WIJ VAN DE KLM gepaste trots of blauwe waas kim 70 jaar vrijdagkrant de vrij(e)dagkrant 8 biergids 8 exotisch 9 mode 9 olie 10 uit 11 kunst PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 13 OKTOBER 1989 et avontuurlijke kritisch mm redactie PZC-bijlagen advertentie en Vlissingen administratie Terneuzen opening kantoren ook kleinere brouwerijen in nieu we biergids voor de benelux exotisch fruit nog steeds geen vlot en gangbaar produkt creativiteit en techniek bij kleding maken op maat in nieuwe mode- boeken speciale olie moet oldtimers op de weg houden de wekelijkse uit-agenda met een selectie uit het aanbod het expositie-overzicht en het pro gramma van de bioscopen vrijdagkrant r LM. Drie letters die al kzeventig jaar een bijna igische uitstraling hebben, sn uitstraling die ver over de enzen van het chtvaartwereldje heen reikt. bij de KLM werkt, heeft gemaakt in de ogen van de litenwacht. Of hij nu in de ckpit van een 747 zit of jiachter een bureau zijn jdrage levert aan het wel en ee van de grote KLM-familie. in KLM'er ben je in hart en eren. Het wij-gevoel is [gekend sterk; de smeerolie m de KLM-machine. Slechts n enkeling durft hardop te reken van 'de blauwe waas e het kritische vermogen van KLM'er aantast', et woord KLM'er zegt jenlijk alles. Geen ander [drijf in Nederland kent een rgelijkbaar stigma. Shell'ers Philips'ers bestaan niet. Ze uden 't ook niet in hun hoofd den zich zo te noemen. L,M'ers daarentegen gaan er at op. Zij identificeren zich met het bedrijf èn met kaar. Kom je aan de KLM, inkom je aan de KLM'ers. ant zij - bijna alle 24.000 ;rknemers - zijn het bedrijf, ie het gevoel niet kent, krijgt thard te verduren bij de LM. ;nk van der Puyl, Huug de ■uyne en Peter Wellhüner zijn ponenten van het wij-gevoel. Ivan der Puyl is ondwerktuigkundige bij de itionale chtvaartmaatschappij. De ruyne is chef-vlieger op de oeing 747 en Wellhüner is aatsvervangend hoofd van de deling perszaken en lorlichting. Ze gaan prat op :n lange staat van dienst bij m' maatschappij. Gedrieën 1 achten ze het wij-gevoel te rklaren dat voor hen de basis irmt voor het succes van de TLM. et blijkt niet gemakkelijk om it gevoel exact te definiëren, let is er en wordt tortdurend bevestigd door je recte omgeving," zegt Peter ellhüner. „Ik kan in izelschap de hele avond over KLM en de luchtvaart raten zonder dat het iemand irveelt. De mensen zijn interesseerd in de KLM. illen er alles over weten, 't al wel te maken hebben met internationale dimensie van is werk. Het appelleert aan Nederlandse handelsgeest, :t zit in de volksaard. Ik zie et zo snel iemand uit de irzekeringswereld een avond ng onderhoudend over zijn erk praten." ïug de Bruyne knikt vestigend. „Dat komt door t avontuurlijke, fascinerende arakter van de luchtvaart," iet Henk van der Puyl. „Al erk ik sinds 1964 bij de KLM, kan me nog verbazen dat een 7 zomaar de lucht ingaat, in machtig gezicht. Ook voor et-KLM'ers. Op een ordeweekse dag is het zwart n de mensen langs de rtbanen." |loot De Bruyne: „Ik denk dat sterke wij-gevoel bij de KLM j maken heeft met het jjodukt dat we leveren en de Jtiderlijke manier waarop dat t stand komt. Op dit moment rtrekt een 747 naar New >rk. Een volstrekt Uekeurige groep mensen mt een uur voor vertrek een. Maakt kennis met aar en stapt in het'vliegtuig, vert na een vlucht van zes a ven uur enkele honderden vreden