De nieuwe Peugeot 309, een compleet nieuwe auto Het sterkste nummer in zijn klasse ADVERTEREN DOET VERKOPEN Renteverhoging Rentecertificaten POSTBANK LEDERMODE Industriële Automatisering Industriële Computer- besturingen Elektrisch Schakelen LEDERMODE De Peugeot 405 X4: ideaal voor alle weersomstandigheden Drieweg katalysator met Lambda-sonde Vrijwel alle Peugeot's met injectiemotor Voor de vierde keer Paris-Dakar Al het nieuws van Peugeot voor de jaren '90 staat tijdens het Open Huis tot 23 september bij ons voor u klaar. M Meer informatie? VAKBEKWAAMHEID RESTAURANTBEDRIJF LEDERKOLLEKTIE SUÈDE, LEDER EN LAMSVACHTKLEDING 24 Peugeot klaar voor de jaren '90 De nieuwe Peugeot 309, een nieuwe voor- en achterzijde, een compleet nieuw interieur en nieuwe motoren. Het voordeel, van permanente 4-wielaandrijving Het succes in een notedop is verhuisd van Middelharnis naar Goes Kolveniershof 25 Wilt u nog mee doen? 08380-32514 LEDERMODE HET ADRES BEKEND OM HAAR SERVICE VAKMANSCHAP De speciaalzaak met 40-jarige ervaring in KOLVENIERSHOF 25 GOES TEL. 01100-23511 P.S. Bij aankoop van een Iedere kledingstuk wordt tol geld vergoed. Wilt u nog mee doen? 08380 - 32514 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 21 SEPTEMBER 198 EERSTE JAARGANG NUMMER 1 Uitgever: Peugeot Talbot Organisatie SEPTEMBER 1989 Een katalysator haalt een groot deel van de scha delijke stoffen uit het uitlaatgas. Door toevoeging van een Lambda-sonde en een ingenieus injectiesysteem wordt de ver branding van deze schadelijke stoffen nog optimaler. Als in 1993 alle nieuwe auto s verplicht met een katalysator zijn uitgerust, kunt u er op rekenen dat de Peugeot's hiermee allang rondrijden. Nagenoeg alle nieu we Peugeot modellen zijn name lijk vanaf vandaag met een gere gelde drieweg-katalysator uitge rust. Vóór de katalysator is een zogenaamde Lambda-sonde aangebracht, die ervoor zorgt dat een elektronische eenheid infor matie met betrekking tot het zuurstofgehalte in het uitlaat gas ontvangt. Deze eenheid corrigeert, af hankelijk van de gegevens die hij van de sonde krijgt, de hoeveel heid geïnjecteerde benzine. Zo is er altijd het juiste mengsel van benzine en lucht en is de verbran ding ten alle tijde optimaal. De drieweg-katalysator zorgt er vervolgens voor dat schade lijke stoffen die dan nog vrijko men worden gefilterd. Een goede zaak voor het milieu. Onlangs introduceerde Peugeot de nieuwe Peugeot 309.jMet een compleet nieuw interieur, gewijzigd exterieur en nieuwe injectiemotoren met drieweg-katalysator en Lambda-sonde. Wie er een maal een proefrit in heeft gemaakt zal moeten toegeven dat er hier sprake is van een compleet nieuwe auto. Allereerst hebben een aantal wijzi- gingen aan het exterieur ervoor gezorgd dat hij nog meer in lijn ligt met de andere Peugeot's. Met name door de wijzigingen aan de grille heeft de 309 nu hetzelfde dynamische uiterlijk als de andere Peugeot modellen. Bekijken we zijn achterzijde, dan zien we dat de achterlichten gewijzigd zijn. Ze zijn trapezium-vormig gewor den en geven aldus de achterzijde een. uiterlijk dat zeker niet misstaat in de jaren negentig. Voorts is de achterklep doorgetrokken vrijwel tot aan de bum per, zodat de koffers gemakkelijker kunnen worden ingeladen. En dan het interieur, dat is geheel vernieuwd. Zo is er een compleet nieuw dashboard en stuurwiel. Tevens zijn de deurpanelen opnieuw vormgegeven en is