PZC
VERWACHT
De 2ɧ£ agenda
HELPERS WEG... EERSTE RONDE
joke bruijs is
geen dom blondje
vrijdagkrant vrijdag 20 oktober 1989 iq
happy band
country
aan zet
parabel
kleine holte
Vermeulen
van 't hek
concert
kersentuin
operette
tropical
tataboulou
operette
komedie
deelder
kamermuziek
concert
intermezzo
funambules
i
veren
DINSDAG
RIK-
In het Terneuzense Zuidlandtheater staat dinsdag een muziek ei
theateravond verzorgd door verstandelijk gehandicapten op he
programma (20.00 uur).
Deze avond geven twee groepen acte de presence: de Happy Band ei
Maatwerk. De Terneuzense Happy Band brengt zeven liederen. Dt
Rotterdamse groep Maatwerk speelt de bewegingstheatervoorstel
ling Met andere woorden.
In de Stoelemat in Bergen op Zoom begint dinsdag het Canadees
Country Festival in het kader van een Canadian Country Tour dooi
Nederland (20.00 uur).
Het toerneegezelschap bestaat uit Anita Perras, Gary Fjellgaardei
The Good Brothers. Na Bergen op Zoom treden de artiesten opii
Schoonhoven, Groningen, Hattem, Brunssum en Tiel.
WOENSDAG
Ina van Faassen, Henk van Ulsen en Frans Vorstman zijn woensdai
te zien in het toneelstuk Aan zet in de Middelburgse Stadsschouw
burg (20.00 uur).
Twee mannen in één huis. De één zit ondergedoken in de kelder iridi
veronderstelling dat de Tweede Wereldoorlog nog steeds voort
duurt. De ander speelt met hem elke zaterdag in bittere ernst het
bizarre oorlogsspel verder. Als derde is daar Elsa, die met beide man
nen een speciale relatie heeft. Wie is aan zet in dit schaakspel.
Poppentheater Parabel speelt woensdag de voorstelling Sterk»
Wanja in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg (15.00 uur).
Sterke Wanja is een Russische volksverhaal over de boerenzoo!
Wanja die eens keizer zal worden.
DONDERDAG
De theatergroep De Kleine Holte speelt donderdag het toneelstuk
De man die werk vond in 't Beest in Goes (21.00 uur).
Het stuk is gebaseerd op het gelijknamige boek van Herman Brus
selmans, waarin hij zijn ervaringen vastlegde opgedaan tijdens het
werken op de wetenschappelijke afdeling van een Brusselse biblio
theek:. De theaterbewerking toont een aaneenschakeling van ge
beurtenissen die bibliothecaris Louis Tinner meemaakt.
Bram Vermeulen brengt donderdag zijn solo-programma Dans met
mij in De Prins van Oranje in Goes (20.00 uur).
In eerste instantie gaf Vermeulen zijn programma de titel Gezellij
mee, maar dat werd gewijzigd in Dans met mij. Het is de eerste keei
voor Vermeulen dat hij alleen op het podium staat. Hij zingt liedjes
en vertelt verhalen over wat hij meemaakte, nog steeds meemaakt,
over wat hem boos maakt en waai' hij verdrietig van wordt.
De cabaretier Youp van 't Hek brengt donderdag in Meulvliet in
Tholen een try-out van zijn oudejaarsconference. Dit vijf kwartier
durende programma begint om 20.15 uur.
Het Nieuw Vlaams Symfonieorkest concerteert donderdag samen
met de jonge violist Roeland Gehlen in het Zuidlandtheater in Ter-
neuzen (20.00 uur).
Roeland Gehlen won dit jaar het befaamde Oscar Back Concours.
Gehlen is te horen in het Adagio en Rondo van Mozart. Op het pro-1
gramma staan verder een ouverture van Rossini, Antieke dansen
van Respighi en de Klassieke Symfonie van Prokofjev. Dirigent is
Patrick Peire.
De Portugese Fado-zangeres Amalia Rodriguea treedt vrijdag 2i
oktober op in het Terneuzense Zuidlandtheater (20.00 uur).
Job Schuring brengt vrijdag 27 oktober zijn solo-cabaret 'Ik het
alleen nog geen titel' in het Vlissingse Vestzaktheater (20.30 uur).
Truüs Bronkhorst danst vrijdag 27 oktober de voorstelling Loon
in de Middelburgse Stadsschouwburg (20.30 uur).
De pianist Bart van Oort geeft vrijdag 27 oktober een recital in de
Engelse kerk in Middelburg (20.30 uur).
Het Nieuw Vlaams Symfonieorkest concerteert vrijdag 27 okot
ber in de Concertzaal in Zierikze (20.00 uur).
