Veel olie illegaal in havens geloosd Milieu-eisen bedreigen werf Nijpels prijst voortvarende aanpak wijken in Vlissingen Meer kernenergie helpt niet tegen het broeikaseffect ERFENISUIT OORLOG Radiatoren als dekoratie. Gemeenten zijn fel tegen hoger veertarief Komst bedrijf naar Tholen schept banen Granaat op scherp werd vervoerd in vrachtauto Gevaren Onverantwoord DAT JE WILT WERKENTELT NIET MEE Bootpasje Belangrijk ONDERZOEK NAAR LEEFBAARHEID NIJPELS ONEENS MET DE KORTE Handtekening EnGolden Tulip Westduin Party-Service Geen gevaar door gifgas in Noordzee (Van één onzer verslaggevers) KNOKKE-HEIST - De aanwezigheid van tonnen gifgas en oor logsmunitie op de bodem van de Noordzee pal voor de kust van de Vlaamse badplaats Knokke-Heist en op een steenworp af stand van de Nederlands-Belgische grens is volgens demissio nair minister drs N. Smit-Kroes van Verkeer en waterstaat een Belgisch probleem. In geval van calamiteiten, zoals het vrijkomen van mosterdgas, zijn er vol gens de bewindsvrouwe geen schade lijke gevolgen voor de bewoners van het Nederlands kustgebied te ver wachten. De minister schrijft dit aan voorzitter ing J. Oosthoek van de Stichting Beter Leven voor mens, dier en milieu. Deze oud-inwoner van Westkapelle pro beert al meer dan een jaar instanties over te halen tot een grote opruimactie van oud oorlogstuig. Tot nu toe tever geefs. DEN HAAG - Bij een landelijke con trole-actie van Rijkswaterstaat op 29 en 30 september zijn in diverse ha vens in de kustprovincies op één dag acht illegale olielozingen door sche pen geconstateerd. Dat heeft Rijks waterstaat donderdag bekendge maakt. In drie gevallen kon de veroorzaker worden achterhaald. In twee van deze gevallen is proces-verbaal opgemaakt. Het derde geval werd afgedaan met een ernstige waarschuwing. De illega le lozingen zijn waargenomen door een vliegtuig van de Kustwacht. Van de 150 bedrijven die werden be zocht bleken negen zich niet te houden aan de voorschriften van de verleende lozingsvergunningen voor schadelijke chemische stoffen. Tegen vier bedrij ven werd proces-verbaal opgemaakt en vijf kregen een schriftelijk waar schuwing. Vorig jaar werd bij een soortgelijke ac tie geconstateerd dat vijftien procent van de bezochte bedrijven lozingsver gunningen overtrad. In en om Zeeland heeft Rijkswater staat bij de actie geen illegale lozingen of overtredingen van vergunningen vastgesteld. De grondige controle le verde drie geringe olieverontreinigin- Slot zie pagina 19 kolom 7) „Kom op, joh, het is toch leuk als die man een handtekening in je boek zet." Het tafereeltje speelde zich de zer dagen af in één van de Mid delburgse boekhandels. Om extra klandizie te trekken had de boekverkoper een schrijver van jeugdboeken in zijn winkel neergezet, die op verzoek van kooplustigen zijn krabbel in een boek wilde zetten. Dat is leuk, dacht de moeder van Joris. En ze troonde haar zoontje mee naar de winkel. In zijn rugzak had ze een flinke stapel boeken van de schrijver gestopt, die al in een eerder stadium waren aangeschaft. Joris had een zwaar hoofd in de operatie. Lezen, dat zag hij best zitten. Maar in de rij gaan staan voor een handtekening, nee, liever niet. Zijn moeder nam hem gedeci deerd bij de arm en stapte de winkel binnen. De schrijver glimlachte, toen de stapel boe ken tevoorschijn kwam. „Hoe heet je", vroeg hij goedge mutst, met de pen in de aan slag. Joris hield zijn lippen stijf op elkaar geklemd en toonde vooral interesse voor de boe ken, die op tafeltjes elders in de winkel uitgestald lagen. „Jo ris", antwoordde zijn moeder toen maar voor hem. Zodat Jo ris in al zijn boeken een zwieri ge handtekening met opdracht van de auteur kreeg. Bij het verlaten van het winkel pand bladerde hij teleurge steld in de gesigneerde litera tuur. „En jij zegt altijd", richtte hij zich tot zijn moeder, „dat ik niet in mijn boeken mag kras sen." Voor de kust van Knokke-Heist is op het eind van de Tweede Wereldoorlog door geallieerde