PZC Voor 's morgens negen uur is het vergeefs zoeken naar teletekst Natuur en het milieu gaan boer ter harte Inbrekers sloegen 53 keer overdag en 's avonds toe Drie landbouworganisaties gunnen Braks het voordeel van de twijfel En hoe is het, na Youp van 't Hek, toch met die Lada. OCCASION FESTIVAL provincie 11 DINSDAG 7 NOVEMBER 1989 NOS: 24 UUR SERVICE EENVOUDIG TE DUUR Klachten BEHEER LANDBOUWGRONDEN: POLITIE: SOCIALE CONTROLE IS EEN SPROOKJE Bijeenkomst van Zeeuwse Molen Ontmoetingsdag Vrouwengilde Werkwijze Varkensboer door Willem van Dam Betrouwbaarheid Proef Youp van 't Hek ZOUTELANDE - „Het is absurd dat teletekst pas vanaf negen uur 's mor gens is te ontvangen." H. de Lange uit Zoutelande kan zich er boos om ma ken. Hij moest maandagmorgen zijn echtgenote ophalen op Schiphol, maar door mist moesten enkele vlieg tuigen uitwijken naar elders. Tot 9.00 uur moest hij wachten om op zijn tele visietoestel te zien waar haar toestel was geland. Deze klachten horen wij vaker, is de reactie van de NOS die verantwoordelijk is voor de uitzen dingen van teletekst. Geld is er de oor zaak van dat niet vroeger wordt be gonnen. Ongeveer één miljoen Nederlandse huishoudens beschikt tegenwoordig over een tv-toestel met de mogelijk heid voor de ontvangst van teletekst. Naast nieuws vormen de serviceru brieken een belangrijk onderdeel. Via teletekst is onder meer actuele infor matie over het vlieg-, trein- en wegver keer, de beursberichten, de weersver wachting en de waterstanden op te vragen. De informatie is echter niet 24 uur per dag beschikbaar. Daaraan er gert De Lange zich. „Nederland loopt wat dat betreft 25 jaar achter bij lan den als Japan, VS en Canada." Hij werkt als boordwerktuigkundige bij de KLM; zijn echtgenote als stewar dess. „Het vliegverkeer gaat dag en nacht door. Tussen zes en acht uur 's morgens komen zo'n vijftig tot zeven tig vliegtuigen op Schiphol aan. Via te letekst is daarover echter geen infor matie op te vragen. Schiphol heeft hiervoor weliswaar een speciale tele foonlijn, maar dan krijg je te horen dat er nog twaalf wachtenden voor je zijn. De telefonisten worden gek gebeld tot negen uur." De Lange vindt actuele verkeersinfor matie van essentieel belang voor niet- randstedelijke provincies met grote reisafstanden. Het echtpaar is destijds vanuit Amsterdam in Zeeland komen wonen vanwege het stimuleringsbe leid van de rijksoverheid. „Op deze manier wordt het wonen hier er niet aantrekkelijker op gemaakt." De Zou- telander gelooft niet dat hij de enige is met deze problemen. „Voor zakenlui die vroeg de deur uitgaan, moeten de beursberichten beschikbaar zijn. Scholieren zijn benieuwd of de treinen op tijd rijden en ga zo maar door." Woordvoerder André Matthijse van de NOS bevestigt dat de klacht van De Lange niet de enige is. Over de gelimi teerde uitzendingen van teletekst ko men vaker klachten binnen. Om tele tekst door te geven moet de zender in de lucht zijn. Dat betekent dat het testbeeld op het scherm te zien moet zijn. De PTT seint dit signaal door. „Het is aan een ordinaire geldkwestie te wijten dat dit pas vanaf negen uur gebeurt. Zodra het technische traject van de PTT in werking treedt, gaat de teller lopen. De NOS betaalt voor de faciliteiten van de PTT", aldus Mat thijse. Het is te duur om de zender ook in de daluren, wanneer daar bijna nie mand gebruik van maakt, open te la ten staan. Hij vindt het spijtig dat veel kijkers problemen hebben met teletekst. De meeste klachten komen binnen over het niet kunnen raadplegen van de Schipholpagina's op bepaalde uren. Op andere