PZC De open armen van NOS-Jazz Het is nooit mijn bedoeling geweest om te stoppen kunst en cultuur FESTIVAL MET VEEL VRIJHEID VOOR MUSICI ACTRICE!CABARETIÈRE LIA DORANA ALICE COOPER VERWACHT HERLEVING ROMANTIEK JAREN 50 Paperclip's Popslag Jubileum Toer in Kruiningen DONDERDAG 10 AUGUSTUS 1989 4nder mens v Romantiek Geklets Uur muziek Concours Rust Vadertje Sex is gevaarlijker dan iedere vorm van geweld Door Pieter Ploeg In de jaren zeventig was hij een ster met superstatus. Bijna vijftien jaar rieden verdiende hij in één jaar tijd iertien miljoen dollar. Regelmatig speelde hij destijds een partijtje golf met toenmalig president Ford van de Verenigde Staten. Ford had in hem een 'beminnelijk mens' gevonden. |\lice Cooper was een idool. Een rock- iter die talloze hits scoorde en zich tij lens concerten altijd liet vergezellen oor een meterslange boa constrictor, ie trendsetter van toen is thans een Veteraan, die al een heel leven achter |ie rug heeft. Weliswaar is hij qua uiter lijk nauwelijks veranderd. Zijn ogen nog zijn immer zwart omrand en hij maakt nog steeds muziek volgens het horror-concept, waarmee in 1971 zijn roem begon met de plaat 'Love it to death'. be hitlijsten over de hele wereld wer- hen regelmatig door hem geteisterd met nummers als 'School's out', 'I wanna be elected', 'Hello hurray', 'No nore mister nice guy' en 'I'm eigh- ,een'. Met de wereldhit 'How you gon- ïa see me now' leek het alsof het idool n 1979 definitief afscheid had geno- nen. Vorig jaar was Alice Cooper (41) veliswaar ter afsluiting van een we- eldtoemee nog in de Arnhemse Rijn- ïal, verder bleef het onwaarschijnlijk jtil rond de mysterieuze 'monsterach- ige' popster. Totdat deze week zijn nieuwe album 'Trash' verscheen en de dngle 'House of fire' op de radio werd ;edraaid. The nightmare returns' luidt het cre- lo opnieuw. Alice Cooper legt op frash' meer nog dan op zijn eerdere ilaten de nadruk op hardrock. Wel lirthij nog steeds met de dood, houdt 'an gewelddadige sex en wat dies De Zeeuwse formatie Johnny and the Starshooters treedt mor gen, vrijdag, op in de blokhut in Zoutelande. Het optreden begint om 21.30 uur. De groep brengt onvervalste rock and roll uit de late jaren vijftig. le Reimerswaalhal in Kruiningen ormt zaterdag 19 augustus het decor mor het pop-evenement Paperclip's 'opslag Jubileum Toer van de NCRV. lit popspektakel staat in het teken an het 65-jarig jubileum van de om- toep. lp het programma staan een live-op reden van René Schumann en zijn ze- 'en-mans-band, een disco-show met aser en live acts van bands die deelne- nen aan de talentenjacht Popslag-Su- ler-Bokaal. In Kruiningen wordt za- erdag de eerste halve finale gehou- len. Deelnemende bands zijn Tropical ;angsters, Dutch Courage, La Farce m Cee Gee. De winnaar komt uit in de inale op 2 september in Zeewolde, die ive door Radio 3 zal worden uitgezon- len. Alice Cooper meer zij. In een interview echter toont hij zich een volstrekt ander mens dan op het podium. Nadrukkelijk stelt de popster dan ook dat Alice Cooper uit sluitend als artiest bestaat. „Zodra ik niet met mijn vak bezig ben, heet ik Vincent Furnier en die zit heel anders in elkaar dan Alice Cooper". „Ik ben bang voor de duivel. En aller minst een aanbidder van Satan. De duivel is een figuur door wie je je nooit moet laten beïnvloeden. Gebeurt dat toch, dan zal dat zich op den duur wre ken. Hij neemt bezit van je. Daar ben ik heilig van overtuigd. Alice Cooper is één en al fantasie. Een