andere bekleding toegepast. Al met al is de nieuwe Peugeot 309 een auto die van binnen en buiten gezien mag worden. Een ding willen we nog kwijt over het interieur: er zijn namelijk ook achterin veiligheids gordels gemonteerd. En dat is iets wat eigenlijk in geen enkele auto zou mogen ontbreken. - Nieuwe motoren Het grootste nieuws van de Peugeot 309, schuilt wellicht onder de motor kap. Want nagenoeg alle modellen zijn nu voorzien van een injectiemotor en drieweg-katalysator met Lamba- sonde. Hiermee voldoen de 309 motoren aan de strengste milieu eisen die er onlangs in Europa zijn gesteld. En dat is een aardig gegeven in de strijd tegen de vervuiling. Een ander aardig gegeven is dat de 309 niet alleen zuini ger is, maar ook schoner rijdt en tege lijk soepeler en pittiger. Bovendien zijn ze allemaal standaard uitgerust met een 5-versnellingsbak. Nu wat over de verschillende mo dellen die er beschikbaar zijn, want dat zijn er nogal wat. Om te beginnen moet u weten dat het basismode! (de XE) al een vermogen kent van maar liefst 80 DIN pk (58 kW). En dan is er verder een automaat van 1580 cm1 met 92 DIN pk (68 kW), een diesel met 1905 cmJ en 65 DIN pk (47 kW). En uiteraard is er ook een supersnelle GTI met 1905 cm-1, 122 DIN pk (88 kW) en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 8,7 seconden. AANTREKKELIJK GEPRIJSD Peugeot 205 XE 1.0 f 17.650,- Peugeot 205 Accent 1.1 inj. 5-bak 3-weg kat./ Lambda-sonde I Peugeot 205 XLD 1.8 liter dieselmotor I Peugeot 309 XE 1.4 inj. 5-bak 3-weg kat./ Lambda-sonde I Peugeot 309 XLD 1.9 liter dieselmotor f 19.325.- f 24.785,- i 22.200,- i 27.650,- I Peugeot 405 GL 1.6 f 28.780,- I Peugeot 405 GL 1.6 inj. 3-weg kat./ Lambda-sonde I Peugeot 405 GLD 1.9 liter dieselmotor I Peugeot 405 GR X4 1.9 inj. 3-weg kat./ Lambda-sonde I Peugeot 405 Break GL 1.6 inj. 3-weg kat./ Lambda-sonde i 29.650.- f 34.600,- f 44.200,- f 32.585,- Peugeot 405 Break GLD 1.9 liter dieselmotor f 37.455,- (Prijzen incl. BTW, excl. afleverings- kosten. Wijzigingen voorbehouden). ken injectie motor zorgt niet alleen voor meer vermogen, maar ook voor een betere verbranding en een soepe ler lopende motor. Peugeot is een van de meest ervaren autofabri kanten als het om injectiemoto ren gaat. Of het nu om Mono- point injectie gaat of Multi-point. Beide systemen worden door Peugeot toegepast. Deze injec tiesystemen staan er borg voor dat er een goede afstemming van het benzineluchtmengsel onder wisselende omstandighe den wordt gerealiseerd. De hoeveelheid geïnjecteerde benzine is afhankelijk van de belasting van de motor en het toerental (zeg maar de stand van het gaspedaal). Echter, de injec- tietijd wordt geregeld, om een optimale verbranding te garan deren. En dit nu gebeurt op basis van gegevens van de motortem- peratuur, de luchttemperatuur, de accuspanning en de informa tie die verkregen wordt van de Lambda-sonde. Het resultaat is minder schadelijke uitlaatgas sen, maar ook meer souplesse en een groter vermogen. Bijzonder aan de Peugeot 405 X4 zijn de permanente vierwiel- aandrijving (het meest ideale aandrijfsysteem) en de achter- trein met automatische hoogte correctie. Bij het genoemde vierwiel-aan- drijfsysteem wordt de verdeling van de aandrijfkrachten door middel van een tussenbak verdeeld in 53% op de voorwielen en 47% op de achter wielen. Dit resulteert in een nog beter rijgedrag van de auto onder alle