PZC
I Waterwinning
J in Oranjezon
nog gehinderd
CNV vecht vergunning
mosselopslagloods aan
Vaak een illusie armer
op weg naar de uitgang
aiOA - GtRCtDSCMP
/ntre ktosse.
Zeeuwse grafiekmap te
kijk in bibliotheken
Zeeuws Genootschap
frist kennis op met
serie wintercolleges
in beeld
het leukste is als er
een verhaal aan vastzit
I KWESTIE KIPPENFARM
KUNST EN KITSCH
provincie
11
Opvang mest
GEEN 'STINKENDE VUILNISBELT'
Tekening
Belgen
VRIJDAG OFFICIËLE INWIJDING
Ondergestoft
Kiezen
NATUUR- EN CULTUURWETENSCHAP
DEN HAAG - De NV Watermaatschappij Zuid-West-Neder-
tl land (WMZ) kan voorlopig geen water uit één van de win-
ningskanalen bij het pompstation Oranjezon op Walcheren
halen. Het water is te zeer verontreinigd om het als drinkwa-
d ter te gebruiken. De voorzitter van de geschillenafdeling van
I de Raad van State heeft een verzoek van de WMZ tot sluiting
I van de pluimveehouderij aan de Vroonweg in Oostkapelle af-
t| gewezen. Volgens de WMZ is de pluimveehouderij de bron van
de vervuiling.
DINSDAG 14 NOVEMBER 1989
Gehandicapten
Adviesbureau
viert jubileum
Bijeenkomst over
Multiple Sclerose
In hoger beroep
drieëneenhalf jaar
geëist voor ruim
zestig inbraken
(Van onze Haagse redactrice)
Wel moeten er, zo heeft de Raad van
State besloten, op korte termijn maat
regelen worden genomen om de mest
van het pluimvee op een verantwoorde
manier op te slaan.
De Raad van State was verzocht uit
spraak te doen, omdat de WMZ een
waterwinkanaal ter hoogte van de
pluimveehouderij had moeten sluiten.
Ter plaatse werd een ontoelaatbare
vervuiling van het water geconsta-
I teerd die volgens de WMZ aan de
I pluimveehouderij te wijten was. De
WMZ moet nu hoge kosten maken om-
I dat ruim 200.000 kubieke meter water
I uit het waterwingebied niet gebruikt
I kan worden. Dat wordt voorlopig uit
I Noord-Brabant aangevoerd. Verder
I wees de watermaatschappij erop dat
I de pluimveehouder niet 36.000 stuks
pluimvee houdt, zoals in de vergun
ning staat, maar dat het gaat om
81.000 stuks.
De gemeente Domburg heeft de
pluimveehouder nog niet tot sluiting
gemaand, omdat inmiddels wordt ge
werkt aan een verbeteringsplan.
Vooral de opvang van mest zal in de
toekomst beter worden geregeld. De
hinderwetvergunning van de ge
meente Domburg zal op dat punt ook
worden aangepast, zo liet de gemeen
te weten.
De Raad van State heeft voldoende
vertrouwen in die toezegging. Boven
dien, zo laat de voorzitter in zijn uit
spraak weten, is een verplaatsing van
het bedrijf erg duur. De WMZ had dat
als één van de mogelijke oplossingen
aangevoerd.
GOES - Het CNV begint een kroon-
procedure tegen een afvalstoffenver-
gunning die de provincie aan Scheele
BV heeft verstrekt. Het bedrijf heeft
de vergunning nodig voor de bouw
van een opslagloods voor mossel
schelpen op een terrein aan de Molen
polderweg in Yerseke. De bond tekent
beroep aan bij de Raad van State om
te voorkomen dat de Molenpolder
verandert in een 'stinkende vuilnis
belt'.
Aan de Molenpolderweg ligt nu al een
berg schelpen van een ander bedrijf
opgeslagen. Volgens het CNV is de si
tuatie door de huidige schelpstort on
leefbaar. In de schalen achtergebleven
restjes vis bezorgen de omwonenden
veel stank- en vliegenoverlast. Een
verergering van de situatie door de
vestiging van nieuwe bedrijven is
daarom volgens het CNV onwenselijk.
