PZC VERWACHT De 2ɧ£ agenda HELPERS WEG... EERSTE RONDE joke bruijs is geen dom blondje vrijdagkrant vrijdag 20 oktober 1989 iq happy band country aan zet parabel kleine holte Vermeulen van 't hek concert kersentuin operette tropical tataboulou operette komedie deelder kamermuziek concert intermezzo funambules i veren DINSDAG RIK- In het Terneuzense Zuidlandtheater staat dinsdag een muziek ei theateravond verzorgd door verstandelijk gehandicapten op he programma (20.00 uur). Deze avond geven twee groepen acte de presence: de Happy Band ei Maatwerk. De Terneuzense Happy Band brengt zeven liederen. Dt Rotterdamse groep Maatwerk speelt de bewegingstheatervoorstel ling Met andere woorden. In de Stoelemat in Bergen op Zoom begint dinsdag het Canadees Country Festival in het kader van een Canadian Country Tour dooi Nederland (20.00 uur). Het toerneegezelschap bestaat uit Anita Perras, Gary Fjellgaardei The Good Brothers. Na Bergen op Zoom treden de artiesten opii Schoonhoven, Groningen, Hattem, Brunssum en Tiel. WOENSDAG Ina van Faassen, Henk van Ulsen en Frans Vorstman zijn woensdai te zien in het toneelstuk Aan zet in de Middelburgse Stadsschouw burg (20.00 uur). Twee mannen in één huis. De één zit ondergedoken in de kelder iridi veronderstelling dat de Tweede Wereldoorlog nog steeds voort duurt. De ander speelt met hem elke zaterdag in bittere ernst het bizarre oorlogsspel verder. Als derde is daar Elsa, die met beide man nen een speciale relatie heeft. Wie is aan zet in dit schaakspel. Poppentheater Parabel speelt woensdag de voorstelling Sterk» Wanja in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg (15.00 uur). Sterke Wanja is een Russische volksverhaal over de boerenzoo! Wanja die eens keizer zal worden. DONDERDAG De theatergroep De Kleine Holte speelt donderdag het toneelstuk De man die werk vond in 't Beest in Goes (21.00 uur). Het stuk is gebaseerd op het gelijknamige boek van Herman Brus selmans, waarin hij zijn ervaringen vastlegde opgedaan tijdens het werken op de wetenschappelijke afdeling van een Brusselse biblio theek:. De theaterbewerking toont een aaneenschakeling van ge beurtenissen die bibliothecaris Louis Tinner meemaakt. Bram Vermeulen brengt donderdag zijn solo-programma Dans met mij in De Prins van Oranje in Goes (20.00 uur). In eerste instantie gaf Vermeulen zijn programma de titel Gezellij mee, maar dat werd gewijzigd in Dans met mij. Het is de eerste keei voor Vermeulen dat hij alleen op het podium staat. Hij zingt liedjes en vertelt verhalen over wat hij meemaakte, nog steeds meemaakt, over wat hem boos maakt en waai' hij verdrietig van wordt. De cabaretier Youp van 't Hek brengt donderdag in Meulvliet in Tholen een try-out van zijn oudejaarsconference. Dit vijf kwartier durende programma begint om 20.15 uur. Het Nieuw Vlaams Symfonieorkest concerteert donderdag samen met de jonge violist Roeland Gehlen in het Zuidlandtheater in Ter- neuzen (20.00 uur). Roeland Gehlen won dit jaar het befaamde Oscar Back Concours. Gehlen is te horen in het Adagio en Rondo van Mozart. Op het pro-1 gramma staan verder een ouverture van Rossini, Antieke dansen van Respighi en de Klassieke Symfonie van Prokofjev. Dirigent is Patrick Peire. De Portugese Fado-zangeres Amalia Rodriguea treedt vrijdag 2i oktober op in het Terneuzense Zuidlandtheater (20.00 uur). Job Schuring brengt vrijdag 27 oktober zijn solo-cabaret 'Ik het alleen nog geen titel' in het Vlissingse Vestzaktheater (20.30 uur). Truüs Bronkhorst danst vrijdag 27 oktober de voorstelling Loon in de Middelburgse Stadsschouwburg (20.30 uur). De pianist Bart van Oort geeft vrijdag 27 oktober een recital in de Engelse kerk