omstandigheden. Maar er zijn nog meer voordelen. De onder- en overstuurreacties zijn namelijk minimaal en het trekken van een caravan of aanhanger is een voudig. Peugeot heeft de vierwiel- aandrijving met name toegepast om van de auto een nog veiliger en comfor tabeler auto te maken. Maar ook is een vierwiel aangedreven auto geschikt voor moeilijk begaanbare wegen. Dat wordt nog eens onderstreept door de achteras met automatische hoogtecorrectie. Die zorgt ervoor dat ongeacht de belading en het aantal passagiers de wagenhoogte constant blijft. Hierbij wordt de gunstige Cw- waarde behouden (dus een lager brandstofverbruik), is de wegligging altijd optimaal en kan er met gemak op onverhard terrein gereden worden. Paris-Dakar is de zwaarste rally ter wereld. Peugeot won hem drie keer achtereen ('87, '88, '89). Een prestatie die geleverd kon worden dankzij een perfecte voorbereiding, feilloos teamwork, vakman schap en de technische know-how. Uiteraard doet Peugeot mee om te winnen. Maar vooral het meedoen is belang rijk. Het is een voortreffelijke manier om produkt-innova- ties in de meest extreme omstandigheden te testen. Zo werden er de turbo's op de proef gesteld, de zestien kleppen techniek, en de vier- wielaandrijving. In 1990 doet Peugeot weer mee. Zodat u in de negentiger jaren nog meer innovaties kunt verwachten, die alvorens u die in een 'nor male' Peugeot aantreft al heel wat testkilometers hebben afgelegd. U bent van harte welkom om eens rond te kijken en een proefrit te maken. De Peugeot 405 urn in 1988 Auto van het Jaar. Maar wist u dat ook de Peugeot 205 al de nodige prijzen in de wacht heeft gesleept? Al bij z'n introductie won hij van wege z'n comfort, prestaties, veilig heid, styling en zuinigheid het Gou den Stuurwiel (das Goldene Lenk- rad) de Oscar onder de autoprijzen. Maar ook in de jaren daarna werd hij door het vooraanstaande Duitse magazine 'Auto, Motor und Sport' verkozen tot de beste auto in zijn klasse. En inderdaad, de Peugeot 205 is op veel gebieden een goede auto die in de smaak valt, en dat geldt niet alleen voor de kenners. Inmiddels zijn er al zo'n 3 miljoen van geproduceerd. Zeker in Neder land is hij een populaire verschijning. Hij is dan ook de meest verkochte auto in z'n klasse en draagt ertoe bij dat Peugeot het 3e merk is in Neder land. Met name de Accent en Junior uit voeringen scoren hoog. En niet in de laatste plaats omdat hij zo lekker rijdt, wendbaar is en pittig. Zo is de Accent 1.1 liter nu uitgerust met een 60 DIN pk injectiemotor en stan daard voorzien van een 5-versnel 1 ij rp: mek mm a m M - lingsbak. Wilt u trouwens eens een optimale 205 ervaring meemaken dan moet u beslist eens komen kijken. U kunt dan ook kennismaken met de Peugeot 205 diesel, de automaat of de GTI (122 DIN pk!) en de Cabriolet. 7 - - -Tv - 7 z-v - AXEL, AUTOBEDRIJF J.L. V.D. VOORDE, BUITENWEG 12, TEL.: 01155-2045. GOES, RT.A. GOES B.V., WESTHAVENDIJK 148, TEL.: 01100-20620. HULST, AUTOMOBIELBEDRIJF J.L. V.D. VOORDE, STEENSEDIJK108, TEL.: 01140-12878. OOSTBURG, GARAGETWESTENB.V.,BREDESTRAAT23A,TEL.:01170-2255.TERNEUZEN,GARAGEANDRÉDEES, MR. EJ.HAARMANWEG21, TEL.: 01150-12035. VLISSINGEN, AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN B.V., PRES. ROOSEVELTLAAN 745, TEL: 01184-12008. ZIERIKZEE, AUTOMOBIELBEDRIJF 'DE N0BELP00RT' B.V., E|| OUDEWEG 2-6, TEL.: 01110-4453. PEUGEOT. DYNAMISCH OP WEG. Per 20 