PZC Mr B. J. Asscher, een monopolist in Nederlandse mediageschillen Veronique Derde wereld schiet weinig op met IMF-vergadering Failliet Luik kan personeel niet meer betalen opinie en achtergrond DAT KAN GRATIS KURSUS DE GLASBAK SNAKT NAAR GLAS WOENSDAG 4 OKTOBER 1989 4 TRIJFEL Nico Scheepmaker Wilt u ie Bijbel teren lezen, maar znnier bezoek aan buis? BIJBELKURSUS I I I I Piraten IK VAL ALLEEN OP GROTE STERKE FLESSEN. STRAKS INDE GLASBAK KAN JE VALLEN OP WIE JE WILT. Crisis oud Ontslag (Van onze verslaggever Gerlof Leistra Zijn functie als president van de Amsterdamse rechtbank wordt algemeen beschouwd als de zwaarste rechterlijke baan in Nederland. Mr. B.J. Asscher (1925) draagt die last niettemin met zichtbaar plezier op zijn breed uitgevallen schouders. Wie hem wel eens recht heeft zien spreken, raakt onveranderlijk onder de indruk van zijn persoonlijkheid waarbij dis tinctie en humor, rede en gevoel pri ma samengaan. Hoewel hij als rechter de meest uiteen lopende zaken behandelt, trekken vooral zijn uitspraken als mediarech ter de aandacht. In de mediawet is vastgelegd dat de president van de Amsterdamse rechtbank exclusief alle zaken behandelt die de media in Hil versum betreffen. Omdat de meeste overige media ook nog eens in het ar rondissement Amsterdam zijn geves tigd, heeft mr. Asscher bijna het mono polie wanneer er recht moet worden gesproken bij media-geschillen. Zelf beschouwt hij zich allesbehalve als een media-specialist. „Het gaat om een accent," zei hij ooit in een inter view. Doorgaans wordt mr. Asscher gewaar deerd om zijn 'liberale vonnissen': in zijn uitspraken laat hij de persvrijheid zwaar wegen. Die medaille heeft ech ter duidelijk twee kanten. Zo wekte de manier waarop hij in het verleden wei- Amsterdams rechtbankpresident mr B. J. Asscher. Met recht mag mr. Benjamin Jac ques Asscher een Bekende Neder lander worden genoemd. Als presi dent van de Amsterdamse recht bank staat hij regelmatig in de schijnwerpers. Vandaag donder dagdoet hij uitspraak in een kort geding dat de NOS, de NDP en de STER hebben aangespannen tegen zes kabelexploitanten. Inzet vormt het recht om de tv-programma's van de commerciële zenders te mo gen doorgeven. Voor mr. Asscher is het niet de eerste keer dat hij een media-zaak krijgt voorgeschoteld. Portret van een ambitieus media rechter. gerde Bekende Nederlanders te be schermen tegen ondermaatse publica ties van bij voorbeeld de Privé, onbe grip. In een interview met de NRC zei hij daarover onder meer: „Hoe beken der de Nederlander, des te meer in breuken op zijn privé-levenssfeer hij heeft te gedogen." Hoewel hij het toonbeeld is van even wichtigheid, slaagt Asscher er regel matig in met zijn krasse uitlatingen over journalistiek iedereen tegen de haren in te strijken. Tegen Vrij Neder land zei hij ooit eens dat „praten over gedragscode met journalisten hetzelf de is als praten over geheelonthouding met Lucas Bols". In zijn optiek is de schrijvende pers er slechts om de ach- Maandagavond was het dan zo ver. Luxemburg, die kleine muis, vrat zich een weg door het be hang en werd opeens een Zichtbare Aanwezigheid in Nederland. Hij deed zich weliswaar voor als een zelfvoldane Nederlandse poes, maar kon de herinnering aan het beroemde Gouden Boekje: 'De muis die dacht dat hij een poes was' toch niet wegnemen. Af en toe verdween hij weer even achter het behang vooral dinsdagochtend tijdens de ontbijtshowi, en dan kregen we drietalig te lezen: - Mir hun e klenge Problem. - Er is even iets mis. - Forgive the interruption. Janna, mijn jonste dochter (11 keek er misprijzend naar. „Er is even iets mis, dat vind ik onbe leefd", zei ze. „Waarom zeggen ze niet 'even wachten alstublieft' oj zoiets?" Ik denk dat zij, langs deze ongebrui kelijke omweg, de stem van de af wachtende meerderheid vertolkte. Geen rare fratsen ('er is even iets mis'), s'il vous plait, als 'even wach ten a.u.b.' is ingeburgerd. 