PZC REFORM het natuurlijke zo natuurlijk mogelijk vlees in de verdrukking postkeuken bedient culi's op hun wenken zoetwatervis is onbekend en onbemind kmrt servies multi-mixer vrijdagkrant 8 VRIJDAG 20 OKTOBER 1989 l i i' natuurlijk concurrent ambachtelijk MANX CROiSE DEIRGË NA hËÏREAXN 50 BLIA1N ff I ifjl o 1 Aan reform worden uiteenlopende betekenissen toegekend. Dat er tegenwoordig een hoop onvrede is met allerlei zaken die 'niet natuurlijk' zijn is bekend. Maar nieuw is die houding niet. Eind vorige eeuw is in Duitsland als gevolg van de toenemende industrialisatie al een stroming ontstaan die op zoek was naar het natuurlijke. Deze reformbeweging was een bundeling van maatschappelijke groeperingen die streefden naar vernieuwing en naar verbetering van de manier van leven. Doel daarbij was het bevorderen van de geestelijke en lichamelijke gezondheid. Een onderdeel van deze nieuwe levenswijze was een zo natuurlijk mogelijke, volwaardige voeding, die onder meer vegetarisch was. In de loop der tijd kreeg het genezende aspect steeds meer nadruk. Het grote probleem van de reformmarkt is dat de term reform niet beschermd is. Wie in de verschillende westerse landen om zich heen kijkt, kan constateren dat aan reform uiteenlopende betekenissen worden toegekend. In Duitsland ligt het accent op plante- en vrüchtesappen, in Denemarken staat het vegetarisme centraal, in Frankrijk gaat het voornamelijk om biologisch geteelde groente en fruit en in Engeland en de Verenigde Staten ligt de nadruk op het gebruik van pillen: knoflook, biergist en dergelijke. In Nederland heeft reform een relatie met allerlei aspecten van de gezondheid: gezond eten, gezond milieu, vegetarisme en biologische kweekmethoden. Begrippen als biologisch-dynamisch, ecologisch en macrobiotisch zijn niet per sé gekoppeld aan reform. Reformvoeding kan biologisch-dynamisch gekweekt zijn, maar kan evengoed volgens de gangbare methoden verkregen zijn. De basis voor reformvoeding werd gelegd door Bircher- Benner en Kollath: Laat het natuurlijke zo natuurlijk mogelijk. Reform voeding omvat in elk geval de volgende facetten: - vegetarisch; - meer ongeraffineerde grondstoffen; - geen chemische toevoegingen; - minder (riet)suiker; - minder alcohol en koffie; - veel rauwkost. Slagerijen in een supermarkt hebben minder te lijden van de terug loop in vleesverkoop. Er is voor de slager werk aan de winkel. Het gaat niet goed in de vleesbranche. Ten minste, achter de toonbank. Het voorlichtingsbureau Vlees heeft het waarschuwende vin gertje al geheven. De verkoop van vers vlees daalde vorig jaar al met één procent, maar daalt nu nog sterker. Dat blijkt uit een onderzoek door het markt onderzoekbureau AGB/Att- wood naar de bestedingen. On danks het feit dat de koop kracht met 1,6 procent verbe terde, heeft de vleessector daar in onvoldoende mate van gepro fiteerd. Voor slagers is het gebruikelijk dat in de zomermaanden de om zetcijfers dalen. De consument gaat met vakantie. De slager maakte zich tot voor kort dan ook geen zorgen, altijd werden die verliezen in het najaar weer ingelopen. Afgelopen jaar bleek dat echter veel minder het geval. Oorza ken? De verwende consument had moeite met de hogere prij zen die de slager berekende, om dat er nu eenmaal minder aan bod was van rund- en varkens vlees en dus de prijs steeg. Tegelijk blijkt uit het AGB-on- derzoek ook dat vooral kip een ferme concurrent van het var kens en rundvlees is geworden. Zowel het varkens- als rund vlees liepen in verkopen terug. Opvallend is vooral ook het ver minderde aandeel van kalfs vlees. Lamsvlees daarentegen bleek in populariteit licht te zijn toegenomen. De intensieve campagne voor het lamsvlees zal daar debet aan zijn. Opmerkelijk genoeg heeft de slager niet te lijden aan popula- riteitsgebrek. De slager kreeg zelfs meer bezoekers dan voor heen en de gemiddelde consu ment kwam ook wat vaker in de winkel. Waarom dan toch een dalende omzet? De klant koopt per keer