kleintjes Koffie wor^t 20 cent goedkoper e PZC Geheime dossiers over Grieken in vlammen op FNV-bonden over korter werken ernstig verdeeld Russen leggen massaal werk neer in Moldavië DOMPER OP PLAN AXELSE VLAKTE vandaag h d; Naar slagvaardig Scheldebekken Uw eigen bungalow aan het strand Wolkenvelden 232e jaargang no. 198 Woensdag 30 augustus 1989 Roken Belastingwet Bollen Slib Mishandeling Doopsgezinden Sukkelen Communisten ABVAKABO EN BOUW- EN HOUTBOND DWARS OOK ONRUST IN DE KAUKASUS Elf slachtoffers door bosbranden Sardinië Te koop vanaf 2 september '89. Een bungalow met uitzicht op zee. Bel voor alle informatie telefoon 01107-4220. Veel bewolking, maar vanmiddag ook enkele zonnige perioden. Matige zuid westelijke wind. Temperatuur 21 gra den. Opgave advertenties per telefoon: 01184-84321 of schriftelijk te zenden aan: advertentie-afdeling PZC Postbus 18, 4380 AA Vlissingen PROVINCIALE ZEEUWS ENSCHEDE (GPD) - Koffie wordt opnieuw goedkoper. Douwe Egberts en Van Nelle verlagen vandaag de prijs net twintig cent per pak van 250 gram. De derde koffie- brander van ons land, Albert Heijn, berekent vandaag voor de Perla-koffie ook 20 cent minder. Rabatkoffïe gaat vijftien cent in prijs omlaag. De prijs van enkele merken komt nu onder de drie gulden te liggen. De adviesprijs voor het roodmerk van Douwe Egberts komt op 3,39 gulden, waardoor het prijspeil van juni 1979 wordt bereikt, maar een groot aantal winkels zal de klanten minder dan drie gulden berekenen. De prijsdalingen zijn een gevolg van de ontbinding van de Internationale koffie-overeenkomst, eerder dit jaar. Daarmee is de hoeveelheid per land te ex porteren koffie vrijgelaten. In juli van dit jaar had dat al een prijsdaling van vijftien tot twintig cent per pakje voor de consument tot gevolg. Rijksbijdrage voor tiaven in de ijskast (Van onze verslaggever DEN HAAG/MIDDELBURG - De regering heeft een domper gezet op de erkenning van Vlissin gen en Terneuzen als havens van nationale betekenis. Zeeland moet nog zeker vijfjaar wach ten op rijksgeld voor een spoorwegontsluiting van de Axelse Vlakte in het Terneuzense haven- schapsgebied. Rotterdam en Amsterdam gaan voor. Volgens het Tweede Structuurschema Zeehavens, dat dinsdag door minister Smit-Kroes (verkeer en waterstaat) werd gepresenteerd, komt de ontslui ting van de Axelse Vlakte pas in de pe riode 1995-2000 aan bod. De spoorlijn kost vijf miljoen. Het rijk zal daar dan de helft van betalen. Rotterdam en vervolgens Amsterdam krijgen voor rang. De Zeeuwse haven-gedeputeerde drs R. C. E. Barbé reageerde gisteravond in mineur. „Dat geld komt gewoon te laat. Dit is een forse tegenvaller. Het zou kunnen betekenen dat we nu met de Axelse Vlakte toch wat moeilijk van de grond komen. Dit kan een forse drempel opwerpen voor het aantrek ken van nieuwe bedrijven." De gede puteerde laat het er niet bij zitten. De minister moet nog 'bestuurlijk over leg' met Zeeland plegen. Barbé: „We zullen dan zeker proberen om eerder geld te krijgen." Het structuurschema, dat de status heeft van een 'regeringsvoomemen', stelt Zeeland - evenals Amsterdam - wel meteen één miljoen gulden in het vooruitzicht voor een onderzoek naar de mogelijkheid om schepen met een grotere diepgang toe te laten tot de ha vens van Vlissingen en Terneuzen (een zogenaamd kielspeling-onderzoek). De regering zegt nu voor het eerst ook duidelijk toe dat de Westerschelde-ha- vens aansluiting