PZC provincie VRIJDAG 13 OKTOBER 1989 1 5 Kaboutertjes vierden feest met appels rapen kritiek op Hulster plan stadskantoor Rijkswaterstaat Zeeland verlaat Bergen op Zoom I in beeld ...die nieuwe taxibedrijfjes stoten ons brood uit de mond. Gemeenten moeten eenduidig beleid preventie voeren Reinwater start actie voor onderzoek Schelde en Maas VRAAG EN AANBOD Computerclub bijeen Weekeinde voor jonge diabetici Zilveren Schor zoekt u de graphis serie van Tecno dan vindt u die bij bas mar de jager PLAN ZOOMMEER GEPRESENTEERD SPEELZAAL BESTAAT 15 JAAR FINANCIËLE OPZET RAMMELT AFBRAAK KANTOOR MOLENPLAAT Oppoetsen Oorlogje Te snel Verschuiven Jaloers heinkenszand Peuterspeelzaal 'De keetschoppertjes' in Heinkenszand bestaat zaterdag vijftien jaar. Om dit te vieren is de speelzaal deze week ver anderd in een groot ka- bouterbos. De peuters hebben maandag en dinsdag broodjes ge bakken. Donderdag gin gen de kinderen in een huilkar naar een boom gaard ten zuiden van Heinkenszand om ap peltjes te rapen. De kinderen waren tij dens het appeltjesrapen als kabouters verkleed. Na het bijeenzoeken van de uitgestrooide vruch ten gingen ze naar eèn schuur. Zittend op oude kistjes, hebben hebben de 'kabouters' daar lied jes gezongen en appel sap gedronken. De huif kar bracht hen vervol gens terug naar de speel zaal in de Stenge waar ze nog konden spelen of plakken. Alle peuters kregen twee appels en kaboutersnoepjes mee naar huis. Als afsluiting van festivi teiten is er vrijdagavond tussen 19.00 en 21.00 uur een receptie in de Sten- ge. Tijdens de feestweek zijn er veel foto's ge maakt. Deze liggen dan ter inzage. Verder kun nen de aanwezigen kij ken naar een video die gemaakt is tijdens de huifkartocht en het ap peltjes rapen. De kaboutertjes uit Heinkenszand zwermen uit in de boomgaard om appels te rapen. HULST - De financiële opzet voor de bouw van het nieuwe stadskantoor in Hulst laat volgens het college van gedeputeer de staten te wensen over. Het gemeentebestuur is naar de pro vincie toe veel te karig geweest met het verstrekken van gege vens. Zolang die niet in Middelburg zijn aangekomen en goed gekeurd zal het provinciebestuur Hulst niet toestaan te star ten met de sloop van het huidige stadskantoor. Dit stellen gs in een brief aan het dage lijks bestuur van Hulst. Volgens de Hulster gemeentesecretaris H. J. van Geesbergen is het echter niet zo dat de door het gemeentebestuur gekozen fi nancieringswijze van het nieuw te bou wen stadskantoor niet zou deugen. „Er is alleen gevraagd om aanvullende ge gevens. Op zich begrijpelijk, omdat we door het raadsbesluit van augustus (sloop van de dienstenvleugel) een zeer belangrijke fase betreden. Als dat be sluit bekrachtigd wordt is er geen weg meer terug. Het provinciebestuur heeft ons om gegevens gevraagd waar over zij nog niet beschikken. Zo heb ben we ondermeer een voorschot geno men op het rekeningoverschot van 1988 van zes ton. De rekening over 1988 ligt nu bij de accountant. Wij kunnen nu met zekerheid stellen dat dat voor schot van 600.000 gulden verantwoord is", zo zei Van Geesbergen. In antwoord op het schrijven van gs heeft het Hulster gemeentebestuur in middels een brief gestuurd naar Mid delburg, waarin duidelijk de financiële onderbouwing van het ambitieuze stadskantoor verwoord staat. „In dat totale kostenplaatje gaan we uit van het kostenstellend bedrag van 8 miljoen gulden en ik durf te stellen dat elke gulden die er in staat hard ge noeg te maken valt", aldus Van Gees bergen. Gedeputeerde