De nieuwe Peugeot 309, een compleet nieuwe auto
Het sterkste nummer in zijn klasse
ADVERTEREN
DOET VERKOPEN
Renteverhoging Rentecertificaten
POSTBANK
LEDERMODE
Industriële
Automatisering
Industriële
Computer-
besturingen
Elektrisch
Schakelen
LEDERMODE
De Peugeot 405 X4: ideaal voor alle weersomstandigheden
Drieweg
katalysator met
Lambda-sonde
Vrijwel alle
Peugeot's met
injectiemotor
Voor de vierde keer Paris-Dakar
Al het nieuws van
Peugeot voor de jaren '90 staat
tijdens het Open Huis
tot 23 september bij ons
voor u klaar.
M
Meer informatie?
VAKBEKWAAMHEID RESTAURANTBEDRIJF
LEDERKOLLEKTIE
SUÈDE, LEDER EN LAMSVACHTKLEDING
24
Peugeot klaar voor de jaren '90
De nieuwe Peugeot 309, een nieuwe voor- en achterzijde,
een compleet nieuw interieur en nieuwe motoren.
Het voordeel, van permanente 4-wielaandrijving
Het succes in een notedop
is verhuisd van Middelharnis naar
Goes Kolveniershof 25
Wilt u nog mee doen?
08380-32514
LEDERMODE
HET ADRES BEKEND OM HAAR SERVICE
VAKMANSCHAP
De speciaalzaak met 40-jarige ervaring in
KOLVENIERSHOF 25 GOES TEL. 01100-23511
P.S. Bij aankoop van een Iedere kledingstuk wordt tol
geld vergoed.
Wilt u nog mee doen?
08380 - 32514
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 21 SEPTEMBER 198
EERSTE JAARGANG NUMMER 1
Uitgever: Peugeot Talbot Organisatie
SEPTEMBER 1989
Een katalysator
haalt een groot deel van de scha
delijke stoffen uit het uitlaatgas.
Door toevoeging van een
Lambda-sonde en een ingenieus
injectiesysteem wordt de ver
branding van deze schadelijke
stoffen nog optimaler.
Als in 1993 alle nieuwe auto s
verplicht met een katalysator zijn
uitgerust, kunt u er op rekenen
dat de Peugeot's hiermee allang
rondrijden. Nagenoeg alle nieu
we Peugeot modellen zijn name
lijk vanaf vandaag met een gere
gelde drieweg-katalysator uitge
rust. Vóór de katalysator is een
zogenaamde Lambda-sonde
aangebracht, die ervoor zorgt dat
een elektronische eenheid infor
matie met betrekking tot het
zuurstofgehalte in het uitlaat
gas ontvangt.
Deze eenheid corrigeert, af
hankelijk van de gegevens die hij
van de sonde krijgt, de hoeveel
heid geïnjecteerde benzine. Zo is
er altijd het juiste mengsel van
benzine en lucht en is de verbran
ding ten alle tijde optimaal.
De drieweg-katalysator zorgt
er vervolgens voor dat schade
lijke stoffen die dan nog vrijko
men worden gefilterd. Een goede
zaak voor het milieu.
Onlangs introduceerde
Peugeot de nieuwe Peugeot
309.jMet een compleet nieuw
interieur, gewijzigd exterieur
en nieuwe injectiemotoren
met drieweg-katalysator en
Lambda-sonde. Wie er een
maal een proefrit in heeft
gemaakt zal moeten toegeven
dat er hier sprake is van een
compleet nieuwe auto.
Allereerst hebben een aantal wijzi-
gingen aan het exterieur ervoor
gezorgd dat hij nog meer in lijn ligt met
de andere Peugeot's. Met name door
de wijzigingen aan de grille heeft de
309 nu hetzelfde dynamische uiterlijk
als de andere Peugeot modellen.
Bekijken we zijn achterzijde, dan
zien we dat de achterlichten gewijzigd
zijn. Ze zijn trapezium-vormig gewor
den en geven aldus de achterzijde een.
uiterlijk dat zeker niet misstaat in de
jaren negentig. Voorts is de achterklep
doorgetrokken vrijwel tot aan de bum
per, zodat de koffers gemakkelijker
kunnen worden ingeladen.
En dan het interieur, dat is geheel
vernieuwd. Zo is er een compleet
nieuw dashboard en stuurwiel.