vlakken valt 's nachts en 's morgens vroeg nauwelijks nieuws te melden. Matthijse benadrukt dat de servicerubrieken van teletekst slechts een ondersteunende functie hebben. „Schiphol is primair verantwoordelijk voor de verstrekking van informatie. Wanneer de telefoonlijnen overbezet zijn, kan dat ons niet worden aange wreven. In de tijd dat teletekst nog niet bestond, was iedereen op Schip hol zelf aangewezen." Dat argument wil er bij De Lange niet in. „Tien jaar geleden kon dat nog, maar we leven nu in een informatie tijdperk waarbij gegevens snel op vraagbaar moeten zijn. In alle ontwik kelde landen kan dat continu met tele tekst. Het is toch belachelijk dat het in Nederland niet kan. Technisch is het mogelijk. De enige handeling die ver richt moet worden, is het omdraaien van een knop in het zendstation van Lopik." Het was niet te achterhalen welke kosten hiermee gemoeid zijn. GOES - Boeren zijn steeds meer bereid mee te denken over instandhouding van natuur en milieu. In elk geval meer dan tien jaar geleden. Ir W. W. van Zandbrink van het Bureau Be heer Landbouwgronden in Goes vindt dat het overleg met landbouwers over aangepaste bedrijfsvoering soepeler ver loopt. „Voorwaarde is wel dat hun inkomen niet al te veel ge vaar loopt." Tussen landbouw en natuur bestaat een speciale relatie. De landbouw van enige tientallen jaren geleden schiep met houtwallen en dergelijke een bij zonder landschap. Door de grootscha lige landbouw dreigde dit geheel verlo ren te gaan. In 1975 nam het parlement daarom de Relatienota aan. Deze wil dat boeren in natuurwetenschappelijk waardevolle gebieden bij hun bedrijfs voering rekening houden met de na tuur. Als het gaat om herstel van weidevo gels zouden ze bijvoorbeeld niet moe ten maaien vóór juni. Of zeer beperkt gebruik maken van bestrijdingsmid delen. Boeren kunnen op vrijwillige basis een beheersovereenkomst aan gaan als zij hun bedrijf uitoefenen bin nen een Relatienota-gebied. In Zee land gaat het dan om 2890 hectare; daarvan is nu 2260 hectare vastge steld. Voor veertig procent van de gebieden is een overeenkomst afgesloten. „Hon derd procent wordt het nooit", meent Van Zandbrink. „En zeker niet in Zee land. We hebben hier te weinig gras land. Het grootste obstakel in deze provincie is dat de akkerbouwers de grond als bouwgrond gebruiken. Een akker is geen natuur en er is ook geen natuurbeheer mogelijk. Dat kan wel als er grasland is. Dat trekt vogels aan en bepaalde planten krijgen een kans. Maar aan bouwland hebben we niets. Probleem is dat sinds de superheffing er is er min of meer een hooi-overschot in Nederland bestaat, zodat een akker bouwer ook niet snel geneigd is over te schakelen op (aanvullende) veehoude rij." Voor het aangepast beheer krijgt de agrariër een vergoeding van rond de achthonderd gulden per hectare per jaar. Dat kan een redelijke aanvulling zijn op zijn inkomen. Dat inkomen staat immers voor de akkerbouwers de laatste jaren flink onder druk. J Wat dat betreft heeft natuurbeheer het ■tij mee. De grootschalige akkerbouw Hlevert in Nederland (voor de wereld- H markt) te dure produkten op. Tegelij- Hkertijd staan de landbouwers onder Igrote druk om milieuvriendelijk te H werken. „Ze hebben trouwens zelf ook steeds meer oog voor natuur- en mi lieubelangen", zegt Van Zandbrink. ,Die verhitte discussies die we begin laren tachtig hadden als het ging over relatienotagebieden, zijn voorbij. Het iverleg gaat soepel. Ook omdat we zelf nschikkelijker zijn geworden. Er valt ui met ons te praten over de begren- :ing; eerst was dat vrij star. Maar de