september 1989 verhoogt de Postbank een aantal rentetarieven voor Rentecertificaten. Met Rentecertificaten kunt u veilig geld opzij zetten tegen een vaste hoge rente. Rente-ontvangst per maand Looptijd Looptijd Looptijd Looptijd Looptijd 1 jaar 2 jaar 3 jaar 4 jaar 5 jaar Looptijd 10 jaar 5,75%* 6 6,25%* 6,75% (was 6,5 6,75% (was 6,5 7 (was 6,75%) Rentepercentage ongewijzigd. Rente-ontvangst per jaar Looptijd 1 jaar Looptijd 2 jaar Looptijd 3 jaar Looptijd 4 jaar Looptijd 5 jaar Looptijd 10 jaar 6 6,25%* 6,5 7 (was 6,75%) 7 (was 6,75%) 7,25% (was 7 Rente-ontvangst per einde looptijd Looptijd ljaar 6 Looptijd 2 jaar 6,25%* Looptijd 3 jaar 6,5 Looptijd 4 jaar 7 (was 6,75%) 5 jaar 7 (was 6,75%) Looptijd Looptijd 10 jaar (was 6,75%) Meer informatie vindt u in de folder Rentecertificaten. Haal deze op het post kantoor. Telefonisch aanvragen kan ook Bel gratis 06 - 0400 (van maandag t/m vrijdag tot 21.00 uur en op zaterdag tot 12.00 uur). U vindt bij ons een uitgebreide, modieuze en sportieve 9D&C4' TECHNISCHE OPLEIDINGEN Maandag 2 oktober a.s. start in GOES om 19.00 uur in de Chr. S.G. "Ter Welle" aan de Bessestraat 4 de kursus Vrijwel alle machines en installaties zijn uitgerust met motoren, Kleppen, cilinders en/of andere uitvoerorganen zoals verwarmingselementen, alar mering, lampen, enz. Genoemde uitvoerorganen moeten automatisch in een bepaalde volgorde en onder bepaalde voorwaarden aangestuurd worden. Het aansturen van uitvoerorganen wordt veroorzaakt door sig naalgevers, zoals eindschakelaars, niveau-schakelaars, enz. Om de scha kelvolgorde en schakelvoorwaarden vanaf signaalgevers naar uitvoerorga nen volgens plan te laten verlopen, dient de besturing. De besturing in de zin van: "Klep K mag pas geopend worden, als aan de volgende schakel- voorwaarden - cilinder C moet uit zijn en motor M moet uitgeschakeld zijn - voldaan is". Besturingen komen in veel vormen en tegenwoordig op vrij wel iedere produktiemachine of -installatie voor. In de opleiding Industri ële Automatisering (met 2 praktikumdagen) wordt ingegaan op relaisbe- sturingen, pneumatische besturingen en logische elektronische besturin gen. Vooral het lezen (dus niet ontwerpen) van alle mogelijke schakel schema's en de funktie van de in besturingen toegepaste komponenten, alsmede het storingzoeken vormen de belangrijkste onderdelen van deze leergang. Met nadruk wordt opgemerkt, dat deze kursus speciaal bedoeld is voor technici met een lbo-, mavo-vooropleiding en oud-kursisten Alge mene Techniek. Maandag 2 oktober a.s. start in GOES om 19.00 uur in de Chr. S.G. "Ter Welle" aan de Bessestraat 4 de kursus (voorheen: Industriële Microprocessors IM) De leergang Industriële Computerbesturingen is de ideale kursus om ver trouwd te raken met computergestuurde machines en installaties. Om deze kursus met goed resultaat te kunnen volgen is basiskennis die over eenkomt met de inhoud van de leergang Schakel- en Besturingstechniek of Industriële Elektronika noodzakelijk. Iedere kursist krijgt een personal computer (PC) met simulatie-software ter beschikking, waarmee thuis de opdrachten uitgewerkt kunnen worden. Programma: opbouw en werking van een microprocessorsysteem; het ge bruik en de behandeling van de binaire, hexadecimale, mnemonic en ASCII-code; inleiding in het gestruktureerd programmeren aan de hand van deeltoepassingen van komplete installaties met behulp van flow