PZC Er gaat geen dag voorbij of ik schrijf nieuwe muziek Ierse muziek maakt zich los van Keltische traditie Het muzikale staal van Cosmic Psychos fltl I I H I I kunst en cultuur JOSE FELICIANO TUSSEN JAZZ EN DISCO MUZIEKCENTRUM MIDDELBURG DOLORES KEANE SPREKEND VOORBEELD ORGEL- en KEYBOARDSHOW DONDERDAG 21 SEPTEMBER 1989 Dolores Keane Vrijheid donderdag 21, vrijdag 22 en zaterdag 23 september a.s. [tosé Feliciano: „Al doe ik moderne dingen, mijn muziek blijft altijd herkenbaar.' (Door Dirk 'Willem Rosie) eel even maar, terwijl zijn vlieg- Ltuig werd bijgetankt, was José Leliciano in Nederland. Net lang ge noeg om een levensteken af te geven. En dat was hard nodig, want de jonge- te garde van Nederlandse popmu- liekliefhebbers weet nauwelijks van let bestaan van deze Puertoricaans- jlmerikaanse zanger-gitarist.- 'No Hogs allowed' en 'The windmills of lour mind' klinken zo af en toe nog bij Be Arbeidsvitaminen als een soort echo uit het verleden. Met een toernee Hoor Europa, een nieuwe elpee en een nieuwe single en niet in de laatste blaats met tVvee gala-optredens in Ne- Berland gaat de blinde troubadour Haar nu wat aan doen. Vrijdag staat Feliciano in de Amsterdamse Jaap Edenhal en zaterdag dient hij als hoofdattractie van het Grand Gala Iwente voor het Wereld Natuur Fonds in het Muziekcentrum in En- tchede. boit schreef José Feliciano de wereld- pit'No dogs allowed' als een protest te- het Britse anti-hondsdolheidbe- Jeid, waardoor Feliciano's geleide hond niet tot het Verenigd Koninkrijk Toegelaten kon worden. Tegenwoordig Itaat dat nummer niet meer op zijn re- lertoire en van het horen van die titel pordt José al niet goed. „Dat is alle- 1 lang geleden. Waarom ik het nu meer zing? Ik heb geen hond fleer..." Liever kijkt Feliciano naar het heden In naar de nieuwe projecten die hij leeft ondernomen. Maar dan krijgt hij Toch eerst te maken met de harde Hol- hndse feiten. IWeten Nederlandse jongelui al niet peer wie José Feliciano is?" De zanger J niet echt geschokt door het slechte Jieuws en hij meent de oorzaak van de irenlange radiostilte heel goed te Jennen. „Dat ligt aan de platenmaat- Ichappij. Ik ben al die tijd druk ge- leest, ik heb voortdurend muziek ge laakt, maar als de platenmaatschap pij je produkt niet aan de man brengt lan kent niemand je. Dat is een pro- lleem waar heel veel artiesten mee te laken krijgen. En wat betreft die jon- lelui: daar heb ik met mijn nieuwste jlpee 'Never gonna change' wat aan ledaan. Die is opgenomen met de mu- Ikale smaak van hedendaagse jonge- Jen. Ik weet niet hoe en of mijn nieuwe leluid zal aanslaan in Nederland. Ik pet maar één ding: als ik naar beho- ]en gepromoot word, dan kan ik wel Iegelijk platen verkopen." laar is het dan zuiver en alleen de Jchuld van de platenmaatschappij. Is José niet in stilte gebukt gegaan onder en artistieke crisis? „Absoluut niet. r gaat geen dag voorbij of ik schrijf en |peel nieuwe muziek. Om je de waar- te zeggen: in mijn huisstudio |erk ik op dit moment aan een instru mentaal album. De mensen willen jaag dat ik zowel vocale als instru mentale muziek maak. Het is natuur- lk ongebruikelijk om zowel gitarist Is zanger te zijn. Ik heb bij het uitde in van talenten geluk gehad en dank fod voor de mogelijkheden die Hij mij H gegeven." u,e nieuwe instrumentale elpee t een kruising tussen de muziek die ik tot dusverre altijd maakte en jazz. Kind of new wave. Modern mét gevoel, in plaats van de gevoelloze muziek die we tegenwoordig zo vaak te horen krijgen. Want met het toene men van de technische mogelijkhe den, groeit het risico, dat muziek zijn emotionele waarde verliest. Ik heb ook gebruik gemaakt van die moder ne snufjes, maar ik hoop niet dat daar mee ook de 'soul' uit mijn muziek is verdwenen." Om de proef op de som te nemen laat José, swingend op zijn