krijgen op landelijke telematica-ontwikkelingen. Barbé: „Dat spoort wèl met ons beleid." Er is, zo blijkt uit het structuursche ma, de komende tien jaar in totaal 648 Roken eist steeds meer slacht offers. PAGINA 3 De gemeenten speuren naar gaten in de belastingwet. PAGINA 4 Het Dierenbevrijdingsfront dreigt met biologische oorlog tegen de bloembollenboeren. PAGINA 5 Berging van slib uit de Zeeuw se waterbodems kost ruim 100 miljoen gulden. PAGINA 9 Het aantal meldingen van kin dermishandeling is verdub beld. PAGINA 9 De doopsgezinde kerken in Zeeland streven naar samen werking. PAGINA 11 Hoek haalt de volgende beker ronde, maar het blijft sukke len. PAGINA 18 Radio, tv en kunst: 2 Binnen- en buitenland: 3 en 5 Opinie en achtergrond: 4 Financiën en economie: 7 Provincie: 9,11,13 en 17 Sport: 18 en 19 miljoen gulden nodig om de Neder landse zeehavens 'slagvaardig ge noeg' te maken in de Europese concur rentiestrijd. Het rijk trekt er 260 mil joen voor uit. De rest moet uit de ha venschappen zelf (lagere overheden en bedrijfsleven) komen. De Rotterdamse haven krijgt van de regering 'absolute voorrang'. De ko mende vijfjaar gaat er bijna driekwart van al het benodigde rijksgeld naar toe. Het rijk trekt alleen al 130 miljoen gulden uit voor een spoorontsluiting van de Maasvlakte. Veel geld krijgt Rotterdam ook voor telematica en mi lieubeleid. In het kielzog van de we reldhaven profiteert ook de Maas mond (Moerdijk) van deze voorkeurs behandeling. Smit-Kroes benadrukte dat Rotter dam een essentiële rol speelt in Neder land als vervoer- en distributieland. „Als je een dubbeltje hebt en je kunt het aanwenden, dan zal dat naar prio riteit één gaan." Amsterdam en het Noordzeekanaalgebied komen op de tweede plaats (uitbouw tot 'multi-pur- pose-haven'). Het Scheldebekken en de Eemsmond komen op het derde plan. Deze gebieden profiteren wel mee van diverse landelijke projecten die een verbetering van de havenac commodaties tot doel hebben. Voor de andere havens in Nederland stelt het structuurschema geen geld beschik baar. (Zie ook pagina 13) SCHIPHOL (GPD) - De KLM verwelkomde gis teren op Schiphol haar miljoenste passagier op de Noord-Atlantische route. Niet eerder werd deze mijlpaal reeds in augustus bereikt. De ge lukkige was mevrouw M. Vente, een 48-jarige secretaresse uit Bos koop. Zij kreeg voor vertrek van KLM-directeur Woltman bloemen aan geboden. De Noord-At lantische route naar ze ven bestemmingen in de Verenigde Staten en zes bestemmingen in Cana da is de belangrijkste bron van inkomsten van de KLM. De concurren tie op deze groeimarkt is echter moordend. De Europese maatschap pijen verliezen lang zaam maar zeker hun traditioneel sterke posi tie op deze route. Dit jaar is de vervoersba- lans omgeslagen in het voordeel van de Ameri kaanse maatschappijen ATHENE (RTR) - De autoriteiten in Griekenland heb ben dinsdag zo'n zestien miljoen dossiers over de poli tieke handel en wandel van Griekse burgers verbrand. De documenten waren in de afgelopen veertig jaar in het geheim aangelegd door de inlichtingendiensten in het land. De beslissing om de geheime archieven te verbranden is afkomstig van de conservatieve-communistische rege ringscoalitie in Athene en wordt algemeen beschouwd als een symbolisch gebaar om een einde te maken aan een aantal bittere tegenstellingen tussen de Griekse po litieke partijen. Zij vormde het hoogtepunt van de vie