E. Maris-Koster, pro vinciaal verantwoordelijke voor het goed beheer van de gemeentelijke huishoudboekjes, vindt het normaal dat bij een dergelijk forse uitgave ver antwoording gevraagd wordt. „Als de gemeente er voor kiest die uitgave te doen, dan is dat de keuze van de ge meente. Ik vraag me echter af of er daadwerkelijk rekening mee gehou den is dat als men voor verwezenlij king van dit project kiest, andere za ken in de gemeente niet meer aan de orde kunnen komen. Ik denk dan aan milieusaneringen, rioleringswerken en noem maar op. Een goede meerjaren raming voor gemeentelijke investerin gen is ons dan ook niet voorgelegd en dat zou toch eigenlijk moeten. Maar goed, het staat als een paal boven wa ter dat de gemeente Hulst niet alles te gelijk kan en er moeten duidelijk prio riteiten gesteld worden", benadrukte de gedeputeerde. De architect, die door de gemeente Hulst in de arm is genomen om de bouwtekeningen te maken, is inmid dels begonnen aan de schetsen voor het buitenwerk. De interieurschetsen en indeling, die in eerste instantie door de gemeenteambtenaren zwaar bekri tiseerd werd, omdat te weinig ruimte voorzien was, zijn voor een tweede keer bijgesteld. Volgens Van Geesber gen kan 95 procent van de personeels leden met de laatste interieur- en inde- lingsschetsen instemmen. De gemeen tesecretaris is van mening dat de tus senkomst van gs geen vertraging van het project oplevert. „Wij gaan er van uit dat nog dit jaar de oude diensten vleugel tegen de vlakte gaat", aldus Van Geesbergen. VLISSINGEN De regio Zeeland van de Hobby Computer Club houdt maandag 16 oktober een bijeenkomst over 'Mail-merging, wat is het en wat doe je ermee' in het wijkcentrum Open Hof in Vlissingen. C. J. Weeland ver zorgt hierover een lezing, die om 20.00 uur begint. De afbraak van het kantoor op de Molenplaat is in volle gang. BERGEN OP ZOOM - Nog even en de directie Zeeland van rijkswater staat is definitief vertrokken uit Bergen op Zoom. Op dit moment wordt het kantoor van het afwikke lingsbureau compartimenterings- werken op de Molenplaat nabij de Markiezenstad voor het grootste deel afgebroken. Een paar houten keten blijven nog enkele maanden staan. Het is de bedoeling dat die begin volgend jaar verdwijnen. Rijkswaterstaat was sinds het be gin van de aanleg van het Schelde- Rijnkanaal, in de jaren zestig, in Bergen op Zoom gevestigd. Doordat de compartimenterings- werken achter in de kom van de Oosterschelde (de aanleg van de Oester- en Philipsdam en het Bath- se Spuikanaal) al enige tijd geleden zijn afgerond, is het grootste deel van het personeel inmiddels ver trokken. Sommigen werden ingezet bij andere projecten van rijkswater staat, een aantal maakte ook ge bruik van de regeling om vervroegd uit te kunnen treden. Op dit mo ment werken er nog vijf mensen op de Molenplaat. Die houden zich vol gens C. M. Bazen, opzichter bij het afwikkelingsbureau compartimen- teringswerken, nog bezig met wat restwerkzaamheden. 'We zorgen ervoor dat verschillen de wegen van een slijtlaag worden voorzien. Verder knappen we de Molenplaat nog wat op. We poetsen de boel op zodat we de zaak fatsoen lijk kunnen overdragen,' aldus Ba zen. Hij vertelt dat de houten ba rakken, waaruit het kantoor op de Molenplaat was opgetrokken, ver huizen naar Leidschendam. Daar zullen ze gebruikt worden bij een ander werk van rijkswaterstaat. Nadat in 1975 de Schelde-Rijnver- binding in gebruik was genomen, werd besloten in de mond van de Oosterschelde een stormvloedke ring te bouwen. In verband daarmee