kleintjes
Koffie wor^t 20 cent goedkoper
e PZC
Geheime dossiers over
Grieken in vlammen op
FNV-bonden over korter
werken ernstig verdeeld
Russen leggen massaal
werk neer in Moldavië
DOMPER OP PLAN AXELSE VLAKTE
vandaag
h
d;
Naar slagvaardig
Scheldebekken
Uw eigen bungalow
aan het strand
Wolkenvelden
232e jaargang no. 198
Woensdag 30 augustus 1989
Roken
Belastingwet
Bollen
Slib
Mishandeling
Doopsgezinden
Sukkelen
Communisten
ABVAKABO EN BOUW- EN HOUTBOND DWARS
OOK ONRUST IN DE KAUKASUS
Elf slachtoffers door
bosbranden Sardinië
Te koop vanaf 2 september '89.
Een bungalow met uitzicht op zee.
Bel voor alle informatie telefoon 01107-4220.
Veel bewolking, maar vanmiddag ook
enkele zonnige perioden. Matige zuid
westelijke wind. Temperatuur 21 gra
den.
Opgave advertenties per telefoon:
01184-84321
of schriftelijk te zenden aan:
advertentie-afdeling PZC
Postbus 18, 4380 AA Vlissingen
PROVINCIALE ZEEUWS
ENSCHEDE (GPD) - Koffie wordt opnieuw goedkoper.
Douwe Egberts en Van Nelle verlagen vandaag de prijs
net twintig cent per pak van 250 gram. De derde koffie-
brander van ons land, Albert Heijn, berekent vandaag
voor de Perla-koffie ook 20 cent minder. Rabatkoffïe gaat
vijftien cent in prijs omlaag. De prijs van enkele merken
komt nu onder de drie gulden te liggen. De adviesprijs voor
het roodmerk van Douwe Egberts komt op 3,39 gulden,
waardoor het prijspeil van juni 1979 wordt bereikt, maar
een groot aantal winkels zal de klanten minder dan drie
gulden berekenen. De prijsdalingen zijn een gevolg van de
ontbinding van de Internationale koffie-overeenkomst,
eerder dit jaar. Daarmee is de hoeveelheid per land te ex
porteren koffie vrijgelaten.
In juli van dit jaar had dat al een prijsdaling van vijftien
tot twintig cent per pakje voor de consument tot gevolg.
Rijksbijdrage voor
tiaven in de ijskast
(Van onze verslaggever
DEN HAAG/MIDDELBURG - De regering heeft een domper gezet op de erkenning van Vlissin
gen en Terneuzen als havens van nationale betekenis. Zeeland moet nog zeker vijfjaar wach
ten op rijksgeld voor een spoorwegontsluiting van de Axelse Vlakte in het Terneuzense haven-
schapsgebied. Rotterdam en Amsterdam gaan voor.
Volgens het Tweede Structuurschema
Zeehavens, dat dinsdag door minister
Smit-Kroes (verkeer en waterstaat)
werd gepresenteerd, komt de ontslui
ting van de Axelse Vlakte pas in de pe
riode 1995-2000 aan bod. De spoorlijn
kost vijf miljoen. Het rijk zal daar dan
de helft van betalen. Rotterdam en
vervolgens Amsterdam krijgen voor
rang.
De Zeeuwse haven-gedeputeerde drs
R. C. E. Barbé reageerde gisteravond
in mineur. „Dat geld komt gewoon te
laat. Dit is een forse tegenvaller. Het
zou kunnen betekenen dat we nu met
de Axelse Vlakte toch wat moeilijk
van de grond komen. Dit kan een forse
drempel opwerpen voor het aantrek
ken van nieuwe bedrijven." De gede
puteerde laat het er niet bij zitten. De
minister moet nog 'bestuurlijk over
leg' met Zeeland plegen. Barbé: „We
zullen dan zeker proberen om eerder
geld te krijgen."
Het structuurschema, dat de status
heeft van een 'regeringsvoomemen',
stelt Zeeland - evenals Amsterdam -
wel meteen één miljoen gulden in het
vooruitzicht voor een onderzoek naar
de mogelijkheid om schepen met een
grotere diepgang toe te laten tot de ha
vens van Vlissingen en Terneuzen (een
zogenaamd kielspeling-onderzoek).