in Middelburg (20.30 uur). Het Nieuw Vlaams Symfonieorkest concerteert vrijdag 27 okot ber in de Concertzaal in Zierikze (20.00 uur). Toneelgroep Platogo speelt zaterdag 28 oktober de klucht 'Hoera een drieling' in de Prins van Oranje in Goes (20.00 uur). Gees Linnenbank en Jenny Arean zijn zaterdag 28 oktober te zier in Toekomstmuziek in het Terneuzense Zuidlandtheater (20.00 uur) Dirk S. Donker geeft zaterdag 28 oktober een orgelconcert in dt hervormde kerk in Kapelle (20.00 uur). De Waalse komieken Les Funambules treden zondag 29 oktobe' op in het Zuidlandtheater in Temeuzen (15.00 uur). Het saxofoonsextet De Zes Winden geeft zondag 29 oktober eer concert in het Vestzaktheater in Vlissingen (20.30 uur). Het Reizend Volkstheater speelt vandaag (vrijdag) de Kersentuin van Tsjechov in de Concertzaal in Zierikzee (20.00 uur). De Russische exentrieke landeigenares Ljoeba keert met haar doch ter terug uit Parijs waar zij het familiefortuin heeft opgemaakt. Te rug in Rusland dreigt haar landgoed openbaar verkocht te worden. De Goese Operette Vereniging brengt vandaag (vrijdag) de premiè re van De Graaf van Luxemburg in De Prins van Oranje in Goes (20.00 uur). De operette speelt zich af in Parijs voor de eerste wereldoorlog. De verwikkelingen rond een geënsceneerd huwelijk tussen graaf René van Luxemburg en zangeres Angèle Didier staan centraal. De revue Brasil Tropical is vandaag (vrijdag) te zien in het Terneu zense Zuidlandtheater (20.00 uur). Brasil Tropical is een revue waaraan wordt meegewerkt door zo'n dertig dansers en danseressen. Het programma is gebaseerd op de rijke traditie van Indianen en andere bewoners van het Amazone-ge- bied en het exotiche Bahia. Een spectaculaire uitbeelding van het carnaval van Rio vormt het slot van de voorstelling. Jan Vos (Clous van Mechelen) en Edna Vesuvia (Neel) zijn vandaag (vrijdag) in De Halle in Axel te zien met hun programma Tatabou lou (20.00 uur). Tataboulou is een aaneenschakeling van liedjes, sketches en muziek waarin Neel en Clous zichzelf spelen, maar ook een groot aantal uit eenlopende en botsende karakters opvoeren. ZATERDAG De Goese Operette Vereniging brengt zaterdag De Graaf van Lu xemburg in De Prins van Oranje in Goes (20.00 uur). De Zeeuwse Komedie speelt morgen, zaterdag, de komische thriller De Ebbenhouten Olifant in het Vlisingse Vestzaktheater (20.30 uur). Het stuk werd geschreven door Christien Bommel-Kouw en Henk Bakker. Cas Vogel bewerkte het. Het verhaal speelt zich af rond een jonge docent scheikunde, die zich onbewust in een ijzingwekkend avontuur begeeft. Joke Bruijs is morgen, zaterdag, te zien in het Terneuzense Zuid landtheater (20.00 uur). 'Helpers weg... eerste ronde' is de titel van de tweede one-woman- show van Joke Bruys. In de voorstelling, waarvoor onder anderen Fred Florusse en Gerard Cox de teksten leverden, komt een groot aantal onderwerpen aan bod. Joke treedt daarbij als cabaretière en als zangeres voor het voetlicht. De Vlaamse formatie The New Orleans Train treedt morgen, zater dag, op in het Terneuzense jazzcafé Porgy and Bess (22.00 uur). De groep speelt stevige stukken uit het oude New Orleans met een eigen specifieke sound. Het repertoire van The New Orleans Train omvat naast New orleans-klassiekers ook blues, boggie woogie, rock and roll, songs uit de Amerikaanse showbizz en standards uit het swingtijdperk. De Rotterdammer Jules Deelder brengt morgen, zaterdag, zijn der de theatershow Kiezen of Deelder op de planken in de Stoelemat in Bergen op Zoom (20.15 uur). Deelder verstaat als geen ander de kunst van combineren: literatuur en humor, scherp en bot, cynisme en ongebreideld commentaar. Kie