soort filmheld", zegt hij met stemverheffing. Het idool van de jaren zeventig, die ooit David Bowie alias Ziggy Stardust als zijn voorbeeld zag, heeft met zijn nieuwe plaat weloverwogen gekozen voor een koerswijziging. „Ik wilde niet weer zo'n bloederig album maken. Dat hoofdstuk is afgesloten. Bij live-optre dens is het nog een onderdeel van de show, maar op de plaat wilde ik nu eens iets anders. Als je te lang hetzelf de blijft doen, denken de fans dat dat alles is watje kunt. En die indruk wil ik niet wekken. Want ik kan veel meer dan wat ik tot dusver heb gedaan. Ik wil de mensen nu eens wat meer kleu ren laten zien. Tot dusver was het aleen maar rood en zwart". 'Trash' is volgens Cooper vooral een plaat met 'sex' als belangrijkste onder werp. In een aantal nummers, waaron der 'You're poison' waarschuwt hij voor de vernietigende virusziekte Aids. „Ik heb lang nagedacht over het grootste gevaar van de jaren negen tig. Geweld en kogels zijn gevaarlijk, maar niets lijkt zulke catastrofale ge volgen te hebben als sex. Ik verwacht dat er weer een soort romantiek uit de jaren vijftig zal ontstaan. Iedereen zal weer voorzichtig worden. Als je dat niet bent, ligt de dood op de loer en slaat onverbiddelijk toe". „Een paar jaar geleden kon alles nog. Niets was gevaarlijk. Je had iedere avond een ander vriendinnetje. Maar dat is nu levensgevaarlijk. Het is hard om tegen een meisje te zeggen: 'Ik hou van je, maar ik ben als de dood voor je' als je haar net hebt leren kennen. De kennismaking zal langer duren dan we in de jaren zeventig gewend waren. Net als in de jaren vijftig zullen een jongen en een meisje elkaar eerst enkele maanden moeten kennen, alvorens ze de liefde zullen bedrijven. Het is beangstigend maar het voordeel is dat er weer romantische tijden aanbre ken", meent Alice Cooper. In Poison zingt hij het treffend: „I love you, but you're deadly.' Geboren als zoon van dominee, ont wikkelde Vincent Furnier vanaf 15-ja- rige leeftijd een karakter dat naar ei gen zeggen „nog slechter en vulgairder was dan Mick Jagger" destijds. Alice Cooper: „Mijn ouders smeekten me om fan te worden van The Beatles. Maar dat deed ik niet. Ik wilde 'The ul timate parent-hating machine of all ti me" zijn. Niet omdat ik persoonlijk een hekel had aan mijn ouders". „Integendeel, ik kon heel goed met hun overweg. Maar ik wist dat ik kon scoren met iets dat zij - als keurige Amerikaanse burgers - verafschuw den. Ze vonden Mick Jagger bijvoor beeld uiterst verwerpelijk. Maar onder de jongeren was en is die Jagger juist populair. En ergens in mij was een an dere persoon die zich net zo wilde ma nifesteren. Mijn alter ego zou later dan ook Alice Cooper worden. Niet dat ik Mick Jagger ooit heb willen imiteren, maar zijn concept zat goed in elkaar. Een anti-held in het wereldje van de rock roll". Ondanks een zware drank- en drugs verslaving lijkt Alice Cooper uiterlijk onveranderd. Zij gitzwarte haar hangt nog steeds tot op zijn schouderbladen. Over geld heeft hij zich nog nooit zor gen hoeven maken. „Gelukkig heb ik door het succes in de jaren zeventig aardig wat reserves. Geld is één van de belangrijkste din gen op deze wereld. In de hedendaag se politiek wordt teveel gekletst. De politiek is een speeltuin voor gevaar lijke demagogen en oneerlijke ego trippers. Er zijn maar drie zaken be langrijk: geld, sex en de dood. Of je nu naar de televisie kijkt of een boek, krant of tijdschrift leest. Een van die drie zaken komt