stoel en met le ge handen voortdurend de gitaarpartij mimend, een proefopname van een grandioos swingend jazznummer ho ren en verklapt na afloop dat alle in strumenten die erop te beluisteren zijn (en waarvoor je 1000 gulden zou heb ben verwed dat het echte fluiten en keyboards waren) door hemzelf via de gitaar-synthesizer tot leven zijn ge wekt. Dan mag de conclusie inderdaad luiden, dat hij één en al muziek is, die kleine blinde man, die daar tussen twee vluchten door in een kale pers ruimte op Schiphol achter zijn 'ghet to-blaster' heen en weer zit te wiegen. Maar is hij niet zodanig één en al mu ziek, dat hij zijn geloofwaardigheid een beetje op het spel zet? Kun je gelijktij dig uitkomen met een glad disco-pro- The Four Brothers uit Zimbabwe Vorig jaar speelden ze op het World Roots Festival in Amsterdam; van avond zijn The Four Brothers te zien in café Dangeroe in Middelburg. Vanaf 22.30 uur laat het viertal de gemoder niseerde uitvoering horen van de tra ditionele Shona-muziek uit Zimbab we. De band bestaat uit Marshall Mun- humumwe, drummer en lead-zanger, Never Mutare, bassist en de gitaristen Aleck Chipaika en Frank Sibanda. The Four Brothers brachten vorig jaar het album Makorokoto uit dat hen in Zimbabwe van de ene dag op de ande re beroemd maakte. Europa en Ameri ka hebben de vier inmiddels ook ont dekt. In café Dangeroe treedt zondag, zo als iedere laatste zondag van de maand, vanaf half vijf de sessieband op. Wie als gastmuzikant zal aantre den is nog niet bekend, wel dat de mu ziek zondag in het teken staat van de jazz. Discotheek Cosmo brengt vandaag en morgen, vrijdag, een Engels trio op het podium. De drie, in Nederland woonachtige, Britten treden op onder de naam Fragment en spelen muziek van groepen als The Rolling Stones, Simple Minds en U2. De optredens be ginnen beide dagen om 23.00 uur. De Zuidhollandse hardrockforma- tie Random komt voor twee optredens naar Zeeland. Vrijdag is het vijftal te zien in Kasteel van Batavia in Westka- pelle en zaterdag is Random in jonge rencentrum De Piek in Vlissingen. Bei de concerten beginnen om 22.00 uur. dukt als 'Never gonna change' en een veel meer op de 'Hispanic-roots' terug gaande instrumentale elpee? „Dat kan. Ik ben niet bang voor mijn geloof waardigheid. Feliciano blijft altijd Fe liciano. Al doe ik moderne dingen, mijn stem blijft altijd hetzelfde, mijn gitaarspel blijft altijd herkenbaar. Oké, 'Never gonna change' is iets an ders, maar als je dat nummer hoort, zeg je toch: 'Da's José Feliciano'. Ik vind het prachtig wanneer ik mensen betrap die naar mijn nieuwe album luisteren en zeggen 'Dat is 'm niet'. Dan zeg ik op mijn beurt: 'Well who the hell is it?"' In Enschede treedt José Feliciano op bij een gala dat via de verkoop van kaartjes a raison van 500 gulden an derhalve ton bijeen hoopt te krijgen voor het Wereld Natuur Fonds. Maar het (goede) doel speelt voor de rasar tiest, die Feliciano nu eenmaal is, geen rol. „Het maakt niet uit waar of voor wie ik speel, ik speel ze altijd plat. Niet de die ren hoor, de mensen in de zaal. Zeker nu er een hele generatie jongeren is ontstaan die niet meer zo vertrouwd is met mijn muziek. Ik moet me nu op nieuw bewijzen. Ze moeten me wél kennen! Ze moeten weten dat ik met de beste van de hedendaagse artiesten mee kan komen. Ik wil niet hoogmoe dig klinken, just confident." Feliciano wil niet aan boord van het bijgetankte toestel klimmen zonder Holland nog wat veren in het achter werk te hebben gestopt. „Holland heeft altijd voorop gelopen. Voor mij persoonlijk als zanger; ik kreeg al Edi- sons uitgereikt toen ik nog helemaal niet beroemd was. Maar ook voor blin de mensen: hier zorgen ze ervoor dat blinde mensen weten welk bankbiljet ze in de vingers hebben en wanneer het stoplicht op groen springt. Daar kan de rest van de