strijdkrachten ruim 35.000 ton munitie gedumpt. Een deel van dit oorlogstuig bestaat uit mijnen en torpedo's, het andere gedeelte - ze ker 30 procent - bestaat uit granaten uit de Eerste Wereldoorlog die mos terdgas ofwel Ieperiet bevatten. Dat is bevestigd door de Belgische ministe ries van defensie en openbare werken. Ook de Nederlandse instanties, zo blijkt uit het schrijven van Smit- Kroes, zijn op de hoogte van het muni tiedepot op de zandplaat Paarden markt voor de Westvlaamse kust. De gevaren die van deze laatste rust plaats van het oorlogstuig uitgaan worden door de minister onderkend. „Het is niet uit te sluiten", zo stelt zij, „dat de schadelijke gassen in de loop der tijd kunnen vrijkomen." Zich baserend op een onderzoek naar de gevaarsaspecten stelt de bewinds vrouwe verder dat 'zenuwgassen in het mariene milieu relatief snel worden af gebroken, waarbij dan geen schadelij ke eindprodukten ontstaan.' Volgens de minister zijn de eventuele gevolgen voor het mariene müieu en de Nederlandse kust door Rijkswater staat onderzocht. Conclusie van dit onderzoek was dat een eventuele lek kage van de strijdgasgranaten voor de Belgische kust naar de huidige inzich ten slechts een lokaal en beperkt effect zal hebben op het zeemilieu. „De gevolgen voor de mens kunnen bij het vrijkomen van het gifgas zeer groot zijn, maar de afstand tot de Nederland se kust is dermate groot dat er geen schadelijke gevolgen voor de bewo ners van het Nederlandse kustgebied te verwachten zijn", concludeert de minister. Volgens Oosthoek wordt de proble matiek van de gifgasdepots door de minister op een onverantwoorde wij ze miskend. De activist heeft, op grond van onderzoeken van TNO in Delft, reden om aan te nemen dat vrij gekomen gifgassen in zee verspreid kunnen worden en in vloeibare toe stand zullen blijven. Pas wanneer de geleiachtige massa aanspoelt zal liet weer in gasvorm overgaan. Oosthoek heeft naar aanleiding van de brief van de minister de Tweede Ka merfracties van Groen Links en D66 verzocht in de Kamer de gifgasproble- matiek nog eens aan dé orde te stellen. Advertentie Radson Line Design Radiatoren Zuidvlietstraat 75. Goes. Tel. 01100-12420 Openingti|den toonzaal Werkdagen 09.00-1 2.00 uur 13 00-1 7.00 uur Donderdagavond 19.00-21.00 uur Zaterdag 09 30-12.30 uur De gebroeders Van Duivendijk van de in 1893 opgerichte scheepswerf in Bruinisse. „Tegenwoordig is overal subsidie voor los te krijgen. Niet voor ons. TERNEUZEN - De tarieven van de veerdiensten over de Westerschelde mogen onder geen beding worden ge wijzigd. De acht gemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen hebben don derdag nogeens heel duidelijk met el kaar afgesproken dat ze zich in de toe komst zullen blijven verzetten tegen welke lastenverzwaring dan ook. Se cretaris G. Christiaanse van het b en w-overleg: „Voor ons zijn alleen mil de tarieven aanvaardbaar." En dat standpunt wordt ook verwoord in een boze brief aan het provinciebe stuur. Provinciale staten buigen zich tijdens de begrotingsbehandeling, op 10 november, over het automatise ringsplan van de Provinciale Stoom boot Diensten (PSD). Die operatie moet op 2 januari volgend jaar voltooid zijn. Vanaf dat moment zouden voetgangers, fietsers, brom fietsers en mede-inzittenden van au to's en vrachtwagens gratis meemo- gen met de pont, maar zouden de tarie ven voor auto's en vrachtwagens met zo'n 35 procent stijgen. Dit ter com pensatie. BRUINISSE - Het voortbestaan van scheeps werf D. van Duivendijk en zn in Bruinisse staat op het spel als gevolg van de verscherpte milieu- eisen. Dirk en Leen van Duivendijk zien 'nog een enkel lichtpuntje'. De Bruse scheepsreparateurs laten desgevraagd overigens liever in het mid den op welke manier ze denken te kunnen overle ven. Verwonderlijk is dat niet. „We zitten nog midden in een overlegsituatie." De helling van scheepswerf Van Duivendijk ligt in vrij water, aan de toegangsgeul van de Bruse re paratiehaven. Begin november wil Rijkswater