PZC provincie VRIJDAG 13 OKTOBER 1989 1 5
Kaboutertjes vierden
feest met appels rapen
kritiek op
Hulster plan
stadskantoor
Rijkswaterstaat Zeeland
verlaat Bergen op Zoom
I in beeld
...die nieuwe taxibedrijfjes
stoten ons brood uit de mond.
Gemeenten moeten
eenduidig beleid
preventie voeren
Reinwater start
actie voor onderzoek
Schelde en Maas
VRAAG EN AANBOD
Computerclub bijeen
Weekeinde voor
jonge diabetici
Zilveren Schor
zoekt u de
graphis serie
van Tecno
dan vindt u
die bij bas
mar de jager
PLAN ZOOMMEER GEPRESENTEERD
SPEELZAAL BESTAAT 15 JAAR
FINANCIËLE OPZET RAMMELT
AFBRAAK KANTOOR MOLENPLAAT
Oppoetsen
Oorlogje
Te snel
Verschuiven
Jaloers
heinkenszand
Peuterspeelzaal 'De
keetschoppertjes' in
Heinkenszand bestaat
zaterdag vijftien jaar.
Om dit te vieren is de
speelzaal deze week ver
anderd in een groot ka-
bouterbos. De peuters
hebben maandag en
dinsdag broodjes ge
bakken. Donderdag gin
gen de kinderen in een
huilkar naar een boom
gaard ten zuiden van
Heinkenszand om ap
peltjes te rapen.
De kinderen waren tij
dens het appeltjesrapen
als kabouters verkleed.
Na het bijeenzoeken van
de uitgestrooide vruch
ten gingen ze naar eèn
schuur. Zittend op oude
kistjes, hebben hebben
de 'kabouters' daar lied
jes gezongen en appel
sap gedronken. De huif
kar bracht hen vervol
gens terug naar de speel
zaal in de Stenge waar ze
nog konden spelen of
plakken. Alle peuters
kregen twee appels en
kaboutersnoepjes mee
naar huis.
Als afsluiting van festivi
teiten is er vrijdagavond
tussen 19.00 en 21.00 uur
een receptie in de Sten-
ge. Tijdens de feestweek
zijn er veel foto's ge
maakt. Deze liggen dan
ter inzage. Verder kun
nen de aanwezigen kij
ken naar een video die
gemaakt is tijdens de
huifkartocht en het ap
peltjes rapen.
De kaboutertjes uit
Heinkenszand zwermen
uit in de boomgaard om
appels te rapen.
HULST - De financiële opzet voor de bouw van het nieuwe
stadskantoor in Hulst laat volgens het college van gedeputeer
de staten te wensen over. Het gemeentebestuur is naar de pro
vincie toe veel te karig geweest met het verstrekken van gege
vens. Zolang die niet in Middelburg zijn aangekomen en goed
gekeurd zal het provinciebestuur Hulst niet toestaan te star
ten met de sloop van het huidige stadskantoor.
Dit stellen gs in een brief aan het dage
lijks bestuur van Hulst. Volgens de
Hulster gemeentesecretaris H. J. van
Geesbergen is het echter niet zo dat de
door het gemeentebestuur gekozen fi
nancieringswijze van het nieuw te bou
wen stadskantoor niet zou deugen. „Er
is alleen gevraagd om aanvullende ge
gevens. Op zich begrijpelijk, omdat we
door het raadsbesluit van augustus
(sloop van de dienstenvleugel) een zeer
belangrijke fase betreden. Als dat be
sluit bekrachtigd wordt is er geen weg
meer terug. Het provinciebestuur
heeft ons om gegevens gevraagd waar
over zij nog niet beschikken. Zo heb
ben we ondermeer een voorschot geno
men op het rekeningoverschot van
1988 van zes ton. De rekening over 1988
ligt nu bij de accountant. Wij kunnen
nu met zekerheid stellen dat dat voor
schot van 600.000 gulden verantwoord
is", zo zei Van Geesbergen.
In antwoord op het schrijven van gs
heeft het Hulster gemeentebestuur in
middels een brief gestuurd naar Mid
delburg, waarin duidelijk de financiële
onderbouwing van het ambitieuze
stadskantoor verwoord staat.