moesten achter in de Oosterschelde enkele dammen worden aangelegd. Bij het bouwbureau compartimen- teringswerken in Bergen op Zoom waren op het hoogtepunt van de werkzaamheden 80 tot 100 perso neelsleden actief, vertelt Bazen. Rijkswaterstaat beschikte toen over twee kantoren in de Markiezen- stad en een werkkeet op de Philips dam. Later kwamen daar de barak ken op de Molenplaat bij. Dit laatste kantoor is nu binnenkort ook voor goed verleden tijd. De gebouwtjes op de Molenplaat de den dienst als directiekeet bij de aanleg van de Markiezaatskade en de Oesterdam. Ook was in de barak ken sinds 1985 de tentoonstelling 'Zoommeer' gevestigd. Daar kon het publiek voorlichting krijgen over de compartimenteringswerken. De tentoonstelling is al enige tijd gele den overgebracht naar het diensten gebouw bij de Kreekraksluizen. De expositie is daar niet meer voor ie dereen toegankelijk. 'De tentoon stelling is nog wel beschikbaar voor excursies, maar alleen op aanvraag,' zegt J. van Gorp, voorlichter bij de directie Zeeland van rijkswater staat. :+Tl I II11 I I I 1111 I 11II I 111II I III11 I I I IFFFFFF ARNEMUIDEN 'Net een prikkie an ders'. Voor jongeren van twaalf tot achttien jaar met suikerziekte wordt onder die noemer begin november een weekeinde gehouden in vormingscen trum Het Zilveren Schor bij Arne- muiden. Het Zilveren Schor heeft samen met de Zeeuwse afdeling van de Diabetes Ver eniging Nederland het speciale week einde voor jonge diabetici op poten ge zet, omdat zij vaak nog niet goed kun nen omgaan met suikerziekte. Zij we ten bijvoorbeeld niet hoe ver ze kun nen gaan met sporten, hoe ze moeten reageren op opmerkingen van vrien den en vriendinnen of hoe ze over hun diabetes de baas kunnen worden. Veel jongeren met suikerziekte denken ook dat ze de enigen zijn met een niet-func- tionerende pancreas (alvleesklier). Het weekeinde in het vormingscen trum aan het Veerse Meer vindt plaats van 10 tot en met 12 november. De deelnemers krijgen die dagen alle gele genheid zichzelf 'uit te testen'. Zij mo gen zelf hapjes klaar maken en kijken hoe ze daarop reageren. Ze kunnen sporten om te ontdekken waar hun grenzen liggen. Een diëtiste, een fysio therapeut, een sportdeskundige en. een verpleegkundige zijn permanent aanwezig. De jongeren met diabetes mogen voor de gezelligheid een vriend of vriendin meenemen. Om het week einde extra aantrekkelijk te maken, wordt een videoproduktie van alle ac tiviteiten gemaakt. TERNEUZEN - De grote taxi-onder nemers in Zeeland trekken ten strij de tegen wat zij 'een veredelde vorm van wildgroei' noemen: nieuwe taxi bedrijfjes, die met één auto de weg op gaan en op die manier de 'grote jongens' het brood uit de mond pro beren te stoten. Er is dus maar weer eens sprake van een kleine 'taxi-oor- log'. De gevestigde bedrijven stellen eendrachtig vast dat de Zeeuwse markt verzadigd is en dat de provin cie dus geen nieuwe vergunningen moet verstrekken. Desondanks gaf 'Middelburg' een paar maanden ge leden drie nieuwkomers - in Goes, IJzendijke en Terneuzen - toestem ming het bordje 'taxi' op de auto te plaatsen. En daarmee is het aantal fers kunnen we dan vervolgens in de loop van volgend jaar grenzen trek ken en een duidelijk beleid formule ren. Ja, in de eerste plaats een capaci teitsbeleid. Maar dat kunnen we na tuurlijk pas als we over die cijfers be schikken. Als je weet wat er is gere den en wat de behoefte is, kun je de te hanteren normen daarop afstem men. En dan kan het best zijn dat be paalde bedrijven mogen