Het CNV verwijt Gedeputeerde Staten
gebrek aan realiteitsbesef. De vergun
ning is afgegeven onder de voorwaarde
dat de opgeslagen schelpen geen vis-
restanten meer bevatten. Iedere
Zeeuw die wel eens een mosseltje ver
orbert weet dat er altijd dierlijke res
tanten in de schalen blijven zitten. Ik
zie de mensen van Scheele B.V. nog
niet alle schelpen nalopen om die rest
jes te verwijderen", aldus CNV-dis-
trictsbestuurder, L. Q. Phernambucq.
Tijdens een hoorzitting in het gemeen
tehuis van Reimerswaal bleek al eer
der dat de CNV-leden niet als enige be
zwaar hebben tegen de komst van de
opslagloods. Ook andere omwonen
den en bedrijven protesteerden tegen
het afgeven van de vergunning. De
provincie kreeg bovendien een nega
tief advies van de milieu-inspectie.
Met de verkregen afvalvergunning
staat het licht voor Scheele BV overi
gens nog niet op groen. Het gemeente
bestuur van Reimerswaal heeft nog
geen bouwvergunning verstrekt. „Als
dit gebeurt, wat we niet hopen, zullen
we ook daartegen beroep aanteke
nen", aldus Phernambucq.
GOES - Het Gehandicapten Advies
bureau Zeeland (GAZ) heeft vrijdag
zijn tienjarig bestaan gevierd met een
feestavond in hotel Goes. Tijdens de
bijeenkomst werd afscheid genomen
van de heer G. Verstraeten, één van de
eerste vrijwillige medewerkers van het
bureau. Verder was er een optreden
van troubadour Engel Reinhoudt.
KLOETINGE - De afdeling Zeeland
van de Landelijke Organisatie Voet
verzorging houdt donderdag om 19.15
uur een bijeenkomst in verenigingsge
bouw Amicitia te Kloetinge. Spreek
ster is Yvonne Koolmees, coördinatri
ce van de Nederlandse Multiple Scle
rose Stichting, afdeling Schouwen-
Duiveland. Zij gaat in op de ziekte
Multiple Sclerose.
Eén van de vele bezoekers wacht bij het Topshuis op Neeltje Jans op taxatie van een schilderij.
NEELTJE JANS - Geduldig staan
ze te wachten bij de ingang van het
Topshuis op het voormalige
werkeiland Neeltje Jans. Een groot
aantal bezoekers heeft een recht
hoekig pakket onder de arm, dat
vaak in een deken of plastic is ge
wikkeld. Deze voorwerpen worden
met grote voorzichtigheid behan
deld. Enkele uren later keren de
zelfde mensen mensen terug, op
weg naar de uitgang van het ge
bouw. Velen van hen een illusie ar
mer. De uit een erfenis afkomstige
gravure blijkt niets waard. Het is
een reproductie.
Zo gaat het zo vaak tijdens een op
namedag van het Avro-programma
Tussen kunst en kitsch. Een van de
experts die op zijn vakgebied talloze
voorwerpen beoordeelt en taxeert is
J. Hoogsteder. Hij heeft erg veel ver
stand van zeventiende-eeuwse
schilderijen. Daarvan zijn er niet zo
heel erg veel en hij moet dan ook
nogal eens een werkje ter beoorde
ling doorsturen naar zijn collega-ex
pert I. Bouwman die weer veel ken
nis heeft van negentiende- en twin-
tigste-eeuwse schilderijen. Bouw
man heeft het deze maandag in het
Topshuis erg druk.
Hoogsteder: „Je kan het nooit van
te voren zeggen. Soms zit je een hele
dag en zie je niets dan rommel en op
het eind van de dag komt er iets heel
bijzonders, dat beslist in de uitzen
ding moet." De experts schiften het
aanbod en komen met de opvallen
de voorwerpen in het programma.
Hoogsteder: „Je moet nogal eens ie
mand teleurstellen. Maar dan nog
zijn de reacties positief. Het gaat er
vaak om dat mensen alleen maar in
formatie willen over een bepaald ob
ject. Als het dan nog veel waard
blijkt te zijn, is het mooi meegeno
men."
Bij T. Laurentius worden prenten
en tekeningen aangeboden. Een ge
zicht op Leeuwarden blijkt niet or-
gineel. Zou het dat wel geweest
zijn, dan was het 16.000 gulden
waard. Jammer voor de eigenaar.
Een andere mevrouw met een teke
ning krijgt te horen dat het object
100 gulden waard is. „Als u het nog
100 jaar bewaart, is het 200 gulden
waard", voegt Laurentius er aan
toe.
