen over een bepaald ob ject. Als het dan nog veel waard blijkt te zijn, is het mooi meegeno men." Bij T. Laurentius worden prenten en tekeningen aangeboden. Een ge zicht op Leeuwarden blijkt niet or- gineel. Zou het dat wel geweest zijn, dan was het 16.000 gulden waard. Jammer voor de eigenaar. Een andere mevrouw met een teke ning krijgt te horen dat het object 100 gulden waard is. „Als u het nog 100 jaar bewaart, is het 200 gulden waard", voegt Laurentius er aan toe. Een schilderij van W. Vaarzon Morel dringt door tot de opnamen, al wil dat nog niet zeggen dat het schilde rij ook wordt uitgezonden. Dat hangt van het totale aanbod af. Het is eigendom van de kleindochter van deze schilder. Haar opa woonde in Veere en staat bekend als een zeer verdienstelijk schilder. Ook een Chi nees bord van de heer W. L. Hirdes uit 's Gravenpolder wordt opgeno men. Het is onder meer bijzonder, omdat het vanuit Europa in China besteld is. Producer Joke Beemer vertelt dat bij opnamen in Zeeland niet alleen bezoekers uit die provincie komen. Veel mensen maken er volgens haar een dagje uit van en komen juist uit alle hoeken van het land. Een van de bezoekers is Jean Pierre de Bruyn. Hij is de presentator van de Belgische evenknie van Tussen kunst en kitsch. Bij de BRT heet dat programma Stijl. De Belgen staan toch bekend als wat minder for meel dan de Nederlanders, maar De Bruyn verbaast zich er over dat het er bij zijn Avro-collega's zo losjes aan toegaat. Achter de presentatie tafel van Cees van Drongelen staat publiek en ook achtergrond-gelui den zijn toegestaan. In België is de organisatie juist strakker. Verder is de opzet hetzelfde. Hij ont ving bij een uitzending vanuit Ant werpen al eens Zeeuws-Vlamingen. En die hadden nog aardige dingen bij zich ook. De Bruyn vindt het jam mer dat in zijn programma niet zo veel snuisterijen te zien zijn als in Tussen kunst en kitsch. In België ligt de nadruk veel meer op schilde rijen, vooral van de Vlaamse primi tieven. Rondom de tafels van F. Laméris (glas, volkskunst en onedele meta len) en J. Vecht (porselein, aarde werk en sculpturen) is het dringen geblazen. Er gaan heel wat bordjes en schoteltjes over hun tafels. De waarde varieert van niets tot enkele honderden guldens, met af en toe een uitzondering die in de richting van een getal met drie nullen gaat. Bij schilderijen-expert Bouwman liggen de bedragen wat hoger, maar uit zijn oordeel valt af te leiden dat er toch ook heel wat verdienstelijke amateurs in Nederland hebben ge leefd. Expert A. Aardewerk (zilver en goud) komt wel verschillende aardige dingen tegen. Maar ook heel vaak is zijn advies: „U hoeft het niet te verzekeren, hoor." Het televisieprogramma Tussen kunst en kitsch wordt donderdag 28 december via Nederland 2 uitge zonden. Advertentie Vlissingen 01184-15351 Goes 01106-1298 MIDDELBURG - „Door werken van tien Zeeuwse kunstenaars in evenzo- vele technieken te laten zien, stel je het publiek in staat kennis te maken met tien verschillende vormen van grafiek. De techniek is slechts een middel om iets vorm te geven. Het vormgeven: daar draait het om." Nico Out, medewerker bij het Zeeuwse Steunpunt voor Kunstzinnige Vor ming, verwoordt in een paar zinnen wat het steunpunt samen met de Stichting Beeldende Kunst Zeeland wil bereiken met het project 'Grafiek- tafels'. Vanaf vrijdag zijn in de bibliotheken in Middelburg, Vlissingen, Goes, Zierik- zee en Terneuzen de tien prenten te be wonderen van Zeeuwse beeldende kunstenaars. Het project is een initia tief van de werkgroep educatieve ten toonstellingen van het Zeeuws Steun punt, die voor het basis- en het voort gezet onderwijs tentoonstellingen en lesmateriaal samenstelt van heden daagse kunstenaars. Scholen gebruiken de exposities om tijdens de lessen aandacht te besteden