Auto-Poppe Walcheren GD Drijfgas ook funest voor plantengroei KMS verliest edloop om marine-order BLOEMKOOL EN VARKENSLEVER ,/t PZC President Botha kondigt verbitterd aftreden aan Kiszczak kan geen regering vormen Rellen in Noord-Ierland vandaag KEUZE OP DUITS FREGAT per stuk l.JU 100 gram ©@©©-6# HO Top 'met COLIJN goedemorgen' WOV-smoezen erg doorzichtig De misgelopen Schelde-order Doop op rantsoen Vanochtend bewolkt 232e jaargang no. 185 Dinsdag 15 augustus 1989 STERK VERLAAGDE PRIJZEN TIJDENS ONZE OCCASIONPRESENTATIE Kom vandaag nog langs en pak uw voordeel! Gildeweg 22 - Vlissingen - telefoon 01184-19610 VRIJDAG AVOND KOOP AVOND VLISSINGEN Met teleurstelling en vooral ook met verba- sing is maandag bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen het bericht ontvangen dat de Australische rege ring niet voor het Nederlandse M-fregat maar voor het West- iuitse schip Meko-200 heeft gekozen. Teleurstelling om het liet doorgaan van de order om mee te werken aan de bouw van icfat fregatten voor de Australische en mogelijk vier voor de Meuw-Zeelandse marine. Verbazing vooral om het onver wacht hoge prijsverschil tussen de aanbiedingen van de twee consortia die in de markt waren: 560 miljoen gulden. iïttere smaak Gelaten Elke dinsdag en woensdag hebben we groente en vlees in de aanbieding Bloemkool, 1 CA Varkenslever, AC 's Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten. Libanon Drinkwater Sanering DE KLERK WINT CONFRONTATIE Crisis Boete In de rij BEURT AAN BOERENLEIDER Onduidelijk VERJAARDAG KOMST BRITSE TROEPEN Vanochtend veel bewolkingmaar de kans op regen blijft klein. Vanmiddag zijn er enkele opklaringen. De tempe ratuur wordt 23 graden. De wind is aan de kust krachtig. PROVINCIALE WAGENINGEN/DOORWERTH (GPD) Het drijfgas Freon tast niet alleen de ozonlaag aan. In bepaalde concentraties wordt ook de planten groei geremd. Deze ontdekking werd onlangs per toeval gedaan op de Landbouwuniversiteit in Wagenin- gen. Freon wordt onder andere ge bruikt in koelinstallaties en zit in di verse spuitbussen. „Bij alle wetenschappelijke proeven, waar we jaren mee bezig zijn, was dit een toevallige ontdekking", zegt de Wageningse onderzoeker dr. Olaf van Kooten. „In één van de klimaatcellen van de afdeling plantenfysiologie kwijnden van de ene op de andere dag alle plantjes weg. In eerste instantie een raadsel. Toen ontdekten we dat de koelinstallatie lekte. Daaruit kwam het drijfgas Freon vrij". Daar kunnen we onmogelijk tegen- ip", was de reactie van drs A. B. A. de Smit, directievoorzitter van De Schel le. „We hadden zelf het idee gekregen lat we 2 a 3 procent hoger zouden zit- en, maar dat leek ons verantwoord, imdat we een beter schip leveren, laar het verschil blijkt 10 procent te ijn. En dat is natuurlijk te veel." Het :onsortium Australian Warship Sys- ems (AWS), waarin De Schelde voor 4 procent deelneemt, had het M-ffe- ;at volgens hem nooit voor zo'n lage trijs kunnen aanbieden zonder een waar verlies binnen te halen. ie ontknoping van de wedloop tussen iet M-fregat van AWS en de Meko-200 an de Australian Marine Enginee ring Consolidated (Amecon), waarbij le Hamburgse werf Blohm Voss is «trokken, heeft bij De Smit een bitte- e smaak achtergelaten: „Ik vraag me f wie dat prijsverschil voor zijn reke- ing neemt. Extra steun van de West- luitse regering? Tja, dat is wel vaker ebeurd. Maar ik heb nog geen aan wijzingen dat daar ook nu sprake van s." iet verlenen van overheidssubsidies 'aardoor oneigenlijke concurrentie assen bedrijven ontstaat is door de G verboden. Toch zag staatssecreta- is Van Houwelingen (defensie) giste- ffl vooralsnog geen reden om via de 'G