staat beginnen met baggerwerkzaamheden in het kader van de schoonmaakoperatie Oosterschel- dehaven. Maar alleen als de aanliggende scheeps werf afdoende maatregelen neemt om nieuwe ver vuiling, na de schoonmaakbeurt, te voorkomen. „Anders wordt het toch maar dweilen met de kraan open," aldus J. C. Speksnijder, hoofd afde ling operationele diensten en waterbeheer van Waterstaat. Dirk en Leen van Duivendijk stellen voorop uit milieu-oogpunt best wel begrip te hebben voor de noodzaak van de nieuwe spelregels. „Omgekeerd kun je echter bepaald niet spreken van begrip voor ónze situatie. Onze grootste grief is dat wat wij niet meer mogen, elders in het land nog wel wordt toegestaan. Wat Waterstaat eist, betekent dat we de oude helling tot op de grond moeten afbreken. Dat je graag wilt werken telt blijkbaar niet mee. Vernieuwen of verdwijnen. Zonder enige financiële tegemoetkoming. Tegenwoordig is overal subsidie voor los te krijgen. Niet voor ons. Een nieuwe helling kost al gauw een miljoen. En dat valt onmogelijk op te brengen voor een klein bedrijf', betogen de broers. De werf van de 37-jarige Dirk en zijn vijf jaar jon gere broer speelt in Bruinisse van oudsher een belangrijke rol op het gebied van onderhoud en reparatie van mosselkotters, sportvisboten, vletten en particuliere vaartuigen. Een belang stellende mosselkweker merkt op: „De werf van Van Duivendijk kun je hier niet meer wegden ken." Zijn opmerking ligt voor de hand. Want het bedrijf op de kop van de reparatiehaven stamt nog uit de vorige eeuw: uit 1893. Dirk en Leen trokken al jong hun 'ketelpakken' aan: direct na het verlaten van de schoolbanken. De vierde generatie Van Duijvendijk. Naast de broers, en inmiddels ook een zoon van Dirk, zijn er drie vaste medewerkers. In de drukke winter maanden komen er altijd wel wat mensen bij. „Maar het belang van de werkgelegenheid speelt blijkbaar geen rol", redeneren de gebroeders Van Duivendijk. Onder het personeel heerst ongenoegen over de onzekere toekomst. „Waterstaat ruimt de bedrij ven op", wordt bezoekers op de werf te verstaan gegeven. Maar tegelijkertijd gaat een bootpas je voor Zeeuws-Vlamingen 25 gulden per persoon kosten (nu nog acht gul den bij verlenging). Christiaanse: „Tel daar dan nogeens bij op dat zo'n pasje straks enkel nog bij de kantoren van de PSD in Bres- kens en Perkpolder kan worden ge kocht - dus extra reiskosten voor de mensen - plus het feit dat ook een uit treksel uit het geboorteregister moet worden getoond (en dat kost aan leges toch ook een tientje), dan zal duidelijk zijn dat het voor de Zeeuws-Vlamin gen allemaal veel duurder wordt. De ervaring leert immers dat de meeste mensen uit deze streek met de auto én alleen de pont oprijden. Het gaat hen dus veel meer kosten. En de voordelen voor sommige categorieën worden op deze manier weer teniet gedaan." Voor de Zeeuws-Vlaamse gemeentebe stuurders staat vast dat de kosten van de automatisering direct doorwerken in de tarieven. Christiaanse: „En tot nu toe is niet aannemelijk gemaakt dat men voldoende heeft getracht die kosten via het Rijk terug te krijgen." ■J Minister Nijpels van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening overhandigt C. P. van Leerdam, stedebouwkundige bij de afdeling volkshuisvesting van de gemeente Vlissingen, de nota met de voorbeeld-projecten in het kader van de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening. Van onze Haagse redactrice DEN HAAG - Demissionair minister Nijpels (VROM) heeft donderdag in Den Haag de gemeente Vlissingen geprezen om de voortvarende aanpak van het onder zoek naar de situatie in de na-oorlogse wijken. Nijpels beloonde Vlissingen met een bijdrage van 180.000 gul den in de kosten van het onderzoek dat de gemeente doet naar het stadsgedeelte tussen de Sloeweg en de Singel. Het onderzoek moet in kaart brengen hoe de wijk leefbaarder kan worden. De prijzen werden uitgereikt in het kader van het Voor beeldplan Vierde Nota. VROM heeft vorig jaar