minder. Voor de slager gaat het „Mag het een onsje meer zijn?" niet meer op. Heel wat beter gaat het met de vleeswaren in de slagerij. De vraag naar vleeswaren bleek vo rig jaar met 2 procent te zijn toe genomen. Vleeswaren op het brood wordt nog altijd als ge zond beschouwd. Het meest po pulair is de worst. Droge worst, gekookte worst en leverworst vormen de drie grootste troeven in de top tien van de slager. Daarna volgen de schouderham en de niet-rauwe achterham. Voor de ambachtelijke slager die niet een onderkomen bij een supermarkt gevonden heeft zijn de zorgen het grootst. Gebleken is dat nog maar 35,8 procent van de huishoudens de inkopen bij de zelfstandig gevestigde slager doet. Steeds meer consumenten kiezen voor de slager die geves tigd is in de supermarkt. Zegt informatiemanager H. van de Wetering van het Voorlich tingsbureau Vlees: „Die ontwik keling heeft ook een positieve kant. Ik denk dat de consument zich bewust is geworden dat het vakmanschap van de slagers in een supermarkt in de loop der ja ren sterk verbeterd is". HUUB KLOMPENHOUWER Verder wijst de reformbeweging op het belang van niet roken, veel beweging, alternatieve geneeswijzen (homeopathie) en alternatieve geneesmiddelen (kruiden). Ze stelt speciale eisen aan de kwaliteit van de produkten. Die zijn afhankelijk van de plaats van het produkt in het voedingspatroon. Er worden drie categorieën 'onderscheiden: basisvoedingsmiddelen, versnaperingen en aanvullende voedingsmiddelen. De eisen die gesteld worden aan de basisvoedingsmiddelen zijn het strengst: grondstoffen moeten ongeraffineerd zijn (volkoren, koudgeperst) en er mogen geen synthetisch-chemische stoffen aan worden toegevoegd. De versnaperingen mogen een beperkte hoeveelheid ruwe rietsuiker en ongebleekte tarwebloem bevatten, terwijl de aanvullende voedingsmiddelen eventueel een chemische bewerking mogen ondergaan als het niet anders kan. Voeding en gezondheid hebben veel met elkaar te maken. Een aantal regels van de reformbeweging is ook te vinden in de adviezen van het Voorlichtingsbureau voor de Voeding. De volgende adviezen zijn voor iedereen van belang, welke voedingswijze men ook volgt: 1. eet gevarieerd; 2. wees matig met vet en zorg voor voldoende linolzuur; 3. beperk cholesterol; 4. eet volop zetmeel en voedingsvezel; 5. vermijd teveel suiker; 6. alcohol: overdaad schaadt; 7. wees zuinig met zout. INEKE VOLKERS Het koken thuis komt op een steeds hoger niveau en ook de eisen die aan appa ratuur en gereedschap ge steld worden hoger. Tegelijk wordt kennis van huishoude lijke apparatuur steeds spe- cialistischer. Helaas zijn spe ciaalzaken in keukenappara- tuur niet zo dik gezaaid. Een postorderbedrijf komt, niet gehinderd door de vestigings plaats, tot in de kleinste ge huchten. Een postorderbe drijf gespecialiseerd in pro fessionele keukenapparatuur is nieuw voor Nederland. Postkeuken is de naam. Een initiatief van drie Amster damse vrouwen: Katja Appel boom is specialiste op het ge bied van keukenapparatuur. Lia Duives heeft een promo tiebureau en Carol Kirschner is marketingdeskundige. De combinatie van die drie spe cialisaties vormt de basis voor het nieuwe postorderbedrijf. Het idee is uit Amerika over genomen. Daar zijn vooral de kleine gespecialiseerde post orderbedrijven steeds succes voller. „Ons uitgangspunt is nadruk te leggen op kwaliteit," vertelt Katja Appelboom. „In de ho reca is die kwaliteit vanzelf- Katja Appelboom, Lia Duives en Carol Kirschner van de Post keuken. sprekend. Kwaliteit, gekop peld aan een mooi design. Te gelijk gaat het ook om functio naliteit. Tenslotte is de keu ken thuis toch een andere dan die in de horeca." Markton derzoek wees uit dat de consu ment vooral veel waarde hecht aan een goede handlei ding. Ook daarin zal de Post keuken voorzien. „Het gaat er niet om alleen het produkt te leveren, je moet ook duidelijk kunnen maken waarom juist dat produkt zo goed is en hoe je er de beste resultaten mee bereikt." Die