PZC W esterschelde-oe ververbinding 33 jaar Modderlandse fragmenten provincie ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1989 1 6 'MET TELEURSTELLING EN VERONTWAARDIGING' 1974; i98i; 1982! 1986! 1983 Kroes 'schrikt' van een nog 1987 1Q 7 /I Qf?nzeeuwse ka" 1 Q*79 Zeeland bombardeert Den A i /WHaag met moties en brie ven. De vijf Oost-Zeeuwsvlaamse ge meenten: welvaart en welzijn in Zeeuwsch-Vlaanderen hangen zoda nig van de WOV af dat 'elk uitstel on aanvaardbaar kan worden geacht'. 1 QR11 Honds voelen de Zeeuwse bestuurders zich in Den Haag behandeld, op die gedenk waardige woensdagmiddag, 12 januari 1983, als 4e ministers Smit-Kroes en Ruding - kersverse vertegenwoordigers van Nederlandse eerste 'no nonsense' kabinet - hen botweg naar huis stu ren. Ze moeten, luidt de boodschap, die vaste Westerschelde-oeververbinding nu maar eens uit hun hoofd zetten. „Het is onverantwoord". Eén zinnetje dat een streep haalt door meer dan een kwart eeuw lobbyen, onderhandelen, af spraken maken en overeenkomsten opstellen. Terug in het provinciehuis, zetten de bestuur ders een reactie op papier. „Met grote teleurstel ling en verontwaardiging...". Het is een stan daardzinnetje geworden dat deze maand op nieuw uit het computer-tekstbestand is gehaald. Om de gevoelens uit te drukken over de 'onbe hoorlijke' manier waarop de ministers Smit- Kroes en Ruding voor de tweede keer een plan voor een WOV hebben getopedeerd. Hooggespannen verwachtingen de bodem inge slagen? Regeren in Modderland, heet een ruim vijf jaar geleden verschenen boekje, waarin de politicoloog Aquina -na 'diepgaand onderzoek'- de conclusie trekt dat de Zeeuwse bestuurders bijna dertig jaar lang 'met oogkleppen hebben gelopen'. Ze hebben al die tijd 'tegen beter weten in' geprobeerd de WOV tot stand te brengen. Weliswaar doet Den Haag steeds 'mooie belof ten', maar in officiële stukken worden die steeds zo geformuleerd dat ze op het 'moment suprème' tot niets blijken te verplichten. De PZC duikt vandaag de archieven in. 33 jaar modderlandse fragmenten op een rijtje. 1 Q K De provinciale werkgroep A O O Deltawerken Zeeland pre senteert een 'schema studie-objecten'. Daarin komt een vaste Westerschel de-oeververbinding voor als 'essen tieel element van een centrale noord zuid-verbinding tussen de dichtbe volkte zeehaven- en industriegebieden in noord-west-Europa'. Er wordt onge remd over economische groei gefanta seerd. Zeeland, zo laten grote cirkels op landkaarten zien, is zo centraal ge legen dat de provincie zelf zich binnen de kortste keren ook tot zo'n reusach tig zeehaven- en industriegebied kan ontwikkelen. De aanleg van WOV, dan nog VOW genoemd, dient derhalve een (inter)nationaal belang. Mooi meege nomen dat zo'n verbinding meteen ook Zeeuwsch-Vlaanderen uit een 'iso lement' verlost. De bestaande veerver- bindingen zijn niet meer van deze tijd. Rest alleen nog de klus om ook de landsregering voor de oeververbin ding te winnen. Dat zijn de gedachten als de Zeeuwse lobby een aanvang neemt. Aï/O Aï/OUmerleden dringen er jaar op jaar bij de Haagse bewindslieden op aan om het Zeeuws itiee eens uit te werken en van een kos tenraming te voorzien. Maar de rege ring heeft urgentere, en bovenal ook minder kostbare projecten op het lijst je staan. Minister Van Aartsen (ver keer en waterstaat) weigert ook maar iets te ondernemen. 