'Keine Experimente!' om met Konrad Ade nauer te spreken. Wat dat betreft werden we op onze wenken be diend. De eerste avond, en de daar opvolgende eerste ochtend, toonde Veronique zich de ideale aanstaan de schoondochter van de Neder landse televisie: gezellig, vrolijk, keurig-netjesgeen piekharen, geen rouwranden aan de nagels, frisge wassen, en o zo vertrouwd: 'the girl next door', zoals de Amerikanen dat noemen. Doris Day dus... Hoe is het allemaal zo gekomen? Nou, om te beginnen kreeg de Duit ser Paul Nipkow op 6 januari 1884 octrooi op een roterende schijf met gaatjes waarmee beelden lijn voor lijn konden worden afgetast. Het prille begin van de televisie. Op 27 januari 1926 paste de Engelsman J. L. Baird Nipkows vinding toe bij de eerste openbare TV-demonstratie ter wereld. In Nederland experi menteerden F. Kerkhof en E. de Vries ver voor de oorlog al met tele visie, maar de eerste echte uitzen ding van Philips in Eindhoven voor een twintigtal ontvangers vond toch pas plaats op 18 maart 1948. Op 2 oktober 1951 ging de NTS van start met de eerste officiële nationa le TV-uitzendingParool-journalis te Jeanne Roos was de omroepster, en na afloop stond de Arbeidsin spectie op de stoep van Studio Irene om proces-verbaal op te maken te gen de 11-jarige Louis Bouwmees ter, die had meegespeeld in het TV- spel 'De Toverspiegel'... Op 25 april 1953 werd voor het eerst een BBC-programma rechtstreeks overgenomen, en op 5 juni 1959 sprak de ministerraad zich in be ginsel uit voor reclame op TV. Op 1 oktober 1960 waren er eindelijk ze ven zendavonden per week (tot dan toe was de maandagavond een TV- loze scrabble-avond) en op 14 no vember 1961 werd het miljoenste TV-toestel geregistreerd. Op 10 juli 1962 werd de communicatiesatelliet Telstar gelanceerd, en het jaar daarop werd de voetbalclub Storm vogels in IJmuiden omgedoopt in Telstar. Op 15 augustus 1964 was de eerste uitzending van TV-Noordzee vanaf het REM-eiland en op 1 okto ber 1964 ging Nederland 2 definitief van start. Op 2 oktober 1966 was de eerste TROS-uitzending en op 2 ja nuari 1967 kwam de STER-reclame voor het eerst op de TV. Op 21 sep tember 1967 was de eerste tv-uitzen- ding in kleur en op 21 april 1976 volgde de eerste uitzending van de Veronica Omroep Organisatie. Zo is het dus allemaal gekomen. Ruim dertien jaar na Veronica heeft haar jongere zusje Veronique getrouwd met een Luxemburgse zakenmanhaar debuut gemaakt en ik heb haar maar een keer kun nen betrappen op een afwijking van het normale Hïlversumse TV-pa- troon: de nieuwslezer deelde niet mee dat Karpov en Joesoepov rem is e hadden gespeeld, maar tracht te ons wijs te maken dat zijg el ijk hadden gespeeld! Toegegeven, we kregen ook enkele anderstalige reclamespotjes te zien, zelfs in het Frans, maar met die reclamespotjes werd heel de cent omgesprongen, vermoedelijk om ons zand. in de ogen te strooien: de programma's werden er niet ruw voor onderbroken. En de weerman betrok nu ook Luxemburg bij ons weerbeeld, hoewel dit toch meer een interne mededeling voor de Veroni- que-medewerkers was, die wilden weten of ze zometeen hun jas aan moesten trekken als zij van de Lu xemburgse studio naar hun hotel liepen. Vast staat wel dat minister Brink man zal moeten beamen: 'Mir hun e klenge Problem'. Overal om ons heen bestaat commerciële televisie: in België, Frankrijk, West-Duits- land, Oostenrijk, Spanje, Italië, En geland. Het is een illusie dat ze anno 1989 nog tegen te houden is. De mi nister zal zeggen dat overal om ons heen ook voetbalvandalisme be staat, maar dat dat geen reden is het ook bij ons te gedogen. En com merciële televisie kun je ook een vorm van vandalisme noemen. Maar je kunt het gelukkig altijd uit zetten, wat van muziek in winkel centra en hotelliften niet eens ge zegd kan worden. Advertentie Er is een eenvoudige schriftelijke Bij- belkursus, samengesteld door de Ge reformeerde Gemeente. Deze geeft de mogelijkheid om thuis, in uw eigen tempo, gedeelten uit Gods Woord te bestuderen. De gemaakte lessen worden voor u gecorrigeerd en teruggezonden. Aan deze kursus zijn geen kosten verbon den. Alles gaat per post, dus geen be zoek aan huis! Postbus 60 4374 ZH Zoutelande i_J NAAM: ADRES: POSTCODE:PLAATS: terkant van advertenties te vullen. Een paar jaar geleden deed hij een frontale aanval op de Raad voor de Journalistiek, die volgens hem niet functioneerde en vervangen zou moe ten worden door een Stichting Rectifi catie. Ook zou er een persombudsman moeten komen. In 1985 weigerde hij een omroepsta- king te verbieden, waardoor 'Hilver sum' een dag niet kon uitzenden. In zijn loopbaan heeft hij slechts één keer een tv-uitzending verboden. Het be trof een programma van Frits Bom over brandblusapparaten. Maar daar van heeft hij achteraf ook nog eens toe gegeven dat hij fout zat. Vorig jaar maakte Asscher nieuws door adverteerders op piratenzenders te veroordelen. Deze uitspraak bete kende een belangrijke stap voor waarts in de bestrijding van etherpi raterij. In de wandelgangen wordt Asscher wel eens 'meester in schikkingen' ge noemd. Gisteren deed hij deze bij naam nog alle eer aan. Een kort geding dat ID-TV tegen RTL Veronique had aangespannen over de produktie van de Ontbijtshow, ging op het laatste moment niet door omdat er een schik king was getroffen. Mr. Asscher is sinds jaar en dag lid van de PvdA. „Maar," zo zei hij daarover in een interview, „ik doe mijn best om in mijn rechtspraak niets van mijn poli tieke voorkeuren te laten merken. Een rechter is noch progressief noch con servatief. Hij dient conserverend te zijn," Asscher vindt dat hij als rechter te vaak voor de politiek de hete kastan jes uit het vuur moet halen. „Ik geloof dat er veel te veel problemen bij de rechter worden neergelegd doordat de wetgever onmachtig is gebleven of wil blijven. We maken het de politiek op deze manier veel te gemakkelijk." Tegen de Haagse Post zei hij: „Ik be treur het als de rechter uitspraken moet doen in kwesties waar de poli tiek, de wetgever nog niet uit is." Wat dat betreft zal de prominente rol die hij in het juridische steekspel rond de commerciële televisie gedwongen is te spelen, hem allebehalve bevallen. Een ingewijde: „Tegelijkertijd vindt Ben het prachtig om zijn stem te laten horen. Zo ambitieus is hij ook wel weer." IMF-directeur Michel Camdessus (links) met naast hem de waarnemend-voorzitter van de jaarvergaderingde Neder landse minister van financiën Onno Ruding (Door Giancarlo Pasquini van Inter Press Service, IPS) Ontwikkelingslanden hebben wei nig reden met tevredenheid terug te kijken op de jaarvergadering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) vorige week in Washington. Het perspectief is misschien niet git zwart, maar blijft onverkort grijs. Het Amerikaanse plan voor schuldver mindering moest het zonder nieuwe impuls stellen en een beslissing over uitbreiding van de IMF-gelden werd uitgesteld. De belangrijkste gespreks punten, stabilisatie van de dollar en hulp voor de Poolse hervormingen, waren voor de Derde Wereld niet van groot belang. In een reactie toonde de Groep van 24, het overlegorgaan van de ontwikke lingslanden, zich dan ook teleurge steld. De groep stelt dat de economi sche groei in de landen met de grootste schulden dit jaar zal dalen en op 0,4 procent uitkomt. Vorig jaar was dat met 1,1 procent ook al veel te laag. De Groep van 24 wijt die slechte pres tatie voor een groot deel aan het eco nomisch beleid in de rijke landen. „De monetaire restricties die de inflatie moeten beheersen, zorgen voor een ho gere rentevoet en verergeren daarmee het schuldenprobleem", aldus een offi ciële verklaring. Voor ontwikkelingslanden was het plan van de Amerikaanse minister Ni cholas Brady om de schuldenlast te verminderen de hoop in bange tijden. In een voorzichtige stellingname on derschrijft de Groep van 24 de strate gie van schuldverlichting en stelt ze dat het verkeerd zou zijn om het resul taat al na een halfjaar te beoordelen. Er zijn al veel economen die het Bra- dy-plan hebben afgeschreven. De aan leiding daartoe is het verzet van de grote Amerikaanse banken tegen schuldverlichting. Van het plan tot schuldvermindering profiteerde tot nu toe alleen Mexico dat zijn commercië le schuld met 35 procent zag vermin derd. Maar