soeren en de standsorganisaties den- en nu met ons mee. Als er een pro bleem is, komen ze met een oplossing "ie ook in onze richting gaat." an Zandbrink komt met het voor- eeld van het relatienotagebied bij rijpskerke op Walcheren. „De boeren wamen zelf met de oplossing om en- ele akkerbouwers te verolaatsen en veeboeren naar dit gebied te halen. Die verhuizen dan." Was je vroeger als boer een zonderling als je een beheersovereenkomst af sloot, tegenwoordig bellen de land bouwers zelf naar Van Zandbrink wan neer hij langskomt voor een overeen komst. „Ze kijken altijd eerst even de kat uit de boom." Het aantal relatienotagebieden in Zeeland is vrijwel op. Het Natuur Be leidsplan van de regering wil er 100.000 hectare er in Nederland. Maar Zeeland zal daar nauwelijks een bij drage aan leveren. „Het gaat hier voornamelijk om oevergebieden van kreekresten, inlagen en karrevelden en duingebieden. Die hebben we alle maal al ondergebracht. Voor de rest is Zeeland toch bouwland." Van Zandbrink vindt dan ook dat het er nu vooral om gaat beheersovereen komsten te kunnen afsluiten in de aan gewezen gebieden. „Versterking van de huidige terreinen en afstoting van een paar losse snippers. En wellicht is er meer ruimte voor natuurontwikke ling, bijvoorbeeld bij de Braakman en de Schelphoek. Maar wat de minister nou precies bedoelt met natuuront- wikkelingsbeleid is nog onduidelijk." Een deel van de buit van de inbrekers wordt momenteel bewaard in het politiebureau van Terneuzen. GOES - De vereniging De Zeeuwse Molen houdt vrijdagavond 10 novem ber de najaarsbijeenkomst in motel Goes. Bestuurslid en redacteur Frans Wee- maes uit Terneuzen vertoont een se lectie uit zijn diacollectie over de ver schillende reatauraties van de laatste tijd in Zeeland. Er zullen zowel techni sche zaken als de molen in zijn omge ving aan de orde komen. De heer Wee- maes voorziet de plaatjes tevens van commentaar. De bijeenkomst begint om 19.30 uur. TERNEUZEN - Het Katholiek Vrou wengilde Zeeland houdt donderdag vanaf 10.00 uur in de Opstandings- kerk aan de Bellamystraat in Terneu zen een provinciale leden-ontmoe tingsdag. De dag begint met een eucharistievie ring onder leiding van deken J. Aarts. Daarna is er een ontvangst in de verga derruimte. Om 11.15 uur wordt de ont moetingsdag oficieel geopend. Tot 12.30 uur wordt daarna de huishoude lijke agenda afgewerkt. Om 13.30 vindt er een optreden plaats van de heer Wauters en José Neve. Wouters is be ter bekend als Ramon Raconte. Hij brengt een middag met verhalen en poëzie in een programma getiteld: Mensen en hun leven. De afsluiting is om 15.30 uur. TERNEUZEN - Het opvallendste is nog wel dat het trio inbrekers dat het afgelopen weekeinde in Terneuzen en Westdorpe in de kraag werd gegrepen vaak op klaarlichte dag of in het be gin van de avond toesloeg. De ge meentepolitie van Terneuzen, die in deze zaak samenwerkt met de rijkspo litiekorpsen van Zeeuwsch-Vlaande- ren, heeft 53 inbraken in Terneuzen, IJzendijke en Westdorpe kunnen no teren. De totale buit bedroeg vermoe delijk enkele honderdduizenden gul dens. Alleen al in Terneuzen pleegden de drie 47 inbraken. Geld, sieraden, che ques en kleding werden bij voorkeur ontvreemd. Donderdag en vrijdag mo gen de slachtoffers van de inbrekers bende op het Terneuzense bureau een kijkje nemen naar hun spullen, want een groot deel is teruggevonden. „We hebben nog wel de mond vol over de sociale controle in Zeeuwsch- Vlaanderen", aldus inspecteur H. Sier- sema van de Terneuzense politie, „maar dat is een sprookje." De buren van de gedupeerden in de