wereld, Amerika incluis, nog wat van leren. Een blinde heeft geen medelijden nodig. Wij zijn geen alcoholici, we hebben geen houten been. Het enige wat we nodig hebben is een beetje hulp." Er is een theorie dat mensen die een bepaalde vaardigheid of een zintuig moeten missen extra goed zijn in de dingen die nog wel binnen hun moge lijkheden liggen. Is er een relatie tus sen Feliciano's blindheid en zijn extre me muziektalent? „Daar geloof ik he lemaal niks van. Mozart was niet blind en hij was extreem begaafd! En of ik nou beter of slechter speel dan iemand die de snaren daadwerkelijk kan zien... Als de lichten uitgaan weet ik dat ik niet meer naar de snaren hoef te kij ken." (Door Peter Dicker) De melancholieke eentonigheid van een doedelzak op een straathoek in Dublin roept onweer staanbaar beelden op. Beelden van boomloze hellingen, van een meer in de mist, van rook van turfvuren, waarboven mout wordt gedroogd voor het stoken van whiskey. Een betere voedingsbodem voor my then lijkt niet denkbaar. Maar een van de hardnekkigste mythen moet nu zelf op de helling: die van de Ier se (volks)muziek. Die maakt zich met rasse schreden los van een Kel tische traditie van vijftien eeuwen her. Dat Ierse muziek schromelijk tekort wordt gedaan door er het etiket 'folk' op te plakken, is door artiesten van wereldnaam als Van Morrison, U2, the Pogues en Enya overtuigend aangetoond. Tussen hun moderne geluid en de pure traditie van de Chieftains en de Dubliners ligt een wereld van verschil en een heel le vendige scene waarin honderden groepen en groepjes en troubadours hun dagelijkse brood en pint verdie nen. Muziek is zo diep geworteld in de Ierse cultuur dat het op een lijn kan worden gesteld met eten en drinken en ademen. Die diepe worteling is er tegelijk de oorzaak van dat de Ierse volksmu ziek altijd zeer traditioneel is geble ven, zowel qua instrumentatie als qua tekst. Maar het succes van me- ga-sterren als U2 lijkt dit bolwerk de laatste jaren aan te tasten. De folk staat steeds nadrukkelijker open voor eigentijdse omstandigheden en studiotechnieken. De vernieu wing van de grote rockbands filtert door, het geloof in eigen kunnen neemt toe en de vraag naar nieuwe nummers van Ierse tekst- en toon dichters is groter dan ooit. Een sprekend voorbeeld van deze ontwikkeling is Dolores Keane, op dit momént de trotse aanvoerster van de Ierse hitlijsten met het door haar Britse echtgenote John Faulk ner geschreven nummer 'Lion in a cage'. Een roerende popballade over Nelson Mandela, door Dolores betoverend en meeslepend ver tolkt. Slechts heel in de verte sche mert door dat haar wortels in de folk liggen. Aan de basis van haar jongste suc ces lag Keanes beslissing van vorige zomer om na een lange carrière als zangeres in diverse groepen op de solotoer te gaan, gesteund door haar echtgenoot op gitaar, bouzouki en zang, Brendan O'Regan op gitaar en mandoline en Martin O'Connor op accordeon. Met haar debuutelpee brak ze in eigen land door naar de top. Ze werd uitgeroepen tot de bes te folk/balladzangeres van 1988 en kreeg optredens op grote festivals in Newfoundland, Tonder (Denemar ken), Hong Kong en Belfast. Die werden gevolgd door tournees in Engeland, Ierland West-Duitsland en de Verenigde Staten. De nu 35-jarige Dolores Keane woont nog altijd in Caherlistrane in het door de Atlantische oceaan be- spoelde district Galway waar ze werd geboren en opgroeide. Zo'n klein dorpje aan de Ierse westkust dat bestaat uit een kerk, een pub en een paar boerderijtjes in de verte. Haar ouders, broers, zusters en tan tes deden allemaal 'iets' in de mu ziek en Dolores drukte moeiteloos hun voetsporen. Ze leerde net zo goed varkens slachten en kalkoenen voeren als de hoge 'c' pakken, met haar gaandeweg steviger en karak teristieker stemgeluid. Daarnaast ging ze fluit