Tevens zijn de deurpanelen opnieuw
vormgegeven en is andere bekleding
toegepast.
Al met al is de nieuwe Peugeot 309
een auto die van binnen en buiten
gezien mag worden. Een ding willen
we nog kwijt over het interieur: er zijn
namelijk ook achterin veiligheids
gordels gemonteerd. En dat is iets wat
eigenlijk in geen enkele auto zou
mogen ontbreken. -
Nieuwe motoren
Het grootste nieuws van de Peugeot
309, schuilt wellicht onder de motor
kap. Want nagenoeg alle modellen zijn
nu voorzien van een injectiemotor en
drieweg-katalysator met Lamba-
sonde.
Hiermee voldoen de 309 motoren
aan de strengste milieu eisen die er
onlangs in Europa zijn gesteld. En dat
is een aardig gegeven in de strijd
tegen de vervuiling. Een ander aardig
gegeven is dat de 309 niet alleen zuini
ger is, maar ook schoner rijdt en tege
lijk soepeler en pittiger. Bovendien
zijn ze allemaal standaard uitgerust
met een 5-versnellingsbak.
Nu wat over de verschillende mo
dellen die er beschikbaar zijn, want
dat zijn er nogal wat. Om te beginnen
moet u weten dat het basismode!
(de XE) al een vermogen kent van
maar liefst 80 DIN pk (58 kW).
En dan is er verder een automaat
van 1580 cm1 met 92 DIN pk (68 kW),
een diesel met 1905 cmJ en 65 DIN pk
(47 kW). En uiteraard is er ook een
supersnelle GTI met 1905 cm-1, 122
DIN pk (88 kW) en een acceleratie
van 0 tot 100 km/u in 8,7 seconden.
AANTREKKELIJK GEPRIJSD
Peugeot 205 XE 1.0 f 17.650,-
Peugeot 205 Accent
1.1 inj. 5-bak
3-weg kat./
Lambda-sonde
I Peugeot 205 XLD
1.8 liter dieselmotor
I Peugeot 309 XE
1.4 inj. 5-bak
3-weg kat./
Lambda-sonde
I Peugeot 309 XLD
1.9 liter dieselmotor
f 19.325.-
f 24.785,-
i 22.200,-
i 27.650,-
I Peugeot 405 GL 1.6 f 28.780,-
I Peugeot 405 GL
1.6 inj. 3-weg kat./
Lambda-sonde
I Peugeot 405 GLD
1.9 liter dieselmotor
I Peugeot 405 GR X4
1.9 inj. 3-weg kat./
Lambda-sonde
I Peugeot 405 Break GL
1.6 inj. 3-weg kat./
Lambda-sonde
i 29.650.-
f 34.600,-
f 44.200,-
f 32.585,-
Peugeot 405 Break GLD
1.9 liter dieselmotor f 37.455,-
(Prijzen incl. BTW, excl. afleverings-
kosten. Wijzigingen voorbehouden).
ken injectie
motor zorgt niet alleen voor meer
vermogen, maar ook voor een
betere verbranding en een soepe
ler lopende motor. Peugeot is een
van de meest ervaren autofabri
kanten als het om injectiemoto
ren gaat. Of het nu om Mono-
point injectie gaat of Multi-point.
Beide systemen worden door
Peugeot toegepast. Deze injec
tiesystemen staan er borg voor
dat er een goede afstemming
van het benzineluchtmengsel
onder wisselende omstandighe
den wordt gerealiseerd.
De hoeveelheid geïnjecteerde
benzine is afhankelijk van de
belasting van de motor en het
toerental (zeg maar de stand van
het gaspedaal). Echter, de injec-
tietijd wordt geregeld, om een
optimale verbranding te garan
deren. En dit nu gebeurt op basis
van gegevens van de motortem-
peratuur, de luchttemperatuur,
de accuspanning en de informa
tie die verkregen wordt van de
Lambda-sonde. Het resultaat is
minder schadelijke uitlaatgas
sen, maar ook meer souplesse en
een groter vermogen.
Bijzonder aan de Peugeot 405
X4 zijn de permanente vierwiel-
aandrijving (het meest ideale
aandrijfsysteem) en de achter-
trein met automatische hoogte
correctie.