zen of Deelder staat, meer dan voorgaande programma's, in het te ken van het onverwachte. Iedere voorstelling krijgt een andere wen ding. ZONDAG Roeland Duyne (cello) en Sander Sittig (piano) geven zondag een koffieconcert in Porgy and Bess in Terneuzen (12.00 uur). Het duo brengt werken van onder andere Beethoven, Fauré, Popper en Franck. Saskia Viersen (viool) en Frans van Ruth (piano) concerteren zon dag in het Vestzaktheater in Vlissingen (16.00 uur). Het programma ziet er als volgt uit: Duo in A grote terts opus 162, Allegro moderato, Scherzo presto, Andantino en Allegro vivace van Franz Schubert, Sonate 1922 Con moto, con moto, Allegreto, en Ada gio van Leos Janaeek, Sonate nr 3 in d kleine terts opus 108 Allegro, Adagio, Un poco presto e con sentimento en Presto agitato van Jo hannes Brahms. Advertentie fvr. Concertzaal Zierikzee 20.00 uur 20 DE KERSENTUIN van Tsjechov door het Reizend Volks- 1 theater meto.a Pleuni Touw en Hugo Metsers (21,50; CJP/Pas 65)16,50I vr. de Prins van Oranje Goes 20.00 uur 20 DE GRAAF VAN LUXEMBURG van Franz Lehar za. door de Goese Operette Vereniging 21 19,50; CJP/Pas 65(16,50I za. Vestzaktheater Vlissingen 20.30 uur 21 DE ZEEUWSE KOMEDIE speelt de komische thriller "De Ebbenhouten Olifant" f 12,50 (beperkt aantal kaarten)! zo. Stadsschouwburg 15.30 uur 22 LES FUNAMBULES waalse mime-clowns met hun familieprogramma "Flic-FIac" 14,00; CJP/Pas 65 1 11,00; jeugd t/m 12 jaar f8,00 Vestzaktheater Vlissingen 16.00 uur SASKIA VIERSEN (viool) FRANS VAN RUTh (piano) I vertolken werken van Schubert, Janaeek en Brahms f 13,50; CJP/Pas 65 f 12,00; jeugd t/m 12 jaar f 3,50 wo. Stadsschouwburg Middelburg 20.00 uur 25 PATSTELLING toneelstuk met Ina van Faassen, Frans I Vorstman, Henk van Ulsen f 21,50; CJP/Pas 65 f 16,50 I do. de Prins van Oranje Goes 20.00 uur 26 BRAM VERMEULEN met zijn solo-programma "Gezellig" I f 16,00; CJP/Pas 65 f 11,50I vr. Concertzaal Middelburg 20 00 uur 27 HET NIEUW VLAAMS SYMFONIE ORKEST o.l.v. Patrick Peire Rossini - Ouverture De Italiaanse in Algiers; Mozart - Adagio Rondo; Respighi - Antieke Dansen; Carron - Divertimento Concertante; Prokoviev - Klassieke Symfonie solisten: Roeland Gehlen, viool en Philippe Benoit, fluit f 20,50; CJP/Pas 65 f 15.50I Stadsschouwburg Middelburg 20.30 uur TRUUS BRONKHORST (winnares Gouden Theaterdans- I prijs 1989) brengt "Lood"/f 14,00; CJP/Pas 65 f 10,00 Vestzaktheater Vlissingen 20.30 uur JOB SCHURING met zijn solo-kabaret "Ik heb alleen nog geen titel" f 13,50; CJP/Pas 65 f 12,00 I zo. Vestzaktheater Vlissingen 20.30 uur 29 DE ZES WINDEN/internationaal bezet saxofoonsextet 1 k meto.a. Dies Ie Due/f 10,00 ^voorverkoopbüdewTsterplaatse^^ vanaf 8 dagen voor de evenementen 1 Telefonisch reserveren Middelburg: 15256, Goes: 15154, Vlissingen: 12345, Zierikzee (van 19-20 uur): 12192 J xTheaterlijn (01180) 11511 dag en nacht aktuele informatie^® Christa Biesemans en Peter de Smet zingen en spelen de hoofdrollen in 'De Graaf van Luxemburg' bij de Goese Operette Vereniging. Een jaar voordat Joke Bruijs in alle toonaarden werd geprezen voor haar op treden in het programma 'Kaltes Grauwen' van de her rezen cabaretgroep Don Quis- hocking, kwam de musical 'Little Shop of Horrors' in Ne derland niet van de grond, mede doordat de theaterdi recteuren geen vertrouwen hadden in de vertolking van de hoofdrol door diezelfde Jo ke Bruijs. De show, die een groot succes was in New York, zou geproduceerd wor den door Hugo Metsers en Pleuni Touw. Zij werden ech ter in de wielen gereden door reacties in de trant van: daar moet ik niet aan denken, Joke Bruijs, die kan toch helemaal niet zingen. „Dat was zo jam mer voor Hugo