service staat hoog in het vaandel. Een bulletin, Post- keukenpost, is geen droge op somming van de eerste 85 arti kelen die de postkeuken gaat leveren, maar wordt voorzien van keukentips uit die profes sionele keuken, recepten en voorlichtende artikelen. Het eerste bulletin kan zowel tele fonisch als schriftelijk worden aangevraagd en is gratis. Met hun Postkeuken streven de drie vrouwen ernaar om het de consument zo gemakkelijk mogelijk te maken. Het tele foonnummer waarop besteld kan worden, is tegelijk het nummer om vragen over de produkten af te handelen. Ie dere bestelling wordt uitge voerd volgens het pincipe niet-goed-geld-terug. HUUB KLOMPENHOUWER DUITSLAND en West-Berlijn ronden op 16 november het postzegeljaar 1989 af met de inmiddels traditionele kerst zegels. De afbeeldingen op de in totaal vier zegels (twee se ries van twee) zijn ontleend aan de zgn. 'Engelse groet' door Veit Stosz (1517/1518) aan de Sankt Lorenz Kerk in Neurenberg. Op de Duitse zegels: 60 30 pfennig, een engel en 100 50 pf„ Christus' Geboorte en op de Westberlijnse: 40 20 pf„ een engel en 60 30 pf., Aan bidding door de Drie Konin gen. De verkoop van de series - voor het eerst in verschillen de waarden - eindigt op 30 maart 1990. Op dezelfde dag (16 novem ber) komt de Deutsche Bun- despost ook nog met een 60 pf.-zegel waarmee wordt her dacht dat het 300 jaar is gele den dat het orgel van de be roemde Noordduitse orgel bouwer Arp Schnitger in de St. Jacobikerk in Hamburg in gebruik werd genomen. Op de zegel het orgel. herdacht. Daar heeft men het echter fors aangepakt. Op 22 augustus verschenen vijf ze gels (5,10, 20, 50 en 85 pfennig), alsmede nog een velletje waarin vier 20 pf.-zegels zit ten. Op de zegels voorstellin gen ontleend aan een schilde rij dat de opstanden (1525) in Duitsland als onderwerp heeft. Oplagen respectieve lijk: 6, 8, 8, 3,2, 2,25 en 2,1 mil joen. die aan hun toekomst werken. Waarden en oplagen van de zegesl: 5 pf. (6 miljoen), 10 pf. (8 miljoen); 20 pf. (8 miljoen) en 25 pf. (2,1 miljoen). Op 5 september werd een 35 pf.-zegel toegevoegd aan de al lang lopende reeks 'Mahn- und Gedenkstatte'. Op de ze gel (oplage 3,5 miljoen) staat het monument in Ravens- brück, dat 30 jaar geleden werd onthuld. Of deze serie volgend jaar wordt voortgezet is onduidelijk. Er staat in ie der geval geen zegel gepland op het programma 1990. De jaarlijkse 'solidariteits- zegel, die dit jaar op 5 septem ber verscheen staat in het te ken van het werk van Unicef: 10 5 pf.Afrikaanse kinderen en het Unicef-embleem (opla ge 3 miljoen). DDR - In de DDR hebben ze de afgelopen twee maanden niet stilgezeten. Niet minder dan zeven emissies werden uitgebracht. Dat begon op 8 augustus met twee zegels ter gelegenheid van de nationale postzegeltentoonstelling in Maagdenburg: 20 pf., de Uilen spiegelbron (oplage 8 miljoen) en 70 5 pf., de Duivelsbron (3 miljoen). De jaarlijkse emissie 'Leipzi- ger Herbstmesse' werd 22 au gustus uitgegeven. Twee ze gels in een blok (oplage 2,1 miljoen) waarop nieuwbouw. Behalve in de Bondsrepubliek is de kerkhervormer Thomas Müntzer, die 500 jaar geleden werd geboren, ook in de DDR IERLAND heeft tot nu toe een paar bijzonder aardige series op de markt gebracht. Na de inmiddels jaarlijkse 'love'-ze- gels (24 januari) werd op 11 april de tweejaarlijkse serie 'verkeer in Ierland' uitge bracht, alsmede een serie van vier zegels 'parken en tuinen'. De verkeersserie laat in het bijzonder verzamelaars van auto's-op-zegels aan hun trek ken komen. Gepresenteerd wordt een oldtimer-show: 24p, een Silver Stream uit 1906 (op lage 1 miljoen); 28p, een Benz Comfortable uit 1989 (1 mil joen); 39p, een Thomond Car uit de jaren '20 (oplage 500.000 stuks) en 46p, een Chambers Car uit 1904 (500.000 stuks). Enkele jaren geleden (1983) kwam de Britse post met een fraaie tuinenserie. Dit voor beeld is 11 april door Ierland gevolgd: 24p, de tuin op Gari- nish Island, het graafschap Cork (1 miljoen); 28p, het