een onderzoek in te stellen. „Er is ard gewerkt door Economische Za- ien en Defensie. We hebben de race jet verloren. It's all in the game." [oor de directievoorzitter van De pielde was de uitslag in ieder geval leiding uit te spreken dat het be- rijf zich in het vervolg zorgvuldig zal eraden over de zin andermaal mee te oen aan een aanbieding voor de bouw anM-ffegatten. „Vorig jaar zijn we op in vergelijkbare manier de order voor levering van vier M-fregatten aan Griekse marine misgelopen," aldus e Smit. Toen bood West-Duitsland Grieken voor 450 miljoen gulden financieringsfaciliteiten aan in- ien de keus op het Meko-200 fregat pi Blohm Voss zou vallen. „Dan ga je afvragen of je de energie die het laken van zo'n aanbieding vergt, niet "ter aan iets anders kunt besteden." ■n Houwelingen zag overigens nog (1 mogelijkheden voor de toekomst, aar dan moeten de marinewerven in Advertentie Israël beticht Syrië van vol- kenmoord in Libanon. PAGINA 3 De wachttijd voor de rij-exa- mens heeft opnieuw een top be reikt. PAGINA 5 Een belangrijk deel van West- Zeeuwsch-Vlaanderen is ge ruime tijd verstoken gebleven van drinkwater. PAGINA 7 ons land, De Schelde, RDM en Wilton Fijenoord, nauwer samenwerken. De schaalvergroting vergroot de concur- rentie-mogelijkheden. Veel geld is De Schelde er overigens niet bij ingeschoten. De kosten die het AWS-consortium heeft gemaakt naar schatting ongeveer 30 miljoen gulden zijn voor rekening van de op drachtgevers. Drs De Smit gaf toe dat hij op dit mo ment weinig mogelijkheden meer ziet om het door De Schelde en de Konink lijke Marine samen ontwikkelde M-fre- gat aan de man te brengen. Hij onder streepte dat de werkgelegenheid bij de Vlissingse werf op geen enkele manier in het geding is door het niet doorgaan van de order van Australië en Nieuw- Zeeland. De sector marinebouw is tot in 1995 bezet met de serie van acht M- fregatten voor de Nederlandse marine. De daarbij betrokken ontwerp-afde- ling had met het project op het zuide lijk halfrond mooi aan de slag kunnen blijven. De directievoorzitter was er van overtuigd dat voor deze medewer kers bij andere sectoren van de onder neming voldoende interessant werk is te vinden, bijvoorbeeld in de ketel- bouw of in de energie- en milieutech nologie. Daarmee blijft niet alleen de werkgelegenheid in stand, ook de ken nis en de ervaring die bij de bouw van de marineschepen is opgedaan, kun nen zo bij De Schelde worden vastge houden. KAAPSTAD - F. W. de Klerk arriveert met zijn echtgenote bij de Rand Kaapse Universiteit kort na de kabinetszitting waarin president Botha van zijn ministers de raad kreeg af te treden. De Klerk wordt vandaag beëdigd als waarnemend president van Zuid-Afrika. (Van onze correspondent) JOHANNESBURG - De Zuidafrikaan- se president P.W. Botha is afgetreden. In een televisietoespraak tot het Zuidafrikaanse volk verklaarde een zichtbaar verbitterde Botha maan dagavond dat elke basis voor hem ontbrak om de samenwerking met de ministers in zijn kabinet voort te zet ten. Hij zag derhalve geen andere moge lijkheid dan om met ingang van dins dag zijn ontslag in te dienen. De leider van de Nationale Partij en Botha's grote tegenstander, F.W. de Klerk zal dinsdag beëindigd worden als waar nemend president. In zijn rede ging Botha uitvoerig in op de kabinetsvergadering waar maan dagochtend de confrontatie met zijn opvolger F.W. de Klerk tot uitbarsting kwam. Botha zei dat de ministers hem hadden voorgesteld op te stappen en tot de verkiezingen van zes september een waarnemend president te benoe men. Als reden zou hij zijn zwakke ge zondheid kunnen opgeven. 