Bij het genoemde vierwiel-aan-
drijfsysteem wordt de verdeling van
de aandrijfkrachten door middel van
een tussenbak verdeeld in 53% op de
voorwielen en 47% op de achter
wielen. Dit resulteert in een nog beter
rijgedrag van de auto onder alle
omstandigheden.
Maar er zijn nog meer voordelen.
De onder- en overstuurreacties zijn
namelijk minimaal en het trekken
van een caravan of aanhanger is een
voudig. Peugeot heeft de vierwiel-
aandrijving met name toegepast om
van de auto een nog veiliger en comfor
tabeler auto te maken. Maar ook is
een vierwiel aangedreven auto
geschikt voor moeilijk begaanbare
wegen.
Dat wordt nog eens onderstreept
door de achteras met automatische
hoogtecorrectie. Die zorgt ervoor dat
ongeacht de belading en het aantal
passagiers de wagenhoogte constant
blijft. Hierbij wordt de gunstige Cw-
waarde behouden (dus een lager
brandstofverbruik), is de wegligging
altijd optimaal en kan er met gemak
op onverhard terrein gereden worden.
Paris-Dakar is de zwaarste
rally ter wereld. Peugeot won
hem drie keer achtereen ('87,
'88, '89). Een prestatie die
geleverd kon worden dankzij
een perfecte voorbereiding,
feilloos teamwork, vakman
schap en de technische
know-how.
Uiteraard doet Peugeot
mee om te winnen. Maar
vooral het meedoen is belang
rijk. Het is een voortreffelijke
manier om produkt-innova-
ties in de meest extreme
omstandigheden te testen.
Zo werden er de turbo's op
de proef gesteld, de zestien
kleppen techniek, en de vier-
wielaandrijving. In 1990 doet
Peugeot weer mee. Zodat u in
de negentiger jaren nog meer
innovaties kunt verwachten,
die alvorens u die in een 'nor
male' Peugeot aantreft al heel
wat testkilometers hebben
afgelegd.
U bent van harte welkom om eens rond te kijken
en een proefrit te maken.
De Peugeot 405 urn in 1988
Auto van het Jaar. Maar wist u dat
ook de Peugeot 205 al de nodige
prijzen in de wacht heeft gesleept?
Al bij z'n introductie won hij van
wege z'n comfort, prestaties, veilig
heid, styling en zuinigheid het Gou
den Stuurwiel (das Goldene Lenk-
rad) de Oscar onder de autoprijzen.
Maar ook in de jaren daarna werd hij
door het vooraanstaande Duitse
magazine 'Auto, Motor und Sport'
verkozen tot de beste auto in zijn
klasse. En inderdaad, de Peugeot 205
is op veel gebieden een goede auto
die in de smaak valt, en dat geldt niet
alleen voor de kenners.
Inmiddels zijn er al zo'n 3 miljoen
van geproduceerd. Zeker in Neder
land is hij een populaire verschijning.
Hij is dan ook de meest verkochte
auto in z'n klasse en draagt ertoe bij
dat Peugeot het 3e merk is in Neder
land.
Met name de Accent en Junior uit
voeringen scoren hoog. En niet in de
laatste plaats omdat hij zo lekker
rijdt, wendbaar is en pittig. Zo is de
Accent 1.1 liter nu uitgerust met een
60 DIN pk injectiemotor en stan
daard voorzien van een 5-versnel
1
ij rp:
mek mm
a m M
-
lingsbak. Wilt u trouwens eens een
optimale 205 ervaring meemaken
dan moet u beslist eens komen kijken.
U kunt dan ook kennismaken met
de Peugeot 205 diesel, de automaat
of de GTI (122 DIN pk!) en de
Cabriolet.
7 - - -Tv - 7 z-v -
AXEL, AUTOBEDRIJF J.L. V.D. VOORDE, BUITENWEG 12, TEL.: 01155-2045. GOES, RT.A. GOES B.V., WESTHAVENDIJK 148, TEL.: 01100-20620. HULST, AUTOMOBIELBEDRIJF J.L. V.D. VOORDE,
STEENSEDIJK108, TEL.: 01140-12878. OOSTBURG, GARAGETWESTENB.V.,BREDESTRAAT23A,TEL.:01170-2255.TERNEUZEN,GARAGEANDRÉDEES, MR. EJ.HAARMANWEG21, TEL.: 01150-12035.