na tionale park glenveagh (1 mil joen); 32p, het nationale park Connemara (500.000 stuks) en 50p, het park van St. Ste phen's Green in Dublin (500.000 stuks). De jaarlijkse Ierse Europa- CEPT-zegels verschenen op II mei. Ook hier twee stuks: 28p, kringspel en 39p, hinke len (oplagen respectievelijk 1 miljoen en 500.000 stuks). Op dezelfde dag verschenen nog twee zegels: 24p, 50 jaar Iers Rode Kruis (wapperende vlag met rood kruis, 1 miljoen) en 28p, derde verkiezingen Euro pees Parlement (twaalf ster ren, 500.000 stuks). Voor 15 juni stond de geza menlijke uitgifte met de Duit se Bondsrepubliek genoteerd, die de moord (1300 jaar gele den) op de heiligen Kilian, Totnam en Colman herdenkt. Op een zegel van 28p (oplage 3 miljoen) de heiligen. De Duit se zegel heeft een waarde van 100 pfennig. Op 19 september kwamen drie zegels uit waarop bladcactus sen staan afgebeeld: 10 pf. (op lage 8 miljoen); 35 pf. (3,6 mil joen) en 50 pf. (oplage 2,1 mil joen). Uiteraard is de DDR ook pos taal niet voorbijgegaan aan het 40-jarig bestaan van de re publiek. Op 3 oktober ver schenen vier zegels en een blok met een 1,35 mark-zegel (oplage 2,1 miljoen) met voor namelijk lachende jongelui Op 27 juni werd een serie van vijf herdenkingszegels uitge bracht: 24p-portretzegel, Sean T. O'Kelly (1882-1966), tweede president van Ierland (2 miljoen); 28p, 200 jaar post koets in Ierland (1 miljoen); 28p, 150-jarig bestaan van de Royal Institute of Architects (embleem en passer, 1 mil joen); 30p, 100e geboortedag van de sopraan Margaret Bur ke Sheridan - 1889-1958 (por tret en scène uit La Bohème, 500.000 stuks) en 46p-portret- zegel, 100e geboortedag van Pandit Jawaharial Nehru (1889-1964, 500.000 stuks). HERO WIT Paling, snoek, baars en snoekbaars. Van die vier zoetwatervissen kennen en waarderen wij eigenlijk alleen de eerste als consumptievis. Dat heeft een aantal oorzaken. Zoetwatervis is relatief duur, snoekbaars bijvoorbeeld is even prijzig als tong. Boven dien heeft zoetwatervis geen goed imago; we denken dat zoetwatervissen gronderig smaken en we weten niet hoe we ze klaar moeten maken. De meeste zoetwatervis die we in Nederland vangen, exporte ren we spoorslags naar Frank rijk, West-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In die landen ap precieert de consument deze vis als een delicatesse. De geringe hoeveelheid zoetwatervis die hier blijft, vindt haar weg naar de betere restaurants. In die situatie wil het Nationaal Visbureau dat de hele branche vertegenwoordigt verandering brengen. Door regulering van de vangst (voornamelijk op het IJs- selmeer) streeft de binnenvisse rij naar een toename van de stand van snoekbaars, paling en baars in het IJsselmeer. Daar door moet de vis goedkoper wor den. Het Nationaal Visbureau hoopt zo doende de afzet op de binnenlandse markt te kunnen vergroten. De IJsselmeervisserij heeft minister Braks een plan voorgelegd om de visserijdruk vrijwillig met 75 procent te ver minderen. De minister steunt de vissers tot op zekere hoogte met regelgeving die neerkomt op het voorlopig verminderen van de voor baars waarin zij olijfolie basilicum op een voor haar k rakteristieke wijze combineert BAARS OP Z'N PROVEt CAALS Ingrediënten: 4 stukjes W van zo'n 80 gram, 1 pond gjpt vleestomaten, 1 dunne courie te, 12 olijven, in ringetjes gei den, zout, zeezout, versgemai: peper, voor de basilicumoliej bosje Franse basilicum (grit blaadjes), 1 deciliter olijfolie] citroen, zout en versgemalenn per. De voorbereiding kan tot 24 ui tevoren en gaat als volgf: voor de basilicumolie het basilicum in ruim koud wate Droog de basilicum in een si: centrifuge. Neem de helft fan basilicum en pluk hiervan blaadjes. Doe deze blaadjes mi de olijfolie in een pan en laat z op een zeer laag vuur en ge tij trekken (de olie mag beslist nie koken). Laat de olie afkoelen zeef haar door een fijne zee Vang de gezeefde olie op in ee schone pan. Breng de die o smaak met het sap van een c troen, zout