De regering zegt nu voor het eerst ook
duidelijk toe dat de Westerschelde-ha-
vens aansluiting krijgen op landelijke
telematica-ontwikkelingen. Barbé:
„Dat spoort wèl met ons beleid."
Er is, zo blijkt uit het structuursche
ma, de komende tien jaar in totaal 648
Roken eist steeds meer slacht
offers.
PAGINA 3
De gemeenten speuren naar
gaten in de belastingwet.
PAGINA 4
Het Dierenbevrijdingsfront
dreigt met biologische oorlog
tegen de bloembollenboeren.
PAGINA 5
Berging van slib uit de Zeeuw
se waterbodems kost ruim 100
miljoen gulden.
PAGINA 9
Het aantal meldingen van kin
dermishandeling is verdub
beld.
PAGINA 9
De doopsgezinde kerken in
Zeeland streven naar samen
werking.
PAGINA 11
Hoek haalt de volgende beker
ronde, maar het blijft sukke
len.
PAGINA 18
Radio, tv en kunst: 2
Binnen- en buitenland: 3
en 5
Opinie en achtergrond: 4
Financiën en economie: 7
Provincie: 9,11,13 en 17
Sport: 18 en 19
miljoen gulden nodig om de Neder
landse zeehavens 'slagvaardig ge
noeg' te maken in de Europese concur
rentiestrijd. Het rijk trekt er 260 mil
joen voor uit. De rest moet uit de ha
venschappen zelf (lagere overheden
en bedrijfsleven) komen.
De Rotterdamse haven krijgt van de
regering 'absolute voorrang'. De ko
mende vijfjaar gaat er bijna driekwart
van al het benodigde rijksgeld naar
toe. Het rijk trekt alleen al 130 miljoen
gulden uit voor een spoorontsluiting
van de Maasvlakte. Veel geld krijgt
Rotterdam ook voor telematica en mi
lieubeleid. In het kielzog van de we
reldhaven profiteert ook de Maas
mond (Moerdijk) van deze voorkeurs
behandeling.
Smit-Kroes benadrukte dat Rotter
dam een essentiële rol speelt in Neder
land als vervoer- en distributieland.
„Als je een dubbeltje hebt en je kunt
het aanwenden, dan zal dat naar prio
riteit één gaan." Amsterdam en het
Noordzeekanaalgebied komen op de
tweede plaats (uitbouw tot 'multi-pur-
pose-haven'). Het Scheldebekken en
de Eemsmond komen op het derde
plan. Deze gebieden profiteren wel
mee van diverse landelijke projecten
die een verbetering van de havenac
commodaties tot doel hebben. Voor de
andere havens in Nederland stelt het
structuurschema geen geld beschik
baar.
(Zie ook pagina 13)
SCHIPHOL (GPD) - De
KLM verwelkomde gis
teren op Schiphol haar
miljoenste passagier op
de Noord-Atlantische
route. Niet eerder werd
deze mijlpaal reeds in
augustus bereikt. De ge
lukkige was mevrouw M.
Vente, een 48-jarige
secretaresse uit Bos
koop.
Zij kreeg voor vertrek
van KLM-directeur
Woltman bloemen aan
geboden. De Noord-At
lantische route naar ze
ven bestemmingen in de
Verenigde Staten en zes
bestemmingen in Cana
da is de belangrijkste
bron van inkomsten van
de KLM. De concurren
tie op deze groeimarkt is
echter moordend. De
Europese maatschap
pijen verliezen lang
zaam maar zeker hun
traditioneel sterke posi
tie op deze route. Dit
jaar is de vervoersba-
lans omgeslagen in het
voordeel van de Ameri
kaanse maatschappijen
ATHENE (RTR) - De autoriteiten in Griekenland heb
ben dinsdag zo'n zestien miljoen dossiers over de poli
tieke handel en wandel van Griekse burgers verbrand.
De documenten waren in de afgelopen veertig jaar in
het geheim aangelegd door de inlichtingendiensten in
het land.
