PZC
Voor 's morgens negen uur is het
vergeefs zoeken naar teletekst
Natuur en het
milieu gaan
boer ter harte
Inbrekers sloegen 53 keer
overdag en 's avonds toe
Drie landbouworganisaties gunnen
Braks het voordeel van de twijfel
En hoe is hna
Youp van 't Hek,
toch met die Lada.
OCCASION FESTIVAL
provincie
11
DINSDAG 7 NOVEMBER 1989
NOS: 24 UUR SERVICE EENVOUDIG TE DUUR
Klachten
BEHEER LANDBOUWGRONDEN:
~T
_J
POLITIE: SOCIALE CONTROLE IS EEN SPROOKJE
Bijeenkomst van
Zeeuwse Molen
Ontmoetingsdag
Vrouwengilde
Werkwijze
Varkensboer
Betrouwbaarheid
Proef
Youp van 't Hek
ZOUTELANDE - „Het is absurd dat
teletekst pas vanaf negen uur 's mor
gens is te ontvangen." H. de Lange uit
Zoutelande kan zich er boos om ma
ken. Hij moest maandagmorgen zijn
echtgenote ophalen op Schiphol,
maar door mist moesten enkele vlieg
tuigen uitwijken naar elders. Tot 9.00
uur moest hij wachten om op zijn tele
visietoestel te zien waar haar toestel
was geland. Deze klachten horen wij
vaker, is de reactie van de NOS die
verantwoordelijk is voor de uitzen
dingen van teletekst. Geld is er de oor
zaak van dat niet vroeger wordt be
gonnen.
Ongeveer één miljoen Nederlandse
huishoudens beschikt tegenwoordig
over een tv-toestel met de mogelijk
heid voor de ontvangst van teletekst.
Naast nieuws vormen de serviceru
brieken een belangrijk onderdeel. Via
teletekst is onder meer actuele infor
matie over het vlieg-, trein- en wegver
keer, de beursberichten, de weersver
wachting en de waterstanden op te
vragen. De informatie is echter niet 24
uur per dag beschikbaar. Daaraan er
gert De Lange zich. „Nederland loopt
wat dat betreft 25 jaar achter bij lan
den als Japan, VS en Canada."
Hij werkt als boordwerktuigkundige
bij de KLM; zijn echtgenote als stewar
dess. „Het vliegverkeer gaat dag en
nacht door. Tussen zes en acht uur 's
morgens komen zo'n vijftig tot zeven
tig vliegtuigen op Schiphol aan. Via te
letekst is daarover echter geen infor
matie op te vragen. Schiphol heeft
hiervoor weliswaar een speciale tele
foonlijn, maar dan krijg je te horen dat
er nog twaalf wachtenden voor je zijn.
De telefonisten worden gek gebeld tot
negen uur."
De Lange vindt actuele verkeersinfor
matie van essentieel belang voor niet-
randstedelijke provincies met grote
reisafstanden. Het echtpaar is destijds
vanuit Amsterdam in Zeeland komen
wonen vanwege het stimuleringsbe
leid van de rijksoverheid. „Op deze
manier wordt het wonen hier er niet
aantrekkelijker op gemaakt." De Zou-
telander gelooft niet dat hij de enige is
met deze problemen. „Voor zakenlui
die vroeg de deur uitgaan, moeten de
beursberichten beschikbaar zijn.
Scholieren zijn benieuwd of de treinen
op tijd rijden en ga zo maar door."
Woordvoerder André Matthijse van
de NOS bevestigt dat de klacht van De
Lange niet de enige is. Over de gelimi
teerde uitzendingen van teletekst ko
men vaker klachten binnen. Om tele
tekst door te geven moet de zender in
de lucht zijn. Dat betekent dat het
testbeeld op het scherm te zien moet
zijn. De PTT seint dit signaal door.
„Het is aan een ordinaire geldkwestie
te wijten dat dit pas vanaf negen uur
gebeurt. Zodra het technische traject
van de PTT in werking treedt, gaat de
teller lopen. De NOS betaalt voor de
faciliteiten van de PTT", aldus Mat
thijse. Het is te duur om de zender ook
in de daluren, wanneer daar bijna nie
mand gebruik van maakt, open te Ia-
ten staan.