altijd aan de orde: geld, sex of de dood". Zijn nieuwe album is aanzienlijk snel ler tot stand gekomen dan de bedoe ling was. Alice Cooper heeft de over stap gemaakt naar platenmaatschap pij CBS en kreeg een riant aanbod. „Wat ik zou maken was niet belang rijk, als ik maar iets maakte", zegt de 41-jarige popster, die van harte hoopt het succes van de jaren zeventig nog eens te mogen overdoen. Op 'Trash' wordt hij bijgestaan door hardrockers als Jon Bon Jovi, Steven Tyler, Richie Sambora en producer Desmond Child. Alice Cooper: „Als je eenmaal een lief hebber bent van hardrock, dan blijf je dat. Ik ben altijd zo'n figuur geweest. Veel hard-rockgroepen in Amerika hebben zich destijds door Alice Coo per en Aerosmith laren inspireren. Dat waren in de jaren zeventig de belang rijkste bands in dat genre. Maar op het ogenblik komen de nieuwe veelbelo vende groepen uit Los Angeles en New Jersey. Ik houd niet van disco- en dans-muziek. Maar het klinkt alle maal hetzelfde. Je kunt aan de muziek nauwelijks horen van welke artiest het is. Dat vind ik iets verschrikkelijks. Datzelfde dreigt te gebeuren met de heavy metal-muziek. Een groep 'Anth rax' doet precies hetzelfde als 'Metalli- ca'. En daartussen zitten dan nog een stuk of vijftig van die groepen. Ik be grijp niet dat zulke jongens niet vech ten voor een eigen identiteit". Alice Cooper is trots op zijn imago. „Wij introduceerden destijds de lange haren, de make-up en de slordige kle ren. Het was origineel. Wij zien het nu nog steeds als ónze bijdrage aan de he dendaagse rock 'n' roll. Er is wat dat betreft niets nieuws gekomen. Het ont breekt de nieuw bands aan creativi teit". Zolang er een markt is voor zijn mu ziek en zolang hij nog wereldtoemees kan maken langs nagenoeg uitslui tend uitverkochte zalen en stadions, gaat Alice Cooper door in de muziek. „Tegen de tijd dat ik met pensioen ga, zal ik vooral veel golf gaan spelen. Dat is een fantastische sport. Ik heb het veel gespeeld toen ik van mijn versla ving moest afkomen. Ik ben nu al weer zeven jaar 'clean' en het bevalt me uit stekend. Als ik ben uitgekeken op golf, kan ik altijd nog gaan zeilen. Maar zo lang ik weer helemaal terug ben in de rock 'n' roll, heb ik voor die andere za ken geen tijd. Rock 'n' roll bepaalt mijn leven weer". (Door John Oomkes) NOS-Jazz, je hóórt het Michiel de Ruyter zeggen. Vandaag, don derdag, is het weer zover. Dan gaat de 19e editie van het fijnproevers festival van de Nederlandse Om roep Stichting van start in de Meer vaart in Amsterdam. Tezamen met een amateurconcours, het Meervaart Jazz Podium 1989, vormt het NOS-Jazz Festival een ju weel van een evenement. Zowel be ginnende als gevorderde Neder landse jazzmusici vinden hier liefst vier dagen lang het beste podium voor hun, nog altijd zeer vitale mu ziekgenre. Als er één argument vóór de publie ke omroep en tégen de commerciële omroep is in te brengen dan is het dit festival. Doorgaans kunnen jazzfes tivals immers alleen bestaan dankzij de gratie van schaalvergroting en sponsoring (zoals in het geval van North Sea). Of in de vorm van een laagdrempelig uitgaansgebeuren. De NOS is echter (mede-) organisa tor van een festival dat zich sec op de muziek richt, of op de bevordering daarvan. Het duidelijkst krijgt dat uitgangs punt gestalte in de vorm van compo sitie-opdrachten aan Nederlandse musici. Dit jaar hebben Dick de Graaf, Paul Termos, Vera Vinger- hoeds en Jan Laurens Hartong de mogelijkheid gekregen om het re