en Pleuni, want zij waren, vóór Don Quishocking, al degenen die wisten dat ik dat zou kun nen". „Bij Don Quishocking hadden ze blijkbaar ook geen vooroor delen en wisten ze dat ik nog wel wat anders deed dan al leen de shows met De Moun- ties. Toen Fred Florusse belde met de vraag of ik Anke Groot, die geen zin meer had, wilde vervangen, heb ik gelijk ja gezegd. Ik was toen gestopt met de samenwerking met Piet Bambergen en René van Vooren, dus dat kwam als een geschenk uit de hemel. Ik wist wel dat ik meer kon, maar ik ben geen streber, ik heb mij nooit als zodanig verkocht. Met dezelfde inzet als vroeger heb ik 'Kaltes Grauwen' aan gepakt, alleen werd ik veel meer gesteund. Ik werd niet aan mijn lot overgelaten, werd geregisseerd, er werd aan dacht aan mij besteed, waar door je talent beter kan groeien". Joke Bruijs logenstrafte het vooroordeel dat wie een dom blondje speelt, dat dan ook wel zal zijn. „Ik zit er helemaal niet mee dat ik het imago heb van die vrouw bij De Moun- ties, want dan weten de men sen in ieder geval wie je bent en is het aan jou te zorgen dat ze er achter komen dat je ook nog wat anders kan. Dat is een lange weg, maar wel de moeite waard". Van 'Kaltes Grauwen', gewijd aan het vooroorlogse antifas cistische cabaret Die Pfeffer- mühle van Erika Mann, zou den aanvankelijk in het kader van de Thomas Mann-maand drie voorstellingen worden ge geven. De roep om meer was echter zo luid dat het er veer tig werden. Dat had tot gevolg dat Don Quishocking - eigen lijk alleen weer tot leven ge wekt voor die gelegenheid - doorging met de voorstelling 'Instituut Zwagerman', we derom met Joke Bruijs. Het succes versterkte haar zelfver trouwen. Joke Bruijs „Dat heeft mij de moed gege ven door te gaan, zodat ik nu een echt solo-programma heb. Ik durf veel, maar ben nogal nuchter. Ik denk dan, waar zal ik het voor doen, wie zit er op te wachten? Maar toen het tot twee keer toe zo succesvol was met Don Quis hocking, dacht ik: ik zal wel gek zijn om dat naast mij neer te leggen en maar weer een beetje verder te dobberen. Nu moet ik gaan knokken. Oké, dat hebben jullie van mij geaccepteerd, dit vonden jul lie mooi. De deuren van de theaters staan nu een beetje open, ik ga proberen er nog meer open te krijgen om te la ten zien wat ik allemaal in huis heb". „Vanaf het biljart heb ik het vak geleerd. Ik deed van alles, grote zalen, volle zalen, grote trappen, met veren, zonder ve ren, ik heb het allemaal ge had. Het is heerlijk om gedaan te hebben, ik had er een goede leerschool aan, maar ik wilde gewoon iets heel anders en wat dat nou precies was... Het woord cabaret zei ik niet har dop, ik wist het eigenlijk zelf niet. Na De Mounties heb ik een band opgezet, ik wilde mijn oude vak weer opnemen, laten horen dat ik eigenlijk zangeres ben". In de vijfde klas van de lagere school schreef de begin 1952 in Rotterdam geboren Joke Bruijs al een opstel waaruit haar toekomstverwachting - zangeres, actrice - duidelijk naar voren kwam. Op vijftien jarige leeftijd werd zij de vaste zangeres van Vara's Dansor- kest. Tijdens een optreden in de Koepelgevangenis in Bre da werd zij opgemerkt door Jan Blaaser, die een cabaret programma met haar wilde maken. „Doordat ik geen ech te hits had, was ik niet bekend als zangeres bij het gewone volk. Je wilt toch erkenning, daar doe je dit vak voor. Toen Jan mij vroeg, vond ik dat enig. Vroeger thuis deed ik wel persiflages, kon allerlei men sen imiteren. Mijn vader riep altijd: daar zou je iets mee moeten doen". Ze maakten het programma 't Is Anders, dat ook werd gezien door René van Vooren. Nadat Joke in een tv-show was inge vallen voor Adèle Bloemen- daal