Toneelgroep Platogo speelt zaterdag 28 oktober de klucht 'Hoera
een drieling' in de Prins van Oranje in Goes (20.00 uur).
Gees Linnenbank en Jenny Arean zijn zaterdag 28 oktober te zier
in Toekomstmuziek in het Terneuzense Zuidlandtheater (20.00 uur)
Dirk S. Donker geeft zaterdag 28 oktober een orgelconcert in dt
hervormde kerk in Kapelle (20.00 uur).
De Waalse komieken Les Funambules treden zondag 29 oktobe'
op in het Zuidlandtheater in Temeuzen (15.00 uur).
Het saxofoonsextet De Zes Winden geeft zondag 29 oktober eer
concert in het Vestzaktheater in Vlissingen (20.30 uur).
Het Reizend Volkstheater speelt vandaag (vrijdag) de Kersentuin
van Tsjechov in de Concertzaal in Zierikzee (20.00 uur).
De Russische exentrieke landeigenares Ljoeba keert met haar doch
ter terug uit Parijs waar zij het familiefortuin heeft opgemaakt. Te
rug in Rusland dreigt haar landgoed openbaar verkocht te worden.
De Goese Operette Vereniging brengt vandaag (vrijdag) de premiè
re van De Graaf van Luxemburg in De Prins van Oranje in Goes
(20.00 uur).
De operette speelt zich af in Parijs voor de eerste wereldoorlog. De
verwikkelingen rond een geënsceneerd huwelijk tussen graaf René
van Luxemburg en zangeres Angèle Didier staan centraal.
De revue Brasil Tropical is vandaag (vrijdag) te zien in het Terneu
zense Zuidlandtheater (20.00 uur).
Brasil Tropical is een revue waaraan wordt meegewerkt door zo'n
dertig dansers en danseressen. Het programma is gebaseerd op de
rijke traditie van Indianen en andere bewoners van het Amazone-ge-
bied en het exotiche Bahia. Een spectaculaire uitbeelding van het
carnaval van Rio vormt het slot van de voorstelling.
Jan Vos (Clous van Mechelen) en Edna Vesuvia (Neel) zijn vandaag
(vrijdag) in De Halle in Axel te zien met hun programma Tatabou
lou (20.00 uur).
Tataboulou is een aaneenschakeling van liedjes, sketches en muziek
waarin Neel en Clous zichzelf spelen, maar ook een groot aantal uit
eenlopende en botsende karakters opvoeren.
ZATERDAG
De Goese Operette Vereniging brengt zaterdag De Graaf van Lu
xemburg in De Prins van Oranje in Goes (20.00 uur).
De Zeeuwse Komedie speelt morgen, zaterdag, de komische thriller
De Ebbenhouten Olifant in het Vlisingse Vestzaktheater (20.30 uur).
Het stuk werd geschreven door Christien Bommel-Kouw en Henk
Bakker. Cas Vogel bewerkte het. Het verhaal speelt zich af rond een
jonge docent scheikunde, die zich onbewust in een ijzingwekkend
avontuur begeeft.
Joke Bruijs is morgen, zaterdag, te zien in het Terneuzense Zuid
landtheater (20.00 uur).
'Helpers weg... eerste ronde' is de titel van de tweede one-woman-
show van Joke Bruys. In de voorstelling, waarvoor onder anderen
Fred Florusse en Gerard Cox de teksten leverden, komt een groot
aantal onderwerpen aan bod. Joke treedt daarbij als cabaretière en
als zangeres voor het voetlicht.
De Vlaamse formatie The New Orleans Train treedt morgen, zater
dag, op in het Terneuzense jazzcafé Porgy and Bess (22.00 uur).
De groep speelt stevige stukken uit het oude New Orleans met een
eigen specifieke sound. Het repertoire van The New Orleans Train
omvat naast New orleans-klassiekers ook blues, boggie woogie, rock
and roll, songs uit de Amerikaanse showbizz en standards uit het
swingtijdperk.
De Rotterdammer Jules Deelder brengt morgen, zaterdag, zijn der
de theatershow Kiezen of Deelder op de planken in de Stoelemat in
Bergen op Zoom (20.15 uur).
Deelder verstaat als geen ander de kunst van combineren: literatuur
en humor, scherp en bot, cynisme en ongebreideld commentaar. Kie
zen of Deelder staat, meer dan voorgaande programma's, in het te
ken van het onverwachte. Iedere voorstelling krijgt een andere wen
ding.
ZONDAG
Roeland Duyne (cello) en Sander Sittig (piano) geven zondag een
koffieconcert in Porgy and Bess in Terneuzen (12.00 uur).