Bomen- en Bloemenbuurt, de Schrijversbuurt, de Componistenbuurt en de Oranjebuurt van Terneuzen hadden toch iets van de inbrakengolf moeten zien, maar niemand belde op naar de politie. Toch is de groenvoorziening in deze wijken niet overdreven en vonden de inbraken zeer vaak in rijtjeshuizen plaats en nooit op stille, nachtelijke uren. Een week lang hebben tien agenten van de gemeentepolitie Terneuzen in burger wacht gelopen. Ze stonden ach ter schuurtjes, maar hoe verdacht ze ook rond de huizen slopen, slechts vier keer is een verontrust telefoontje naar het bureau gepleegd. Inmiddels zijn er in totaal vijf mensen aangehouden. Dat zijn het echtpaar M. D. I. (29) en T. I.-D. (23) uit Bulgarije dat een woning in Westdorpe bewoon de; de 21-jarige Z. M. uit Joegoslavië die een adres in Breda heeft; de 23-jari- ge A. J. uit Joegoslavië die geen vaste woon- of verblijfplaats heeft en de 47- jarige W. B. uit België, die in Hulst woont. De laatste trad op als heler. Bij hem thuis, bij het echtpaar in Westdor pe en bij de man in Breda werd een be langrijk deel van de buit teruggevon den. De verdachten, die allemaal in verze kerde bewaring zijn gesteld, werken niet erg mee aan het onderzoek en be kentenissen zijn nog niet afgelegd, zo vindt de politie. Volgens Siersema is het niet uitgesloten dat nog enkele be trokkenen op vrije voeten zijn en hun activiteiten in Zeeuwsch-Vlaanderen voortzetten. Siersema: „Daarom is het verstandig voorlopig de ramen en deu ren gesloten te houden." De werkwijze van de drie was in alle gevallen dezelfde. I. uit Bulgarije was de chauffeur. Hij bleef in de auto zit ten als zijn twee Joegoslavische com pagnons bij een bepaald adres naar binnen wensten te gaan. Eerst keken ze of er niemand thuis was. Daarna was de schroevedraaier het belang rijkste gereedschap. Deze werd of bij een deur of bij een bovenlicht in het hout van het kozijn gestoken, waarna de inbrekers net zo lang wroetten tot er ruimte tussen het kozijn en de deur was ontstaan. Daarna werd de schoot terug in de deur of het raam gescho ven. Eenmaal binnen deden de inbrekers alle gordijnen netjes dicht en dan be gon het grote zoeken. „Zeer systema tisch werden alle kasten en laden van een huis doorzocht", vertelt Siersema, „en alles van waarde werd meegegrist. En ze werkten heel snel". Toch hebben de dieven zich minstens één keer vergist. Want vorige week werd in de berm langs de rijksweg van Kloosterzande naar Perkpolder een aantal doublé en andere, minder waar devolle juwelen gevonden. De politie brengt deze vondst in verband met de arrestaties van afgelopen weekeinde: alleen waren de daders er in de auto achter gekomen dat deze buit de moei te niet waard was geweest. Eind oktober kreeg de Terneuzense politie het vermoeden dat er, gezien het gestegen aantal inbraken, meer aan de hand moest zijn in de stad. Vooral omdat de werkwijze steeds op dezelfde dader(s) wees en omdat ook de wijken die het doelwit waren steeds dezelfde waren. Er werd geen enkele inbraak in de binnenstad, in de wijk Serlippens, de wijk Zeldenrust of de wijk Oude Vaart gepleegd. Huizen in andere wijken waren des te vaker het doelwit. Er werd een spe ciaal bewakingsteam geformeerd van gewone agenten en reservepolitie dat in de meest voor de hand liggende wij ken ging patrouilleren. „We hebben de cirkels steeds kleiner gemaakt. Soms werd een inbraak gepleegd in een huis waar we net een half uur tevoren nog langs waren gekomen en waar we niets hadden gezien." Zaterdagavond was het raak. In de Rossinistraat, in de Componisten- buurt, troffen de koppels