charts en basisinstrukties; de behandeling van in/out-put technieken en digitale interfaces voor machinebesturingen; analoog meten en regelen met een microprocessorsysteem (procescomputer) met de benodigde in terfaces zoals DAC's en ADC's; praktische projekten (o.a. besturing van een Inpakmachine en een meng installatie); de verklaring van de termen editor, assembler, compiler, interpreter, monitor en debugger. Bel dan nu het ROVC sekretariaat. U ontvangt dan direkt de uitge breide informatie plus aanmel dingsformulier. Op woensdagavond 27 september start in Middelburg, in Streek- school Zeeland, Molenwater 8, om 19.00 uur, de cursus Erkende opleiding, rijkserkend diploma. Vraag vrijblijvend een gratis prospectus bij het: Instituut Vakonderwijs, Sagittalaan 24, 5632 AL Eindhoven. Telefoon 040-425526 (ook 's avonds; of Roermond 04750-15440: De cursus kan ook thuis schriftelijk worden gevolgd. Erkend door de minister van onderwijs en wetenschappen op grond van de wet op de erkende onderwijsinstellingen. Donderdag 28 september a.s. start in TERNEUZEN om 19.30 uur in het "Zeldenrustcollege" aan de Zeldenrustlaan 2 de kursus Op zaterdag 23 september a.s. vanaf 14.00 uur tonen wij u met een doorlopende onze laatste nieuwe modellen zowei voor dames als heren. De leergang Elektrisch Schakelen (met praktikum) is in principe bestemd voor onderhoudstechnici met een opleiding lts-metaal of mts-werktuig- bouw en anderen met een niet-elektrotechnische opleiding. De ervaring heeft geleerd, dat de leergang ook voor lts-ers elektra een uitstekende, puur praktische vervolgopleiding is. De kursus wijkt volledig af van de be staande opleidingen op het gebied van de elektrotechniek. Doel van de kursus is namelijk niet het bestuderen van de elektriciteitsleer, maar het leren kennen en doorgronden van de elektrische (relais)schakeltechniek, zoals deze wordt toegepast op machines en installaties. Programma: schematechniek; basisschakelingen; relaisschakelingen met tijdfunkties; meetinstrumenten en meten; motoren en motorschakelingen; signaalgevers; projekten; lokaliseren en verhelpen van storingen; licht- schakelingen en veiligheid. Donderdag 28 september a.s. start in TERNEUZEN om 19.30 uur in het "Zeldenrustcollege" aan de Zeldenrustlaan 2 de kursus De leergang Toegepaste Elektronika heeft tot doel degenen die over een redelijke kennis van de elektrotechniek beschikken, vertrouwd te maken met elektronische basisschakelingen en de daarin gebruikte komponen ten. Dat vertrouwd maken houdt in, dat kursisten funkties, gebruikte sym bolen en koderingen van de verschillende komponenten leren kennen. Hierdoor kunnen zij door middel van metingen zelf storingen in schakelin gen lokaliseren en defekte onderdelen verwisselen. Aan het praktische gedeelte wordt zeer veel aandacht besteed. Iedere kursist krijgt een regel bare voeding, printplaat, ruim 200 komponenten zoals: weerstanden, kon- densatoren, dioden, transistoren, thyristoren, diacs en triacs. Thuis en in mindere mate op de kursus kunnen schakelingen worden opgezet en doorgemeten. De kursus is bestemd voor lts-ers en mts-ers. Is er weinig elektro-kennis aanwezig, dan wordt sterk aanbevolen eerst de kursus Elektrisch Schakelen te volgen. Bel dan nu het ROVC sekretariaat. U ontvangt dan direkt de uitge breide informatie plus aanmel dingsformulier.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 24