De beslissing om de geheime archieven te verbranden is
afkomstig van de conservatieve-communistische rege
ringscoalitie in Athene en wordt algemeen beschouwd
als een symbolisch gebaar om een einde te maken aan
een aantal bittere tegenstellingen tussen de Griekse po
litieke partijen. Zij vormde het hoogtepunt van de vie
ring van de 40e verjaardag van het einde van de burger
oorlog tussen rechtse troepen en communistische guer
rillastrijders, die duurde van 1946 tot 1949.
„De verbranding was een noodzakelijke voorwaarde
voor een nationale verzoening", zei een functionaris van
het ministerie van openbare orde. „Zij heeft een einde
gemaakt aan de laatste elementen die herinnerden aan
de geest van de burgeroorlog".
Een veteraan uit de Griekse burgeroorlog verklaarde
zich na 40 jaar discriminatie eindelijk vrij te voelen.
„Het dossier over mijn linkse activiteit heeft me mijn
hele leven achtervolgd", zei hij. „Ik kon daardoor geen
baan vinden of vrienden maken en ben door mijn ideolo
gie zelfs verscheidene keren in de gevangenis beland.
Maar die ellende is nu voorbij".
De burgeroorlog kostte aan meer dan 300.000 mensen
het leven. Hij leverde een overwinning op voor rechts
dat werd gesteund door de Verenigde Staten en dat een
verbod uitvaardigde op de communistische partij
KKE. De KKE werd pas in 1974 weer toegestaan, na de
val van het extreem-rechtse militaire bewind.
Minister van openbare orde Yannis Kefaloyannis be
schuldigde de vorige regering van de socialist Andreas
Papandreou ervan dat zij de archieven heeft aangehou
den ondanks de belofte uit 1984 dat zij ze zou vernieti
gen. Hij zei dat de socialisten zelfs nieuwe dossiers aan
legden om de politieke activiteit van politieke partijen
als de KKE en de oppositionele conservatieve Nieuwe
Democratische Partij na te gaan.
De socialisten menen daarentegen dat de archieven
niet mochten worden vernietigd wegens hun histori
sche waarde. Volgens een regeringswoordvoerder zijn
om die reden zo'n 2.000 documenten bewaard.
die gezamenlijk 54 pro
cent van alle vervoer
voor hun rekening ne
men. In 1986 was dat nog
44 procent.
De KLM probeert met
medewerking van de Ne
derlandse regering meer
landingsrechten in de
Verenigde Staten te ver
werven, maar kan daar
gezien de omvang van
ons land weinig bestem
mingen tegenover stel
len. De Amerikanen heb
ben veel gemakkelijker
toegang tot Europa.
BREDA (GPD) - De FNV-bonden zijn
onderling ernstig verdeeld over de
vraag of na het bereiken van de 35-uri-
ge werkweek in 1993, nog moet wor
den doorgegaan met herverdeling
van werk. Vooral de AbvaKabo en de
Bouw- en Houtbond hebben ernstige
bezwaren, zo bleek gisteren tijdens
het FNV-congres in Breda.
Uiteindelijk werd na een mislukte po
ging van het bestuur om de discussie
uit te stellen, een regel hierover toege
voegd aan het FNV-program 1990-
1994. De 35-urige werkweek „kan geen
eindstation zijn om de werkloosheid te
bestrijden en een eerlijke verdeling
MOSKOU (RTR) - De stakingen van Russische arbeiders
in de zuidelijke Sovjetrepubliek Moldavië hebben zich
dinsdag uitgebreid. Circa 80.000 Russen legden het werk
neer uit protest tegen het voornemen het Moldavisch ten
koste van het Russisch tot officiële taal te verheffen. De
Moldaviërs willen ook overgaan van het Cyrillische op
het Latijnsë schrift. Door de stakingen is de spanning tus
sen de Russen en de meerderheid van etnische Roemenen
hoog opgelopen.
Ook in de Kaukausus blijft het onrustig. Moskou besloot
troepenversterkingen te sturen na nieuwe gevechten tus
sen Armeniërs en Azerbajdzjanen, waarbij één dode viel.