1 Q A Minister Korthals (verkeer At/O "en waterstaat): ,,De erva ring leert dat te vroeg gemaakte plan nen op het ogenblik dat zij verwezen lijkt moeten worden als verouderd moeten worden beschouwd." Q/J -| Eindelijk enig respons. Mi- At/OA nister Korthals (verkeer en waterstaat) heeft een schetsje laten maken. Er ligt een met de lósse pols geschreven prijskaartje bij: 400 mil joen gulden. Gezien de grote hoeveel heden belangrijker werk, waaronder de uitvoering van het Deltaplan, ziet de minister geen aanleiding de studie 'verder te verdiepen'. -j QDQHet Economisch Techno- A O O logisch Instituut voor Zee land (ETI) presenteert berekeningen die 'bewijzen' dat een VOW rendabel zou zijn. ■1 Eindelijk, na acht jaar lob- Aï/O A by en, verschijnt de VOW op de Haagse politieke agenda. Minis ter Van Aartsen (verkeer en water staat) is 'overtuigd' dat de VOW er zal komen. Maar wanneer? Hij wil alvast wel meewerken aan een studie die moet uitwijzen waar zo'n verbinding het best kan worden aangelegd. 1Qfi«Het rijk maakt weinig At/O I haast met de toegezegde tracé-studie. Twee initiatieven zetten druk op de ketel: - De Terneuzense directeur van het Gentse aannemersbedrijf De Meyer, ir J. Korbee, is begeesterd teruggekeerd van een Antwerpse lezing over plan nen voor een Frans-Engelse Kanaal tunnel. Hij bedenkt een WOV-plan en roept de bouwers van de Zeelandbrug bijeen. Deze aannemerscombinatie, waarin alle groten uit de Nederlandse en Belgische weg- en waterbouwwe reld- begint het plan uit te werken. - Het bedrijfsleven uit de regio's Ant werpen, Gent, Zeeland en Rotterdam verenigt zich, samen met vele andere belangenorganisaties in een pressie groep: de Stichting Vaste Oeverver binding Westerschelde. ■J Q£QEr lijkt nu toch schot in de A *7 O O zaak te komen. Korbees aannemersgroep, de Combinatie Wes terschelde, overhandigt minister Bak- ker (verkeer en waterstaat) een kos tenraming: 500 a 600 miljoen gulden. De verbinding kan er binnen zeven jaar zijn. De plannenmaker koersen aan op een centraal gelegen VOW Ter- neuzen-Ellewoutsdijk. Alleen op die plaats, zeggen ze, kan zo'n verbinding een internationale rol spelen. Minister Bakker ziet er wel wat in, maar komt later in het jaar met een zeer onaangename verrassing: een centraal gelegen VOW is te duur, vooral omdat nogal wat technische problemen zijn te overwinnen. Hij kiest daarom voorlopig voor een tra cé Kruiningen-Perkpolder. Groot misbaar in Zeeland. -| Q/?Q De Zeeuwse staten beslui- Aï/Oï/ten toch maar akkoord te gaan met een tracé Kruiningen-Perk polder. 'Liever een half ei dan een lege dop'. Maar de pressiegroep, Stichting VOW, heeft al een voor die tijd zeer lu xe brochure bij de drukker liggen, waarin nog wordt uitgegaan van een centraal tracé. Het autoverkeer, voor spelt de brochure, groeit ze snel dat een VOW (inclusief handhaving van het veer Vlissingen-Breskens) al vroeg in de jaren tachtig winstgevend zal zijn. - Minister Bakker heeft, blijkens een uitspraak tijdens een lunchbijeen- komst, geen enkele twijfel meer: „Van af dit moment gerekend over acht jaar (1977 dus) zal de VOW aan het verkeer kunnen worden vrijgegeven," 1 Ql^ll Rijkswaterstaat blijkt, zes At/ Ajaar nadat de VOW op de politieke agenda terecht is gekomen, nog steeds niet erg