'Hierop heb ik geantwoord dat ik niet bereid ben op grond van een leugen te vertrekken en dat ik besloten had met ingang van 15 augustus mijn ontslag in te dienen. Het is duidelijk dat ik na al mijn inspanningen voor de Nationa le Partij en de regering van dit land door mijn ministers in de steek ben ge laten', aldus Botha. Het ontslag van Botha betekende het einde van een politieke crisis die Zuid- Afrika sinds vrijdag in haar greep hield. Aanleiding was het bezoek op 28 augustus a.s. van De Klerk en zijn mi nister van buitenlandse zaken, Pik Bo tha, aan president Kaunda van Zam bia. Vrijdagochtend liet de president in een korte verklaring weten dat hij formeel niet op de hoogte was ge bracht. Pogingen van De Klerk om het conflict in de kiem te smoren, werden door de president genegeerd. Zaterdag voerde De Klerk overleg met zijn collega-ministers en de top van de Nationale Partij. Besloten werd de handschoen op te nemen en de presi dent op de knieen te dwingen. In zijn tv-rede herhaalde Botha dat hij niet volgens de regels ingelicht was over het bezoek aan Kaunda. Daaraan knoopte hij de beschuldi ging vast dat Kaunda onderdak en hulp biedt aan het ANC, volgens hem een terroristische beweging. Het be zoek aan Kaunda kon hij om die reden niet goedkeuren, zo zei hij. Botha en De Klerk stonden sinds de laatste in februari tot partijleider en presidentskandidaat werd gekozen op met elkaar op zeer slechte voet. Het was een publiek geheim dat Botha De Klerk geen waardig opvolger vond. De kosten van de bodemsane ring op het voormalige be drijfsterrein van Cruson in Breskens bedragen nu al bijna drie miljoen gulden. PAGINA 8 Een inwoner van Yerseke is tot een boete van vijfhondferd gul den veroordeeld wegens het lo zen van teer in de Oosterschel- de. PAGINA 9 De Nederlandse wielerploegen staan in de rij voor Erik Breu- kink. Hij vertrekt bij Post, die echter zijn versterkt ziet door de komst van Steven Rooks en Gert-Jan Theunisse. PAGINA 13 Radio, tv en kunst: 2 Binnen- en buitenland: 3 en 5 Financiën en economie: 4 Provincie: 7, 8, 9 en 11 Sport: 12 en 13 WARSCHAU (DPA/AFP) - Premier Czeslaw Kiszczak van Polen heeft te kennen gegeven zijn opdracht voor de vorming van een nieuwe regering te rug te willen geven. Hij stelt presi- Bestuurder W. Waumans van de In dustriebond FNV reageerde gelaten op de beslissing in Canberra. „Ik had er niet op gerekend," zei hij. „Behalve twee standaardfregatten voor Grie kenland heeft de marinebouw De Schelde nooit exportorders opgele verd en ook nu waren de verwachtin gen niet hoog gespannen." Waumans was het niet eens met de verzekering van de Schelde-directie dat het mislo pen van de order geen gevolgen voor het personeel heeft: „In de gesprek ken die we met de directie hebben ge voerd over de toekomst van De Schel de, is ook nooit aangenomen dat die order door zou gaan." De vakbondsbe stuurder wees er wel op dat het be drijf nu winst misloopt; winst die had kunnen worden gestopt in investerin- (Slot zie pagina 8 kolom 6) Een betoger schreeuwt beledigingen naar een Britse soldaat, die in het katholieke West-Belfast op een straathoek de omgeving in de gaten houdt. BELFAST (RTR/AFP/DPA) - Nationa listen hebben gisteren in Belfast bus sen in brand gestoken en barricades opgericht op de dag dat Britse mili tairen 20 jaar geleden in Noord-Ier land Werden gestationeerd. Tijdens de rellen schreeuwden demonstran ten: „Wat we willen? Wij willen de mi litairen eruit". Zij gooiden stenen en benzine-bommen naar de politie, die antwoordde met het afvuren van plastic kogels. Ook elders in Ulster waren betogingen tegen de Britse aanwezigheid.In Lon donderry, de tweede stad van Noord- Ierland, liep de