pertoire voor grotere jazzensembles uit te breiden. De opdracht heeft een vrij karakter in de geest van: maak een uur muziek'. Nog onbe- Paalder is de carte blanche die de Groningse stemkunstenares Greetje Bijma kreeg zij kreeg een geheel vrije opdracht voor een op treden. Red Mitchell Dit open armen-beleid van de NOS is zeldzaam in de Nederlandse cultuur wereld, waar maar weinig opdrach ten worden verstrekt en dan nog meestal in de wereld van de 'eigen tijds-klassieke' muziek. Wie met Eu ropa 1992 en de cultuurpolitiek van de Europese Gemeenschap in het achterhoofd ('meer ruimte voor cul tuur uit Europa') ook de komende ja ren muziek wil horen, moet zelf daar toe de voorwaarden scheppen. Een commerciële omroep zal dat in het minderheidsgebied van de jazz niet zo gauw doen. De NOS begrijpt dat zeer goed ondanks de slinkende bud getten in het Gooi. Het concertgedeelte van het festival speelt zich van morgen, donderdag, zondag telkens in de avonduren af, beginnend om 21.00 uur. In dat pro gramma weegt de Amerikaanse tra ditie zwaar, naast de promotie van muziek uit eigen land. Dit program ma-onderdeel belicht de nieuwe en de traditionele jazzstromingen in ge lijke mate, zo staat het Clark Terry/ Red Mitchell Duo op de openings avond op hetzelfde affiche als het Andrew Hill Quartet. Waar je trom pettist Clark Terry verbindt met na men als Count Basie, Duke Ellington en Quincy Jones, daar werkte pia nist Hill met Rahsaan Roland Kirk en Eric Dolphy. De tweede avond, morgen, vrijdag, kent een zeer opvallend orkest rond de Newyorkse pianiste Geri Allen. In haar Celebration Ensemble treffen we een aantal namen uit de eigen tijdse, zelfbewuste Amerikaanse (AACM-)hoek: trompettist Wallace Roney, saxofonisten als Don Byron en de superieure Oliver Lake, drum mer Pheeroan Ak-Laff. Opmerkelijk is de Nederlandse premïeore van het kwartet van tenorsaxofonist Bob Berg op zondagavond, één van de sterkste rietblazers die de afgelopen jaren bij de bands van Miles Davis zijn opwachting mocht maken. Dit jaar neemt weer een maximaal aantal amateurgroepen (zestien) deel aan het Jazz Podium, een teken dat het met spelniveau in Neder land in ieder geval wel snor zit. Na de voorselectie vatte vooral de ge dachte post dat de bop in Nederland zeer geliefd is, ook bij jonge musici. De geselecteerden komen op vrij dagmiddag en zaterdagmiddag (tel kens van 13.00 tot 18.00 uur) aan bod, zondagmiddag volgt vanaf 16.00 uur de finale in de grote zaal van de Meervaart. Dit concert wordt door de VARA opgenomen en op later da tum uitgezonden. De jury zal na het slotconcert zondag bekendmaken wie de winnaars zijn van, de in totaal vier ter beschikking gestelde prijzen: de Meervaart/ NOS-prijs van 5 mille, de Komposi tie-prijs, de Solisten-prijs en de Vpro-Aanmoedigingsprijs. PROGRAMMA NOS-JAZZ: Vandaag, (donderdag): Dick's Groove Merchants (Dick de Graaf c.s.), Andrew Hill Quartet, Clark Ter ry/Red Mitchell Duo. Morgen, (vrijdag): Termostientet (Paul Termos c.s.), Greetje Bijma Kwartet, Geri Allen and The Cele bration Ensemble. Zaterdag: Vera Vingerhoeds' La zybones, Bob Stewart and the First Line Band, Cassandra Wilson and Trio. Zondag: Nueva Manteca Latin Jazz Septet, featuring Nicky Marrero en Bob Berg Quartet. DEELNEMERS MEERVAART JAZZ PODIUM: Vrijdag: Cajan Witmer lOtet, Duo FranQcois van Bemmel/Ruud Jan Bos, Supreme Headquarters, Sven Schuster Quartet, Reinoud Jongs- ma Quintet, Bas Gerwe Quartet en Steptett. Zaterdag: Udo van Boven