VLISSINGEN, AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN B.V., PRES. ROOSEVELTLAAN 745, TEL: 01184-12008. ZIERIKZEE, AUTOMOBIELBEDRIJF 'DE N0BELP00RT' B.V.,
E|| OUDEWEG 2-6, TEL.: 01110-4453.
PEUGEOT. DYNAMISCH OP WEG.
Per 20 september 1989 verhoogt de
Postbank een aantal rentetarieven voor
Rentecertificaten.
Met Rentecertificaten kunt u veilig
geld opzij zetten tegen een vaste hoge rente.
Rente-ontvangst per maand
Looptijd
Looptijd
Looptijd
Looptijd
Looptijd
1 jaar
2 jaar
3 jaar
4 jaar
5 jaar
Looptijd 10 jaar
5,75%*
6
6,25%*
6,75% (was 6,5
6,75% (was 6,5
7 (was 6,75%)
Rentepercentage ongewijzigd.
Rente-ontvangst per jaar
Looptijd 1 jaar
Looptijd 2 jaar
Looptijd 3 jaar
Looptijd 4 jaar
Looptijd 5 jaar
Looptijd 10 jaar
6
6,25%*
6,5
7 (was 6,75%)
7 (was 6,75%)
7,25% (was 7
Rente-ontvangst per einde looptijd
Looptijd ljaar 6
Looptijd 2 jaar 6,25%*
Looptijd 3 jaar 6,5
Looptijd 4 jaar 7 (was 6,75%)
5 jaar 7 (was 6,75%)
Looptijd
Looptijd 10 jaar
(was 6,75%)
Meer informatie vindt u in de folder
Rentecertificaten. Haal deze op het post
kantoor. Telefonisch aanvragen kan ook Bel
gratis 06 - 0400 (van maandag t/m vrijdag
tot 21.00 uur en op zaterdag tot 12.00 uur).
U vindt bij ons een uitgebreide, modieuze en sportieve
9D&C4'
TECHNISCHE OPLEIDINGEN
Maandag 2 oktober a.s. start in GOES om 19.00 uur in
de Chr. S.G. "Ter Welle" aan de Bessestraat 4 de kursus
Vrijwel alle machines en installaties zijn uitgerust met motoren, Kleppen,
cilinders en/of andere uitvoerorganen zoals verwarmingselementen, alar
mering, lampen, enz. Genoemde uitvoerorganen moeten automatisch in
een bepaalde volgorde en onder bepaalde voorwaarden aangestuurd
worden. Het aansturen van uitvoerorganen wordt veroorzaakt door sig
naalgevers, zoals eindschakelaars, niveau-schakelaars, enz. Om de scha
kelvolgorde en schakelvoorwaarden vanaf signaalgevers naar uitvoerorga
nen volgens plan te laten verlopen, dient de besturing. De besturing in de
zin van: "Klep K mag pas geopend worden, als aan de volgende schakel-
voorwaarden - cilinder C moet uit zijn en motor M moet uitgeschakeld zijn
- voldaan is". Besturingen komen in veel vormen en tegenwoordig op vrij
wel iedere produktiemachine of -installatie voor. In de opleiding Industri
ële Automatisering (met 2 praktikumdagen) wordt ingegaan op relaisbe-
sturingen, pneumatische besturingen en logische elektronische besturin
gen. Vooral het lezen (dus niet ontwerpen) van alle mogelijke schakel
schema's en de funktie van de in besturingen toegepaste komponenten,
alsmede het storingzoeken vormen de belangrijkste onderdelen van deze
leergang. Met nadruk wordt opgemerkt, dat deze kursus speciaal bedoeld
is voor technici met een lbo-, mavo-vooropleiding en oud-kursisten Alge
mene Techniek.
Maandag 2 oktober a.s. start in GOES om 19.00 uur in
de Chr. S.G. "Ter Welle" aan de Bessestraat 4 de kursus
(voorheen: Industriële Microprocessors IM)
De leergang Industriële Computerbesturingen is de ideale kursus om ver
trouwd te raken met computergestuurde machines en installaties. Om
deze kursus met goed resultaat te kunnen volgen is basiskennis die over
eenkomt met de inhoud van de leergang Schakel- en Besturingstechniek
of Industriële Elektronika noodzakelijk. Iedere kursist krijgt een personal
computer (PC) met simulatie-software ter beschikking, waarmee thuis de
opdrachten uitgewerkt kunnen worden.