aan beeldende kunstenaars. Elk jaar tracht de werkgroep één a twee ten toonstellingen samen te stellen. Dit jaar viel de keiis op een tentoonstel ling van grafiek, waaronder diverse grafische technieken vallen, zoals et sen, zeefdruk, hoogdruk en steendruk. „We stuitten al vlug op het punt", blikt Out terug, „dat in de provinciale collectie nauwelijks grafiek te vinden is. Er zijn weinig Zeeuwse kunste naars, hooguit vijf of zes, die continu met grafiek bezig zijn." En dus klopte het Steunpunt aan bij de Stichting Beeldende Kunst om samen de zoge heten grafiektafels, tafels waarop de prenten kunnen worden uitgestald, nieuw leven in te blazen. De tafels stonden her en der verspreid in een stoffige hoek. Alleen de Vlissingse bi bliotheek beschikte nog over een bruikbare grafiektafel, die met enige regelmaat wordt bijgevuld door de Vlissingse kunstuitleen. Het Steunpunt vond bij de Stichting Beeldende Kunst een gewillig oor voor het nlan. ..De kunstuitleen", zegt Ine ke Jobse van de stichting, „is bij uit stek de instantie die kan helpen om de grafieken te promoten en te verkopen. Wij hebben zelf ook heel lang met het idee rondgelopen om een map samen te stellen van Zeeuwse kunstenaars. We zijn heel blij met dit initiatief." En dus kregen tien kunstenaars, onder wie Marinus Boezem, Joop Dam, Piet Dieleman, Wim Hofman, Sander Littel en Guido Eckhardt, een vrije opdracht om een prent te maken. De provincie verleende subsidie. Het resultaat is een exclusieve map geworden in een oplage van 39 stuks. De grafieken zijn divers: van fotografie tot hoogdruk. Een brochure, een kleine expositie en een vouwblad, geven weer hoe de kun stenaar is omgegaan met de techniek, maar laten hem of haar bovendien zelf vertellen over het werk. De prijs van de map bedraagt 675 gul den. Volgens Out, Jobse en werkgroep lid Jan van Westen kan de prijs geen bezwaar zijn. Jobse voegt eraan toe dat tien van de beste Zeeuwse kunste naar zijn uitgekozen, waardoor kwali teit is gegarandeerd. „Kunst is een kwestie van kiezen", meent Out. „Andere mensen hebben twee stereotorens in huis, maar je hebt ook mensen die kiezen voor kunst. Ik ken iemand die stopt al zijn vakantie geld in het kopen van kunst. Het is maar waar je voor kiest." Van de 39 mappen zijn er al acht op voorhand verkocht. „De prijs is zo laag", zegt Van Westen, „en de kwaliteit is zo ge garandeerd, dat een aantal mensen de map al heeft gekocht, zonder hem in.te zien." Wanneer gedeputeerde G. de Vries- Hommes voor cultuur vrijdag de gra fiektafels officieel in gebruik stelt, is de tentoonstelling voor het onder wijs, waar het project uiteindelijk voor bedoeld is, nog niet klaar. De les brief voor de leerlingen moet nog worden afgemaakt. De Zeeuwse gra fiekmap zal twee maanden op de ta fels worden geëxposeerd. Wat er daar na mee gebeurt, is nog niet duidelijk. Het is wel de bedoeling dat de tafels voor andere projecten worden ge bruikt en niet opnieuw in een stoffig achterkamertje verdwijnen. Ineke Jobse van de kunstuitleen en Jan van Westen en Nico Out van het Zeeuws Steunpunt voor Kunstzinnige Vorming vlnrbladeren door de Zeeuwse gra fiekmap. MIDDELBURG - Het Zeeuws Genoot schap der Wetenschappen houdt voor het tweede achtereenvolgende jaar een serie wintercolleges. Weten schappers van diverse universiteiten geven lezingen over ontwikkelingen in de natuur- en de cultuurweten schap. Professor dr ir K. Teer van de Technische Universiteit Delft geeft vrijdag het eerste, inleidende college over de technische ontwikkelingen tussen 1800 en 1950. De lezing wordt in de Zeeuwse Bibliotheek in Middel burg gehouden van 16.45 tot 18.45 uur. Het genootschap wil met de hoorcolle ges een bijdrage leveren aan de verbe tering van het wetenschappelijk kli maat in de provincie. Onderwerpen, die binnen genootschapsverband tot nu toe nauwelijks aandacht hebben gekregen, genieten de voorkeur. De le zingen kunnen beschouwd worden als 'kennis-opfrissers', die afgestudeerden en studenten de mogelijkheid bieden geïnformeerd te worden over actuele ontwikkelingen in de wetenschap. Te vens hoopt het genootschap geïnteres seerden bij elkaar te brengen, die door de onderlinge contacten tot studie worden aangezet. De lezingen worden gehouden in de pe riode tot en met 23 februari. Het pro gramma: 9 februari, kunstcriticus C. Blok over moderne beeldende kunst. 