bankiers zeggen dat nog meer schuldverlichting te duur wordt en dat ze meer compensatie moeten krijgen. Enkele van de grootste particuliere banken in de Verenigde Staten, waar onder Chase Manhattan, Citicorp en Manufacturers Hanover, storten kort voor de jaarvergadering kapitalen in hun stroppenpotten, tot 45 procent van hun uitstaande lening in Latijns- Amerika. De bankiers lieten direct weten dat ze nu wel helemaal zullen RcSCrVëS afzien van nieuwe leningen. Groep van 24 kan maar moeilijk ac cepteren dat de rijke landen die het meeste geld moeten ophoesten, met de quota-verhoging een nog sterkere stem in het fonds krijgen. De rijke lan den beschikken al over een ruime meerderheid van de stemmen. „Geef nieuwe leningen", drong de Amerikaanse president George Bush vorige week aan. „Het is in ons belang om hen te helpen". Maar de banken lij ken niet gevoelig voor de druk van Bush, noch voor die van het IMF. In Washington herhaalde de Groep van 24 zijn oude wens zo spoedig moge lijk een bijeenkomst te houden tussen rijke en arme landen, om een gezamen lijke oplossing voor de schuldencrisis te vinden. Het is echter onwaarschijn lijk dat de geindustrialiseerde landen dat willen. Zij houden vast aan een „marktgerichte oplossing" en voelen niets voor politieke maatregelen die de banken bijvoorbeeld tot kwijtschel ding dwingen. De discussie over verhoging van de IMF-quota heeft de ontwikkelingslan den in een moeilijke positie gebracht. Ze steunen van harte het voorstel van IMF-directeur Michel Camdessus de quota te verdubbelen. Voor de ontwik kelingslanden betekent dat immers grotere leningen bij het fonds. Maar de Een speciaal comité gaat proberen een oplossing te vinden voor het ver hogen van de IMF-quota voor het ein de van het jaar. Dat zal waarschijn lijk uitdraaien op een uitbreiding van 65 procent, vooral omdat de Amerika nen een verdubbeling te duur vinden, en zal voor de ontwikkelingslanden een verlies aan stemrecht betekenen. Op het lijstje van mooie verlangens plaatste de Groep van 24 ook de wens dat het IMF haar reserves niet langer belegt in goud of Amerikaans schat kistpapier, maar juist in landen die om investeringen verlegen zitten. Alle mooie wensen ten spijt bleek in de voorzichtig optimistische sfeer in Was hington dat er geen veranderingen op til zijn. Voor de banken en het IMF is de noodzaak daartoe ook niet zo groot. Dat werd tijdens de jaarvergadering nog eens door Argentinië aan alle an dere ontwikkelingslanden duidelijk gemaakt. Dit land keerde na een afwe zigheid van anderhalfjaar terug in de armen van het fonds en koos daarmee wijselijk voor het roeien met de stroom mee. (Advertentie) GLASBAK De failliete Belgische stad Luik aan de Maas. (Van onze correspondent Hans de Bruijn in Brussel) Op de brede Boulevard d'Avroy in de Belgische stad Luik draait de jaarlijkse herfstkermis op volle toeren. De Luikenaars amuseren zich ondanks het grauwe weer ogen schijnlijk opperbest. Maar boven de 'vurige stede' aan de Maas pakken zich donkere wolken van een andere aard samen. De rotzooi die een kermis nu een maal oplevert zal de komende da gen, en wellicht weken, niet worden opgeruimd. De Luikse vuilnisopha lers staakten maandag. En met hen de 5400 andere gemeente-ambtena ren, inclusief de politie-agenten en brandweermannen. Zij rukken nog slechts in geval van nood uit. Met duizenden trokken zij door de stad. De socialistische vakbond in verzet tegen het socialistische stads bestuur. Want in september hebben de overheidsdienaren geen salaris ontvangen. En het lijkt erop dat zij het ook deze maand met een leeg loonzakje moeten doen. De kas van de gemeente is leeg. Erger nog, er gaapt een gat van tien tallen miljarden franks onder. De stad Luik is gewoon failliet. Op de deur van een van de gesloten politie bureaus stond gisteren dan ook een bordje: 'Gesloten wegens faillise- ment'. Om daar wat aan te doen is het door de socialisten gedomineerde stads bestuur van plan tot 1992 bijna 1100 van de 5400 ambtenaren te ontslaan. Ook het ambtenarenbestaan biedt geen werkzekerheid