vroeg hij haar voor De Mounties. „Jan zei: dat moet je doen, want die jongens zul len je geen hoedje opzetten als het een sluier moet zijn. Dat heb ik nooit vergeten". Met De Mounties deed zij ook een grote revue. „Ik vond het een uitdaging om door het land te gaan met veren in mijn kont". Verder werkte ze samen met Ted de Braak en Mini en Maxi, totdat zij, nu zo'n zes jaar geleden, geen voldoening meer vond in dat werk. De uitnodiging van Don Quis hocking in 1985 leidde de ken tering in. Na dat engagement maakte zij met het salonor kest Pluche 'Hemelsbreed', wat echter niet werd wat zij er van verwacht had, maar waar zij wel haar huidige begelei ders Wouter de Koning (pia no) en Hans Stoop (gitaar) en het afgeleide liedjesprogram ma 'Joke Bruijs zingt d'r moers taal' aan over hield. Dat trok de aandacht van im presario Martin Hanson, die haar aanbood een solo-pro gramma te maken. Vorig jaar ging 'Helpers weg- .eerste ronde' in première, geregisseerd door oud-Vlissin- ger Fred Florusse en met me dewerking van een keur aan gerenommeerde tekstschrij vers. „Ik vond het eigenlijk een gevaarlijke titel. Ik zag de koppen in de kranten al voor mij: Joke Bruijs knock out. De recensies waren echter prach tig. De inhoud van het pro gramma is geen autobiogra fie, hoor, al gaat het over een gescheiden vrouw. Dat je schepen achter je verbrandt en helemaal opnieuw begint, kan ook gelden voor een man die op z'n vijftigste overcom pleet raakt en een andere baan moet zoeken. Een heel herkenbaar gegeven. Het is al lemaal erg duidelijk en dat past ook wel bij mij. Fred heeft een culturele, maar ook een hele leuke volkse kant en is daardoor voor mij een per fecte vent. Hij wringt mij niet in dingen die niet bij mij pas sen. Ik kan iets heel moois in een nummer weergeven, maar daarna moet ik ineens weer een gek wijf zijn. Zo ben ik in het normale leven ook". Joke Bruijs, die zegt nergens spijt van te hebben, denkt al aan haar volgende program ma, dat de werktitel 'Puur!' heeft meegekregen. „Ik heb er veel zin in. Dat is heel gek voor mij, want ik word altijd al moe bij de gedachte. Maar ik vind het een uitdaging. Na Don Quishocking had ik iets van, ja jongens, het zal niet mee vallen, we gaan nu het diepe in. Maar we zijn niet verdron ken, dus we willen doorgaan. Je bent een nieuw leven be gonnen, zowel privé als in je artistieke carrière en het gaat eigenlijk allemaal hartstikke goed. Allemaal dingen die luk ken, wat je ook sterk maakt. Het groeit nog steeds, ik denk niet dat ik al klaar ben". FRANS P. J. DOELEMAN (Joke Bruijs treedt zaterdag avond op in Terneuzen, vrijdag 17 november in Middelburg en zater dag 2 december in Goes) Henk van Ulsen (links), Ina van Faassen en Frans Vortsman spelen 'Aan zet'. Het Vokaal Herenkwintet Intermezzo treedt zondag op in Kape van St. Maarten in Hoogelande (14.30 uur). Intermezzo brengt een a-capella-programma waarin de luisteraa wordt meegesleept van renaissancemotet naar rock and roll. He openingsnummer is een ragtime van Scott Joplin, gevolgd dooréei madrigaal uit de zestiende eeuw. Het programma vermeldt verde onder meer Rossini's Ouverture, musicalsongs, jazzy-arrangemen ten en liefdesliedjes. Jules Deelder. De Waalse komieken Les Funambules zijn zondag te zien in de Mid delburgse Stadsschouwburg met hun familie-programma Flic Flac (15.30 uur). Met behulp van alledaagse voorwerpen creeëren Joseph Collardei Jean-Louis Danvoye in Flic-FIac een waterval van gags en bizarri toestanden, een warwereld waarin alles in het honderd loopt. Flic Flac is de eerste van een reeks van vier familiematinees op zondag middag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 10