surveilleren de agenten de chauffeur van de beide inbrekers aan. De man werd vlot gear resteerd, maar zijn compagnons kon den ontkomen. Het verhoor van de chauffeur leidde tot de arrestatie, zon dagochtend in alle vroegte, van de twee Joegoslaven in de woning van één van beiden in Westdorpe. Toen nog werd verondersteld dat het om 'slechts' 38 diefstallen ging. Maandag middag werd ook de echtgenote van de chauffeur aangehouden, alsmede de heler. Behalve de buit (die donder dag- en vrijdagavond van 20.00 tot 22.00 uur bezichtigd mag worden door de gedupeerde gezinnen in Terneuzen, Westdorpe en IJzendijke) werden ook twee vuurwapens op de diverse adres sen aangetroffen. Hoewel het onderzoek nog in volle gang is, gelooft Siersema met deze lie den een grote vangst te hebben ge daan. Ze worden namelijk niet alleen op andere plaatsen in Nederland ge zocht, maar ook in België en West- Duitsland. Het drietal heeft vermoede lijk ook een BV opgericht die als dek mantel van sommige van de activitei ten diende. GOES - G. Braks, de nieuwe minister Landbouw en Visserij in het kabinet Lubbers/Kok, krijgt van de drie Zuidelijke Landbouw Organisaties (3ZLO) het voordeel van de twijfel. „De kritiek is niet per soonsgebonden. Het gaat erom dat er een andere politiek komt. Wat dat betreft zullen we hem het vuur na aan de schenen leggen", zegt ZLM-voorzit- ter H. C. van der Maas. Demissionair minister Braks had het de afgelopen jaren zwaar te verduren van de landbouworganisa ties. Boeren voerden acties in den lande en op het Binnenhof om het kabinet tot een ander beleid te bewegen. De kritiek liep zelfs zo hoog op dat de Gro ninger Maatschappij van Landbouw er bij kabinets formateur Lubbers met klem op aandrong Braks niet weer als minister van landbouw te benoemen. De 3ZLO konden zich in deze actie niet vinden. ZLM, CBTB en NCB benadrukken dat het kabinets beleid ter discussie staat. „Het gaat niet aan op de man te spelen. We hebben kritiek op het beleid. Er komt nu een ander kabinet en dat zullen we beoordelen", zegt R. J. van der Wek ken, dagelijks bestuurder van de CBTB. Hij be treurt het overigens dat de paragraaf over land bouw in het regeerakkoord slechts 35 regels bevat. Positief is hij over de verhoging van de braakpremie met zo'n driehonderd gulden per hectare per jaar. „We zullen de regering er nogmaals op wijzen dat de landbouw zorgt voor een kwart van het exportover schot en dus alle aandacht verdient." Akkerbouwer Van der Maas vindt het jammer dat niet een minister is gekozen die meer voeling heeft met de akkerbouw. „Hij is ten slotte een Brabantse varkensboer, om het zo maar te zeggen. We hadden ons kunnen voorstellen dat Luteijn, die zelf een ak kerbouwbedrijf heeft in Zeeland, een goede opvol ger zou zijn geweest. Maar dan kunnen we nog geen wonderen verwachten. Het gaat slecht in de akker bouw en dat ligt niet alleen aan Den Haag. We we ten dat we moeten overschakelen van bulkproduk- ten naar andere teelten. Maar we vragen van de re gering een overgangsbeleid met inkomensonder steunende maatregelen om die omschakeling te kunnen volbrengen." Ir A. Latijnhouwers, voorman van de NCB, gunt Braks 'zeer zeker het voordeel van de twijfel'. „Hij heeft positieve dingen gedaan voor bijvoorbeeld de sector veehouderij. Met zijn beleidspresentatie voor de akkerbouw zijn we niet gelukkig geweest. Maar we moeten hem in elk geval de kans geven nieuw beleid te ontwikkelen op dit vlak. Hoewel we na tuurlijk beseffen dat ook nieuw beleid tegen de oude problemen aanloopt." De NCB-voorzitter geeft aan dat de nabije toekomst