Programma: opbouw en werking van een microprocessorsysteem; het ge
bruik en de behandeling van de binaire, hexadecimale, mnemonic en
ASCII-code; inleiding in het gestruktureerd programmeren aan de hand
van deeltoepassingen van komplete installaties met behulp van flow
charts en basisinstrukties; de behandeling van in/out-put technieken en
digitale interfaces voor machinebesturingen; analoog meten en regelen
met een microprocessorsysteem (procescomputer) met de benodigde in
terfaces zoals DAC's en ADC's; praktische projekten (o.a. besturing van
een Inpakmachine en een meng installatie); de verklaring van de termen
editor, assembler, compiler, interpreter, monitor en debugger.
Bel dan nu het ROVC sekretariaat.
U ontvangt dan direkt de uitge
breide informatie plus aanmel
dingsformulier.
Op woensdagavond 27 september start in Middelburg, in Streek-
school Zeeland, Molenwater 8, om 19.00 uur, de cursus
Erkende opleiding, rijkserkend diploma.
Vraag vrijblijvend een gratis prospectus bij het:
Instituut Vakonderwijs, Sagittalaan 24, 5632 AL Eindhoven.
Telefoon 040-425526 (ook 's avonds; of Roermond 04750-15440:
De cursus kan ook thuis schriftelijk worden gevolgd.
Erkend door de minister van onderwijs en wetenschappen op grond van de wet op de erkende onderwijsinstellingen.
Donderdag 28 september a.s. start in TERNEUZEN
om 19.30 uur in het "Zeldenrustcollege" aan de
Zeldenrustlaan 2 de kursus
Op zaterdag 23 september a.s. vanaf 14.00 uur tonen wij u met
een doorlopende
onze laatste nieuwe modellen zowei voor dames als heren.
De leergang Elektrisch Schakelen (met praktikum) is in principe bestemd
voor onderhoudstechnici met een opleiding lts-metaal of mts-werktuig-
bouw en anderen met een niet-elektrotechnische opleiding. De ervaring
heeft geleerd, dat de leergang ook voor lts-ers elektra een uitstekende,
puur praktische vervolgopleiding is. De kursus wijkt volledig af van de be
staande opleidingen op het gebied van de elektrotechniek. Doel van de
kursus is namelijk niet het bestuderen van de elektriciteitsleer, maar het
leren kennen en doorgronden van de elektrische (relais)schakeltechniek,
zoals deze wordt toegepast op machines en installaties.
Programma: schematechniek; basisschakelingen; relaisschakelingen met
tijdfunkties; meetinstrumenten en meten; motoren en motorschakelingen;
signaalgevers; projekten; lokaliseren en verhelpen van storingen; licht-
schakelingen en veiligheid.
Donderdag 28 september a.s. start in TERNEUZEN
om 19.30 uur in het "Zeldenrustcollege" aan de
Zeldenrustlaan 2 de kursus
De leergang Toegepaste Elektronika heeft tot doel degenen die over een
redelijke kennis van de elektrotechniek beschikken, vertrouwd te maken
met elektronische basisschakelingen en de daarin gebruikte komponen
ten. Dat vertrouwd maken houdt in, dat kursisten funkties, gebruikte sym
bolen en koderingen van de verschillende komponenten leren kennen.
Hierdoor kunnen zij door middel van metingen zelf storingen in schakelin
gen lokaliseren en defekte onderdelen verwisselen. Aan het praktische
gedeelte wordt zeer veel aandacht besteed. Iedere kursist krijgt een regel
bare voeding, printplaat, ruim 200 komponenten zoals: weerstanden, kon-
densatoren, dioden, transistoren, thyristoren, diacs en triacs. Thuis en in
mindere mate op de kursus kunnen schakelingen worden opgezet en
doorgemeten. De kursus is bestemd voor lts-ers en mts-ers. Is er weinig
elektro-kennis aanwezig, dan wordt sterk aanbevolen eerst de kursus
Elektrisch Schakelen te volgen.
Bel dan nu het ROVC sekretariaat.
U ontvangt dan direkt de uitge
breide informatie plus aanmel
dingsformulier.