Het duo brengt werken van onder andere Beethoven, Fauré, Popper
en Franck.
Saskia Viersen (viool) en Frans van Ruth (piano) concerteren zon
dag in het Vestzaktheater in Vlissingen (16.00 uur).
Het programma ziet er als volgt uit: Duo in A grote terts opus 162,
Allegro moderato, Scherzo presto, Andantino en Allegro vivace van
Franz Schubert, Sonate 1922 Con moto, con moto, Allegreto, en Ada
gio van Leos Janaeek, Sonate nr 3 in d kleine terts opus 108 Allegro,
Adagio, Un poco presto e con sentimento en Presto agitato van Jo
hannes Brahms.
Advertentie
fvr. Concertzaal Zierikzee 20.00 uur
20 DE KERSENTUIN van Tsjechov door het Reizend Volks- 1
theater meto.a Pleuni Touw en Hugo Metsers
(21,50; CJP/Pas 65)16,50I
vr. de Prins van Oranje Goes 20.00 uur
20 DE GRAAF VAN LUXEMBURG van Franz Lehar
za. door de Goese Operette Vereniging
21 19,50; CJP/Pas 65(16,50I
za. Vestzaktheater Vlissingen 20.30 uur
21 DE ZEEUWSE KOMEDIE speelt de komische thriller
"De Ebbenhouten Olifant" f 12,50 (beperkt aantal kaarten)!
zo. Stadsschouwburg 15.30 uur
22 LES FUNAMBULES waalse mime-clowns met hun
familieprogramma "Flic-FIac"
14,00; CJP/Pas 65 1 11,00; jeugd t/m 12 jaar f8,00
Vestzaktheater Vlissingen 16.00 uur
SASKIA VIERSEN (viool) FRANS VAN RUTh (piano) I
vertolken werken van Schubert, Janaeek en Brahms
f 13,50; CJP/Pas 65 f 12,00; jeugd t/m 12 jaar f 3,50
wo. Stadsschouwburg Middelburg 20.00 uur
25 PATSTELLING toneelstuk met Ina van Faassen, Frans I
Vorstman, Henk van Ulsen f 21,50; CJP/Pas 65 f 16,50 I
do. de Prins van Oranje Goes 20.00 uur
26 BRAM VERMEULEN met zijn solo-programma "Gezellig" I
f 16,00; CJP/Pas 65 f 11,50I
vr. Concertzaal Middelburg 20 00 uur
27 HET NIEUW VLAAMS SYMFONIE ORKEST
o.l.v. Patrick Peire Rossini - Ouverture De Italiaanse
in Algiers; Mozart - Adagio Rondo; Respighi - Antieke
Dansen; Carron - Divertimento Concertante; Prokoviev -
Klassieke Symfonie
solisten: Roeland Gehlen, viool en Philippe Benoit, fluit
f 20,50; CJP/Pas 65 f 15.50I
Stadsschouwburg Middelburg 20.30 uur
TRUUS BRONKHORST (winnares Gouden Theaterdans- I
prijs 1989) brengt "Lood"/f 14,00; CJP/Pas 65 f 10,00
Vestzaktheater Vlissingen 20.30 uur
JOB SCHURING met zijn solo-kabaret "Ik heb alleen
nog geen titel" f 13,50; CJP/Pas 65 f 12,00 I
zo. Vestzaktheater Vlissingen 20.30 uur
29 DE ZES WINDEN/internationaal bezet saxofoonsextet 1
k meto.a. Dies Ie Due/f 10,00
^voorverkoopbüdewTsterplaatse^^
vanaf 8 dagen voor de evenementen 1
Telefonisch reserveren Middelburg: 15256, Goes: 15154,
Vlissingen: 12345, Zierikzee (van 19-20 uur): 12192 J
xTheaterlijn (01180) 11511 dag en nacht aktuele informatie^®
Christa Biesemans en Peter de Smet zingen en spelen de hoofdrollen in 'De Graaf van Luxemburg' bij de
Goese Operette Vereniging.
Een jaar voordat Joke
Bruijs in alle toonaarden
werd geprezen voor haar op
treden in het programma
'Kaltes Grauwen' van de her
rezen cabaretgroep Don Quis-
hocking, kwam de musical
'Little Shop of Horrors' in Ne
derland niet van de grond,
mede doordat de theaterdi
recteuren geen vertrouwen
hadden in de vertolking van
de hoofdrol door diezelfde Jo
ke Bruijs. De show, die een
groot succes was in New
York, zou geproduceerd wor
den door Hugo Metsers en
Pleuni Touw. Zij werden ech
ter in de wielen gereden door
reacties in de trant van: daar
moet ik niet aan denken, Joke
Bruijs, die kan toch helemaal
niet zingen. „Dat was zo jam
mer voor Hugo en Pleuni,
want zij waren, vóór Don
Quishocking, al degenen die
wisten dat ik dat zou kun
nen".