Een schilderij van W. Vaarzon Morel
dringt door tot de opnamen, al wil
dat nog niet zeggen dat het schilde
rij ook wordt uitgezonden. Dat
hangt van het totale aanbod af. Het
is eigendom van de kleindochter
van deze schilder. Haar opa woonde
in Veere en staat bekend als een zeer
verdienstelijk schilder. Ook een Chi
nees bord van de heer W. L. Hirdes
uit 's Gravenpolder wordt opgeno
men. Het is onder meer bijzonder,
omdat het vanuit Europa in China
besteld is.
Producer Joke Beemer vertelt dat
bij opnamen in Zeeland niet alleen
bezoekers uit die provincie komen.
Veel mensen maken er volgens haar
een dagje uit van en komen juist uit
alle hoeken van het land.
Een van de bezoekers is Jean Pierre
de Bruyn. Hij is de presentator van
de Belgische evenknie van Tussen
kunst en kitsch. Bij de BRT heet dat
programma Stijl. De Belgen staan
toch bekend als wat minder for
meel dan de Nederlanders, maar De
Bruyn verbaast zich er over dat het
er bij zijn Avro-collega's zo losjes
aan toegaat. Achter de presentatie
tafel van Cees van Drongelen staat
publiek en ook achtergrond-gelui
den zijn toegestaan. In België is de
organisatie juist strakker.
Verder is de opzet hetzelfde. Hij ont
ving bij een uitzending vanuit Ant
werpen al eens Zeeuws-Vlamingen.
En die hadden nog aardige dingen
bij zich ook. De Bruyn vindt het jam
mer dat in zijn programma niet zo
veel snuisterijen te zien zijn als in
Tussen kunst en kitsch. In België
ligt de nadruk veel meer op schilde
rijen, vooral van de Vlaamse primi
tieven.
Rondom de tafels van F. Laméris
(glas, volkskunst en onedele meta
len) en J. Vecht (porselein, aarde
werk en sculpturen) is het dringen
geblazen. Er gaan heel wat bordjes
en schoteltjes over hun tafels. De
waarde varieert van niets tot enkele
honderden guldens, met af en toe
een uitzondering die in de richting
van een getal met drie nullen gaat.
Bij schilderijen-expert Bouwman
liggen de bedragen wat hoger, maar
uit zijn oordeel valt af te leiden dat
er toch ook heel wat verdienstelijke
amateurs in Nederland hebben ge
leefd. Expert A. Aardewerk (zilver
en goud) komt wel verschillende
aardige dingen tegen. Maar ook heel
vaak is zijn advies: „U hoeft het niet
te verzekeren, hoor."
Het televisieprogramma Tussen
kunst en kitsch wordt donderdag 28
december via Nederland 2 uitge
zonden.
Advertentie
Vlissingen 01184-15351
Goes 01106-1298
MIDDELBURG - „Door werken van
tien Zeeuwse kunstenaars in evenzo-
vele technieken te laten zien, stel je
het publiek in staat kennis te maken
met tien verschillende vormen van
grafiek. De techniek is slechts een
middel om iets vorm te geven. Het
vormgeven: daar draait het om." Nico
Out, medewerker bij het Zeeuwse
Steunpunt voor Kunstzinnige Vor
ming, verwoordt in een paar zinnen
wat het steunpunt samen met de
Stichting Beeldende Kunst Zeeland
wil bereiken met het project 'Grafiek-
tafels'.
Vanaf vrijdag zijn in de bibliotheken in
Middelburg, Vlissingen, Goes, Zierik-
zee en Terneuzen de tien prenten te be
wonderen van Zeeuwse beeldende
kunstenaars. Het project is een initia
tief van de werkgroep educatieve ten
toonstellingen van het Zeeuws Steun
punt, die voor het basis- en het voort
gezet onderwijs tentoonstellingen en
lesmateriaal samenstelt van heden
daagse kunstenaars.
Scholen gebruiken de exposities om
tijdens de lessen aandacht te besteden
aan beeldende kunstenaars. Elk jaar
tracht de werkgroep één a twee ten
toonstellingen samen te stellen. Dit
jaar viel de keiis op een tentoonstel
ling van grafiek, waaronder diverse
grafische technieken vallen, zoals et
sen, zeefdruk, hoogdruk en steendruk.