spanning hoog op, na dat de politie twee bommen had ont dekt. De politie had ouders vergeefs opge roepen hun kinderen thuis te houden. De in totaal 30.000 man sterke veilig heidsmacht in Noord-Ierland is in staat van paraatheid gebracht uit vrees voor aanslagen door guerrilla strijders van het Ierse Republikeinse Leger (IRA), ter gelegenheid van de 20e verjaardag. Ook in Londen heeft de politie de be volking opgeroepen voorzichtig te zijn met het oog op eventuele bom aanslagen. De veiligheid rond Britse militaire bases in andere Westeurope- se landen is verscherpt. dent Wojciech Jaruzelski voor de lei der van de Boerenpartij, Roman Mali- nowski, in zijn plaats te benoemen als formateur. Dit heeft het officiële Poolse persbureau PAP maandag ge meld. PAP zond een verklaring uit waarin Kiszczak zegt dat Malinowski volgens hem degene is die in aanmerking komt hem op te volgen als formateur gezien het feit dat de leider van het vakver bond Solidariteit, Lech Walesa, een coalitie heeft voorgesteld van Solidari teit, de Boerenpartij (ZSL) en de De mocratische Partij (SD). President Ja ruzelski had Malinowski eerder al ge vraagd een nieuwe Poolse regering te vormen, hetgeen de voorzitter van de ZSL echter weigerde. Kiszczak was op 2 augustus door het Poolse parlement benoemd tot pre mier. Walesa heeft zich echter steeds verzet tegen een door hem geleide re gering en een kabinet voorgesteld van Solidariteit en de twee andere partijen die tot nu toe bondgenoten waren van de communistische partij. De opposi tie en de ZSL beschikken met 237 van de 460 zetels over een absolute meer derheid in het Poolse parlement. Het was gisteravond nog niet duide lijk of het vakverbond de kandida tuur van Malinowski zou aanvaarden voor de post van regeringsleider. En verder is het niet bekend of in een door de voormalige parlementsvoor zitter geleid kabinet ook plaats is voor de Communistische Partij, hoe wel waarnemers er van uitgaan dat die tenminste de ministers van defen sie en binnenlandse zaken zal clai men. Eerder maandag verzekerden de Boe renpartij en Solidariteit dat zij hun ge sprekken over samenwerking zouden voortzetten. De fractievoorzitter van de 76 parlementsleden van de ZSL, Alexander Bentkowski, verklaarde dat zijn partij, Solidariteit en de SD zelfs op het punt stonden een akkoord te bereiken over de zetelverdeling in een door niet-communisten geleid ka binet. (Advertentie) Zie onze advertentie op pagina 14 Wie nog blijft geloven in de bouw van een Wes- terschelde-oeververbinding (WOV) moet wel uit het hout gesneden zijn van iemand met een rotsvast vertrouwen in loze beloften. De jongste beslissing van het (demissionaire) kabinet om het pro ject van de eigen agenda af te voeren en op het bordje te leggen van de vol gende ploeg, die uitvoering ervan dan maar 'nader moet bezien', laat weinig andere conclusies open. De ministers Smit-Kroes (verkeer en waterstaat) en Ruding (financiën), beiden sleutelfigu ren rondom de VOW, nemen afscheid van het project op dezelfde manier als ze er in januari 1983 voor de eerste keer mee in aanraking kwamen: met de me dedeling dat zij er geen medewerking aan verlenen. De Zeeuwse delegatie die toen naar Den Haag afreisde, in de veronderstelling dat er alleen nog maar een handtekening hoefde te wor den gezet, werd geschoffeerd met een botte weigering. Wat er nu is gebeurd lijkt als twee druppels water op de gang van zaken destijds. Het kabinet heeft de ijveraars voor de bouw van de. WOV uit Zeeland steeds de indruk ge geven dat de zaak zo goed als in kan nen en kruiken was, dat er nog slechts 'enige vuiltjes' moesten worden opge ruimd en dat er in deze