geïnteresseerd. Maar de dienst maakt nu toch aanstal ten een bestek klaar te maken. Daar toe sluit Rijkswaterstaat een bijstand overeenkomst met de aannemerscom binatie. Gaat het project onverhoopt niet door dan kunnen de aannemers geen aanspraak maken op een onkos tenvergoeding. I AW1 Een NV VOW, zo beslist AcF 4 Ahet provinciebestuur, moet de oeververbinding gaan exploi teren. De provincie is voor 98 procent eigenaar. De gemeenten Hontenisse en Reimerswaal mogen ook meedoen, elk voor 1 procent. De NV VOW kan het benodigde geld voor de bouw van de oeververbinding pas lenen als het rijk garant staat voor het risico. Die constructie schiet het ministerie van financiën in het verkeerde keelgat. Het te lenen bedrag is groter dan de hele jaarbegroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. 1 AW1 De nieuwe minister Drees Al? A(verkeer en waterstaat) zorgt voor grote commotie als hij be nadrukt dat de komende regeringsbe slissing ook negatief kan uitvallen. Er liggen elders, vooral in de grote steden, nog zoveel andere plannen. Zeeland maakt zich op voor 'nog grotere actie'. -< AWQ Drs M. C. Verburg, direc- At/ I Oteur van het ETI-Zeeland en voorzitter van de pressiegroep, Stichting VOW, brengt het 'Dossier VOW' naar de vaste kamercommissie voor verkeer en waterstaat. Daaruit blijkt: de tunnel-brug kost meer dan gedacht (800 miljoen) en de verkeers- prognoses zijn wat te optimistisch ge bleken. Maar met de rentabiliteit, al dus het dossier, zit het nog wel goed. Het rijk dient daarbij te bedenken dat rond 1980 de Frans-Engelse kanaal tunnel in gebruik komt. Of de kamer commissie er maar even bij de minis ter op aan wil dringen nu eindelijk 'het licht op groen te zetten'. Oliecrisis. Tekenen van :een naderende economi sche teruggang. In het kabinet Den Uyl ontbrand een felle strijd. Minister Westerterp (verkeer en waterstaat) wil met alle geweld een gunstige beslis sing forceren. Minister Duisenberg (fi nanciën) probeert een dergelijk be sluit met alle mogelijke middelen te gen te houden. "I November. Een feestelijk Aï/ I O bericht uit Hulst. Wester terp heeft daar gezegd: de WOV komt er. December. Duisenberg fluit Wes terterp terug. De kapitaalmarkt laat een VOW niet toe. Bovendien: het ren dement is veel te laag. 1 kabinet Den Uyl be- At7 O sluit tot een 'heroverwe ging'. Het vraagt het Centraal Plan Bureau om advies uit te brengen over de 'economische vooruitzichten op middellange termijn'. -I QWW Westerterp stelt 'definitief Aï/ 4 i het tracé Kruiningen- Perkpolder vast. 1 QWQ Het kabinet Van Agt start At/ 4 O met een kloek'principebe sluit'. Er komt een VOW. „De bouw be gint in 1981 of zo veel eerder als de kapi taalmarkt en de arbeidsmarkt dat toe staan." In de kleine lettertjes staat dat alle betrokken partijen het eerst nog wel eens moeten worden over de 'nade re uitwerking'. Een kniesoor die daar op let. "I Q *7 Q vice"Preinier Wiegel At/ I t/meent dat de noest voortonderhandelende Zeeuwen een aansporing verdienen: „De regering it/Ol Vlaanderen doet een actie groep van zich spreken. Altijd is aan genomen dat -uitgezonderd een te ver waarlozen minderheid van milieu-fa natici- vrijwel de gehele bevolking naar een VOW hunkert. Dat blijkt een misvatting. De werkgroep VOW-Nee presenteert in Terneuzen een folder over 'Tien jaar