en versgemaen pe per. Bewaar de olie op jamei temperatuur. De vleestomaten: breng <en pa water aan de kook. Ve-wijde steeltjes en kroontjes vai de tc maten. Dompel de tomaën tie seconden in het kokend: wate en spoel ze daarna direct af me koud water. Verwijder ie Vel letjes van de tomaten, siij dea in vier parten en haal hit zaai eruit. Snij het overgebleven1 matenvruchtvlees in mooie kleine, gelijkmatige ilokjei vangst met veertig procent. Bio logen verwachten daardoor op termijn een vervijfvoudiging van de vangst van snoekbaars tot bijna 1000 ton per jaar, een verdrievoudiging van de paling vangst tot 1700 ton per jaar en een lichte groei van de aanvoer van baars tot 600 ton per jaar. De snoek valt hier buiten, die komt vooral uit de Friese binnenwate ren. De prijs van paling zou door die vangstvergroting binnen een paar jaar kunnen dalen van der tien tot tien gulden per kilo, snoekbaars zou van elf gulden vijftig naar zes gulden per kilo gaan en voor baars verwacht men een flinke prijsdaling van rond de zeven gulden naar vier gulden vijftig per kilo. Om te bewijzen dat zoetwatervis minstens zo lekker smaakt als zeevis, serveerden Anneke en Fons van Groeningen onder het motto „1990 Nederland Zoetwa- tervisland" in hun restaurant Kaatje bij de Sluis in Blokzijl een menu met vier gangen zoet watervis. De recepten zijn van Kaatje, Inter Scaldes (Kruinin- gen), Villa Rozenrust (Leid- schendam) en De Bokkedoorns (Overveen) bewerkt door chef kok André Mol van Kaatje bij de Sluis. Vandaag het Zeeuwse re cept van Maartje Boudeling (brunoise). Bewaar de tonaten- brunoise afgedekt in de koel kast. De courgette: was decour gette en snij de boven- en mder kant eraf. Snij de courgettiinde lengterichting in dunne lelijk matige plakken. Snij dezeplak ken nogmaals in de leng;e in twee- n. Bewaar de courgetere- pen afgedekt onder een vocifige doek in de koelkast. Bereiding in tien minuten:pluk van het restant basilicum tvaali mooie topjes en bewaar dievoor garnering. Snij de rest van d> ba silicum fijn en voeg deze alsgar- nituur met de brunoise vai to maat en de ohj venringetjes toe aan de op smaak gebrachte «lijf- olie. Breng een rookoventji op temperatuur. Bestrooi de baars- filets licht met zout. Rook de baarsfilets één tot twee mjniten en maak de filets verder gaar in een stoompan. Verwarm de courgettereepjes in een jsteel pan. Maak de olie warm maar niet te warm. Verdeel de cour gettereepjes op speelse wijze langs de rand van vier warme borden. Leg de gerookte in stoomde baarsfilets in henmid den en bestrooi ze licht met zee zout. Doe een lepel van delwar- me olijfolie over de baarsfilets en garneer de borden met de ach tergehouden basilicumblaadjes. RIEN VAN REIMS Hoewel volgens sommige biologen de panda hele maal niet zo gezellig in de om gang schijnt te zijn is deze beer bij het publiek bijzonder popu lair, al was het maar als stripfi guur en mascotte van het We reld Natuurfonds. Wie het goed voor heeft met de natuur die haalt wat van die beren in huis. Behalve in pluche kunt u de panda nu ook in de vorm van serviesgoed adopteren. Bongers Porselein in Nijnjegen brengt een ontbijtservies tooid met dit bekende zwart vit te beertje. Een deel van di op brengst van dit servies, dat ook in losse onderdelen te koot is, komt ten goede aan het Wereld Natuur Fonds. Het gebeurt nogal eens dat wij voor een recept het een en ander fijn moeten maken. Vaak gebeurt dit in combinatie met mengen. Amerikanen en Engelsen noemen de keukenma chines, die dit karweitje opknap pen blenders. Tefal die al enige tijd een mini-blender in het as sortiment had brengt nu een multi-mixer op de markt die en capaciteit heeft van 1 liter vloei stof De mengbeker van deze ini; xer heeft ribben, die bij het men gen als een soort golfbreker functioneren. Het gevolg is de- de ingrediënten van uw saus of milkshake nog beter door elkasr komen. De Multi-Mixer kost i 79,-. 1.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 8