gemeen ten en organisaties opgeroepen in te springen op de in de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening genoemde ont wikkelingen. Nijpels: „De vraag was: hoe kun je de kwa liteit van leven in gemeenten beïnvloeden. We hebben tot nieuwe impulsen opgeroepen. Het aandachtsgebied na-oorlogse wijken hebben we daarbij nadrukkelijk ge noemd. De neerwaartse spiraal in die wijken moet ge stopt worden." Volgens Nijpels had Vlissingen daar een goede aanzet toe gegeven. Samen met zestien andere gemeenten en organisaties dient het plan tot voorbeeld voor andere Nederlandse gemeenten. De Vlissingse de legatie kreeg gisteren naast de geldprijs de nota uitge reikt waarin de voorbeeld-projecten zijn vervat. Advertentie verzorgt uw feestelijkheden op lokatie van 10-1000 personen. Eigen organisatie en materialen tot in detail. Neem tijdig contact met ons op voor een geheel vrijblijvend gesprek en/of offerte. Tel. 01185-2510. (Van onze Haagse redactrice) DEN HAAG - De bouw van nieuwe kerncentrales draagt niet bij tot ver mindering van het broeikaseffect dat ontstaat door de uitstoot van C02. De missionair minister E. Nijpels (mi lieu) zei dit donderdag desgevraagd als reactie op een ambtelijke notitie van het ministerie van economische zaken waarin wordt gepleit voor de bouw van meer kerncentrales. Volgens de notitie van economische zaken, die demissionair minister De Korte aan informateur Lubbers heeft gezonden, zou elke 1000 megawatt ex tra kernenergie de vervuiling van het milieu met kooldioxyde (C02) vermin deren met twee procent. Nijpels hecht weinig waarde aan deze suggestie. „Je zou oneindig veel kerncentrales moe ten bouwen om een goede bijdrage te leveren aan vermindering van het broeikaseffect. Bovendien krijg je dan weer problemen met de vraag waar je het kernafval moet laten. Ik ben het eens met de stelling van het Centrum voor Energiebesparing dat nieuwe kerncentrales nooit een bijdrage daar aan kunnen vormen", aldus de be windsman. Nijpels acht het niet waar schijnlijk dat een nieuw kabinet in stemt met de bouw van meer kerncen trales in Nederland. In een reactie op de notitie van De SINT-MAARTENSDIJK - Het bedrijf Aiopal uit het Noordbrabantse Hank gaat verhuizen naar Sint-Maartens dijk en vestigt daar zijn machinefa briek/constructiewerkplaats. Het be drijf verricht vooral onderhoudswerk zaamheden aan industriële installa ties in de petrochemische industrie. In Sint-Maartensdijk komt werkgelegen heid voor tien mensen. De directie voorziet op korte termijn een sterke groei van het aantal arbeidsplaatsen. Korte nam PvdA-onderhandelaar W. Kok afstand van het ambtelijke stuk van economische zaken. Hij zei geen uitbreiding van het aantal kerncentra les in ons land te willen. Namens het CDA wees ook B. de Vries het idee van economische zaken van de hand. Overigens heeft de Centrale Raad voor de Milieuhygiëne (CRMH) besloten het kabinet geen unaniem advies over de uitbreiding van het huidige aantal kerncentrales te geven. De Raad slaagde er niet in vertegenwoordigers van werkgevers, vakbeweging, milieu- en vrouwenorganisaties, provincies, gemeenten èn deskundigen op één lijn te brengen. Een deel van de CRMH wil nieuwe kerncentrales, een ander deel wenst de beslissing tot na 1995 uit te stellen. OOSTBURG - Een typisch voor beeld van hoe het niet moet, vond de rijkspolitie. Woensdag werd een granaat op het politie bureau in Oostburg afgeleverd. De granaat was gevonden bij graafwerkzaamheden in IJzen- dijke. Het projectiel was op een vrachtwagentje gelegd en mee naar Oostburg genomen. Door dat de beugel en de pin van de granaat ontbraken, kon het pro jectiel spontaan ontploffen. De vrachtwagen werd daarom op het terrein bij de politie gezet in afwachting van de duik- en de- monteerploeg van de Koninklij ke Marine in Vlissingen. Toen de ze de granaat onschadelijk had gemaakt, mocht de vrachtwagen donderdag weer worden opge haald.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 29