klanten en enkele nnen vracht af aan de andere nt van de Atlantische ieaan. Dat is ons produkt. n technologisch en menselijk Peter Wellhüner, Huug de Bruyne en Henk van der Puyl: KLM'ers in hart en nieren. De KLM viert haar zeventigste verjaardag. Opgericht op 7 oktober 1919. De grote baas en oprichter Albert Plesman wist het predikaat 'Koninklijke' te krijgen vóór de eer ste vlucht was gemaakt. Een gebaar van ver trouwen van Koningin Wilhelmina in het jon ge luchtvaartbedrijf. Die eerste vlucht had plaats op 17 mei 1920 van London naar Am sterdam. De oudste geregelde luchtverbin- ding ter wereld die nog steeds door dezelfde maatschappij wordt onderhouden. In dat eerste jaar werd met vier vliegtuigen een afstand van 82.000 kilometer overbrugd. De vier De Havilland DH-9's vervoerden 345 pas sagiers, 22.000 kilo vracht en 3.000 kilo post. Ter vergelijking: Een Boeing 747 kan nu in een vlucht 428 passagiers en ruim 20.000 kilo vracht meenemen. De jaarproduktie van een 747 is gelijk aan die van 220 DC-3 Dakota's. De KLM-vloot telde op 1 augustus van dit jaar 73 vliegtuigen en elf helikopters. Er wordt ge vlogen op 141 bestemmingen in 77 landen. De vliegtuigen legden in een jaar tijd 145 miljoen kilometer af met aan boord 6,9 miljoen passa giers en 423.000 ton vracht. Bij de nationale luchtvaartmaatschappij werken wereldwijd zo'n 24.000 mensen. De KLM kende een aantal grote momenten in haar geschiedenis. Zoals de eerste experimen tele Indië-vlucht van 24 oktober 1924, het begin van de langste geregelde luchtverbinding ter wereld in 1929. De zegetocht van de Douglas DC-2 Uiver die de eerste prijs won in de handi capsectie van de Londen—Melbourne race. Dieptepunten waren er ook. Luchtvaart was in de begintijd een gevaarlijke bezigheid. Veel vliegers van het eerste uur kwamen om, zoals Parmentier, Geysendorffer, Pijl, Beekman, Soer, Tepas en zelfs Plesmans eigen zoon Hans. De grootste ramp gebeurde in Tenerife waarbij de KLM 747 'Rijn' op de startbaan botste tegen een 747 van Pan Am. Alle 248 inzittenden en bemanningsleden van het KLM-toestel kwa men om. De KLM-Uiver tydens de huldiging in Melbourne in 1934 als winnaar van de race Londen-Mel- boume. hoogstandje. Het gevoel van 'we-hebben-het-weer-gefikst'." Het KLM-gevoel wordt nog sterker in het buitenland. Van der Puyl: „Op een buitenlandse luchthaven ben je geen Nederlander, maar KLM'er. Iedereen kent de KLM. Het zelfde geldt eigenlijk voor de doorsnee-luchtreiziger. Waar ter wereld hij ook komt, ergens ziet hij wel die vertrouwde kleur blauw. Dat geeft een gevoel van herkenning. Voor sommigen zelfs een gevoel van geborgenheid." Wellhüner - op zijn veertiende bij de KLM als jongste bediende begonnen - legt uit dat elk van de 24.000 KLM'ers bijdraagt aan dat ene produkt. „Als één radertje uitvalt, ligt de hele boel plat. Ons produktieproces is een keten en iedere afdeling een even belangrijke schakel: vliegdienst, technische dienst, vliegtuigbelading, catering, vracht- en vluchtreservering. Alles moet synchroon lopen om dat produkt de deur uit te krijgen." De Bruyne, Van der Puyl en Wellhüner zijn KLM'ers in hart en nieren, maar hen dat niet blind voor kritiek Het escaleren licht in een soort superioriteitsgevoel. Een bekende Nederlander klaagde ooit dat hij tijdens een vlucht het gevoel kreeg dat hij blij moest zijn dat hij met de KLM mocht vliegen. De