veel veranderingen geeft in het landbouwbeleid. Vooral in de relatie met het milieu. „We zullen de nieuwe minister kritisch volgen. En erop wijzen dat hij voor de akkerbouw meer moet doen." Over handel hebben ze het liever niet. Want handel, dat komt zo ne gatief over. „Een handelaar die iemand een au to probeert te verkopen, denkt al leen maar aan: 'wat kan ik verdie nen'. Zodra je de hoek om bent, is het: 'zoek het verder zelf maar uit'. Maar wij proberen geen auto's te verkopen, wij verkopen auto rij den." Tweehonderd glimmend opgepoet ste, prettig geprijsde inruil-auto's met vele tienduizenden kilometers onder de bandjes op zesduizend overkapte vierkanter meters. Het Occasion Festival; een rustge vend achtergrondmuziekje, gratis poffertjes en mosselen eten, een transistorradio (zonder batterijen) voor de snelle beslissers èn een stand waar de klant met de platte portemonnee volgaarne een kre- dietje wordt verstrekt. Er ontstaan files in de showrooms. Per jaar worden in Nederland tus sen de 450.000 en 500.000 nieuwe au to's verkocht. Maar de markt raakt verstopt. Au tofabrikanten en importeurs zijn in een steeds heviger concurrentieslag verwikkeld; het marktaandeel moet behouden worden, handha ving van een goede positie in de top-tien van de meest verkochte au to's is heilig. Dus wordt de markt via allerlei campagnes volgepompt met nieu we modellen, voorzien van extra toeters en bellen. Echter: tegenover vrijwel elke ver kochte nieuwe auto staat een twee- de-handsje. Het betekent dat er jaarlijks rond de 450.000 occassions de showrooms binnen gereden wor den. En ook die moeten weer ge loosd worden. Daar hebben zo'n tien Bevelandse autobedrijven iets op bedacht. Ze hevelen hun voorraad onverkochte inruil-wagens een paar dagen over naar de Goese Zeelandhallen, zor gen voor een muzikaal behangetje, hangen er wat ballons op, serveren gratis mosselen en poffertjes, plan ten een paar kleurige parasols, in stalleren op de strategische plek ken een zitje en noemen dat: Het Dealer Occasion Festival. Zaterdagmorgen, rond half elf. Ken nelijk nog iets te vroeg om echt za ken te doen. Een paar handenvol bezoekers lopen met keurende blik langs de rijen glanzend gepoetste afdankertjes. Motorkappen worden geopend, portieren dichtgeslagen. In de stand waar men zich kan ver voegen voor een persoonlijke lening staat meneer Van Splunter met de handen in de zakken, 't Wil nog niet zo erg vlotten met de kredietverle ning. Slechts twee PL-tjes heeft hij tot dusver mogen verstrekken. Eén van 3000 gulden en één van 4750. „Dat zet dus niet veel zoden aan de dijk. Maar het ligt ook een beetje aan de mentaliteit van de mensen. In de Randstad wordt véél meer ge financierd. Hier halen ze het geld uit een ouwe kous. Bij wijze van spre ken van dan, he?" In het restaurant van de Zeeland hallen roeren Ad Akkermans en Jan van As in hun koffie. Er worden visitekaartjes uitgewisseld. Van As is directeur van Auto Hendriks Goes BV, Akkermans van Autobe drijf Akkermans. Over betrouw baarheid gaat het gesprek. Over de betrouwheid van een tweede-hands èn die van hun verkopers. Akkermans en Van As zouden het zéér op prijs stellen wanneer de ver slaggever het gebruik van het woordje handel in z'n artikel zou willen vermijden. Want: „Dat komt zo negatief over. Als je het over han del hebt, praat je over een heel an der soort gebruikte wagen dan die wij verkopen. Kijk naar de lease maatschappijen. Wanneer die af scheid nemen van een vloot van tien of twintig auto's die misschien anderhalve ton hebben gedraaid; die auto's worden toch weer