eenzijdige voorlich ting'. De actievoerders zijn vooral be ducht voor een te grote aantasting van milieu en rust, natuur en volkskarak ter. Zeeuwsch-Vlaanderen, 'onderdeel van het Europese vasteland' zou zich helemaal niet geïsoleerd voelen. September 1986: Nieuw elan. De president-directeur van de Nationale Investering Bank, drA. van der Zwan, presenteert het plan voor de bouw van een hangbrug Temeuzen-Ellewoutsdijk. Links de commissaris van de koningin dr C. Boertien. Rechts WOV-gedeputeerde drs R. C. E. Barbé. heeft definitief besloten. Daaraan kan niet getornd worden." "1 QQnDe onderhandelingen sle- Aï/ÖUpen zich voort. Het rijk meldt almaar stijgende kosten (rente stand) en almaar negatiever uitpak kende verkeersprognoses. De VOW moet worden afgeslankt tot een twee- baansweg. De provincie gaat daarmee akkoord en toont zich bereid desnoods zelf enkele miljoenen guldens per jaar beschikbaar te stellen. Dat voorne men lekt al snel uit. Precies op het moment dat zowel de kapitaalmarkt als de arbeidsmarkt de WOV binnen bereik brengen, werpt Staatssecretaris De Koning (finan ciën) een nieuwe barrière op. Hij heeft toevallig net ontdekt dat de VOW BTW-plichtig is. Dat maakt het pro ject vrijwel onhaalbaar. Zelfs de Tweede Kamer vindt nu dat de rege ring 'formeel' niet netjes heeft gehan deld. Maar de kamermotie bevat slechts een zwakke hint: het overleg moet worden heropend. -I QQ-I Januari. De gemeente A O A Hontenisse steekt de vlag uit. Het dagelijks provinciebestuur ('het verheugt ons bijzonder') meldt dat een akkoord is bereikt met de mi nisters Tuijnman (verkeer en water staat) en Van der Stee (financiën). 25 jaar lobbyen en touwtrekken zijn be kroond met 'definitieve financiële overeenstemming'. De spa kan nog voor 1 juli 1983 in de grond. Het rijk staat financiëel garant en brengt bo vendien geld in dat vrijkomt door de opheffing van het veer Kruiningen- Perkpolder. Het veer Vlissingen-Bres kens mag blijven varen. Bij tegenval lende exploitatie moet de provincie jaarlijks minimaal 2,5 miljoen en maximaal 4 miljoen gulden bijdragen. De provincie heeft nog iets moeten toezeggen: in uiterste nood kan het toltarief maximaal met 30 procent ex tra worden verhoogd. Er zijn aan deze deal uiteraard wel eni ge voorwaarden verboden: de rente stand moet lager zijn dan 10 procent; de planologische procedures (vergun ningen) moeten zijn afgerond. En er moeten nog 'enkele details nader wor den uitgewerkt'. Geen enkel pro bleem, zo wuift het dagelijks provin ciebestuur de vraagtekens weg. 1988.. Minister Smit-Kroes: „Ik ben ervan overtuigd dat de WOV er toch komt.' Maart. Enquêtes hebben .tot nu toe uitgewezen dat een behoorlijke meerderheid van de Zeeuws-Vlamingen de VOW van harte toejuicht. De IJzendijkse dierenarts Pol van de Vijver probeert het tegen deel aan te tonen. Hij laat een enquête formulier afdrukken in een huis-aan- huisblad en krijgt ruim 6.500 formu liertjes terug. 