„We stuitten al vlug op het punt",
blikt Out terug, „dat in de provinciale
collectie nauwelijks grafiek te vinden
is. Er zijn weinig Zeeuwse kunste
naars, hooguit vijf of zes, die continu
met grafiek bezig zijn." En dus klopte
het Steunpunt aan bij de Stichting
Beeldende Kunst om samen de zoge
heten grafiektafels, tafels waarop de
prenten kunnen worden uitgestald,
nieuw leven in te blazen. De tafels
stonden her en der verspreid in een
stoffige hoek. Alleen de Vlissingse bi
bliotheek beschikte nog over een
bruikbare grafiektafel, die met enige
regelmaat wordt bijgevuld door de
Vlissingse kunstuitleen.
Het Steunpunt vond bij de Stichting
Beeldende Kunst een gewillig oor voor
het nlan. ..De kunstuitleen", zegt Ine
ke Jobse van de stichting, „is bij uit
stek de instantie die kan helpen om de
grafieken te promoten en te verkopen.
Wij hebben zelf ook heel lang met het
idee rondgelopen om een map samen
te stellen van Zeeuwse kunstenaars.
We zijn heel blij met dit initiatief."
En dus kregen tien kunstenaars, onder
wie Marinus Boezem, Joop Dam, Piet
Dieleman, Wim Hofman, Sander Littel
en Guido Eckhardt, een vrije opdracht
om een prent te maken. De provincie
verleende subsidie. Het resultaat is
een exclusieve map geworden in een
oplage van 39 stuks. De grafieken zijn
divers: van fotografie tot hoogdruk.
Een brochure, een kleine expositie en
een vouwblad, geven weer hoe de kun
stenaar is omgegaan met de techniek,
maar laten hem of haar bovendien zelf
vertellen over het werk.
De prijs van de map bedraagt 675 gul
den. Volgens Out, Jobse en werkgroep
lid Jan van Westen kan de prijs geen
bezwaar zijn. Jobse voegt eraan toe
dat tien van de beste Zeeuwse kunste
naar zijn uitgekozen, waardoor kwali
teit is gegarandeerd.
„Kunst is een kwestie van kiezen",
meent Out. „Andere mensen hebben
twee stereotorens in huis, maar je hebt
ook mensen die kiezen voor kunst. Ik
ken iemand die stopt al zijn vakantie
geld in het kopen van kunst. Het is
maar waar je voor kiest." Van de 39
mappen zijn er al acht op voorhand
verkocht. „De prijs is zo laag", zegt
Van Westen, „en de kwaliteit is zo ge
garandeerd, dat een aantal mensen de
map al heeft gekocht, zonder hem in.te
zien."
Wanneer gedeputeerde G. de Vries-
Hommes voor cultuur vrijdag de gra
fiektafels officieel in gebruik stelt, is
de tentoonstelling voor het onder
wijs, waar het project uiteindelijk
voor bedoeld is, nog niet klaar. De les
brief voor de leerlingen moet nog
worden afgemaakt. De Zeeuwse gra
fiekmap zal twee maanden op de ta
fels worden geëxposeerd. Wat er daar
na mee gebeurt, is nog niet duidelijk.
Het is wel de bedoeling dat de tafels
voor andere projecten worden ge
bruikt en niet opnieuw in een stoffig
achterkamertje verdwijnen.
Ineke Jobse van de kunstuitleen en Jan van Westen en Nico Out van het Zeeuws
Steunpunt voor Kunstzinnige Vorming vlnrbladeren door de Zeeuwse gra
fiekmap.
MIDDELBURG - Het Zeeuws Genoot
schap der Wetenschappen houdt voor
het tweede achtereenvolgende jaar
een serie wintercolleges. Weten
schappers van diverse universiteiten
geven lezingen over ontwikkelingen
in de natuur- en de cultuurweten
schap. Professor dr ir K. Teer van de
Technische Universiteit Delft geeft
vrijdag het eerste, inleidende college
over de technische ontwikkelingen
tussen 1800 en 1950. De lezing wordt in
de Zeeuwse Bibliotheek in Middel
burg gehouden van 16.45 tot 18.45 uur.