uitbreiden en dat andere een stapje terug moe ten doen." In de tussenliggende periode, zo is in het provinciehuis bepaald, moet het taxi-bestand maar niet al te uitbun dig groeien. De provinciaal woord voerder ('ik ben ambtenaar, dus noem m'n naam maar niet'): „Ik zal weging te nemen. En daarmee is Pe ters heel blij. „Het is een kwestie van vraag en aanbod. Strikt genomen zeg ik dat er in Zeeland zeker geen sprake is van een tekort." Het 'oorlogje' woedt met name in Zeeuwsch-Vlaanderen. Daar vliegen de verwijten én verdachtmakingen over en weer. Volgens de gevestigde bedrijven werken de nieuwkomers onder de prijs. Wijst de taxameter een bedrag van een tientje aan, dan zou al snel genoegen worden geno men met drie rijksdaalders. En ook de tarieven voor 'ziekenfondsver- voer' zouden lager liggen. Landelijk secretaris Peters: „Wordt dat ge zegd? Is dat waar? Dan kan tegen die mensen worden opgetreden." Maar keihard bewijsmateriaal wordt vooralsnog niet op tafel gelegd. Een van de kersverse vergunning houders is de firma Rijnberg in Ter- neuzen. Mevrouw Rijnberg: „We heb ben die vergunning nu ruim twee maanden en ik moet zeggen dat het al aardig begint te lopen. We doen het normale taxi-vervoer, maar rijden vooral veel voor de horeca, 's Avonds en 's nachts. En overdag het gewone vervoer. Ik durf best te zeggen dat wij een gat in de markt hebben aange boord. Over het algemeen werd er veel geklaagd over de lange wachttij den bij andere taxi-bedrijven. Wij staan er zo. Maar inderdaad, als onze enige taxi dan ver weg moet, zit je even wat moeilijker. Dat zeggen we dan ook heel duidelijk tegen de klan ten. Willen ze wachten dan is het okee, maar ze kunnen natuurlijk ook een ander bellen." Groot-Terneuzen telt ongeveer der tig taxi's, verdeeld over vijf taxibe drijven. Veruit de grootste is de Taxi Centrale Terneuzen met twintig wa gens. Directeur L. Boone houdt zich nadrukkelijk op de vlakte. Maar hij Beginnend taxi-ondernemer C. van de Voorde uit IJzendijke met chauffeur J. Avot. stelt wel vast dat de markt verzadigd is en er dus geen plaats is voor nieuw komers. Directeur H. van den Hemel van het gelijknamige taxibedrijf: „We zijn allemaal lid van de taxibond hier in Zeeuwsch-Vlaanderen en dat houdt in dat je verplichtingen hebt. Iedereen schermt de zaak af. Dat wil niet zeggen dat we mensen willen uit sluiten, maar het is gewoon een stuk je bescherming van je beroep. Je moet niet vergeten dat zo'n taxibe drijf bepaald geen goudmijn is hoor, zeker niet als je ook nog personeel in dienst hebt. Reken maar uit: 75.000 gulden voor een goeie wagen, 45.000 gulden per chauffeur aan salariskos ten. Plus alle bijkomende kosten..." Van den Hemel vindt dat de provin cie de drie nieuwkomers al te snel een vergunning heeft verstrekt. „Ze hadden de bestaande situatie eerst eens grondig moeten analyseren, eerst een gedegen onderzoek moeten verrichten naar vraag en aanbod. Aan de hand van de verreden kilo meters is dat helemaal niet zo moei lijk." „Mijn man werkt nog bij een baas", zegt mevrouw Van de Voorde uit IJ zendijke. „Maar hij wilde altijd al dol graag een taxibedrijfje opzetten. We hebben die vergunning nu een paar maanden en het begint leuk te lopen. Dat is vooral ook te danken aan het ziekenfondswerk. Als we dat niet hadden gekregen, was het waar schijnlijk nooit gelukt. We zijn het nu voorzichtig aan het uitbouwen. Over dag hebben we iemand, die voor ons taxi rijdt. En 's avonds springt m'n man dus bij." „Als we vooraf hadden geweten dat we zo ontzettend zouden