16 februari, docent D. Manneke van het Sweelinck Conservatorium in Am sterdam over moderne muziek. 23 februari, professor S. J. Doorman van de TU Delft over toekomstige ont wikkelingen van de techniek. Alle colleges beginnen om 16.45 uur in de Zeeuwse Bibliotheek. Belangstel lenden kunnen inschrijven per colle ge of per serie lezingen. Serie natuurwetenschappelijke wikkelingen ont- 17 november, inleidend college van professor K. Teer. 24 november, professor J. J. H. Brou wers van de Universiteit Twente over energie-opwekking. 1 december, emeritus hoogleraar pro fessor G. C. Meeuse van de Technische Universiteit Delft over Transport en Maatschappij. 8 december, dr ir W. Veldhuyzen van TNO Delft over computers en bestu ringstechniek. 15 december, professor W. P. M. Hoek stra van de Rijks Universiteit Utrecht over bio-techniek. Serie ontwikkelingen in de culturele wetenschappen: 26 januari, professor W. H. Crouwel van de Erasmus Universiteit Rotter dam over tendenzen in de industriële en grafische vormgeving. 2 februari, professor A. Anbeek van de Rijks Universiteit Leiden over proza na de Twfede wereldoorlog. DEN HAAG - Voor het Gerechtshof in Den Haag is maandag een gevangenis straf van drie jaar en zes maanden geëist tegen de 22-jarige M. de G. uit Vlissingen wegens ruim zestig inbra ken in woningen in ondermeer Mid delburg, Scharendijke, Ovezande en Heinkenszand. De Haagse rechtbank had de man eerder tot dezelfde straf veroordeeld, maar omdat hij die te hoog vond ging hij bij het Hof in be roep. Volgens zijn raadsman zijn De G.'s om standigheden sinds de inbrakenreeks sterk veranderd. De hang naar luxe is verdwenen, hij is getrouwd en heeft kinderen. Omdat het gezin de lange af wezigheid van De G„ die in voorlopige hechtenis zit, slecht verdraagt, vroeg de raadsman om zes maanden schor sing van de hechtenis. De procureur-generaal vond het be toog van de raadsman vrijblijvend. „Het verhaal over De G.'s veranderde omstandigheden hebben we al vaker gehoord. Daarna is het echter een paar keer krachtig misgegaan. Dat geloven we niet nog een keer." Aan schorsing van de voorlopige hechtenis wilde hij wel meewerken, mits die niet langer dan twee weken zou duren. Het Hof, dat zich voor een kort beraad terugtrok, was het met de procureur- generaal eens. De G. mag vandaag voor veertien dagen naar huis. Over de straf doet het Hof over twee weken uit spraak. NEELTJE JANS - De toevalsfactor speelt een grote rol bij de opnamen van het televisieprograma 'Tussen kunst en kitsch' van de AVRO. Als het publiek geen aardige of interes sante voorwerpen meebrengt, drukt dat zijn stempel op het programma. 'Tussen kunst en kitsch' staat of valt met de spulletjes die in een vergeten hoekje op zolder liggen of de uit een erfenis afkomstige prullaria die elke keer weer de verhuizing overleven. In het televisieprogramma biedt het publiek kunst, antiek, goud- en zil verwerk, aardewerk en archeologi sche vondsten aan ter beoordeling en taxatie. Een tiental experts bekijkt de voorwerpen en als de objecten aar dig genoeg zijn, kunnen ze in het pro gramma. Daarbij gaat het er niet om dat de spullen veel waard zijn. Als er een leuk verhaal aan vast zit of het gewoon een bijzonder stukje kitsch