ring van de 40e verjaardag van het einde van de burger oorlog tussen rechtse troepen en communistische guer rillastrijders, die duurde van 1946 tot 1949. „De verbranding was een noodzakelijke voorwaarde voor een nationale verzoening", zei een functionaris van het ministerie van openbare orde. „Zij heeft een einde gemaakt aan de laatste elementen die herinnerden aan de geest van de burgeroorlog". Een veteraan uit de Griekse burgeroorlog verklaarde zich na 40 jaar discriminatie eindelijk vrij te voelen. „Het dossier over mijn linkse activiteit heeft me mijn hele leven achtervolgd", zei hij. „Ik kon daardoor geen baan vinden of vrienden maken en ben door mijn ideolo gie zelfs verscheidene keren in de gevangenis beland. Maar die ellende is nu voorbij". De burgeroorlog kostte aan meer dan 300.000 mensen het leven. Hij leverde een overwinning op voor rechts dat werd gesteund door de Verenigde Staten en dat een verbod uitvaardigde op de communistische partij KKE. De KKE werd pas in 1974 weer toegestaan, na de val van het extreem-rechtse militaire bewind. Minister van openbare orde Yannis Kefaloyannis be schuldigde de vorige regering van de socialist Andreas Papandreou ervan dat zij de archieven heeft aangehou den ondanks de belofte uit 1984 dat zij ze zou vernieti gen. Hij zei dat de socialisten zelfs nieuwe dossiers aan legden om de politieke activiteit van politieke partijen als de KKE en de oppositionele conservatieve Nieuwe Democratische Partij na te gaan. De socialisten menen daarentegen dat de archieven niet mochten worden vernietigd wegens hun histori sche waarde. Volgens een regeringswoordvoerder zijn om die reden zo'n 2.000 documenten bewaard. die gezamenlijk 54 pro cent van alle vervoer voor hun rekening ne men. In 1986 was dat nog 44 procent. De KLM probeert met medewerking van de Ne derlandse regering meer landingsrechten in de Verenigde Staten te ver werven, maar kan daar gezien de omvang van ons land weinig bestem mingen tegenover stel len. De Amerikanen heb ben veel gemakkelijker toegang tot Europa. BREDA (GPD) - De FNV-bonden zijn onderling ernstig verdeeld over de vraag of na het bereiken van de 35-uri- ge werkweek in 1993, nog moet wor den doorgegaan met herverdeling van werk. Vooral de AbvaKabo en de Bouw- en Houtbond hebben ernstige bezwaren, zo bleek gisteren tijdens het FNV-congres in Breda. Uiteindelijk werd na een mislukte po ging van het bestuur om de discussie uit te stellen, een regel hierover toege voegd aan het FNV-program 1990- 1994. De 35-urige werkweek „kan geen eindstation zijn om de werkloosheid te bestrijden en een eerlijke verdeling MOSKOU (RTR) - De stakingen van Russische arbeiders in de zuidelijke Sovjetrepubliek Moldavië hebben zich dinsdag uitgebreid. Circa 80.000 Russen legden het werk neer uit protest tegen het voornemen het Moldavisch ten koste van het Russisch tot officiële taal te verheffen. De Moldaviërs willen ook overgaan van het Cyrillische op het Latijnsë schrift. Door de stakingen is de spanning tus sen de Russen en de meerderheid van etnische Roemenen hoog opgelopen. Ook in de Kaukausus blijft het onrustig. Moskou besloot troepenversterkingen te sturen na nieuwe gevechten tus sen Armeniërs en Azerbajdzjanen, waarbij één dode viel. De gevechten braken vorige week uit na een „ongrondwet tige" poging in Nagorno-Karabach een alternatieve plaat selijke regering te vormen, aldus de Sovjet-minister