Nonet, Pit, Scapes, Bianca Castafiori, Piet- jan de Bel/Allard Buwalda Septet, Wildest Dreams, Caray! en De Buite lingen. RADIO-UITZENDINGEN: Hoogtepunten van NOS-Jazz van donderdag tot en met zondag elke avond tussen 23.00 en 24.00 uur te be luisteren via Radio 4 in de vorm van een festival-journaal. Concerten worden op later tijdstip in hun ge heel door NOS en VARA uitgezon den. Ze werkte met Wim Sonneveld, Cor Ruys en Wim Kan. Als de Rotterdamse Ali Cyaankali in het VA- RA-radioprogramma 'De familie Doorsnee' hield zij jarenlang miljoenen Nederlandse luisteraars aan de radio gekluisterd. Ze speelde in stukken van Ib sen, Brecht en Tjechov, en was Irma la Douce in de Nederlandse versie van deze gelijknamige musical. Nu, twintig jaar na haar laatste grote rol, maakt actrice/cabaretière/chansonnière Lia Dorana (71), haar come-back. In de Nederlandse versie van de musical 'Cabaret'* een Joop van den Ende-produk- tie die zo'n zeven miljoen gulden gaat kosten, zal Lia Dorana begin september naast Willem Nijlholt en Alexandra van Marken op de planken staan." (Door Monique Brandt De kleine en tengere gestalte, ge stoken in een olijfgroene over all en ingesnoerd door een brede riem, straalt een nerveuze spann- ning uit. Fel gloeiende ogen in een smal, gelijnd gezicht. Als ze praat, bewegen haar kleine handen mee op het ritme van de woorden, soms langzaam, lang en sierlijk, dan weer wild, haast onbeheerst. De verhalen worden onderstreept met krachtige hoofdbewegingen, af en toe met een lied. Actrice en cabaretière Lia Dorana (71), of Elisabeth van Werven, zoals haar echte naam luidt, is onver moeibaar. Ze geniet van de chaoti sche drukte in het Amsterdamse buurthuis, waar de repetities voor 'Cabaret', het nieuwe Joop van den Ende-spektakel plaatsvinden. Lia Dorana zal een rol vervullen van hospita Frau Schneider, naast Wil lem Nijlholt en Alexandra van Mar ken in het stuk dat 17 september in première gaat. „Ik vind het heerlijk, die spanning, al die mensen om je heen. Iedereen is zo betrokken en er wordt met zo veel liefde gerepeteerd. Het is net die tijd bij Wim Sonneveld, toen werd er ook met zoveel inzet ge werkt." Lia Dorana is het onbetwiste mid delpunt van de belangstelling. Van alle kanten vliegen mensen op haar af, spreken haar aan. Het lijkt of ze nooit is weggeweest. Toch is het al meer dan twintig jaar geleden dat Lia Dorana met haar laatste grote rol, Olga in Tjechovs 'De Drie Zusters' in het theater stond. Daarvoor was ze vanaf haar zeventiende jaar actief als cabare tière bij onder meer Wim Sonneveld, Wim Kan en de Bouwmeester-Re vue. In 1955 maakte ze een overstap van kleinkunst naar het 'groote to neel', met een rol in het stuk 'Thee en Sympatie' bij het Rotterdams Toneel. Daarna volgden de grote rollen elkaar in een ijltempo op, met als een van de hoogtepunt de rol in Berthold Brechts 'De Kaukasische Krijtkring' tijdens het Holland Fes tival in 1960, die haar een zilveren Bouwmeesterpenning opleverde. Echte bekendheid oogstte ze door haar rol als Irma la Douce in de ge lijknamige musical, en als de onver getelijke Ali Cyaankali in het VA- RA-radioprogramma 'De Familie Doorsnee'. De prijs voor die onafgebroken in spanningen was hoog. Jarenlang werd ze al geplaagd door hevige mi- graine-aanvallen. Bij sommige stukken werd de zwaar vermoeide actrice op de been gehouden door dagelijkse vitamine-injecties. Tot ook die niet meer baatten. Lia Dora na werd zwaar ziek, overwerkt. Om tot rust te