„In dat totale kostenplaatje gaan we
uit van het kostenstellend bedrag van
8 miljoen gulden en ik durf te stellen
dat elke gulden die er in staat hard ge
noeg te maken valt", aldus Van Gees
bergen.
Gedeputeerde E. Maris-Koster, pro
vinciaal verantwoordelijke voor het
goed beheer van de gemeentelijke
huishoudboekjes, vindt het normaal
dat bij een dergelijk forse uitgave ver
antwoording gevraagd wordt. „Als de
gemeente er voor kiest die uitgave te
doen, dan is dat de keuze van de ge
meente. Ik vraag me echter af of er
daadwerkelijk rekening mee gehou
den is dat als men voor verwezenlij
king van dit project kiest, andere za
ken in de gemeente niet meer aan de
orde kunnen komen. Ik denk dan aan
milieusaneringen, rioleringswerken en
noem maar op. Een goede meerjaren
raming voor gemeentelijke investerin
gen is ons dan ook niet voorgelegd en
dat zou toch eigenlijk moeten. Maar
goed, het staat als een paal boven wa
ter dat de gemeente Hulst niet alles te
gelijk kan en er moeten duidelijk prio
riteiten gesteld worden", benadrukte
de gedeputeerde.
De architect, die door de gemeente
Hulst in de arm is genomen om de
bouwtekeningen te maken, is inmid
dels begonnen aan de schetsen voor
het buitenwerk. De interieurschetsen
en indeling, die in eerste instantie door
de gemeenteambtenaren zwaar bekri
tiseerd werd, omdat te weinig ruimte
voorzien was, zijn voor een tweede
keer bijgesteld. Volgens Van Geesber
gen kan 95 procent van de personeels
leden met de laatste interieur- en inde-
lingsschetsen instemmen. De gemeen
tesecretaris is van mening dat de tus
senkomst van gs geen vertraging van
het project oplevert. „Wij gaan er van
uit dat nog dit jaar de oude diensten
vleugel tegen de vlakte gaat", aldus
Van Geesbergen.
VLISSINGEN De regio Zeeland van
de Hobby Computer Club houdt
maandag 16 oktober een bijeenkomst
over 'Mail-merging, wat is het en wat
doe je ermee' in het wijkcentrum Open
Hof in Vlissingen. C. J. Weeland ver
zorgt hierover een lezing, die om 20.00
uur begint.
De afbraak van het kantoor op de Molenplaat is in volle gang.
BERGEN OP ZOOM - Nog even en
de directie Zeeland van rijkswater
staat is definitief vertrokken uit
Bergen op Zoom. Op dit moment
wordt het kantoor van het afwikke
lingsbureau compartimenterings-
werken op de Molenplaat nabij de
Markiezenstad voor het grootste
deel afgebroken. Een paar houten
keten blijven nog enkele maanden
staan. Het is de bedoeling dat die
begin volgend jaar verdwijnen.
Rijkswaterstaat was sinds het be
gin van de aanleg van het Schelde-
Rijnkanaal, in de jaren zestig, in
Bergen op Zoom gevestigd.
Doordat de compartimenterings-
werken achter in de kom van de
Oosterschelde (de aanleg van de
Oester- en Philipsdam en het Bath-
se Spuikanaal) al enige tijd geleden
zijn afgerond, is het grootste deel
van het personeel inmiddels ver
trokken. Sommigen werden ingezet
bij andere projecten van rijkswater
staat, een aantal maakte ook ge
bruik van de regeling om vervroegd
uit te kunnen treden. Op dit mo
ment werken er nog vijf mensen op
de Molenplaat. Die houden zich vol
gens C. M. Bazen, opzichter bij het
afwikkelingsbureau compartimen-
teringswerken, nog bezig met wat
restwerkzaamheden.
'We zorgen ervoor dat verschillen
de wegen van een slijtlaag worden
voorzien. Verder knappen we de
Molenplaat nog wat op. We poetsen
de boel op zodat we de zaak fatsoen
lijk kunnen overdragen,' aldus Ba
zen. Hij vertelt dat de houten ba
rakken, waaruit het kantoor op de
Molenplaat was opgetrokken, ver
huizen naar Leidschendam. Daar
zullen ze gebruikt worden bij een
ander werk van rijkswaterstaat.