van binnenlandse zaken Bakatin. Nagorno-Karabach, een Armeense enclave in Azerbajdz- jan, wordt sinds begin dit jaar bestuurd door een op last van Moskou ingestelde commissie nadat bij gevechten tus sen Armeniërs en Azerbajdzjanen meer dan 100 doden vie len. De voornamelijk Armeense bevolking van het gebied eist aansluiting bij Armenië. De harde woorden die Moskou zaterdag richtte aan het adres van de Baltische republieken Estland, Letland en Li touwen hebben een schokeffect veroorzaakt. De leiders van de communistische partijen gaven daar maandag ver klaringen uit waarin zij steun betuigden aan de kritiek dat de Sovjetunie uiteen dreigt te vallen als gevolg van separa tistische sentimenten. Leiders van nationalistische bewe gingen zeiden dat de scherp geformuleerde verklaring al leen maar schadelijk kan zijn voor Gorbatsjovs reputatie als hervormer. van betaald en onbetaald werk moge lijk te maken". Dit voorstel van de Voedingsbond kreeg een meerderheid van stemmen. De AbvaKabo verzet zich tegen ver dergaande adv door de slechte erva ringen in de collectieve sector. Ar beidstijdverkorting leidde daar nau welijks tot meer banen, maar wel tot een zwaardere belasting van het perso neel. „Het is dan ook maar de vraag of een meerderheid van de achterban zelfs maar is te porren voor een 35-uri- ge werkweek", aldus vice-voorzitter C. Vrins. Ook de Industrie- en Bouwbond had den bezwaren. Zij wilden zich nog niet vastleggen op wensen voor een nog verder in te korten werkweek (33 uur), omdat in hun achterban de discussie nog niet is afgerond. Voorzitter Schuller van de Bouwbond kondigde aan zich bij de stemming over de nota 'Het kan anders, beter' geen goedkeuring te zullen geven over de gewraakte passages over ATV. FNV-voorzitter Stekelenburg ziet in de interne verdeeldheid geen reden om te twijfelen aan de komst van 35-urige werkweek. Bij de algemene beschouwingen 's morgens bleek al dat de bonden zeer verdeeld zijn over het tempo waarin in komensverbeteringen tot stand moe ten komen voor de mensen die de afge lopen jaren op achterstand zijn geko- OLBIA (RTR) - Bosbranden hebben maandag op Sardinië aan zeker elf mensen het leven gekost. De slachtof fers zijn Westduitse en Italiaanse toe risten. Twee gezinnen probeerden met de auto te vluchten maar ontkwa men niet aan het snel om zich heen grijpende vuur. et Scheldebekken heeft bij de Haagse besluit vormers de erkenning terug, waar Zeeland altijd voor heeft geijverd, namelijk die van zeehaven- en industriegebied met nationale betekenis. Op de valreep van haar ministeriële bestaan presen teerde de bewindsvrouw van verkeer en waterstaat, mevrouw Smit-Kroes, gisteren het Tweede Structuurschema Zeehavens van het kabinet. Een stuk, waarin voor de jaren '90 beleid wordt uitgezet en geld wordt uitgetrokken om de Nederlandse zeehavens slagvaardiger te maken voor de con currentie vanuit het buitenland. Het Westerscheldegebied speelt in de visie van het rijk op de toekomstige ontwik keling van de Nederlandse zeehavens weer mee. Al moet er nmiddellijk worden bijgezegd dat het - zeker te genover Rotterdam en Amsterdam - een bescheiden rol is. Toch is het van belang dat de functie van het Schelde bekken voor de positie van Nederland als vervoer- en distributieland van de toekomst nadrukkelijk wordt om schreven en zwart op wit wordt vastge legd. Zeker nu straks een nieuw kabi net aantreedt. Want vorig jaar, bij