Hij vindt het spijtig dat veel kijkers
problemen hebben met teletekst. De
meeste klachten komen binnen over
het niet kunnen raadplegen van de
Schipholpagina's op bepaalde uren.
Op andere vlakken valt 's nachts en 's
morgens vroeg nauwelijks nieuws te
melden. Matthijse benadrukt dat de
servicerubrieken van teletekst slechts
een ondersteunende functie hebben.
„Schiphol is primair verantwoordelijk
voor de verstrekking van informatie.
Wanneer de telefoonlijnen overbezet
zijn, kan dat ons niet worden aange
wreven. In de tijd dat teletekst nog
niet bestond, was iedereen op Schip
hol zelf aangewezen."
Dat argument wil er bij De Lange niet
in. „Tien jaar geleden kon dat nog,
maar we leven nu in een informatie
tijdperk waarbij gegevens snel op
vraagbaar moeten zijn. In alle ontwik
kelde landen kan dat continu met tele
tekst. Het is toch belachelijk dat het in
Nederland niet kan. Technisch is het
mogelijk. De enige handeling die ver
richt moet worden, is het omdraaien
van een knop in het zendstation van
Lopik." Het was niet te achterhalen
welke kosten hiermee gemoeid zijn.
GOES - Boeren zijn steeds meer bereid mee te denken over
instandhouding van natuur en milieu. In elk geval meer dan
tien jaar geleden. Ir W. W. van Zandbrink van het Bureau Be
heer Landbouwgronden in Goes vindt dat het overleg met
landbouwers over aangepaste bedrijfsvoering soepeler ver
loopt. „Voorwaarde is wel dat hun inkomen niet al te veel ge
vaar loopt."
I
1
I
Tussen landbouw en natuur bestaat
een speciale relatie. De landbouw van
enige tientallen jaren geleden schiep
met houtwallen en dergelijke een bij
zonder landschap. Door de grootscha
lige landbouw dreigde dit geheel verlo
ren te gaan. In 1975 nam het parlement
daarom de Relatienota aan. Deze wil
dat boeren in natuurwetenschappelijk
waardevolle gebieden bij hun bedrijfs
voering rekening houden met de na
tuur.
Als het gaat om herstel van weidevo
gels zouden ze bijvoorbeeld niet moe
ten maaien vóór juni. Of zeer beperkt
gebruik maken van bestrijdingsmid
delen. Boeren kunnen op vrijwillige
basis een beheersovereenkomst aan
gaan als zij hun bedrijf uitoefenen bin
nen een Relatienota-gebied. In Zee
land gaat het dan om 2890 hectare;
daarvan is nu 2260 hectare vastge
steld.
Voor veertig procent van de gebieden
is een overeenkomst afgesloten. „Hon
derd procent wordt het nooit", meent
Van Zandbrink. „En zeker niet in Zee
land. We hebben hier te weinig gras
land. Het grootste obstakel in deze
provincie is dat de akkerbouwers de
grond als bouwgrond gebruiken. Een
akker is geen natuur en er is ook geen
natuurbeheer mogelijk. Dat kan wel
als er grasland is. Dat trekt vogels aan
en bepaalde planten krijgen een kans.
Maar aan bouwland hebben we niets.
Probleem is dat sinds de superheffing
er is er min of meer een hooi-overschot
in Nederland bestaat, zodat een akker
bouwer ook niet snel geneigd is over te
schakelen op (aanvullende) veehoude
rij."
Voor het aangepast beheer krijgt de
agrariër een vergoeding van rond de
achthonderd gulden per hectare per
jaar. Dat kan een redelijke aanvulling
zijn op zijn inkomen. Dat inkomen
staat immers voor de akkerbouwers de
laatste jaren flink onder druk.
Wat dat betreft heeft natuurbeheer het
tij mee. De grootschalige akkerbouw
levert in Nederland (voor de wereld
markt) te dure produkten op. Tegelij
kertijd staan de landbouwers onder
grote druk om milieuvriendelijk te
werken. „Ze hebben trouwens zelf ook
steeds meer oog voor natuur- en mi
lieubelangen", zegt Van Zandbrink.
I „Die verhitte discussies die we begin
I jaren tachtig hadden als het ging over
relatienotagebieden, zijn voorbij. Het
overleg gaat soepel. Ook omdat we zelf
inschikkelijker zijn geworden. Er valt
nu met ons te praten over de begren
zing; eerst was dat vrij star. Maar de
boeren en de standsorganisaties den
ken nu met ons mee. Als er een pro
bleem is, komen ze met een oplossing
die ook in onze richting gaat."