„Bij Don Quishocking hadden
ze blijkbaar ook geen vooroor
delen en wisten ze dat ik nog
wel wat anders deed dan al
leen de shows met De Moun-
ties. Toen Fred Florusse belde
met de vraag of ik Anke
Groot, die geen zin meer had,
wilde vervangen, heb ik gelijk
ja gezegd. Ik was toen gestopt
met de samenwerking met
Piet Bambergen en René van
Vooren, dus dat kwam als een
geschenk uit de hemel. Ik wist
wel dat ik meer kon, maar ik
ben geen streber, ik heb mij
nooit als zodanig verkocht.
Met dezelfde inzet als vroeger
heb ik 'Kaltes Grauwen' aan
gepakt, alleen werd ik veel
meer gesteund. Ik werd niet
aan mijn lot overgelaten, werd
geregisseerd, er werd aan
dacht aan mij besteed, waar
door je talent beter kan
groeien".
Joke Bruijs logenstrafte het
vooroordeel dat wie een dom
blondje speelt, dat dan ook
wel zal zijn. „Ik zit er helemaal
niet mee dat ik het imago heb
van die vrouw bij De Moun-
ties, want dan weten de men
sen in ieder geval wie je bent
en is het aan jou te zorgen dat
ze er achter komen dat je ook
nog wat anders kan. Dat is een
lange weg, maar wel de moeite
waard".
Van 'Kaltes Grauwen', gewijd
aan het vooroorlogse antifas
cistische cabaret Die Pfeffer-
mühle van Erika Mann, zou
den aanvankelijk in het kader
van de Thomas Mann-maand
drie voorstellingen worden ge
geven. De roep om meer was
echter zo luid dat het er veer
tig werden. Dat had tot gevolg
dat Don Quishocking - eigen
lijk alleen weer tot leven ge
wekt voor die gelegenheid -
doorging met de voorstelling
'Instituut Zwagerman', we
derom met Joke Bruijs. Het
succes versterkte haar zelfver
trouwen.
Joke Bruijs
„Dat heeft mij de moed gege
ven door te gaan, zodat ik nu
een echt solo-programma
heb. Ik durf veel, maar ben
nogal nuchter. Ik denk dan,
waar zal ik het voor doen, wie
zit er op te wachten? Maar
toen het tot twee keer toe zo
succesvol was met Don Quis
hocking, dacht ik: ik zal wel
gek zijn om dat naast mij neer
te leggen en maar weer een
beetje verder te dobberen. Nu
moet ik gaan knokken. Oké,
dat hebben jullie van mij
geaccepteerd, dit vonden jul
lie mooi. De deuren van de
theaters staan nu een beetje
open, ik ga proberen er nog
meer open te krijgen om te la
ten zien wat ik allemaal in
huis heb".
„Vanaf het biljart heb ik het
vak geleerd. Ik deed van alles,
grote zalen, volle zalen, grote
trappen, met veren, zonder ve
ren, ik heb het allemaal ge
had. Het is heerlijk om gedaan
te hebben, ik had er een goede
leerschool aan, maar ik wilde
gewoon iets heel anders en
wat dat nou precies was... Het
woord cabaret zei ik niet har
dop, ik wist het eigenlijk zelf
niet. Na De Mounties heb ik
een band opgezet, ik wilde
mijn oude vak weer opnemen,
laten horen dat ik eigenlijk
zangeres ben".
In de vijfde klas van de lagere
school schreef de begin 1952 in
Rotterdam geboren Joke
Bruijs al een opstel waaruit
haar toekomstverwachting -
zangeres, actrice - duidelijk
naar voren kwam. Op vijftien
jarige leeftijd werd zij de vaste
zangeres van Vara's Dansor-
kest. Tijdens een optreden in
de Koepelgevangenis in Bre
da werd zij opgemerkt door
Jan Blaaser, die een cabaret
programma met haar wilde
maken. „Doordat ik geen ech
te hits had, was ik niet bekend
als zangeres bij het gewone
volk. Je wilt toch erkenning,
daar doe je dit vak voor. Toen
Jan mij vroeg, vond ik dat
enig. Vroeger thuis deed ik wel
persiflages, kon allerlei men
sen imiteren. Mijn vader riep
altijd: daar zou je iets mee
moeten doen".