worden te gengewerkt, hadden we ons mis schien nog wel tweemaal bedacht. Want een advocaat is duur. En het opzetten van zo'n taxibedrijf loopt toch al enorm in de papieren. Je koopt een Mercedes, je schaft alle mogelijke apparatuur aan..." Gedeputeerde staten toonden zich vorig jaar al tegenstander van 'een gesloten markt'. Nieuwe onderne mers moeten een kans krijgen. En na een aanloopperiode geven de (ingele verde) vervoerscijfers uiteindelijk de doorslag. Maar die toetsing vindt vol gend jaar pas plaats. Dan is er, be looft 'Middelburg', voor iedereen dui delijkheid. Daar zitten de nieuwko mers niet mee. „Wij redden het wel", zeggen ze in koor. Wout Bareman SINT-MAARTENSDIJK - De lokale overheden moeten, bij de ontwikke ling van gebieden waarin meer ge meenten hun grondgebied hebben, sa menwerken om te komen tot een een duidig preventiebeleid. De politie moet daarin in het allereerste sta dium worden betrokken. Het plan 'Politiepreventie rond het Zoommeer', donderdagmiddag aange boden aan de verzamelde gemeente bestuurders in het gemeentehuis van Tholen in Sint Maartensdijk, bevat één niet mis te verstane aanbeveling: alle betrokken besturen zullen zich moeten inzetten in een gemeenschap pelijke beheersregeling, die duidelijk kan maken wat er wel en wat er niet mag in het Zoommeer. Als iedereen op zijn eigen houtje ontwikkelingen gaat stimuleren en afremmen, is het voor de politie bijna onmogelijk om effectief te functioneren in een preventiebeleid. De Thoolse burgemeester H. A. van der Munnik, die het rapport ontving uit handen van drs A. Rook, plaatsver vangend hoofd van de afdeling be stuurlijke en maatschappelijke pre ventie bij Justitie, reageerde niet zon der reserves op de voortvarende poli- tie-aanbevelingen. Hij vroeg zich af of een dergelijkge grensoverschrijdende samenwerking van lokale en provin ciale besturen, politiedistricten en ar rondissementen niet een te moeilijk taak zal blijken. Volgens de burge meester is het Zoommeer niet zo maagdelijk meer: de verbindingen zijn al in gebruik en hier en daar heeft zich al recreatieve ontwikkeling ingezet, al zijn die ontwikkelingen lang niet altijd naar ieders zin. verrecreatieplaatsen en horeca-voor- zieningen zijn nog maar een deel van de instrumenten waarmee een geza menlijk beleid het gebied voor verve lende. ongewilde ontwikkeling kan be hoeden. Daarin moeten, volgens het plan, be leidsmatige dwarsverbanden worden gelegd zoals ook bij elkaar overlappen de belangen als sportvisserij, natuur, duiksport, pleziervaart, inrichting van jachthavens en beroepsvaart. Dat alles om te voorkomen dat men sen nu juist daar specifieke activitei ten ontwikkelen waar het niet mag. En dat doen mensen nu eenmaal. J. J. D. Visser, provinciaal coördinator voorkoming misdrijven in Zeeland, zei het zo: „Illegale recreatie is het ge volg van unieke mogelijkheden om te recreeren. Als gemeente A het onder werp afregelt en gemeente B, aan de overkant niet of heel anders, dan ver schuift het probleem. De politie kan dan niet of nauwelijks universeel toe zicht uitoefenen en een vervolgings beleid door het openbaar ministerie is bijna niet te ontwikkelen." Als de gemeenten dus wat aan de poli- te willen hebben bij de recreatieve ont wikkeling van potentieel waardevolle nieuwe gebieden, zullen ze het voor beeld moeten volgen van de politie: aan tafel gaan zitten met het doel één duidelijke lijn te trekken. Advertentie AMSTERDAM (GPD) - De milieuor ganisatie Reinwater start een actie om geld in te zamelen voor