De gevechten braken vorige week uit na een „ongrondwet
tige" poging in Nagorno-Karabach een alternatieve plaat
selijke regering te vormen, aldus de Sovjet-minister van
binnenlandse zaken Bakatin.
Nagorno-Karabach, een Armeense enclave in Azerbajdz-
jan, wordt sinds begin dit jaar bestuurd door een op last
van Moskou ingestelde commissie nadat bij gevechten tus
sen Armeniërs en Azerbajdzjanen meer dan 100 doden vie
len. De voornamelijk Armeense bevolking van het gebied
eist aansluiting bij Armenië.
De harde woorden die Moskou zaterdag richtte aan het
adres van de Baltische republieken Estland, Letland en Li
touwen hebben een schokeffect veroorzaakt. De leiders
van de communistische partijen gaven daar maandag ver
klaringen uit waarin zij steun betuigden aan de kritiek dat
de Sovjetunie uiteen dreigt te vallen als gevolg van separa
tistische sentimenten. Leiders van nationalistische bewe
gingen zeiden dat de scherp geformuleerde verklaring al
leen maar schadelijk kan zijn voor Gorbatsjovs reputatie
als hervormer.
van betaald en onbetaald werk moge
lijk te maken". Dit voorstel van de
Voedingsbond kreeg een meerderheid
van stemmen.
De AbvaKabo verzet zich tegen ver
dergaande adv door de slechte erva
ringen in de collectieve sector. Ar
beidstijdverkorting leidde daar nau
welijks tot meer banen, maar wel tot
een zwaardere belasting van het perso
neel. „Het is dan ook maar de vraag of
een meerderheid van de achterban
zelfs maar is te porren voor een 35-uri-
ge werkweek", aldus vice-voorzitter C.
Vrins.
Ook de Industrie- en Bouwbond had
den bezwaren. Zij wilden zich nog niet
vastleggen op wensen voor een nog
verder in te korten werkweek (33 uur),
omdat in hun achterban de discussie
nog niet is afgerond.
Voorzitter Schuller van de Bouwbond
kondigde aan zich bij de stemming
over de nota 'Het kan anders, beter'
geen goedkeuring te zullen geven over
de gewraakte passages over ATV.
FNV-voorzitter Stekelenburg ziet in
de interne verdeeldheid geen reden om
te twijfelen aan de komst van 35-urige
werkweek.
Bij de algemene beschouwingen 's
morgens bleek al dat de bonden zeer
verdeeld zijn over het tempo waarin in
komensverbeteringen tot stand moe
ten komen voor de mensen die de afge
lopen jaren op achterstand zijn geko-
OLBIA (RTR) - Bosbranden hebben
maandag op Sardinië aan zeker elf
mensen het leven gekost. De slachtof
fers zijn Westduitse en Italiaanse toe
risten. Twee gezinnen probeerden
met de auto te vluchten maar ontkwa
men niet aan het snel om zich heen
grijpende vuur.
et Scheldebekken heeft
bij de Haagse besluit
vormers de erkenning terug,
waar Zeeland altijd voor
heeft geijverd, namelijk die
van zeehaven- en industriegebied met
nationale betekenis. Op de valreep
van haar ministeriële bestaan presen
teerde de bewindsvrouw van verkeer
en waterstaat, mevrouw Smit-Kroes,
gisteren het Tweede Structuurschema
Zeehavens van het kabinet. Een stuk,
waarin voor de jaren '90 beleid wordt
uitgezet en geld wordt uitgetrokken
om de Nederlandse zeehavens
slagvaardiger te maken voor de con
currentie vanuit het buitenland. Het
Westerscheldegebied speelt in de visie
van het rijk op de toekomstige ontwik
keling van de Nederlandse zeehavens
weer mee. Al moet er nmiddellijk
worden bijgezegd dat het - zeker te
genover Rotterdam en Amsterdam -
een bescheiden rol is. Toch is het van
belang dat de functie van het Schelde
bekken voor de positie van Nederland
als vervoer- en distributieland van de
toekomst nadrukkelijk wordt om
schreven en zwart op wit wordt vastge
legd. Zeker nu straks een nieuw kabi
net aantreedt. Want vorig jaar, bij ver
schijning van de Vierde Nota voor de
ruimtelijke ordening, dreigde het
Scheldebekken geruisloos uit de
Haagse belangstelling te verdwijnen.