spelen en accordeon, fiddle en mandoline. Vier jaar oud was ze op de radio te beluisteren en op haar elfde werkte ze al aan een plaatopname mee. Dolores werd al spoedig beroepsmu zikant in het folk-circuit. Ze maakte plaatopnamen met de Chieftains, ging op tournee met Planxty, for meerde met John Faulkner de groe pen Reel Union en Kinvara en maakte twee jaar deel uit van De Dannan, met welke groep ze het vo rige Irish Music Festival in Zwolle aandeed. „De vorige elpee was al een forse stap bij het traditionele folkgeluid vandaan. Maar met een vrij simpele begeleiding", aldus de zangeres. Prachtig golvend, rossig blond haar Het Irish Music Festival krijgt na edities in Leiden ('77), Eindhoven ('79) en twee maal Zwolle ('81 en '86) op 23 september voorlopig zijn be kroning in het Rotterdamse Sport paleis Ahoy'. Deze vijfde aflevering brengt daar van vier uur 's middags tot middernacht een keur aan ar tiesten bijeen: The DublinersJim McCann, Christy Moore, Furey's and Davey Arthur, Davy Spillane Friends, Dolores Keane Band en The Doonan Family. Een verzame ling van talenten zoals die zelfs in het moederland Ierland nooit tege lijk bijeen is gebracht. Een goede ge legenheid om te ontdekken dat Ierse muziek heel wat meer omvat dan folk alleen, en dat de folk een steeds eigentijdser gezicht krijgt. tot op het middel, een wat hese, door het repeteren van de vorige avond getekende stem: „Het nieuwe al bum krijgt een nog voller en 'Euro- peser' geluid. Dat betekent naast de traditionele gitaar, fluit, fiddle, doe delzak, whistles, mandoline en ac cordeon nu ook electrische gitaren, bas, drums, sax en keyboards." In één opzicht verloochent ze ook op dit album haar achtergrond niet: ze houdt een voorkeur voor de wat langzamere, verhalende ballades. De nieuwe plaat, evenals de hit single 'Lion in a cage' geheten, komt direct na het optreden in Ahoy' uit. Daarna volgen tournees door Ier land en Engeland, inclusief een op treden in de bekende Terry Wogan Show van de BBC. De agenda van volgend jaar vermeldt ook Ierse fes tivals in Winnipeg (Canada) en Mil waukee (VS). En mogelijk Moskou, waar een documentaire over Dolo res en haar muziek de hoofdprijs van jury én publiek won. Is haar fraai geproduceerde nieuwe single ook inhoudelijk niet een veel betekenende stap? „Ja zeker. Vroe ger zaten we vast aan een bepaald repertoire, een historisch idioom ook. Voor mij telt nu alleen nog maar de kwaliteit van een tekst. En dan kan die overal over gaan, een stukje Keltische mythe, liefde, poli tiek geweld of waar dan ook. En zo heeft John nu een actueel Zuidafri kaans onderwerp verwoord." „Er was sinds vorig jaar al veel be langstelling voor mijn persoontjes, maar zo'n nummer 1-hit doet na tuurlijk helemaal de deur dicht. Op zich doet het me niet zoveel, het gaat me om de muziek. Maar het is wel heel goed voor het zelfvertrou wen van de band en voor onze rela tie met de platenmaatschappij. We krijgen nu meer vrijheid om leuke dingen te gaan doen. Ik zit trou wens ook niet in de muziek om er rijk van te worden. Je bent in dit land al rijk als je een stukje land hebt om te verbouwen en buren om je in nood te helpen." De Ierse folk mag dan, belichaamd in een artieste als Dolores Keane, in beweging zijn, helemaal loskomen van de wortels lijkt onmogelijk. Ly risch kan de zangeres nog worden over het Keltisch: „Een heel poëti sche taal, sterk in beschrijvende woorden. Natuurlijk zingen en spre ken wij Engels, maar af en toe ge bruiken we toch nog Keltische uit drukkingen en woorden waarvoor in het Engels gewoon geen goede equi valenten voorhanden zijn." The Dubliners zijn zaterdag eveneens van de partij op het Irish Music Festival in Rotterdam. (Advertentie) VOOR KWALITEIT EN SERVICE: Lange Delft 80 - Telefoon 01180-35252 (Door Peter Bruyn) rme David Bowie. 