ergens verkocht. Maar daar blijven wij echt van af. Ze kunnen nog zo mooi gepoetst zijn, ze kunnen er nog zo prachtig uitzien, de gevaren loeren onder de motorkap. Wij kunnen het ons niet permitteren een slechte au to te verkopen. Want op ons pand staat een naam. En die willen wij niet verliezen. Als je iemand een slechte auto verkoopt, zie je 'm nooit meer terug. En wij willen 'm juist aan onze werkplaats binden, wij proberen 'm straks ook de vol gende auto te verkopen." Volgt een uiteenzetting over het ve le werk dat in de werkplaats wordt verricht om de occasions te fatsoe neren, over gunstige garantievoor- waarden, hoge advertentietarieven en geringe ('op een inruil-auto ver dienen we niks, nul komma nul') winstmarges. En: over onafhanke lijke taxateurs. Want die lopen er ook rond op Het Dealer Occasion Festival. Hoe gaat dat? Meneer De Bruin wil z'n versleten Fiat inruilen voor een knappe Toyata. De taxateur trekt z'n jack aan, loopt het winderige parkeerterrein op, bekijkt de Fiat, rijdt een blokje om en bepaalt de dagwaarde. Met het taxatierap port in de hand wandelt meneer De Bruin naar de verkoper die onmid dellijk weet: ah, de Fiat van me neer De Bruin is zoveel waard, op basis daarvan gaan we zaken doen. Klinkt leuk. Maar: taxateert die onafhankelijke taxateur ook de waarde van de auto's die de dealers zelf van de hand willen doen? Van As bolt de wangen: pfffft, mwaahh, ach, nou nee, dat niet. Maar als de klant dat per se wil.... De proef op de som genomen. Het prijskaartje van een vijf jaar oude Opel Kadett Spec. 12 S (kilometer stand 52.846) verwijderd en de taxa teur gevraagd de waarde te bepa len. Van As heeft zich bij voorbaat al enigszins ingedekt. „De prijs die de taxateur vaststelt, is ongetwij feld lager dan die wij vragen. Als wij een auto voor 10.000 inkopen, doen we 'm niet voor 10.000 weg. We zou den wel gek zijn. Want er zit een stukje toegevoegde waarde aan vast: garantie, de werkplaatskos- ten, de loonkosten van je verkopers, dat soort dingen. De dagwaarde van de Opel is, con cludeert de taxateur na een vluchti ge inspectie, 9.250. Nu het prijs kaartje weer omgedraaid: ƒ10.650, staat er op. Een verschil van ƒ1400. Hmm, niet onredelijk, recenseert de taxateur. Stijgt er - ietsje verderop - een zucht van verlichting op? Het echtpaar slentert vermoeid tus sen de rijen ('betrouwbaar van bum per tot bumper') occasions. Een Ja panner zoeken ze. Ze hebben het al gezien. D'r is niks voor hen bij. Veel te duur. Maar de poffertjes waren lekker. Midden in de hal, onder een blauw gele parasol zit - onmiskenbaar - de Lada-dealer. Met smaak happen meneer Vermeulen en schoonzoon Joossen in een belegd broodje. En, hoe is het sinds Youp van 't Hek ('Waarom heeft een Lada achter ruitverwarming? Krijg je geen koude handen bij het aanduwen') gesteld met de verkoopwaarde van de Lada? Vermeulen verslikt zich bijkans in z'n broodje. Breek 'm de bek niet open. Da's toch geen stijl? Die caba retiers van tegenwoordig denken dat zij zich van alles kunnen veroor loven. Gelukkig zijn Lada-rijders nuchtere rijders, die trekken zich van dat soort flauwe grappen niets aan. Nee, zelf heeft Vermeulen het programma van Youp van 't Hek niet gezien. Hij had het die avond te druk om naar de televisie te kijken. Met het verkopen van Lada's, roept de schoonzoon gevat. En hoeveel Lada's heeft meneer Vermeulen inmiddels op het Occa sion Festival verkocht? Het komt er wat zuinigjes uit: nul. ...tweehonderd afdankertjes op zesduizend overkapte vierkante me ters

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 25