Ze maakten het programma 't
Is Anders, dat ook werd gezien
door René van Vooren. Nadat
Joke in een tv-show was inge
vallen voor Adèle Bloemen-
daal vroeg hij haar voor De
Mounties. „Jan zei: dat moet
je doen, want die jongens zul
len je geen hoedje opzetten als
het een sluier moet zijn. Dat
heb ik nooit vergeten".
Met De Mounties deed zij ook
een grote revue. „Ik vond het
een uitdaging om door het
land te gaan met veren in
mijn kont". Verder werkte ze
samen met Ted de Braak en
Mini en Maxi, totdat zij, nu
zo'n zes jaar geleden, geen
voldoening meer vond in dat
werk.
De uitnodiging van Don Quis
hocking in 1985 leidde de ken
tering in. Na dat engagement
maakte zij met het salonor
kest Pluche 'Hemelsbreed',
wat echter niet werd wat zij er
van verwacht had, maar waar
zij wel haar huidige begelei
ders Wouter de Koning (pia
no) en Hans Stoop (gitaar) en
het afgeleide liedjesprogram
ma 'Joke Bruijs zingt d'r
moers taal' aan over hield.
Dat trok de aandacht van im
presario Martin Hanson, die
haar aanbood een solo-pro
gramma te maken.
Vorig jaar ging 'Helpers weg-
.eerste ronde' in première,
geregisseerd door oud-Vlissin-
ger Fred Florusse en met me
dewerking van een keur aan
gerenommeerde tekstschrij
vers. „Ik vond het eigenlijk
een gevaarlijke titel. Ik zag de
koppen in de kranten al voor
mij: Joke Bruijs knock out. De
recensies waren echter prach
tig. De inhoud van het pro
gramma is geen autobiogra
fie, hoor, al gaat het over een
gescheiden vrouw. Dat je
schepen achter je verbrandt
en helemaal opnieuw begint,
kan ook gelden voor een man
die op z'n vijftigste overcom
pleet raakt en een andere
baan moet zoeken. Een heel
herkenbaar gegeven. Het is al
lemaal erg duidelijk en dat
past ook wel bij mij. Fred
heeft een culturele, maar ook
een hele leuke volkse kant en
is daardoor voor mij een per
fecte vent. Hij wringt mij niet
in dingen die niet bij mij pas
sen. Ik kan iets heel moois in
een nummer weergeven, maar
daarna moet ik ineens weer
een gek wijf zijn. Zo ben ik in
het normale leven ook".
Joke Bruijs, die zegt nergens
spijt van te hebben, denkt al
aan haar volgende program
ma, dat de werktitel 'Puur!'
heeft meegekregen. „Ik heb er
veel zin in. Dat is heel gek voor
mij, want ik word altijd al moe
bij de gedachte. Maar ik vind
het een uitdaging. Na Don
Quishocking had ik iets van,
ja jongens, het zal niet mee
vallen, we gaan nu het diepe
in. Maar we zijn niet verdron
ken, dus we willen doorgaan.
Je bent een nieuw leven be
gonnen, zowel privé als in je
artistieke carrière en het gaat
eigenlijk allemaal hartstikke
goed. Allemaal dingen die luk
ken, wat je ook sterk maakt.
Het groeit nog steeds, ik denk
niet dat ik al klaar ben".
FRANS P. J. DOELEMAN
(Joke Bruijs treedt zaterdag
avond op in Terneuzen, vrijdag 17
november in Middelburg en zater
dag 2 december in Goes)
Henk van Ulsen (links), Ina van Faassen en Frans Vortsman spelen 'Aan zet'.
Het Vokaal Herenkwintet Intermezzo treedt zondag op in Kape
van St. Maarten in Hoogelande (14.30 uur).
Intermezzo brengt een a-capella-programma waarin de luisteraa
wordt meegesleept van renaissancemotet naar rock and roll. He
openingsnummer is een ragtime van Scott Joplin, gevolgd dooréei
madrigaal uit de zestiende eeuw. Het programma vermeldt verde
onder meer Rossini's Ouverture, musicalsongs, jazzy-arrangemen
ten en liefdesliedjes.
Jules Deelder.
De Waalse komieken Les Funambules zijn zondag te zien in de Mid
delburgse Stadsschouwburg met hun familie-programma Flic
Flac (15.30 uur).
Met behulp van alledaagse voorwerpen creeëren Joseph Collardei
Jean-Louis Danvoye in Flic-FIac een waterval van gags en bizarri
toestanden, een warwereld waarin alles in het honderd loopt. Flic
Flac is de eerste van een reeks van vier familiematinees op zondag
middag.