Nadat in 1975 de Schelde-Rijnver-
binding in gebruik was genomen,
werd besloten in de mond van de
Oosterschelde een stormvloedke
ring te bouwen. In verband daarmee
moesten achter in de Oosterschelde
enkele dammen worden aangelegd.
Bij het bouwbureau compartimen-
teringswerken in Bergen op Zoom
waren op het hoogtepunt van de
werkzaamheden 80 tot 100 perso
neelsleden actief, vertelt Bazen.
Rijkswaterstaat beschikte toen
over twee kantoren in de Markiezen-
stad en een werkkeet op de Philips
dam. Later kwamen daar de barak
ken op de Molenplaat bij. Dit laatste
kantoor is nu binnenkort ook voor
goed verleden tijd.
De gebouwtjes op de Molenplaat de
den dienst als directiekeet bij de
aanleg van de Markiezaatskade en
de Oesterdam. Ook was in de barak
ken sinds 1985 de tentoonstelling
'Zoommeer' gevestigd. Daar kon het
publiek voorlichting krijgen over de
compartimenteringswerken. De
tentoonstelling is al enige tijd gele
den overgebracht naar het diensten
gebouw bij de Kreekraksluizen. De
expositie is daar niet meer voor ie
dereen toegankelijk. 'De tentoon
stelling is nog wel beschikbaar voor
excursies, maar alleen op aanvraag,'
zegt J. van Gorp, voorlichter bij de
directie Zeeland van rijkswater
staat.
:+Tl I II11 I I I 1111 I 11II I 111II I III11 I I I IFFFFFF
ARNEMUIDEN 'Net een prikkie an
ders'. Voor jongeren van twaalf tot
achttien jaar met suikerziekte wordt
onder die noemer begin november een
weekeinde gehouden in vormingscen
trum Het Zilveren Schor bij Arne-
muiden.
Het Zilveren Schor heeft samen met de
Zeeuwse afdeling van de Diabetes Ver
eniging Nederland het speciale week
einde voor jonge diabetici op poten ge
zet, omdat zij vaak nog niet goed kun
nen omgaan met suikerziekte. Zij we
ten bijvoorbeeld niet hoe ver ze kun
nen gaan met sporten, hoe ze moeten
reageren op opmerkingen van vrien
den en vriendinnen of hoe ze over hun
diabetes de baas kunnen worden. Veel
jongeren met suikerziekte denken ook
dat ze de enigen zijn met een niet-func-
tionerende pancreas (alvleesklier).
Het weekeinde in het vormingscen
trum aan het Veerse Meer vindt plaats
van 10 tot en met 12 november. De
deelnemers krijgen die dagen alle gele
genheid zichzelf 'uit te testen'. Zij mo
gen zelf hapjes klaar maken en kijken
hoe ze daarop reageren. Ze kunnen
sporten om te ontdekken waar hun
grenzen liggen. Een diëtiste, een fysio
therapeut, een sportdeskundige en.
een verpleegkundige zijn permanent
aanwezig. De jongeren met diabetes
mogen voor de gezelligheid een vriend
of vriendin meenemen. Om het week
einde extra aantrekkelijk te maken,
wordt een videoproduktie van alle ac
tiviteiten gemaakt.
TERNEUZEN - De grote taxi-onder
nemers in Zeeland trekken ten strij
de tegen wat zij 'een veredelde vorm
van wildgroei' noemen: nieuwe taxi
bedrijfjes, die met één auto de weg
op gaan en op die manier de 'grote
jongens' het brood uit de mond pro
beren te stoten. Er is dus maar weer
eens sprake van een kleine 'taxi-oor-
log'. De gevestigde bedrijven stellen
eendrachtig vast dat de Zeeuwse
markt verzadigd is en dat de provin
cie dus geen nieuwe vergunningen
moet verstrekken. Desondanks gaf
'Middelburg' een paar maanden ge
leden drie nieuwkomers - in Goes,
IJzendijke en Terneuzen - toestem
ming het bordje 'taxi' op de auto te
plaatsen. En daarmee is het aantal
fers kunnen we dan vervolgens in de
loop van volgend jaar grenzen trek
ken en een duidelijk beleid formule
ren. Ja, in de eerste plaats een capaci
teitsbeleid. Maar dat kunnen we na
tuurlijk pas als we over die cijfers be
schikken. Als je weet wat er is gere
den en wat de behoefte is, kun je de te
hanteren normen daarop afstem
men. En dan kan het best zijn dat be
paalde bedrijven mogen uitbreiden
en dat andere een stapje terug moe
ten doen."