is, vandaar ook de titel van het pro gramma, dan is het al goed genoeg. Maandag vormde de Delta Expo in het Topshuis op Neeltje Jans de ach tergrond van de opnamen voor 'Tus sen kunst en kitsch'. Ruim 1000 be zoekers, met onder hun arm een ver meende oude meester of een kunstig bedoeld object, maakten er hun op wachting. Na de opnamen sprak AVRO-producer Joke Beemer van een goede oogst. Het programma wordt donderdag 28 december via Nederland 2 uitgezonden. Presenta tor is Cees van Drongelen die met het programma aan zijn zesde seizoen bezig is. Hij voelt zich aardig thuis in de expo sitieruimte van de Delta Expo, die vol staat met allerlei nieuwe techno logieën. „Het is inderdaad wel wat anders dan het gebruikelijke decor. Dat is meestal een museum met oude voorwerpen. Maar hier zijn we ook in een museum, al is het dan misschien wat het programma betreft een beetje een grensgeval. Wat ook een rol speelt is de beschikbare ruimte. We hebben nogal wat nodig, om de experts een plaatsje te geven en de mensen te ontvangen en dat kan hier prima." Ligt er nog veel van waarde op de Ne derlandse zolders? „Ik denk dat er nog voor honderden miljoenen, misschien wel miljarden op zolders, in kasten, op televisies, in kelders en andere bergplaatsen in Nederland staat. Dat kun je eenvou digweg berekenen als je ziet wat we alleen al in dit programma oogsten. Per object kom je al snel aan een waarde van 2000 tot 3000 gulden. En daarvan hebben we er minstens tien in het programma. En dan nog eens al die voorwerpen die bij de experts aan de tafels worden aangeboden, die heel aardig zijn maar het programma niet halen. Dat alles komt dan nog maar van zo'n 1000 bezoekers. Wat moet er dan wel niet in heel Neder land zitten." Voor wie wordt het programma ge maakt? „Eerst hadden we de gedachte dat het voor mensen van 18, tot zeg maar 88 jaar zou zijn. Maar uit reacties op het programma blijkt dat er ook veel basisscholieren naar kijken. Die vin den het aardig om zo'n uitleg over een bepaald voorwerp te horen. Ver der gaat de belangstelling voor 'Tus sen kunst en kitsch' door heel de be volking heen. En dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat iedereen wel iets in huis heeft dat interessant kan zijn. Het kan ons eigenlijk alle maal overkomen dat we op zolders Cees van Drongelen, presentator van 'Tussen kunst en kitsch': „Het kan ons eigenlijk allemaal overkomen." iets vinden waarvan we ons afvragen of het op een of andere manier waar devol is. Ik stel me dan ook voor dat mensen na een uitzending zelf ook eens in een kast gaan zoeken." Wat zijn voor u de aardigste objec ten? „Dat zijn de dingen waar nog een ver haal aan vast zit. Zoals bijvoorbeeld een kandelaar in de uitzending van uit Middelburg. Die bleek erg veel waard te zijn, maar de kandelaar was gevonden op een vuilnisbelt. Dat is heel leuk. Dan gaat mijn historische hart sneller kloppen. Zelf vind ik me chaniekjes heel aardig. Bijvoorbeeld een kist met allemaal laatjes en vak jes. Dat is namelijk op televisie ook nog heel leuk om te laten zien. Eerst komt het voorwerp in zijn geheel in beeld, dan gaat het open en komt er steeds meer informatie over. In deze uitzending zit bijvoorbeeld een klein boekje, maar bij een nadere beschou wing blijkt het een stempeltje te zijn." Heeft elke provincie zo zijn eigen bij zonderheden voor uw programma? „Dat zou je in eerste instantie wel denken. In Zeeland verwacht je dan zaken als bloedkoralen en zilveren sieraden, maar dat blijkt in de prak tijk erg mee te vallen. Dat is ook niet zo verwonderlijk, omdat de mensen die de waarde van die voorwerpen wel kennen. We hebben de ervaring- dat Zeeland net zulke verrassingen te bieden heeft als andere provincies." René Schrier

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 23