58,3 procent van de in zenders spreekt zich uit tegen de WOV. „Pure onzin", zeggen de bestuurders. -| AQ1 November. De nieuwe mi- Aï/O A nister Zeevalking (verkeer en waterstaat) komt met een beden king. Het verkeer groeit veel minder dan verwacht. Hij wil eerst nieuwe ver keersprognoses laten maken. Het coördinatie-orgaan van de Zeeuwse milieu- en natuurbeweging grijpt de planologische procedures aan om het VOW-project te dwarsbomen. maire ministers Zeevalking en Van der Stee tonen zich, zo vlak voor hun vertrek, de beroerdste niet. Ze gaan akkoord met. wat het provin ciebestuur een 'definitieve concept overeenkomst' noemt. „Louter nog een kwestie van agenda's trekken en handtekeningen zetten", zegt Zee- lands pasaangetreden VOW-gedepu- teerde Barbé luchtigjes. De tegenstan ders van het VOW-project lachen in hun vuistje. Want het is hun niet ont gaan dat de demissionaire ministers natuurlijk niet zijn vergeten een uit drukkelijk voorbehoud te maken: her overweging door een nieuw kabinet. En er is nog een tweede voorbehoud: de bezwaarschriften van de milieu-or ganisaties moeten voor 1 juni van het eerstvolgende jaar afgehandeld zijn. -J AQQ Januari. Het hoge woord A «7 O O komt eruit. Het nieuwe ka binet Lubbers zegt 'nee' tegen de VOW. De ministers Smit-Kroes (ver keer en waterstaat) en Ruding (finan ciën) ontbieden het dagelijks provin ciebestuur dat verbitterd en ontgoo cheld kennis mag nemen van het dé masqué: nieuwe, 25 procent lagere ver keersprognoses maken de VOW tot een 'onverantwoord' project. Het pro vinciebestuur beroept zich op de eer der gemaakte afspraken. En het sput tert tegen dat daarbij al rekening is ge houden met 20 procent lagere progno ses. Het is aan dovemansoren gericht. verder afgeslankt VOW-project waar mee de provincie een laatste poging waagt. Ze verwijt het provinciebe stuur te sjoemelen met veiligheidsnor men. April. Gedeputeerde Barbé erkent: „We hebben 'n hersenschim nage jaagd. We moeten onze energie niet meer op deze zaak richten." 1 QQ£Mei Nieuw elan. De plan- At/O O nen voor een Frans-Engel se kanaaltunnel lijken nu toch door te gaan. Een Europa zonder grenzen wenkt. De oude gedachte aan een cen traal gelegen tracé wordt weer opge pakt. Het provinciebestuur toont zich bereid de beide veren op te offeren voor een vaste oeververbinding, deze keer WOV genoemd. Tussen Vlissin- gen en Breskens zou misschien nog een voetveer mogelijk zijn. Neder landse staalaanhemers Hollandia Kloos en Grootint dienen zich aan. Samen met de Nationale In- vesterings Bank bieden ze de provin cie een hangbrug aan, te bouwen op een centraal tracé Terneuzen-Elle- woutsdijk. De overheid hoeft niet ga rant te staan. De aannemers zijn be reid om zelf de brug te exploiteren met kapitaal uit de privé-sector. Daartoe richten ze de Tolbrug Exploitatie maatschappij (TBM) op. Van het rijk wordt alleen een jaarlijkse bijdrage van 34 miljoen gulden verwacht, enke le miljoenen meer dan het rijk nu aan de veren kwijt is. Van de provincie wordt een jaarlijkse bijdrage van 4 mil joen verwacht. De Antwerpse havenautoriteiten la ten meteen protest horen: de brug (50 meter boven het water) zou het recht van de Belgen op vrije doorvaart in ge vaar brengen. Oktober. Minister Smit Kroes staat 'in principe sympathiek' tegenover het plan. November. De Aannemerscombinatie Westerschelde, ontwerper van de vroegere WOV-plannen, blijft niet achter. De combinatie richt de Ex ploitatiemaatschappij Westerschelde (EW) op en houdt zich beschikbaar om op afroep elk gewenst ontwerp te le veren, maar dan van een soort (tunnel of tunnel-brugcombinatie) waar Ant werpen mee akkoord kan gaan. 1969.. Minister Bakker: WOV kan in 1977 aan