Het genootschap wil met de hoorcolle
ges een bijdrage leveren aan de verbe
tering van het wetenschappelijk kli
maat in de provincie. Onderwerpen,
die binnen genootschapsverband tot
nu toe nauwelijks aandacht hebben
gekregen, genieten de voorkeur. De le
zingen kunnen beschouwd worden als
'kennis-opfrissers', die afgestudeerden
en studenten de mogelijkheid bieden
geïnformeerd te worden over actuele
ontwikkelingen in de wetenschap. Te
vens hoopt het genootschap geïnteres
seerden bij elkaar te brengen, die door
de onderlinge contacten tot studie
worden aangezet.
De lezingen worden gehouden in de pe
riode tot en met 23 februari. Het pro
gramma:
9 februari, kunstcriticus C. Blok over
moderne beeldende kunst.
16 februari, docent D. Manneke van
het Sweelinck Conservatorium in Am
sterdam over moderne muziek.
23 februari, professor S. J. Doorman
van de TU Delft over toekomstige ont
wikkelingen van de techniek.
Alle colleges beginnen om 16.45 uur in
de Zeeuwse Bibliotheek. Belangstel
lenden kunnen inschrijven per colle
ge of per serie lezingen.
Serie natuurwetenschappelijke
wikkelingen
ont-
17 november, inleidend college van
professor K. Teer.
24 november, professor J. J. H. Brou
wers van de Universiteit Twente over
energie-opwekking.
1 december, emeritus hoogleraar pro
fessor G. C. Meeuse van de Technische
Universiteit Delft over Transport en
Maatschappij.
8 december, dr ir W. Veldhuyzen van
TNO Delft over computers en bestu
ringstechniek.
15 december, professor W. P. M. Hoek
stra van de Rijks Universiteit Utrecht
over bio-techniek.
Serie ontwikkelingen in de culturele
wetenschappen:
26 januari, professor W. H. Crouwel
van de Erasmus Universiteit Rotter
dam over tendenzen in de industriële
en grafische vormgeving.
2 februari, professor A. Anbeek van de
Rijks Universiteit Leiden over proza
na de Twfede wereldoorlog.
DEN HAAG - Voor het Gerechtshof in
Den Haag is maandag een gevangenis
straf van drie jaar en zes maanden
geëist tegen de 22-jarige M. de G. uit
Vlissingen wegens ruim zestig inbra
ken in woningen in ondermeer Mid
delburg, Scharendijke, Ovezande en
Heinkenszand. De Haagse rechtbank
had de man eerder tot dezelfde straf
veroordeeld, maar omdat hij die te
hoog vond ging hij bij het Hof in be
roep.
Volgens zijn raadsman zijn De G.'s om
standigheden sinds de inbrakenreeks
sterk veranderd. De hang naar luxe is
verdwenen, hij is getrouwd en heeft
kinderen. Omdat het gezin de lange af
wezigheid van De G„ die in voorlopige
hechtenis zit, slecht verdraagt, vroeg
de raadsman om zes maanden schor
sing van de hechtenis.
De procureur-generaal vond het be
toog van de raadsman vrijblijvend.
„Het verhaal over De G.'s veranderde
omstandigheden hebben we al vaker
gehoord. Daarna is het echter een paar
keer krachtig misgegaan. Dat geloven
we niet nog een keer." Aan schorsing
van de voorlopige hechtenis wilde hij
wel meewerken, mits die niet langer
dan twee weken zou duren.
Het Hof, dat zich voor een kort beraad
terugtrok, was het met de procureur-
generaal eens. De G. mag vandaag
voor veertien dagen naar huis. Over de
straf doet het Hof over twee weken uit
spraak.
NEELTJE JANS - De toevalsfactor
speelt een grote rol bij de opnamen
van het televisieprograma 'Tussen
kunst en kitsch' van de AVRO. Als
het publiek geen aardige of interes
sante voorwerpen meebrengt, drukt
dat zijn stempel op het programma.
'Tussen kunst en kitsch' staat of valt
met de spulletjes die in een vergeten
hoekje op zolder liggen of de uit een
erfenis afkomstige prullaria die elke
keer weer de verhuizing overleven.
In het televisieprogramma biedt het
publiek kunst, antiek, goud- en zil
verwerk, aardewerk en archeologi
sche vondsten aan ter beoordeling en
taxatie. Een tiental experts bekijkt
de voorwerpen en als de objecten aar
dig genoeg zijn, kunnen ze in het pro
gramma. Daarbij gaat het er niet om
dat de spullen veel waard zijn. Als er
een leuk verhaal aan vast zit of het
gewoon een bijzonder stukje kitsch
is, vandaar ook de titel van het pro
gramma, dan is het al goed genoeg.