komen vertrok ze samen met haar man naar Frankrijk, waar het echtpaar een oud huis, 'een ruï ne met een enorme lap grond', bezat ten zuiden van het Dordogne-ge- bied. Het podium werd ingeruild voor zaag en hamer, de vrijgeko men tijd werd besteed aan het op knappen van de bouwval. Afgesloten van de bewoonde wereld, zonder telefoon, electriciteit en wa ter werd de theatervrouw al snel ge confronteerd met de vergankelijk heid van roem en succes. Het pu bliek meende dat Lia Dorana zich als een Nederlandse Greta Garbo had afgezonderd van de theaterwe reld. en regisseurs vergaten haar. Slechts eenmaal keerde ze terug als actrice, in een rol die haar op het lijf geschreven was: de NCRV-serie 'Boerin in Frankrijk'. Lia Dorana werd een legende. Ten onrechte, vindt ze zelf. „Het is nooit mijn bedoeling ge weest om te stoppen met theater. Ik had alleen rust nodig. Ik was zo in tens moé. Ik had voordat 'De drie zusters' in '66 op de planken kwam, al drie maanden in het ziekenhuis gelegen. Daarna was ik óp, uitge mergeld. Ik dacht, binnenkort hoor ik wel weer eens wat, maar dat ge beurde dus niet. Iedereen dacht dat ik alleen nog maar een beetje wilde boeren en schoffelen. En ik ben te trots om te vragen om een rol. Ik was natuurlijk al ontzettend verwend door mijn publiek, en door alle fan tastische rollen die ik heb gespeeld. Ik heb nóóit gebedeld om een rol, of aangepapt met een regisseur om er een te krijgen". Eenmaal in Frankrijk kwam ik weer met beide benen weer op de grond terecht. Ik leidde opeens het leven van een vrouw die niet altijd num mer één is, en ging me bezighouden met andere mensen, niet meer al leen met mezelf. Er bestond opeens meer dan alleen toneel: de natuur, planten en kruiden. Een nieuwe we reld. En verder was er altijd wat doen. Timmeren, zagen, een nieuw dak, ik doe alles zelf. Ik heb het thea ter dan ook nooit écht gemist, hoe gek het ook klinkt. Ik vond het wel even goed zo." De intensiteit die Lia Dorana uit straalt, komt ook in haar werk naar voren. Als ze bezig is, bestaat er even niets anders meer. Ze zwoegt, onaf gebroken, tot ze er bij neervalt des noods. „Met mijn perfectionisme heb ik me zelf vaak dwars gezeten. Ik was dan zoveel met de details bezig dat ik de grote lijnen uit het oog verloor. Tot op de dag van de generale repetitie liep ik rond met mijn tekstrol, en medespelers dachten altijd maar weer, 'die krijgt haar rol nooit ge leerd'. Zij kenden hun rol in een week, maar ik was een tijd intens met een rol bezig, om het typetje te doorgronden. Ik wil altijd de sleutel, de toegang tot een rol te vinden, en daar ben ik dan woord voor woord mee bezig. Ik heb nooit een souffleur nodig gehad." Lia Dorana wist al heel vroeg dat ze toneelspeelster wilde worden. Dit nadat ze met haar grootmoeder naar een uitvoering van 'De Kleine Lord' was geweest. „Ach ik wist ver der ook niet wat het vak inhield, het leek me gewoon heel leuk. Maar dat vond ik ook van muziek maken. We waren thuis eigenlijk altijd met mu ziek bezig, mijn drie zusjes en ik. We speelden op de vleugel, de gitaar of de viool. En anders zongen we. Niet tijdens lessen, maar gewoon zó, geïnspireerd. Russische en Hon gaarse liederen, zo prachtig, zo ro mantisch. Haar voorliefde voor deze liederen bracht haar ertoe om bij Hongaarse orkesten te gaan zingen. Tijdens een van de optredens ontmoette ze de jonge Wim Sonneveld, die haar in 1943 vroeg voor zijn cabaretgezel schap. „De tijd met Wim Sonneveld had ik voor geen