Van Zandbrink komt met het voor
beeld van het relatienotagebied bij
Grijpskerke op Walcheren. „De boeren
kwamen zelf met de oplossing om en
kele akkerbouwers te verolaatsen en
veeboeren naar dit gebied te halen.
Die verhuizen dan."
Was je vroeger als boer een zonderling
als je een beheersovereenkomst af
sloot, tegenwoordig bellen de land
bouwers zelf naar Van Zandbrink wan
neer hij langskomt voor een overeen
komst. „Ze kijken altijd eerst even de
kat uit de boom."
Het aantal relatienotagebieden in
Zeeland is vrijwel op. Het Natuur Be
leidsplan van de regering wil er
100.000 hectare er in Nederland. Maar
Zeeland zal daar nauwelijks een bij
drage aan leveren. „Het gaat hier
voornamelijk om oevergebieden van
kreekresten, inlagen en karrevelden
en duingebieden. Die hebben we alle
maal al ondergebracht. Voor de rest is
Zeeland toch bouwland."
Van Zandbrink vindt dan ook dat het
er nu vooral om gaat beheersovereen
komsten te kunnen afsluiten in de aan
gewezen gebieden. „Versterking van
de huidige terreinen en afstoting van
een paar losse snippers. En wellicht is
er meer ruimte voor natuurontwikke
ling, bijvoorbeeld bij de Braakman en
de Schelphoek. Maar wat de minister
nou precies bedoelt met natuuront-
wikkelingsbeleid is nog onduidelijk."
Een deel van de buit van de inbrekers wordt momenteel bewaard in het politiebureau van Terneuzen.
GOES - De vereniging De Zeeuwse
Molen houdt vrijdagavond 10 novem
ber de najaarsbijeenkomst in motel
Goes.
Bestuurslid en redacteur Frans Wee-
maes uit Terneuzen vertoont een se
lectie uit zijn diacollectie over de ver
schillende reatauraties van de laatste
tijd in Zeeland. Er zullen zowel techni
sche zaken als de molen in zijn omge
ving aan de orde komen. De heer Wee-
maes voorziet de plaatjes tevens van
commentaar. De bijeenkomst begint
om 19.30 uur.
TERNEUZEN - Het Katholiek Vrou
wengilde Zeeland houdt donderdag
vanaf 10.00 uur in de Opstandings-
kerk aan de Bellamystraat in Terneu
zen een provinciale leden-ontmoe
tingsdag.
De dag begint met een eucharistievie
ring onder leiding van deken J. Aarts.
Daarna is er een ontvangst in de verga
derruimte. Om 11.15 uur wordt de ont
moetingsdag ofïcieel geopend. Tot
12.30 uur wordt daarna de huishoude
lijke agenda afgewerkt. Om 13.30 vindt
er een optreden plaats van de heer
Wauters en José Neve. Wouters is be
ter bekend als Ramon Raconte. Hij
brengt een middag met verhalen en
poëzie in een programma getiteld:
Mensen en hun leven. De afsluiting is
om 15.30 uur.
TERNEUZEN - Het opvallendste is
nog wel dat het trio inbrekers dat het
afgelopen weekeinde in Terneuzen en
Westdorpe in de kraag werd gegrepen
vaak op klaarlichte dag of in het be
gin van de avond toesloeg. De ge
meentepolitie van Terneuzen, die in
deze zaak samenwerkt met de rijkspo
litiekorpsen van Zeeuwsch-Vlaande-
ren, heeft 53 inbraken in Terneuzen,
IJzendijke en Westdorpe kunnen no
teren. De totale buit bedroeg vermoe
delijk enkele honderdduizenden gul
dens.
Alleen al in Terneuzen pleegden de
drie 47 inbraken. Geld, sieraden, che
ques en kleding werden bij voorkeur
ontvreemd. Donderdag en vrijdag mo
gen de slachtoffers van de inbrekers
bende op het Terneuzense bureau een
kijkje nemen naar hun spullen, want
een groot deel is teruggevonden.