meer in de stad die met de staalindustrie groot is ge worden, en met haar ook ten onder is gegaan. De Waalse deelregering en de ban ken weigeren Luik nog langer geld te geven. Eerst moet drastisch het mes gezet worden in de uit de hand gelo pen stedelijke begroting. Zelfs het verzoek om 500 miljoen frank (f. 27,5 min.), om tenminste de september- salarissen te kunnen betalen, werd geweigerd. Het door het gemeentebestuur opge stelde saneringsplan, inclusief de 1100 'afdankingen', werd zaterdag avond in de Luikse gemeenteraad verworpen. De stemmen staakten, omdat de Parti Socialiste intern he vig verdeeld bleek. Naast een finan ciële maakt Luik dus ook een politie ke crisis door. De financiële crisis is al jaren oud. In de jaren '70, toen het met de 200.000 inwoners tellende stad dankzij de staal nog goed ging, kon het niet op. Na de staatshervorming van 1977 kreeg Luik, net als Antwer pen, het recht zelf de kapitaalmarkt op te gaan. Luik leende zich een paar jaar lang suf. De banken en de overheid lieten de stad begaan. Tussen 1978 en 1982 werden maar liefst 2000 nieuwe amb tenaren aangenomen. Maar er kwam de klad in de Luikse economie. De staalindustrie (Cockerill-Sambre) stortte in en moest jaarlijks duizen den werknemers ontslaan. Luik werd mee de put in gesleurd. De stedelijke overheid deed niets, Door de belangenverstrengeling tus sen de regerende PS, de PSC (chris tendemocraten), en de vakbonden van beiderlei kunne, werden sane ringsplannen geblokkeerd. De schuld van Luik werd met het jaar groter en bedroeg medio 1988 maar liefst 65 miljard frank (f. 3,5 miljard). In een gulle bui schold minister van binnenlandse zaken Tobback de stad 40 miljard kwijt. De rest, inmid dels opgelopen tot 30 miljard frank, moest Luik zelf ophoesten. Daarna trok de nationale overheid zijn han den van Luik af. Door de staatsher vorming werd dat een taak voor Waalse deelregering. Die, gedomineerd door de PS, liet on middellijk weten Luik niet te zullen helpen als er geen saneringsplan was. De verantwoordelijke PS-mi- nister Andre Cools, zelf een topper van de Luikse politiek, vond daar voor gehoor bij het PS-PSC-college onder leiding van PS-burgemeester Edouard Close. Begin september lag het plan op ta fel: ontslag voor 1100 mensen, waar van 500 tijdelijke werknemers. De ontslagenen krijgen nog twee jaar na hun vertrek hun wedde doorbe taald, en dan houdt het op. Ze krij gen dan geen werkloosheidsuitke ring, want de kas van de sociale dienst is ook leeg. Diverse gemeentelijke diensten moeten worden ingekrompen, zoals de afdelingen wegenbouw en plant soenen. De diensten voor huisves ting, migrantenzorg, gezondheids zorg en thuisverzorging moeten wor den opgeheven. De gemeente zal een aantal stadseigendommen, zoals sportcomplexen, moeten verkopen, Afgelopen zaterdagavond moest over deze plannen worden gestemd. Na een urenlang debat staakten diep in de nacht de stemmen. Een deel van de PS-leden stemde met de libe rale en groene oppositie tegen het sa neringsplan. Maar met deze weige ring zijn de problemen van Luik niet opgelost. Zonder sanering weigeren de Waalse overheid en het Gemeentekrediet, de overheidsbank voor leningen aan gemeenten, Luik geld te lenen om het personeel te betalen. Bovendien heeft het Gemeentekrediet nog een schuld van zeven miljard frank te goed. De 5400 ambtenaren zien het intussen niet meer zitten. „Al zet men iedereen tien jaar lang aan de kant, dan is de schuld nog niet weg", zegt een boze ambtenaar. De ambtenaren stellen bovendien dat zij de laatste jaren al zo'n 15 tot 30 procent aan koopkracht hebben ingeleverd. Van loonsverhogingen hebben zij al jaren niet gehoord. Daarom kwamen zij ook in 1984 in actie, toen plannen werden gesmeed om gemeentepersoneel te ontslaan en de lonen te verlagen. Duizenden ambtenaren gingen in staking. Zes weken lang stapelde het huisvuil zich op in de Luikse straten. Er was sprake van een noodtoestand. Dat kan nu weer gebeuren. Vuilnis hoopt zich op in de straten van stakend Luik.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 4