In de tussenliggende periode, zo is in
het provinciehuis bepaald, moet het
taxi-bestand maar niet al te uitbun
dig groeien. De provinciaal woord
voerder ('ik ben ambtenaar, dus
noem m'n naam maar niet'): „Ik zal
weging te nemen. En daarmee is Pe
ters heel blij. „Het is een kwestie van
vraag en aanbod. Strikt genomen zeg
ik dat er in Zeeland zeker geen sprake
is van een tekort."
Het 'oorlogje' woedt met name in
Zeeuwsch-Vlaanderen. Daar vliegen
de verwijten én verdachtmakingen
over en weer. Volgens de gevestigde
bedrijven werken de nieuwkomers
onder de prijs. Wijst de taxameter
een bedrag van een tientje aan, dan
zou al snel genoegen worden geno
men met drie rijksdaalders. En ook
de tarieven voor 'ziekenfondsver-
voer' zouden lager liggen. Landelijk
secretaris Peters: „Wordt dat ge
zegd? Is dat waar? Dan kan tegen die
mensen worden opgetreden." Maar
keihard bewijsmateriaal wordt
vooralsnog niet op tafel gelegd.
Een van de kersverse vergunning
houders is de firma Rijnberg in Ter-
neuzen. Mevrouw Rijnberg: „We heb
ben die vergunning nu ruim twee
maanden en ik moet zeggen dat het
al aardig begint te lopen. We doen het
normale taxi-vervoer, maar rijden
vooral veel voor de horeca, 's Avonds
en 's nachts. En overdag het gewone
vervoer. Ik durf best te zeggen dat wij
een gat in de markt hebben aange
boord. Over het algemeen werd er
veel geklaagd over de lange wachttij
den bij andere taxi-bedrijven. Wij
staan er zo. Maar inderdaad, als onze
enige taxi dan ver weg moet, zit je
even wat moeilijker. Dat zeggen we
dan ook heel duidelijk tegen de klan
ten. Willen ze wachten dan is het
okee, maar ze kunnen natuurlijk ook
een ander bellen."
Groot-Terneuzen telt ongeveer der
tig taxi's, verdeeld over vijf taxibe
drijven. Veruit de grootste is de Taxi
Centrale Terneuzen met twintig wa
gens. Directeur L. Boone houdt zich
nadrukkelijk op de vlakte. Maar hij
Beginnend taxi-ondernemer C. van de Voorde uit IJzendijke met chauffeur J. Avot.
stelt wel vast dat de markt verzadigd
is en er dus geen plaats is voor nieuw
komers. Directeur H. van den Hemel
van het gelijknamige taxibedrijf:
„We zijn allemaal lid van de taxibond
hier in Zeeuwsch-Vlaanderen en dat
houdt in dat je verplichtingen hebt.
Iedereen schermt de zaak af. Dat wil
niet zeggen dat we mensen willen uit
sluiten, maar het is gewoon een stuk
je bescherming van je beroep. Je
moet niet vergeten dat zo'n taxibe
drijf bepaald geen goudmijn is hoor,
zeker niet als je ook nog personeel in
dienst hebt. Reken maar uit: 75.000
gulden voor een goeie wagen, 45.000
gulden per chauffeur aan salariskos
ten. Plus alle bijkomende kosten..."
Van den Hemel vindt dat de provin
cie de drie nieuwkomers al te snel
een vergunning heeft verstrekt. „Ze
hadden de bestaande situatie eerst
eens grondig moeten analyseren,
eerst een gedegen onderzoek moeten
verrichten naar vraag en aanbod.
Aan de hand van de verreden kilo
meters is dat helemaal niet zo moei
lijk."
„Mijn man werkt nog bij een baas",
zegt mevrouw Van de Voorde uit IJ
zendijke. „Maar hij wilde altijd al dol
graag een taxibedrijfje opzetten. We
hebben die vergunning nu een paar
maanden en het begint leuk te lopen.