„We hebben nog wel de mond vol over
de sociale controle in Zeeuwsch-
Vlaanderen", aldus inspecteur H. Sier-
sema van de Terneuzense politie,
„maar dat is een sprookje." De buren
van de gedupeerden in de Bomen- en
Bloemenbuurt, de Schrijversbuurt, de
Componistenbuurt en de Oranjebuurt
van Terneuzen hadden toch iets van
de inbrakengolf moeten zien, maar
niemand belde op naar de politie.
Toch is de groenvoorziening in deze
wijken niet overdreven en vonden de
inbraken zeer vaak in rijtjeshuizen
plaats en nooit op stille, nachtelijke
uren.
Een week lang hebben tien agenten
van de gemeentepolitie Terneuzen in
burger wacht gelopen. Ze stonden ach
ter schuurtjes, maar hoe verdacht ze
ook rond de huizen slopen, slechts vier
keer is een verontrust telefoontje naar
het bureau gepleegd.
Inmiddels zijn er in totaal vijf mensen
aangehouden. Dat zijn het echtpaar
M. D. I. (29) en T. I.-D. (23) uit Bulgarije
dat een woning in Westdorpe bewoon
de; de 21-jarige Z. M. uit Joegoslavië
die een adres in Breda heeft; de 23-jari-
ge A. J. uit Joegoslavië die geen vaste
woon- of verblijfplaats heeft en de 47-
jarige W. B. uit België, die in Hulst
woont. De laatste trad op als heler. Bij
hem thuis, bij het echtpaar in Westdor
pe en bij de man in Breda werd een be
langrijk deel van de buit teruggevon
den.
De verdachten, die allemaal in verze
kerde bewaring zijn gesteld, werken
niet erg mee aan het onderzoek en be
kentenissen zijn nog niet afgelegd, zo
vindt de politie. Volgens Siersema is
het niet uitgesloten dat nog enkele be
trokkenen op vrije voeten zijn en hun
activiteiten in Zeeuwsch-Vlaanderen
voortzetten. Siersema; „Daarom is het
verstandig voorlopig de ramen en deu
ren gesloten te houden."
De werkwijze van de drie was in alle
gevallen dezelfde. I. uit Bulgarije was
de chauffeur. Hij bleef in de auto zit
ten als zijn twee Joegoslavische com
pagnons bij een bepaald adres naar
binnen wensten te gaan. Eerst keken
ze of er niemand thuis was. Daarna
was de schroevedraaier het belang
rijkste gereedschap. Deze werd of bij
een deur of bij een bovenlicht in het
hout van het kozijn gestoken, waarna
de inbrekers net zo lang wroetten tot
er ruimte tussen het kozijn en de deur
was ontstaan. Daarna werd de schoot
terug in de deur of het raam gescho
ven.
Eenmaal binnen deden de inbrekers
alle gordijnen netjes dicht en dan be
gon het grote zoeken. „Zeer systema
tisch werden alle kasten en laden van
een huis doorzocht", vertelt Siersema,
„en alles van waarde werd meegegrist.
En ze werkten heel snel".
Toch hebben de dieven zich minstens
één keer vergist. Want vorige week
werd in de berm langs de rijksweg van
Kloosterzande naar Perkpolder een
aantal doublé en andere, minder waar
devolle juwelen gevonden. De politie
brengt deze vondst in verband met de
arrestaties van afgelopen weekeinde:
alleen waren de daders er in de auto
achter gekomen dat deze buit de moei
te niet waard was geweest.
Eind oktober kreeg de Terneuzense
politie het vermoeden dat er, gezien
het gestegen aantal inbraken, meer
aan de hand moest zijn in de stad.
Vooral omdat de werkwijze steeds op
dezelfde dader(s) wees en omdat ook
de wijken die het doelwit waren
steeds dezelfde waren. Er werd geen
enkele inbraak in de binnenstad, in de
wijk Serlippens, de wijk Zeldenrust
of de wijk Oude Vaart gepleegd.
Huizen in andere wijken waren des te
vaker het doelwit. Er werd een spe
ciaal bewakingsteam geformeerd van
gewone agenten en reservepolitie dat
in de meest voor de hand liggende wij
ken ging patrouilleren. „We hebben de
cirkels steeds kleiner gemaakt. Soms
werd een inbraak gepleegd in een huis
waar we net een half uur tevoren nog
langs waren gekomen en waar we niets
hadden gezien."