een onder zoek naar vervuiling van de Maas en de Schelde. De actie - 'Adopteer een monster' - geeft mensen de mogelijk heid om tegen betaling van een tientje of vijfentwintig gulden een water monster te adopteren. „Die monsters jagen me vaak de stui pen op het lijf', zegt Wim Verhoog, on derzoeksmedewerker bij Reinwater. Verhoog doet geregeld onderzoek naar watervervuiling in Maas en Schelde. Vorig jaar dwong hij door publicatie van een monsteronderzoek een bedrijf te stoppen met het lozen van gevaarlij ke zware metalen in de Maas. Het nadeel van monsteronderzoek is dat het vrij kostbaar is. Het 'adopteer een monster'-project moet genoeg geld opleveren om het nieuwe onder zoek, dat volgend jaar wordt gehou den, te betalen. Reinwater heeft scholen in gemeenten langs de Maas al gevraagd aan de actie mee te doen. Per klas kan men één of meer monsters adopteren. De klas krijgt dan een monstërnameformulier toegestuurd waarop de meetresulta ten kunnen worden ingevuld zogauw deze bekend zijn. Ook voor particulie ren is het mogelijk een monster te adopteren. taxi-ondernemers in Zeeland geste gen naar 103. Ze rijden rond met in totaal 465 auto's en busjes. En dat is, zo oordelen de gevestigde taxi-on dernemers, meer dan genoeg. Op 1 juli '88 nam de provincie de taak van vergunningverlener over van de gemeenten. Gedeputeerde staten be sloten alle ooit door de gemeenten verstrekte vergunningen over te ne men en voorlopig geen rigoreuze ver anderingen in het beleid door te voe ren. Een terughoudende opstelling dus, maar dat wordt volgend jaar an ders. Een woordvoerder van de pro vincie: „We hebben in overleg met de bedrijven besloten even het eerste volle jaar af te wachten. Dat is dus 89. Aan de hand van de vervoerscij- niet zeggen dat de markt overvol is, maar anderzijds is er zeker geen sprake van een tekort aan taxi's..." Dat vinden de grote, gevestigde ta xi-bedrijven ook. En daarom stapten ze woensdag naar de voorzitter van het college van beroep van het be drijfsleven (CBB) in Den Haag om te bewerkstelligen dat de kersverse ver gunningen voor drie nieuwkomers weer worden ingetrokken. Op 25 ok tober doet voorzitter mr J. J. Bakker van dat college uitspraak. Maar vol gens secretaris 'taxizaken' P. N. Pe ters van de landelijke Federatie van Nederlandse Organisaties voor het Personenvervoer (FNOP) heeft de provincie inmiddels toegezegd de he le zaak op korte termijn in herover- De angst van de burgemeester voor een log, onwerkbaar beheersinstituut kon toch voor een deel al worden weg genomen door de manier waarop de politie, op eigen initiatief, de preven tieplannen tot stand heeft gebracht. De notitie is gemaakt, geevalueerd en vastgesteld door vertegenwoordigers van acht politiegroepen of korpsen, drie rijkspolitiedistricten en drie po litieregio's. R. Osinga, groepscom mandant van de rijkspolitie Oostflak- kee, gaf dan ook in een toespraak aan dat de vrijwillige samenwerking tus sen zoveel politiediciplines uniek is en dat de landelijke overheid er ja loers op zou zijn. In het de beleidsaanbevelingen heb ben de samenwerkende politieverte- genwoordigers alvast knelpunten en mogelijkheden geïnventariseerd en voorzien van aandachtspunten. Zo krijgt een eventueel toekomstig sa menwerkingsverband de agendapun ten al op een presenteerblaadje. Het zijn er nogal wat: inrichting van weg- tracés, parkeerplaatsen en recreatie parken, regeling van vuilstort, aanwij zing van crossterreinen, strand- en oe-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 15