Dat is vooral ook te danken aan het
ziekenfondswerk. Als we dat niet
hadden gekregen, was het waar
schijnlijk nooit gelukt. We zijn het nu
voorzichtig aan het uitbouwen. Over
dag hebben we iemand, die voor ons
taxi rijdt. En 's avonds springt m'n
man dus bij."
„Als we vooraf hadden geweten dat
we zo ontzettend zouden worden te
gengewerkt, hadden we ons mis
schien nog wel tweemaal bedacht.
Want een advocaat is duur. En het
opzetten van zo'n taxibedrijf loopt
toch al enorm in de papieren. Je
koopt een Mercedes, je schaft alle
mogelijke apparatuur aan..."
Gedeputeerde staten toonden zich
vorig jaar al tegenstander van 'een
gesloten markt'. Nieuwe onderne
mers moeten een kans krijgen. En na
een aanloopperiode geven de (ingele
verde) vervoerscijfers uiteindelijk de
doorslag. Maar die toetsing vindt vol
gend jaar pas plaats. Dan is er, be
looft 'Middelburg', voor iedereen dui
delijkheid. Daar zitten de nieuwko
mers niet mee. „Wij redden het wel",
zeggen ze in koor.
Wout Bareman
SINT-MAARTENSDIJK - De lokale
overheden moeten, bij de ontwikke
ling van gebieden waarin meer ge
meenten hun grondgebied hebben, sa
menwerken om te komen tot een een
duidig preventiebeleid. De politie
moet daarin in het allereerste sta
dium worden betrokken.
Het plan 'Politiepreventie rond het
Zoommeer', donderdagmiddag aange
boden aan de verzamelde gemeente
bestuurders in het gemeentehuis van
Tholen in Sint Maartensdijk, bevat
één niet mis te verstane aanbeveling:
alle betrokken besturen zullen zich
moeten inzetten in een gemeenschap
pelijke beheersregeling, die duidelijk
kan maken wat er wel en wat er niet
mag in het Zoommeer. Als iedereen op
zijn eigen houtje ontwikkelingen gaat
stimuleren en afremmen, is het voor de
politie bijna onmogelijk om effectief te
functioneren in een preventiebeleid.
De Thoolse burgemeester H. A. van
der Munnik, die het rapport ontving
uit handen van drs A. Rook, plaatsver
vangend hoofd van de afdeling be
stuurlijke en maatschappelijke pre
ventie bij Justitie, reageerde niet zon
der reserves op de voortvarende poli-
tie-aanbevelingen. Hij vroeg zich af of
een dergelijkge grensoverschrijdende
samenwerking van lokale en provin
ciale besturen, politiedistricten en ar
rondissementen niet een te moeilijk
taak zal blijken. Volgens de burge
meester is het Zoommeer niet zo
maagdelijk meer: de verbindingen zijn
al in gebruik en hier en daar heeft zich
al recreatieve ontwikkeling ingezet, al
zijn die ontwikkelingen lang niet altijd
naar ieders zin.
verrecreatieplaatsen en horeca-voor-
zieningen zijn nog maar een deel van
de instrumenten waarmee een geza
menlijk beleid het gebied voor verve
lende. ongewilde ontwikkeling kan be
hoeden.
Daarin moeten, volgens het plan, be
leidsmatige dwarsverbanden worden
gelegd zoals ook bij elkaar overlappen
de belangen als sportvisserij, natuur,
duiksport, pleziervaart, inrichting van
jachthavens en beroepsvaart.
Dat alles om te voorkomen dat men
sen nu juist daar specifieke activitei
ten ontwikkelen waar het niet mag.
En dat doen mensen nu eenmaal. J. J.
D. Visser, provinciaal coördinator
voorkoming misdrijven in Zeeland,
zei het zo: „Illegale recreatie is het ge
volg van unieke mogelijkheden om te
recreeren. Als gemeente A het onder
werp afregelt en gemeente B, aan de
overkant niet of heel anders, dan ver
schuift het probleem. De politie kan
dan niet of nauwelijks universeel toe
zicht uitoefenen en een vervolgings
beleid door het openbaar ministerie
is bijna niet te ontwikkelen."
Als de gemeenten dus wat aan de poli-
te willen hebben bij de recreatieve ont
wikkeling van potentieel waardevolle
nieuwe gebieden, zullen ze het voor
beeld moeten volgen van de politie:
aan tafel gaan zitten met het doel één
duidelijke lijn te trekken.