Zaterdagavond was het raak. In de
Rossinistraat, in de Componisten-
buurt, troffen de koppels surveilleren
de agenten de chauffeur van de beide
inbrekers aan. De man werd vlot gear
resteerd, maar zijn compagnons kon
den ontkomen. Het verhoor van de
chauffeur leidde tot de arrestatie, zon
dagochtend in alle vroegte, van de
twee Joegoslaven in de woning van
één van beiden in Westdorpe. Toen
nog werd verondersteld dat het om
'slechts' 38 diefstallen ging. Maandag
middag werd ook de echtgenote van
de chauffeur aangehouden, alsmede
de heler. Behalve de buit (die donder
dag- en vrijdagavond van 20.00 tot
22.00 uur bezichtigd mag worden door
de gedupeerde gezinnen in Terneuzen,
Westdorpe en IJzendijke) werden ook
twee vuurwapens op de diverse adres
sen aangetroffen.
Hoewel het onderzoek nog in volle
gang is, gelooft Siersema met deze lie
den een grote vangst te hebben ge
daan. Ze worden namelijk niet alleen
op andere plaatsen in Nederland ge
zocht, maar ook in België en West-
Duitsland. Het drietal heeft vermoede
lijk ook een BV opgericht die als dek
mantel van sommige van de activitei
ten diende.
GOES - G. Braks, de nieuwe minister Landbouw
sn Visserij in het kabinet Lubbers/Kok, krijgt van
de drie Zuidelijke Landbouw Organisaties (3ZLO)
het voordeel van de twijfel. „De kritiek is niet per
soonsgebonden. Het gaat erom dat er een andere
politiek komt. Wat dat betreft zullen we hem het
vuur na aan de schenen leggen", zegt ZLM-voorzit-
ter H. C. van der Maas.
Demissionair minister Braks had het de afgelopen
jaren zwaar te verduren van de landbouworganisa
ties. Boeren voerden acties in den lande en op het
Binnenhof om het kabinet tot een ander beleid te
bewegen. De kritiek liep zelfs zo hoog op dat de Gro
ninger Maatschappij van Landbouw er bij kabinets
formateur Lubbers met klem op aandrong Braks
niet weer als minister van landbouw te benoemen.
De 3ZLO konden zich in deze actie niet vinden.
ZLM, CBTB en NCB benadrukken dat het kabinets
beleid ter discussie staat.
„Het gaat niet aan op de man te spelen. We hebben
kritiek op het beleid. Er komt nu een ander kabinet
en dat zullen we beoordelen", zegt R. J. van der Wek
ken, dagelijks bestuurder van de CBTB. Hij be
treurt het overigens dat de paragraaf over land
bouw in het regeerakkoord slechts 35 regels bevat.
Positief is hij over de verhoging van de braakpremie
met zo'n driehonderd gulden per hectare per jaar.
„We zullen de regering er nogmaals op wijzen dat de
landbouw zorgt voor een kwart van het exportover
schot en dus alle aandacht verdient."
Akkerbouwer Van der Maas vindt het jammer dat
niet een minister is gekozen die meer voeling heeft
met de akkerbouw. „Hij is ten slotte een Brabantse
varkensboer, om het zo maar te zeggen. We hadden
ons kunnen voorstellen dat Luteijn, die zelf een ak
kerbouwbedrijf heeft in Zeeland, een goede opvol
ger zou zijn geweest. Maar dan kunnen we nog geen
wonderen verwachten. Het gaat slecht in de akker
bouw en dat ligt niet alleen aan Den Haag. We we
ten dat we moeten overschakelen van bulkproduk-
ten naar andere teelten. Maar we vragen van de re
gering een overgangsbeleid met inkomensonder
steunende maatregelen om die omschakeling te
kunnen volbrengen."
Ir A. Latijnhouwers, voorman van de NCB, gunt
Braks 'zeer zeker het voordeel van de twijfel'. „Hij
heeft positieve dingen gedaan voor bijvoorbeeld de
sector veehouderij. Met zijn beleidspresentatie voor
de akkerbouw zijn we niet gelukkig geweest. Maar
we moeten hem in elk geval de kans geven nieuw
beleid te ontwikkelen op dit vlak. Hoewel we na
tuurlijk beseffen dat ook nieuw beleid tegen de oude
problemen aanloopt."