KLM- stewardessen hadden de reputatie hautain te zijn. Wellhüner geeft toe: „Misschien dreigde het ooit eventjes die kant op te gaan. Vergeet niet De grootste vliegmachine van de 70-jarige KLM: de Boeing 747-400 'big-top'. dat wanneer er iets in de luchtvaartwereld speelt, het meteen voorpagina-nieuws voor alle kranten is." Dat KLM'ers niet kritisch zijn tegenover hun organisatie is een misverstand, vindt het drietal. Van der Puyl: „De -meest kritische toeschouwer van de KLM is juist de KLM'er zelf." Wellhüner: „We zijn trots op wat we doen. Als 't niet deugt, dan is dat 'niet des KLM's'." Arie Korringa, ooit geruchtmakend voorzitter van de ondernemingsraad van de KLM, weerspreekt dat nuchter. „Ik moet eten en daarom werk ik. Dat doe ik toevallig bij de KLM. Lid van de grote KLM- familie of niet, als het de KLM uitkomt dan besta ik niet. Dan zeggen ze niet: blijf maar, want je hoort bij ons. Ik werk 36 jaar bij de KLM en heb in die tijd drie grote bezuinigingen meegemaakt. Dan word je wel wijzer." Ook de vakbond waarschuwde de KLM-directie om niet onbeperkt te teren op het wij- gevoel. Vorig jaar werd de directie op het hoofdkantoor in Amstelveen ruw wakker geschud door acties bij de afdelingen catering en vliegtuigbelading op Schiphol. Kort geleden legde een deel van de technische dienst het werk neer. Het ging steeds om de centen, maar ook om het gevoel niet serieus te worden genomen door de baas op de werkvloer. Nu wordt hard gewerkt aan een reorganisatie van het gehele bedrijf. Korringa heeft als kritische KLM'er een reputatie opgebouwd. Niet iedereen wil met hem gezien worden. „Dat wij-gevoel heb ik niet. Ik noem het 'een blauwe waas voor de ogen'. Als de KLM van ons was, waren er geen gezagsverhoudingen. Door dat wij-gevoel slik je alles. Mensen voelen zich gedwongen mee te doen omdat ze er anders niet bijhoren. Er is mij heel wat verweten, maar nooit dat ik mijn werk niet doe. De KLM zou een miljard gulden winst maken als het wij-gevoel wordt ingeruild voor plichtsbesef. Sommigen denken: als ik er maar bij hoor, dan hoef ik niet zo hard te werken." Het spreekt vanzelf dat Wellhüner, De Bruyne en Van der Puyl het niet met Korringa eens zijn. Van der Puyl: „Het karakter van het wij-gevoel is in de loop der jaren veranderd. M'n vader werkte ook bij de KLM. Ik mocht geen kritiek uitoefenen. De KLM had hem uit de goot gehaald toen hij geen werk had. Hij zei: 'dat is de hand die ons eten geeft, die bijt je niet'. Dat is nu heel anders." Geen van drieën wil de KLM voor een beter betaalde baan verlaten, al hebben ze aanbiedingen gehad. Ze noemen het opvallend hoe weinig mensen de KLM verlaten. Wellhüner: Een KLM'er ben je niet van negen uur 's morgens tot vijf uur 's middags. Je staat er mee op en je gaat ermee naar bed." BILL MEIJER Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel 01184-84000 Middelburg Markt 51 4331 LK Middelburg Tel. 01180-81000 Goes Grote Markt 2 4461 AJ Goes Tel. 01100-31800 Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. 01184-84000 Nieuwstraat 22 4531 CW Terneuzen Tel. 01150-94457 Hulst Steenstraat 6 4561 AS Hulst Tel. 01140-14058 Zierikzee Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee Tel. 01110-15380 Van maandag hm vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. Goese Operette Vereniging

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 7