miljoen willen missen. Het was een prima baas, met een uitzonderlijk gevoel voor humor, een soort vadertje van wie we alle maal veel geleerd hebben. En met veel initiatief. Hij zag ergens een pantomime-stuk, en dan dacht-ie, 'dat is misschien wel interessant'. De hele groep vertrok dus naar Pa rijs, om een voorstelling te doen, en dan bleven we er drie weken om met Marcel Marceau te repeteren. We moesten het zelf betalen, maar al kostte het je je laatste cent, je dééd het". „Na een paar jaar cabaret gedaan te hebben, wilde ik toch wel eens iets anders. Het toneel was altijd mijn grote droom geweest, maar ik wist niet goed hoe ik het aan moest pak ken. Daarom stapte ik naar Cor var. der Lugt Melsert, toen één van de groten van het Nederlands toneel, om raad. Ik dacht, nu komt het, nu krijg ik allerlei nuttige raadgevin gen. Het enige dat hij zei was; 'als je toneel wil gaan doen, moet je dat wat je nu doet, zogoed mogelijk doen, stééds beter'. Even was ik te leurgesteld, maar later dacht ik, die man heeft gelijk, alles wat je doet moet zo goed mogelijk gebeuren. Misschien dat er net een keer een re gisseur in de zaal zit die iemand als jij nodig hebt. Iedereen vond dat toen super-romantisch en ook een beetje gek gedacht, maar het is toch zo gegaan." In 1955 vroeg Jan Teulings, toen bij het Rotterdams Toneel, haar voor een rol in 'Thee en Sympathie'. Dat was het begin van een glanzende to neelcarrière. „Ik kwam bij het toneel en kreeg te horen, 'wat je tot nu toe hebt geleerd moetje allemaal vergeten'. Dat nam ik graag aan, want ik wilde alles le ren. Bovendien had ik een groot minderwaardigheidscomplex om dat ik niet op de toneelschool was geweest. Er was altijd die angst van 'ik kan niet genoeg'. Toch verbaasde het me hoe weinig er in die tijd op de toneelschool werd geleerd. De jonge spelers waren moeilijk verstaan baar, ze articuleerden niet goed. Soms moesten ze een danspasje doen en dan stonden ze zó te stunte len". „Ik kwam er dus achter dat ik toch een goede leerschool achter de rug had. Ik ben helemaal van onderop begonnen, heb alles zelf geleerd. Het is vaak hard werken, niet altijd lol lig, naar je hebt nu eenmaal een taak als acteur of actrice, je publiek ver maken. Je speelt nooit voor je eigen lol. Een acteur is verantwoordelijk voor zijn publiek. Het maakt niet uit of er vijftig mensen in de zaal zitten of vijftienhonderd, je kunt het pu bliek niet teleurstellen. Natuurlijk, met een gebroken been kun je niet spelen, maar als je koorts of griep hebt, haal je een injectie, en dan spéél je toch." De actrice kijkt uiterst tevreden te- rag op haar carrière. „Ik heb alles, alles gedaan wat ik wilde doen, een fantastische tijd gehad. Niets ge mist." Anno 1989 staat Dorana aan het begin van een nieuwe carrière. 'Cabaret' zal met 220 voorstellingen het land ingaan. Zwaar, maar de ac trice lijkt niet bang te zijn voor deze fysieke krachtproef. Wel maakte ze zich zorgen of ze het theatervak niet verleerd was. Nu ik weer bezig ben met repeteren blijkt gelukkig dat alles wat ik ge leerd heb, of denk dat ik geleerd heb, nog in mijn hoofd zit. Misschien is het een soort rijpingsproces ge weest, al was dat van te voren niet de bedoeling. (Hartelijke lach). Als ik maar niet door al die jonge men sen als een oude taart wordt gezien. En als dat wel zo is, moet iemand me dat maar vertellen." Lia Dorana: 'een acteur is verantwoordelijk voor zijn publiek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 7