De NCB-voorzitter geeft aan dat de nabije toekomst
veel veranderingen geeft in het landbouwbeleid.
Vooral in de relatie met het milieu. „We zullen de
nieuwe minister kritisch volgen. En erop wijzen dat
hij voor de akkerbouw meer moet doen."
Over handel hebben ze het liever
niet. Want handeldat komt zo ne
gatief over.
„Een handelaar die iemand een au
to probeert te verkopen, denkt al
leen maar aan; 'wat kan ik verdie
nen'. Zodra je de hoek om bent, is
het: 'zoek het verder zelf maar uit'.
Maar wij proberen geen auto's te
verkopen, wij verkopen auto rij
den."
Tweehonderd glimmend opgepoet
ste, prettig geprijsde inruil-auto's
met vele tienduizenden kilometers
onder de bandjes op zesduizend
overkapte vierkanter meters.
Het Occasion Festival; een rustge
vend achtergrondmuziekje, gratis
poffertjes en mosselen eten, een
transistorradio (zonder batterijen)
voor de snelle beslissers èn een
stand waar de klant met de platte
portemonnee volgaarne een kre-
dietje wordt verstrekt.
Er ontstaan files in de showrooms.
Per jaar worden in Nederland tus
sen de 450.000 en 500.000 nieuwe au
to's verkocht.
Maar de markt raakt verstopt. Au
tofabrikanten en importeurs zijn in
een steeds heviger concurrentieslag
verwikkeld; het marktaandeel
moet behouden worden, handha
ving van een goede positie in de
top-tien van de meest verkochte au
to's is heilig.
Dus wordt de markt via allerlei
campagnes volgepompt met nieu
we modellen, voorzien van extra
toeters en bellen.
Echter: tegenover vrijwel elke ver
kochte nieuwe auto staat een twee-
de-handsje. Het betekent dat er
jaarlijks rond de 450.000 occassions
de showrooms binnen gereden wor
den. En ook die moeten weer ge
loosd worden.
Daar hebben zo'n tien Bevelandse
autobedrijven iets op bedacht. Ze
hevelen hun voorraad onverkochte
inruil-wagens een paar dagen over
naar de Goese Zeelandhallen, zor
gen voor een muzikaal behangetje,
hangen er wat ballons op, serveren
gratis mosselen en poffertjes, plan
ten een paar kleurige parasols, in
stalleren op de strategische plek
ken een zitje en noemen dat: Het
Dealer Occasion Festival.
Zaterdagmorgen, rond half elf. Ken
nelijk nog iets te vroeg om echt za
ken te doen. Een paar handenvol
bezoekers lopen met keurende blik
langs de rijen glanzend gepoetste
afdankertjes. Motorkappen worden
geopend, portieren dichtgeslagen.
In de stand waar men zich kan ver
voegen voor een persoonlijke lening
staat meneer Van Splunter met de
handen in de zakken, 't Wil nog niet
zo erg vlotten met de kredietverle
ning. Slechts twee PL-tjes heeft hij
tot dusver mogen verstrekken. Eén
van 3000 gulden en één van 4750.
„Dat zet dus niet veel zoden aan de
dijk. Maar het ligt ook een beetje
aan de mentaliteit van de mensen.
In de Randstad wordt véél meer ge
financierd. Hier halen ze het geld uit
een ouwe kous. Bij wijze van spre
ken van dan, he?"
In het restaurant van de Zeeland
hallen roeren Ad Akkermans en
Jan van As in hun koffie. Er worden
visitekaartjes uitgewisseld. Van As
is directeur van Auto Hendriks
Goes BV, Akkermans van Autobe
drijf Akkermans. Over betrouw
baarheid gaat het gesprek. Over de
betrouwheid van een tweede-hands
èn die van hun verkopers.
Akkermans en Van As zouden het
zéér op prijs stellen wanneer de ver
slaggever het gebruik van het
woordje handel in z'n artikel zou
willen vermijden. Want: „Dat komt
zo negatief over. Als je het over han
del hebt, praat je over een heel an
der soort gebruikte wagen dan die
wij verkopen. Kijk naar de lease
maatschappijen. Wanneer die af
scheid nemen van een vloot van
tien of twintig auto's die misschien
anderhalve ton hebben gedraaid;
die auto's worden toch weer ergens
verkocht. Maar daar blijven wij
echt van af. Ze kunnen nog zo mooi
gepoetst zijn, ze kunnen er nog zo
prachtig uitzien, de gevaren loeren
onder de motorkap. Wij kunnen het.
ons niet permitteren een slechte au
to te verkopen. Want op ons pand
staat een naam. En die willen wij
niet verliezen. Als je iemand een
slechte auto verkoopt, zie je 'm
nooit meer terug. En wij willen 'm;
juist aan onze werkplaats binden,
wij proberen 'm straks ook de vol
gende auto te verkopen."