Maandag vormde de Delta Expo in
het Topshuis op Neeltje Jans de ach
tergrond van de opnamen voor 'Tus
sen kunst en kitsch'. Ruim 1000 be
zoekers, met onder hun arm een ver
meende oude meester of een kunstig
bedoeld object, maakten er hun op
wachting. Na de opnamen sprak
AVRO-producer Joke Beemer van
een goede oogst. Het programma
wordt donderdag 28 december via
Nederland 2 uitgezonden. Presenta
tor is Cees van Drongelen die met het
programma aan zijn zesde seizoen
bezig is.
Hij voelt zich aardig thuis in de expo
sitieruimte van de Delta Expo, die
vol staat met allerlei nieuwe techno
logieën. „Het is inderdaad wel wat
anders dan het gebruikelijke decor.
Dat is meestal een museum met oude
voorwerpen. Maar hier zijn we ook in
een museum, al is het dan misschien
wat het programma betreft een
beetje een grensgeval. Wat ook een
rol speelt is de beschikbare ruimte.
We hebben nogal wat nodig, om de
experts een plaatsje te geven en de
mensen te ontvangen en dat kan hier
prima."
Ligt er nog veel van waarde op de Ne
derlandse zolders?
„Ik denk dat er nog voor honderden
miljoenen, misschien wel miljarden
op zolders, in kasten, op televisies, in
kelders en andere bergplaatsen in
Nederland staat. Dat kun je eenvou
digweg berekenen als je ziet wat we
alleen al in dit programma oogsten.
Per object kom je al snel aan een
waarde van 2000 tot 3000 gulden. En
daarvan hebben we er minstens tien
in het programma. En dan nog eens
al die voorwerpen die bij de experts
aan de tafels worden aangeboden, die
heel aardig zijn maar het programma
niet halen. Dat alles komt dan nog
maar van zo'n 1000 bezoekers. Wat
moet er dan wel niet in heel Neder
land zitten."
Voor wie wordt het programma ge
maakt?
„Eerst hadden we de gedachte dat
het voor mensen van 18, tot zeg maar
88 jaar zou zijn. Maar uit reacties op
het programma blijkt dat er ook veel
basisscholieren naar kijken. Die vin
den het aardig om zo'n uitleg over
een bepaald voorwerp te horen. Ver
der gaat de belangstelling voor 'Tus
sen kunst en kitsch' door heel de be
volking heen. En dat heeft natuurlijk
te maken met het feit dat iedereen
wel iets in huis heeft dat interessant
kan zijn. Het kan ons eigenlijk alle
maal overkomen dat we op zolders
Cees van Drongelen, presentator van 'Tussen kunst en kitsch': „Het kan ons eigenlijk allemaal overkomen."
iets vinden waarvan we ons afvragen
of het op een of andere manier waar
devol is. Ik stel me dan ook voor dat
mensen na een uitzending zelf ook
eens in een kast gaan zoeken."
Wat zijn voor u de aardigste objec
ten?
„Dat zijn de dingen waar nog een ver
haal aan vast zit. Zoals bijvoorbeeld
een kandelaar in de uitzending van
uit Middelburg. Die bleek erg veel
waard te zijn, maar de kandelaar was
gevonden op een vuilnisbelt. Dat is
heel leuk. Dan gaat mijn historische
hart sneller kloppen. Zelf vind ik me
chaniekjes heel aardig. Bijvoorbeeld
een kist met allemaal laatjes en vak
jes. Dat is namelijk op televisie ook
nog heel leuk om te laten zien. Eerst
komt het voorwerp in zijn geheel in
beeld, dan gaat het open en komt er
steeds meer informatie over. In deze
uitzending zit bijvoorbeeld een klein
boekje, maar bij een nadere beschou
wing blijkt het een stempeltje te
zijn."
Heeft elke provincie zo zijn eigen bij
zonderheden voor uw programma?
„Dat zou je in eerste instantie wel
denken. In Zeeland verwacht je dan
zaken als bloedkoralen en zilveren
sieraden, maar dat blijkt in de prak
tijk erg mee te vallen. Dat is ook niet
zo verwonderlijk, omdat de mensen
die de waarde van die voorwerpen
wel kennen. We hebben de ervaring-
dat Zeeland net zulke verrassingen te
bieden heeft als andere provincies."
René Schrier