het verkeer worden vrijgege ven. Februari: Een brug, kos ten bijna 700 miljoen, lijkt wat goedkoper dan een tunnel. Voor keur voor een (kruisingenvrije) ont- sluitingsweg richting Sloegebied. De financiering van de WOV wordt daar door wat moeilijker, maar het land schappelijk waardevol gebied in de Zak van Zuid-Beveland kan 'zo veel mogelijk' worden gespaard. Milieu-or ganisaties tekenen desalniettemin op voorhand al bezwaar aan. Maart. Minister Smit-Kroes kent de Belgische eisen nog niet. Ze vindt overleg met België pas zinvol als een pasklaar en haalbaar plan op tafel ligt. Gedeputeerde Barbé concludeert: al leen het centraal tracé direct ten oos ten van Terneuzen-Ellewoutsdijk is betaalbaar; het heeft alleen zin om met de plannen verder te gaan als de minister de volgende maand de ge vraagde rijksbijdrage toezegt. April. Smit-Kroes zegt niet meteen ja. Ze belooft te bevorderen dat in het na jaar een kabinetsbesluit valt. De pro vincie moet eerst met meer uitgewerk te plannen komen. 1 QfiöFebruari' Er wordt nog A O O steeds onderhandeld. Mi nister Smit-Kroes zegt een rijksbijdra ge toe van maximaal 30 miljoen per jaar (geïndexeerd), 4 miljoen minder dan gevraagd. Maart. De provincie is bereid om zelf dieper in de beurs te tasten, onder meer door een hoger toltarief toe te staan. Maar de minister wil nog steeds geen 'knopen doorhakken'. Mei. Er ontstaat geharrewar over de indexering van de rijksbijdrage. Smit- Kroes: „Ik ben teruggefloten door Ru ding". Haar 'persoonlijke overtuiging is' dat de WOV er toch komt. "I QQQJanuari- De minister zegt Aï/Oï/toe: 30 miljoen, half geïn dexeerd. De onderhandelingen gaan verder. De gemeenteraad van Antwer pen neemt een motie aan: de bouw van een brug is onaanvaardbaar; een tun nel is acceptabel. Mei: Tijdens het zoveelste overleg met de -inmiddels demissionair geworden- minister leggen zowel de bruggenbou wers als de tunnelbouwers een geheim eindvoorstel op tafel. Juni: Smit-Kroes gaat akkoord met de financieringsopzet voor de hangbrug. Het plan van de tunnelbouwers, zo blijkt later in het jaar uit een brief van het provinciebestuur, is zo'n 100 mil joen gulden te duur. Smit-Kroes: de lij densweg hoeft nu 'geen uur langer dan noodzakelijk' te duren. Alleen: ze moet nog wel even de demissionaire minis ter Ruding (financiën) over de streep zien te trekken. De minister vindt pas nu de tijd rijp voor officiéél overleg met haar Belgische collega Sauwens. 1977.. Minister Westerterp: WOV defi nitief bij Kruiningen-Perkpolder. 1979.. Vice-premier Wiegel: „De rege ring heeft definitief besloten. Daar kan niet aan getornd worden." 1981.. Minister Tuijnman (1981). 'Defi nitieve financiële overeenstemming' De enige WOV die tot nu toe is gerealiseerd, staat op een zolder. Maquette van het oude plan voor een tunnel-brugcombinatie Kruiningen-Perkpolder. Augustus. Briefje van Smit-Kroes aan het provinciebestuur: Vast is komen te staan dat België onoverkomelijke bezwaren heeft tegen een brugverbin- ding; de enige mogelijkheid is een tunnel. Bittere brief van het provin ciebestuur aan Smit-Kroes: het 'uit fi nanciëel oogpunt meest aantrekkelij ke' plan is door het kabinetsbesluit onmogelijk gemaakt'. Henk Postma 1982.. Minister Van der Stee: demissio nair akkoord.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 16