ver schijning van de Vierde Nota voor de ruimtelijke ordening, dreigde het Scheldebekken geruisloos uit de Haagse belangstelling te verdwijnen. Een gerichte actie van het Zeeuwse provinciebestuur heeft dat op tijd voorkomen. et kabinet gaat er in het jongste Structuurschema Zeehavens van uit dat overheid en bedrijfsleven per havengebied hun krachten zo ver mo gelijk moeten bundelen. Tegelijk moe ten de havenbeheerders zelfstandig kunnen opereren. Want juist met een goede onderlinge taakverdeling van de havens (zodat ze elkaar in het bui tenland niet voor de voeten lopen), met het vermogen snel beslissingen te kunnen nemen en met zo min mogelijk bureaucratie moet Nederland zijn zee havens internationaal 'verkopen'. Het rijk ziet in dit spel voor zichzelf een on dersteunende en tegelijk terughou dende rol. En daarom wil het kabinet met de havengebieden van Rijn- en Maasmond, Noordzeekanaal, Schelde bekken en Eemsmond afzonderlijke overeenkomsten (convenanten) slui ten, waarin afspraken worden vastge legd hoe de slagvaardigheid van de verschillende havengebieden het nut tigst kan worden vergroot. Op zichzelf niet zo'n slechte gedachte. Al houdt Den Haag op die manier wel een grote vinger in de pap als het erom gaat waar de accenten van de ontwikkeling van de Nederlandse zeehavens komen lig gen. Nu al is duidelijk dat Rotterdam in deze taktiek de hoogste voorrang krijgt in het investeringsprogramma van de rijksoverheid. De havens van de 'derde categorie' - waartoe het Scheldebekken wordt gerekend - wor den zo toch in hun ontwikkeling ge remd. men. Over een ding was er geen ver schil van mening: dat het kabinet van CDA en WD moet verdwijnen en dat 'de solidaire samenleving' moet wor den hersteld. Tot een stemadvies kwam het echter niet. Ingeval er geen centraal akkoord komt, kunnen de werkgevers rekenen op flinke looneisen. Voorzitter Van der Weg van de Industriebond zei dat de werknemers meer moeten profiteren van „de ware winstgolf in de indus trie'. Mochten de sociale partners wel overeenstemming bereiken, dan zal de FNV-centrale zich inzetten voor een gematigde loonontwikkeling. e nieuwe verhouding tussen het 'rijk en de Nederlandse zeehaven beheerders, zoals in dit structuursche ma ontvouwd, zal op termijn ook van invloed zijn op de vraag of in Zeeland de havenschappen Vlissingen en Ter neuzen naast elkaar (moeten) blijven voortbestaan. Het standpunt van mi nister Smit-Kroes is bekend: ze vindt dat die twee moeten fuseren. Ook gis teren is nog weer eens met zoveel woor den duidelijk gemaakt dat het rijk zich op termijn als deelnemer uit de Zeeuw se havenschappen zal terugtrekken. In het noorden van het land is dat ook gebeurd. Wanneer precies en met wel ke 'afkoopsom', daarover liet de be windsvrouw zich niet uit. Maar ze be schouwt de directe bemoeienis van het rijk met het (vooral financiële) reilen en zeilen van de havenschappen als een aflopende zaak. Of de havenschap pen Terneuzen en Vlissingen zo dich ter naar elkaar toe worden gedreven, valt nog niet te overzien. Van belang is in ieder geval dat het zeehavengebied Scheldebekken een bestuursconstruc- tie krijgt, die Den Haag in de toekomst partij kan geven. Want dat zal mèt de hernieuwde erkenning van de nationa le betekenis van dit havengebied hard nodig blijven. vdM Advertentie Postbus 29 4493 ZG Kamperland Fax 01107-1095

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 1