Volgt een uiteenzetting over het ve
le werk dat in de werkplaats wordt
verricht om de occasions te fatsoe
neren, over gunstige garantievoor-
waarden, hoge advertentietarieven
en geringe ('op een inruil-auto ver
dienen we niks, nul komma nul')'
winstmarges. En: over onafhanke
lijke taxateurs. Want die lopen er
ook rond op Het Dealer Occasion.
Festival.
Hoe gaat dat? Meneer De Bruin wil
z'n versleten Fiat inruilen voor een
knappe Toyata. De taxateur trekt
z'n jack aan, loopt het winderige
parkeerterrein op, bekijkt de Fiat,
rijdt een blokje om en bepaalt de
dagwaarde. Met het taxatierap
port in de hand wandelt meneer De
Bruin naar de verkoper die onmid
dellijk weet: ah, de Fiat van me
neer De Bruin is zoveel waard, op
basis daarvan gaan we zaken doen.
Klinkt leuk. Maar: taxateert die
onafhankelijke taxateur ook de
waarde van de auto's die de dealers
zélf van de hand willen doen? Van
As bolt de wangen: pfffft, mwaahh,
ach, nou nee, dat niet. Maar als de
klant dat per se wil....
De proef op de som genomen. Het
prijskaartje van een vijf jaar oude
Opel Kadett Spec. 12 S (kilometer
stand 52.846) verwijderd en de taxa
teur gevraagd de waarde te bepa
len. Van As heeft zich bij voorbaat
al enigszins ingedekt. „De prijs die
de taxateur vaststelt, is ongetwij
feld lager dan die wij vragen. Als wij
een auto voor 10.000 inkopen, doen
we 'm niet voor 10.000 weg. We zou
den wel gek zijn. Want er zit een
stukje toegevoegde waarde aan
vast: garantie, de werkplaatskos-
ten, de loonkosten van je verkopers,
dat soort dingen.
De dagwaarde van de Opel is, con
cludeert de taxateur na een vluchti
ge inspectie, 9.250. Nu het prijs
kaartje weer omgedraaid: ƒ10.650,
staat er op. Een verschil van ƒ1400.
Hmm, niet onredelijk, recenseert de
taxateur. Stijgt er - ietsje verderop
- een zucht van verlichting op?
Het echtpaar slentert vermoeid tus
sen de rijen ('betrouwbaar van bum
per tot bumper') occasions. Een Ja
panner zoeken ze. Ze hebben het al
gezien. D'r is niks voor hen bij. Veel
te duur. Maar de poffertjes waren
lekker.
Midden in de hal, onder een blauw
gele parasol zit - onmiskenbaar - de
Lada-dealer. Met smaak happen
meneer Vermeulen en schoonzoon
Joossen in een belegd broodje. En,
hoe is het sinds Youp van 't Hek
('Waarom heeft een Lada achter
ruitverwarming? Krijg je geen
koude handen bij het aanduwen')
gesteld met de verkoopwaarde van
de Lada?
Vermeulen verslikt zich bijkans in
z'n broodje. Breek 'm de bek niet
open. Da's toch geen stijl? Die caba
retiers van tegenwoordig denken
dat zij zich van alles kunnen veroor
loven. Gelukkig zijn Lada-rijders
nuchtere rijders, die trekken zich
van dat soort flauwe grappen niets
aan. Nee, zelf heeft Vermeulen het
programma van Youp van 't Hek
niet gezien. Hij had het die avond te
druk om naar de televisie te kijken.
Met het verkopen van Lada's, roept
de schoonzoon gevat.
En hoeveel Lada's heeft meneer
Vermeulen inmiddels op het Occa
sion Festival verkocht?
Het komt er wat zuinigjes uit: nul.
...tweehonderd afdankertjes op zesduizend overkapte vierkante me
ters