Een gerichte actie van het Zeeuwse
provinciebestuur heeft dat op tijd
voorkomen.
et kabinet gaat er in het jongste
Structuurschema Zeehavens van
uit dat overheid en bedrijfsleven per
havengebied hun krachten zo ver mo
gelijk moeten bundelen. Tegelijk moe
ten de havenbeheerders zelfstandig
kunnen opereren. Want juist met een
goede onderlinge taakverdeling van
de havens (zodat ze elkaar in het bui
tenland niet voor de voeten lopen),
met het vermogen snel beslissingen te
kunnen nemen en met zo min mogelijk
bureaucratie moet Nederland zijn zee
havens internationaal 'verkopen'. Het
rijk ziet in dit spel voor zichzelf een on
dersteunende en tegelijk terughou
dende rol. En daarom wil het kabinet
met de havengebieden van Rijn- en
Maasmond, Noordzeekanaal, Schelde
bekken en Eemsmond afzonderlijke
overeenkomsten (convenanten) slui
ten, waarin afspraken worden vastge
legd hoe de slagvaardigheid van de
verschillende havengebieden het nut
tigst kan worden vergroot. Op zichzelf
niet zo'n slechte gedachte. Al houdt
Den Haag op die manier wel een grote
vinger in de pap als het erom gaat waar
de accenten van de ontwikkeling van
de Nederlandse zeehavens komen lig
gen. Nu al is duidelijk dat Rotterdam
in deze taktiek de hoogste voorrang
krijgt in het investeringsprogramma
van de rijksoverheid. De havens van
de 'derde categorie' - waartoe het
Scheldebekken wordt gerekend - wor
den zo toch in hun ontwikkeling ge
remd.
men. Over een ding was er geen ver
schil van mening: dat het kabinet van
CDA en WD moet verdwijnen en dat
'de solidaire samenleving' moet wor
den hersteld. Tot een stemadvies
kwam het echter niet.
Ingeval er geen centraal akkoord
komt, kunnen de werkgevers rekenen
op flinke looneisen. Voorzitter Van der
Weg van de Industriebond zei dat de
werknemers meer moeten profiteren
van „de ware winstgolf in de indus
trie'. Mochten de sociale partners wel
overeenstemming bereiken, dan zal de
FNV-centrale zich inzetten voor een
gematigde loonontwikkeling.
e nieuwe verhouding tussen het
'rijk en de Nederlandse zeehaven
beheerders, zoals in dit structuursche
ma ontvouwd, zal op termijn ook van
invloed zijn op de vraag of in Zeeland
de havenschappen Vlissingen en Ter
neuzen naast elkaar (moeten) blijven
voortbestaan. Het standpunt van mi
nister Smit-Kroes is bekend: ze vindt
dat die twee moeten fuseren. Ook gis
teren is nog weer eens met zoveel woor
den duidelijk gemaakt dat het rijk zich
op termijn als deelnemer uit de Zeeuw
se havenschappen zal terugtrekken.
In het noorden van het land is dat ook
gebeurd. Wanneer precies en met wel
ke 'afkoopsom', daarover liet de be
windsvrouw zich niet uit. Maar ze be
schouwt de directe bemoeienis van het
rijk met het (vooral financiële) reilen
en zeilen van de havenschappen als
een aflopende zaak. Of de havenschap
pen Terneuzen en Vlissingen zo dich
ter naar elkaar toe worden gedreven,
valt nog niet te overzien. Van belang is
in ieder geval dat het zeehavengebied
Scheldebekken een bestuursconstruc-
tie krijgt, die Den Haag in de toekomst
partij kan geven. Want dat zal mèt de
hernieuwde erkenning van de nationa
le betekenis van dit havengebied hard
nodig blijven.
vdM
Advertentie
Postbus 29
4493 ZG Kamperland
Fax 01107-1095