'Go the Hack', het nieuwe album van de Austra lische Cosmic Psychos is de plaat die Bowie met zijn Tin Machine graag had willen maken, waar waarvoor de grootste poseur van de rockmuziek gewoon de ruggegraat miste. The Cos- mie Psychos zijn geen blikken speel tje, maar muzikaal staal. „Hm, vind je? Wel, laat ik dat dan maar als een compliment opvatten," zegt de kalende Psychos-drummer Bill Walsh boven zijn eerste kop koffie van de dag. Voor de tweede keer is het trio uit Melbourne overgevlogen om Euro pa kennis te laten nemen van hun overdonderende, maar als puntje bij paaltje komt oh zo subtiele straalja- gerrock. Zo nu en dan bloeit er ergens op deze aardbol een groep op, die de rock'n'roll opnieuw lijkt uit te vinden en op te bouwen, uitgaand van de es sentie. En de Cosmic Psychos zijn daar een van. „Toen we begonnen kon geen van ons een instrument spelen," zegt bassist Ross Knight. „We moesten dus wel he lemaal vanuit het niets beginnen. Het eerste wat we produceerden was ge woon geluid, hard geluid; 'just noise'." „Maar," valt Walsh bij, „We zijn altijd ontzettend kritisch geweest en we heb ben heel hard moeten werken om pre cies dat geluid te krijgen wat wij zelf wilden. In de jaren zestig werd er ook over de muziek van The Stooges ge zegd: 'Iedereen kan dat'. Maar er was behalve The Stooges zelf niemand die het ook werkelijk deed. Wij zijn ons er als groep heel goed van bewust hoe we klinken. Voor ons is 'the feel', het ge- voel dat we in onze muziek stoppen, KemjUSie het belangrijkste. Er lopen heel wat betere musici dan wij rond, ja. Maar dat wil nog niet zeggen dat die ook be tere muziek maken." Cosmic Psychos - overdonderende maar subtiele straaljagerrock. Op Go the Hack! - 'De beuk d'r in!' - het tweede album dat inmiddels ook bij een Nederlandse maatschappij (Megadisc) is verschenen, blijkt het trio tot iets in staat waar de weten schappelijke wereld nog altijd wan hopig naar zoekt: beheersbare kernfu sie. 'Simpel maar krachtig', luidt het motto van bassist Knight. Gevraagd naar de afzonderlijke functies binnen de band, werp drummer Walsh zich onmiddelijk op als 'machinekamer'. Bassist Ross voelt zich het liefst de chauffeur. „Maar niet de navigator, niet de man die de kaart leest." Bill Walsh: „Misschien ben ik dat wel. Of eigenlijk nemen we ombeurten die taak op ons. Dat is waarschijnlijk ook wat mensen in de Cosmic Psycho's aanspreekt: het teamwork. De muziek zelf, het ontwikkelen ervan, dat is de uitdaging. De teksten die we zingen zijn heel persoonlijk. Geldproblemen, je beste vriend die er met je vriendin vandoor gaat. Problemen die iedereen herkent. 'The simple things in life'." Hoewel de heftigheid van hun muziek anders doet vermoeden, zijn de drie Australische Psychos bepaald geen losgeslagen pubers meer. Gitarist Pe ter Jones en drummer Bill Walsh blij ken beiden gevorderde dertigers en respectievelijk afgestudeerd bioche micus en politicoloog. Allebei hebben ze de wetenschap achter zich gelaten en voor de rock'n'roll gekozen. Bas sist Ross is met zijn 'bijna dertig' het broekje van het gezelschap, woont nog altijd op de boerderij van zijn ou ders en is de enige met een punk-ver leden. Bill Walsh: „Ik wilde vroeger, op school, ook al in een band spelen. Mis schien durfde ik toen niet en moet ik dat nu inhalen. In het begin zei ook ie dereen dat het niets zou worden met deze band. We zouden te lui zijn en niet ondernemend genoeg. We zijn geen lef gozers, geen showbinken. Nooit ge weest ook. In deze band kun je niet po seren. Dat staan we elkaar niet toe." De Cosmic Psychos treden morgen, vrijdag, op in de Vrije Vloer in Utrecht en zijn zaterdag te vinden in de Melk weg in Amsterdam. Zij sluiten hun Ne derlandse toernee zondag af met een optreden in Zopo in Horst.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 9