Advertentie
AMSTERDAM (GPD) - De milieuor
ganisatie Reinwater start een actie
om geld in te zamelen voor een onder
zoek naar vervuiling van de Maas en
de Schelde. De actie - 'Adopteer een
monster' - geeft mensen de mogelijk
heid om tegen betaling van een tientje
of vijfentwintig gulden een water
monster te adopteren.
„Die monsters jagen me vaak de stui
pen op het lijf', zegt Wim Verhoog, on
derzoeksmedewerker bij Reinwater.
Verhoog doet geregeld onderzoek naar
watervervuiling in Maas en Schelde.
Vorig jaar dwong hij door publicatie
van een monsteronderzoek een bedrijf
te stoppen met het lozen van gevaarlij
ke zware metalen in de Maas.
Het nadeel van monsteronderzoek is
dat het vrij kostbaar is. Het 'adopteer
een monster'-project moet genoeg
geld opleveren om het nieuwe onder
zoek, dat volgend jaar wordt gehou
den, te betalen.
Reinwater heeft scholen in gemeenten
langs de Maas al gevraagd aan de actie
mee te doen. Per klas kan men één of
meer monsters adopteren. De klas
krijgt dan een monstërnameformulier
toegestuurd waarop de meetresulta
ten kunnen worden ingevuld zogauw
deze bekend zijn. Ook voor particulie
ren is het mogelijk een monster te
adopteren.
taxi-ondernemers in Zeeland geste
gen naar 103. Ze rijden rond met in
totaal 465 auto's en busjes. En dat is,
zo oordelen de gevestigde taxi-on
dernemers, meer dan genoeg.
Op 1 juli '88 nam de provincie de taak
van vergunningverlener over van de
gemeenten. Gedeputeerde staten be
sloten alle ooit door de gemeenten
verstrekte vergunningen over te ne
men en voorlopig geen rigoreuze ver
anderingen in het beleid door te voe
ren. Een terughoudende opstelling
dus, maar dat wordt volgend jaar an
ders. Een woordvoerder van de pro
vincie: „We hebben in overleg met de
bedrijven besloten even het eerste
volle jaar af te wachten. Dat is dus
89. Aan de hand van de vervoerscij-
niet zeggen dat de markt overvol is,
maar anderzijds is er zeker geen
sprake van een tekort aan taxi's..."
Dat vinden de grote, gevestigde ta
xi-bedrijven ook. En daarom stapten
ze woensdag naar de voorzitter van
het college van beroep van het be
drijfsleven (CBB) in Den Haag om te
bewerkstelligen dat de kersverse ver
gunningen voor drie nieuwkomers
weer worden ingetrokken. Op 25 ok
tober doet voorzitter mr J. J. Bakker
van dat college uitspraak. Maar vol
gens secretaris 'taxizaken' P. N. Pe
ters van de landelijke Federatie van
Nederlandse Organisaties voor het
Personenvervoer (FNOP) heeft de
provincie inmiddels toegezegd de he
le zaak op korte termijn in herover-
De angst van de burgemeester voor
een log, onwerkbaar beheersinstituut
kon toch voor een deel al worden weg
genomen door de manier waarop de
politie, op eigen initiatief, de preven
tieplannen tot stand heeft gebracht.
De notitie is gemaakt, geevalueerd en
vastgesteld door vertegenwoordigers
van acht politiegroepen of korpsen,
drie rijkspolitiedistricten en drie po
litieregio's. R. Osinga, groepscom
mandant van de rijkspolitie Oostflak-
kee, gaf dan ook in een toespraak aan
dat de vrijwillige samenwerking tus
sen zoveel politiediciplines uniek is
en dat de landelijke overheid er ja
loers op zou zijn.
In het de beleidsaanbevelingen heb
ben de samenwerkende politieverte-
genwoordigers alvast knelpunten en
mogelijkheden geïnventariseerd en
voorzien van aandachtspunten. Zo
krijgt een eventueel toekomstig sa
menwerkingsverband de agendapun
ten al op een presenteerblaadje. Het
zijn er nogal wat: inrichting van weg-
tracés, parkeerplaatsen en recreatie
parken, regeling van vuilstort, aanwij
zing van crossterreinen, strand- en oe-