regeerperiode een definitief besluit zou vallen. Nu zijn 'onoverkomelijke bezwaren' van de kant van de Belgen tegen een hang brug over de Westerschelde plotseling aanleiding om de tot nu toe financieel enig haalbare oplossing maar te verge ten. Valt hiermee het doek over het WOV-plan zonder dat het kabinet er voor wil uitkomen? Het Haagse gesol met de WOV is een schoolvoorbeeld van onbe hoorlijk bestuur. En het meest ergerlij ke daarbij is nog dat het kabinet zich tegenover Zeeland daarvan onbe grensd blijft bedienen. Want ook zeven jaar geleden zijn er vanuit Middelburg richting Den Haag bittere verwijten gemaakt over de manier waarop deze provincie aan het lijntje werd gehou den. Het resultaat is geweest dat het kabinet zich van die Zeeuwse boos heid weinig of niets aantrok. De smoe zen zijn alleen iets doorzichtiger ge worden. Belgische bezwaren (waarom niet eerder op hun waarde ingeschat?) lijken nu te worden benut om het Haagse gebrek aan werkelijk politieke wil bij de uitvoering van een WOV te verdoezelen. Van een volgend kabinet valt niet zoveel meer te verwachten. De rijksbijdrage aan het project is ste vig afgegrendeld. De brug-tunnelcom- binatie, die nog als enig alternatief overblijft, valt ongetwijfeld duurder uit. Het financiële probleem kan dus alleen maar groter worden. Een nieu we regeerploeg, die erop uit is autover keer te ontmoedigen, zal niet staan te trappelen om een project bovenop de lijst te zetten dat alleen maar verkeer aantrekkend werkt. Kortom, de kan sen op een WOV zijn beduidend ge daald. Blijft de vraag, hoe het allemaal zo heeft kunnen lopen. Hoe het op nieuw is gelukt om Zeelands goedgelo vigheid zó lang te misbruiken. Want het jarenlange overleg over dit project tussen twee overheden (rijk en provin cie) was één exercitie in het steeds weer vragen om opheldering van on duidelijkheden. Als zoiets model moet staan voor een vruchtbare samenwer king, dan moet je fantasie tot oneindi ge verten reiken. Met voorbijzien van de overkant van de Westerschelde. De misgelopen Australische fregat ten-order is voor de Koninklijke maatschappij De Schelde in Vlissin gen een fikse tegenvaller, maar op de korte termijn geen ramp voor de werk gelegenheid bij het bedrijf. Een schrale troost natuurlijk, want de Nederland se marinebouw heeft met deze beslis sing in Canberra op de internationale markt opnieuw een stevige deuk opge lopen. Al drie keer eerder heeft de ma rinewerf, die thans geheel in handen van de Nederlandse staat is, orders voor de bouw van fregatten voor haar neus zien wegkapen. Het zeer geavan ceerde ontwerp dat De Schelde bij die gelegenheden in de aanbieding had, scoorde - net als nu - tot het laatst zeer hoog, maar miste in de harde concur rentieslag toch de boot. Terecht vraagt men zich bij defensie en bij De Schelde zelf af of Nederland met mari nebouw buiten de deur in de toekomst nog wel serieus kan meedingen. Dit be tekent dat de werf is aangewezen op uitsluitend eigen defensie-opdrach ten. Eerder dan verwacht zal De Schel de zich dan ook met de produktie in andere richtingen moeten egeven, nu voor het laatste restje scheepsnieuw- bouw het eind in zicht komt. vdM. 1 LONDEN (AFP) - Een baptisten gemeente in het zuidwesten van Engeland doopt voorlopig nie mand meer, omdat er gebrek aan water is in de streek. Voor elke doop, die in baptistenkringen door onderdompeling geschiedt, is pakweg 2.000 liter water nodig: Na de plechtigheid verdwijnt de ze enorme hoeveelheid water in het riool. „En dat is onfatsoenlijk in een periode van schaarste", aldus ds. John Quinn van de ge meente in Paignton.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 1